Tuesday, 5 April 2016

Političke ideologije: Liberalizam, nacionalizam i ekologizam

Autor: Ognjen Varađanin


Uvod

Glavna ideja autora Endru Hejvuda (Andrew Heywood) u knjizi „Političke ideologije“ je objedinjavanje svih teorija o ideologiji kao i shvatanje i objašnjenje vrsta ideologija koje su nastale kroz istoriju. Hejvud tvrdi da su u određenim vremenskih epohama s razlogom nastale određene ideologije. Ipak na nastanak ideologije ne utiču samo vreme već i mesto kao i društvene okolnosti u kojima je nastala. „Ove ideje odražavaju životna iskustva, interese i težnje jedne društvene klase i stoga pomažu u negovanju osećaja pripadnosti i solidarnosti“ (Hejvud E. 2003: 4). Tako se socijalizam povezuje sa radničkom klasom, liberalizam sa srednjom klasom, a konzervativizam sa višom – aristokratskom klasom (Hejvud E. 2003: 4).

Ideologija je sociološki pojam koji su mnogi teoretičari pokušali da definišu i svi oni su u svojim definicijama donekle bili u pravu, ipak nijedna definicija ideologije nije definitivna. Poteškoće pri definisanju ovog pojma se javljaju zbog subjektivnosti vremena i mesta u kom se shvata i objašnjava. Marks (Karl Marx) je rekao da je ideologija manifestacija vlasti i da služi prikrivanju eksploatisanja mase od nje same, Antonio Gramši (Antonio Gramsci) tvrdi da je ideologija toliko utkana u društvo da se ispoljava u svakom njenom organu (Hejvud E. 2003: 8, 9). Po Markuzu (Herbert Marcuse) ideologija je ta koja stvara lažne potrebe i pretvara ljude u naivne potrošače koji nisu sposobni da kritikuju. On ide dalje i tvrdi da liberalni kapitalizam samo stvara utisak slobodnih debata i argumentovanja, skrivajući tim do koje su mere indoktrinacija i ideološka kontrola prisutni (Hejvud E. 2003: 9).

Manhajm (Karl Mannheim) smatra da su svi ideološki sistemi, i utopije, iskrivljeni jer svaki od njih nudi delomičan pokušaj otkrivanja istine. „Objektivnost je strogo rezervat ’inteligencije bez društvene pripadnosti’, klase intelektualaca koji jedini mogu da se bave disciplinovanim i nepristrasnim istraživanjem, jer nemaju nikakve sopstvene ekonomske interese“ (Hejvud E. 2003: 10). Dakle, kako bismo uspešno definisali pojam „ideologije“ potrebna je potpuna objektivnost koju je nemoguće postići zato što svaki pojedinac ima svoje otvorene i skrivene namere, zbog kojih je uostalom i došao do želje da se bavi ovim problemom.

Prema meni najtačnija definicija ideologije bi bila ona koju nudi sam autor ovog dela, Hejvud: „Ideologija je manje-više koherentan skup ideja koji pruža osnovu za organizovano političko delovanje, bez obzira na to kakav je cilj tog delovanja – da očuva, modifikuje ili sruši postojeći sistem vlasti. Stoga sve ideologije: a) nude prikaz postojećeg poretka, obično u obliku ’pogleda na svet’, b) iznose model željene budućnosti, viziju ’dobrog društva’, i c) objašnjavaju kako može i kako bi trebalo da se izvede politička promena – kako da se od a) stigne do b)“ (Hejvud E. 2003: 12).


Liberalizam

Poreklo pojma liberalizam je u latinskoj reči liber što označava slobodne ljude, velikodušnost, otvorenost i otvorenost duha i uma. Sam termin liberalizam se pojavio u 19. veku kao odgovor na pad feudalizma u Evropi i označava razvoj tržišnog i kapitalističkog društva. Liberali su uglavnom bili predstavnici srednje klase koja se borila protiv zemljoposedništva, feudalnog sistema i aristokratije uopšte. Zalagali su se za slobodnu trgovinu bez uplitanja vlada. Takav sistem  industrijskog kapitalizma se razvio u Velikoj Britaniji u 19. veku (Hejvud E. 2003: 26).

„Zapadni politički sistemi su toliko oblikovani liberalnim idejama i vrednostima, da se obično klasifikuju kao liberalne demokratije. Ovi sistemi su ustavni po tome što nastoje da ograniče moć vlasti i osiguraju građanske slobode, i predstavnički, u smislu da se politička funkcija dobija kroz nadmetanje na izborima“ (Hejvud E. 2003: 26). Dakle, savremene države, pogotovo zapadne države, su uređene po principu liberalne demokratije. U istočnoj Evropi se javlja tek nakon revolucija 1989. i 1991. godine. Ipak, smatra se da kako bi ovaj sistem uređenja države uspeo potrebna je razvijena kapitalistička industrija, a to se vidi kroz primere afričkih i azijskih zemalja u kojima ovi sistemi, nakon dobijanja nezavisnosti, nisu funkcionisali.

Kako je liberalizam vremenom postajao „pozicija“ on je gubio svoje radikalne ideje, pozivanje na revoluciju više nije važilo i postajao je sve konzervativniji. Iz toga je nastala podela na rani liberalizam i moderni liberalizam. Moderni liberalizam se, za razliku od ranog koji se zalagao za što manji uticaj države na pojedinca, zalaže za to da se socijalnim pitanjima kao i upravljanjem ekonomije u državi bavi vlada. „Kao rezultat, neki komentatori dokazuju da je liberalizam nekoherentna ideologija koja obuhvata protivrečna verovanja, naročito ona o poželjnoj ulozi države“ (Hejvud E. 2003: 27).

„Moralni i ideološki stav liberalizma utkan je u privrženost jednom specifičnom skupu vrednosti i verovanja. Najvažnije od njih su pojedinac, sloboda, razum, pravda, tolerancija i različitost“ (Hejvud E. 2003: 28). Ukidanjem feudalizma i dolaskom liberalnog uređenja kmet postaje slobodan čovek. Sada ima pravo da misli svojom glavom i da razmišlja o sebi. On može da radi za koga hoće i gde hoće. Samo društvo postaje individualističko, okrenuto pojedincu. Iz ovoga se rađa problem liberalne ideologije. Naime, svi pojedinci su jedinstveni ali takođe je svima zajedničko da su jedinstveni. To je glavna protivrečnost liberalizma.

Rani liberalizam karakteriše pojedinca kao egoistu koji se brine samo za sebe, kasni kao altruistu koji se brine i za druge. „Mekferson (Macpherson) je rani liberalizam okarakterisao kao ’posesivni individualizam’,jer, po njegovom mišljenju, pojedinca posmatra kao ’vlasnika sopsteve osobe ili sposobnosti, koji za njih ništa ne duguje društvu’... liberali su jedinstveni u želji da stvore društvo u kojem je svaka osoba sposobna da razvije i u potpunosti ostvari svoje mogućnosti“ (Hejvud E. 2003: 30).

 Ipak, liberali nisu za potpunu slobodu zato što ona može da zvači sprečavanje slobode drugih. Džon Stjuart Mil (John Stuart Mill) tvrdi da: „jedini cilj zbog kojeg s pravom može da se upotrebi sila protiv bilo kojeg člana civilizovane zajednice, protiv njegove volje, jeste da se spreči šteta načinjena drugima“ (Hejvud E. 2003: 31). Mil ovakvim stavom pokazuje da je libertarijanac, jer on prihvata samo najminimalnija ograničenja individualne slobode i to samo u slučaju sprečavanja slobode drugih.

Mislioci racionalističkog prosvetiteljstva, Ruso, Kant i drugi, su uveliko uticali na liberalizam. Jedan od bitnih uticaja racionalizma je sklonost ka verovanju u progres društva. Liberali vođeni razumom su pacifisti, rešavanju problema prilaze samo u krajnjem slučaju pomoću sile i agresije. Dakle, sili pribegavaju u slučaju samoodbrane ili suprotstavljanju ugnjetavanju.

Kada je reč o pravdi, liberali veruju u potpunu jednakost polova, rasa, religija pred zakonom. Mišljenja su da je svaki čovek rođen jednak i protive se svakoj vrsti privilegija. Takođe, veruju u jednakost prilika, svako treba da ima jednake prilike kako za uspon tako i pad u društvu (Hejvud E. 2003: 35). Liberali se zalažu za meritokratiju, vladavinu talentovanih i sposobnih.

„Liberalna društvena etika veoma je karakteristična po spremnosti da se prihvate, a u nekim slučajevima i veličaju, moralna, kulturna i politička različitost. Zaista, može se reći da su pluralizam ili različitost ukorenjeni u principu individualizma i pretpostavci da su ljudska bića zasebna i jedinstvena stvorenja“ (Hejvud E. 2003: 37). Liberalnu toleranciju i poštovanje različitosti najbolje je opisao Volter (Voltaire): „Mrzim ono što govoriš, ali ću do smrti braniti tvoje pravo da to kažeš“ (Hejvud E. 2003: 37).

Liberalnu državu su pojedinci stvorili kako bi služila interesu svih, a ne eliti. Država postoji da bi pojedincima služila kao neutralni sudija, ona je tu da primenjuje pravila igre kada je to potrebno. Liberali se zalažu za konstitucionalizam, ustavno ograničenje vlasti. Smatraju da su ljudska bića sebična stvorenja koja će ako imaju moć da je koriste na štetu drugih.

Socijaldarvinizam je deo liberalizma koji veruje da pojedinac od sopstvenog života pravi ono što želi i ono što može. Ove ideje su dostigle vrhunac u teoriji Herberta Spensera (Herbert Spencer), britanskog filozofa i teoretičara društva, koji priča o „opstanku najsposobnijih“ i „prirodnoj selekciji“.

Neoliberalisti se bave pitanjem tržišta i napadaju državu i njenu ulogu u ekonomiji. „Po ovom gledištu, ekonomska intervencija je najozbiljnija pretnja individualnoj slobodi, pošto bilo kakav pokušaj da se kontroliše ekonomski život, državu neizbežno uvlači  u druga područja egzistencije, što, na kraju krajeva, vodi u totalitarizam“ (Hejvud E. 2003: 56).

Moderni liberalizam se javlja u trenutku kada je „Minimalna država klasične teorije bila potpuno nesposobna da ispravi nepravde i nejednakosti građanskog društva. Zato su modeni liberali bili spremni da brane razvoj intervencionističke države ili zaštitničke države“ (Hejvud E. 2003: 58). Klasični liberali su se nasuprot modernim, zalagali za državu „noćnog čuvara“ koja je tu samo kada je potrebno.

Moderni liberalizam je iz negativne slobode prešao u zalaganje za pozitivnu, iz stava da čovek treba da bude slobodan od svakog spoljašnjeg uticaja i prisile u slobodu u smislu razvoja i dostizanja individualnosti. Ovim stavovima se liberalizam približava socijalizmu ali pojedinac ostaje ispred društva. „Glavni poriv modernog liberalizma je da pomogne pojedincima da pomognu sami sebi“ (Hejvud E. 2003: 61). Zatim se iz ovog tipa liberalizma javlja socijalliberalizam, u kom je naglasak na pravima na socijalnu zaštitu, a tu spadaju državna penzija, javno finansiranje zdravstvenih i obrazovnih usluga.


Nacionalizam

Reč „nacija“ potiče iz latinske reči nasci što znači biti rođen. U obliku natio označava grupu ljudi koji su povezani rođenjem ili mestom rođenja (Hejvud E. 2003: 162). Ideja nacionalizma je nastala u vreme Francuske revolucije. Do tad su postojale zemlje u vidu carstva i kraljevstva, a stanovnici su bili podanici bez nacionalnog identiteta sa političkim identitetom koji je značio lojalnost određenoj dinastiji. Nacionalizam se iz Francuske proširuje i na ostatak Evrope, rađaju se nacionalni pokreti, nastaju države. „Do kraja 19. veka nacionalizam je postao pravi narodni pokret, sa lepršanjem zastava, nacionalnim himnama, patriotskom poezijom i književnošću, javnim svečanostima i narodnim praznicima“ (Hejvud E. 2003: 163). Iz nacionalne slave i vojnih pobeda javlja se nacionalizam kojeg nije briga za političku slobodu i demokratiju, već za osvajanja i širenje teritorija. Tako je skoro ceo svet bio kolonija evropskih država. Dolazi do rivalstva među novoformiranim državama pa i do rata 1914. godine.

„Nacionalizam ima šizofreni politički karakter“ (Hejvud E. 2003: 166). U zavisnosti od vremena i mesta gde se prihvatao nacionalizam je imao značenja progresivnog i reakcionarnog, demokratkog i autoritarnog, racionalnog i iracionalnog, levičarskog i desničarskog. Privlačan je svakoj ideologiji osim anarhizma koji se zalaže za ukidanje države.

Prema nacionalizmu nacije je glavni princip političke organizacije. Definicija nacije po autoru knjige glasi „nacije su kulturni entiteti, skupine ljudi koje su povezane zajedničkim vrednostima i tradicijama, posebno zajedničkim jezikom, religijom i istorijom, a koje obično žive i istoj geografskoj oblasti“ (Hejvud E. 2003: 167).  Konzervativci i fašisti na naciju gledaju ekskluzivno, ona je za njih nepromenjiva, podrazumeva zajedničko poreklo, a rasa i nacija su im jedno. S druge strane, liberali i socijalisti je posmatraju inkluzivno, pridaju značaj građanskoj svesti i patriotskoj lojalnosti, nacije mogu biti multirasne, multietničke, multireligijske (Hejvud E. 2003: 170).

Nacije su organske zajednice. Kako Hejvud tvrdi, čovečanstvo je prirodno podeljeno na više nacija od kojih je svaka posebna. Entoni Smit (Anthony Smith) u svojoj teoriji povezuje današnje nacije sa premodernim etničkim zajednicama koje naziva „etnije“. Gelner (Ernest Gellner) ističe da su nacije stvorene zbog promenljivosti situacija i istorijskih izazova. Ferdinand Tenis (Ferdinand Tonnies) pravi razliku između „zajednice“, u kojoj postoji uzajamno poštovanje, i „društva“, u kom su odnosi labaviji, ugovorni. „Društva“ vezuje za urbana i industrijalizovana društva, a „zajednice“ za tradicionalna društva.

Žan Žak Ruso (Jean-Jacques Rousseau) se smatra ocem modernog nacionalizma. Njegovo shvatanje opšte volje” su prigrlili nosioci Francuske revolucije. Pod „opštom voljom“ je smatrao zajednički ili kolektivni identitet društva sa tim da svi deluju nesebično. Vlast ne treba da bude u rukama monarha već u rukama celog naroda, građanstva.

„Za političkog nacionalistu, ’objektivni’ momenti kao što su teritorija, religija i jezik nisu ništa manje važni od ’subjektivnih’ kao što su volja, pamćenje i patriotska lojalnost“ (Hejvud E. 2003: 175). Kada se priča o nacionalizmu bitno je spomenuti i patriotizam. Patriotizam je privrženost svojoj naciji, ljubav prema svojoj zemlji. Razlika između pojmova nacionalizam i patriotizam je u tome što je nacionalizam verovanje da je nacija centralni princip političke organizacije. Takođe, nisu sve patriote nacionalisti. Postoje pojedinci koji vole svoju naciju ali je ne vide kao sredstvo kroz koje mogu da artikulišu političke zahteve (Hejvud E. 2003: 175).

Liberalni nacionalizam gleda na nacije kao individue i smatra da bi svaka nacija trebala da ima pravo na samoopredeljenje. On se suprostavlja svim oblicima strane dominacije i ugnjetavanja, zalaže se za ideal samouprave. Za liberalne nacionaliste cilj je ne samo nezavisna nacija već svet sastavljen od nezavisnih nacija – država (Hejvud E. 2003: 179).

Konzervativni nacionalizam se koristi „starom slavom“, gleda u prošlost, poziva se na tradiciju i istoriju i tako podiže nacionalnu svest kod ljudi. Ova vrsta nacionalizma se javlja u već razvijenim zemljama. Konzervativni nacionalisti se zalažu za društvenu koheziju i javni poredak, otelovljene u osećaju nacionalnog patriotizma (Hejvud E. 2003: 182).

Ekspanzionistički nacionalizam odlikuje agresivna i militaristička politika. Ovaj stav ideologije je potpuno suprotan verovanju u nacionalno samo-opredeljenje. Odlikuje ga takođe patriotska emocija i imperijalističko razmišljanje, koje je dovelo do dva Svetska rata, a tu politiku su gajile Japan, Nemačka i Italija. Karakteriše ga šovinizam, verovanje u superiornost ili dominaciju, termin koji je izveden iz imena Nikolasa Šovena (Nicolas Chauvin) fanatično odanog Napoleonu (Hejvud E. 2003: 184).

Antikolonijalni i postkolonijalni nacionalizam je karakterističan za sve bivše kolonije evropskih država. „Antikolonijalizam je revolt protiv zapadne moći i uticaja i zato uvek ne mari da se izrazi jezikom liberalizma i socijalizma“ (Hejvud E. 2003: 188). Karakteristično za postkolonijalni nacionalizam je traženje ideologije koja je antizapadna, što dalja od one kojom su države kolonije bile ugnjetavane.

Ocem internacionalizma se smatra Imanuel Kant, koji veruje u udruženi um i moral. Liberalni internacionalizam se javlja kao strah od “prirodnog stanja”. Verovanja su da samoopredeljenje ima i negativne strane, kao što je pravo nacija-država da idu u svom pravcu, često na uštrb drugih. Zalažu se za postojanje nacija ali uz uslov da se moral i ljudska prava poštuju bez obzira na nacionalnost.

Socijalistički internacionalizam se zasniva na Marksovoj proleterskoj krilatici: “Proleteri svih zemalja, ujedinite se”. Marks tvrdi da radnici nemaju naciju. Cilj socijalističkih internacionalista je harmonija i saradnja među svim nacijama.


Ekologizam

„Termin ’ekologija’ skovao je nemački zoolog Ernst Hekel (Ernst Haeckel) 1866. godine. Izveden iz grčke reči oikos što znači domaćinstvo ili stanište“ (Hejvud E. 2003: 279). Ovaj termin je postao ideologija pedesetih godina prošlog veka kroz ideale „pokreta zelenih“ koji su ga pozajmili iz biologije u kojoj označava odnos živih organizama i životne sredine. Ekologizam se javlja kao odgovor na industrijalizaciju, iz straha od ekonomskog rasta. Danas je pokret „zelenih“ najjači u dva društvena pokreta, Grinpisu (Greenpeace) i Prijatelji zemlje (Friends of the Earth) koji se zalažu za zaštitu životne sredine od nuklearne energije i fosilnih goriva. Glavna razlika između ekologizma i tradicionalnih ideologija je to što on polazi od ispitivanja onoga što ostale ideologije zanemaruju, odnose ljudi i svih živih organizama (Hejvud E. 2003: 281). Ekologizam zbog ovog razloga nije moguće upoređivati sa klasičnim ideologijama pa tako slogan nemačkih Zelenih kaže: „Ni levo, ni desno, već pravo“ (Hejvud E. 2003: 281).

Ekolozi kritikuju tradicionalne ideologije jer su one humanističke, najvažniji im je čovek. Za ekologe su bitna sva živa bića, a ne uzdizanje čoveka iznad svih i iznad prirode uopšte. „Umesto vizije koja je antropocentrična, ekologizam nudi radikalno različitu viziju prirode i mesta ljudskih bića u njoj, viziju koja je ’ekocentrična’, tj. viziju u čijem je središtu priroda“ (Hejvud E. 2003: 284). Bitan deo ekologizma je holizam, koji označava da se svet može shvatiti samo kao celina. Holizam tvrdi da naučnik ne može biti subjektivan zato što je on povezan sa tim što proučava, oni su celina. Savremeni ekolozi ideje uzimaju iz prehrišćanskih paganskih religija koje ne prave razliku između čoveka i drugih oblika života. Jedno od ključnih pitanja ekologizma je i pitanje održivosti. Ekolozi tvrde da je zemlja bogata resursima koji su pak ograničeni, nisu obnovljivi. Holizam se zalaže za jednostavniji, skromniji životni standard. U Nemačkoj se „svetlozeleni“ zalažu za politiku održivog rasta, postajati bogatiji ali sporijim korakom, a „tamnozeleni“ su radikalniji, žele da ljudi žive u malim seoskim zajednicama, da se vrate prirodi (Hejvud E. 2003: 292,293). Što se tiče etike zaštitne životne sredine, ekolozi se brinu za buduće generacije. Njihova je namera da se priroda sačuva za buduće naraštaje, ekokonzerativci se zalažu za očuvanje prirode zato što su to radili i njihovi preci, ekosocijalisti očuvanje gledaju kroz ljubav prema čovečanstvu. Ekologizam se, po pitanju samoostvarenja, zalaže za radikalnije razmišljanje o čovekovoj samorealizaciji. „Ljudska bića su blagoslovena ogromnim ’znati-kako’ i materijalnim bogatstvom, ali imaju vraški malo ’znati-zašto’“ (Hejvud E. 2003: 295). Ekologisti idu ka tome da se ljudski rod razvija u pravcu ne „imanja“ već „bivanja“.

Glavni predstavnik desničarskog ekologizma je bio Valter Dare (Walter Darre), ministar poljoprivrede pod Hitlerom, koji je bio i nacistički seljački lider (Hejvud E. 2003: 297). Politika ovog pokreta je bila „povratak na zemlju“ i odlazak iz urbanih sredina, gradova. Dare je verovao u prirodni ciklus životinja-tlo-hrana-ljudi i zalagao se za organsku poljoprivredu (Hejvud E. 2003: 297). Ova ideologija slična je ekokonzervatizmu koji je „mekši“, romantičniji po stavovima.

Ekoanarhizam je smeša anarhizma i ekologizma, on odbacuje vlast i državu, zalaže se za zajednice u obliku ekosistema. Zagovornici ekoanarhizma se zalažu za samodovoljnost, decentralizaciju kao i ekološku ravnotežu.

„Osnovna tema ekofeminizma je da ekološka destrukcija vodi poreklo od patrijarhata: prirodu ne ugrožava ljudska vrsta, već muškarci i institucije muške moći. Feministkinje koje usvajaju gledište o ljudskoj prirodi kao androginoj i bespolnoj, zastupaju tezu da je patrijarhat deformisao instinkte i osećajnosti muškaraca, time što ih je razdvojio od ’privatnog’ sveta odgajanja, domaćinstva i ličnih odnosa“ (Hejvud E. 2003: 302). Ekofeministi su mišljenja da su priroda i žene podređene muškarcima i veruju da su „žene stvorenja prirode a muškarci kulture“.



Zaključak

Opredelio sam se za obrađene ideologije u skladu sa sopstvenim interesovanjima i idealima. Ni jedna od ovih ideologija, kao ni njene podideologije nije savršena, ali kada bi se od tri obrađene političke ideologije uzelo samo najbolje, verujem da bi postojala ideologija koja odgovara većini, nešto nalik na ideologiju za koju se zalaže Noam Čomski (Noam Chomsky), socijalistički libertarijanizam (libertarijanski socijalizam ili levi libertarijanizam). Levi libertarijanizam se zalaže za decentralizaciju, direktnu demokratiju, federativne i konfederativne države, a kao prvo na slobodu i jednakost pojedinca kako društvenu tako i ekonomsku.

Moj je stav da su ideologije te koje oblikuju istoriju čovečanstva. To može da se vidi pogledom na celu svetsku istoriju. Kroz napredak i propast država i nacija, kolonijalne ratove, dva Svetska rata, terorističke organizacije koje su danas posebno aktuelne. Ideologije su toliko jake da, kao što tvrdi Antonio Gramši, menjaju kulturu. Takođe menjaju svest ljudi, njihovo razmišljanje i dejstvovanje u skladu sa sopstvenim potrebama. Po nekim teoretičarima ideologije su samo sredstva politike za dolazak na vlast, po nekim drugim mnogo veće i važnije pojave. Političke ideologije su čovečanstvu donele mnogo pozitivnih promena, kao što su Francuska revolucija, nastanak slobodnog čoveka, građanina. Takođe ekologizam je doprineo shvatanju koliko nam priroda i njeni resursi znače. Ideologije su te koje su stvorile modernog čoveka, sa vrlinama i manama, prednostima i nedostacima. Moderan čovek je slobodan i racionalan zahvaljujući ideologijama. Uticaj političkih ideologija je nemerljiv, one utiru nove puteve, oblikuju ljude, nacije i države, menjaju civilizacije i tok njihovog razvoja. Od kad je čovek postao racionalno biće on ima ideje i životne ideologije iz kojih se rađa neprestani progres.


Literatura


Hejvud, Endru (2005): „Političke ideologije“, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd