Monday, 18 December 2017

Seljaštvo u japanskom društvu

Autorka: Isidora Pejakov

Uvod

Japansko društvo je u velikom broju aspekata veoma drugačije od ostalih naprednih, većinom „zapadnih“ društava. Potpuno suprotna celokupn kultura, filozofija, običaji, načini školovanja i razmišljanja, odevanja i ratovanja, japansko društvo nisu sprečili da na današnjoj kompetitivnoj sceni svetskog liberalno-ekonomskog tržišta zablista punim sjajem i bude veoma jak kompetent čak i tzv. „državama blagostanja“. Svako ljudsko društvo se razvijalo različitim tokovima: samostalno ili prinudno, raspadanjem i ujedinjenjem, industrijski ili turistički; međutim, ono što je zajedničko za gotovo sva društva jeste formiranje nekakvog tipa naselja na teritoriji na kojoj ono obitava. Skoro sva društva imaju neku formu naselja, sela ili grada, koju su morale da stvore radi lakšeg preživljavanja i japansko društvo nije izuzetak. Iako se tipovi naseljavanja društava razlikuju po društvenoj organizaciji i geografskim uslovima, japanska naselja se razlikuju samo organizaciono od tipičnih „zapadnih“ naselja. Prilikom istraživanja japanskih sela, treba pre svega uzeti u obzir geografske karakteristike ovog područja: dakle, vulkanskog ostrvlja koje je najvećim delom planinskog karaktera. Iz ovoga se da lako zaključiti kakav bi tip naselja mogao na ovom području da funkcioniše, kao i na koji način bi ljudi mogli da privređuju u tim naseljima, jer je ipak poljoprivreda najbitnija kada je istraživanje sela u sociološkom smislu u pitanju. Potom, u obzir treba uzeti veoma turbulentnu istoriju ovog društva, u kojoj je seljaštvo imalo ogromnu ulogu, noseći najjače režime „na svojim plećima“, a da nikada nije uspelo da napravi neki bitan potez u istoriji. Marksovo predviđanje revolucije koju iznosi seljaštvo ni u slučaju japanskog društva nije ostvareno.


Selo kao „društvo u malom“ u Japanu su izučavali mnogi i došli do vrlo interesantnih podataka, podela itd.

Društvena stratifikacija i ruralni Japan

Ruralni Japan je podrobno bio istraživan što od japanskih, što od inostranih profesora. Svi su dolazili do raznih zaključaka. Jedan od profesora iz unutrašnjosti, gospodin Fukutake, dao je osnovnu podelu japanskih sela, koja je slična opštim podelama stranih profesora.

Prvi tip koji prof. Fukutake spominje je tip organizacije po poreklu sa unutrašnjom stratifikacijom i odnosi se na grubi severoistok zemlje. Drugi tip je egalitarni tip, koji prof. Fukutake primećuje na jugozapadu zemlje. Još dva profesora, Izume i Gamo, takođe su distribuirala sela na isti način u region, a ističući dominaciju hijerarhijski organizovanih zaseoka na dalekom severoistoku (1952.).

Jedan od inostranih profesora, Džulijen Stjuard, ne aludirajući na japansko društvo konkretno, argumentuje sledeće: „U istoriji kultura ima ponovljenih instanci prodiranja od egalitarnih, društava zasnovanih na srodničkim vezama, do početnih sistema naslednih rodova unutar starije strukture.“ (Džonson, 1968). Ovim argumentom Stjuard objašnjava prelazak iz plemenske zajednice u početnu društvenu zajednicu. Stjuard takođe navodi da je u Japanu do ove promene došlo nastankom hijerarhijskih rodova, nastajalih kombinacijom internog i eksternog rangiranja. Kako Džonon ovo opisuje:

 „Ovaj proces hijerarhijskog formiranja je bio deo izgradnje nacionalne političke hegemonije, međutim, ovo može biti potvrđeno samo za taj segment socio-političke jedinice koje je upotrebljavala politički autoritet prekomerno. Nije bilo znakova hijerarhijskih formacija između onima kojima se vladalo, samo među vladajućim grupama. Potpuno je nepotrebno postulirati nastanak lokalnih hijerarhija na mestima koja su jedva bila pod kontrolom razvijajuće aristokratije, kada se posmatra razvoj japanske države.“ (Džonson, 1968) /prevod/

Hijerarhijski organizovano selo

Bez sumnje se zna da je ovaj tip postojao, a i dalje postoji u Japanu. Postavlja se pitanje: da li ovakvi tipovi sela nastaju svugde, kao rezultat neke još neistražene sile, inherentne strukturi čitavog ruralnog Japana? Svakako, u japanskoj istoriji su ratnici imali najduže povlašćen položaj od svih ljudi i vrlo je moguće da su oni bili ti koji su stvarali hijerarhije u selima. Na ovoj pretpostavci je radilo par profesora: prof. Dor otvara mogućnosti da su „vitezi sa sela“ izbegavali bitke u XVI veku, te su ostajali u selima kao viša klasa; prof. Birdzli, sa druge strane, tvrdi da društvena diferencijacija po samurajskom srodstvu nije bila prisutna ni u Cušimi ni u Nikeu, iako je bilo samurajskih porodica.

Međutim, seljaci su za svoj han (posed) plaćali veoma visoke takse u feudalnom dobu (najdužem u istoriji). Stoga, seoska proizvodna organizacija je morala biti veoma jaka, što je tada na nekim mestima prouzrokovalo hijerarhiju, a na nekima saradnju.

Veoma je zanimljiv primer jednog sela koje je istraživano – Nagura selo u Aići prefekturi. Ova prefektura je bila centralna u vreme vladavine Tokugava šogunata i profesor V. G. Bizli je komparacijom otkrio da su porezi u ovoj prefekturi zbog njene pozicije bili znatno manji nego u ostalim delovima.

Ovo otkriće govori da je tip organizacije u selima poprilično zavisio od geografskog položaja i samog značaja prefekture samom državnom vrhu.

Nagura – egalitarni tip sela

Selo Nagura u opštini Kita-Šidara, prefektura Aići, je planinsko selo u centralnom delu ostrva Honšu i relativno je izolovano od velikih autoputeva danas, kao i što je bilo izolovano od poštanskih puteva za vreme vladavine Tokugava šogunata. Džonson spominje da je očekivao visoko stratifikovanu seosku organizaciju, zbog istorijskih spisa koje je istraživao, no odnosi nadređeni-podređeni nisu dominirali modernom zajednicom ovde. Istorijski spisi su pokazali zbog čega su porezi bili manji na ovom mestu. Ključnu ulogu je imala udaljenost i izolovanost sela, zbog koje istiniti podaci o posedima i proizvodnji prehrane nisu mogli da dosegnu vlasti. Ovi podaci su veoma retko bili traženi, a složna zajednica nije otkrivala stvarne vrednosti. Džonson takođe pronalazi i zapise japanskog etnografa Mijamoto Cuneićija, koji je tvrdio da „(...) kada su ratnici Mikava provincije pozvani u gradove sa dvorcima, svi su ostavili Nagura selo i sa sobom vodili sve ljude koji nisu posedovali zemlju, za sobom ostavljajući homogenu i međusobno povezanu klasu honbjakušo, ili klasu seljaka farmera.“ (Džonson, 1968) /prevod/.

S obzirom da se selo nalazi na marginalnom položaju, nijedan ratnik nije bio u iskušenju da vraća svoj klasni status i ostane u Nagura selu. Dakle, same geografske karakteristike su presudile u organizaciji ove zajednice. U potrazi za dokazivanjem šogunu, svi oni koji su mogli da vladaju u seoskoj zajednici su otišli i ova zajednica je mogla da uživa u egalitarizmu. Ovaj slučaj nije poznat samo u Nagura selu, već i u mnogim drugim udaljenim i manje dostupnim selima u Japanu. Sela koja su bila dostupnija i strateski bitnijeg geografskog položaja, plaćala su visoke poreze i trpela su česte kontrole od strane nadređenih, te su bila i hijerarhijski organizovana.

Ovaj slučaj je svakako bio primer načina organizacije zajednica kada je nastupila Meiđi revolucija. Razvoj tri organizacije u selima je tada nastupio: agrikulturna, serikulturna i šumarsko-kooperativna organizacija. Modernizacija je doprinela i ekonomskim organizacijama u selima, izgradnji policijskih stanica, puteva i zdravstvenih ustanova, te dominacija aristokratije u ruralnom Japanu više nije bila ni moguća.

Danas, tamo gde se pronalazi stratifikacija, poreklo višeg stratuma je obično drevna aristokratija ili je to neki urbani trgovac koji investira u novu zemlju.

Domaćinstva seljaka-radnika I organizacije u zajednicama ruralnog Japana

Za antropologe je veoma bio interesantan proces inkluzije seljaka i seljaka-radnika u celokupnu modernizaciju i u modernu zajednicu. Piter Prindl je jedan od naučnika koji se upravo ovom temom bavio u kontekstu japanskog društva. On zaključuje, prema Gercovim, Dorovim, Smitovim i podacima prof. Fukutakea, sledeće:

„U kontrastu sa evropskom situacijom, istraživači koji su se bavili posleratnom modernizacijom japanskih ruralnih zajednica, nepromenljivo su istakli njihov jak korporativni karakter – iako lokalna zajednica nije više imala legalni status, i dalje je zadržavala formalni sistem samouprave, ponašajući se kao politička jedinica na lokalnim izborima, sarađivala u ekonomskim naporima, kreirala bitan socioreligijski entitet i „cenzurisala“ one koji se nisu pridržavali odluka zajednice.“ (Prindl, 1985) /prevod/

Prindl pokušava svojim radom da prikaže kako je razvoj sela u Japanu tekao uz pomoć podataka predhodno pomenutih naučnika i jednog jedinog primera. Prindl takođe spominje dva veoma bitna faktora koji prave ključnu razliku između evropskih i japanskih sela. Prvi faktor je razlika u istorijskom razvoju i tipovima privređivanja i društvenih organizacija generalno između Azije i Evrope. Drugi faktor se odnosi na ekološke uslove koji proizilaze iz gustine naseljenosti na kultivisanom prostoru na svetu, što je i bitniji faktor. Japansko zemljište je pogodno za stočarstvo i uzgoj pirinča. Zbog gustine naseljenosti, često su posedi, kao i pirinčana polja „nagurani“ jedan uz drugi, što znatno menja načine privređivanja i života uopšte.

Aćihara

Prindl je izdvojio jedno selo u Nagano prefekturi, u planinskoj provinciji lociranoj u centru Honšua – selo Aćihara. Ovo selo se čini kao tipičan ruralni zaseok: malo je, zavisno od močvara (zbog pirinča) i suvozemne agrikulture (uzgoja duda), a udaljeno je od omanjeg grada Ibasija svega 30 minuta vožnje. Ibasi je gradić u kome su mnogi pripadnici zajednice Aćihare zaposleni. Prindl društvenu strukturu Aćihare podrobnije opisuje ovako:

„Ukupno, kao i u većini modernih japanskih agrikulturnih zajednica, većina farmerskih domaćinstava Ačihare sada ima bar jednog člana koji radi puno radno vreme u nepoljoprivrednom sektoru. Tačnije, 53 osobe (37 musškaraca, 16 žena) iz 32 različita domaćinstva je trenutno na opisanim pozicijama sa punim radnim vremenom, a od ovoga 36 osoba putuje na posao van granica zaseoka. Posledično, kao što je bilo zabeleženo za slične zajednice seljaka-radnika u Evropi, većina poljoprivrednog rada u Aćihari izneta je od strane žena danas.“ (Prindl, 1985) /prevod/

Naravno, i u ovoj zajednici je došlo do velikih izmena u načinu rada, te su procesi kultivisanja znatno mehanizovani. Za svega jednu deceniju (od 1960. – 1970.) mehanizacija je kompletno zamenila konje i volove. Ovaj trend se nastavio i danas se većina pirinča u Aćihari sadi trima mehaničkim zasađivačima, a žanje se pomoću dva kombajna. Ove mehaničke sprave pripadaju čitavoj zajednici i koriste se na svim posedima po potrebi. Ova zajednica takođe poseduje zajedničku sušionicu za pirinač, te je proces distribucije velike količine pirinča znatno ubrzan.

Projekti izgradnje

Prindl je primetio veoma značajan pomak u izgradnji Aćihare koji je bio prouzrokovan raznim projektima u periodu od 1950. godine do 1979. 1950. godine je osnovana Kimiđo administracija, koja je za cilj imala realizaciju projekata na lokalnom nivou. Iste godine, nacionalna vlast je donela odluku o finansiranju poljoprivrednih razvojnih projekata putem već pomenute administracije u Aćihari. Aćihara je trebalo da funkcioniše kao korporativna zajednica. Međutim, najveći problem je ovde, na iznenađenje mnogih, bio upravo u saradnji ljudi u zajednici koji su imali različite posede. Elitna domaćinstva u Aćihari su preovladavala aspektima na političkom polju, stoga i samim projektima. Međutim, oni su ipak bili nemoćniji od drugih članova zajednice, iako su u par navrata pokušali da preokrenu situaciju u sopstvenu korist. Pomenuti projekat je zahtevao razmenu zemljišta između domaćinstava i kolektivni rad na svim posedima, a sve uz pomoć mašinerije koja je zajedničkog vlasništva. Aćihara je za narednih pet godina uspela da uspešno ostvari projekat, a stanovnici su ovaj uspeh izjednačavali za nekim poljoprivrednim reformama. Zaseoci na teritoriji Aćihare su se takođe zalagali za razvoj projekta, dok su još sredstva za isti bila dostupna, a profit je bio očigledan – znatno brža i masovnija proizvodnja, međusobna saradnja bez znatne socijalne diferencijacije među članovima zajednice, kao i novčani profit. Rad je bio organizovan u skladu sa veličinom poseda na kojem se radi i bio je veoma dobro podeljen među članovima zajednice. Ovaj tip organizacije seoskih zajednica se polako širio teritorijom Japana i obuhvatio čitavu zemlju.

Prindl je zaključio iz ovog primera da su kooperativne organizacije veoma značajne za manje zajednice i mogu biti izuzetno profitabilne uz odgovarajuću pomoć države. Svakako, vlast treba da prepozna značaj poljoprivrede za opstanak društva, te da se ponaša u skladu sa tim. Japanska vlast je tek nakon Meiđi revolucije uspela da prepozna taj značaj, iako je i ranije postojala kooperacija seljaka i ratničke klase na visokom nivou. Pridl na kraju svakako naglašava značaj jake centralizovane vlasti, pored manjih društvenih organizacija. Saradnja ova dva kvaliteta, kao i visoke ekološke svesti ovog društva je, prema Prindlu, upravo ono što razlikuje japansko društvo od kineskog ili evropskih društava.

Socijalne posledice

Istorija japanskog društva je veoma dugačka, kompleksna i puna turbulentnih detalja. Od samih početaka, gde je poljoprivreda bila jedini način preživljavanja, preko perioda carske vlasti tokom koje je seljaštvo najviše patilo, preko šogunove vlasti gde je klasna hijerarhija bila striktno određena, ali je i klasna svest bila veoma visoka, te je uspostavljena kooperacija između seljaka i njima nadređenih, sve do premodernog perioda u kom se seljaci susreću sa problemima rata i rapidnim tehnološkim izmenama tokom Meiđi revolucije o kom piše Nakamura[1]. Status seljaka se menjao tokom istorije, što je rezultiralo u današnjem saznanju japanskog društva šta je zaista najbolje za japansko društvo u celini. Japansko selo danas ima veoma povlašćen položaj u „očima“ vlasti. Poljoprivreda se takođe popularizuje u gradskim sredinama, te mnogi mladi ljudi iz grada idu na selo da rade tokom godine. Na ovaj način, i seljaci sa svojim organizacijama i vlast, i celokupno društvo koje se „hrani“ iz sela – svi imaju profit.

Zaključak

Napredak jednog društva se obično ogleda u napretku nauke i tehnologije istog. Svaki, pa i najmanji, tehničko-tehnološki pomak i značio revoluciju za čovečanstvo, kako u Rimu, tako i u Japanu. U većini društava, na tehnološke i ostale novine su se najteže navikavali pripadnici seoske zajednice. Mađutim, u Japanu su se seljaci tokom istorije veoma brzo prilagođavali uslovima društva. Danas, japanska sela su veoma dobro adaptirana na nivo razvoja na kom je Japan, ako govorimo o tehničko-tehnološkim aspektima. Što se tiče kulture, velike japanske metropole sa svojim hramovima i specifičnim duhom, nisu jedine koje čuvaju tradiciju Japana. Seoske zajednice su poznate i u ovom društvu po malo zastarelijem načinu razmišljanja na kulturološkom polju. Međutim, ovo je još jedan od dokaza da tradicija i modernost mogu da idu „ruku pod ruku“, te da Japan kao nacionalna država i kao jedno od najspecifičnijih društava sveta, ovu komplementarnost savršeno pokazuje i koristi za svoj rapidni razvoj.

Literatura:

Johnson, H. Erwin (2016). Ethnohistory - Social Stratification in Rural Japan (1968), Duke University Press, Durham.
Prindle, H. Peter (2016). Modern Asian Studies – Peasant-Worker Households and Community-Based Organizations in Rural Japan (1985), Cambridge University Press, Cambridge.
Jamasaki-Vukelić, N. (s.a.). Istorija Japana, Zavod za udžbenike Beograd


[1] Vidi Nakamura J. I., Human Capital Accumulation in Premodern Rural Japan, 1981.