Sunday, 17 December 2017

Emil Dirkem - Samoubistvo

Autorka: Isidora Pejakov

Uvod

“Naučno istraživanje može dovesti do cilja samo ako je oslonjeno na uporedive činjenice, i utoliko su veći izgledi na uspeh ukoliko je sigurnije das u prikupljene sve činjenice koje se mogu korisno uporediti.” (Dirkem, 1997:31).

Emil Dirkem se zalagao za stroga pravila sociološkog metoda, kako bi sociologija dobila poverenje kao nauka. Naime, ta pravila je izneo u svom delu Pravila sociološkog metoda, ali ih je primenio u svojoj veoma opširnoj i poznatoj studiji Samoubistvo. Ova studija je značajna za celokupnu sociološku teoriju, jer je prvi put jedna, naizgled individualna pojava dobila karakteristike i analizu društvene pojave.

Samoubistvo je bilo tokom istorije karakterisano kao čin bolesnika, kao privatan čin, osuđivano je na razne načine, ali niko nije gledao društvenu pozadinu ovog čina. Dirkem je, poredeći podatke iz evropskih zemalja uspeo da utvrdi određene trendove koje je povezivao sa određenim zajedničkim karakteristikama pojedinaca koji su počinili samoubistvo.


Naime, ovaj predmet je izuzetno težak za proučavanje, jer kao što je is am Dirkem priznao, nikada ne možemo konkretno odrediti uzrok ovakve pojave, pogotovo u društvima gde nema registracije za počinitelje. Međutim, neka nagađanja o uzrocima ove pojave Ditkem je vešto odstranio. Takođe, moramo imati u vidu doba u kojem je Dirkem istraživao ovu pojavu i tehnologiju ondašnje Evrope, kao i statistiku tog doba. Mnoga saznanja su u ovom dobu bila nedostižna, tako da se ova studija mora čitati sa određenom dozom pažnje. Međutim, nedostatak tehnologije i statistike nekih zemalja ne poriče da je ova Dirkemova studija genijalna u smislu novih ideja i otkrića koja bi se i danas mogla primetiti.

Na samom početku ove studije, Dirkem savetuje naučnike kako bi trebalo da se postupa sa terminima i činjenicama koje žele da proučavaju. Time je počeo da određuje zadatke za svoju sopstvenu studiju. Kao prvi zadatak sebi je postavio određivanje reda činjenica koje naziv “samoubistvo” podrazumeva radi proučavanja. Zatim se osvrnuo na sve oblike smrti da bi odredio koji oblici mogu objektivno da čine pojam samoubistva, a da se ne mešaju sa drugim oblicima. Termin “objektivno” za Dirkema je značilo “tako da odgovara određenoj prirodi stvari” (Dirkem, 1997:32).

Pre svega, Dirkem traži uzročnost u definiciji ove pojave – problematizuje samoubistvo kao postupak gde čin koji prouzrokuje svojevoljnu smrt pojedinca ne mora biti samo posredan, već i neposredan. Tim putem, Dirkem dolazi do prve formule – “samoubistvom se naziva svaka smrt koja neposredno ili posredno proističe iz nekog pozitivnog ili negativnog čina, koji vrši sama žrtva.” Ovde Dirkem terminima “pozitivan” i “negativan” označava činove koji dovode do izvršenog čina i delanja koja ne sprečavaju izvršenje istog. Svoju definiciju Dirkem opravdava na sledeći način: “Uostalom, jedan se čin ne može definisati ciljem koji delatnik ima na umu, zato jer se jedan te isti sistem pokreta, bez ikakve promene svoje prirode, može prilagoditi mnoštvu različitih ciljeva.” (Dirkem, 1997:34)

Da bi preciznije definisao pojavu koju istražuje, odnosno da bi se iz predmeta istraživanja isključila svaka pojava vezana za druge životinjske vrste, Dirkem je samoubistvo konačno definisao ovako: “Samoubistvom nazivamo svaki smrtni slučaj koji, posredno ili neposredno, proističe iz jednog pozitivnog ili negativnog čina, koji je izvršila sama žrtva znajući da taj čin mora dovesti do tog rezultata.”(Dirkem, 1997:35)

Samoubistvo Dirkem posmatra kao pojavu sui generis unutar jednog društva, a ne samo kao puki zbir pojedinačnih odluka u datom vremenu. On je ovime započeo istraživanje trendova samoubistava uzimajući u obzir i istorijsko društveno stanje. U prvoj tabeli koju izlaže u svojoj studiji, Dirkem jednostavno prati apsolutne brojke samoubistava od 1841. do 1872. godine u Francuskoj, Pruskoj, Engleskoj, Saksoniji, Bavarskoj i Danskoj.[1] Pomoću ove tabele, Dirkem je utvrdio da u navedenim zemljama samoubistvo ima evolutivni trend koji naziva talasima, gde u određeno vreme, u određenom društvu nastaju talasi samoubistava i Dirkem ih bez problema smešta u doba određenih društvenih promena u pomenutim državama. Dirkem svoje istraživanje olakšava na sledeći metodološki način:

“Svako društvo, dakle, ima u svakom trenutku svoje istorije određenu sklonost ka samoubistvu. Relativnu jačinu te sklonosti merimo tako što posmatramo odnos između ukupnog broja dobrovoljnih smrti i stanovništva oba pola, svih starosnih grupa. Taj ćemo brojčani podatak nazvati stopa smrtnosti od samoubistva svojstvena datom društvu. Ona se, najčešće, izračunava u odnosu na million ili sto hiljada stanovnika.”(Dirkem, 1997:42)

Dirkem je takođe primetio da samoubistvo tokom godina ima određeni trend postojanosti koji je drugačiji u zavisnosti od društva. On takođe u ovoj studiji prilaže mapu tadašnje Francuske koja pokazuje regionalnu podelu količine samoubistava. Sledeće što Dirkem smatra relevantnim za ovu studiju je svakako poređenje podataka o stopi smrtnosti od samoubistva i stope opšte smrtnosti, te prilaže i te podatke. Ovde on primećuje jednu nužnost: “Svako društvo je predodređeno dad a određeni broj dobrovoljnih smrti.”(Dirkem, 1997:46)

Nadalje, da bi otkrio činioce samoubistva koji se tiču čitavog društva, Dirkem vešto pruža tabelu o stopi samoubistava na million stanovnika. Ove tabele i podaci biće osnova za njegova dalja istraživanja i teorijske tvrdnje koje Dirkem dalje razrađuje.



Knjiga I – Vandruštveni činioci:
Odnos samoubistva i psihopatskih stanja, odnos samoubistva i nasljeđa, samoubistvo i kosmički činioci, odnos samoubistva i imitacije

Dirkem pre svega ispituje dva moguća uzroka samoubistva: organsko-fizičke sklonosti i prirodu fizičke sredine.

Podrobno je istražio mogućnost da je svaki samoubica ujedno i duševni bolesnik. Iz tradicionalne forme mentalne patologije, Dirkem je izvukao pojam monomanije.

“Monoman je bolesnik čija je svest savršeno zdrava, osim u jednoj tački; on pokazuje samo jedan jedini nedostatak koji je jasno ograničen na jedno mesto. Na primer, monoman na mahove ima nerazumnu i besmislenu želju da pije, krade ili vređa, ali su svi njegovi ostali ćinovi i misli sasvim ispravni. Ako, dakle, postoji nekakvo ludilo-samoubistvo, ono može biti jedino monomanija, i kao takvo je najčešće bilo određivano”.(Dirkem, 1997:55)

Tezu da je samoubistvo zapravo monomanijski čin, Dirkem poriče na sledeći način:

“Osnova društvenog života je ista i kod monomania i kod čoveka zdravog duha, samo se kod prvog jedno određeno psihičko stanje svojom prenaglašenošću odvaja od zajedničke osnove.”…”Kliničko iskustvo nikada nije moglo dopreti do neke bolesne sklonosti duha u stanju čiste izdvojenosti; svaki put kada je oštećena jedna sposobnost, oštećene sui  druge, a zagovornici monomanije nisu uočili ova prateća oštećenja zbog toga što su loše usmerili svoja posmatranja.”…”Ali, ako se duševni poremećaji ne mogu tačno lokalizovati, onda nema i ne može biti monomanije u pravom smislu te reči.”[2]…”Ako, dakle, monomanija ne postoji, ne može biti ni monomanije-samoubistva, pa, prema tome, samoubistvo nije neka posebna vrsta ludila.”(Dirkem, 1997:59, 60)

Dirkem, do duše, priznaje da samoubistvo može da se javi i u stanjima ludila, ali kako on navodi, da bi se svaki čin samoubistva pripisao stanju ludila, onda treba pogledati idealnotipski model samoubistava koja se dešavaju u stanjima ludila, te, ukoliko postoje činovi čije su karakteristike različite od navedenih, onda možemo reći sa sigurnošću da stanje mentalne rastrojenosti nije jedini uzrok ovog čina. Podela “ludačkih” samoubistava koju Dirkem prilaže je sledeća:

1.                  Manijačko samoubistvo – uzrok ovog čina su halucinacije ili sumanute, nerealne predstave u mislima žrtve.
2.                  Melanholično samoubistvo – pripisano je uzroku krajnje potištenosti, velike tuge, čije su posledice nezdrave procene žrtve i promena odnosa sa bićima i stvarima koje je okružuju.
3.                  Opsesivno samoubistvo – ovde je uzrok puka ukorenjena ideja o smrti, koja bez razloga gospodari umom žrtve; žrtva je opsednuta željom da se ubije iako ne postoji nikakav razlog za to.
4.                  Impulsivno ili automatsko samoubistvo – ovde određenog razloga takođe nema, ali uzrok nije dugoročna misao o smrti, već nagli nagon u momentu da se izvrši ovaj čin. “Triger” može biti pogled na oštricu ili hodanje po ivici na nekoj visini.

Kao još jedno od psihičkih stanja koja mogu biti uzrok samoubistva, navodi se alkoholizam. Da bi utvrdio da je i ova teza netačna, Dirkem pruža mapu Francuske gde su šrafirane oblasti gustine potrošnje alkohola i stope samoubistava. Tu se primećuju samo neka preklapanja, dok se, uopšteno gledano, stope samoubistva poklapaju i sa oblastima gde je potrošnja alkohola veoma mala, čak i u većem broju nego tamo gde je potrošnja alkohola visoka. Ovime je teza o alkoholizmu opovrgnuta. Naime, problem ovde je svakako nemogućnost utvrđivanja stope potrošnje alkohola na pojedinca koji je počinio samoubistvo. Isti problem nepovezivosti je is a psihičkip poremećajem naurastenijom. “…nemoguće je iz konačnog rezultata izdvojiti deo koji pripada svakom od njih.”(Dirkem, 1997:71)

Da bi potpuno odstranio mogućnost samoubistva kao samo “ludačkog” čina, Dirkem se okreće statistici. Tu je primetio krucijalnu razliku: većina duševnih bolesnika su ženskog pola, do stopu samoubistva uglavnom popunjavaju muškarci. Kao drugu stavku, Dirkem uzima varijablu religioznosti te uviđa das u Jevreji najčešći duševni bolesnici, ali je njihova sklonost ka samoubistvu veoma mala. Pojava duševnih bolesti se javlja u određenom dobu života, ali to nije isto doba koje je najčešće za čin samoubistva. Takođe, gledajući kartu Evrope, zemlje sa najmanje duševnih bolesnika su zemlje sa najviše samoubistava na godišnjem nivou.

“Idiotija ne predodređuje na samoubistvo; ona više izgleda kao zaštita od njega, budući da su idioti mnogo češći na selu no u gradu, a samoubistva sun a selu kudikamo ređa.”…”Ali ono što joj oduzima svu njenu dokaznu vrednost jeste to da je u nižim društvima, gde je ludilo vrlo retko, samoubistvo, naprotiv, ponekad veoma često,…”…”Društvena stopa samoubistva ne održava dakle nikakav određeni odnos sa sklonošću ka ludilu, niti – da zaključimo induktivno – sa sklonošću ka različitim oblicima neurastenije.”(Dirkem, 1977:77, 79)

Dirkem na ovaj način završava poglavlje koje istražuje odnos psihopatskih poremećaja i samoubistava. U svojoj studiji, on pažljivo prilaže tabele koje jasno kompariraju podatke za sve varijable koje je on koristio kao odrednice koje potkrepljuju njegove teze.

Međutim, postoji još vandruštvenih uzroka samoubistva. Jedno od njih je svakako i teza o genetskom nasleđu sklonosti ka samoubistvu. Ovu tezu Dirkem podrobno razlaže vrlo pažljivo. Treba opet imati na umu i stanje genetike i medicine u ovom periodu, te sa predostrožnoću uzeti Dirkemove teze.

Pre svega, Dirkem se bavi pojmom rase – “Jedna rasa se određuje i razlikuje od drugih jedino po svojim fizičko-organskim obeležjima. Ako bi se, dakle, broj samoubistva zaista menjao kod različitih rasa, moralo bi se priznati da postoji nekakva organska sklonost od koje samoubistvo tesno zavisi.” (Dirkem, 1997:86)

Da bi bio pojmovno što precizniji, autor usvaja antropološku definiciju rase, ali pravi distinkciju između rase i vrste: “Tako shvaćena, rasa bi se morala razlikovati od vrste po tome što sui  početni parovi, od kojih su navodno proistekle različite rase jedne iste vrst, i sami potekli od jednog jedinog para.”(Dirkem, 1997:87) U vreme ovog Dirkemovog rada, i dalje je bila na snazi velika naučna rasprava o ovoj temi, te Dirkem zaključuje kako metodološki nije opravdano da se pojmovi porekla i srodstva uključe u rasu. Autor priznaje količinu terminološke komplikacije: “…da sociolog nikako ne može biti previše sumnjičav kada se lati portage za uticajem rase na neku društvenu pojavu. Jer, da bi mogli da razrešimo takve problem, trebalo bi da znamo koje su to različite rase i kako se one među sobom razlikuju. Ova obazrivost je utoliko neophodnija što ova nesigurnost antropologije može proisticati iz činjenice da reč “rasa” ne odgovara trenutno više ničem određenom.” (Dirkem, 1977:89)

Od ovog momenta se u Dirkemovom radu primećuje veoma bitna metodološka karakteristika koja održava kumulativnost jedne nauke – oslanjanje na prethodne teze i naučne teorije i zakone. Naime, ovde autor uzima u obzir Morzelijevu distinkciju četiri rase (germanski tip, kelto-romanski tip, slovenski tip i uralo-altajski tip). Međutim, autor se pita da li se samoubistvu može pripisati uticaj rase. Dirkem primećuje da se kod posednje tri rase primećuje statistički opadajuća sklonost ka samoubistvu, no da li je rasa direktan uzrok ovakvog trenda? Da bi dobio odgovor na ovo pitanje, Dirkem se opet okreće statistici. Naime, statistika je pokazala da tzv. germanski tip i slovenski tip imaju istu sklonost ka samoubistvu kada žive u istoj sredini, a da to nije slučaj ako žive u različitim sredinama, jer tada nemački narodi imaju veću sklonost ka samoubistvu uopšteno.

Potom, autor prilaže tabelu u kojoj poredi stope samoubistva i telesni rast određenih departmana, da bi utvrdio uticaj fizičkih karakteristika na pojavu samoubistva. Dirkem je pomoću varijabli o telesnom rastu ljudi iz različitih regija Evrope i o “rasnoj pripadnosti” utvrdio sledeće: “…da bi se ona mogla pripisati delovanju rase, bilo bi potrebno da ovu pretpostavku potvrđuju, i čak nameću, druge činjenice, a njoj, naprotiv, protivreče sledeće činjenice:…” Znatno smanjenje jake samoubilačke sklonosti germanskog tipa u drugoj životnoj sredini, promenjene okolnosti življenja su promenile sklonost ka samoubistvu keltskog tipa, najviši ljudi sa severa Evrope imaju nisku sklonost ka samoubistvu sve dok ne žive kao pripadnici t erase u Engleskoj ili Francuskoj – ovo su sasvim validni dokazi da sklonost ka samoubistvu ne zavisi direktno od rasnih karakteristika već od okolnolnosti u kojima ljudi žive, tačnije tipa društva.

Dirkem još jednom istražuje uticaj rase na sklonost ka samoubistvu tako što naslednost postavlja kao primat. Naime, kako on navodi, ukoliko je samoubistvo genetski predisponirano, ono bi trebalo da pokazuje trend naslednosti. Problem kod ove teze je to što bi se naslednost samoubistva definisala kao “nasleđena od roditelja”. Dakle, ako se roditelj ubije, a i njegovo dete u određenom dobu, onda je genetika neposredni uzročnik. Međutim, ovu definiciju Dirkem kontrira na sledeći način: “…nije, dakle, dovoljno navođenje činjanica koje idu u prilog pretpostavci o nasleđivanju. Potrebni su takođe i sledeći uslovi: a) te činjenice moraju da postoje u dovoljno velikom broju da se ne bi mogle pripisati slučajnosti; b) one ne umeju da dopuštaju ni jedno drugo objašnjenje; c) nijedna činjenica ne sme d aim protivreči.” (Dirkem, 1997:100) Takođe, autor ističe i strah od nemogućnosti objašnjenja pojave samoubistva, te pripisivanja iste genetskom nasleđivanju. Autor se ovde osloniio na primere koji bi zaista mogli da potvrde hipotezu o nasleđivanju: isto starosno doba samoubistva roditelja i dece, isto oružje, isto mesto, jedno oružje koje je poslužilo čitavoj porodici itd. Međutim, ta epidemija samoubistva je uklonjena svaki put kada se uklonio određeni predmet sa mesta samoubistva ili čitavog mesta. Nakod navođenja i obrađivanja ovih primera, Dirkem priznaje: “Dakle, kada samoubistva koja su očito proizašla jedna iz drugih izgledaju kao da reprodukuju jedan te isti model, opravdano je pripisati ih tom istom uzroku, utoliko više što on mora imati najjačeg dejstva u onim porodicama gde se sve sustiče da poveća njegovu moć.” (Dirkem, 1997:103) Međutim, Dirkem je u obzir uzeo još jedan činioc: kod naslednih bolesti, simptomi umeju da se pojave veoma rano kod dece. Međutim, dečije samoubistvo je idalje veoma retko prema statističkim podacima. Dirkem ovo poglavlje zaokružuje sledećim zaključkom:

“Bez sumnje, samoubistvo je jedino moguće ako mu se ustrojstvo pojedinca ne suprotstavlja. Ali individualno stanje kmu najviše pogoduje sastoji se ne od neke određene i automatske sklonosti (osim u slučaju duševnih bolesnika), već od opšte i neodređene sposobnosti koja može da zadobije razne oblike zavisno od okolnosti i koja dopušta samoubistvo, ali ga ne podrazumeva, pa ga, prema tome, i neobjašnjava.” (Dirkem, 1997:109)

Sledeće poglavlje autor posvećuje istraživanju odnosa između kosmičkih činilaca i samoubistva. Dirkem ovo istraživanje počinje pretpostavkom: “Isto kao što materijalna sredina ponekad razvija bolesti koje bi bez nje ostale samo u klici, moguće je da ona ima moć da sprovede u delo opšte i čisto moguće sklonosti ka samoubistvu kojima bi neki pojedinci bili prirodno obdareni.” (Dirkem, 1997:110)

Pod kosmičkim činiocima Dirkem podrazumeva samo dva moguća uzročitelja samoubistva – klima i temperature godišnjih doba. Podaci na Dirkemovoj mapi učestalosti samoubistava, kao i Morzelijeva istraživanja, pokazali su da je samoubistvo najniže na južnom delu Evropskog kontinenta, a da je najrazvijenije u centru. Međutim, ta zona je klimatski jedna od najumerenijih. Takođe, podatak o pojavljivanju samoubistva na svim podnebljima takođe svedoči o tome da veze između klime i samoubistva nema. Kroz dalji diskurs, autor pokušava da dokaže ovu opovrgavajuću tezu putem statistike, naravno. Istražuje tačan proporcionalni deo svakog godišnjeg doba u ukupnom broju samoubistava su Danskoj, Belgiji, Francuskoj, Saksoniji, Bavarskoj, Austriji i Pruskoj. Tabela jasno pokazuje da u svakoj od navedenih zemalja leto kao godišnje doba dominira po broju samoubistava u odnosu na ostala godišnja doba. Ovde dvojica naučnika, Feri i Morzeli, zaključuju da je visoka temperatura dobar competitor za uzročnika samoubistava, jer utiče na organe, pa in a mozak, te na ponašanje.

Ovu, naizgled ispravnu teoriju, Dirkem kontrira:

“Na prvom mestu, ona podrazumeva jedno vrlo sporno shvatanje samoubistva. Ona, zapravo, pretpostavlja da njemu uvek psihološki prethodi stanje razdraženosti id a se samoubistvo sastoji od jednog nasilnog čina, pa je prema tome jedino moguće uz veliku upotrebu sile. A ono, sasvim suprotno, često proističe iz krajnje potištenosti.”…”Uostalom, čak nije ni dokazano da godišnja doba deluju na isti način na ove dve pojave.[3]” (Dirkem, 1997:116)

Takođe, oslanjajući se na primećivanja Šarla de Gorca, koji govori o porivu mornara tokom bura da oduzmu sebi život, koji je veoma jak, Dirkem zaključuje da ekstremna toplota i ekstremna hladnoća mogu imati isti uticaj na ljude. Tako se Dirkem odaje komparaciji mesečnih temperature i mesečnih samoubistava u Francuskoj, Italiji i Pruskoj i za to prilaže tabelu. Ova tabela pokazuje da nema stalnosti ili pravilnosti u odnosu kretanja termometra i kretanja samoubistava na mesečnom nivou. Potom, autor obraća pažnju na dužinu dana i samoubistvo, na određenu dob dana i samoubistva, na svaki dan u sedmici i samoubistva. Jedina tabela sa nekim pravilnim trendom je poslednja, koja pokazuje kako se samoubistva smanjuju krajem sedmice, na čelu sa petkom, što Dirkem objašnjava “poznatim predrasudama vezanim za petak koje usporavaju javni život”.

Poglavlje u kom se bavi kosmičkim činiocima, Dirkem završava veoma sociološkim zaključkom, koji donosi pomoću statistike:

“Ako dobrovoljne smrti postaju brojnije od januara do jula, to nije zato što vrućina remeti funkcionisanje organizma, već zbog toga što je društveni život intenzivniji.”…”Ali fizička sredina ne podstiče neposredno aktivnost kolektiva, a naročito nije ona ta koja utiče na kretanje samoubistva. To kretanje zavisi od društvenih uslova.” (Dirkem, 1997:131)

Poslednje poglavlje prve knjige ove studije Dirkem posvećuje analizi pojave imitacije vezane za samoubistvo. Pojavu imitacije Dirkem objašnjava na sledeći način:

“Imitacija je moguća među pojedincima koje ne spaja nikakva društvena veza, i iz te činjenice jasno proističe da je imitacija jedna čisto psihološka pojava.”…”Nije neophodno da među njima postoji bilo kakvo intelektualno ili moralno zajedništvo, niti razmena usluga, niti, pak, da govore isti jezik, a nakon prenosa nisu ništa više povezani no što su to bili pre njega.” (Dirkem, 1997:132)

Nakon postavljanja ove definicije, autor se bavi problemom nepreciznog definisanja pojmova u sociologiji, što dovodi nauku do toga da kritičari ne mogu da predvide različite tipove koje pojava može da poprimi. Dirkem potom objašnjava da se pojam imitacije može koristiti u bar 3 različita smisla. Naime, svaki od tri se odnosi na pojave unutar neke određene društvene grupe. Autor ovde naglašava da promena kvantiteta nužno dovodi i do promene kvaliteta u jednoj društvenoj grupi. Objašnjenje koje pruža je sledeće: “Postoji probijanje, stapanje izvesnog broja stanja u okviru jednog drugog stanja koje se od njih razlikuje: to je kolektivno stanje.” (Dirkem, 1997:135, 136) Takođe postoji još jedna neosporna istina vezana za odnos pojedinaca i društvene grupe – u svakom skupu ima pojedinaca koji se priklanjaju opštem mišljenju, ali zato jer im je ono nametnuto, a ne spontano. Pod jednim terminom možemo podrazumevati dve potpuno opozitne pojave (imitacija putem mode i imitacija putem rušenja običaja), što je velika greška kojoj istraživač može da se povinuje. Imitacija podrazumeva tako izvesnu zaraznu pojavu i od prve ideje se ka drugoj kreće veoma lako, ali ne bez razloga. Međutim, treba praviti jasnu distinkciju između zajedničkog osećanja i povinovanja nekom autoritetu. Radi preciznosti, Dirkem iznosi sledeću definiciju imitacije: “Imitacija postoji kada jedan čin za neposrednog prethodnika ima predstavu nekog sličnog čina, koji je predhodno izveo neko drugi, pri čemu se između te predstave i izvršenja ne umeće nikakva eksplicitna ili implicitna intelektualna operacija, koja se odnosi na unutrašnja obeležja reprodukovanog čina.” (Dirkem, 1997:139) Imitaciju Dirkem shvata kao visoko društvenu pojavu, jer je to “zajednička razrada zajedničkog osećanja”.

Kao primere imitacija Dirkem navodi masovna samoubistva, gde se čin par individual proširio na čitavu grupu. To bi se moglo nazvati i epidemojom, a autor smatra epidemiju društvenom činjenicom, jer su njeni uzroci čisto društveni. Međutim, ovde Dirkem takođe zapaža: “Iz te činjenice da se samoubistvo može prenositi od pojedinca do pojedinca ne sledi a priori da ta zaraznost proizvodi društvene posledice, to jest da utiče na društvenu stopu samoubistva, dakle na pojavu koju mi ovde proučavamo.”

Autor se potom opet okreće geostatistici. Naime, da bi hipoteza o imitaciji mogla da ima naučnu relevantnost za ovu studiju, trebalo bi da postoji geografsko žarište samoubistava koje širi epidemiju širom države u vidu koncentričnih krugova. Međutim, to nije slučaj. Takođe, samoubistvo nije zavisno od lokalnih okolnosti, već te okolnosti imaju trend izvesne opštosti.

Imitacija, dakle, može proizvesti određeni broj pojedinačnih slučajeva, ali to ne pomaže određivanju sklonosti različitih društava niti sklonosti unutar jednog društva. Empirijski podaci su pokazali das u kolektivna sranja izuzetno otporna da bi jedna inovativna individual uspela da okonča to stanje šireći svoj primer. Za kraj ovog poglavlja, Dirkem kritikuje sociologe na sledeći način; “Sociologija, pak, ne može da se smatra naukom sve dok onima koji se njome bave više ne bude dopušteno da tako dogmatski postupaju, izbegavajući redovne obaveze dokaza.” (Dirkem, 1997:153) Simplifikovana imputacija pojave suicida epidemičnoj imitaciji, bez proveravanja empirijskih podataka je prosto pogrešna.


Knjiga II– Društveni uzroci i društveni tipovi:
Metoda za određivanje, egoističko samoubistvo, altruističko samoubistvo, anomičko samoubistvo, individualni oblici različitih tipova samoubistva

Drugu knjigu Dirkem započinje tako što izlaže da rezultati iz prethodne nisu bili sasvim negativni. U prvoj knjizi je autor ustanovio da se sklonost ka samoubistvu ne može objašnjavati samo fizičko-organskim karakteristikama pojedinaca niti fizičkom sredinom, već da u svakoj društvenoj grupi postoji posebna sklonost. Radi lakše analize problema, autor se bavi klasifikovanjem pojave. Međutim, samoubistvo je previše raznovrsna pojava, te bi mogla imati više podvrsta. “Priznali bismo onoliko suicidogenih tokova koliko bismo prepoznali različitih tipova samoubistava, a potom bismo pokušali da odredimo njihove uzroke i značaj.” (Dirkem, 1997:158). Ovako je Dirkem postavio metod klasifikacije neke društvene pojave, razgraničavajući sličnosti i razlike u svim njenim varijablama. Problem sa racionalnom klasifikacijom samoubistava nastaje zbog nedostatka neophodnih dokumenata. Nadalje, Dirkem pridaje značaj etiološkoj klasifikaciji naspram morfološke. Međutim, od uzroka pojave, doći će se do posledica, te će autorova etiološka klasifikacija biti upotpunjena morfološkom radi provere prve i vice versa.

Raspravu Dirkem ovde počinje koristeći se zvaničnim statističkim zapisnikom samoubistava u kom je jasno naveden i “pretpostavljeni motiv samoubistva” kod svakog čina. Međutim, ovde se autor poziva in a Vagnera, koji je tvrdio kako su naslovi u statističkim zapisnicima prepušteni pukom mišljenju onih koji sastavljaju iste, te su za Dirkema naučno neadekvatni. Dirkem zatim prilaže tabele u kojima prikazuje udeo svake kategorije motiva na 100 godišnjih samoubistava lica oba pola. Pomoću ovih tabela autor zaključuje sledeće: “…zemljoradnika i prefinjenog stanovnika grada na samoubistvo nagone vrlo različite snage. To je zato jer su razlozi koji se pridaju samoubistvu, ili koje samoubica sam pruža da bi sebi objasnio svoj čin, najčešće samo prividni razlozi. Ne samo das u ovi razlozi individualni odrazi jednog opšteg stanja, već se oni vrlo neverno izražavaju, budući da oni ostaju isti čak i kada se samoubistvo sasvim izmeni.” Kao glavno pitanje druge knjige, Dirkem navodi sledeće: “…koja su to stanja različitih društvenih sredina (veroispovesti, porodice, političkog društva, profesionalne grupe, itd.) u zavisnosti od kojih samoubistvo varira.”

Prvi idealni tip Dirkemove podele samoubistava je egoističko samoubistvo. Prva stvar koja zapada za oko u statističkim podacima je činjenica da je stopa samoubistava veoma niska u katoličkim zemljama dok je maksimizirana u protestantskim državama Evrope. Katolički kantoni prilažu četiri do pet puta manje samoubistava od katoličkih kantona, bez obzira na narodnost. Kako priznaje Dirkem, “Dejstvo religije je, dakle, tako moćno da nadvisuje sva ostala.” Dirkem prilaže tabelu sa statističkim podacima sa ciljem komparacije količine samoubistava u različitim zemljama na million ljudi svake veroispovesti (protestanata, katolika i jevreja). Primećeno je da jevreji pružaju ubedljivo najmanje samoubistava u svim istraživanim zemljama, u sredini se nalaze katolici, dok su protestanti na vodećem mestu. Međutim, ono što kod protestana zbunjuje je trend smanjenja sklonosti ka samoubistvu u društvima u kojima njihova veroispovest čini manjinu. Ovde autor traži objašnjenje u razlici u učenjima ovih religija, što objašnjava na sledeći način:

“Jedina razlika koja postoji između katolicizma i protestantizma jeste ta da protestantizam dopušta slobodno ispitivanje religijskih načela u mnogo većoj meri no prvi. Bez sumnje, katolicizam, samim tim što je idealistička religija, razmišljanju i misli daje više mesta no što to čini grčko-latinski politeizam ili jevrejski monoteizam. Katolicizam se više ne zadovoljava nesvesnim manevrima već teži da vlada nad svešću. On se, dakle, obraća svesti, a razumu govori glasom razuma čak i kada traži njegovo slepo pokoravanje. Ali, katolik ipak svoju veru dobija velu, bez ispitivanja. On je čak ne može podrediti istorijskoj kontroli, pošto su mu izvorni tekstovi na kojima se ona zasniva nedostupni. S čudesnom umetnošću je organizovan čitav jedan hijerarhijski sistem autoriteta da bi se tradicija učinila nepromenljivom. Katolička misao se užasava svake promene. Protestant je, pak, u većoj meri tvorac svoje vere. Stavili su mu Bibliju u ruke i nikakvo tumačenje mu nije nametnuto. Sama struktura protestantizma čini uočljivim to stanje religioznog individualizma. Nigde, sem u Engleskoj, protestantsko sveštenstvo nije hijerarhizovano. Sveštenik zavisi samo od sebe i svoje savesti, isto kao i vernik.” (Dirkem, 1997:173)

Iz ovih argumenata da se videti da je integrisanost katoličkih vernika u svoju grupu na daleko višem nivou nego što je to slučaj sa protestantima. Katolički vernici su sličnih delanja i mišljenja pod okriljem svoje religije, te najčešće moralno teže ka istom cilju. Protestantizam, sa druge strane, pojedincima pušta na volju tumačenje moralnih načela, te je razlika u interpretaciji prisutna, delanja i mišljenja nisu ujedinjena. Dirkem tako dolazi do zaključka kako je razlog dominacije protestanata po pitanju samoubistava to što su slabije integrisani kao grupa od katolika. Potom, autor ima ideju da poveže religioznost i obrazovanje, te postavlja sledeće pretpostavke i pitanja:

“Ako se, dakle, nismo prevarili, ako postepeno slabljenje kolektivnih i ustaljenih verovanja stvara naklonost ka samoubistvu i ako upravo odatle potiče posebna sklonost protestantizma, onda moramo da uočimo sledeće činjenice: 1. Ljubav za obrazovanjem mora biti jača kod protestanata nego kod katolika. 2. Time što ukazuje na oslabljenost zajedničkih verovanja, žudnja za obrazovanjem mora da svuda varira isto kao i samoubistvo. Da li činjenice potvrđuju ove dve pretpostavke?”

Naravno, da bi proverio ove pretpostavke, Dirkem se okreće komparaciji statističkih podataka. Prilaže tabelu koja pokazuje poređenje odnosa samoubistva i obrazovanja u italijanskim pokrajinama. Kao varijable u ovoj tabeli Dirkem je koristio broj brakova sa oba pismena supružnika u procentima i samoubistva na million stanovnika. Problem sa ovom statistikom jeste što nisu uračunati pismeni i obrazovani samci, a u stopu samoubistava koja je priložena se uračunavaju i nepismeti. Ovaj metodološki problem i Dirkem sam priznaje, te se ograđuje: “A, mada statistika samoubistava po profesijama i po klasama ne može uvek biti uspostavljena s dovoljnom preciznošću, neosporno je da je samoubistvo vrlo često u najvišim klasama društva.” Ovde kao “najviše klase društva” Dirkem etiketira pojedince koji su materijalno bogati ili imaju fakultetsko obrazovanje. Odstupanje od ove tendencijske pravilnosti čine jevreji, kao najobrazovaniji članovi religijske zajednice, čija je stopa samoubistava veoma niska. Ovde Dirkem izdvaja nekoliko važnih zaključaka koja formuliše na sledeći način:

“U njemu se, najpre, vidi zašto samoubistvo najčešće napreduje s naukom. Nauka nije ta koja određuje ovaj napredak. Ona je nevina i nema ničeg nepravednijeg od njenog optuživanja;”…”Religija se ne raspada zbog obrazovanja koje čovek stiče; ali potreba za obrazovanjem se budi zato jer se religija raspada. Obrazovanje se ne traži kao sredstvo da se unište ustaljena mišljenja, već zato što je njihovo uništelje već započelo.”

Pri daljem istraživanju egoističkog stanovništva, Dirkem se osvrće na porodično stanje samoubica. Naime, statistički podaci su pokazali da se slobodni ljudi daleko manje ubijaju od osoba u braku. Međutim, razlog tome nije nikakva bračna melanholija niti nedostatak lične slobode osoba u braku. Dirkem to otkriva tako što predstavlja argument o ranom stupanju u brak, gde slobodni ljudi još nisu izašli iz detinjstva, a već je pomenuto da su samoubistva u doba detinjstva veoma retka. Takođe, udovci prednjače u samoubistvima naspram drugih klasa stanovništva, te se stiče utisak kako je udovištvo najnesrećnije stanje. Što se tiče komparacije stope samoubistava vezane za dob počinitelja, autor i ovde traži statističke pokazatelje, te u svojoj tabeli XX prikazuje samoubistva oba pola počinjena na 10 hiljada stanovnika, svih starosnih grupa i svih bračnih stanja. Iz ove tabele, Dirkem izvlači nekoliko zakonitosti:

1.      Preuranjeni brakovi imaju pogoršavajuće dejstvo na samoubistvo, naročito za muški pol – prerani brakovi uzrokuju određeno moralno stanje koje je naročito štetno za muški pol
2.      Počevši od dvadesete godine života, supružnici oba pola uživaju koeficijent zaštite[4] u odnosu na slobodne osobe – ovaj koeficijent se menja sa starošću
3.      Koeficijent zaštite supružnika u odnosu na slobodne osobe varira u zavisnosti od pola
4.      Stanje udovištva smanjuje koeficijent zaštite osoba oba pola, ali ga ono, najčešće, ne poništava u celosti

Utvrdivši da se koeficijent zaštite razvija prema nekim sasvim drugim zakonitostima, određeno bračno stanje je Dirkem diskretitovao kao jedini direktni uzročnik samoubistva. Međutim, koristeći još neke varijable vezane za porodično stanje i komparirajući iste (broj dece, gubitak dece, gubitak jednog od roditelja, broj članova domaćinstva itd.), Dirkem dolazi do sledećih zaključaka: “Zaštita je utoliko potpunija što je porodica gušća, to jest što sadrži veći broj članova.”…”Zaključak do koga smo dospeli se, dakle, može ovako dopuniti: porodica je moćna zaštita od samoubistva i ona od njega štiti utoliko bolje ukoliko je čvršće sazdana.”

Da bi podrobnije opisao egoističko samoubistvo, Dirkem se osvrće in a određena društvena stanja koja ovo samoubistvo čine onim što jeste. Naime, postavljane su razne pretpostavke o tome kako društveno-politički nemiri utiču na stopu samoubistava, te se dugo verovalo kako se ona povećava u periodima krize. Istraživanja Morzelija, na koja se Dirkem poziva, pokazala su sasvim suprotan trend. Takvo stanje se primećuje i u doba velikih nacionalnih ratova. Dirkem je prikazao tabele gde poredi Dansku, Prusku, Bavarsku, Kraljevinu Saksoniju i Austriju sa njihovim stopama samoubistava kroz određene godine u kojima su se dešavali politički nemiri u tim zemljama. Naime, ovaj rezultat je doveo autora do naredne pretpostavke, a to je da se vojska bori u ratu, te da su vojnička samoubistva poprilično nezahvalna za registrovanje. Međutim, ova hipoteza je odbijena činjenicom da se i broj žena koje čine samoubistva naglo smanjuje u periodima krize ili rata. Dirkem kolektivnom svešću objašnjava ovu pojavu: „Ipak, najbolji dokaz da nije u pitanju računska greška već jedna pojava socijalne psihologije jeste to da nemaju sve nacionalne ili političke taj uticaj. Takav efekat imaju samo one krize koje pobuđuju strasti.“

Potom, Dirkem prelazi na komparaciju sela i gradova po pitanju samoubistava. Naime, već je utvrđeno statistički da se ljudi u selima manje ubijaju nego ljudi u gradovima i to sa značajnom razlikom. Gledajući i dalje kroz spektar društvene krize, autor to ovako komentariše:

„Utvrđivanje samoubistva bi moralo biti još teže na selu no u gradu. Dakle, pravi razlog ove razlike leži drugde. Rat ispoljava svoje potpuno moralno dejstvo jedino nad gradskim stanovništvom, koje je osetljivije, prijemčivije za utiske i više u toku događaja od seoskog stanovništva.“...“...veliki društveni nemiri i veliki narodni ratovi oživljuju kolektivna osećanja, podstiču partizanski duh i patriotizam, političku i nacionalnu veru i, usredsređujući delatnosti ka jednom cilju, bar za izvesno vreme dovode do jače integracije društva. Budući da oni teraju ljude da se uzajamno zbliže da bi se suočili sa zajedničkom opasnošću, pojedinac misli manje na sebe, a više na zajedničku stvar.“ (Dirkem, 1997:229, 230).
Autor je iz prethodnih istraživanja uspostavio tri stava:

·         Samoubistvo varira u obrnutoj srazmeri sa stepenom integracije religioznog društva
·         Samoubistvo varira u obrnutoj srazmeri sa stepenom integracije domaćeg društva
·         Samoubistvo varira u obrnutoj srazmeri sa stepenom integracije političkog društva

Dirkem društveno telo postavlja kao dominirajuće naspram pojedinca na sledeći način:

„On (pojedinac) može da smatra da njegov život nema smisla, ali ne može da kaže ništa što bi važilo i za druge. Društvo, naprotiv, može da bez sofizma učini opštim osećanje koje ima o samom sebi i o svom stanju zdravlja i bolesti. Pojedinci su, naime, preusko povezani s njegovim životom i ne mogu ostati netaknuti kada je i on sam bolestan. Njegova patnja nužno postaje njihova. Zbog toga što je društvo svve, bolest koju društvo oseća se prenosi i na delove od kojih je ono sačinjeno. Ali ono se ne može dezintegrisati bez svesti da su normalne okolnosti opšteg života u istoj meri poremećene.“ (Dirkem, 1997:235, zagrada dodata)

Ovde se primećuje jedan Dirkemov naučni zakon, za razliku od čestih tendencijskih pravilnosti kojih ima u ovoj studiji. Naime, društvena patnja nužno postaje i patnja pojedinca.

Tip samoubistva koji je ovde obeležen je svakako egoistički tip. Naime, ovo samoubistvo se ističe kao rezultat preniske integrisanosti pojedinca u društvo, simplifikovano rečeno. Međutim, naziv koji je Dirkem dao ovom tipu on sam objašnjava ovako:

„Taj tip samoubistva, dakle, zaslužuje naziv koji smo mu dali. Egoizam nije jednostavno samo pomoćni činilac: on je uzrok koji ga rađa. Ako, u ovom slučaju, dolazi do slabljenja veze koja vezuje čoveka za život, to je zbog toga što je veza koja ga vezuje za društvo takođe oslabila. Što se tiče događaja privatnog života za koje se čini da neposredno podstiču na samoubistvo i koji se smatraju njegovim određujućim okolnostima, oni su, zapravo, samo slučajni uzroci. Ako pojedinac popusti pod najmanjim udarom životnih okolnosti, to je zbog toga što ga je stanje u kome se nalazi društvo načinilo gotovim plenom.“ (Dirkem, 1997:236)

U ovom objašnjenju egoističkog samoubistva, čini se kao da Dirkem upozorava na čestu naučnu grešu: Post hoc, ergo propter hoc. Naime, pripisati događaj nekoj posledici, samo zato što je usledila nakon tog događaja, ne znači ta je to pravi uzrok, te Dirkem opominje kako ta metodološka greška može da se pojavi i u istraživanju samoubistava.

Sledeće samoubistvo koje Dirkem obrađuje je altruističko. Naime, do sada je Dirkem pratio trendove samoubistava u modernim društvima, ali naravno da postoje samoubistva u primitivnim društvima, kako ih dirkem naziva. Nadalje, Dirkem pravi još jednu klasifikaciju na kategorije na sledeći način:

„Samoubistvo je dakle sigurno veoma često kod primitivnih naroda. Ali ono tamo pokazuje posebna obeležja. Sve činjenice o kojima smo upravo izvestili potpadaju, u stvari, pod jednu od sledeće tri kategorije:

1.      Samoubistva ljudi na pragu starosti ili bolesnih ljudi
2.      Samoubistva žena nakon smrti njihovog supruga
3.      Samoubistva štićenika ili sluga nakon smrti njihovog gospodara.“ (Dirkem, 1997:240)

Iz ovih kategorija se može lako videti karakteristika ovog tipa samoubistva – pojedinac se svojevoljno žrtvuje za neki viši cilj ili interes društva. Dirkem nadalje objašnjava šta podrazumeva pod ovim tipom samoubistva:

„Nalazimo se, dakle, pred jednim tipom samoubistva koje se oštro razlikuje od prethodnog. Dok ono prethodno potiče od preterane individuacije, ovo ima za uzrok premalo razvijenu individuaciju. Jedno dolazi otuda što društvo, dezintegrisano na izvesnim tačkama ili čak u svojoj celini, dopušta pojedincu da mu se izmakne; drugo potiče otuda što ga ono drži previše čvrsto u svojoj zavisnosti. Budući da smo nazvali egoizmom stanje u kome se „ja“ nalazi kada živi sopstvenim životom i samo sebe sluša, reč altruizam prilično dobro izražavasuprotno stanje, stanje u kome „ja“ ne pripada samo sebi; stanje u kome se ono meša s nečim drugačijim od sebe; stanje u kome je glavna referentna tačka njegovog ponašanja smeštena izvan njega samog, to jest u grupi čiji je on deo.zbog toga ćemo nazvati altruističkim samoubistvom samoubistvo koje proističe iz jakog altruizma. Ali budući da ono, osim toga, pokazuje i tu osobenost da se izvršava kao dužnost, bitno je da usvojena terminologija izražava tu osobenost. Daćemo, dakle, ime obaveznog altruističkog samoubistva tipu koji je ovako uspostavljen.“ (Dirkem, 1997:242, 243)

Dakle, kod altruističkog tipa samoubistva, primećuju se razne varijacije, ali je uzrok uvek isti – prevelika integrisanost u društvenu grupu. Naime, ovaj tip samoubistva se pojavljuje u raznim ritualima religijskih kultova, a u nekim kulturama se žrtvovanje slavi kao velika vrlina. Primera imamo i u hrišćanstvu, gde se homo martyrius uzdiže do statusa sveca. Autor najmanje pažnje posvećuje razradi altruističkog tipa u poređenju sa ostalim tipovima, iako postoje podvrste ovog tipa koje on i sam navodi: izborno altruističko samoubistvo, akutno altruističko samoubistvo i, već pomenuto, obavezno altruističko samoubistvo. Primer koji Dirkem daje za akutni tip ovog samoubistva je mističko samoubistvo, gde je mentalno stanje pojedinca u kom vlada grub moral koji čini ništavnim svaki pojedinačni interes.

Vojnička samoubistva su privukla dosta pažnje Dirkemu, te se oslonio na poređenje statističkih podataka za civilna i vojna samoubistva. Vojnici u tabeli koju autor prilaže ubedljivo prednjače. Ove statističke podatke mnogi objašnjavaju na različite načine: neženstvo, pretežak vojnički život sa prezahtevnim normama, alkoholizam u vojisci itd. Međutim, autor se zapitao kako je moguće da vojnici pate od egoističkog tipa, kada su poprilično dobro integrisani unutar svoje društvene grupe. Takođe, Dirkem pobija sve navedene razloge vojničkih samoubistava primerima kojih je više u civilnim društvenim grupama nego među vojnicima. Tako se autor osvrće na statističke podatke u samoj vojisci komparirajući samoubistva po činovima i zaključuje:

„Tako, članovi vojske najviše pogođeni samoubistvom su oni koji su najviše naklonjeni tom pozivu, koji su najbolje prilagođeni njegovim zahtevima i koji su najviše zaštićeni od nevolja i nepogodnosti koje on može imati. Dakle, koeficijent pogoršanja svojstven ovoj profesiji, ima za uzrok ne odbojnost koju ona pobuđuje, već, naprotiv, skup stanja, stečenih navika ili prirodnih sklonosti, koje sačinjavaju vojnički duh. Prvo obeležje vojnika je svojevrsna bezličnost koje se nigde, u istom stepenu, ne sreće u civilnom životu. On treba da bude izvežban da malo ceni sopstvenu ličnost, jer mora biti spreman da je žrtvuje čim za to dobije naređenje.“ (Dirkem, 1997:255).

Dirkem se još zadržava na vojničkim samoubistvima istražujući i poredeći vojnička samoubistva u raznim evropskim zemljama. Nakon toga on istraživanje o vojničkim samoubistvima završava sledećim zaključkom:

„Moguće je, dakle, da samoubistvo koje on izvršava bude ponekad civilno po svojim uzrocima i svojoj prirodi. Ali, kada jednom odstranimo te rasute slučajeve koji nemaju nikakvih međusobnih veza, ostaje jedna homogena i kompaktna grupa koja sačinjava većinu samoubistava čija je pozornica vojska i koja zavisi od tog stanja altruizma bez kojeg nema vojničkog duha. To je samoubistvo nižih društava koje još istrajava među nama zato jer je i sam vojnički moral u izvesnom pogledu ostatak primitivnog morala“ (Dirkem, 1997:261)

Metodološku razradu altruističkog tipa samoubistva Dirkem završava na sledeći način:

„Značaj objektivne definicije leži u tomešto se altruističko samoubistvo, iako pokazuje karakteristična obeležja samoubistva, naročito u svojim najupečatljivijim ispoljavanjima, približava izvesnim kategorijama činova koje uobičajeno obasipamo počastima, pa čak i obožavamo, odbijajući da ih proglasimo samoubistvom.“...“Veća simpatija za ljudsku patnju dolazi nakon fanatične požrtvovanosti primitivnih vremena. Svaka vrsta samoubistva je, dakle, samo preterani ili nastrani oblik jedne vrline. Prema tome, način na koji ona pogađaju moralnu svest ih ne razlikuje dovoljno da bismo imali prava da od njih načinimo isto toliki broj odvojenih rodova.2 (Dirkem, 1997:262, 263).

U petom poglavlju svoje druge knjige ove studije, Dirkem obrađuje jedan veoma poseban oblik samoubistva, koje zaista u punom sjaju pokazuje društvene uzroke pojedinačnih odluka osoba da oduzmu sebi život, a to je svakako anomičko samoubistvo. Dirkem smatra da je društvo to koje nameće i propisuje pravila pojedincima, te da se to regulativno dejstvo društva, kako ga on naziva, ispoljava kroz odnos sa društvenom stopom samoubistva. Prilagajući mape koje kompariraju porodičnu gustinu i samoubistvo, kao i samoubistvo i bogatstvo, Dirkem izlaže sledeće; „Poznata je činjenica da ekonomske krize jačaju sklonost ka samoubistvu.“ Ovaj odnos autor smatra zakonom, jer se ne utvrđuje samo u nekoliko izuzetnih slučajeva. Dakle, autor postavlja naučni zakon na osnovu dovoljno visoke kvantitativne vrednosti.

Međutim, da li je objašnjenje ovog trenda toliko jednostavno i očigledno, da se dobrovoljne smrti povećavaju jer život postaje teži? Dirkem se ne slaže sa tim, jer bi trebalo da se u stanju lagodnog života broj samoubistava osetno smanjuje, što nije slučaj: „Kada se prekomerno povećavaju cene osnovnih životnih namirnica, samoubistva najčešće čine to isto, ali se ne uočava da se ona spuštaju ispod proseka u suprotnom slučaju. (...) Porast bede tako malo utiče na porast samoubistava da čak i srećne krize, čija je posledica naglo povećanje bogatstva jedne zemlje, deluju na samoubistvo isto kao i ekonomske nesreće.“ (Dirkem, 1997:267, 268)

Mape koje Dirkem prilaže svedoče o izvesnom preklapanju samoubistava sa regionima koji imaju najviše bogatstva. Nagli prodor samoubistava je pratio dobitak u slavi i moći. Dakle, kada god se dešavaju neke velike prekretnice u društvu, bile one progresivnog ili regresivnog karaktera, individua se ubija „s većom lakoćom“. Međutim, pomalo je nejasno kako to da pozitivne društvene promene mogu ovako da utiču na količinu samoubistava. Dirkem izlaže neke od argumenata:

„U organskoj i u psihološkoj konstituciji čoveka ne pronalazimo ništa što označava granicu sličnim naklonostima. Funkcionisanje individualnog života ne zahteva da se one zaustave pre na jednom, nego na drugom mestu; dokaz je to što su se one stalno razvijale od početka istorije, i bivale sve porpunije zadovoljavane, a da prosečno stanje zdravlja ipak nije stabilno.“ (Dirkem, 1997:273)

Iako čovek oseća određeno zadovoljstvo u svojim delanjima, potreban je, prema Dirkemovom stanovištu, još jedan vrlo bitak osećaj, a to je taj da su čovekovi napori neuzaludni i da on delajući nešto napreduje. Naime, nadalje Dirkem izlaže kako je određen čak i određen stil života koji stvara osećaj napretka kod, na primer, radničke klase. Međutim, samu pojavu rasta samoubistava u okolnostima društvenih promena, Dirkem objašnjava na sledeći način:

„Jer, budući da su odnosi među različitim delovima društva nužno izmenjeni, ideje koje izražavaju te odnose ne mogu više ostati iste. (...) želje su narasle zato jer je narastao prosperitet. Najbogatiji plen koji im je ponuđen ih podstiče, čini da zahtevaju više čineći ih nestrpljivim u odnosu na svako pravilo, upravo u trenutku kada su tradicionalna pravila izgubila svaki autoritet. Stanje neuređenosti ili anomije je, dakle, još pojačano činjenicom da su strasti manje disciplinovane upravo u onom trenutku kada bi imale potrebu za jačom disciplinom.“ (Dirkem, 1997:279, 280)

Okolnosti društvenih promena, na bolje ili na gore, čine ljude emotivno rastrojenima i pobuđuju određene strasti. Napor se u momentima neplodotvornosti povećava, te se volja za životom smanjuje u tim okolnostima.
Kako bi pokazao da je stanje društvene anomije, odnosno odsustva određenih normi ponašanja i jačanja emotivnih naboja u društvu, zaista uzročnik rasta stope samoubistava, Dirkem piše sledeće:

„Ako bi se, kao u prethodnim slučajevima, anomija uvek dešavala jedino u obliku prolaznih napada i oštrih kriza, ona bi mogla s vremena na vreme da dovede do promena u društvenoj stopi samoubistava; ona onda ne bi mogla biti jedan od njenih pravilnih i postojanih činilaca.“ (Dirkem, 1997:281)

Nadalje, Dirkem poredi sopstvene tipove samoubistava međusobno i navodi:

„Egoističko samoubistvo proističe iz toga što ljudi ne vide razlog za življenje; altruističko samoubistvo dolazi otuda što im taj razlog izgleda izvan života samog, a treća vrsta samoubistva, čije smo postojanje upravo utvrdili, potiče od patnje koja proističe iz toga što je ljudska delatnost lišena pravila. Zbog njenog porekla, ovu poslednju vrstu ćemo nazvati anomičko samoubistvo.“ (Dirkem, 1997:285)

Dirkem u daljem tekstu priznaje određene varijacije anomičkog samoubistva. Naime, spominje postojanje izvesne hronične vrste anomičkog samoubistva. Nadalje, autor komparira podatke razvoda i samoubistava u evropskim društvima, ne bi li utvrdio kako izvesna bračna anomija utiče na pojavu suicida. Primećuje se razlika u rezultatima za Italiju i Francusku, na primer, gde se u Italiji ističe nepovoljniji položaj žena nego u Francuskoj po pitanju imuniteta na samoubistva. Iz tih i nadalje prikazanih komparacija statističkih podataka sa varijablama supruga u odnosu na devojka, Dirkem izvlači sledeći zaključak:

„Sledeća zakonitost se, dakle, može smatrati neospornom: u pogledu samoubistva, brak ide ženi utoliko više u prilog ukoliko je razvod više uobičajen, i obratno. (...) Osim toga, isti razlog nas obavezuje da odbacimo hipotezu po kojoj bi se loše stanje braka, s kojim su povezani razvodi i samoubistva, sastojalo u većoj učestalosti bračnih svađa, zato jer ovakav uzrok, ništa više no labavljenje porodičnih veza, ne bi mogao da poveća otpornost žena.“ (Dirkem, 1997:299)

Daljim obrazlaganjem definicija bračnog stanja i tog konkretnog uticaja na stopu samoubistava, Dirkem se približava zaključku poglavlja o anomičkom samoubistvu. Naime, koncentrišući se na razliku u položaju muškaraca i žena u braku, te objašnjavanjem korpusa muških fizioloških karakteristika, Dirkem iznosi sledeće:

„Dospevamo tako do zaključka koji je prilično udaljen od uobičajene predstave o braku i njegovoj ulozi. Smatra se da je brak ustanovljen zbog žene, da bi se ona zaštitila od muških hirova. Monogamija je naročito veoma često predstavljena kao ustupak koji muškarac čini žrtvujući svoje poligamne nagone da bi uzdigao i poboljšao položaj žene u braku. U stvarnosti, ma kakvi bili istorijski uzroci koji su ga naveli da sebi nametne to ograničenje, ono najviše odgovara njemu. Sloboda koje se odrekao za njega je mogla biti jedino uzrok nevolja. Žena nije imala iste razloge da se liši slobode, i u tom pogledu se može reći da je, podređujući se ovom pravilu, ona ta koja je prinela žrtvu.“ (Dirkem, 1997:306)

Naime, iz ovog citata se da primetiti da je Dirkem uzeo u obzir socijalno nametnute norme braka i očekivane društvene uloge oba pola u bračnoj instituciji. Takođe, on svoje metodološke zaključke izvodi iz komparacije podataka sa varijablama polova, ali je svakako potrebno imati i u vidu neke druge, opširnije varijable kojima bi se bračna anomija tačnije opisala.

Jedna od svakako interesantnih tema za etičku debatu je svakako i tip samoubistva na individualnom nivou, odnosno udeo individualnih karakteristika u ovom činu. Sam individualni nivo Dirkem priznaje, ali tvrdi kako nije relevantan za ovu studiju, te svojim sledećim stavom svako individualno delanje, preciznom definicijom, poništava kao „individualno“ u punom smislu te reči: „Ne možemo delovati a da se ne pomešamo sa svetom;“

U poslednjem pogavlju svoje druge knjige ove studije, Dirkem iznosi određene stavove o stanju svesti i o samoubistvima generalno shvatano. Takođe, autor zadire u shvatanja samoubistava kao pojave kroz istoriju, davajući za primer stoike i epikurejce. Nadalje podrobnije opisuje pomenute tipove samoubistava, te im pridaje epitete kao što su „aktivno samoubistvo“ ili „melanholično“ ili „ravnodušno“. Egoizam i anomiju kao atribute društvenog tela Dirkem vidi kao najčešće dve različite strane jednog istog društvenog stanja dezintegracije u emotivnom ili intelektualnom smislu[5].

Na samom kraju druge knjige, Dirkem prilaže tabelu koja pokazuje etiološku i morfološku klasifikaciju društvenih tipova samoubistava. Grupisanje na temeljna obeležja i sekundarne varijacije je ovde veoma značajno jer dosta bliže određuje samoubistva:
Individualne forme društvenih tipova samoubistava
Temeljna obeležja
Sekundarne varijacije
Elementarni tipovi
Egoističko samoubistvo
Apatija
Lenja melanholija sa samosažaljenjem
Razočarana hladnokrvnost skeptika
Altruističko samoubistvo
Energija strasti ili volje
Sa hladnim osećanjem dužnosti
Sa mističnim entuzijazmom
Sa mirnom hrabrošću
Anomičko samoubistvo
Razdraženost; gađenje
Žestoke optužbe protiv života uopšte
Ubistvo - samoubistvo
Mešoviti tipovi
Ego-anomičko samoubistvo
Mešavina uznemirenosti i apatije, akcije i sanjarenja
Anomičko-altruističko samoubistvo
Razdražena uzrujanost
Ego-altruističko samoubistvo
Melanholija ublažena moralnom čvrstinom
Svoju drugu knjigu, Dirkem zaokružuje sledećim rečima:
„Takva su opšta svojstva samoubistva, to jest onakva kakva proističu neposredno iz društvenih uzroka. Individualizujući se, ona se usložnjavaju poprimajući nijanse koje variraju zavisno od ličnog temperamenta žrtve i posebnih okolnosti u kojima se ona nalazi.“ (Dirkem, 1997:325)




Knjiga III – O samoubistvu kao o opštoj društvenoj pojavi:
Društveni elementi samoubistva, odnosi samoubistva I ostalih društvenih pojava, praktične posledice

Svoju treću i poslednju knjigu ove inovativne studije, Dirkem započinje sledećim metodološkim postavkama:

„Možemo, a priori, pretpostaviti da postoje dve vrste individualnih okolnosti od kojih samoubistvo zavisi. Postoji najpre spoljašnja situacija u kojoj se nalazi akter. Ljudi koji se ubijaju imali su ili porodičnih nevolja, ili su patili od povređenog samoljublja, ili su, pak, morali podnositi patnje bede ili bolesti, a nekad su, opet, sebi prebacivali neki moralni greh. Ali, videli smo da te individualne osobenosti ne bi mogle da objasne društvenu stopu samoubistva, jer se ona značajno menja u isto vreme dok različite kombinacije okolnosti koje služe kao neposredna prethodnica pojedinačnih samoubistava zadržavaju gotovo istu relativnu učestalost. (...) Tvrdnja da svako društvo ima manje ili više izraženu sklonost ka samoubistvu nije puka metafora: taj izraz je zasnovan u samoj prirodi stvari. Svaka društvena grupa ima ka ovom činu sebi svojstvenu kolektivnu sklonost iz koje proističu individualne sklonosti.“ (Dirkem, 1997:329, 331-332, kurziv u originalu)

Zatim, Dirkem pokušava da opravda metodološkim argumentima svoje oslanjanje na statističke podatke kao jedine pokazatelje vredne pažnje. Oslanja se na Ketleovu teoriju o prosečnom čoveku, ali prethodno iznosi relevantnost statistike u društvenim istraživanjima:

„Statističar, u stvari, zbraja sve istovrsne činjenice koje se zbivaju u okviru datog društva. Budući da većina njih ostaje nepromenljiva, ukoliko se opšti društveni tip ne izmeni, i kako se on, s druge strane, samo izuzetno menja, rezultati statističkih popisa moraju ostati isti tokom prilično dugog niza uzastopnih godina.“ (Dirkem, 1997:333)

Dakle, prema autorovom shvatanju, statistika može da pruži uvid u stanje društva kao totaliteta, te se Dirkemova stanovišta uglavnom ravnaju prema brojkama. Društvo, kao dominator nad pojedincem, matematički se formuliše kroz statistiku. Pojedinci su u statistici diskreditovani iz sledećeg razloga: „Pojedinci koji sačinjavaju jedno društvo menjaju se iz godine u godinu, a ipak broj samoubistava uvek ostaje isti, ukoliko se samo društvo ne promeni.“ (Dirkem, 1997:339). Naime, samo strukturalne promene mogu da utiču na promenu statističkih trendova, što na pukom pojedinačnom nivou nije moguće. U daljem tekstu, autor opisuje shvatanja života na etičkom i religioznom nivou nekih društava, ali utvrđuje iz primera jednu zakonitost koja se tiče odnosa prema životu, pa samim tim i prema smrti, vezano za svest pojedinca: „Ovaj život je spoljašnji u odnosu na svakog prosečnog pojedinca uzetog zasebno.“ (Dirkem, 1997:348, kurziv u originalu).

Pred kraj prvog poglavlja poslednje knjige, Dirkem se bavi opštim karakteristikama društava koje mogu da dovedu do određenog osećanja koje lakše pruža visoku stopu samoubistava istog. Naime, tu se bavi religiom, moralnim idealima itd. koji su nametnuti pojedincu. Ono što se izdvaja jeste opis „hipercivilizacije“ koji je sledeći:

„Hipercivilizacija koja rađa anomičke i egoističke težnje takođe proizvodi i preosetljive pojedince koji su manje sposobni da se ustale na određenom objektu, nestrpljiviji u odnosu na svaku disciplinu i skloniji jakoj razdraženosti i preteranoj utučenosti. Obratno, gruba i surova kultura koju podrazumeva krajnji altruizam primitivnih naroda, razvija bezosećajnost koja olakšava odricanje.“ (Dirkem, 1997:355)

U predstojećem poglavlju, Dirkem se bavi analizom statističkih podataka, navođenjem primera i građenjem određenih teorija, a u vezi sa vezom između samoubistva i ostalih društvenih pojava. Pre svega, Dirkem postavlja pitanje moralne evaluacije samoubistvenog čina. U daljem tekstu, autor objašnjava kako se samoubistvo moralno osuđivalo, zaključujući da je u to doba, ovaj čin zadržao nešto od starijeg, kriminološkog karaktera i da se i dalje smatralo većinski devijantnim činom. Kada bi samoubistvo bilo moralno redudantan čin, ono ne bi bilo toliko blisko ubistvu na lestvici devijantnih činova. Autor nadalje pravi malu retrospektivu od antike, pa do momenta njegovog života, o moralnim stavovima o samoubistvu.

Međutim, da bi Dirkem metodološki mogao da izjednači samoubistvo i ubistvo u svojoj klasifikaciji i prihvati i samoubilački čin podjednako devijantnim, on je poredio kretanja ubistava, ubistava s predumišljajem i samoubistva u Francuskoj u jednoj godini, prema starosnim grupama. Ova komparacija je relevantna za sociološki metod, jer ovde Dirkem pokazuje kako jedan istraživač ne sme da koristi moralne ideje kao vodeće u svojim istraživanjima, već mora da sagleda širu, objektivniju sliku. Takođe se oslanja na prethodeće hipoteze tzv. Italijanske škole, koje predlažu da temperatura vazduha ima uticaj na povećanje zločina protiv ličnosti. Ova hipoteza iz prva izgleda potvrđenom statističkim podacima, ali Dirkem teži pojmovnoj preciznosti, te izlaže kako se pod nazivom „zločin protiv ličnosti“ smatraju svi oblici ubistava i samoubistava, što ni u kom slučaju ne može biti isto. Potom, Dirkem u tabeli iznosi mesečne varijacije različitih oblika kriminaliteta i zaključuje:

„Uostalom, ako bi sklonost ka samoubistvu bila samo potisnuta sklonost ka ubistvu (kao što je smatrano do tada), onda bismo morali videti kako ubice i ubice s predumišljajem, kada su jedanput uhvaćeni i kada njihovi nasilni nagoni ne mogu više da se ispoljavaju, sami postaju spostvene žrtve. Sklonost ka ubistvu bi, dakle, morala da se, pod uticajem zatvora pretvori u sklonost ka samoubistvu. Međutim, iz svedočanstva više posmatrača proizilazi, naprotiv, da se veliki kriminalci retko kad ubijaju.“ (Dirkem, 1997:378, objašnjenje u zagradi dodato)

Naime, posmatrano kroz spektar mogućnosti tadašnjeg vremena, ovaj Dirkemov argument se čini sasvim opravdanim. Međutim, današnja neurologija bi možda potvrdila neku malignu smetnju u mozgu koja prouzrokuje oblik agresivnosti, čija žrtva ima potrebu da nekome okonča život, te da u odsustvu drugih ljudi, oduzme svoj. Ali, ostajući u okviru doba u kome Dirkem piše ovu studiju, mora se spomenuti da se oslanjao na druge naučnike, što pokazuje volju za interdisciplinarnošću Emila Dirkema. Naime, autor navodi kako je izvesni Brijer de Boamon potvrdio Dirkemova uviđanja, te da je dodao: „Profesionalne ubice, veliki krivci ređe pribegavaju ovom nasilnom sredstvu da bi izbegli krivično ispaštanje, no manje izopačeni zatvorenici.“ (Dirkem, 1997:379). Ovde bi se, za neko drugo istraživanje, moglo postaviti, naizgled ironično i nastrano, pitanje toga da li se profesionalne ubice osećaju ispunjenim zbog dela koje su počinili. No, na tragu Dirkemove studije, on nastavlja sa daljom razradom ispitujući i drugu hipotezu Italijanske škole.

Naime, Dirkem pokušava da proveri da li postoji suprotnost među društvenim uslovima od kojih zavise dešavanja samoubistava i ubistava. Koristeći se statistikom i varijablama kao što su određeni period ili niz godina, u komparaciji sa dobima koja su preživela određene društvene promene, kao i varijablama poput količine samoubistava i ubistava, Dirkem izlaže sledećih nekoliko zaključaka:

„Mada u izvesnim periodima XIX veka napreduju u istom smeru, dve krive uzete zajedno, bar tamo gde ih možemo dovoljno dugo slediti, veoma se jasno suprotstavljaju. (...) Postoje zemlje gde i ubistva i samoubistva rastu, ali se to uvek dešava u nejednakoj srazmeri i te dve pojave nikada ne dostižu svoj maksimalan intenzitet u istoj tački. Čak je opšte pravilo da tamo gde je ubistvo veoma razvijeno, ono ljudima pruža svojevrsnu otpornost prema samoubistvu. (...) Utvrdili smo da ratovi zaustavljaju razvoj samoubistava. Oni imaju istu posledicu i za krađe, prevare, zloupotrebe poverenja itd. Ali postoji i jedan izuzetan zločin. To je ubistvo. (...) Samoubistvo je mnogo više obeležje grada no sela. Upravo je suprotno sa ubistvom. (...) Videli smo da katolicizam smanjuje sklonost ka samoubistvu, dok je protestantizam povećava. I obratno, ubistva su mnogo češća kod katoličkih no kod protestantskih naroda. (...) Porodični život čini umerenom sklonost ka samoubistvu, ali prilično podstiče ubistvo.“ (Dirkem, 1997: 382-389, kurziv u originalu)

Iz ovih tvrdnji, kao i iz priloženih statističkih tabela, Dirkem iznalazi jedan, opštiji, konačni zaključak:

„Zaključujemo dakle da, samoubistvo ponekad postoji naporedo sa ubistvom, a da se ponekad uzajamno isključuju; ponekad reaguju na isti način pod uticajem istih uslova, a ponekad se kreću u suprotnim smerovima, tako da su slučajevi suprotnosti brojniji.“ (Dirkem, 1997:389)

Problem je sa objašnjenjem ovog zaključka, s obzirom na konfuziju koju on stvara. Dirkem je dosta simplifikovao način rešavanja ovog problema, jednostavnom separacijom samoubistava koje se menjaju isto kao i ubistva, i samoubistava koja se menjaju u suprotnom smeru od ubistava, na temelju prirode tih samoubistava. On nadalje zaključuje kako bi morao postojati neki, kako ga on naziva „moderniji“, oblik samoubistva koji se u jednakoj meri da kombinovati sa ubistvom. Dirkem zaključuje da je to anomičko samoubistvo i dodaje:

„Anomija zapravo rađa jedno stanje gorčine i razdraženog zamora, koje može da se u određenim okolnostima okrene protiv samog čoveka ili protiv nekog drugog; u prvom slučaju dešava se samoubistvo, a u drugom ubistvo. Uzroci koji određuju pravac tako uzburkanih sila verovatno zavise od moralnog ustrojstva aktera. Ono se savija u jednom ili drugom pravcu, zavisno od toga da li je manje ili više otporno. Čovek osrednje moralnosti će pre ubiti drugog nego sebe.“ (Dirkem, 1997:392)

Anomija, prema Dirkemovom stanovištu, ima autoritet nad pojavom samoubistva i ubistva, te kako ih podstiče, može i da ih zakoči. Ovo poglavlje Dirkem završava obaranjem nekih prethodnih hipoteza o vezi između sažaljenja i samosažaljenja, te završava zaključkom: „Naš egoizam je i sam u velikoj meri proizvod društva“.

Što se tiče završnog poglavlja treće knjige, ujedno i poslednjeg u ovoj studiji, Dirkem razmatra praktične posledice. Naime, s obzirom da je definisao, klasifikovao i „naučno ozakonio“ pojavu samoubistva, Dirkem smatra da treba da vidi kakav bi stav moderna društva trebalo da imaju prema toj pojavi, što metodološki predstavlja neku savetodavnu funkciju sociologije.

Pre svega, Dirkem problematizuje shvatanje pojma normalnosti u odnosu sa moralnošću i zaključuje kako se zločin, kao najviši nemoralni čin, ne bi smeo svrstati u red bolesnih pojava. Naime, način na koji moralni ideali i društveno konstruisani parametri moralnosti utiču na nas, najbolje objašnjava sledeća Dirkemova rečenica: „Neophodan uslov života ne može a da ne bude koristan, sem ako mislimo da je život beskoristan.“ (Dirkem, 1997:397, kurziv u originalu). Dirkem ideju o napretku u mnogim religijama i sistemima mišljenja vidi kao razlog određenog stepena anomije, koji se može manifestovati u samoubistvima. Što se tiče klasifikacije samoubistva kao bolesti, Dirkem na kraju zaključuje sledeće:

„Egoističko i anomičko samoubistvo su, dakle, jedina samoubistva čiji se razvoj može smatrati kao bolestan, pa se, prema tome, treba baviti samo njima. Egoističko samoubistvo dolazi otuda što društvo nije na svim tačkama dovoljno integrisano, pa ne može da održi sve svoje članove u zavisnosti od sebe. Egoističko samoubistvo se prekomerno umnožava zbog toga što se stanje od koga zavisi samoubistvo i samo prekomerno proširilo; to je zato što društvo, oslabljeno i poremećeno, dopušta da se njegovom uticaju u prevelikoj meri izmakne preveliki broj ljudi.“ (Dirkem, 1997:409)

Tadašnje stanje sa samoubistvima Dirkem obrazlaže na vrlo koncizan način, opovrgavajući sve dotadašnje teze o uzrocima i klasama samoubistava:

„Sve u svemu, kao što samoubistvo ne potiče od životnih teškoća, njegovo napredovanje se ne može zaustaviti time što će se borba učiniti blažom, a život lagodnijim. Ljudi se danas ubijaju više nego ranije, ali ne zato što, zbog sopstvenog održanja, moramo činiti veće napore, niti zato što su naše legitimne potrebe manje zadovoljene, već zato što više ne znamo gde se zaustavljaju legitimne potrebe, i što više ne uočavamo smisao naših napora. (...) Samo je jedna kolektivna sila preživela potres: država. Ona je težila, silom prilika, da apsorbuje sve oblike delatnosti koji su mogli imati kolektivno obeležje, tako da na kraju ispred nje nije ostalo ništa više osim nestalne prašine pojedinava.“, komentariše Dirkem i ulogu državnog aparata u kreiranju kolektivne i pojedinačne svesti i raspoloženja, te nastavlja; „Tako, domet jedne monografije o samoubistvu nadilazi poseban red činjenica kojima se naročito bavi. Pitanja koja ona pobuđuje su povezana sa najtežim praktičnim problemima koji se sada javljaju.“ (Dirkem, 1997:422, 424, 426)

Dirkem procenjuje značaj sopstvenog rada na ovoj studiji, iznoseći vrednosno stanovište jednog istraživača, ali i dalje nije skrenuo sa „puta“[6], već ostavlja prostora za nova istraživanja koja bi upotpunila naučne zakone o istraživanoj pojavi:

„U okviru ovog rada ne možemo tačnije da odredimo u kojim posebnim oblicima te klice moraju da se razviju u budućnosti, to jest kakva bi u svojim prednostima morala biti profesionalna organizacija koja nam je potrebna. Samo nakon posebne studije o korporativnom režimu i zakonima njegove evolucije, biće moguće da se dalje razjasne prethodni zaključci. Ipak, ne treba preuveličavati značaj tih previše određenih programa kojima su se najčešće zadovoljavali politički filozofi.“ (Dirkem, 1997:427)

Zaključak

Kao što je već napomenuto, pre svega treba u vidu imati doba u kome je Dirkem radio na ovoj studiji, te uzeti u obzir ondašnje postojaće naučne zakone i mogućnosti koje je Dirkem imao da raspolaže njima. Dirkem je smatrao da je društvo pojava sui generis, te se tako postavio i prema istraživanju fenomena samoubistva. Ono što je zaista revolucionarno, to i jeste taj pristup ovoj pojavi – ne više kao individualnom činu, kao bolesti, kao grehu, već kao činu koji zavisi u velikoj meri od društvenog stanja.

Naime, za ovu studiju se ne može reći da je stoprocentno tačna, s obzirom da Dirkem i sam priznaje na više mesta da neka samoubistva nisu mogla da uđu u istraživanje jer prosto nisu registrovana. Takođe, Dirkem i prilikom registracije samoubica obraća pažnju na to koliko društvo određuje šta je razlog tog čina.

Dirkem je sjajno iskoristio ono što je imao, a to su neki statistički podaci. Smatrajući da sociologija gotove podatke treba da preuzme iz drugih nauka, te ih poredi i komentariše, tako je i postupio. Pre svega je postavio neke hipoteze, za koje se ne može reći da su „čiste“, o tome da društvo vrši uticaj na pojedince koji se samoubiju. Podatke koje je dobio je svakako komparirao, koristeći varijable za koje smatra da su relevantne za hipoteze. Oslanjao se takođe i na ranije istraživače ove pojave, najčešće na Morzelija, kao i na poznata viđenja ove pojave u medicini ondašnjeg doba, ne zaboravljajući i na religiju kao bitan faktor za shvatanje ovog čina.

Nakon komparacije, pokušao je da objasni teze predhodnih istraživanja i dodavao je argumente za i protiv. Kada bi uvideo da ima najviše argumenata protiv neke teze, on je tezu odbacio i iz rezultata istraživanja je donosio nove zaključke. Mnoge teze je i prihvatio, ali ih je podrobnije objasnio u društvenom kontekstu. Potom, napravio je dobro potkrepljenu klasifikaciju na idealne tipove, trudeći se da ona pokrije sve što je otkrio.

Ova studija je zaista obuhvatila opširan dijapazon „tipova“ ljudi; ušla je u detalje njihovih porodičnih, finansijskih, ideoloških i drugih stanja. To je vrlo bitna činjenica, jer se potrudio da nijedan tip ne bude izostavljen ili neistražen. Pronalazio je samo neke, pomenute naučne zakonitosti, ali se uglavnom zaustavljao na tendencijskim pravilnostima. Takođe, definicije koje je Dirkem pružao nisu sasvim precizne i često ih je kroz studiju menjao, dodavajući im neke određene detalje, upotpunjavajući ih.

Naime, za današnje naučne standarde, statistički podaci ovog tipa ne bi bili zadovoljavajući. Ketleova teza o „prosečnom čoveku“ na koju se Dirkem u jednom momentu i poziva, ne bi uspela da popuni današnje kriterijume nauke.
Bazirajući se na empiriji i na teorijama, Dirkem je uspeo da utvrdi neke, do tada nezamislive stvari i možda čak i pokrene pitanje individualnosti i pojedinačnosti ljudi uopšteno.



Literatura:
Dirkem, Emil (1997). Samoubistvo, Beogradski izdavačko-grafički zavod.



[1] Za Englesku nema podataka od 1841. do 1856. godine, Bavarska nema podatke za sledeće godine: 1841.-1843. , 1861.-1865. i 1870.-1872. Danska nema podataka za sledeće godine: 1861.-1863. i 1871.-1872. Saksoniji i Francuskoj fale podaci za iste godine: 1870.-1872.
[2] Ova „lokalizacija“ duševnih poremećaja odnosi se na nesposobnost ondašnjih psihijatara da utvrde načine na koje mozak funkcioniše i da odrede u kom delu se koja mentalna bolest nalazi.
[3] „Dve pojave“ se ovde odnose na uzneseno ili razdraženo samoubistvo i na turobno samoubistvo, gde je prvo karakteristično za letnje doba.
[4] Koeficijent zaštite Dirkem formuliše kao stepen otpornosti na mogućnost samoubistva. Ovaj koeficijent je formulisan pomoću izračunavanja učestalosti samoubistava u određenoj klasi. Npr. Jevreji imaju visok koeficijent zaštite jer je samoubistvo najmanje očekivano u njihovoj „klasi“. Takođe, pripadnicima društvenih grupa za koje nije karakteristična visoka stopa samoubistva imputiran je koeficijent zaštite.
[5] Emotivni smisao dezintegracije se odnosi na pojačane individualne emocije u stanjima anomije, gde je društvo dezintegrisano, jer pojedinci upravo zbog ličnog emotivno utilitarnog delanja nisu sposobni za kooperaciju. Intelektualni smisao dezintegracije se ovde odnosi na egoističko samoubistvo, gde se pojedinac u svom racionalnom delanju vidi kao nedovoljno integrisan u društvo iz bilo kojih razloga.
[6] „Put“ se ovda shvata kao način na koji naučnici pravilno rade, držeći se strogo utvrđenog metoda svoje nauke.