Saturday, 16 December 2017

Pjer Burdje – Društveni prostor i simbolička moć

Autorka: Isidora Pejakov

Uvod

Pjer Burdje je jedan od savremenih sociologa koji je definisao mnoge nove pojmove u sociologiji, koji su bili od krucijalnog značaja za unapređenje same nauke, kao i pogleda na moderna društva. Otkrio je da, iza paravana jednakih šansi i kompetitivnog modernog društva, leže mnogi latentni načini na koji se moderni društveni sistem sprovodi, i to veoma nejednako distribuiranim šansama. Burdje se bavio obrazovanjem, kulturom i socijalnim kapitalom, kao i pojmom moći. Međutim, za razliku od klasičnih sociologa, Burdje svoju pažnju usmerava na razne oblike moći i kapitala koji vladaju modernim društvima. Ono što je Burdje uvideo, nakon njega ne može ostati neprimećeno.

Burdje želi da uputi na sopstveni strukturalni konstruktivizam ili konstruktivistički strukturalizam. Zapaža da postoje objektivne društvene strukture koje su nezavisne od volje društvenih aktera. Termin konstruktivizam Burdje opravdava kao društvenu genezu određenih opažanja, mišljenja i delanja, koje naziva habitusom sa jedne, a sa druge strane poljem i grupama.


Habitus Burdje definiše kao društveno stečenu sposobnost pojedinca da u određenom trenutku, bez razmišljanja, reaguje na određeni način u datom okruženju. On ga karakteriše kao instinktivnog i proširuje ovaj pojam i na skup kulturnih obrazaca ponašanja koje pojedinci sprovode svakodnevno, kao da su im „u prirodi“.

Polje je Burdje definisao kao jedan domen društvenog života i društvene strategije u tom domenu. Polja mogu biti ekonomija, književnost, religije, nauke itd. 

Potom, Burdje raspravlja o društvenim naukama i večitom dualizmu – objektivizam naspram subjektivizma. Stoga, društvena nauka ima dva puta – da posmatra društvene činjenice kao stvari, prema Dirkemu, ili da je društveni svet svodljiv na predstave koje o njemu imaju akteri.
  
Metodologija i logika

Burdje je smatrao da se stvarnost spoznaje jedino pomoću instrumenta logike. Često se objektivistički fizikalizam grupiše sa težnjom pozitivizma da se klasifikacije smatraju kao radne podele. Stoga, da bi opravdao društveni objektivizam, naspram etnometodološkog subjektivizma Alfreda Šica na primer, Burdje kaže:

„Predmeti razmišljanja koje gradi društveni naučnik sa ciljem da shvati tu društvenu stvarnost moraju biti zasnovani na predmetima razmišljanja koje je stvorilo zdravorazumsko razmišljanje ljudi koji žive svoju svakodnevnicu u svom društvenom svetu. Konstrukcije koje stvaraju društvene nauke su, takoreći, konstrukcije drugog stepena, odnosno konstrukcije konstrukcija koje su akteri proizveli na društvenoj sceni.“ (Spasić, s.a.)

Burdje na ovom mestu pokušava da predstavi svoju analizu u kojoj s jedne strane, objektivne strukture koje sociolog gradi u objektivističkoj fazi, predstavljaju osnove subjektivnih predstava i stvaraju osnove interakcije. Sa druge strane, postoji neophodnost zadržavanja upravo na tim predstavama, ukoliko želimo objasniti svakodnevne interakcije. Za Burdjea, objektivizam i subjektivizam su u dijalektičkom odnosu, te su jednako relevantni za sociologiju.

Da bi se prevazišla, kako je Brudje naziva, „veštačka suprotnost“ strukture i predstava u sociologiji, potrebno je uvesti relacioni način razmišljanja i raskrstiti sa supstancijalističkim, koji ne priznaje sve što nije neposredno intuitivno saznatljivo.

Društveni prostor

Pre svega, Burdje pokušava da pojasni pojam društvenog prostora sa geografskim prostorom. Međutim, bitno je uvideti međuuticaj ova dva prostora – ljudi koji su bliski u društvenom, teže da budu što bliži i u geografskom prostoru, dok, ljudi koji su udaljeni u društvenom prostoru, mogu biti veoma blizu u geografskom.

Interakcije su veoma bitan analitički element empiristima, jer se mogu posmatrati, a takođe imaju i skrivene strukture koje se u njima ostvaruju. Ovde imamo odnos latentnog i manifestnog, što je za društvenu nauku veoma bitna distinkcija. Ovde Burdje primećuje i postojanje strategija popustljivosti, koje objašnjava na sledeći način:

„Ukratko, moguće je koristiti objektivne distance tako da se imaju i prednosti blizine i prednosti daljine, odnosno distancu i priznavanje distance koju obezbeđuje simboličko poricanje iste.“

Kako sada možemo definisati objektivne odnose? Burdje na to pitanje odgovara tako što postavlja paralelu između objektivnih odnosa i odnosa između položaja koje je moguće zauzeti pri raspodeli onih sredstava koja mogu postati ili jesu efikasna kao aduti u nekoj igri u društvenom univerzumu. Ovde već Burdje zadire u temu društvene moći, koju definiše u veberovskom stilu, ali postavlja nove izvore moći – različiti oblici ekonomskog kapitala, kulturni kapital i simbolički kapital. Simbolički kapital definiše kao „oblik koji poprimaju različite vrste kapitala kada su spoznate i priznate kao legitimne.“

Burdje ovde nastavlja sa objašnjavanjem klase u marksističkom smislu i dolazi do prevazilaženja izvođenja akcija iz pukih struktura, što je karakteristično za objektiviste. Dolazi do tzv. efekta teorije – nametanje jednog viđenja podela. Ovim efektom se izlazi iz čistog fizikalizma. Međutim, Burdje odaje počast objektivistima za stvaranje termina poput grupe i klase koje nisu date u društvenoj stvarnosti, ali po raspodeli moći je saznato da ti termini imaju utemeljenje u društvenoj stvarnosti.

Kada se radi o predstavama aktera, Burdje tvrdi da se one menjaju zavisno od položaja aktera i njihovog habitusa kao sistema obrazaca vrednovanja. Habitus ovde ima i funkciju održavanja društvenog položaja iz kojeg je potekao, kao i funkciju vrednovanja same prakse aktera. Habitus ima sadržinu dva elementa koja su ključna – osećaj za sopstveno mesto i osećaj za tuđa mesta – ovde se može primetiti u jednom terminu kombinacija pojmova uloge i sociološke imaginacije.

Na primeru društvenog prostora i aktera koji konzumiraju viski, vino i šampanjac, Burdje pokazuje različite mogućnosti za posedovanje određene simboličke moći, kao i posebnog stila života. Ovako Burdje objašnjava mogućnost aktera da opaze razlike – „razlike služe kao znaci raspoznavanja i odlikovanja, pozitivnog ili negativnog“(...)„drugim rečima, kroz raspodelu tih sredstava društveni svet se objektivno prikazuje kao simbolički sistem koji je organizovan po principu razlikovanja.“

Odnosi moći

Definišući simbolički kapital kao ekonomski ili kulturni kapital koji je spoznat i priznat, Burdje se slaže da postoje objektivni odnosi moći koji su svima primetljivi i koji se reprodukuju kroz odnose simboličke vrste moći. Simboličku moć Burdje vidi kao rezultat simboličke borbe i tvrdi:

„U simboličkoj borbi za stvaranje opšteg smisla ili, tačnije, za monopol nad pravom imenovanja, akteri ulažu simbolički kapital koji su stekli tokom prethodnih borbi i koji može biti zakonski osiguran. Na taj način plemićke titule, kao i akademske titule, predstavljaju prave priznanice simboličkih poseda koji daju pravo na profite u vidu priznanja.“ (Spasić, s.a.)

Upravno je simbolički kapital taj koji je univerzalno priznat i punovažan na svim tržištima. U jednom društvu uvek postoji borba simboličkih snaga, jer je simbolička moć moć stvaranja sveta. Simboličku moć karakteriše posedovanje simboličkog kapitala, temeljenje na stvarnosti, mogućnost potvrđivanja ili otkrivanja (nauka npr.), a kao najveća moć se izdvaja moć klasifikovanja jer je to moć manipulisanja društvenom strukturom pomoću pravljenja grupa.

Zaključak

Definišući više vrsta kapitala, kao i primetivši kulturnu reprodukciju kroz obrazovanje, Burdje je uspeo da razotkrije upravo latentne odnose moći i ukazao je na jedan neprimetan, ali čvrsto postojeći oblik moći, koji je zaslužan za prenošenje svih ostalih oblika. Dakle, Burdje je svojim zapažanjima o poljima, habitusu, obrazovanju, moći i kapitalu doprineo modernoj sociologiji mogućnost da se istražuju i latentni domeni društvene strukture, koji su možda čak i značajniji od ovih manifestnih.

Literatura:
Burdje, Pjer (1998). „Društveni prostor i simbolička moć“, u: Ivana Spasić (prir) Interpretativna sociologija, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva