Monday, 26 October 2015

Kantovo shvatanje prosvetiteljstva

Autor: Dalibor Miloradović 

Pre bilo kakvog izlaganja o tekstu koji sam dobio u znaku zaduzenja za ovaj referat, želeo bih da naglasim je taj tekst ,pod nazivom “Odgovor na pitanje: Šta je prosvećenost”- Danilo Basta, naš poznati filozof i pravnik, priredio u sklopu zbornika“Um i sloboda” koj predstavlja skup karakterističnih Kantovih shvatanja filozofije, države i prava. U rečenicama koje slede ja cu se posvetiti samom  tekstu i tome kako nam je, pre svega sam Kant, objasnio sta je to prosvećenost i kako je razume, a i ja ću pokušati da se nadovežem i dodam neka svoja razmišljanja o prosvećenosti o kojoj nam ovaj veliki filozof govori.


Dakle, Kant je pre svega nama prikazao najjednostavniju definiciju šta je to prosvećenost. Ona kaže da prosvećenost predstavlja izlazak čovekov iz stanja samoiskrivljene nezrelosti(Kant,1974:43). Dalje, smatra Kant, nezrelost predstavlja stanje čoveka u kojem on nije sposoban da koristi svoj zdrav razum i samim tim nije sposoban da se “sam rukovodi” i donosi odredjene odluke. Zbog toga mora da  postoji neko ko će umesto njega donositi odluke i “voditi” ga, dakle, mora postojati tutor(Kant,1974:43).

Imanuel Kant smatra da postoje dva glavna uzroka koja dovode do čovekove nezrelosti. To su tačnije mane, mozda i najgore mane koje čovek može nositi sa sobom-lenjost i kukavičluk. Upravo ove dve stvari dovode do stanja čovekovog razuma i uma u kojem on nije sposoban da upravlja samim sobom. Lenjost sa jedne strane predstavlja bezvoljnost čovekovu da izadje iz “okova” nezrelosti i neprosvećenosti, dok sa druge strane kukavičluk predstavlja manjak hrabrosti i snage za oslobadjanje iz “istih onih okova” koji su ga zarobili. Po mom mišljenju, ova dva pojma veoma su srodna i povezana, jer, rekao bih da deluju “kooperativno” kada je u pitanju čovekova nezrelost o kojoj Kant govori. Sa jedne strane imamo lenjost koja utiče na ljudsku psihologiju i goni ga na to da misli da je nesposoban za bilo šta, što dalje dovodi do kukavičluka, gde se pojedinac sada oseća slabim i bez trunke samopouzdanja u sebe.

Kada govori o pokušajima “izlaska” iz stanja nezrelosti , Kant smatra da većina ljudi(posebno zenski rod) veruje u to da taj sam “izlazak” iz nezrelosti nosi velike teškoće i opasnosti tako da isti ti ljudi ipak taj “posao” prepuštaju svojim “vodičima” i tutorima, jer su oni  “voljni” da ih vode i sprovode kroz sve te teškoce,opasnosti i zamke koje život nosi(Kant,1974:44).

Ono što predstavlja ozbiljan i mogu reći i “glavni” problem jeste to da ti ljudi koji su zarobljeni u okovima nezrelosti, vremenom prihvataju tu nezrelost i  čak se sjedinjavaju sa istom. Vrhunac ovog problema jeste to da svi ti ljudi istu tu nezrelost prihvataju kao dobroćudnu i vrednu i na kraju će ona postati njiha priroda, njihova ličnost, njihov karakter(Kant,1974:44). Ali, kao i za sve ostalo na ovozemaljskom svetu, i za ovaj problem postoji rešenje. Kant nam je ponudio i prikazao vrlo logično rešenje. Naime, u svoj toj “masi” ljudi koja se nalazi pod vodjstvom tutora i vodiča, uvek će se naci neko ko će upotrebiti svoj zdrav razum i “iskočiti” iz kruga nezrelosti i samim tim širiti značaj korišćenja zdravog “uma i razuma”. Zašto je to važno? Važno je zato što će bas taj pojedinac koji je upotrebio svoju pamet i svoj zdrav razum, naterati i one ostale koji su zarobljeni u “tamnici nezrelosti” da koriste svoj razum i svoju pamet. Kant smatra da je za ovu prosvećenost jedino potrebna sloboda. Sloboda koja će nagoniti ljude da koriste svoj zdrav razum, sloboda koja ce širiti prosvećenost, a ujedno i sloboda koja će biti najmanje štetna od svih “ostalih” sloboda (Kant,1974:44,45).

Pitanje koje se nameće u modernijem dobu, a i pitanje koje je sam Kant postavio glasi: Da li mi danas živimo u prosvećenom dobu?- Kako je Kant radio i pisao pre skoro dvesta pedeset godina, njegov odgovor je tada bio: ne-medjutim, on je smatrao ljudi ne žive u prosvećenom dobu, ali ipak žive u dobu prosvećenosti(Kant,1974:47). Šta to znači? To znači da su ljudi u to doba(pre dvesta pedeset godina) bili veoma daleko od stanja u kome će svi oni koristiti zdrav razum, biti slobodni i voditi se kroz život bez ičije pomoći(Kant,1974:47). Medjutim, sa druge strane, Kant smatra da postoji ozbiljiniji napredak kada je u pitanju napuštanje samoiskrivljene nezrelosti, kao i da postoje bitne naznake u tome da ljudi postepeno  počinju da koriste svoju pamet i razum.

Jedini zaključak koji bih upotrebio nakon svega bio bi: Imanuel Kant nam je pre dva i po veka pojasnio sta to znači prosvećenost, pre dva i po veka mi smo dobili “šablon” kako se treba pravilno voditi kroz život i kako se treba pravilno ponašati, medjutim , ni za ta dva i po veka čovecanstvo nije nimalo ili je bar malo napredovalo u svemu tome. Smatram da smo mi ljudi, kao “ljudi” u pravom smislu te reči vrlo malo napredovali. Postoji bezbroj primera pojedinaca koji skoro čitav život provedu u okovima nezrelosti o kojoj nam Kant govori, a sve to usled manjka hrabrosti,volje i “slobode uma”.

Literatura:
  

Kant, Imanuel. 1974. “Odgovor na pitanje: Šta je prosvećenost”, u : Um i Sloboda, priredio Dušan Basta, Beograd, str. 43-48