Autor: Bogdan Car
Kapitalizam kao društveno-ekonomski sistem
Osnovni predmet većine Veberovih socioloških proučavanja jeste moderno kapitalističko društvo. U svojim istraživanjima Veber upoređuje različite pojave različitih društava: indijski kastinski sistem, hinduizam, taoizam, budizam, agrarne odnose u starom svetu, razvoj bankarstva i trgovine, razvoj srednjevekonih trgovačkih korporacija i razne druge društvene i ekonomske pojave. Sve to je Veberu bilo potrebno kako bi shvatio i objasnio postojeću društvenu stvarnost.
Veber nastoji da napravi razliku između društveno-ekonomskog sistema Zapada i
drugih društveno-ekonomskih sistema, a središte njegovog proučavanja postaje
sudbina čoveka u kapitalističkoj privredi. Ne poričući društveno-istorijski
kontinuitet u razvoju društava, ipak je smatrao da je moderno kapitalističko
društvo pojava koja je najnaprednija od svih i koja nikada do sada nije
postojala u ovom obliku. Da bi objasnio pojavu kapitalističkog društva, Veber
se okreće činjenicama i polazi od posmatranja u oblasti privrede i privredne
organizacije života ljudi uključenih u proces. Objašnjavajući proces
proizvodnje, Veber se uglavnom oslanja na Marksa i njegovu rečenicu, koja
glasi: “Zakon tržišta neograničeno vlada čitavim kapitalističkim
svetom.”(Đurić,1964:105)
U ovom
delu se završava Veberovo oslanjanje na Marksa. Dok se Marks usresređuje na
klasnu borbu, Veber, iako ne poriče postojanje klase, ne pridaje samoj borbi
mnogo značaja. Razlog toga leži i u samom načinu definisanja klase kod Vebera,
gde ona predstavlja statističku kategoriju, a ne grupaciju ljudi sjedinjenih
oko istog mesta u proizvodnom procesu. Veber piše da je kapitalistička privreda
najviši oblik racionalne organizacije. Da bi što jasnije odredio svoje
stanovište, Veber uvodi razliku izmedju političkog kapitalizma i modernog,
gradjanskog i industrijskog kapitalizma. Politički kapitalizam je postojao u
najrazličitijim epohama, i on se sastoji od korišćenja političkog položaja i
moći koje on pruža da bi se nametnula sopstvena volja drugim ljudima, u ovom
smislu radi sticanja kapitala, nad osvojenom teritorijom i pokorenim
stanovništvom. Moderni kapitalizam, koga Veber naziva i miroljubivi,
podrazumeva da se težnja za sticanjem dobiti zadovoljava racionalnim i
disciplinovanim radom, i korišćenjem pogodnosti koje pruža situacija na
tržištu. Takav kapitalizam je prema Veberu složenim procesom nastao tek u 19.
veku na Zapadu, iako njegove klice se mogu naći već u 15. veku.
Religiozni osnovi
kapitalističke privrede
Baza
za izgradnju kapitalizma u Veberovim spisima čine specifičan pogled na svet
koji on označava kao kapitalistički duh i jedna posebna privredna etika,
odnosno protestantska etika. U svojoj osnovi kapitalistički duh se suprostavlja
tradicionalizmu, odnosno shvatanju privredne delatnosti na konzervativni način
u cilju očuvanja privredne delatnosti koja je važila u prethodnim epohama.
Kapitalistički duh ima idealnotipsko, a ne maetafizičko značenje. Osnova
kapitalističkog duha jeste pozitivan odnos prema privrednoj delatnosti.
Nasuprot tradicionalističkom shvatanju da je sticanje rđava i prljava rabota,
težnja za sticanjem dobiti i povećavanjem materijalnog bogatstva je osnovna
dužnost svakog čoveka koji poseduje kapitalistički duh. Takođe, kapitalistički
duh podrazumeva nepostojanje granice za sticanje, već čovek mora dok je živ
konstantno da radi i stiče. Sa druge strane, protestanska etika nagrađuje samo
pošten rad i sticanje, a kažnjava beskrupulozno bogaćenje.
Proširujući
svoje razmatraje kapitalističke privrede Veber objašnjava da se kapitalistički
oblik privredne organizacije kao konkretan društveno-ekonomski sistem na koji
postoji na Zapadu ne može zamisliti bez određenih idejnih elemenata, kao što je
kapitalistički duh. S druge strane, Veber se posebno interesovao za poreklo
kapitalizma i za reazvijanje kapitalistčke proizvodnje i stoga postavlja
pitanje: zašto se moderni kapitalizam razvio baš na Zapadu? Prema Veberu
kapitalizam ima duboke korene u religiji. Presudnu ulogu u stvarnju moralnosti
i određenih političkih preduslova za genezu kapitalizma odigrali su religiozni
pokreti reformacije u 16. i 17. veku, tačnije asketski protestantizam koji se
razvio u krilu reformisane, pre svega kalvinističke crkve. Da bi ovu svoju tvrdnju
ojačao, Veber je morao da pronađe vezu između kapitalističkog duha i maksima
koje su se ticale prakse i rada u svetovnom životu, u okviru protestanske
etike. Glavni dokaz za ovakvu tvrdnju Veber pronalazi u ideji poziva. Pobornici
protestanske etike baš kao i pristalice duha kapitalizma, vrednuju
ovozemaljski, svetovni rad kao najsvetiju dužnost čoveka, i kao najbitniji
izraz etičkog samopotvrđivanja. Sticanje se u ovom slučaju sankcioniše
usklađenjem materijalne dobiti sa principima religiozne askeze. Ideja poziva u
protestanskoj etici, ima religiozno značenje koje se vezuje za određene
dužnosti koje čovek mora izvršiti da bi ispunio svoj zadatak od Boga dat.
Širenjem kapitalističkog duha i sve većom ekonomskom racionalizacijom, ovaj
religiozni prizvuk se gubi, tako da ideja poziva dobija svetovni karakter.
Pozitivan stav prema radu i materijalnim stvarima je, prema Veberu, jedna od najbitnijih uspeha
reformacije crkve. To je značilo da vernici raskrštaju sa katoličkom crkvom,
uporištem tradicionalizma, i njenim učenjem,
koje je sputavalo stvaralačku delatnost. Ipak, religija je i dalje malo
prostora ostavljala zas samu čovekovu slobodu, i nosioci reformacije su ponekad
i više nego crkveni oci katoličanstva bili zaokupljeni pravovernošću i
religijskim dogmama. Protestanske religije, pogotovo kalvinizam, imali su
stroge sisteme kontrole pojedinca od strane crkve, te bi zbog prethodno
navedenih teza bilo pogrešno misliti da su reformatori mogli da budu prožeti
kapitalističkim duhom, samim tim njihova delatnost nije povezana sa svesnim
procesima niti sa nekom težnjom ka dobiti. Nova religija je bila aktivističkog
karaktera, i ona je isticala zahtev ostvarenja Božjeg carstva na zemlji. Bežeći
od kvijetizma i “lažnog” monaškog asketizma, protestantizam je od svojih
vernika tražio da svoju veru afirmišu preko rada i svojih dela, a osigurala se
da će to biti ispunjeno nametanjem relativno stroge disciplne u svakodnevicu.
Ukidanjem mogućnosti spasenja, ukidanjem razlike između svetovnog i monaškog
života i proklamovanjem opšte dužnosti rada i asketskog odricanja,
protestantizam oličuje svoje specifično mesto u genezi posebne etike -
protestanske etike. Novo značenje rada, koje se provlači kroz religijski
diskurs protestantizma, jeste da rad više nije u funkciji iskupljenja za prvobitni greh već je sredstvo spasenja.
Ovakva teza je direktna posledica Kalvinovog učenja o predestinaciji.
Prema
ovom učenju, čovek je oruđe Boga u izvršenju njegove volje. (Đurić, 1964:116)
Bog je stvorio ovaj svet kako bi uvećao svoju slavu, i njegova volja, kao volja
Tvorca, mora svima biti opšta maksima. Međutim, Bogu se nikako ne može primaći,
već mu se samo može služiti, a sudbina svakog čoveka je unpared određena.
Jednima je udeljen večni život i blaženstvo, drugima večno mučenje i smrt.
Božija milost se ne može adresirati sa jednog na drugog vernika, niti neko može
da je “zaradi” svojim trudom, već svi moraju raditi. Kod koga se pokaže da je
uspešan, i ko bude imao luksuzan svetovni život, vrata raja su za njega
otvorena i njega čeka blaženstvo. Veber na ovom mestu utvrđuje sličnost
kapitalističkog duha i protestanske etike. Ideja poziva dominira i u
kapitalističkom duhu i u protestanskoj etici, i oba slučaja je racionalan i
sistematski rad, uz odricanje od uživanja u proizvodima tog rada. I od
kapitalista i od protestanata se zahtevaju slične vrline – vrednoća, poštenje i
štedljivost.
Kao
dokaz o uzročnoj vezi između ova dva pojma, Veber koristi veliki broj
biliografskih podataka i konfesionalnu statistiku. U konfesionalnoj statistici
mogu se pronaći korelacije između verske pripadnosti i položaja koji zauzimaju
pojedinci u drštvenoj strukturi. Kapitalisti i industrijalci, klasa upravljača
i onih koji poseduju preduzeća, su pretežno protestanski orjentisani, a takođe
i u radničkoj klasi se primećuje da viši slojevi radničke klase imaju veliki
broj protestanata u odnosu na nižu radničku klasu, mahom katoličku. Takodje
protestanska preduzimljivost i humanističnost, se ogleda u broju maturanata
koji završavaju stručne, tehničke i trgovinske škole protestanske veroispovesti
mnogo više, a da je katolika više u gimnazijama. Kritičari Vebera, pa i sam
Veber u svom delu “Protestanska etika i duh kapitalizma” naglašavaju da
se ovakvi rezultati statistike mogu pravdati preko niza drugih činilaca -
ekonomski razlozi, imućnost najviših slojeva kojima je odgovarala crkvena
reformacija, stav katolika i protestanata ka obrazovanju.
Druga
stavka jeste da kapitalistički duh nastaje odmah posle reformacionih pokreta,
te Veber izvlači zaključak da je asketski protestantizam uzrok stvaranja
kapitalsitičkog duha. Naravno i ova stavka je kritikovana, jer se već u Firenci
i Veneciji u 15. veku može uočiti kapitalistički duh, i da je zapravo ono što
se desilo u Engleskoj i Holandiji tokom industrijske revolucije, zapravo samo
uslovljeno tehnološkim napredovanjem i ekonomskim dostignućima. Treće, Veber
ističe da je protestanska etika, prilikom modernizacije, pretrpela dosta
promena, i da je prvobitna, religiozna prinuda na rad i racionalno vođenje života
postepeno ustupila mesto ovozemaljskom utilitarizmu. (Đurić, 1964:118) Nakon
detaljnog ispitivanja teoloških spisa, Veber pokazuje da religiozni osnov ove
ideje postepeno slabi; umesto shvatanja rada kao sredstva pomoću koga čovek
može shvatiti vlastitu sudbinu, vremenom jača shvatanje da je sticanje
materijalnih dobara “I Bogu ugodno” (Đurić, 1964:118), ukoliko se ono zaradi na
pošten način. Umesto da nabraja okolnosti koje potkrepljuju tvrdnju da
kapitalistički duh nastaje pod uticajem određenih elemenata protestanske etike,
Veber kreće obrnutim putem. Veber se pita: zašto kapitalistički sistem ne
nastaje nigde drugde nego baš na Zapadu i da li se ova geneza kapitalizma može
dovesti u vezu sa tim da nijedna svetska religija nema takvu etiku kao što to ima
asketski protestantizam.
Uporedna istorija kapitalizma
Veberova uporedno-istorijska proučavanja jesu delo koje je direktan naslednik knjige “Protestanska etika i duh kapitalizma”. U njima se temeljno razmatra privredna etika starih zemalja sa Istoka, i religija koje prate ta područija. Veber tu identifikuje konfučijanstvo i taoizam u Kini, hinduizam i budizam u Indiji, kao i stari judaizam. Da bi se razumela metodološka i teorijska važnost ovih komparativnih istorijskih proučavanja treba imati na umu Veberove reči: da je ovo delo posvećeno objašnjenju i razumevanju zapadnoevropskog kulturnog razvitka. Detaljnim ispitivanjem mnogih elemenata društvene strukture Kine i Indije u periodu stvaranja velikih religijskih sistema konfučijanstva i hinduizma, Veber utvrđuje da je opšta situacija u tim zemljama isto tako povoljna za stvaranje kapitalističke privrede kao i u zapadnoj Evropi u istom periodu, na pragu reformacije. Zašto se onda kapitalizam razvio u zapadnim zemljama?
Veberova uporedno-istorijska proučavanja jesu delo koje je direktan naslednik knjige “Protestanska etika i duh kapitalizma”. U njima se temeljno razmatra privredna etika starih zemalja sa Istoka, i religija koje prate ta područija. Veber tu identifikuje konfučijanstvo i taoizam u Kini, hinduizam i budizam u Indiji, kao i stari judaizam. Da bi se razumela metodološka i teorijska važnost ovih komparativnih istorijskih proučavanja treba imati na umu Veberove reči: da je ovo delo posvećeno objašnjenju i razumevanju zapadnoevropskog kulturnog razvitka. Detaljnim ispitivanjem mnogih elemenata društvene strukture Kine i Indije u periodu stvaranja velikih religijskih sistema konfučijanstva i hinduizma, Veber utvrđuje da je opšta situacija u tim zemljama isto tako povoljna za stvaranje kapitalističke privrede kao i u zapadnoj Evropi u istom periodu, na pragu reformacije. Zašto se onda kapitalizam razvio u zapadnim zemljama?
Slični
uslovi ovih zemalja zaista su bili samo slični i razlike između Kine i Indije,
sa jedne strane i zapadne Evrope sa druge strane su postojale. Na primer, uKini
je postojala gotovo neograničena sloboda u privrednom životu i saobraćaju i
bogatstvo se poprilično cenilo, tehnika proizvodnje je bila na relativno
visokom stupnju, a zemljom je vladao mir posle burnih unutrašnjih trzavica. Ove
okolnosti deluju kao plodno za ovaploćenje kapitalizma. Međutim, Kina je imala
i velikih poteškoća: problemi sa pravnim sistemom, nedostatak birokratije, i
nerazvijena ekonomija samo su neki od problema. Na Zapadu su, na primer,
postojale druge poteškoće koje su kočile napredak kapitalizma: feudalna
zatvorenost, esnafska zatvorenost i postojanje monopola nad trgovinom. Slične
je bilo i u Indiji, koja je u pogledu političke organizacije i razvijenosti
trgovine i zanatstva bila slična Kini. Jedna od specifičnosti Indije jeste
postojanje kasta. Međutim, pogrešno bi bilo pretpostaviti da se kapitalizam
nije razvio u Indiji zbog kasti, jer su zapravo kaste produkt razvoja indijskog
društva, i u doba pre kasti je postojala ista društvena pokretljivost kao i u
zapadnoj Evropi.
Po
Veberovom mišljenju, nenastajanje kapitalizma u Kini i Indiji se može objasniti
uticajem religioznih činilaca, i to zato što velike religije Istoka nisu bile u
stanju da razviju pozitivan odnos prema radu i ovozemaljskim stvarima u onom
smislu u kojem je to učinio asketski protestantizam, u skladu sa
kapitalističkim duhom.Protestanska etika odbacuje i eudemonizam i hedonizam i
potvrđuje samo predan rad na uspostavljanju Božjeg carstva na zemlji, što
omogućava njeno raskrštanje sa katoličanstvom i učvršćenjem tradicionalizma. Sa
druge strane, konfučijanstvo i hinduizam doprinose učvršćenju tradicionalizma u
privrednom i društvenom životu. Konfučijanstvo ne može baš tako strogo odrediti
kao religija, jer ne poseduje metafizičku podlogu, niti se interesuje za
onozemaljsko. To je jedno utilitarističko učenje koje propagira bogatstvo dug
život i dobro ime kao najbitnije vrline, ali najbitnije učenje jeste učenje o
pozitivnom stavu prema trenutnom poretku, u kome se vidi klica održivosti istog
poretka u cilju njegove reprodukcije kroz generacije. Dakle, konfučijanstvo se
usmeravalo ka racionalnom prilagođavanju svetu, a ne prema racionalnom gospodarenju,
kako navodi Veber.
Sa
druge strane hinduizam je panteistička religija, koja kaže da je dužnost svakog
vernika da predano vrši položaj zadat prema kastinskom sistemu. Samo na taj
način se čovek može inkarnirati u sledećem životu u boljem položaju, a krajnji
ideal jeste spajanje sa bezličnim božanstvom. Da bi se to postiglo, mora se
odustati od svih ovozemaljskih stvari. Ovakav kvijetistički stav nema zahtev za
racionalnim preuređenjem sveta govori o tome da se ni ovde nije mogao razviti
pozitivan stav prema sticanju.
Glavni
oponent konfučijanstvu u Kini je bio taoizam. To je jedna mistička religija
koja ima negativan stav prema ovozemaljskom svetu i društvenoj delatnosti, tako
da ovaj pokret definitivno ne može imati bilo kakvu privrednu etiku.
U Indiji
se pored hinduizma izrodio budizam. Budizam je bio antikastinski pokret koji se
suprotstavljao svakoj racionalnoj privrednoj etici. Polazili su od shvatanja da
je ovaj svet dolina plača, i da treba težiti da vernici stupaju u kontakt sa
spoljnim svetom u što manjoj meri. Prema Veberu, orijentacija taoizma i budizma
je čisto onozemaljska.
Pošto
je razmotrio sve religijske okvire i dominantne životne dogme pripadnika ovih
religija, Veber je mogao zaključiti samo jedno: da je upravo ta protestanska
etika jedina religiozna etika koja u smisaonom pogledu odgovara kapitalističkom
duhu i da je jedino ona mogla potpomognuti stvaranje modernog kapitalističkog
društva, kao društveno-ekonomskog sistema.
Literatura
Đurić, M., (1964) “Sociologija Maxa Webera”,
Matica Hrvatska, Zagreb.
Weber, M. , (1989) “Protestanska etika i duh
kapitalizma”, "Veselin Masleša"
Svjetlost, Sarajevo.