Wednesday, 28 October 2015

Pejnova razmatranja savremenih ustava

Autor: Milan Urošević

U svom delu Prava Čoveka, napisanom kao odgovor na Razmišljanja o revoluciji u Francuskoj Edmunda Berka, Pejn iznosi kritiku Berkovog učenja koje novim generacijama osporava pravo da organizuju svoje društveno političko uređenje po svojoj želji. Pejn u svom delu odbacuje konzervativna viđenja i predviđa dolazak „doba razuma“ koje će zameniti životinsko i sujeverno vreme koje je prethodilo. On u duhu demokratije, humanosti i narodnog suvereniteta iznosi stavove koji će biti osnova za buduća demokratska uređenja mnogih slobodnih zemalja, a ustav predstavlja kao glavno oružije naroda koje može da dodeli moć ali i da je oduzme.


Ovaj „profesionalni revolucionar“ kako je nazivan od strane svojih savremenika je dosledno sledio demokratske principe i u svom razmatranju ustava u drugom delu knjige Prava Čoveka Pejn iznosi jasna shvatanja i zadatke ustava. Njegovo razmatranje ustava kreće od jednostavne konstatacije da svaka vlast koja upravlja nekim narodom mora da ima svoj početak, mora biti ili delegirana ili prisvojena (Pejn, 1987: 225). Za početak razmatranja on daje primer ustava države Pensilvanije i načina na koji se do njega došlo, on je sastavljen od strane narodno izabranih predstavnika na javnoj skupštini, a njime su određeni oblik i granice moći vlade kao i vlast sudova i način skupljanja poreza (Pejn, 1987: 227). Na tom primeru Pejn kostatuje tok pri kome vlada proilazi iz ustava i formirana je od strane naroda, a ustav takođe služi i kao zakonska kontrola vlasti, to je za državu njena politička Biblija (Pejn, 1987: 228). Pejn dalje nastavlja sa primerom formiranja ustava Sjedinjenih Država, Kongres čije je moć poticala od zajedničkog dogovora izaslaništva nekoliko provincija je imao samo savetodavnu moć, a skupštine provincija su odlučivale o prihvatanju ili odbacivanju tih preporuka. Preporuke Kongresa nisu bile obavezne, ali ipak su njegovi saveti mahom usvajani, na osnovu ovoga Pejn ukazuje na to da: „Snaga vlade se ne sastoji ni iz čega unutar nje same, već iz privrženosti naroda i važnosti koju on oseća prilikom davanja podrške“ (Pejn, 1987: 228). U ovom delu Pejn konstatuje jednu jako bitnu stvar, a to je da niujednom od ova dva primera nije postojao nikakav sporazum između vlade sa jedne i naroda sa druge strane, jer bi to značilo da je vlada postojala pre nego što je imala pravo da postoji (Pejn, 1987: 229). Ovde vidimo ideju društvenog ugovor na delu, sporazum nastaje u narodu između sebe da moć preda svojim predstavnicima koji čine vladu, politička moć dolazi jedino iz naroda, a ustav je manifestacija te moći i ograničenje moći izabranih predstavnika. Pošto je ustav narodna svojina pravo njegovog menjanja ima samo narod, a vlada je entitet bez prava koji poseduje samo dužnosti i nema nikakvu moć pri razmatranju ustava. Kada je formiranje samog ustava u pitanju Pejn smatra da narod ima pravo da sastavi ustav, i u skaldu sa razumom koji poseduje on će to činiti. Najbitnije je razmotriti ciljeve koje vlada treba da ima, kada su ciljevi ustanovljeni trebamo što efikacije da ih sprovedemo. Ciljevi vlade bi trebali da budu da omogući svim ljudima da u miru i bezbednosti bave svojim profesijama uz što manje troškove (Pejn, 1987: 239). Vlast koju vlada poseduje je dvostruka ona ima moć donošenja i sprovođenja zakona. Organizacija zakonodavne vlasti koju Pejn pedlaže je takva da treba postojati samo jedna predstavnička vlada koja treba biti podeljena na dva ili tri dela, kada se diskutuje o nacrtu nekog zakona diskusije se trebaju obaviti u svakom delu vlade, kada se to završi vlada se cela sastaje radi glasanja. Ovde vidimo jasan odraz Pejnovog shvatanja političke slobode koje je zasnovano na predstavničkoj demokratiji, on kao radikalni liberal je žestoko protiv svakog oblika vlasti čija moć ne dolazi direktno iz naroda. Na kraju Pejn u svom humanom i demokratskom duhu predlaže sistem plaćanja narodnih predstavnika koji ne sme biti više od 10 000 funti.

Ustav je iz Pejnove perspektive glavni ugovor do koga narod sporazumno dolazi, on je najviša pravna odredba jedne države i u njoj je se nalaze odrednice oblika i moći vlade kao i moć za njeno svrgavanje ako je to potrebno. Ključ za shvatanje Pejnovih stavova je razumevanje da se sav izvor moći nalazi u narodu, dok je vlada samo izdanak narodne moći i poseduje vlast samo zahvaljujući narodnoj volji.

Literatura:

    Pejn, Tomas (1987) Prava Čoveka, Beograd: Filip Višnjić