Saturday, 7 November 2015

Sopstvo i društvo u razdoblju pozne modernosti

Autor: Bogdan Car

Termin pozna modernost se prema Gidensu definiše kao sadašnju fazu razvoja modernih ustanova, obeleženu radikalizacijom i globalizacijom osnovnih svojstava modernosti. Gidens tvrdi da je svet u kome sada živimo umnogome drugačiji od bilo koje prethodne istorjiske epohe. Pojavni svet predstavlja skup lokalnih aktivnosti u koju su uključeni pojedinci i njihove predstave o takoyvanom “Umweltu” - sledeći Gofmanovu definiciju, kaže Gidens da je to predstava sveta koje imaju pojedinci sačinjena od potencijalnih opasnosti i razloga za uznemirenost, a sa kojim se pojedinci svakodnevno, rutinski susreću. Prema njegovom misljenju, lokaliteti su nužno protkani udaljenim uticajima, i svi pojedinci, aktivno, ali ne nužno svesno, selektivno prisvajaju elemente udaljenih iskustava u svakodnevni život. Takodje, Gidens brani tezu da ovaj proces nikako nije pasivan, fenomenom koji on naziva “efektom kolaža”. Uzmimo za primer novine; iako novine imaju razne članke, prosečan čitalac se verovatno ne zanima za sve pojedinosti iz svake oblasti, te će on, prema svom ukusu, birati ne samo koje će članke čitati već i koje će novine odabrati, a time on pravi aktivnu selekciju novinskog sadržaja.

Prihvatanje ovog tipa informacija je praćeno izbegavanjem kognitivne disonance – preobilje dostupnih informacija se smanjuje primenom rutinskih stavova koji isključuju neprihvatljiva saznanja ili transformišu u oblik koji se slaže sa prethodno utvrdjenim stavom. Sa druge strane, ovakav pristup novim informacijama, bez preispitivanja, vodi u odredjen vid greške u mišljenju, jer je bez preispitivanja, puno je predrasuda i stereotipova. To stvara ogromne tenzije i probleme na nivou sopstva kod pojedinca, i najbitnije je ispitati te dileme pojedinaca sa kojima se susreću koje pokušavaju da uzdrmaju koherenciju narativa njihovog identiteta.


Oobjedinjavanje nasuprot rasparčavanju
Gidens kaže da koliko modernost sjedinjuje ona i rasparčava. Od nivoa pojedinca do planetarnih sistema, sile integracije se sudaraju sa silama razdora. U dimenzijama sopstva, pojam objedinjavanja se odnosi na zaštitu i rekonstrukciju priče o samoidentitetu u sudaru sa ogromnim promenama koje modernost sa sobom nosi. U ranijim epohama nije bilo toliko strepnje u ljudima; odnosi poverenja su bili centralizovani i lokalizovani na lične veze, uprkos nedostatku intimnosti.U ovakvom “postradicionalnom svetu” kaže Gidens, opcije za ponašanje i otvorenost sveta prema pojedincu drastično menjaju odnose, ali i stvaraju strepnju. Ipak, nije ispravno tvrditi da svet otudjuje, jer su društveni sistemi narasli i odaljili od pojedinca. Čak naprotiv, Gidens tvrdi da su se objedinjavajuće sile pobrinule, da su nova iskustva lakše dostupna, i da udaljeni događaji mogu postati jednako bliski kao i neposredno dostupni uticaji. (primer telefon)

Što se tiče rasparčavanja, Gidens se oslanja na Bergera i saradnike, koji govore o uraznoličavanju konteksta interakcije. U modernim sredinama, pojedinci prolaze kroz različite uloge, miljee i situacije, te se njihovo ponašanje mora tim situacijama prilagoditi. Uzimajući u obzir Gofmana, Gidens kaže da pojedinac izlazi iz jednog susreta u drugi i prilagođava predstavu samog sebe zahtevima date situacije. Dakle, čovek ima onoliko sopstava koliko ima divergentih oblika/konteksta interakcije. Međutim Gidens insistira da ovu pojavu ne bi trebalo tretirati kao nužnost rasparčavanja i dezintegracije na višestruka sopstva, jer raznolikost situacija može dovesti i do veće integracije sopstva. Postoji nekoliko različitih tipova osoba, prema krutosti svojih stavova; Prvi tip je rigidni tradicionalista, koji odbija svaki relativizam konteksta; koristeći se terminom Eriha Froma, na suprotnoj strani ove dimenzije, izgubljen u raznim kontekstima, nalazi se autoritarni konformista. Ovakav tip osobe poštuje svaki kulturni obrazac i ispunjava sve što se od njega očekuje, te ga j zgodno porediti sa mimikrijom kod životinja; lažno sopstvo preovladava i prekriva izvorne činove razmišljanja.

Bespomoćnost nasuprot prisvajanju
Tvrdnja oko koje se svi teoretičari slažu – da se pojedinac u ovom društvu oseća bespomoćno.Dok je u tradicionalnim sistemima pojedinac imao kontrolu nad uticajima koji oblikuju njegov život, u današnjem vremenu one prelaze u ruke drugih instanci. Marksov pojam otudjenja služi pri ispitivanju ove dimenzije. Sa napretkom tehnologije i sredstava proizvodnje, čovek prepušta vlastništvo nad životnim uslovima vladajućim uticajima mašina. Ovakvo vidjenje, doduše u drugačijem obliku, se nalazi i kod teoretičara masovnog društva, i to u smislu da što je moderni društveni sistem ekstenzivniji to se pojedinac više oseća kao njegov zanemarljiv deo, bespomoćan. Gidens se ovakvim tvrdnjama oštro protivi i kaže da su u ranijim, predmodernim epohama, ljudi češće bili bespomoćniji, jer su živeli u manjim grupama; samim tim, pojedinci su manje mogli da izvrše velike društvene promene. Dva najvažnija uticaja u modernom društvu prema Gidensu jesu vremensko prostorna udaljavanja i dekvalifikujući efekat apstraktnih sistema. Globalna povezanost ruku pod ruku sa pojavom visokih rizika oduzimaju pojedincu mogućnost da da ima potpunu kontrolu nad sopstvenim društvenim životom. 

Literatura
Giddens Anthony, Modernity and Self-identity: Self and Society in the Late modern Age, Cambridge: Polity Press, 1991, deo IV poglavlja "Tribulations of the Self"