Saturday, 7 November 2015

Struktura i karakter naučnog objašnjenja

Autor: Milan Urošević

Uvod
„Po definiciji, teorijska nauka je organizovano i metodično nastojanje da se racionalno- iskustvenim putem dođe do objektivnog, pouzdanog i preciznog opšteg i sistematskog saznanja o stvarnosti, odnosno o onom njenom delu koji proučava neka nauka“. (Milić 1996: 256) Iz ove definicije teorijske nauke koju nam je autor dao jasno možemo izdvojiti osnovne karakteristike teorijske nauke, od kojih su za temu naučnog objašnjenja najbitnija načela opštosti i sistematičnosti. Ova načela svoje krajnje ispoljavanje dobijaju u naučnim zakonima, teorijama i teorijskim sistemima dok se na naučno objašnjenje može gledati kao na konkretnu primenu ovih opštih stavova. U izvođenju naučnog objašnjenja ova načela se ogledaju u težnji da naučno objašnjenje ima što manje predpostavki, da ne bude izgrađeno samo za jedan poseban slučaj već da se pojava sagleda iz što šire teorijske perspektive. (Milić 1996: 256) Kako se i u kojoj meri ova načela mogu ispiuniti u izvođenju naučnog objašnjenja videćemo u izlaganju njegove strukture.

Cilj naučnog objašnjenja
Pošto je prema autoru svako razvijeno naučno objašnjenje determinističko, jedan određen ideal kome se u njihovom izvođenju teži je otkrivanje neophodnih i dovoljnih uslova nastanka objašnjavanih pojava. (Milić 1996: 319) Ovo otkrivanje se vrši pomoću zakona i teorija kao glavnih sredstava naučnog obaveštenja. (Milić 1996: 319) Zarad jasnoće daljeg izlaganja pojmovi neophodnih i dovoljnih uslova će biti izloženi ukratko:

1) A je neophodan uslov B, ako se B nikada ne dešava a da se prethodno ili istovremeno ne javi A
2) A je dovoljan uslov B, ako se B uvek javlja kada se javi A
3) A je neophodan i dovoljan uslov B, ako se B nikada ne pojavljuje a da se prethodno ili istovremeno nije pojavilo A, i istovremeno se uvek javlja kad se pojavi A, ovaj slučaj u nauci predstavlja idealno objašnjenje. (Milić 1996: 319)

Na svaki oblik društvenog ponašanja i društvenih pojava utiče ogroman broj različitih uzročnih spletova i nauka teži prikupljanju što većeg broja neophodnih i dovoljnih uslova proučavanih pojava. Time što raspolaže sa znanjem o neophodnim i dovoljnim uslovima neke pojave nauka ima mogućnost da tu pojavu sistematično opisuje i sistematično prikuplja podatke, podatke za koje se zna da su neophodni na osnovu znanja kojim već raspolaže. (Milić 1996: 320) Ovaj pluralizam faktora koji utiču na nastanak neke pojave jasno se vidi iz odnosa neophodnih i dovoljnih uslova:

1) A može biti neophodan uslov ali ne i dovoljan uslov pojave B, ovakav slučaj nastaje kada je A jedan od faktora koji utiču na nastanak pojave B ali ne i jedini i nalazi se u širem sklopu uslova koji vode nastanku pojave B
2) A je dovoljan ali ne i neophodan uslov pojave B, u ovom slučaju A je jedan od uslova koji vode nastanku pojave B ali ne i jedini koji je može izazvati, pojava B ima veći broj različitih međusobno nepovezanih uzroka koji jednako mogu dovesti do njenog nastanka

Kada pokušavamo da objasnimo neku određenu vrstu pojava koja nije dovoljno istovrsna moramo težiti da saznamo različte dovoljne uslove njenih podvrsta, iz ovog razloga za nauku je otkrivanje dovoljnih uslova značajnije od otkrivanja neophodnih. (Milić 1996: 320) Ovo otkrivanje takođe dovodi do stvaranja širih i opštijih teorija koje mogu objašnjavati raznovrsnije slučajeve nekih pojava. (Milić 1996: 320)

Podela naučnih objašnjenja
Što se tiče klasifikacija naučnih objašnjenja autor nam navodi Nejgelovu podelu u kojoj on ukazuje na njihove najčešće tipove klasifkujuči objašnjenja prvo prema kriterijumu odnosa premisa i zaključaka i deli ih na:

-Deduktivna - zaključak nužno sledi iz premisa
-Probabilistička- zaključak proizilazi iz premisa samo u određenom stepenu verovatnoće. (Milić 1996: 320)

Zatim navodi strukturalno- funkcionalna objašnjenja koja teže otkrivanju položaja i uloge pojave u određenom sistemu i genetička koja objašnjavaju nastanak neke pojave, često se kao poseban tip navode i teleološka objašnjenja kojima se neko ponašanje objašnjava pomoću ciljeva koji se žele njime postići, ali ovaj tip će kasnije biti bolje prikazan. (Milić 1996: 320,321)

Određeno naučno objašnjenje u teorijskoj nauci može se odnositi na određenu teoriju ili zakon ili može objašnjavati određenu pojedinačnu pojavu (Milić 1996: 321) U teorijskoj nauci se značajnijim smatra objašnjavanje zakona ili teorija iz razloga što se ovim postiže sistematizacija znanja i ovi stavovi se time povezuju u jedan koherentan sistem. Objašnjenje zakona i teorija se postiže njihovim izvođenjem iz opštijih zakona ili širih teorija kao i spoznavanjem procesa koji omogućava uspostavljanje odnosa na koji se zakon odnosi (Milić 1996: 321) Oba tipa objašnjenja su svakako nerazdvojiva ali tokom same naučne prakse konkretne pojave se mnogo češće objašnjavaju, ovo se postiže prethodno pomenutim neophodnim i dovoljnim uslovima (Milić 1996: 322) Određena pojava se objašnjava spoznavanjem spleta veza sa raznim aspektima stvarnosti u kojima se ona nalazi kao i analizom njene dalje i bliže prošlosti radi otkrivanja efekata njenog razvoja.

Struktura naučnog objašnjenja
Objašnjenje neke pojave ima dva ključna elementa koja su nužna za njegovo izvođenje, prvi element su osnovna sredstva objašnjenja zakoni i teorije, drugi element su podaci o pojavi koju želimo da objasnimo tj. njen tačan opis. Opštost kao načelo teorijske nauke se u objašnjenju pojedinačne pojave vidi u težnji da se konstrukcijom objašnjenja koje će važiti za čitavu vrstu pojava kojoj pojedinačna pojava koju želimo da objasnimo pripada. Iz ovog razloga se objašnjenje pojedinačnih pojava izvodi iz pravilnosti koje važe za čitavu vrstu i na tim opštim saznanjima o vrsti gradi se naučno objašnjenje pojedinačnog slučaja. (Milić 1996: 323) Naravno, nikakvi zakoni niti teorije ne mogu u potpunosti obasniti osobine pojedinačnog slučaja, iz ovog razloga se zakoni i teorije kao osnovna sredstva dopunjuju podacima o konkretnoj pojavi da bi objašnjenje bilo moguće. Kombinovanje ova dva elementa objašnjenja vrši se tako što se u nepreglednom spletu veza u kojima se nalazi objašnjavana pojava uz pomoć zakona i teorija izdvoje one veze koje su bitne za njen nastanak i postojanje i u ovim vezama utvrde neophodni i dovoljni uslovi. Ako se u opisu pojave utvrde važenja primenjenih teorijskih stavova možemo pojavu smatrati objašnjenom.

Oba elementa su presudno važna za validno objašnjenje, dobro provereni teorijski stavovi sa jedne i precizni podaci o konkretnoj pojavi sa druge strane. Načela sistematičnosti i opštosti zavise od korišćenih teorijskih stavova i zakona, primena ovih sredstava nam daje garanciju da objašnjenje koje smo ustanovili nije izvedeno samo za jedan konkretan slučaj. Iz razloga što su zakoni i teorije koje koristimo ustanovljeni nezavisno od objašnjenja koje je u pitanju ovo objašnjenje se može smatrati opštim. Načelo preciznosti sa druge strane zavisi od drugog elementa objašnjenja, od podataka o konkretnoj pojavi koju želimo da objasnimo tj. od njenog preciznog opisa. Da bi konkretna pojava bila tačno objašnjena zakoni i teorije koje koristimo moraju biti primenjeni na što potpunijim i preciznijim podacima o toj pojavi, jedino na ovaj način možemo tačno i precizno ustanoviti njene neophodne i dovoljne uslove. Kao što se može videti na dobrom primeru koji autor daje ni najbolji doktor ne može ustanoviti od čega pacijent boluje bez prethodne analize stanja njegovog organizma, tek na osnovu ovih podataka on može dati jasnu dijagnozu (Milić 1996: 324)

Autor nam u nastavku testka daje dva razloga zbog kojih nikada ne može postojati krajnje naučno objašnjenje:

-prvi razlog autor naziva ontološkim, činjenica je da se svaka pojava nalazi u beskonačnom spletu uzročnih odnosa i nikada ne možemo u potpunosti objasniti ovaj niz a od prirode nauke i teorije koju koristimo zavisi dokle ćemo u beskonačnom uzročnom nizu daleko otići
-drugi razlog naziva gnoseološkim, ako uzmemo da prvi razlog tvrdi da nema krajnjih odgovora, ovaj razlog tvrdi da nema krajnjih pitanja, na svako objašnjenje se može postaviti novo „zašto“, a od toga da li možemo dati odgovor na novo pitanje i od toga da li taj odgovor ulazi u prirodu nauke kojom se bavimo zavisi da li ćemo nastaviti sa objašnjavanjem. (Milić 1996: 324,325)

Iz odnosa dva elementa naučnog objašnjenja iz kojih se ono sastoji jasno se vidi koliko je za naučno objašnjenje bitan precizan opis objašnjavane pojave. U epistemologiji postoji pravac nazvan fenomenalizam koji ovaj element objašnjenja smatra presudnim i naučno objašnjenje koje teži pronalaženju uzorčno posledičnih odnosa između pojava svodi na opisivanje. Ovakavo viđenje objašnjenja nužno proizilazi iz fenomenalizma kao epistemološkog stava usled njegovog negiranja mogućnosti otkrivanja naučnih zakona i njihovog svođenja na zakone koegzistencije i sukcesije. Posledice ovakvog stava su verovanje da nauka ne može odgovoriti na pitanje zašto se nešto događa već samo kako se nešto događa, „zašto“ spada u metafiziku. (Milić 1996: 325) Precizan opis takođe ima još jednu značajnu vrednost, a to je mogućnost predviđanja. Ako izvesne opisane pojave imaju stabilnu strukturu njihovim opisom može se predvideti njihovo buduće kretanje, bez nekih teorijskih objašnjenja. Ovo može imati značajne praktične primene, autor navodi demografske opise kao dobar primer i mogućnost njihovog korišćenja u predviđanju broja dece što omogućava efikasniju izgradnju školskih objekata. (Milić 1996: 325)

Ovakva predviđanja nisu isto što i objašnjenje. (Milić 1996: 326) Često se misli da je jedina razlika između objašnjenja i predviđanja to što su kod objašnjenja početni uslovi neke pojave i sama pojava već poznati dok se kod predviđanja pojava još uvek nije odigrala. (Milić 1996: 326) Kod predviđanja su poznati početni uslovi a na osnovu njih i teorijskih predpostavki se pojava predviđa. (Milić 1996: 326) Nedostatak ovakvog viđenja autor ističe u paradoksalnoj činjenici da se pojave koje su lošije objašnjene lakše predviđaju. Razlog za ovo se nalazi u tome što se lošije objašnjene pojave nalaze u zatvorenim determinističkim sistemima u kome su poznate veze sa drugim pojavama i može se daleko lakše predviđati kretanje neke pojave u samom sistemu na osnovu poznatih zakona. Dok se bolje objašnjene pojave nalaze u otvorenim sistemima i splet veza u kome se one nalaze nije u potpunosti spoznat stoga ni njihovo buduće kretanje nam ne može biti u potpunosti poznato.

Kritike i odbrane naučnog objašnjenja
Kao završetak izlaganja o naučnom objašnjenju Milić nam navodi kritike koje određeni autori iznose na račun korišćenja ovog vida objašnjenja u društvenim naukama i sam iznosi kritike na alternative koje oni predlažu.

Ove kritike dolaze prvenstveno iz pravca nemačkog istorizma, koji svodi društvene nauke prvenstveno na opisivanje istorijskih događaj i epoha kao i na psihologističko opisivanje mentalnih stanja učesnika društvenih odnosa. (Milić 1996: 327) Sledbenici ovog pravca poriču mogućnost spoznavanja zakona u durštvenom životu i kao glavni metod proučavanja društva u prvi plan ističu metod razumevanja, ovo proizilazi iz shvatanja kulture i društva kao rezultata čovekovog stvaralaštva i stoga potpuno slobodnog ikakve nužnosti. Jedini način za shvatanje čovekovog sveta prema ovim autorima je razumevanje idejno- vrednostnih sadržaja rezultata ovog čovekovog stvaralaštva putem uživljavanja u psihičko stanje aktera i prošle kultruno-istorijske sadržaje.

Kao prvu kritiku ovih shvatanja autor izdvaja neodređenost metoda razumevanja, iz tog razloga on iznosi različita shvatanja ovog metoda i izdvaja nedostatke i prednosti svakog od njih.

-Kao prvi vid ovog metoda autor izdvaja „utvrđivanje i celovito izlaganje sadržaja psihičkog života lica koja su učestvovala ili učestvuju u nekom obliku društvenog života“. (Milić 1996: 328) U ovom slučaju ovakav metod ima čisto opisnu funkciju i ne može se smatrati za validnu zamenu naučnog objašnjenja osim ako se ne smatra da su saznanja o subjektivnim stavovima ljudi dovoljni za naučno objašnjenje. (Milić 1996: 328)

-U drugom vidu metoda razumevanja ovi psihički sadržaju bivaju tumačeni od strane istraživača. U ovom slučaju istraživač uz pomoć svojih teorijskih predpostavki tumači subjetkivna shvatanja ljudi o svom društvenom ponašanju. Ovaj metod autor smatra superijornijim u odnosu na prethodni, posebno ako su predpostavke koje istraživač koristi proizašle iz opštih saznanja kao što su teorije i zakoni, što uočava na Veberovom primeru. (Milić 1996: 328,329)

Treći vid ovog metoda je tumačenje sadržaja i smisla kultrunih tvorevina jednog društva, religije, filozofije, umetnosti, ideologije itd. i njihovih međusobnih veza. (Milić 1996: 329) Ovaj metod autor smatra jako važnim za sociologiju, ali kao vid dopune naučnog objašnjenja. Ovakav vid tumačenja mora biti korišćen u sociologiji za potpunije shvatanje različitih kulturnih i društvenih tvorevina, ali kao vid predradnje za konkretno naučno objašnjenje. (Milić 1996: 330)

Poslednje kritike autor upućuje nedostacima u priklupljanju podataka i dokazivanju iznetnih tvrdnji. Iz razloga što se uživljavanje i intuitivno shvatanje smatralo za primaran metod proučavanja, zanemarivano je sistematsko prikupljanje podataka njihova egzakta analiza. Iz ovih razloga dela ovih autora podsećaju na književna dela i filozofske eseje, bez dovoljno dokazne snage i bez nastojanja da se pokaže kako izneti podaci dovode do zaključka. (Milić 1996: 330)  

Ovim autor zaključuje da zamena naučnog objašnjenja metodom razumevanja ne može biti osnovana. Metod razumevanja ima nesumnjivu vrednost za sociologiju pre svega u prikupljanju podataka i kao predradnja za formiranje naučnog objašnjenja, ali od naučnog objašnjenja se pre svega zahteva dokazna snaga. (Milić 1996: 331)

Kao poslednju kritiku determinističkog vida objašnjenja autor navodi teleološko objašnjenje koje mu se često suprotstavlja. Teleološko objašnjenje tvrdi da se sve ljudske aktivnosti vode nekim ciljevima i da se ovi ciljevi mogu smatrati za uzroke svakog vida ljudskog delovanja. Ovakvo viđenje ne može izdržati ktiriku pre svega zato što se cilj nekog delovanja nalazi u budućnost i stoga ne može se smatrati uzrokom trenutnog ponašanja. Pravi uzrok ponašanja je splet okolnosti koji je doveo do postavljanja cilja i koji održava težnju nekog pojedinca ili koletiva da taj cilj i ostvari. (Milić 1996: 332) Ali poznavanje ciljeva kojima neki pojedinci ili društvene grupe teže je nesumnjivo korisno za predviđanja njihovog delanja iz razloga što se u njihovom cilju već vidi sinteza niza činilaca i donekle se može videti kakvo se delanje treba očekivati. (Milić 1996: 332)

Literatura:
Milić, Vojin (1996) Sociološki Metod, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva