Thursday, 29 October 2015

Kritika teorije religije Emila Dirkema

Autor: Milutin Raković

Uvod

Tema ovog rada biće kritike teorije religije francuskog istaknutog sociologa Emila Dirkema koji se, između ostalog, bavio i religijom u delu Elementarni oblici religijskog života. Emil Dirkem je bio začetnik francuske sociološke škole i imao je bitnu ulogu u akademskom institucionalizovanju sociologije u Francuskoj. Pored religije bavio se i istraživanjima društvene podele rada, sociološkog metoda i nekim oblicima patoloških pojava kao što je samoubistvo. Možemo reći da je bio salonski istraživač, tačnije građu za svoja istraživanja, iz kojih je kasnije gradio teorije, je uzimao iz statističkih podataka kao i od drugih istraživača.
Na početku ćemo izneti kratak prikaz same Dirkemove teorije, sa akcentom na one delove koje ćemo kasnije obraditi kroz kritike. Zatim ćemo se fokusirati na te kritike i na kraju ćemo uz objedinjene kritike dati zaključak.

Teorija religije

Dirkem je, kao što smo već spomenuli, svoju teoriju izneo u jednom od svojih najznačajnijih dela Elementarni oblici religijskog života. On je želeo da sačini opštu teoriju religije kao pojma, kao i samo poreklo i nastanak religije. Bazirao se na australijska plemena zato što je smatrao da je to primer najjednostavnijeg oblika društva i najjednostavnije religije što bi omogućilo objašnjenje i najbolje sagledavanje samog pojma kao i nastanka religije (Hamilton, 2003: 186-187).

Na samom početku svoga dela Dirkem daje definiciju religije. Religiju je definisao kao „čvrsto povezan sistem verovanja i običaja koji se odnose na svete, to jest izdvojene i zabranjene stvari, naime sistem verovanja i običaja koji sve svoje pristalice sjedinjuju u istu moralnu zajednicu zvanu crkva“ (Dirkem, 1982: 44). Ta definicija se može svrstati i u definicije prema suštini, jer govori šta je religija (Hamilton, 2003: 32), ali i u definicije prema funkciji, jer govori koja je uloga, odnosno fnkcija religije (Hamilton, 2003: 40).

Iz gore navedene definicije se vidi najznačajniji element religije za Dirkema – ona se odnosi na svete stvari. Dirkem je zastupao stav da sva društva prave razliku između svetog i profanog na osnovu koje posmatraju svet oko sebe i na toj razlici se i religija zasniva (Haralambos, 2002: 432). Dakle, Dirkem definiše svete stvari kao „izdvojene“ i „zabranjene“ što u njegovom delu odnosi na društvo, dok se profane stvari odnose na lično, individualno (Pals, 1996: 116). Iz ovog možemo videti izdizanje i favorizovanje društvenog i kolektivnog nasuprot pojedinačnom i individualnom.

Dalje u svom delu Dirkem analizira i kritikuje prethodne teorije o nastanku religije, animizam i naturizam. Ove dve, u to vreme već ustaljene teorije, bile su neprihvatljive iz više razloga. Prvo, Dirkem kritikuje sam metod koji su koristili autori ovih teorija. Naime, iz njegove perspektive, postulata da se društvene činjenice, u koje on ubraja i religiju, posmatraju kao stvari, nije bilo moguće da se teorija zasniva na pretpostavkama i zamišljanju kako bi prvi ljudi mogli razmišljati (Pals, 1996: 101). Sa druge strane Dirkem kritikuje stav autora ovih teorija da je religija iluzorna pojava, kao i da će vremenom nestati. Dirkem uviđa da je religija i dalje prisutna u društvima i da je od velikog značaja i samim tim shvata da su ove teorije pogrešne i stvara svoju teoriju po kojoj je prvobitna religija totemizam (Hamilton, 2003: 186).

Da bi došao do materijala koji je bio neophodan za svoju teoriju, Dirkem je iskoristio istraživanja od drugih antropologa i etnografa, Spensera i Gilena. Proučavajući građu došao je do zaključka da je australijski totemizam najjednostavniji oblik religije i samim tim najpogodniji za analizu i istraživanje. Izučavajući aboridžinska plemena u Australiji, tačnije pleme Arnuta, Dirkem uviđa pravilnost da se totemizam vezuje za određenu društvenu jedinicu – klan. Klan po Dirkemu u kolektivnom životu australijskih plemena zauzima pretežno mesto i ima nekoliko bitnih crta. Prvenstveno pojedinci koji ga čine smatraju da su povezani srodničkim vezama. Tu je zanimljivo zato što te srodničke veze nisu krvne veze već se oni smatraju srodnicima zato što nose isto ime. Samo ime klana se odnosi na određene materijalne stvari za koje klan veruje da odražava posebne odnose tj. srodničke odnose. Ono čime se klan kolektivno označava naziva se njegovim totemom. Svaki klan ima svoj totem i dva različita klana ne mogu imaju isti totem. Predmeti koji služe kao totem uglavnom pripadaju biljnom i životinjskom svetu, mada češće životinjskom. Pored biljaka i životinja ređe se koriste i druga imena kao što su kiša, led, mesec, vetar... U nekim klanovima kao totem mogu se koristiti neki predak ili grupa predaka. Pored toga što totem predstavlja ime klana, on takođe predstavlja i njegov amblem. Totem kao amblem predstavlja dokaz koji pojedinac poseduje čime dokazuje da je član određenog klana.

Totemi su često predstavljeni stilizovanim slikama koje se nazivaju čuringe i te slike se smatraju svetim. Čuringa zapravo ima veću svetost od same životinje ili biljke jer ona predstavlja simbol klana. Dakle ovde vidimo da sam totem ili predstava totema predstavlja simbol klana odnosno društva, a u isto vreme i simbol nečeg svetog kao što bi bila bezlična sila u totemizmu ili božanstvo. Iz toga Dirkem zaključuje da „ako je, dakle, totem u isti mah simbol i boga i društva, nije li to zato što bog i društvo čine jedno?“ (Dirkem, 1982: 206). Poštujući totem, pripadnici klana poštuju i sam klan. Dirkem izjednačava prirodu društva sa prirodom samih bogova. On navodi da su bogovi moćniji od ljudi odnosno da ljudi zavise od njihove volje, a to isto svojstvo ima i društvo.  Dirkem naglašava da društveno ima prevlast nad individualnim i da se ta prevlast zasniva na moralnom autoritetu. „Religija za Dirkema nije, dakle, ništa drugo do kolektivna moć društva nad pojedincem“ (Hamilton, 2003: 191).

Na kraju bitno još pomenuti da Dirkem kao bitno obeležje religije navodi i rituale, a ne samo verovanja. Ti rituali imaju integrativnu ulogu preko koje se ostvaruje solidarnost i jedinstvo u društvu. Ta uloga se ispoljava u određeim periodima kada se članovi društva okupljaju i obnavljaju osećanja i osećaj zavisnosti od spoljne sile, odnosno društva (Hamilton, 2003: 191). To je element funkcionalizma u Dirkemovoj teoriji religije.

Kritika Dirkemove teorije

Najpre ćemo se osvrnuti na Dirkemovu definiciju religije. Kao što smo već rekli Dirkem religiju definiše kao sistem verovanja i običaja koji se odnose na svete stvari i koje svoje vernike objedinjuje u moralnu zajednicu. Dirkem je ovom definicijom hteo da izbegne pojam natprirodnih bića koji ne postoji u svim religijama (na primer budizam) pa je predložio pojam svetog. Međutim tu nastaje problem jer postoje društva koja ne prave razliku između svetog i svetovnog. Tu možemo primetiti naznake evrocentrizma jer taj pojam svetog, isto kao i natprirodnog, postoji samo kod istraživača, a ne i kod samih vernika koji su predmet proučavanja. Dirkemu se takođe može zameriti to što nije na jasan način utvrdio razliku između svetih i profanih stvari. Dirkem je svete stvari definisao kao svete i zabranjene kao i one koje zahtevaju poštovanje. Međutim sva tri kriterijuma nisu pouzdana jer postoje stvari koje nemaju status svetog, a ujedno poseduju ta svojstva (Hamilton, 2003: 33-34). Što se tiče funkcionalnog segmenta Dirkemove definicije, onog koji govori da religija vernike sjedinjuje u jedinstvenu moralnu zajednicu, on podleže svim onim kritikama koje se odnose na funkcionalističke definicije religije. Te definicije su preširoke i mogu uključivati i neke druge verske sisteme i ideologije koje ne bi spadale u ono što se inače smatra pod religijom (Hamilton, 2003: 40).

Zatim ćemo izneti kritike koje se odnose na celokupnu Dirkemovu teoriju religije. Po nekim autorima se dele na tri vrste kritika: metodološke, etnografsko-empirijske, teorijske (Hamilton, 2003: 194).

Problematika Dirkemove metodologije je ta što se njegovo istraživanje i zaključci zasnivaju na ograničenim podacima. Tačnije Dirkem na osnovu podataka o jednom konkretnom primeru zasniva teoriju o celokupnoj religiji. Ono što mu uglavnom zameraju jeste to što je trebalo da prouči veći broj različitih primera na kojima bi zasnivao univerzalnost svoje teorije. U metodološke primedbe takođe spada i Dirkemova tvrdnja da u društvu koje se nalazi na tehnološki niskom nivou, kakva su društva Aboridžina u Australiji koja je on proučavao, postoji najjednostavniji oblik religije odnosno za Dirkema totemizam. Takođe, Dirkemova tvrdnja da je totemizam karakterističan za aboridžinska plemena se dovodi u pitanje zato što postoje mnoga druga plemena u Australiji koja se po strukturi kao i praksi mnogo razlikuju od Dirkemovih uobičajni primera.

Empirijsko-etnografske kritike je sistematizovao Evans-Pričard. Prvenstveno, Dirkema krtikuju za nepostojanje dokaza o tezi da je totemizam nastao na način koji smo ukratko predstavili u prikazu analize njegove teorije, kao i da iz totemizma nastaju sve ostale religije. Zatim, distinkcija između svetog i svetovnog koju Dirkem prikazuje kao apsolutnu, ne postoji u svim verskim sistemima, što smo takođe napomenuli. Dalje, detaljnije i sistematičnije proučavanje podatak o australijskim domorocima, dovelo je do zaključka da klan nije najznačajnija društvena grupa, već je to horda i pleme. Takođe, pokazalo se da totemizam u Australiji nije tipičan, a da je totemizam plemena Arnuta, koje je bilo u fokusu Dirkemovog istraživanja, nije tipično uopšte za Australiju. I na kraju, poslednja kritika ovog tipa koju iznosi Evans-Pričard je ta da ne postoji  uzajamna veza između totemizma i rodovske organizacije (Hamilton, 2003: 195-196).

Prva zamerka što se tiče teorijskog dela kritike se odnosi na Dirkemovo svođenje religije i osećaja božanskog na društvo iz čega proizilazi da je religija stvarna. Iako se mogu pronaći određene sličnosti između društvenog i religijskog, Dirkemova tvrdnja da je religija samo simbolička predstava društva je preterana i neprihvatljiva. Ključni problem, prema nekim autorima, u Dirkemovoj teoriji je odnos pojedinaca sa društvom koji se dovodi u vezu sa Dirkemovim shvatanjem moralnosti (Hamilton, 2003: 196). Naime Dirkem govori da društvo svojim pripadnicima nameće određene norme, pravila ponašanja, zahteve koje vrše pritisak na pojedinca i tera ga da se pridržava istih. Taj pritisak je jači od pojedinačne volje pa je zato udružen sa osećajem poštovanja prema društvu. Ispunjavajući sve ono što društvo od pojedinca zahteva stvara moralno delanje jer su ti zahtevi u osnovi moralnosti (Hamilton, 2003: 190). U prilog kritici ovog Dirkemovog shvatanja uzimaju se primeri koji pokazuju da društveni pritisak može dovesti do delanja koje stoje u suprotnosti prema moralnom i opšte prihvatljivom. U teorijske kritike spadaju i one koje se odnose na funkcionalističko objašnjenje religije. Prema funkcionalistima religija ima pozitivnu, integrativnu ulogu u društvu, dok kritike ističu dezintegracije koje su nastale usled nesaglasnosti između različitih verskih grupacija.

Prema nekim drugim autorima kritike Dirkemove teorije o religiji ističu tri glavna problema: pretpostavke o prirodi religije, pouzdanost izvora o Australijskim domorocima i Dirkemov redukcionizam (Pals, 1996: 115).

U ovim kritikama prvi problem koji je primećen je to što je Dirkem na početku svoje analize izjednačio sveto sa društvenim i od te pretpostavke je gradio svoju teoriju pa nije ni čudo što je došao do zaključka koji je u skladu sa tom pretpostavkom. Dakle, ako na početku se postavi jedna fundamentalna pravilnost da je sveto jednako društveno, a religijsko po definiciji predstavlja domen svetog, logički sledeći Dirkema zaključujemo da je religijsko poistovećeno sa društvenim.

Takođe se dovodi u pitanje Dirkemova interpretacija građe koju je koristio za svoju teoriju. Njegov saradnik Gaston Ričard je potvrdio da je moguće iste podatke protumačiti na način koji bi doveo do sasvim drugačijih zaključaka. Možemo iskoristiti i zaključak Arnolda van Genepa koji je tvrdio da će Dirkemova teorija biti obačena kroz deset godina (Pals, 1996: 117).

Što se tiče trećeg problema, redukcionizma, glavna kritika je ta da se ne može religija svesti na samo jednu i jedino društvenu funkciju. Ispravniji zaključak bi bio da religija između ostalog može imati i tu funkciju koju joj Dirkem pripisuje.

Zaključak

Dirkemovo delo Elementarni oblici religijskog života je pored brojnih kritika uspelo da ostane jedna od najsistematičnijih i originalnih analiza religije. Nakon objavljivanja ove teorije imao je veliki uticaj na sociologe i antropologe funkcionalističke perspektive.

Ovim prikazom smo pokušali da predstavimo glavne elemente Dirkemove teorije kao i njene kritike da bi upotpunili razumevanje jedne od značajnijih teorija fenomena religije. 

Literatura:

Dirkem, Emil. 1982. Elementarni oblici religijskog života, Prosveta, Beograd.
Pals, Danijel. 1996. Sedam teorija religije, Oxford University Press, Oxford.
Hamilton, Malkom. 2003. Sociologija religije, CLIO, Beograd. 
Haralambos, Majkl, Holborn, Martin. 2002. Sociologija: teme i perspektive, Golden marketing, Zagreb.