Thursday, 29 October 2015

Veberovo shvatanje nauke i politike kao poziva

Autor: Milan Urošević

Nauka kao poziv
Veber polazi od konstatacije da ljudi kroz svoja iskustva usvajaju različite vrednosti i različite poglede na svet. On ove sfere vrednosti naziva „bogovima“ i tvrdi da su ti bogovi u večnoj borbi između sebe. Pošto pojedinci usvajaju vrednosti iz svog subjektivnog iskustva Veber smatra da se nauka ne može baviti etičnošću i ispravnošću ličnih životnih ciljeva.


Da bi bolje razumeli šta nauka kao poziv predstavlja Veber nastavlja kritikom fakultetske omladine koja po njegovom mišljenju u profesoru traži vođu, i dolaze na predavanja „...da bi čuli nešto više od samo analize i konstatacije činjenica“ (Đurić 1987: 201). Studenti dolaze na predavanja da bi od profesora dobili uputstva o vođenju života, ali profesor im to ne može dati, uloga profeosra i uloga vođe ili proroka su dve različite stvari. Veber ovde radikalno odvaja profesorku poziciju od pozicije nekoga ko bi bio omladinu savetovao i orjentisao u različitim pogledima na svet; on tvrdi da ako se neki profesor oseća pozvanim da bude vođa to treba da učini van profeosrske katedre napolju na „tržištu života“ (Đurić 1987: 202). Ovde vidimo da Veber smatra da je mesto profesora treba biti što je više moguće vrednostno neutralno, da se sfera nauke i sfera privatnog života i političkog angažmana moraju odvojiti, naučnik se mora truditi da ne služi nijednom „bogu“.

Ako stvari tako stoje, šta onda zapravo nauka može da pruži što bi bilo korisno za praktički i lični život? (Đurić 1987: 202). Pošto svako od nas zauzima neki određeni vrednosni stav, on podrazumeva neki pogled na svet i neki životni cilj, tu naučnik stupa na scenu. U skladu sa naučnim iskustvom i saznanjima naučnik nam može ukazati na sredstva koja su potrebna da bi se taj cilj ispunio. Veber takođe napominje da će ova sredstva nekada biti takva da ćemo mi hteti da ih odbacimo, dužnost naučnika je da nas suoči sa izborom između cilja kome težimo i sredstava koja su potrebna za njegovo ispunjenje. Naučnik nas mora suočiti sa ovakvim izborom ali ne sme nas podsticati da izaberemo jednu ili drugu stranu. Ovde dolazimo do granice nauke, ona je nam može ukazati na posledice onoga što moramo učiniti ako želimo da dođemo do našeg cilja, ali ne i pri odabiru samog cilja.

Iz ovoga možemo zaključiti, kao što Veber kasnije ukazuje, da nauka pruža sredstva koja se izvode iz određenih pogleda na svet. Prema Veberu naučnik vrši jednu etičku dužnost jer otkriva pojedincu šta je ono što on stvarno želi i time razvija osećaj odgovornosti, i što više izbegava nametanje sopstvenog stava to se ova dužnost bolje obavlja (Đurić 1987: 204).

Ovakvo Veberovo stanovište o ulozi nauke i dužnosti naučnika proizilaze iz njegovog prethodno pomenutog shvatanja porekla ljudskog pogleda na svet i tvrdnje da postoji večna borba između tih različitih pogleda. Na pitanja o tome kako treba urediti život i kojim ciljevima treba težiti nauka ne može dati odgovor, prema Veberu na ova pitanja odgovore mogu dati samo proroci, a njih više nema, usled opšte racionalizacije društvenog života.

Politika kao poziv
U ovom razmatranju Veber polazi od razmatranja veze između politike i etike. Veber smatra da ne možemo istu etiku primeniti na sve oblasti života, a to uključuje i političko delovanje. Ovo prevashodno važi za politiku, jer se ona služi moći a moć je takvo sredstvo koje uvek sa sobom povlači nasilje.

Prema Veberu onaj ko se upušta u politiku zaključuje pakt sa „demonskim silama“ (Đurić 1987:215) i da bi svoj posao obavljao dobro mora biti svestan da ne postoji nikakva apsolutna maksima kojom se može voditi nezavisno od situacije u kojoj se nalazi. Pošto je nasilje najvažnije sredstvo politike postoji velika napetost između sredstava i ciljeva politike i onoga ko se njome bavi.

Prema Veberu svako etičko delovanje se rukovodi jednom od dveju bitno različitih i nepomorljivo suprotstavljenih maksima (Đurić 1987: 2011): etikom čiste volje i etikom odgovornosti. Prva podrazumeva apsolutno delovanje u skladu sa onim što smatramo ispravnim u svakom trenutku bez obzira na posledice, druga maksima podrazumeva proračunavanje posledica našeg delovanja. Onaj koji se vodi etikom čiste volje je etički racionalista, zbog ne prihvatanja etičke iracionalnosti sveta on nije pogodan za bavljenje politikom.

Upravo ova etička iracionalnost je prema Veberu glavni problem, nijedan etički princip ne može poreći činjenicu da iz nekih etički sumnjivih sredstava možemo postići dobar cilj, ovo je suština politike i nasilja kao njenog najvažnijeg sredstva.

Osobenost svih etičkih problema politike uslovljava to što se u rukama ljudskih grupa nalazi specifično sredstvo legitimnog nasilja. Svako ko paktira sa ovim sredstvom radi postizanja bilo kakvih ciljeva – a to radi svaki političar – izložen je specifičnim posledicama. (Đurić 1987: 2017). Ove posledice podrazumevaju suočavanje sa etičkim paradoksima, i načinima na koji oni deluju na pojedinca, onaj ko želi da se bavi politikom odgovoran je za to kako će podneti ovaj pritisak.

Prema njemu onaj ko je pozvan da se bavi politikom mora celim svojim bićem osećati odgovornost za svoja dela i svoje ideale pratiti strastveno ali ujedno i odmereno, balansirajući između dve prethodno pomenute maksime.

Jedino onaj koji ima dovoljno snage da izdrži sve uspone i padove i koji može da ide dalje čak i kada mu deluje da je svet previše prost da bi spoznao ono što on želi da mu pruži e samo taj je pozvan da se bavi politikom (Đurić 1987: 221).

Literatura:

Đurić, Mihajlo (1987) Sociologija Maksa Vebera, Zagreb: Naprijed