Autor: Milan Urošević
Uvod
Ova knjiga je nastala iz akutnog osećanja da je nešto krenulo naopačke. (Eriksen 2003: 5) Početna rečenica ovog dela adekvatno opisuje razloge za njegov nastanak kao i atmosferu koja se kroz celu knjigu provlači. Slično Marksu koji u devetnestom veku proučava posledice koje je po čoveka imao razvitak kapitalizma i industrije, Eriksen za svoj predmet istraživanja uzima informaciono doba, čiji početak smešta u 1991. godinu. Jedna od ključnih protivrečnosti svog doba koju je Marks uočio vezuje se za razvoj proizvodnih snaga. Čovek stvara tehnologiju sa namerom da sebe oslobodi rada i otvori put ka „carstvu slobode“, ali rezultat je dijametralno suprotan, što je tehnologija za proizvodnju efikasnija to je radnik prinuđen da radi sve više. Čovek gubi kontrolu nad onime što je stvorio i postaje samo prost dodatak mašini[1].
Uvod
Ova knjiga je nastala iz akutnog osećanja da je nešto krenulo naopačke. (Eriksen 2003: 5) Početna rečenica ovog dela adekvatno opisuje razloge za njegov nastanak kao i atmosferu koja se kroz celu knjigu provlači. Slično Marksu koji u devetnestom veku proučava posledice koje je po čoveka imao razvitak kapitalizma i industrije, Eriksen za svoj predmet istraživanja uzima informaciono doba, čiji početak smešta u 1991. godinu. Jedna od ključnih protivrečnosti svog doba koju je Marks uočio vezuje se za razvoj proizvodnih snaga. Čovek stvara tehnologiju sa namerom da sebe oslobodi rada i otvori put ka „carstvu slobode“, ali rezultat je dijametralno suprotan, što je tehnologija za proizvodnju efikasnija to je radnik prinuđen da radi sve više. Čovek gubi kontrolu nad onime što je stvorio i postaje samo prost dodatak mašini[1].
Ovakav tip kontradikcija su predmet
autorovog interesovanja, a po tom pitanju informaciono doba nimalo ne zaostaje
za industrijskim. Razvoj informacionog doba koje karakteriše ubrzani razvoj
tehnologije koja skraćuje vreme obavljanja mnogih zadataka je sa sobom doneo
posledice koje su upravo suprotne od nameravanih, kao i sveopšta dostupnost
informacija koju nam omogućavaju internet i kablovska televizija. I upravo iz
ove dve karakteristike izviru dve fundamentalne protivrečnosti informacionog
društva na koje autor ukazuje. Upravo je ubrzanje i povećanje efikasnosti
tehnologije dovelo do toga da je vremena sve manje, nasuprot nameri da nam
omogući više slobodnog vremena za sebe, brzina kojom informacije putuju sa
jednog kraja sveta na drugi sabija prostore između izvršavanja zadataka, cepka
i fragmentiše naše vreme. Od lineralnog i kumumulativnog vremena, vreme postaje
niz iscepkanih nepovezanih trenutaka ispunjenih tenzijom. Mnoge tehnologije
koje su dovele do ubrzanja vremena stvorene su sa namerom da povećaju
dostupnost i razmenu informacija, internet, kablovska televizija, radio, što
nas dovodi do druge protivrečnosti. Povećanje dostupnosti i razmene informacija
je dovela do tolikog kvantitativnog porasta da u informacionom društvu
pojedinac biva bombardovan tolikim brojem vesti sa svih strana da nasuprot
nameravanom postaje sve lošije informisan. Osnovna razlika u odnosu na
industrijsko i predindustrijsko društvo je u činjenici da čoveku informacionog
društva glavna preokupacija postaje filtriranje informacija koje su haotične,
ne povezane i površne. Nasuprot prosvetiteljskom idealu velikoj bazi ljudskog
znanja kojoj će svako moći da pristupi, današnji čovek mora da izdvoji onaj
mali procenat informacija koje su za njega relevantne iz mora nepotrebnog
znanja.
Na pomalo materijalistički način
autor ukazuje kako je razvoj tehnologije uticao na osnovne segmente
međuljudskih odnosa. Sve od braka, do rada i potrošnje se promenilo, dok se ljudi
bore oko glavnih resursa, pažnje drugih, za pošiljaoce poruka i slobodnog
vremena za primaoce. (Eriksen 2003: 12)
Kao što nas je Marks davno upozorio
na mogućnost da čovekom zavladaju proizvodi njegovog stvaralaštva, dok je u
istom svetlu Gidens iskoristio metaforu modernog sveta kao „Moloha“ kojim ljudi
moraju upravljati ili će on dovesti do katastrofe; Eriksen nam ukazuje na koji
način ljudi postaju robovi tehnologije koju sami proizvode. Stalna težnja ka
neprestanim rastom i povećanjem efikasnosti koja se lako može povezati sa
kapitalističkom privredom evidentno dovodi do kontra efekta. Sve veća
racionalizacija proizvodnje, efektivizacija tehnologije i komunikacija sabija
slobodne trenutke u ljudskom životu, a bujica haotičnih informacija fragmentira
ljudsko vreme na trenutke bez prošlosti i budućnosti.
„Tvrdnja ove knjige je da je bujica
informacija u našem zadihanom vremenu počela da zatvara međuprostore, a
rezultat je da rizikujemo da život postane histerična serija prenaseljenih trenutaka,
bez nekog pre i nekog posle, bez nekog ovde i nekog onde. Da u izvesnom smislu
je čak i to sad i ovde ugroženo, jer sledeći trenutak dolazi tako naglo da je
teško proceniti trenutni trenutak. Posledice te ekstremne žurbe su takve da se
muti u glavi, a tiranija trenutka ugrožava i prošlost i budućnost“. (Eriksen
2003: 11)
Društvo
koje teži apstrakciji i nestanak linearnog vremena
Autor je u jednom od poglavlja
pokušao da napravi distinkciju između predmodernih i modernih društava. Iako je
to uvek poprilično ambiciozan i kontraverzan poduhvat u ovom slučaju su razlike
koje autor uočava bitne za dalju analizu problematike u samom delu. U svojoj
donekle tehnološko determinišućoj težnji, autor smatra da moderna društva
odlikuje težnja ka sve većoj apstrakciji i ospoljavanju elemenata života iz
pojedinaca. Ovo je omogućeno određenim tehnološkim razvicima.
-Nastanak pisma je omogućio ospoljavanje misli i pojmova što omogućava da se znanje razvija kummulativno i lineralno, nadograđujući se na znanje iz prošlosti, takođe je omogućilo stvaranje zakona, što ospoljava principe iz pojedinaca i omogućava vladavinu morala u društvu koja je nezavisna od samih pojedinaca
-Nastanak sata je omogućio ospoljavanje vremena i koordinaciju ljudi i njihovih aktivnosti, vreme više ne zavisi od delanja ljudi i njihovih osećanja, ono postoji izvan nas i obavezuje nas
-Novac je omogućio ospoljavanje vrednosti i njihovu univerzalizaciju, neka roba može imati istu vrednosti svuda na svetu nezavisno od kulture i geografskog područija
-Nastanak pisma je omogućio ospoljavanje misli i pojmova što omogućava da se znanje razvija kummulativno i lineralno, nadograđujući se na znanje iz prošlosti, takođe je omogućilo stvaranje zakona, što ospoljava principe iz pojedinaca i omogućava vladavinu morala u društvu koja je nezavisna od samih pojedinaca
-Nastanak sata je omogućio ospoljavanje vremena i koordinaciju ljudi i njihovih aktivnosti, vreme više ne zavisi od delanja ljudi i njihovih osećanja, ono postoji izvan nas i obavezuje nas
-Novac je omogućio ospoljavanje vrednosti i njihovu univerzalizaciju, neka roba može imati istu vrednosti svuda na svetu nezavisno od kulture i geografskog područija
-Pojava
štamparske veštine, njen glavi efekat je standardizacija, tek pojavom
štampraije pisani jezik je mogao da se širi na velika područija spajajući ljude
u jedinstveno apstraktno društvo
Ovi elementi čine moderno društvo
specifičnim, ono poseduje apstraktne elemente koji mu omogućavaju da u sebe
usisava druge pojedince i društvene grupe bez potrebe za sopstvenim menjanjem.
Autor izdvaja ove karakteristike modernog društva da bi uveo jedan za njegovu
temu ključan aspekt- veru u napredak, već opšte poznatu kao element moderne
zapadne misli od vremena prosvetiteljstva. Ona je ovde ključna jer podrazumeva
linerano kumumulativno razmišljanje, nauka napreduje, tehnologija se razvija a
proizvodnja raste, društvo ide napred, način razmišljanja koje je do skora bio
osnova modernog društva.
Nešto se promenilo, ali šta? Glavna
promena je nastala u samom poimanju vremena koje se više ne sagledava kao
linerarno već segmentarno, kao niz nezavisnih trenutaka. Prema autoru savremeno
društvo se izmenilo u odnosu na društva koja nazivamo modernim. „Promene ili
napredak, događaju se sada tako brzo da mi ni ne stižemo da se odnosimo prema
njima. A kada se nešto događa sve vreme, onda se, kao što je poznato, uopšte ni
ne događa.“ (Eriksen 2003: 71)
Informaciono
društvo – nastanak, karakteristike i posledice
Autor nastanak informacionog drušva
vezuje za 1991.-u godinu, ključni događaji u ovom periodu za njega su bili
raspad SSSR-a, ratovi u Jugoslaviji i najvažiji, komercijalizacija interneta.
Porazom komunizma svetom je zavladao jedan društveno-ekonomski sistem zasnovan
na tržišnoj privredi, pluralizmu i individualizmu, ovakva paradaigma je bila
savršeno tlo za nastanak jednog novog tipa društva. Taj novi tip društva je
izgubio svoje jasne i čvrste odrednice bipolarnog sveta, levo-desno,
istok-zapad, nacionalna i verska pripadnost, nijedna od ovih čvrstih tačaka
nije imala šanse da se održi. Drugi temelj novog društva je udarila svetska
mreža, internet, ova mreža kao vid komunikacije je predstavljala nešto sasvim
novo. Internet kao i svaki vid komunikacije nije neutralan u odnosu na svoj
sadržaj, on utiče na sadržaj i njegovo poimanje, i menja ga u skladu sa svojim
principima. Osnovna razlika koja internet odvaja od prethodnih medija je
njegova fludinost, sajtovi nisu nešto što je statično dok promena ne dolazi kao
nešto vandredno, promena je konstanta, ona je uobičajeno stanje. Kakvo je
društvo novonastalo iz ovih promena? Vrtoglavi rast proizvodnje i životnog
standarda sa jedne strane nosio je sa sobom niz nepredvidivih posledica.
Informacija
je postala osnova proizvodnje. U sferi proizvodnje ono što karakteriše
infromaciono društvo je suštinska zavisnost od informacija i informacione
tehnologije. Ne postoji više sfera u kojoj se pojedinac može zaposliti, a da ne
zahteva osnovno znanje upravljanja kompjuterom, dok sami kompjuteri upravljaju
čak i poljoprivredim aparatima. Sa druge strane informacija sama po sebi je
postala roba kojom se može trgovati i to veoma uspešno. Sve je ovo dovelo do
pojave novih zanimanja u sferi obrade informacija kao što su veb dizajneri, a
potražnja za novinarima i drugim piscima i govornicima je porasla. (Eriksen
2003: 27)
Prenatrpanost
informacijama čini filtriranje osnovnim zadatkom. Razvojem informacionih tehnologija
protok i izloženost informacijama je toliko porasla da je čovek usled želje da
se bolje informiše postao toliko prezasićen da je jedini put ka boljoj
informisanosti postao beg od informacija. Glavni zadatak obrazovanog čoveka
danas je filtriranje informacija sa kojima se susreće, umesto nekadašnjeg
skupljanja znanja sa različitih strana čemu su učeni ljudi težili, danas je
uspeh u nizu informacija izdvojiti one najpotrebnije i iskoristiti ih. Pošto
postoji višak znanja sortiranje, izdvajanje i povezivanje postaju glavne
veštine.
Međuprostori
se popunjavaju, slobodni trenutci se gube. U informacionom društvu broj informacija neprestano
raste, a mediji za njihovo prenošenje postaju sve efikasniji, brži i
pristupačniji. Međuprostori između primanja i obrade informacija kao i slobodni
trenutci između obavljanja zadataka bivaju sabijani i polako nestaju. Ovi
slobodni trenuci kao i pažnja ljudi su glavni resurs oko kojeg se vodi borba u informacionom
društvu, oni koji se bave prenosom informacija se bore za pažnju potrošača.
Sveprisutnost medija je neizbežna, i za razliku od drugih materijalnih
artikala, informacija se mnogo lakše i agresivnije može nametati potrošačima,
dok je njima daleko teže da je izbegnu. „Nama koji živimo u jednom takvom
društvu (mušterijama kako nas ponekad zovu), nisu najvažnija stvar koja nam
manjka stolovi i stolice..., već kontrola nad sopstvenim vremenom. Informacija
se nameću spolja, agresivnije i teže za izbegavanje nego na primer preparirane
glave bizona. Onde odakle dolaze, uvek ima još. Bitka za slobodne sekunde je u
punom zamahu“. (Eriksen 2003: 35)
Novi
tip privrede je iznedrio dve revolucije. „Težište svetske privrede se pomerilo sa stvari na
znake. Proizvodnja znakova se menja besomučnom brziom, i zahteva drugačije
oblike organizacije i veću fleksibilnost nego industrijska proizvodnja. Znaci
teku slobodnije nego stvari“. (Eriksen 2003: 44,45) Ovakav oblik privrede u
kome je znak osnovni artikal i koji zahteva slobodan protok ideja nesputan
granicama doveo je do razvitka tehnologije koja taj protok omogućava, ideje
sada slobodno putuju svetom i nesmetano dopiru do nas. Ove promene u privredi
su stvorile jednu novu dvojnu revoluciju, elektronsku i multietničku koje stoje
jedna naspram druge kao lik i odraz u ogledalu kako autor kaže. (Eriksen 2003:
46) Posledice ovakvog ubrzanog protoka ideja dovodi do nove vrste asptrakcije u
novonastalom društvu, ideje slobodno dopiru do nas što čini identitete
nejasnim, oni se odvajaju od svojih geografskih lokacija i svih određenih
životnih puteva i šablona. A kultura u kojoj bi oni bili formirani, se takođe
odvaja od svog mesta i svakog tipa tradicije i postaje svojevrsni mozaik koji
postoji u nekom apstraktnom suprateritorijalnom prostoru bez istorije i
kontinuiteta. U ovakvoj reci ideja prošlost, celina i povezanost postaju
ugrožene veličine (Eriksen 2003: 46)
Društvo konstantnog kretanja,
konstantne promene bez čvrstih oslonaca i orjentira mora se održavati to
kretanje na zadovoljavajućem nivou, ako se ne kreće ono ne funkcioniše. Ovo
kretanje se mora odvijati po određenoj brzini, brzina je infromacionom društvu
životna snaga koja održava njegovo postojanje, a ona, kao i sve drugo ima svoje
mertonovski rečeno nenameravane posledice.
Razvitak
brzine - rađanje tiranije trenutka
Ljudska istorija se može sagledati
na ogroman broj načina, iako naš autor bira da je sagledava kao istoriju
ubrzanja, glavne začetke vidi u 19. veku, dok informaciono doba ima svoje
sopstvene karakteristike ubrzanja koje autor dublje razmatra.
Temelji velikih ubrzanja su
postavljeni industrijskom revolucijom, apstrahovanjem vremena kroz satove i
vrednosti kroz novac te njihovim povezivanjem. Ovo povezivanje je dovelo do
povećane efikasnosti u samoj proizvodnji i mogućnosti usklađivanja proizvodnih
aktivnosti, javilo se načelo „vreme je novac“. Ovo je doprinelo vrtoglavnom
ekonomskom rastu zabeleženom krajem 18. veka, proizvodnja je drastično porasla,
a tehnologija se ubrzano razvijala. U interesu stvaranja profita ljudi su
počeli da se intersuju sa sažimanje vremena, pojava železnice, telefona,
telegrafa nastala je iz ovog razloga. Globalizacija čiji se koreni u ovom
periodu naziru je produkt ubrzanja par excellence, ona teži da da razdvoji
vreme od prostora, a brisanjem prostornih distanci se vreme potrebno za njihovo
prelaženje svodi na nulu. Ovakvo svođenje je moguće samo u apstraktnoj
suprateritorijalnoj dimenziji čiji začetak Eriksen i Šolte zajedno vide u
nastanku telegrafa, Eriksen u nastanku telegrafa vidi začetak interneta, a on
je suprateritorijalni prostor u svom najočiglednijem obliku .[2]
U svetlu informacionog društva ove
promene dobijaju jedva sagledive razmere, internet, kablovska televizija,
satelitska komunikacija povezuju naš svet na način koji do sada nije zabeležen
u istoriji. Ovakva povezanost predviđa i nove srazmere ubrzanja, a to znači i nove
posledice po članove ubrzanog društva.
Brzina
stvara zavisnost. Brzina
je kao droga, tvrdi autor, povećanje brzine u aspektima života nema nikakve
granice, ubrzanje dovodi samo do želje za još većim ubrzanjem. Brzina ima
zarazan efekat, navikavanje na jedan nivo brzine ne dozvoljava povratak na
niži, toleriše se samo uvećanje. Prema autoru nužno je držati neki vid
ravnoteže, postoje aspekti života gde je sporo vreme poželjno, ako se brzini
dozvoli da prodre u te sfere, ne može se predvideti kakve posledice može imati.
Brzina
stvara tekuću traku. Kao
što je rečeno, razvitak ubrzanja u društvu usko se vezuje za industrijsku
proizvodnju, taj tip proizvodnje favorizuje velike količine standardizovanih
proizvoda. U ubrzanom društvu proizvodnja se vodi principima masovnosti i
efikasnosti. I kod ove posledice autor predlaže svojevrsnu ravnotežu; nasuprot
elitama koje kroz istoriju teže da prikažu masovne proizvode kao manje vredne,
industrijska proizvodnja je omogućila širim narodnim masama pristup proizvodima
kao nikada pre. Ravnoteža se sastoji u pažljivom odabiru tipa proizvoda koji ne
gube na kvalitetu ako se proizvode masovno nasuprot proizvodima za koje je
vreme proizvodnje, pažnja i preciznost ključ.
Brzina
dovodi do gubitka preciznosti. Za donošenje odluka je potrebno vreme, razmišljanje
o najboljem načinu za delovanje i proračunavanje posledica su ključni za iole
siguran život. U vremenu ubrzanja ovi principi su ugroženi, vreme za razmišljanje
između odluka biva sabijano, što automatski dovodi do smanjenja sigurnosti.
Ovakve tendencija imaju pogubne efekte, javna politika biva ugrožena praznom i
neideološkom politikom zasnovanom na javnim nastupim političara, radije nego
dubokim promišljanjem i modeliranjem društva. Brzi i instant javni nastupi
bivaju favorizovani u odnosu na duboka promišljanja.
Brzina
zahteva prostor. Ovaj
aspekt brzine se povezuje sa pretvaranjem pažnje u osnovni resurs u informacionom
društvu. Pažnja pojedinca je ograničena, a informacije stalno rastuće kao i
broj onih koji ih prenose i koji se bore za tu istu pažnju. Da bi se za nju
izborili pošiljaoci sabijaju informacije u male segmente koje onda plasiraju,
dok sa druge strane primaoci tako imaju manje vremena da posvete svakome od
njih, pažnja biva podeljenja na niz kratkih delova. Ovakav uticaj na pažnju ispunjava
momente slobodnog vremena nelagodnošću, vreme za polagane misli se počinje
smatrati neugodnošću koja mora biti uklonjena, ispunjena nekim sadržajem,
muzikom surfovanjem internetom itd.
Ovakva tendencija ubrzavanja sa
svim svojim posledicama za dugoročni efekat ima postepen nestanak samog
vremena, ono biva podeljeno na niz segmenata koji egzistiraju nezavisno i
nepovezano. „Kada vreme biva iseckano na dovoljno male delove, ono na kraju
prestane da postoji. To znači da prestaje da postoji kao trajanje (koje
predpostavlja da je zbivanjima potrebno izvesno vreme), već nastavlja da
postoji kao trenutak koji čeka da ga sustigne sledeći trenutak.“ (Eriksen 2003:
164)
Vladavina
tiranije trenutka- život pod opsadom brzine
Poput glomazne imperije koja teži
da kolonizuje sve pred sobom bez obzira na posledice, brzina zajedno sa svojim
posledicama prodire u sve pore naših života, od privrede preko intimnih odnosa
do najbazičnijih aspekata našeg sopstva. Od nekadašnjeg lineranog i
kontinuiniranog obrazca života, život u današnjem društvu dobija oblik slagalice
kojoj nema kraja, identitet postaje projekat koji se konstantno nadograđuje a
po potrebi se može menjati u potpunosti. Ovaj sindrom tiranije trenutka sa
svojim efektima fragmentacije i konstantnog ubrzanja se verovatno može
primeniti na skoro svaki apsekt naših svakodnevnih života, ali od društvenih
sfera koje autor bira kao predmete analize ključne su sfera rada i slobodnog
vremena, porodičnog života i potrošnje.
Nestaje
razlika između rada i slobodnog vremena. Početak dvedestih je obeležio početak fleksibilnog
radnog vremena i rada od kuće. Nove tehnologije omogućile su povezanost radnika
i radnog mesta, stalna dostupnost je polako postala norma, gde god da je radnik
je uvek dostupan. Više ne postoji vreme slobodno od rada, distinkcija između
rada i slobodnog vremena postaje zamagljena, brzina je prvo kolonizovala rad, a
rad slobodno vreme, sporo vreme slobodnog vremena izgubilo je bitku sa brzinom
radnog mesta.
Porodičan
život je neuskladiv sa simptomima novog društva. „Logika trenutka pogađa delove
porodičnog života, i ona je u direktnom sukobu sa logikom porodice“. (Eriksen
2003: 175) Porodičan život je po svojoj prirodi nužno linearan i kumumulativan on
podrazumeva lagani organski razvoj supružnika i dece. Nijedna od ovih osobina
kao ni osnovna potreba života u porodici, kvalitetno provođenje vremena nije
usaglasiva sa logikom trenutka, sam govor o kvalitetnom provođenju vremena u
porodici postaje smešan u svetlu prethodno opisanih promena na tržištu rada. Trenutak
teroriše sve intimne odnose namećući potrebu za instant zadovoljenjem potreba,
svaka vrsta odlaganja se smatra nepoželjnom dok pojedinci konstantno teže novim
senzacijama, novim trenutcima zadovoljstva, ovakve tendencije svode intimni život
na seriju novih početaka.[3]
Poništavanje kontinuiteta se očito primećuje međugeneracijskim jazom koji je
sveopšta pojava, nestanak povezanosti i istorije čini nemogućim preonos kulture
sa jedne generacije na drugu. Generacije ostaju nepovezane usled promena toliko
naglih i rapidnih da znanje roditelja postaje praktično beskorisno u očima dece.
Potrošnja
raste na trošak vremena. Svaki
rast u proizvodnji da bi izbegao krizu mora pratiti i rast u potrošnji, rast
devedesetih godina je svoj kontinuitet obezbedio sve većim pluralitetom roba i
naravno navođenjem potrošača na sve češće obnavljanje već kupljenih artikala.
Ovaj rast u potrošnji u svom principu funkcioniše na isti način kao i prethodno
opisan rast u ponudi informacija, da bi smo bili u mogućnosti da se posvetimo
potrošnji toliko različitih vrsta robe moramo svakoj posvetiti manju količinu
pažnje. „Nagomilavanje čini da ostaje manje vremena za svaku pojedinačnu
aktivnost. Dve najbliže alternative za većinu nas sastoje se od a) da skrešemo
vreme odvojeno za svaku stvar, ili b) da radimo više stvari istovremeno“.
(Eriksen 2003: 182) Jedan od glavnih zadataka proizvođača danas je što
efikasnije skraćivanje potrošnje, ovo se najbolje postiže uticanjem na pažnju
potrošača koja se nikako ne sme zadržavati na jednom određenom objektu previše
dugo. Idealni potrošač današnjeg društva je lako razdražljiv i još lakše gubi
interesovanje. „Kultura potrošačkog društva se tiče uglavnom zaboravljanja a ne
učenja“.[4]
Svaka od ovih sfera života poklekla
je pod tiranijom trenutka, fragmentovane na niz nepovezanih momenata one ne
uspevaju da u sebi uspostave kontinuirani obrazac za koji bi se pojedinac mogao
uhvatiti kao životni oslonac. Čovek biva ogoljen naspram ostatka sveta, život
preuzima oblik mozaika koji svako od nas mora sastaviti po svojoj meri. „Pitanje
je da li je jedan tako zahtevan zadatak uopšte sprovodiv, ili pak život
neizbežno počinje sve više liči na kolaž, i njime sve više upravljaju
dramatični pojedinačni događaji, trenutne ideje i slučajnosti, a ne nadređeni
dugoročni planovi – dakle, brzo vreme namesto polaganog vremena“. (Eriksen
2003:185)
Zaključak
Od
svih aspekata koji su predmet analize ovog dela kao ključan se nameće međuodnos
tehnologije i kulture. Iako se autor ograđuje donekle od tehnološkog
determinizma promene koje formiraju informaciono društvo, a koje su predmet
njegove analize su suštinski oblikovane efektivizacijom moderne tehnologije. U
ovoj tački Eriksen možda podseća na neomarksiste koji su se koncentrisali na
izučavanje uticaja ekonomsko materijalne baze na nematrijalnu nadgradnju koja
iz nje izvire. Svakako da autoru možemo uputiti niz očiglednih zamerki kao što
je zanemarivanje kulturnog konteksta u kome se ove promene izražavaju, koncentrisanje
samo na razvijene zemlje Zapada i slično, mada ovakva kritika po mom mišljenju
nema neku posebnu vrednost. Sa druge strane učinci ovakvih promena i njihova
podudarnost sa osnovnim potrebama ljudskog života su pitanje od koje je autor
napravio svojevrsnu distancu tokom cele rasprave. Iako razmatra uticaj ubrzanja
na identitet i porodični život rešenja koja autor nudi svode se na održavanje
ravnoteže i dopuštanje brzini da se uvećava na mestima na kojima je poželjna, a
laganom vremenu da vlada u sferama gde je ono efektivnije. Bez jasnog
diferenciranja između ovih sfera i bez odgovora kako analizirane promene
suštinski utiču na čoveka delo na svoj način ostaje nedorečeno.
Informaciono
društvo prema Eriksenovom nazivu ili potrošačko prema Baumanu, današnje društvo
čiji su ovi autori proučavaoci i kritičari sadrži u sebi dve neodvojive osobine
– brzinu i potrošnju. Ove dve sile koje ne mogu postojati jedna bez druge
determinišu dva osnovna aspekta čovekovog života njegovo poimanje sebe i
njegove odnose sa drugima. U ovakvom društvu večnog kretanja koje mirovanje
proglašava za prokletstvo sopstvo postaje večni projekat koji je nepomirljiv sa
pojmom dovršenosti, članovi potrošačkog društva su u večnoj potrazi za novim i
drugačijim, a konstante promene uslovljavaju konstantno redefinisanje sebe u
skladu sa potrebama tržišta. Ovakvo društvo negira spokoj i sigurnost,
potrošači se drže u večnoj pripravnosti stalno koncentrisani na ono što dolazi,
stanje mirovanja bez isčekivanja nekog novog iskustva i nove senzacije biva percipirano
kao nepoželjno. Ovakvi uslovi stalne promene i fludinosti nameću isto i našem
ličnom ja, prisiljeno da se stalno menja i prilagođava sopstvo gubi sve oslonce
i vremenom prestaje da postoji. Međuljudski odnosi ne ostaju zaštićeni od ovih
sila, odnosi koji zahtevaju pažnju i strpljenje nisu kompatiblini sa modernim
trendovima. Potrošači sa svojom stalno promenljivom pažnjom i konstrantnom
težnjom ka novim objektima potrošnje nisu u stanju da zadrže svoje društvene
konekcije. Sveopšta komercijalizacija dovodi do sagledavanja drugih u svetlu
korisnosti, a ako artikal više nije koristan on se odbacuje.
„Nestanak
veština društvenosti je podstaknut i ubrzan tendencijom inspirisanom
dominantnim načinom života, da se drugi ljudi tretiraju kao objekti potrošnje i
da se o njima sudi po obrascu potrošačkih objekata i po količini zadovoljstva
koju će verovatno ponuditi, te u smislu "vrednosti za novac". U
najboljem slučaju, drugi se vrednuju kao saputnici u suštinski usamljenoj
aktivnosti potrošnje; saputnici u radostima potrošnje čije aktivno učešće može
pojačati zadovoljstva. U ovom procesu, suštinska vrednost drugih kao
jedinstvenih ljudskih bića (a tako i briga o drugima zarad njih samih i zarad
te jedinstvenosti) bila je izgubljena iz vida. Ljudska solidarnost je prva
žrtva trijumfa potrošačkog društva.“[5]
Literatura
Eriksen,
Tomas Hilan (2003) Tiranija Trenutka,
Beograd, Biblioteka XX vek
Bauman,
Zigmunt „Turisti i Vagabundi“ u Globalizacija - mit ili stvarnost ur. Vuletić Vladimir (2003), Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Bauman,
Zigmunt (2009) Fluidni Život, Novi
Sad, Mediteran
Bauman,
Zigmunt (2009) Fluidna Ljubav, Novi
Sad, Mediteran
Šolte,
Jan Art (2009) Globalizacija: kritički uvod, Beograd,
Birograf Comp
Marks,
Karl Engels, Fridrih (1947) Manifest
Komunističke Partije, Beograd, Kultura
[1]Marks, Karl
Engels, Fridrih (1947) Manifest Komunističke Partije, Beograd, Kultura
[2]Šolte, Jan Art
(2009) Globalizacija: kritički uvod,
Beograd, Birograf Comp
[3]Bauman, Zigmunt
(2009) Fluidni Život, Novi Sad, Mediteran
[4]Bauman, Zigmunt
„Turisti i Vagabundi“ u Globalizacija - mit ili stvarnost ur. Vuletić Vladimir
(2003), Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna
sredstva