Friday, 13 November 2015

Istraživanje: Jelena Karleuša kao LGBTTIQ ikona

Autorka: Andrijana Perc

Uvod
U ovom radu baviću se pitanjem uloge pevačice Jelene Karleuše kao LGBTTIQ*  ikone. Kroz estradni rad i evoluciju Jelene Karleuše se mogu posmatrati promene u Srbiji koje su dovele i do borbe za prava LGBTTIQ osoba.


LGBTTIQ skraćenica uključuje lezbejke, gej muškarce, biseksualne osobe, transrodne osobe, transseksualne osobe, interseksualne i kvir (queer) osobe. Sve ove grupacije su uključene u istraživanje jer su često stigmatizovane na osnovu rodne i seksualne orjentacije u Srbiji.

Jelena Karleuša je svoju karijeru počela kao turbo-folk pevačica.

Turbo-folk nastaje u poslednjoj deceniji dvadesetog veka na teritoriji Savezne republike Jugoslavije. On nastaje od nove narodne muzike koja se razvijala na teritoriji SFRJ od kraja Drugog svetskog rata. Naime, sa novim režimom tu je došlo do stvaranja polutana, ljudi koji su bili poreklom sa sela i koji boravili u gradovima u toku radne nedelje. Oni su sa sobom u gradove doneli i svoju muziku. Dugogodišnjim ignorisanjem nove narodne muzike od strane intelektualne elite došlo je do opadanja kvaliteta ove muzike. U poslednjoj deceniji dolazi do raspada zemlje i stvaranja turbo-folka koji je uneo instrumentalno „pozapadnjačenje“ u novu narodnu muziku uz tektualno i vizuelno opadanje moralnih vrednosti. U istorijskom momentu nemaštine, političke izolovanosti, iseljavanja intelektualne elite iz zemlje, nemira i ratnih dejstava u populaciji su jačali depresija i osećaj beznađa. Samim tim, došlo je do smanjenja osećaja za realnost i kritičke misli koji su omogućili ekspoziju turbo-folka. Ta muzika je pružala slike luksuza, mira i glamura koji je bio nova vrednost u novoj državi koja je imala stanovništvo sa relativno nerazvijenim kulturnim potrebama. (Kronja, 2001: 27,28,29).

Turbo-folk je propagirao ratnički šik i patrijahalnu podelu rodnih uloga gde je muškarac bio moćni „biznismen“ koji je bio jak  i branitelj dok je žena bila slaba i podređena muškoj moći. U periodu devedesetih godina je nastala samo jedna pesma koja je propagirala žensko oslobođenje dok pomena LGBTTIQ prava nije ni bilo..

Prema istraživanjima Isidore Jarić koja su rađena 2005. godine pripadnici LGBTTIQ populacije u Srbiji su  bili u jako lošem položaju. Istraživanje iz februara 2005. godine je pokazalo da 90% ispitanika smatra da seksualna orjentacija prema istom polu izaziva nasilan odgovor okoline. Takođe primećeno je da, ukoliko dođe do nasilja nad pripadnikom  LGBTTIQ populacije  žrtva se ne oseća sigurno da se obrati policiji, takođe ni osobe bliske žrtvi nikada ne savetuju prijavljivanje zločina. Od svih ispitanika 86% je lično doživelo nasilje, što je pokazatelj ogromne homofobije koja je vladala sredinom prve decenije XXI veka i koja je znak da se nešto mora uraditi kako bi se poboljšao položaj ove populacije. U zaključku tog istraživanja se pominje da je početkom XXI veka došlo do promene sa politike isključivosti koja je u potpunosti dehumanizovala druge, u koje su spadali i pripadnici LGBTTIQ populacije, na nove politiičke kurseve koji podrazumevaju integracije u Evropsku uniju i koje bi trebalo da označe prihvatanje drugih i realizaciju njihovih građanskih prava, što je u našem društvu bio daleki san.  Početkom XXI veka u mejnstrim medijima počinje da se priča o borbi za LGBTTIQ prava kao rezultat promene političkih kurseva.

LGBTTIQ organizacije su započele aktivizam  1990. godine na prostoru Srbije. Bilo je pokušaja organizovanja parade ponosa  2001. godine, 2004. godine. 2009. I 2010. godine od kojih je uspešna bila samo ona 2010. godine. Godinu dana kasnije, 2011. godine je otkazana parada ponosa zbog bezbednosnih rizika. Ponovna uspešna parada ponosa se dogodila 2014. godine.

Najzapaženija od svih javnih ličnosti iz sfere muzike bila je Jelena Karleuša u svojim izjavama podrške LGBTTIQ populaciji.

Jelena Karleuša je počela sa estradnom karijerom 1995. godine. Prvi album joj je bio Ogledalce. Na albumu su se našle  pesme: Gde smo pogrešili mi, Najbolja drugarice, Da mi nisi drag, Biću tvoja, Lagao si, lagao, Biću tvoja i Suze devojačke. U svim ovim pesmama su prisutne turbo folk-teme i način izvođenja. Potom 1996. Godine izlazi album Ženite se momci koji ju je dosta proslavio. U ovom periodu Jelena Karleuša je bila tipičan predstavnik turbo-folk scene i sa muzičke i sa vizuelne strane. Naime, u pesmi Ženite se momci su iskorišćene teme tipične za turbo-folk kao što su patnja za neostvarnom ljubavlju gde pevačica govori da joj ljubav nije suđena, takođe u izvođenju korišćena je specifična muzička matrica i način pevanja. Spot za ovu pesmu je takođe tipičan za turbo-fok eru . U spotu za pesmu Ženite se momci  vidimo te tipične elemente koji su bili nove vrednosti: luksuzne vile, skupe automobile, firmiranu garderobu, ogroman nakit. Jelena Karleuša u toj fazi neguje tada popularni izgled vamp žene.

Na narednom albumu 1998. Godine je nastavila sa turbo-folk putem i najzapaženija pesma Žene vole dijamante je i sa pevačke i sa muzičke strane ispoštovala turbo- folk standarde..

Vremenom, njen zvuk se menja i sve manje liči na turbo-folk izvođenje a više na pop muziku jer ne koristi više toliko trilere u pevanju i narodnjačke matrice iako teme i dalje, do albuma Diva iz 2012. Godine, i dalje liče na turbo folk teme o glamuru i nekoj podređenijoj ulozi žene u odnosima (u smislu žene koja peva o bogatstvu muškarca koji je zasipa dijamantima i koji je „glavna faca“ u gradu). Alum Diva je doneo veće promene na kome se pojavljuju pesme koje su postale otvorenija kritika društva kao što je na primer Krimi rad pesma u kojoj se kritikuje finansijska elita u Srbiji koja se uglavnom bavi nazakonitim poslovima. Pesma Sodoma i Gomora sa istog albuma otvoreno govori o lgbt populaciji u stihovima:

„Žene sa ženama,
muškarci sa muškarcima“.

Takođe, današnji muzički posao nije vezan samo za muziku i izvođenje iste već i za brojne druge stvari.  Jelena Karleuša je uvek bila poznata po svojim provokativnim nastupima, kostimima i izjavama koji su je proslavili i više od njenog pevačkog umeća. Takođe, produkcija njenih pesama i spotova postaje mnogo ozbiljnija i spot za pesmu Tihi ubica je najskuplji spot ikada snimljen na Balkanu. Vremenom se razvija izraz „Turbo pop“ koji počinje da se koristi u upisu njene muzike.

Što se propagiranja LGBTTIQ zajednice tiče u spotu iz 2002. godine za pesmu Manijak se pojavljuju gej parovi i u spotu za numeru Slatka mala iz 2005. godine se pojavljuju transvestiti.

 Vremenom Jelena Karleuša počinje da piše kolumne. U svojoj kolumni podržava LGBTTIQ populaciju i paradu ponosa koja je održana 2010. godine. Takođe u sklopu podrške LGBTTIQ populaciji slika editorijale na kojima ona pozira ispred zvanične zastave LGBTTIQ pokreta. Kasnije snima artwork (Artwork je preuzet iz zapadne muzičke industrije i to je video materijal različit od muzičkog spota koji nema ulogu da prati pojedinačnu numeru već je više promocija pevača ili njegovog albuma) koji je trebalo da se pojavi na velikom ekranu koji se nalazio na pozornici na njenom koncertu na Ušću koji je takođe prikazivao  elemente koji su povezani sa LGBTTIQ pokretom.

Zbog svega toga, ona je dobila 2 nagrade: 2010. godine GayEcho nagradu za gej ikonu godine i nagradu Loud and Queer za LGBT osobu godine.

Ciljevi i hipoteze
Osnovne hipoteze rada su:
1) Da je Jelena Karleuša  prepoznata od strane pripadnika LGBTTIQ zajednice kao borac za njihova prava
2) Da je Jelena Kareuša  popularna u toj zajednici zbog svog zalaganja za ljudska prava LGBTTIQ populacije.
3) Da su muzika i estradni rad Jelene Karleuše društveno angažovani
4) Da se nakon dugogodišnjeg aktivizma poznatih, političkih promena i pokušavanja pristupanju EU radi se i na borbi za prava LGBTTIQ osoba život ovih ljudi  poboljšao.

Shodno tome, ciljevi ovog rada su:
1) Ustanoviti stav LGBTTIQ populacije o Jeleni Karleuši kao borcu za njihova prava
2) Ustanoviti popularnost Jelene Karleuše u LGBTTIQ zajednici
3) Da postoje elementi društvenog angažovanja u muzici i estradnom radu Jelene Karleuše
4) Ustanoviti kvalitet života tih osoba

Dimenzije i indikatori








Metodologija
U uzorak će ući 10 ispitanika koji su pripadnici LGBTTIQ populacije. Koristiću se uzorkom grudve snega. Ta vrsta uzorka je pogodna jer će me početni broj ispitanika dovesti do novih ispitanika što je korisno za moje istraživanje jer se radi o LGBTTIQ ljudima koji ne žele pred svima da se izjasne po pitanju svoje orjentacije pred strancima.  

Podaci će biti prikupljani metodom razgovora jer se radi o malom broju ispitanika. Pod naučnim razgovorom podrazumeva se svako prikupljanje podataka putem govornog opštenja, s ciljem da se naučna obaveštenja upotrebe u naučne svrhe.  Upitnik na osnovu koga će biti vođen razgovor je sastavljen iz pitanja otvorenog i zatvorenog tipa.


Upitnik
Upitnik je anoniman, svi podaci koji budu izneti biće poverljivi i korišćeni isključivo u naučne svrhe. Molimo vas da zbog valjanosti podataka odgovarate iskreno i tako date svoj doprinos ovom istraživanju.
1)Koja je vaša seksualna orjentacija?
1.Heteroseksualna
2.Homoseksualna
3.Biseksualna
4.__________(dopiši odgovor)
2) Kog ste roda?
1.ženskog
2.muškog
3.________(dopiši odgovor)
3) Da li vaši roditelji znaju za vašu seksualnu orjentaciju?
1.Da jedan roditelj
2.Da oba roditelja
3.ne znaju
4)Da li vaša braća i sestre znaju za vašu sekusalnu orjentaciju?
1.Da
2.ne
3._________dopiši odgovor
5) Da li vaši prijatelji znaju za vašu orjentaciju?
1.Da, znaju svi
2.Samo najbliži prijatelji znaju
3.Ne znaju
6)Da li vaša okolina zna za vašu orjentaciju (profesori,kolege..)?
1.Da, znaju svi
2.Samo neki znaju
3.Ne zna niko
7)Da li se osećate bezbedno da ispoljite svoju seksualnost u javnosti(Grljenje, ljubljenje, razgovor o tome)?_______________________________________________
8)Da li ste upoznati sa likom i delom Jelene Karleuše?
1.Da
2.Ne
9) Šta vama Jelena Karleuša predstavlja? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10)Da li slušate muziku Jelene Karleuše?
1.Da
2.Ne
11) (ukoliko je odgovor na pitanje broj 10 „Da“) Kada ste počeli da slušate Jelenu Karleušu?

12) (ukoliko je odgovor na pitanje broj 10 „Da“) Da li posećujete klubove u kojima se pušta muzika Jelene Karleuše/ili gde ona nastupa?
1.Da
2.Ne
13) (Ukoliko je odgovor na pitanje broj 10 „Ne“)Koju vrstu muzike slušate

14) Da li  vrsta muzike koju slušate propagira borbu za prava LGBTTIQ zajednice?


15) Da li smatrate Jelenu Karleušu borcem za ljudska prava?
1.Da
2.Ne
15.1) Obrazložite prethodni odgovor______________________________________________________________________________________________________________________________________________
16)Da li smatrate da se ona razlikuje od drugih pevačica na srpskoj estradi
1.Da
2.Ne
16. 1) Ukoliko je prethodni odgovor potvrdan, po čemu se razlikuje?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
16.2) Ukoliko je prethodni odgovor „Ne“ zašto se ne razlikuje_____________________________________________________________________
17)Da li smatrate da zalaganje poznatih ličnosti za LGBTTIQ prava poboljšava život LBGTTIQ osoba u Srbiji?_________________________________________________________________________________________________________________________________________________
18) Na skali od 1 do 10 gde je jedan najniža ocena a deset najviša ocena ocenite koliko ste zadovoljni životom u Srbiji kao LGBTTIQ osoba?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Hvala vam na izdvojenom vremenu! 


Analiza prikupljenog empirijskog materijala
Kao osnova za utvrđivanje statusa Jelene Karleuše je poslužio razgovor sa 10 ispitanika pripadnika LGBTTIQ populacije. Pitanje o rodu i seksualnoj orjentaciji su mi bila zanimljiva jer sam pored standardnih odgovora muško-žensko i biseksualna-homoseksualna od dva upitnika dobila odgovor na ova pitanja queer. To mi je zanimljivo jer pokazuje da su ispitanici  informisani na polju kvir teorije.

Što se izjašnjavanja o svom LGBTTIQ statusu tiče 8 ispitanika je reklo da roditelji ili ne znaju za njihovu orjentaciju ili zna samo jedan roditelj, 6 ispitanika je reklo da im braća i sestre ne znaju, svi ispitanici su se izjasnili da im prijatelji znaju (5 se opredelilo za odgovor „samo najbliži prijatelji“ i 5 za odgovor „znaju svi“), što se okoline tiče, 8 ispitanika je reklo da znaju samo neki iz okoline (školske, profesionalne). Ovakvi rezultati nam govore da se pripadnici LGBTTIQ populacije ne osećaju sigurno ni da se u svojoj najbližoj okolini izjasne po svom seksualnom i rodnom pitanju. Istraživanje Isidore Jarić iz 2005. godine nam govori da je najveći deo psihičkog nasilja koje je učinjeno nad pripadnicima LGBT populacije učinjen od strane ljudi iz okoline (poznanika, kolega sa posla, prijatelja) nakon toga slede nepoznati ljudi na drugom mestu, posle su roditelji.
Na pitanje „Da li se osećate bezbedno da ispoljite svoju seksualnost u javnosti(Grljenje, ljubljenje, razgovor o tome)?“ svi ispitanici su se izjasnili da se ne osećaju bezbedno.

Jedan ispitanik je rekao : „Razgovor o tome da, razmenjivanje neznosti ne“, a drugi je objasnio :“ Plašim se da govorim o tome u javnosti  jer nikada ne znam da li će neko nasilno da reaguje. O razmenjivanju nežnosti sa partnerom u javnosti ne smem ni da mislim jer smo svi svedoci brojnih fizičkih napada zbog same sumnje da je neko gej.“

Svi ispitanici su upoznati sa likom i delom Jelene Karleuše. Na pitanje šta im predstavlja Jelena Karleuša bilo je dosta opširnijih odgovora koji su nam pružili sliku o percepciji u očima LGBTTIQ populacije.

„ZVEZDETINA! Jedina koje je pruzila podrsku LGBT zajednici kada to nije bilo moderno.“

„Kvalitetnog kriticara naseg drustva, velikog borca i pomiritelja medju jugoslovenskim narodima, vrhunskog performera specificnog izgleda, specificnog vokala, olicenje iskrenosti, duhovitosti, produkt je jednog burnog perioda u srpskoj istoriji.“

„još jednu od estradnih pevačica sa nesto ekstravagantnijim i modernijim muzickim izrazom“

„Predstavlja moju omiljenu domaću pevačicu“

„Krlja je zvezda, izvor zabave I dobra muzika za zagrevanje pred izlazak“

Po svim odgovorima vidimo da pored pevačkog elementa ispitanici prepoznaju i društveno aktivistički  momenat, takođe iz odgovora se vidi da ispitanici vole Jelenu Karleušu. Takođe većina se izjasnila da sluša Jelenu Karleušu i da izlazi na mesta gde se sluša njena muzika. Dva ispitanika koja su se izjasnila da ne slušaju Jelenu Karleušu su se izjasnila da slušaju stranu zabavnu muziku i rok muziku. Ispitanik koji je rekao da sluša stranu pop muziku je rekao: „Ima elemenata propagiranja LGBT pokreta kao što je poljubac Britni Spirs i Madone na dodeli nagrada nakon izvođenja zajedničke pesme“, dok je ispitanik koji sluša rok rekao da nije primetio da ima propagiranja LGBT populacije.

Prilikom odgovaranja na pitanja o percepciji Jelene Karleuše kao borca za ljudska prava (pitanja 15 i 15.1) samo dva ispitanika su odgovorila da ne smatraju Jelenu Karleušu borcem za ljudska prava od toga je jedan ispitanik odgovor obrazložio:“  ne smatram je borcem ali se može reći da je neko ko se zalaže za neka ljudska prava na sebi svojstven način“ te je odgovor „ne“ na prethodno pitanje nejasan. Ostali ispitanici su angažman Jelene Karleuše u borbi za ljudska prava opisivali na različite načine .

„Vec sam rekao da je podrzavala LGBT zajednicu onda kada to nije moglo da joj pomogne u karijeri. Veoma je glasna na socijalnim mrezama u izrazavanju svojih stavova I rado staje u odbranu manjina“

„Da... Kroz svoje izjave u posledje vreme jako je angazovana po pitanju skretanja paznje na ugrozenost LGBT zajednice, te pozivanja na slobodu izrazavanja... vni istupi u cilju zastite seksualnih manjina, dece, nacionalnog pomirenja“

„Jelenu smatram borcem za ljudska prava zbog toga sto javno staje u odbranu LGBT osoba, zalaze se za njihova prava i slobodu, kroz njen rad se dosta provlace elementi LGBT-a (u tekstovima njenih pesama, spotovima, artworkovima...)“

U ovim odgovorima vidimo da većina ispitanika percipira Jelenu Karleušu kao nekoga ko kroz svoju muziku i svoje javne nastupe provlači pitanje borbe za prava LGBT populacije.

Svi sem jedne ispitanice su napravili i razliku između Jelene Karleuše i ostalih pevačica na domaćoj sceni. Uglavnom su razliku povezali sa LGBT aktivizmomi modernijim zvukom jedan ispitanik je rekao: „Više je okrenuta zapadnom modelu pop kulture za razliku od ostalih koji su više neki derivati folka.“ Što u suštini dobro opisuje i muzičke i političke promene koje su se desile u Srbiji.

Što se pitanja o  značaju zalaganja javnih ličnosti za poboljšanje života LGBTTIQ populacije (pitanje 17) odgovori su bili sledeći:

„Ne. Cak sta vise skodi karijerama tih poznatih licnosti“
„može da bude samo u funkciji vidljivosti LGBTQ populacije ali ne i u funkciji poboljšanja života.“

„Smatram da je bilo čija podrška dobro došla, pa i poznatih ličnosti“

Što se skale zadovovoljstva životom kao LGBT osobe u Srbiji(pitanje 18) prosečna ocena je bila 2,8 što je veoma nisko.

Po odgovorima na pitanja o kvalitetu života (17 i 18) o kvalitetu života vidimo da su pripadnici LGBTTIQ populacije izrazito nezadovoljni svojim životom u Srbiji i da ne veruju da se život može popraviti i da javne ličnosti jedino mogu da dovedu do povećanja njihove vidljivost ali ne i do poboljšanja u njihovim životima..



Zaključak
Nakon sprovedenog istraživanja o Jeleni Karleuši kao gej ikoni došli smo do ispunjenja ciljeva ovog rada. Većina ispitanika je prepoznala Jelenu Karleušu kao borca za prava LGBTTIQ osoba koja je to radila „pre nego što je to bilo popularno“ i koja kroz sva njoj raspoloživa sredstva (muzičke spotove, tekstove pesama, i kroz najnovije sredstvo u muzičkoj industriji, artwork) propagira ideje jednakosti ljudi bez obzira na rodnu i seksualnu orjentaciju (čime je ispunjen i treći cilj prepoznavanja elemenata društvenog angažovanja u muzici i estradnom radu pevačice). Takođe možemo reći i da je Jelena Karleuša popularna pevačica u  LGBTTIQ populaciji, ukoliko bi smo uzeli za popularnost račinali da ispitanici slušaju njenu muziku i da izlaze da mesta na kojima se ona pušta, mada da bi smo došli do potpuno zasnovanog zaključka trebalo bi sprovesti kvantitativno istraživanje na velikom broju ispitanika.  

Takođe ustanovljeno je ogromno nezadovoljstvo životom u Srbiji kao LGBTTIQ osobe i može se predpostaviti da političke promene nisu donele poboljšanje kvaliteta ovih odoba. Mada mnogi ispitanici su prepoznali da rad javnih ličnosti može doprineti povećanju vidljivosti ove grupacije što može dovesti do pomaka jer smo do početka veka imali politiku isključivosti koja je u potpunosti dehumanizovala i potiskivala LGBTTIQ populaciju kao i ostale koji se nisu uklapali u mejnstrim kalup dok se sada više priča o svim manjinama pa i LGBTTIQ populaciji i smatram, da prestanak negiranja  u svim ideološkim aparatima, posebno muzici koja dosta utiče početak nekih promena stavova kod većine stanovništva koje dalje može promeniti i živote LGBTTIQ ljudi.

Što se tiče pitanja položaja Jelene Karleuše kao LGBTTIQ ikone možemo zaljučiti da je ona prepoznata od strane LGBTTIQ populacije kao neko ko je njihov, ko se zalaže za poštovanje njihovih ljudskih prava i ka neko ko je popularan u tim krugovima i na osnovu svega toga se može reći da Jelena Karleuša jeste LGBTTIQ ikona.


Literatura:
1)Živela Jelena Karleuša, Diskografija, http://jkofficial.weebly.com/diskografija.html (pristupljeno 20.maja 2015.godine)
2) Ivana Kronja, Smrtonosni sjaj: masovna psihologija i estetika turbo-folka; Tehnokratia, Beograd 2001.
3) Bodega pop, Jelena Karleuša/JK REVOLUTION, http://bodegapop.blogspot.com/2011/12/jelena-karleusa-jk-revolution.html (pristupljeno 24. Maja 2015. godine)
4) LABRIS, Ujedinjeni za LGBT prava, http://labris.org.rs/ujedinjeni-za-lgbt-prava/ (pristupljeno 30. Maja 2015 godine)
5) Vojin Milić, Sociološki metod, Nolit, Beograd  1978.
6) Uzorkovanje u istraživanju, http://www.ef.uns.ac.rs/Download/metodologija_nir/20_uzorkovanje.pdf (pristupljeno 11. Juna 2015.godine)
7) Jarić Isidora (2005) Život između nasilja i subkulturnog geta: LGBTTIQ osobe i njihova svakodnevica u Srbiji, Filozofski fakultet Univerzitet u Beogradu, Beograd