Monday, 2 November 2015

Kvalitativan pristup u metodologiji socioloških istraživanja

Autorka: Jovana Zafirović


Uvod

Sredinom XX veka, sociološka teorija uviđa potrebu za novim pristupom koji će nadomestiti tada postojeći jaz između teorije i empirijskog istraživanja. Blumer je bio među prvima koji su istakli taj jaz i njegova kritika se pre svega odnosila na operacionalizam koji je tada bio dominantan, i na brojne empirijske studije koje nije usmeravala nikakva teorija. U želji da se taj jaz prevaziđe, Blumer je smatrao da je potrebna aktivna povezanost teorije i empirijskih istraživanja kako bi se društvena stvarnost  mogla na bolji način objasniti.

    

U čitavom tom sporu, odgovor se pronalazi u izgradnji novog pristupa koji će omogućiti aktivan odnos istraživača sa predmetom istraživanja. Tako dolazi do konkretizacije kvalitativnog pristupa u sociologiji koji pojedinca „vraća u sliku“ i insistira na razumevanju njegovog ponašanja. Kvalitativan pristup nam omogućava kontekstualizaciju proučavanih društvenih pojava i promena. On pruža specifičan način pristupanja problemu, koji nadomešćuje nedostatke kvantitativnog pristupa.

U ovom radu se skiciraju osnovne karakteristike kvalitativnog pristupa u nameri da se razjasni njegov nastanak i razvoj. Ukazuje se na značaj novih pojmova koji su proizašli iz kritike dotadašnje sociologije za razvoj kvalitativne metodologije. Predstavljena je teorijska osnova kvalitativnog pristupa, a zatim i njegova metodološka konkretizacija. Takođe, preciznije su određene prednosti kvalitativnog pristupa i načini na koji on dopunjuje kvantitivan pristup. Premda su često ove dve orijentacije suprotstavljene, autorka teksta smatra da bi isključivi metodološki purizam stao na put saznajnom razvoju sociologije.

Teorijska osnova kvalitativnog pristupa
U sociologiji se sredinom XX veka javlja potreba za humanističkim pristupom. Pozitivističko shvatanje nauke koje je okarakterisano kao usko, bilo je nedovoljno za razumevanje i objašnjavanje društvenih pojava. Mnogi teoretičari, nezadovoljni stanjem u kojem se nalazila sociologija, ističu zahtev za novom orijentacijom koja će proširiti shvatanje nauke, okrećući je ka čoveku kao glavnom akteru društva. Pod humanističkom sociologijom podrazumevalo se mnogo različitih shvatanja. Želja za povratkom „ljudske perspektive“ u sociologiju, podstakla je mnoge teoretičare da razvijaju brojne nove pojmove koji će doprineti poboljšanju sociološke nauke. Među prvima, Blumer je u svom govoru na godišnjem sastanku Američkog sociološkog društva 1953. istakao odsustvo postojanja aktivnog odnosa teorije i istraživanja kao jedan od najvećih problema sociološke teorije. Ukazujući na nepovezanost brojnih podataka dobijenih u istraživanjima, Blumer je smatrao da istraživanja mora usmeravati teorijska misao kako bi se omogućila sinteza podataka (Blumer, 1953: 7). Smatrajući da su formalni pojmovi kojima se koristi sociološka teorija odveć kruti za istraživanje društvene stvarnosti, uveo je novi termin - „osetljivi pojmovi“, koji bi svojom elastičnošću doprineli stvaranju celovite slike društva.


Osetljivi pojmovi zapravo „daju korisniku opšti osećaj reference i predstavljaju vodič u pristupanju empirijskim instancama“ (Blumer, 1953: 7). Poput Blumera, brojni teoretičari uviđaju potrebu za stvaranjem novih pojmova koji će više odgovarati prirodi društvene stvarnosti. Jedan od njih je i Robert Merton, koji uvodi pojam „iznenađenja“ odnosno „neplaniranog, neanticipiranog podatka koji samo istraživanje može uputiti u potpuno novim pravcima“ (Bogdanović, 1993: 145). Takođe „sociološka imaginacija“ Rajta Milsa predstavlja jedan od pojmova koji služe poboljšanju metoda u sociološkoj nauci. On je označava kao „kvalitet duha koji bi im [ljudima][1] pomogao da se obaveštenjima koriste i da razum razvijaju kako bi došli do lucidne, obuhvatne, sažete predstave o tome šta se u svetu zbiva i o tome šta se, po svoj prilici, i u njima samima zbiva“ (Mils, 1964: 9). Sociološka imaginacija  predstavlja sposobnost da se čitava istorija shvati kroz unutrašnje iskustvo pojedinaca i njihove spoljne životne karijere (Mils, 1964: 9). Kritikujući ekstremni empirizam koji „insistira samo na jednom aspektu“ (Mils, 1964: 61) i koji takođe insistira na specijalizovanoj podeli istraživačkih uloga, Mils smatra da je potrebno raskrstiti sa tim uskim shvatanjem sociološke nauke koje se zasniva na filozofiji prirodnih nauka. Iako nije protivnik statističkih i matematičkih metoda u proučavanju društva, on smatra da „ni jedan metod, kao metod, ne treba da bude korišćen u cilju ograničavanja problema koje uzimamo u proučavanje, ako ni zbog čega drugog a ono zbog toga što najinteresantniji i najteži aspekti metoda obično počinju tamo gde se ustaljena tehnika ne može primeniti“ (Mils, 1964: 85). On ne vidi razlog u ne primeni statističkih metoda, ali smatra da takav model ne treba prihvatiti kao „neki nesumnjivi kanon“ (Mils, 1964: 86). Pored kritike naivnog empirizma, ovi teoretičari se protive i komercijalizmu u nauci, smatrajući da on ugrožava stvaralački aspekt nauke jer je podvrgava strogim formalnim procedurama. U svakom slučaju, ponovno promišljanje kategorijalnog aparata sociologije doprinelo je prevazilaženju nedostataka teorije i omogućilo razvijanje novih kvalitativnih metoda koji će ubrzo postati sastavni deo metodologije socioloških istraživanja. 

Metodološka konkretizacija kvalitativnog pristupa
Ova shvatanja su istakla nepovezanost teorijske misli i istraživačkog rada, a neka od njih su rešenje pronašla u kvalitativnom pristupu u proučavanju čoveka i društva. Ovo je doprinelo razvajanju novih metoda u sociologiji koji su se zasnivali na konkretnoj društvenoj stvarnosti i na taj način omogućilo unutrašnji uvid u razumevanje pojava. Nastanak novih metoda nije istovremeno značilo i odbacivanje starih, već naprotiv, njihovo usklađivanje i povezivanje. Tako Glaser i Štraus smatraju da odabir pristupa zavisi od „okolnosti istraživanja, od interesovanja i obuke istraživača, kao i od vrste materijala koje su mu potrebne za teoriju“ (Glasser and Strauss, 1967: 18). Insistiranje na kvalitetu pojedinačnog iskustva i na činjenici da je istraživač takođe deo društvenog sveta, ukazalo je na potrebu za otkrivanjem skrivenih iskustava koja su najkorisnija za razumevanje interakcija ljudi. Stoga, istraživač postaje bitan element kvalitativnog pristupa, u kojem njegova interpretacija, imaginacija i sposobnost uživljavanja u proučavane situacije postaju ključne za rezultate istraživanja. U osnovi kvalitativnog pristupa stoji naglasak na terenskom radu, pa se kao jedan od metoda ističe učesničko posmatranje koje uključuje „aktualno učešće istraživača u društvenom životu sredine koju proučava“ (Bogdanović,  1993: 148). Pored ovog metoda, ističe se i „(..) dubinsko intervjuisanje, potpuno učešće u aktivnosti koja se proučava, terenski rad, itd. koje istraživaču omogućuju da stekne neposredno znanje o empirijskom svetu koji proučava“ (navedeno prema M. Bogdanović, 1993: 148). Korišćenjem ovih metoda omogućeno je iscrpnije opisivanje i objašnjavanje složene društvene stvarnosti. Upravo aktivno učešće istraživača u samom istraživanju omogućava povezivanje teorijske misli i istraživanja i na taj način nadomešćuje njihov jaz koji je bio predmet brojnih kritika. Podatke dobijene kvalitativnom analizom istraživač lakše povezuje u smislene celine, na taj način održavajući celovitost i složenost proučavane pojave.

Ubrzo se javlja i zahtev za „metodološkim uopštavanjem iskustava stečenih u primeni kvalitativnog pristupa kako bi njihovo prenošenje i usvajanje bilo olakšano“ ( Bogdanović, 1993: 149). Želja za zadržavanjem objektivnog i sistematskog naučnog saznanja podstakla je neke teoretičare da utvrde postupke kvalitativne analize kako bi ona odgovarala principima naučnog saznanja. Te postupke su utvrdili Barton i Lazarsfeld, izdvajajući pet osnovnih procedura. (1) Prvi postupak se odnosio na analizu pojedinačnih posmatranja. (2) Drugi se odnosio na konstrukciju opisanih sistema (ovaj postupak se sastojao od preliminarnih klasifikacija, sistematskih tiplogija i parcijalnih sistematizacija). Kao treći (3) postupak Barton i Lazarsfeld ističu povezivanje nekoliko promenljivih i utvrđivanje odnosa između njih. (4) Sledeći postupak su nazvali „matrix formula“ koji predstavlja „ogromno bogatstvo posebnih zapažanja na jednom višem nivou opštosti ali se može primeniti za analizu jedinica svih nivoa“ (Bogdanović, 1993: 150). I poslednji postupak (5)  predstavlja korišćenje kvalitativnih podataka kao podrške teoriji. Premda su Barton i Lazarsfeld iskazali potrebu za korišćenjem kvalitativnih metoda, oni su ipak smatrali da oni predstavljaju preliminarnu fazu u naučnom radu.

Sa druge strane brojni teoretičari poput Glasera i Štrausa prednost su davali kvalitativnim podacima „zato što se ključni elementi sociološke teorije često najbolje otkrivaju uz pomoć kvalitativnog metoda, to jest, iz podataka o strukturalnim uslovima, posledicama, devijacijama, normama, procesima, obrascima i sistemima (...) i jer kvalitativno istraživanje je često najadekvantniji i najefikasniji način da se pronađu informacije koje su potrebne i da se suoči sa poteškoćama empirijske situacije“ (Glasser and Strauss, 1967: 18). Aktivna uloga istraživača je značila da „istraživač istovremeno stvara iskustvenu građu i teorijske kategorije“ (Bogdanović, 1993: 151). Ovakav princip je omogućio da teorijska misao i istraživanje budu u aktivnom odnosu što je doprinelo boljem sređivanju i analizi podataka. 

Zahtev za standardizacijom kvalitativnog pristupa vodio je razvijanju sekvencijalne analize koja se sastoji iz tri faze. Prva faza se sastoji u otkrivanju i definisanju pojava koje će najverovatnije pružiti objašnjenje proučavane situacije (Bogdanović, 1993: 152). Druga faza predstavlja utvrđivanje problema i pojmovnih kategorija koji su značajni za dalje istraživanje. Ona uključuje merenje učestalosti i distribucije pojava u sredini koja se proučava. Na taj način podaci dobijaju više sistematski karakter što omogućuje njihovo lakše klasifikovanje. Treća faza prema Bekeru i Džiru jeste „uključivanje dobijenih rezultata u širi teorijski okvir društvenog sistema ili društvene organizacije“ (Bogdanović, 1993: 153). Ipak Glaser i Štraus, koji su se bavili stvaranjem novih teorija na osnovu dobijenih empirijskih podataka, smatrali su da ovi postupci mogu rezultirati u stvaranju nove „zasnovane teorije“ (Glasser and Strauss, 1967: 18).  Standardizovanje kvalitativnih podataka omogućilo je njihovu dalju upotrebu i primenu. Kvalitativan pristup najčešće se koristi u proučavanju nepoznatih pojava upravo zbog fleksibilnosti i elastičnosti njegovih metoda.

Zaključak
Kvalitativan pristup je značajno obogatio metodološku tradiciju sociologije. Kao što je  već naglašeno, aktivan odnos istraživača sa proučavanom pojavom omogućava uočavanje  interakcija između pojedinaca, institucija i organizacija, a samim tim i  njihovo razumevanje i objašnjavanje. Kvalitativan metod stavlja proučavane pojave u određen vremenski i prostorni okvir i na taj način omogućava „dubinsko“ razumevanje proučavanih pojava. Elastičnost njegovih metoda pruža priliku za istraživanje „posebnosti“ i „iznenađenja“ na koje možemo naići u društvenoj stvarnosti. Jaz koji je postojao između teorijske misli i istraživačkog rada, sada je delimično prevaziđen aktivnom ulogom koju istraživač ima u proučavanju društvene stvarnosti. 

Premda plodonosan, kvalitativan pristup nosi sa sobom opasnost od subjektivizma. Prenaglašenost vrednosnog stanovišta istraživača može dati pogrešnu sliku o proučavanoj pojavi i na taj način naškoditi istraživanju. Zato se postavlja zahtev za što sistematičnijim beleženjem misli, postupka i metoda istraživača kako bi se čitav istraživački proces lakše verifikovao. Takođe, jedan od problema kvalitativnog pristupa predstavlja pouzdanost podataka. Naime, istraživač nikada ne može biti potpuno siguran u reprezentativnost dobijenih podataka. Kvalitativne podatke je teško meriti i porediti, pa im se stoga često pripisuje kvazi-statistički karakter koji se javlja u izrazima poput „većina“, „mnogo“, „retko“ itd.

Pored naglašenih prednosti i mana kvalitativnog pristupa, on predstavlja veliki napredak u metodologiji socioloških istraživanja. Društvene pojave se sada mogu proučavati na jedan celovitiji i potpuniji način, imajući u vidu posebnosti svih postojećih društvenih entiteta.

Literatura:
1) Bogdanović, M. (1993): Metodološke studije, Institut za političke studije, Beograd.
2) Glaser, Barney G. and Strauss, Anselm L. (1967): The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Aldine Publishing Company, Chicago.
3) Mils, R. (1964): Sociološka imaginacija, Savremena škola, Beograd.
4) Blumer, H. (1954): What is wrong with social theory?, Official Journal of the American Sociological Society, 19(1), 3-10.





[1] ljudima dodala J.Z.