Saturday, 7 November 2015

Odnos između apsolutne vlasti i prirodnog prava u Hobsovoj političkoj teoriji

Autor: Dušan Arsovski


U radu ću se baviti problemom apsolutnog suvereniteta i prirodnim pravom, a sa tim u vezi i sa prirodnim zakonima. Pokušaću da pokažem da je Hobsovo stanovište možda olako prikazano kao pozicija u kome se suveren  drži za apsolutnog vladara, gde je njegova smena apsolutno neopravdana. Ukazaću na neke delove iz ''Levijatana'' i ''Čoveka i građanina''[1] koji bi se mogli smatrati problematičnim, ukoliko Hobsa smatramo isključivim braniocem apsolutne vlasti. Prvo ću u odeljku I prikazati kakva je ideja o prirodnom stanju Tomasa Hobsa, odnosno kako ga je on definisao.
Videćemo da je po Hobsovom mišljenju život u takvom stanju loš i da razlozi zbog kojih ljudi odlučuju da takvo stanje treba izbeći, odnosno nikada u njega ne dospeti, slede iz naših strasti i razuma. Razmotriće se priroda čoveka i zbog čega se često dešavaju sukobi između ljudi. Zatim ćemo se upoznati sa prirodnim pravom koje je jedan od glavnih elemenata iz Hobsove političke teorije koji je relevantan za ovaj rad. Biće reči i o prirodnim zakonima kao takođe važnom aspektu koji će nam kasnije poslužiti da prikažemo neke od problema u Hobsovoj koncepciji vladavine suverena. Odeljak  II se bavi državom kao tvorevinom u službi građana. Razmatraće se razlozi za postojanje jedne, kako kaže Hobs, veštačke ličnosti  ili Levijatana. Pomenuće se razlozi zbog kojih postoji vlast, koja je njena svrha i sa tim u vezi biće uveden suveren kao ličnost koja predstavlja opštu volju svih građana ili podanika. Objasniće se na koji način suveren postaje suveren. Detaljnije će biti objašnjen pojam suverena kao ličnosti koja je proizvod sporazuma svih ljudi. Na kraju, objasniće se paralela između društava koja funkcionišu bez i sa građanskom vlašću,  kako bi se utvrdilo zbog čega graćanske vlasti kod ljudi mora biti. Odeljak III nas upoznaje detaljno sa Hobsovom koncepcijom suverena. Videćemo šta tačno znači da je suveren predstavnik volje građana. Upoznaćemo se sa pravima koja poseduje suveren i zbog čega on nije ugovorna strana u sporazumu koji sklapaju građani. Na kraju ćemo videti  koje su dužnosti suverena u državi. Odeljak  IV problematizuje delove koji su prikazani iz Hobsove političke teorije. Videćemo koliko je realno očekivati da Hobsov  ''suveren'' dosledno postupa po savetima i dužnostim. Problematizovaću Hobsovu tezu o  povratku u prirodno stanje smenom suverena. I na kraju, izneću svoj stav o tome da li je revolucija opravdana i da li nam i sam Hobs daje povod za takvo verovanje u svojim spisima. Odeljak V čine završna razmatranja.
  
 I  
                     Prirodno stanje, prirodno pravo i prirodni zakoni

Kada govorimo o prirodnom stanju kako ga je definisao Hobs moramo imati na umu da je Hobs, u čemu se i ogleda njegov analitičko-sintetički metod, pre svega prirodno stanje posmatrao kao jedan misaoni eksperiment. Naime, on je krenuo od zajednice u kojoj svi živimo, zajednice u kojoj su ljudi u određenim relacijama i onda ih lišio tih relacija svodeći čoveka na čistu individuu i njena svojstva u takvim okolnostima. Dakle, Hobs je sveo čoveka na njegove osnovne kvalitete koje ima izvan političke zajednice. Posmatrajući takve osobe i njihove kvalitete Hobs je pokušao da rekonstruiše, odnosno opravda stvaranje države. Sintetetička strana metoda se ogleda u stvaranju države gde se individue saglašavaju i obavezuju suverenu i predaju mu svoja prava. Što se tiče te hipotetičke situacije ili realne mogućnosti koja se može desiti jednom društvu, po Hobsu, ako to društvo ne vodi računa sigurno će u jedno takvo stanje zapasti. U prirodnom stanju je  je svaki čovek  po prirodi jednak sa drugim[2]. Hobs smatra da su ljudi manje-više jednaki u pogledu svojih sposobnosti. Prirodne sposobnosti su za Hobsa: telesna snaga, iskustvo, razum i strast[3]. Međutim, iako se može reći da je neki čovek fizički jači ili kako Hobs kaže ''življeg duha'' i najslabiji čovek može da ubije najjačeg, a do nejednakosti dolazi tek u građanskom društvu[4]. Po Hobsovom mišljenju svaki čovek ima neprestanu želju za sve većom moći koja isključivo sa smrću prestaje. Moć Hobs definiše kao ''sredstva kojima on raspolaže radi dobijanja nekog budućeg vidljivog dobra''[5]. On deli moć na 1) prirodnu ili originalnu i 2) instrumentalnu. U prirodne moći spadaju: Snaga, telesna kondicija, mudrost, vičnost, rečitost, darežljivost, slobodoumnost, velikodušnost i plemenitost. Instrumentalne moći, koje stičemo uz pomoć prirodnih ili sticajem okolnosti i one su sredstva uz pomoć kojih stičemo još dobara, su: bogatstvo, uvaženje, prijatelji i dobra sreća. Hobs u relaciji sa željom objašnjava i termine ''dobro'' i ''zlo''. ''Zajednički naziv za sve što je željeno, utoliko ukoliko je željeno, jeste dobro, a za sve što se izbegava - zlo''[6]. Pošto različiti ljudi žele različite stvari, a različite stvari izbegavaju dolazi se do toga da istu stvar jedni žele, a drugi izbegavaju. To znači da je jedna stvar za nekog dobra, dok je ta ista stvar za drugog loša. Prema tome, smatra Hobs, ne postoji apsolutno dobro jer je dobro uvek u relaciji sa onim za koga je to dobro. Sa druge strane, Hobs tvrdi da je za svakoga najveće dobro njegov opstanak ili samoodržanje. Pošto su svi ljudi jednaki onda u sukobu, koji je neizbežan, kada na primer dva čoveka žele istu stvar, obojica smatraju da je opravdano da istraju u svome naumu da dođu do željene stvari. U tom sukobu nema pozivanja na neko opšte pravo jer ''gde nema zajedničke vlasti, tu nema prava''[7]. Pošto nema prava ostaje samo borba da bi se do cilja došlo. Pošto su svi ljudi jednaki, sve pripada svima, a '' gde nije ustanovljena vlast koja vrši prinudu, tj. gde nema države, tamo nema ni svojine..''[8] Ono što se može osvojiti može se koristiti dokle god se može zadržati u svome posedu. Ovakav rat koji Hobs opisuje u prirodnom stanju je i nešto nalik hladnom ratu u kom nema garanta mira i u kome obe strane strahuju od mogućeg napada. Prirodno stanje Hobs upoređuje sa plemenima u Americi i sa stanjem koje je na nivou kraljeva ili vlastodržaca koji su zbog svoje nezavisnosti konstantno u stavu koji priliči gladijatorima[9]. U takvom stanju postoji neprestani strah od nasilne smrti i kvalitet života je nikakav. Hobs tvrdi da bi takvim ljudima bilo veoma mučno da ostaju i žive u takvom društvu gde ne postoji vlast koja bi ih strahom sve držala u zajednici. U takvom stanju gde ne postoji instanca vlasti koja bi naterala ljude da se uzdrže od nasilja ne postoji čovek koji bi bio siguran u svoj opstanak ili prirodni vek trajanja ma koliko bio snažan ili pametanOno što tera ljude da teže miru su po Hobsovom mišljenju strasti i razum. Strasti koje ga teraju su: želja za stvarima koje čine život udobnim, nada da ćemo ih radom dobaviti i strah o smrti[10]. Razumom čovek dolazi do prirodnih zakona sa kojima svi ljudi mogu da se saglase. Ovde je važno napomenuti da su po Hobsovom mišljenju prirodni ili moralni zakoni takođe božanski. Razum je dat čoveku od strane Boga[11]. Takođe, na jednom mestu u Levijatanu Hobs kaže: '' Prirodni zakon i građanski zakon sadržani su jedan u drugom, i istog su obima''[12]. Šta je prirodno pravo i prirodni zakon? ''Prirodno pravo je sloboda čoveka da se služi svim moćima onako kako želi za održanje sopstvene prirode ili svoga života i da čini sve ono što smatra najpogodnijim sredstvom za tu svrhu''[13]. "Prirodni zakon  je opšte pravilo ili propis do koga se došlo razumom, a po kom je zabranjeno čoveku da čini ono čime se uništava život ili se oduzimaju sredstva za održavanje života i propušta ono čime bi, po njegovom mišljenju, život najbolje mogao da se održi"[14]. Dakle, u prirodnom pravu se radi o slobodi da se učini sve što je u našoj moći kako bi se održali u životu, dok je prirodni zakon obaveza ili naredba koja primorava na izvršenje. Razlika je u nužnosti i mogućnosti. U Levijatanu (glava XIV)  Hobs tvrdi da po prirodi svaki čovek ima pravo na sve. Međutim, kada se jednom formira država i pošto se obavežemo suverenu na poslušnost mi mu predajemo i svoja prava. Koja prava predajemo? Hobs kaže da se lišavamo slobode tako što se pridržavamo prirodnih zakona. Dakle, prirodni zakoni su tu da ograniče naše prirodno pravo. Prvi i osnovni zakon prirode je da treba težiti miru dokle god je to moguće, a kad nije onda upotrebiti sva sredstva kako bi se pripremili za rat. Važno je naglasiti da je Hobs tvrdio da nisu sva prava otuđiva, odnosno da ne možemo svih prava da se lišimo. Čovek, pre svega ne može da napusti pravo da se brani ako mu je život ugrožen. Isto važi i za situaciju u kojoj je neko lišen slobode, a to znači da ima pravo da se bori jer od dva zla za svakog čoveka je uvek bolje manje, a od tamnice ili smrti uvek je bolja sloboda ili život. Sada ću pomenuti druge zakone prirode, odnosno one koji su relevantni za ovaj rad. Drugi prirodni zakon se izvodi iz prvog i u njemu se kaže da čovek, ukoliko su i drugi spremni da napuste svoje pravo na sve stvari i da ograniče svoju slobodu , treba da napusti svoje pravo i ograniči svoju slobodu. Dakle, ograničenje i napuštanje prava je nešto što zavisi od drugih i kao što vidimo ne napuštaju se sva prava.  Treći zakon nalaže ljudima da poštuju dogovore koje su sklopili, a to poštovanje dogovora počinje sa državom i tiče se poštovanja pre svega prirodnih i konsekventno građanskih zakona. Bitno je reći da Hobs tvrdi da se ne može raskinuti sporazum ukoliko primetimo da  ličnost ima neku manu (ovde podrazumevamo da se radi o suverenu) jer smo tu manu mogli i pre sklapanja ugovora da vidimo. Dalje su zakoni koji se tiče mira i uzdržavanja od nepravednih postupaka. Hobs savetuje ljudima da ne budu oholi, prezrivi, da praštaju, da ne budu nadmeni, da budu pravični, da ravnopravno koriste stvari..  Ono što je takođe važno je da su prirodni zakoni večiti. Takvo mišljenje, Hobs ima zbog neprolaznosti  štetnih osobina koje ti zakoni ograničavaju kod ljudi i koji nikada ne mogu postati zakoniti. Ovi zakoni služe čovekovom održanju i Hobs tvrdi da ih je sam Bog usadio u ljude. Problem sa prirodnim zakonima je što, iako su  jasni svakome i razumni oni su bez sile prazne reči bez garancije. Da bi se prirodni zakoni poštovali potrebna je vlast koja će, sa jedne strane svojom silom i nužnošću odmazde u slučaju kršenja plašiti ljude, a sa druge upravo tom univerzalnom mogućnošću odmazde uveravati da će i drugi poštovati dogovore. Zato je neophodna država sa kojom ćemo se detaljnije upoznati u sledećem odeljku.
 II
                                 Država, njena funkcija i zašto postoji

Pošto je objasnio kakav je život u prirodnom stanju i na šta je čovek sve spreman u takvim okolnostima i pošto je definisao zakone do kojih čovek  dolazi svojim razumom, Hobs prelazi na rešavanje pitanja o sprovođenju i poštovanju tih zakona, a to je država kao garant mira i stabilnosti. Šta je država za Hobsa? Država je ličnost - veštačka ličnost u koju se sjedinilo mnoštvo ljudi. On tu ličnost zove Levijatan ili "smrtni bog kome dugujemo, pod besmrtnim Bogom, svoj mir i svoju odbranu" [15]. Levijatan je čudovište koje predstavlja veštačku tvorevinu koja treba prvenstveno da zastraši ljude ne bi li ih držala u miru. Dakle, za Hobsa je (za razliku od Aristotela) država nešto neprirodno, nešto što je tu iz nužnosti ljudskog samoodržanja. Čovek nije političko biće po svojoj prirodi ili ne nalazi svoj puni identitet ili svrhu u političkoj zajednici. On je u zajednici jer je to sredstvo njegovog opstanka, a ne cilj po sebi. Dalje, Hobs je čoveka uopšte definisao kao biće koje između ostalog poseduje neprestanu želju za moći čiji se uzroci ogledaju ne samo u sve većoj želji za sve intenzivnijim zadovoljstvima već i u želji da obezbedi sadašnja sredstva za život novim sredstvima. Takođe, Hobs smatra i da je nagon ili želja za samoodržanjem nešto što odlikuje svakog čoveka bez izuzetka i da je "nužno želeti život, zdravlje i koliko se to može postići , sigurnost u budućnost"[16]. Odricanje od želja i prava koja po prirodi imamo predstavljaju prelaz koji je nužan kako bi se osigurala sigurnost i bolji život. Kako dolazi do tog odricanja i šta se dešava sa tim pravima i željama? Do odricanja dolazi tako što svaki čovek, prethodno shvativši prirodne zakone svojim razumom, dolazi do zaključka da je vrednije da sebe ograniči i da napravi sporazum sa svim pojedincima u zajednici tako što će se odreći svojih prava pod uslovom da i svi drugi učine to isto. Dakle, radi se sa jedne strane o pristanku i opšte formule za svakog da se odrekne svojih prava ako i samo ako se odriču svi drugi svojih. Međutim, i pored sporazuma i usaglašavanja svih opštih pravila politička zajednica ne može da postoji zato što i dalje ne postoji vlast koja će ljude da prisili da se drže dogovora i da poštuju pravo koje se rađa kad i država. Vlast u pravom smislu te reči predstavlja suveren koji je nosilac ličnosti ili Levijatana i njemu pripada suverena vlast[17]. Do uspostavljanja suverena može doći na dva načina: 1) Na prirodan način - Osvajajući neku oblast ili teritoriju vladar vojske koja je pokorila tu oblast podvrgava svojoj volji sve koji su tu i koji nisu mogli da mu se usprotive. 2) Drugi je malopre opisan - dobrovoljnim pristankom, ljudi se pokoravaju volji suverena ili grupi ljudi u zamenu za sigurnost i mir. Ovakav vid postignute vlasti Hobs zove ''ustanovljena'' ili ''politička zajednica''[18]. Ono što je karakteristično za Hobsovu koncepciju ovakvog ''rađanja države'' je njegovo objašnjenje za sporazum koji tada nastaje. Naime, pojedinci pre stupanja u političku zajednicu sklapaju sporazum jedni sa drugima i na taj način predaju svoju moć pojedincu ili grupi ljudi.[19] Ovaj sporazum iziskuje osobu ili skup osoba koji će biti oruđe ili filter kroz koji će se prava i moći svih pojedinaca vraćati ka njima samima ravnomerno i pravedno. Dakle, društvo koje postaje politička zajednica dobija jednu instancu koja je vrhovna ali koja predstavlja samo instrument svih prava i volja. Upravo iz tog razloga Hobs tvrdi da ljudi sklapaju sporazume jedni sa drugima, a ne sa suverenom[20]. Međutim, ovo sjedinjavanje svih volja stvara jednu volju svih ljudi.. Potrebno je, zbog mira i sigurnosti, da ta volja bude jedna upravo zbog toga što neće postojati druga volja koja bi joj se usprotivila i tako stvorila sukob. Volja suverena, u stvarima koje se tiču opšteg mira, se smatra voljom svih ljudi uopšte i svakog čoveka ponaosob[21]. Može li društvo funkcionisati bez države? Hobs se prvo pita o bićima koja žive u društvu u kome sve funkcioniše bez sile i prinude. Mravi i pčele žive u društvima ali to nisu građanska društva zbog toga što je njihovo potčinjavanje isključivo potčinjavanje koje predstavlja udruživanje svih volja ka opštem cilju ali ne i udruživanje u jednu opštu volju. Kod mrava imamo: mnogo volja - opšti cilj. U tom smislu, dolazi do podudaranja između pojedinačnih volja i opšteg cilja. Za građansko društvo je shema drugačija. Imamo: mnogo volja - opšta volja - opšti cilj. Hobs daje šest razloga zbog kojih je država potrebna. 1) Kada je govorio o različitosti ponašanja, Hobs u Levijatanu (glava XI)  pominje ljubav prema borbi iz želje za takmičenjem[22]. Čovek se takmiči za čast, slavu, prvenstvo.. Od svih tih borbi nastaje zavist i mržnja iz kojih dalje nastaje pobuna i rat. 2) Čovek za razliku od mrava često bira dobro koje ima počast u sebi i poredi se sa drugim ljudima dok, kao što sam pomenuo, mravima se opšte dobro poklapa sa pojedinačnim. 3) Ljudi vide greške u obavljanju zajedničkih poslova i sebe zamišljaju kao kompetentnije za rukovođenje pa su skloni reformama. 4) Ovo je definitivno najinteresantniji razlog koji Hobs navodi. U ljudskom društvu postoje demagozi i sofisti koji relativizuju stvari čineći od dobrog loše i obrnuto. Ovakvi govornici umeju da zalude mase stvarajući opšte nezadovoljstvo što može da rezultira pobunom ili građanskim ratom. 5) Ljudi razumeju razliku između povrede prava i štete pa Hobs upire prstom u one koji su po njegovom mišljenju najopasniji, a to su dokoličari koji imaju vremena da gledaju šta rade ovi što upravljaju državom, dok vremena za to prosečan građanin, koji se bori sa glađu i hladnoćom, nema[23]. I na kraju 6) saglasnost ljudi se postiže sporazumom, dakle veštački dok je kod mrava u pitanju prirodna saglasnost. Zbog toga što je sporazum veštački, Hobs tvrdi, potrebna je vlast kako bi taj sporazum održala. Ovo su bili razlozi zbog koga nastaje država, a u sledećem odeljku ćemo se detaljnije upoznti sa suverenom i Hobsovim viđenjem njegove funkcije i ovlašćenja.

 III
                                       Suveren - ovlašćenja i funkcija

Kao što sam već napomenuo, suveren je grupa ljudi ili čovek kome je predato pravo da predstavlja ličnost svih ljudi odnosno da bude njihov predstavnik[24]. Suveren je onaj kome je poverena suverena vlast da upravlja državom onako kako najbolje ume. Bitno je naglasiti da je suveren predstavnik svih pojedinaca i kao takav svojim delanjem predstavlja delanje svih pojedinaca. Svaki pojedinac je autor onoga što suveren čini. Hobs smatra da suveren treba da ima neograničenu vlast ili apsolutnu i da ..''ništa od onog što bi suvereni predstavnik mogao da učini podaniku, pod bilo kakvim izgovorom, ne može stvarno da se nazove nepravdom ili protivpravednošću, zato što je svaki podanik autor svakog akta koji suveren učini''[25]. Hobs je definisao prava koja suveren ima od kojih ću ja pomenuti ona koja su bitna za ovaj rad. Prvo pravo je više ograničenje podanika jer se u njemu  kaže da podanici ne smeju da promene oblik vladavine. Ono što Hobs hoće da kaže je da kada se ljudi sporazumeju i obavežu na poslušnost jednom vladaru taj sporazum ne mogu raskidati i praviti nov sporazum obavezujući se nekom drugom,  jer je to nepravda. Ako svrgnu suverena, Hobs tvrdi, da time oduzimaju ono što je lično njegovo. Drugo pravo se sastoji u tome da suveren svoju vlast ne može da izgubi. Ranije sam nagovestio da ću predstaviti argument koji stoji iza ovog prava. Kada se narod saglasi oko toga da nekoga načini suverenom oni sklapaju sporazum jedni sa drugima, a ne sa suverenom. Suveren je izvršitelj ili tehnički deo države. Pošto je izuzet iz sklapanja sporazuma, u smislu da nije jedna od ugovornih strana, suveren ne može da prekrši sporazum i u tom smislu ne postoji odluka ili suverenov akt za koji bismo mogli da kažemo da je nepravedan ili da krši pravdu. Ovde je Hobs izričit i postavlja suverena iznad svakog građanskog zakona budući da suveren ne potpada pod njih. U vezi sa mogućim sporom između podanika i suverena Hobs ima stav sličan Kantovom. Kada bi došlo do sukoba postavlja se pitanje koja bi instanca prosuđivala budući da niko ne može biti sudija u sopstvenoj stvari i kao i Kant, Hobs smatra besmislenim ovako nešto jer bi morao u tom smislu postojati još jedan suveren i tako u nedogled. Međutim, vraćajući se na argument, suveren ne sklapa sporazum sa podanicima jer bi: 1) sklapao sa celinom ili sa mnoštvom kao ugovornom stranom, ili 2) bi sklapao poseban ugovor sa svakim podanikom. Sa celinom, kaže Hobs, suveren ne može sklapati sporazume jer celina pre sporazuma ne postoji. Sa pojedinačnim podanicima može sklapati sporazume ali kada je suverenitet ostvaren suverenov akt (koji bi neko od podanika smatrao nepravednim) bi u isti mah bio i njegov akt ''i  akt svih ostalih,  jer je učinjen u ličnosti i po pravu svakog od njih pojedinačno''[26]. Treće, ne može se protestovati protiv ustanovljenja suverena koga je proglasila većina. Četvrto je varijacija drugog gde se tvrdi da je ustanovljenjem države svaki pojedinac autor svega što suveren radi i da bi optuživanje suverena za nepravdu u stvari bilo optuživanje samoga sebe za nepravdu, a to je nemoguće po Hobsu. Peto je i definitivno ustanovljenje suverena kao ličnosti koja ima apsolutnu vlast jer se tamo kaže da ''ma šta suveren učinio, ne može biti kažnjen od strane svojih podanika''[27]. Ako bismo pogubili suverena, po Hobsovom mišljenju, mi bismo ubili pogrešnog čoveka jer bismo ga ubili zbog nečega što smo sami učinili. Dalje su pravila koja daju pravo suverenu da: postavlja zakone, vrši pravosuđe[28], priprema odbranu, vodi  rat, bira savetnike, ministre, sudije, službenike, nagrađuje i kažnjava, dodeljuje časti.. Hobs naglašava da su ova prava nedeljiva i neprenosiva i da bi u napuštanju tih prava bila napuštena i pozicija suverna. Suverena vlast, najposle predstavlja manje zlo od zla koje preti čoveku, ukoliko bi prevratom, pobunom ili građanskim ratom pokušao da je se oslobodi čovek bi sigurno, po Hobsovom mišljenju zapao u prirodno stanje. Funkcija suverena je isključivo da se brine o bezbednosti naroda. Pošto bi u prirodnom stanju ljudi bili u ratu i sporazumi se ne bi poštovali, a sa druge strane čovek ne bi, budući da je u stalnom strahu, mogao da privređuje jer bi takav posao bio besmislen (uvek bi mogao neko da ga opljačka, ubije) i da se obezbedi ili sa druge strane toliko ojača da ga niko ne bi mogao osvojiti potreban je suveren koji bi bio upravo takva ličnost – ličnost koje se svi plaše. Suverena ne moraju svi da izaberu, dovoljno je da to bude većina. Oni koji nisu glasali za suverena bi morali, po Hobsovom mišljenju, da prihvate takav poredak budući da su svojim pristankom u samoj državi prihvatili i odluke većine. Hobs definiše suverena kao nekoga ko je odgovoran za mir, red, obrazovanje, ekonomiju, moral, religiju.. On po definiciji treba da izbegava da čini nepravdu (iako se to, po načinu na koji je konstituisao sam dolazak suverena na vlast, ne bi ni moglo dogoditi) savetujući na taj način sve buduće suverene da budu najbolji što mogu. Suveren bira učenja, vojskovođe, ministre, daje nagrade i počasti.. Postoje li neki problemi u vezi sa ovako shvaćenim suverenom i sa druge strane njegovim podanicima? Sledeći odeljak će pokušati da ukaže na neke od njih.

IV
                                Prirodno pravo protiv apsolutne vlasti

Kada govori o suverenu, Hobs uvek pretenduje da nam ga predstavi kao nekoga čija je  vlast apsolutna i koji je iznad svakog zakona i svake odluke. Suveren ne može da načini nepravdu – suveren  ne može da pogreši. Odmah se uočava problem budući da je i suveren samo čovek i da se ne može očekivati da na čelo države uvek stupaju ličnosti kakav je na primer bio Marko Aurelije koji je ''valjano upravljao državnim brodom i bio jedan od najboljih rimskih careva, jer je težio da ostvari Platonov ideal o filozofu kao vladaocu i vladaocu kao filozofu''[29]. Sa druge strane, čini se da iako ne postoji instanca koja bi upravljala suverenom postoje njegova ograničenja – Suveren je suveren samo dok ima moć da sprovodi opštu volju. Kada suveren izgubi moć on više nije u stanju da štiti podanike i budući da im je tada potencijalno ugrožen život oni su, ne samo slobodni, nego i dužni da se pripremaju za rat (zato što suveren više ne štiti sve građane i nema suverenitet) i da štite svoje živote. I sam Hobs kaže da iako je suverenost za one koji su je stvorili besmrtna ona je po svojoj prirodi sklona unutrašnjem propadanju[30]. Dalje, Hobs kaže i da za sve one radnje koje nisu jasno definisane od strane suverena, podanik ima slobodu da postupa onako kako je najkorisnije za njega. Ako uz to dodamo i da se Hobs najviše plašio da se ljudi ne nađu u prirodnom stanju smenjujući suverena možemo pre svega da se zapitamo da li je Hobs previše pretpostavljao? Da li je prirodno stanje nužnost kada se smenjuje suveren? Ne garantuje li novi suveren nov mir i nove garancije? Ukoliko ljudi kao racionalna bića odluče da je bolje da promene vlast i izbegnu prirodno stanje (uspostavljajući novu vlast) zar to nije manje zlo od loše vladavine koja ugrožava veliki broj života? Kada je u pitanju prirodno pravo imamo opet sa jedne strane integritet suverena kao onoga koji ne može biti kažnjen zbog bilo čega što uradi i sa druge strane Hobsovu tvrdnju da podanik nije obavezan  da se odazove na poziv da ide u rat i da ako odbije to nije nepravda[31]. Čovek koji odbija da ide u rat jeste kukavica ali on postupa po ''diktatu razuma''[32] – on na sve načine štiti svoj život. Dakle, čovek ima pravo da štiti svoj život, a ako je to što radi pravedno, a o pravdi odlučuje suveren budući da je on i sudija i izvršitelj, kako pomiriti pravdu podanika i pravdu suverena? Drugim rečima, ako me suveren tera u smrt (kako ja to svojim razumom u toj situaciji prosuđujem) zar mu se neću usprotivi sa svim sredstvima koje posedujem? Imam li pravo to da radim budući da sam se obavezao suverenu pre toga na poslušnost, poštovanje zakona i ograničavanje svoga prava? Takođe, sam Hobs kaže: ''U slučaju da se veliki broj ljudi zajedno već odupro suverenovoj vlasti ili izvršio kakav težak zločin za koji svaki očekuje kaznu postavlja se pitanje: da li oni nemaju slobodu da se udruže, pomognu i brane jedan drugog? Svakako da takvu slobodu imaju, jer oni samo brane svoje živote, što mogu krivci da čine isto kao i nevini''[33]. Ako su se dakle, već podanici ujedinili u želji da smene (pretpostavljamo lošeg suverena) i ako je u pitanju veliki broj (ostaje nam samo da pretpostavljamo o kolikom broju Hobs govori) onda je sasvim opravdano da oni istraju u svojim namerama, odnosno da smene suverena. Čini se da i ovde postoji neka napetost između, sa jedne strane izričite tvrdnje da podanici nemaju pravo na smenu suverena i sa druge da postoje situacije u kojima, pozivajući se na prirodno pravo, ti pojedinci mogu sasvim opravdano da sprovedu pobunu do kraja i razreše suverena njegove dužnosti. Ako podanici ne predaju to pravo suverenu (a ne predaju ga) već se samo ograničavaju uz rezervu da će se ograničiti ako se ograniče i ostali, onda tvrdim oni imaju pravo uvek da smene suverena kada svojim postupcima ugrožava njihov život. Da li je ovo previše radikalan stav? Možemo li dodati uz to i ovo - Ako se vratimo na definiciju prirodnog zakona[34] zar se on ne može primeniti i na suverena? Hobs kaže na jednom mestu: ''Tačno je da su svi suvereni potčinjeni prirodnim zakonima, jer su ti zakoni božanski, i ne može ih ukinuti nijedan čovek , nijedna država''. Suveren nije potčinjen građanskim zakonima koje sam propisuje ali je potčinjen prirodnim jer su oni božanski. Problem je što je suveren obavezan, da upotrebim Hobsovu terminologiju, in foro interno, odnosno samo po savesti i njegovoj želji da se potčini prirodnim zakonima. Ali on ne može biti primoran  jer je jedini autoritet iznad njega Bog. Ako je potčinjen prirodnim zakonima, a po definiciji prirodni zakon primenjen na suverena mogao bi ovako da se formuliše: Suverenu je zabranjeno da uništava život ili oduzima sredstva za održavanje života i propušta ono čime bi, po njegovom mišljenju, život najbolje mogao da se održi. Ovo bi, po mom mišljenju, sledilo iz onoga što Hobs tvrdi. Pošto iznad suverena po definiciji u državi nema nikoga to ne znači da ne bi moglo da bude u jednom trenutku. Ukoliko bi suveren kršio prirodne zakone kojima je potčinjen i ukoliko bi to kršenje bilo na štetu većine građana onda bi uz jedinstvo tih građana (jedinstvo koje predstavlja veću silu od sile kojom u tom trenutku raspolaže suveren) pobuna i smena suverena bila opravdana. Zadobivši dovoljno snage (a dovoljno je samo više od suverena) oni ne samo da imaju silu nego imaju (pod pretpostavkom da je svima život ugrožen pod vlašću trenutnog suverena) i puno pravo da ga smene. Osnovni zakon prirode bi svim tim ljudima nalagao da se brane svim sredstvima i to više ne bi bilo samo pravo nego i dužnost svakoga od njih budući da zakon obavezuje.

V     
                                            Završna razmatranja

Videli smo kako je Hobs pošavši od onog užasnog scenarija u kome su svi ljudi međusobni neprijatelji  formirao oštar stav o tome da je za svaku državu i za svako društvo najbolje da prepuste suverenu apsolutnu vlast. Formiranje države je prirodan korak, iako ona sama predstavlja veštačku tvorevinu  ka ostvarivanju mira i sigurnosti. Zakoni do kojih je čovek došao razumom nisu za Hobsa dovoljan uslov za taj mir. Jedino mač može da obaveže ljude da poštuju dogovore,  jer su strasti  jače od stavova koji se priznaju na osnovu razuma. Pokazano je na koji način Hobs vidi funkciju suverena i koje sve dužnosti i prava on ima. Videli samo da Hobs možda previše idealizuje suverena ili  je možda preciznije reći idealizuje osobe koje bi se prihvatile te funkcije. Iako on želi ono što je najbolje za jedno društvo čini mi se da previše insistira na uspostavljanju samo jedne vrhovne instance u državi, iako je i sam ograničava i upućuje na čitav niz dužnosti i pravila. Videli smo da u Hobsovim delima postoje mnogi delovi  koji su u celini jednostavno problematični. Pojedini stavovi nas uveravaju da imamo razloga da tvrdimo da  je, sa jedne strane  Hobs zagovarao čvrst apsolutizam u čijem modelu nema mesta za pobunu i sa druge obezbedio građane pravom i zakonima  na koje se  u krajnjoj liniji mogu pozvati kako bi se zaštitili od nepovoljnih situacija po svoj život. Hobs nam u svojim delima daje opravdanje i za jedno i za drugo. Možda je moguće pomiriti ova dva naizgled nepomirljiva stava. Možda je Hobs, želeći da stvori najbolje uputstvo, sa jedne strane za građane, a sa druge za budućeg suverena, želeo da poruči i jednoj i drugoj strani, da se u stvaranju jedne zdrave zajednice  i  jedna i druga strana moraju oslonita na zdravorazumske osnove i da će se u slučaju da jedna strana ne ispuni svoj deo nagodbe ova druga pozvati na prava koja ima kako ne bi zapala u stanje opšteg nasilja. Suveren  sa svoje strane, treba da pazi da se nikada ne stvori mogućnost u kojoj će se druga strana pozivati na svoje pravo i prirodne zakone. Građani, sa druge strane, poštujući pre svega prirodne, a onda i građanske zakone moraju da razumeju šta svaki dan dobijaju  živeći u zajednici u kojoj ne moraju da se plaše za svoj život i za svoju budućnost. Mislim da je ovo dobar trag kojim bi se moglo ići u nalaženju jedne koherentnije interpretacije.



Literatura
Hobs, Tomas, Levijatan, Beograd, Planeta print, 2011.
Hobs, Tomas, Čovek i građanin, Hedone, Beograd, 2006.
Đurić, Miloš N. Uvod, Arijan, Flavije, Priručnik Epiktetov, Dereta, Beograd, 2001



[1] Hobsova dela su navedena na sledeći način: Levijatan (L, broj poglavlja, broj stranice) – citati preuzeti iz Tomas Hobs, Levijatan, Beograd, Planeta print, 2011; O čoveku (OČ, broj poglavlja, broj  stranice) i O građaninu (OG, broj poglavlja, broj stranice) – citati preuzeti iz Tomas Hobs, Čovek i građanin, Beograd, Hedone, 2006. Rimski brojevi su zamenjeni arapskim.
[2] L, 13, 112.
[3] OG, 1, 63.
[4] OG, 1, 65.
[5] L, 10, 85.
[6] OČ, 11, 30.
[7] L, 13, 115.
[8] L, 15,129.
[9] L, 15, 115.
[10] L, 15, 116.
[11] OG, 4, 86.
[12] L, 26, 219.
[13] L, 14, 117.
[14] L, 14, 117.
[15] L, 17, 150.
[16] OČ, 11, 31.
[17] L, 17, 151.
[18] L, 17, 151.
[19] Hobs razlikuje napuštanje i prenošenje prava. Napuštanje znači odricanje od prava ali ne i predaja istog nekome. Prenošenje je: 1) odricanje ili napuštanje i 2) prenošenje u korist onoga na koga je to pravo preneto kako bi se taj koristio tim pravom. Obaveza je, kaže Hobs, ili dužnost da onaj koji je preneo svoje pravo poštuje onoga na koga je to pravo preneo i da ga ne ometu u njegovom korišćenju jer bi to bilo nepoštovanje sporazuma ili nepravda.
[20] Kada budem govorio o suverenu u sledećem  odeljku detaljnije ću da obrazložim na koji način Hobs to objašnjava i koji je argument tu izložen.
[21] OG, 5, 94.
[22] L, 11, 95.
[23] OG, 5, 94.
[24] L, 18, 152.
[25] L, 21, 179.
[26] L, 18, 153.
[27] L, 18, 155,
[28] Dakle, nema podele na izvršnu i zakonodavnu vlast zato što sa jedne strane ako ne kontroliše miliciju propisivanje zakona ostaje bez pokrića, a sa druge ''carstvo koje je podeljeno u sebi samom opstati ne može'' (Levijatan, str 158)
[29] Đurić, Miloš N. ''Uvod'', Arijan, Flavije, Priručnik Epiktetov, Flavije Arijan, Dereta, Beograd, 2001, str 21,
[30] L, 21, 185.
[31] L, 21, 183.
[32] OG, 2, 69.
[33] L, 21, 183.
[34] ''Prirodni zakon jeste izvestan propis ili izvesno opšte pravilo do koga se razumom došlo, a po kome je zabranjeno čoveku da čini ono čime se uništava život ili se oduzimaju sredstva za održavanje života i da propušta ono čime bi, po njegovom mišljenju, život mogao da se održi''. (Levijatan, str 117)