Saturday, 7 November 2015

Sukob između prosvetiteljskih ideja i romantičarskih paradigmi u Srbiji tokom 19. veka

Autor: Goran Janjušić

Uvod
           
Prosvetiteljstvo i romantizam, kao dve suprotstavljene struje mišljenja su različito delovale na srpski narod, koji je u tom periodu, (nakon oslobođenja od osmanske vlasti), "vapio" za promenama u gotovo svim dometima društva i kulture. Obe filozofije, iako nisu krenule u isto vreme da deluju na naš narod iz tog perioda, ostavljale su svoje tragove u društvenoj, kulturnoj i političkoj sferi. Uticaj prosvetiteljstva i romantizma unutar našeg naroda odvijao se spontano, ali obe struje su na neki način uspele da podele mišljenja ljudi, sledeći najpoznatijeg pobornika srpskog prosvetiteljstva, Dositeja i sa druge strane, najistaknutijeg romantičara Vuka Karadzića. Kroz obradu različitih društvenih institucija, srpsko prosvetiteljstvo je uspelo da iznedri jedinstvenu idejnu platformu koja je nosila jak reformistički karakter, zadatak je bio da se istakne značaj nauke i obrazovanja u cilju prosvećivanja i intelektualnog napretka društva. Sa druge strane imamo romantizam, čiji je cilj da oživi narodni duh, kroz buđenje svesti o tradiciji, običajima i religijskoj doslednosti. 


Indirektan sukob koji se odvija između romantičara i prosvetitelja, možemo pratiti kroz mnoga pisana dela istaknutijih pobornika oba pravca. Dela romantičara koja se ogledaju kroz pisanje narodnih pesama su plasirana srpskom seljaku kao ciljnoj grupi, dok dela prosvetitelja koja imaju naučni prizvuk (istorija, geografija, fizika) su bila namenjena mladim ljudima u fazi školovanja. Oba pravca, svoja uporišta su pronašla kroz učenje iz knjiga stranih, zapadnih i istočnjačkih teoretičara kulture, te tako prosvetiteljstvo na čelu sa Dositejem svoje definisanje društva iznosi kroz uticaj, terezijansko - jozefinističkih reformi, pravoslavnog sveštenstva koje je širilo rusku holsastiku i kroz francusku materijalističku filozofiju. Romantizam sa druge strane, koji potiče iz Nemačke je širio termine i nauku o narodu- etnologiju.


U ovom radu, pokušaću da prikažem delovanje oba pravca, koje se ispoljavalo direktno na podsticanje naroda za naukom sa jedne strane, dok sa druge strane imamo "buđenje" i svest o narodnom duhu i negovanjem srpske tradicije, koju su romantičari širili.

Prosvetiteljstvo u očima Dositeja
Dositejevo zalaganje za idejnu platformu srpskog prosvetiteljstva, možemo razgraničiti na nekoliko oblasti kojima se posvetio ovaj filozof. Pitanje postanka društva i njegovog razvoja, shvatanje odnosa između pojedinca i kulture, struktura shvatanja o štetnosti običaja, shvatanje nauke kao bitnog segmenta u prosvećivanju, su glavna pitanja koja su obeležila srpsko prosvetiteljstvo u datom periodu.

Pitanje postanka društva je značajno pitanje kojim se bavila filozofija prosvetiteljstva. Najistaknutiji poborac tog pravca kod nas je Dositej Obradović kod koga, da bismo bolje sagledali njegov stav o postojanju pradruštvenog stanja, moramo prvo razmotriti tri važne činjenice koje se uočavaju u Dositejevim delima:
-stav Dositeja se direktno suprotstavlja Rusoovom shvatanju.
-stav Dositeja je iznet u preradi „Etike“ Frančeska Soave što je uslovilo paralelna razmatranja ovog problema ova dva autora.
-pitanje određenja postojanja pradruštvenog stanja.

Shvatanje poslednje stavke se jasno vidi da je u konfliktu sa shvatanju Rusoa gde Dositej odlučno poriče postojanje svakog oblika pradruštvenog stanja u kome bi čovek bio usamljen i izdvojen. Ovakav stav Dositej zastupa jer smatra da društva postoje iz tri razloga: iz čovekove urođenje potrebe za udruživanjem, iz potrebe za uzajamnim pomaganjem i iz sklonosti prema suprotnom polu. "Potreba koju ljudi jedan od drugog imadu, vzaimna među njima pomoć običaji i prirodno sklonjenije i uslaždenije jednog pola s drugim, sostavljaju među istima sodružestva, najpre familije, a zatim bližeg srodstva i opšestva" (A. Stojković, Filozofski pogled Dositeja Obradovića, Beograd, 1980, 82.)

Dositejevo shvatanje odnosa pojedinca i kulture se ogleda u Dositejevom članku objavljenom u časopisu "Mezimac" pod nazivom, "Je li čovek makina ili nije"? Postoji više tumačenja ovog članka. Pojedini autori su zastupali stav da Dositejevo neslaganje o čoveku-makini proističe iz njegove negacije toga da se čovek nahodi samo po svojim prirodnim nagonima, što je rezultat njegovog religijskog vaspitanja. Ipak, kako je to dobro primetio Deretić, Dositejev stav predstavlja reakciju na delo Lametrija "Čovek mašina". Pošto se teorijski obračunao sa Lametrijevim stavom, Dositej je izneo glavne uzroke koji čoveka ponekad poistovećuju sa sa mašinom.

Pošto se teorijski obračunao sa Lametrijevim stavom, Dositej je izneo glavne uzroke koji čoveka ponekada poistovećuju sa mašinom: vaspitanje, temperament, imitacija, moda i običaji.

Iz Dositejevih stavova možemo zaključiti da njegova filozofija ima jak difuzionistički karakter. Samim tim sto negira postojanje čoveka kao izdvojene jedinke, on naglašava potrebu za udruživanjem, odnosno difuzijom dve grupe naroda koju sačunjavaju pojedinci. Iz ovakve paradigme, možemo zaključiti da je Dositej nagovestio jedan novi pravac koji je kasnije, u modernoj antropologiji nazvan kao difuzionizam. Dositej takođe pokušava da razbije spregu između čoveka i mašine, tako što beži od frojdovske teze, da se čovek kao ljudsko biće nahodi samo po svojim prirodnim nagonima.

Dositejeva kritika praznika se uočava u „Sovjetima“, gde se poziva na jevanđelja govoreći da su praznici samo izgovor da se banči i pijanči, arče materijalni resursi i pojavi razuzdanost koja vodi ka razvratu, pijanstvu i nasilju bez religijske funkcije. Naime, njegova teorijska kritika, srž njegove misli jeste kritika običaja uopšte koja na praktičnom planu poprima oblike kritike nehrišćanskih verovanja, odnosno paganskih rituala i kritiku hrišćanskih praznika. Izvori za ovakve kritike se uočavaju u korenima filozofije evropskog prosvetiteljstva, a to su pravoslavna sholastika i terezijansko-jozefinističke reforme. Da bi se dublje shvatio značaj Dositejevog dela, potrebno je dihotomiju običaj – razum prošiti. Razum, prema Deretiću, poseduje osobinu prirodne osnove kritičkog rasuđivanja, dok se sa druge strane nalaze običaji kao način usvajanja tradicije. Poistovećujući pojmove razum sa priroda i pojam običaj sa kultura dobijamo dihotomiju priroda – kultura. Međutim, mora se razjasniti da priroda koju Dositej vidi kao prirodu razuma je kultura koja je obrađena i humanizovana, dok je ona divlja negativna i to je kultura običaja. Ovde se ponovo vraćamo na kontrast razum – običaj što je centar etnološke misli Dositeja Obradovića, osnovu njegove teorijske misli, a ta se misao bavi problemom prirode i postanka običaja, što su pravi etnološki problemi. Takođe kroz ovakvu analizu Dositejevog doprinosa dolazimo do razrešavanja problema sagledavanjem osnovnih determinanti ljudskog ponašanja.

"Neposredno pred početak reformi, tj. pre 1769 godine, Srbi su slavili 109 praznika, tri dana Božića, dva dana Vaskrsa, Spasovdan, dva dana Duhova, 50 nedelja ili ukupno 167 dana, uz to još i dvanaest mladih petaka sredorusu sredu i neke ženske svece, što zajedno čini pola godine" (L. Mirković, Heortologija, Istorijski razvitak i bogosluženje praznika pravoslavne istočne crkve, Beograd, 1961, 20). Dositej se zalagao direktno da smanji broj neradnih dana, govoreći da su to dani posvećeni brojnim ne hrišćanskim praznicima i običajima. Smanjenjem crkvenih dana kojim se praktikuje post, ljudi bi se fokusirali na rad, gde bi i samim tim podsticali ekonomski razvoj.

Jedno od velikih značaja Dositeja Obradovića jeste to što se zalagao za otkrivanje saznajnih ciljeva nauke. Kao jednu od nauka koja bi mogla doneti veliku korist narodu on navodi istoriju koja ne bi prestavljala samo puko nabrajanje istorijskih činjenica, ličnosti i događaja, već koja bi išla ka tumačenju uzroka takvih događaja, odnosno, cilj je da se sazna zašto se nešto u istoriji desilo na jedan, a zašto ne na drugi način. Dakle Dositejev se doprinos ogleda u tome što je ukazao na saznajne ciljeve nauke uopšte i težnju ka ispitivanje determinističkih odnosa i data kritika čiste deskripcije. Ono u čemu se Dositejev epistemološki stav kosi sa romantičarskom paradigmom jeste utvrđivanje opštih zakona i ispitivanje determinističkih odnosa, dok su romantičari težili na poznavanju naroda, što je cilj etnologije, a njena društvena uloga se ogleda u njenoj angažovanosti da reši nacionalno-politička pitanja.

Ukoliko se epistemološke postavke rezimiraju onda se vidi da se traga za zakonima u nauci. Opšte postavke je postavio Dositej, Janković i Stojković nastavili na prirodno-naučnim, a Solarić na geografskim. Sve se zasnivalo na otkriću opštih naučnih zakona.

Celokupna koncepcija srpskog prosvetiteljstva na čelu sa Dositejem Obradovićem, ne zasniva se samo na radu radu pomenutog filozofa. Sledbenici Dositeja poput, Pavla Solarića istaknutog geografa, Joakima Vujića, geografa i terenskog istraživača, uspeli su da daju posebno viđenje odnosno plan na konstituisanju jedinstvene prosvetiteljeske idejne platforme.        

Prosvetiteljstvo čini sve da u prvi plan istakne značaj učenja, tako što stavlja akcenat na dela stranih autora koja se bave određenim humanističkim naukama. Znanjem se šire vidici, čitanjem i prepisivanjem se neguju i čuvaju značajna dela koja mogu dosta doprineti srpskom narodu, prevođenjem knjiga narodu se nudi mogućnost da na svom jeziku spoznaju mnoge korisne stvari u oblastima istorije, geografije, fizike, itd. Cilj prosvetiteljstva je, oslobađanje od konzervatističkih okova, kao i prevazilaženje primitivnih čovekovih potreba za praznikovanjem paganskih, ne hrišćanskih običaja. Do naučne istine se dolazi analizom iskustva u filozofiji i eksperimentom u prirodnim naukama. Načela evolucionizma, geografski, ekonomski, socijalni i istorijski determinizam, faze razvoja ljudskog društva, su neke od ideja prosvetiteljstva, koje su se razvijale kroz rad pomenutih sledbenika Dositeja Obradovića. Ideje prosvetiteljstva u svojim osnovnim postavkama, razrađene su u filozofskim učenjima, Dekarta, Loka, Voltera, Rusoa, francuskim materijalista Didroa, Holbaha i Lametrija. Sadržaj našeg prosvetiteljstva u osnovi nije isti ako ga uporedimo sa prosvetiteljstvom koje se širilo van granica naše zemlje, ali ipak glavna načela su ostala i kao takva predstavljala su stub modernog prosvetiteljskog učenja. Postizanje racionalnog mišljenja, bio je krajni cilj kome su težili i naši prosvetitelji. Ono što će čoveku otvoriti vidike i načinitiga zdravorazumskim bićem je upravo filozofija prosvetiteljstva Dositeja Obradovića, koji je bitno uticao na tadašnje stanje u srpskom društvu.
                                               
Romantičarski poduhvat Vuka Karadzića

Kao što sam već pomenuo na početku ovog rada, koreni naše etnologije proizašli su iz dva potpuno različita pravca koja su se sukobila u 19. veku: prosvetiteljstvo i romantizam.

Vesti o udaljenim narodima sveta kroz putopise moreplovaca, kombinovane su sa filozofijom prosvetiteljstva koja je doprinela ustanovljavanju antropologije (citat Kuka iz „Putovanja oko sveta“), dok je romantizam, potekao iz Nemačke, širio termine i nauku o narodu – etnologiju.

Opšte ubeđenje romantizma je ideja o narodnom duhu koji se manifestuje kroz običaje koji leže u narodu, a taj narodni duh dalje doprinosi stvaranju celokupne kulture jednog naroda i da on počiva na tome da ta kultura ne sme biti tuđa, kao ona što se uočava u srpskim gradovima već koja leži u srpskom selu, gde su romantičari smestili svoja istraživanja narodnog duha. Cilj je negovanje tradicije kao prave vrednosti jednog naroda. Bez očuvanja običaja i tradicije, gubi se identitet naroda i na taj način društvo postaje neodrživo. Romantizam je svog junaka video u liku Vuka Karadžića koji je svoju ideologiju bazirao na netrpeljivosti prema Dositeju koji je težio da iskoreni srpske verske svetinje kroz njegovu reformu crkve. Jedan od napada na prosvetiteljstvo je i recenzija knjige Milovana Vidakovića „Ljubomir u Jelisijumu“ gde govori da su jezik, vera i običaji duša srpskog naroda, ono što je prosvetiteljima najviše bilo mrsko. Vuk kao ljubitelj narodnog stvaralaštva se suprotstavio Dositeju, antitradicionalisti. Od svih prosvetiteljskih ideja, romantičari su prihvatili samo jednu – zahtev za narodnim jezikom što je bila jedna od tri najznačajnije stvari koji čine jedan narod. Žestoka borba za očuvanje i veličanje srpskih običaja se oštro protivi Dositejevom shvatanju i oličavalo je ono što je Srbima u tom vremenu trebalo – svest o nacionalnom identitetu. Romantizam zato nailazi na dobar odjek kod nas, pošto je veličao borbu za oslobođenje od Turaka u periodu od 1804. do 1815. godine. Jovan Skerlić piše da su Srbi strasno voleli istoriju, ali ne onu pravu, već idealizovanu i liričku, opevanu u pesmama.

Početak Vukove romantičarske borbe je bilo skupljanje narodnih pesama. Kao podstrek za širenje takvih ideja Vuku je pružio Jernej Kopitar, slavista pod velikim uticajem Herdera, a isto i Jakob Grim, pisac bajki. Prvo Vukovo takvo delo je bila „Pjesnarica“ iz 1815. godine u kome se ogleda živost i lepota narodnog jezika. M. Radovanović je pisao da je Vuk jednim delom bio i realista, a ne samo romantičar jer je prikazivao patrijarhalnog srpskog seljaka koji je bio živa stvarnost. Međutim, Vuk je bio realista samo sa stanovišta objektivnosti podataka, ali čisti romantičar sa stanovišta klime i jačanja nacionalne svesti.

 Istorijsko-pravna škola isticala je ulogu narodnog duha na kome se formira pravo. Narodni duh se manifestuje u običajnom pravu koje za istorijsko-pravnu školu predstavlja jedino moguće pravo. Valtazar Bogišić je izučavao rimsko pravo kod kojeg je osnova bila običajno pravo. Osim klasičnog prava na njega su uticali prava Surovjeckog, Rakovjeckog, Mačejovskog i drugih, takođe romantičarska i Bogišićev „Opšti imovinski zakonik“ je inspirisan ovim pravom. Za Bogišića ne možemo reći da je etnolog u pravom smislu jer je njegovo pravo poslužilo za izradu zakonika, a ne za naučne svrhe. Idealizacija običajnog prava nalazi izvor u srpskom selu gde se običajno pravo i stvara, time se suprotstavljajući gradskoj sredini.
           
Drugi teorijsko istraživački pravac je antropogeografija Jovana Cvijića. Ovo je delo, za razliku od prethodnih njegovih dela, sistematizovano i zaokruženo, zasnovano na teorijskim i metodološkim poduhvatima. Ipak, i kao takvo ostalo je predmet kritike koja je govorila da je njegovo delo služio u geopolitičke svrhe da se istakne uloga Srbija u stvaranju jugoslovenske države. Delo o kojem je reč nosi naslov „Balkansko poluostrvo“. U ovom etnopsihološkom delu Cvijić idealizuje dinarski tip koji nosi odlike cele Srbije i da su upravo Srbi tako dostojni velikom zadatka nacionalnog oslobođenja. Drugi uticaj etnopsihologije romantičarske škole jeste određivanje nacionalnih granica na osnovu rasprostranjenosti pojedinih etnoloških elemenata. Iako je to područje manje podložno kritici od etnopsihologije ono opet dovodi u pitanje objektivnost proučavanja. Ova istraživanja nisu bila zasnovana na poznavanju osnovnih psiholoških elemenata, pa je tako polemika sa ovim shvatanjem bila nemoguća pošto je vrlo brzo stavljena u ćorsokak, ali ono što se danas ne naglašava eksplicitno, a ipak je prisutno, jeste upravo određivanje etničkih granica na osnovu rasporeda etnografskih elemenata.
           
Svakako da je Vukovo delo značajno, ali ono je našlo svoj nastavak i u njegovim sledbenicima koji su širili njegove ideje. Neki od njih su čak prvo i bili prosvetitelji, kao i Vuk Popović i Vuk Vrčević. Vuk Popović je bio sledbenik Dositeja, a onda je počeo rad na skupljanju istih onih običaja koje je Dositej kritikovao, ali kada mu je Karadžić to zatražio on je imao negativan odgovor. Petnaetak godina kasnije Popović je bio žestok poborac romantizma i objavio je „Grbaljski statut“ koji se smatra falsifikatom, pošto je Popović građu prikupljao u sredini gde postoji velika sloboda improvizovanja pa ni sam Popović nije bio svestan mistifikacija koje je činio. Međutim, ovakvi falsifikati su bili česti u periodu romantizma.

Junaci pobede nad prosvetiteljstvom su bili Vuk Karadžić i Vuk Vrčević. Kasnije su njihove ideje nastavili sledbenici poput Milana Milićevića i Luke Grđića – Bjelokosića. Kritika njihovog je bila ta da su se upuštali u prikupljanje etnografske građe sa malo ili nimalo neophodne stručne spreme.

Sukob između prosvetiteljskih ideja i romantičarskih paradigmi u Srbiji tokom 19. veka
Prosvetiteljstvo, koje se zalagalo za širenje naučnih ideja među "prostim" svetom nije naišlo na razumevanje jer seoska sredina nije mogla da odgovori na to. U tom smislu, Vukovo delo je bilo revolucionarno, koje je našlo mnogo bolju podlogu kod Srba. Sagledavši tu činjenicu smatram da je bilo mnogo lakše prići seljaku i ponuditi mu jednu narodnu pesmu, koja kod njega budi svest o održanju i jačanju narodnog duha, kroz poštovanje tradicije i običaja, nego mu plasirati teorije fizike koje nije mogao ni da razume. „ Srbija koju je opisivao Vuk Karadzić ili neki putopisci sa samog početka veka bila je – Srbija seljaka”. (I. Kovačević, Istorija srpske etnologije I, Beograd, 2001, strana br.28) Ovakva etnologija formirana na romantičarskim osnovama je potisnula u drugi plan sve druge vrste etnoloških proučavanja, pridajući preveliki značaj istorijskom nasleđu i potragom za narodnim duhom. Na taj način Vukov rad je bio više delotvoran u odnosu na rad i zalaganje Dositeja Obradovića. Ono što svakako spaja obe teorije društva jeste prosvećivanje na jednom makro nivou. Prosvećivanje koje se vidi koroz rad i dela Dositeja, ide u pravcu scijentizma (obožavanja nauke), dok Vuk Karadzić svoje prosvećivanje vidi kroz očuvanje starina (tradicije, religijske prakse, pesama, anegdota, umotvorina, narodnog jezika itd.), što mu uspeva budući da je svoj rad direktno usmerio ka obnovi tradicionalnog.

Narodni duh, za koji su se romantičari generalno zalagali, je politički koncept nacionalnog romantizma iz 18. veka. Prema Herderu, svaka nacija je morala da otkrije i održi svoj “narodni duh”, kako bi se razvila svest o nacionalnoj kulturi. Mnogi teoretičari romantizma su isticali preveliku važnost ovog fenomena, te su stoga često tvrdili da društvo postaje neodrživo, ukoliko se tradicija i običaji ne ustanove kroz poimanje narodnog duha. Romantizam kod Srba se širio spontano, najčešće kroz književnu angažovanost. Rad Vuka Karadzića i njegovih sledbenika, Vuka Popovića, Vuka Vrčevića i drugih se zasnivao na očuvanju srpske tradicionalne književnosti, koja je tada bila idealizovana zbog različitih istorijskih događaja koji su pratili Srbiju toga vremena. Ono što je našem narodu bilo potrebno, u periodu između dva srpska ustanka, je upravo jačanje samopouzdanja, a metoda kojim se to lako postizalo ustanovili su romantičari. Idealizovana i opevana historija, veličanje srpskih svetkovina, očuvanje narodnog jezika su elementi za konstituisanje romantičarske sveobuhvatne ideje.

Etnopsihologija, kao naučna disciplina, postavila je sebi zadatak da kroz društvene institucije osvetli samu suštinu “narodnog bića”. Glavni zadatak ovog pravca je, “malim narodima” dati veliku “istorijsku ulogu”. Rešavanje nacionalnih interesa se bio glavni cilj. Srbi etnopsihologiju uzimaju “zdravo za gotovo”, prihvatajući je bez imalo doze skepticizm. To najbolje objašnjava profesor Kovačević:
“Etnopsihologija kod nas dobija zamah i pokazuje svoju iracionalnost, tek u zakasnelom romantizmu druge polovine XIX veka. Tipičan primer subjektivnosti sa mnogo konzervativne ideološke sadržine predstavlja rad Alimpija Vasiljevića “ Psihološke osobine srpskog naroda” iz 1886 godine, u kome se srpski narod izdiže iznad svih ostalih na osnovu njegovog “znanja”. (I. Kovačević, Istorija srpske etnologije I, Beograd, 2001, strana br.29)

Politički razlozi, istorijske okolnosti, verska doslednost, tradicija, jezik, ustanovljavaju romantizam, koji je i kod nas zaživeo u svom punom svetlu. Nacionalna pitanja su se rešavala teorijama etnopsihologije, a identitet se ustanovljavao kroz buđenje svesti o pripadnosti jednom narou.

Za razliku od romantičara, prosvetitelji su ponudili jedinstvenu idejnu platformu koja je u drugim evropskim zemljama dovela do formiranja etnologije kao sveobuhvatne nauke o čoveku i kulturi. Kroz rad Dositeja i njegovih najužih sledbenika, idejna platforma se ticala uzročnosti i zakonitosti u društvu i prirodi, epistemološko konstituisanje antropologije kao najopštije nauke o čoveku, ukazivanje na značaj komparativnog metoda i izrazito izdvajanje etnografije kao zasebnu naučnu oblast.

Prosvetiteljski poduhvat Dositeja Obradovića se direktno sukobljavao sa načelima romantičara. Etnopsihologiju kao takvu, Dositej odbacuje i u prvi plan stavlja objektivnu etnografiju. Po pitanju religije, prosvetiteljstvo radom Dositeja Obradovića pokušava da smanji veliki broj praznika i postova. Problem je nastao onda kada je Dositej otišao korak dalje, zalagajući se za zatvaranje crkve kao verske institucije i otvaranje bolnica u crkvenim konačištima.   
           
Zaključak
Dve potpuno oprečite teorije, delovale su na naš narod tako da su više ili manje prihvaćenje u pojedinim segmentima. Obe su imale zadatak da uvedu narod u jedan novi život, život koji će se razlikovati od perioda osmanske vladavine. Prosvetitelji donose nešto novo, na prvu loptu jako čudno ali ubedljivo, dok sa druge strane romantičari se trude da ožive tradicionalno, ono što je pod Turcima bilo zaboravljeno i  izlizano. Čitanjemo ovog rada, svako bi pomislio da je romantizam taj koji izlazi kao pobednik nad prosvetiteljstvom, ali to se ne sme uzeti kao zaključak. Prosvetiteljstvo uvodi novine iz oblasti nauke i književnosti, koje su kasnije urodile plodom mnogo više nego da početku. Prosvetiteljstvo nam donosi takođe i brojne prevode poznatih klasika kada je upitanju nauka i književnost, a etnologiju uzdižu na nivo naučne discipline koja je definisana kao nauka o čoveku i kulturi. Nesumnjivo, ako sagledamo obe strane, pobednika nema, pozitivan uticao oba pravca vidljiv je i danas.
           

Bibliografija
A. Stojković, Filozofski pogled Dositeja Obradovića, Beograd, 1980
Mirković, Heortologija, Istorijski razvitak i bogosluženje praznika pravoslavne istočne   crkve, Beograd, 1961
I. Kovačević, Istorija srpske etnologije I, Beograd, 2001
I. Kovačević, Istorija srpske etnologije II, Beograd, 2001