Sunday, 15 November 2015

Prikaz teksta: „William James' The Varieties of Religious Experience Revisited“ - Curtis W. Hart

Autorka: Olga Milićević
Ovaj tekst, objavljen 2008. godine u Zborniku Religije i Zdravlja (Journal of Religion and Health, broj 47, na stranama 516-524), rezultat je autorove želje da nam objasni pod kakvim uticajima je nastalo delo Vilijama Džejmsa „Raznolikosti religijskog iskustva“. Kurtis Hart svoje razlaganje deli na četiri dela: Uvod, Porodica Džejms, „Raznolikosti religijskog iskustva“, i Epilog. U samom načinu pisanja primećuje se uticaj koje je ovo delo imalo na Harta, u tome što on ne nudi neku konkretnu kritiku na Džejmsovo delo, ali o tome ću više kasnije.
U Uvodu i Porodici Džejms, Hart nas polako upoznaje sa porodičnim, religioznim i kulturnim kontekstom nastanka dela Vilijama Džejmsa, koji je bio prvi predavač psihologije u Americi. Navodi da je Vilijam Džejms prvo od petoro dece Henrija Džejmsa Seniora, koji se, kao i Vilijam, bavio psihologijom i filozofijom. Zahvaljujući Henriju Džejmsu Senioru, Vilijamovo detinjstvo odlikuju česte prekookeanske selidbe, kao i često prisustvo očevih prijatelja, intelektualaca i akademika koji su, pretpostavljamo, takođe imali uticaja u akademskom formiranju Džejms dece. Iako je Vilijam Džejms i sam bio u lošem odnosu sa tradicionalnim dogmama crkve zbog svojih liberalnih pogleda na Bibliju, taj trend je u porodici Džejms započeo, ustvari, njegov otac. Henri Džejms Senior je imao život pun nevolja, počevši sa amputiranom nogom, preko problema sa crkvom zbog alegoričnih pristupa Knjizi Geneze, pa i sama činjenica da, iako je bio obdaren filozof, nije imao više školovanje. Konačno, skup tih problema se ogleda u nečemu što Henri Senior naziva „vastation“ u pismima (na strani 519 Zbornika), koju prvi put oseća dve godine po rođenju Vilijama, a što ima sve karakteristike depresije, od koje je kasnije i Vilijam patio.
Pored oca, Kurtis Hart naglašava uticaj Vilijamovih braće i sestre na njegova razmatranja. Od njih petoro, dva mlađa brata su jedina bila dovoljno telesno zdrava da pristupe vojsci, ali preostali brat i sestra, Henri Junior i Alisa Džejms, su oboje bili talentovani i cenjeni spisatelji (iako su Alisina dela sačuvana u formi dnevnika, ne objavljena, bila je cenjen mislilac uprkos brojnim nervnim kolapsima i disabilitetu).
Iako ga znamo kao oca američke psihologije, Vilijam je prvobitno učio da bude slikar, zatim je, verovatno pod pritiskom roditelja, završio medicinu na Harvardu, gde se i zaposlio, kao profesor fiziologije i psihologije. Tamo je bio u mogućnosti da osnuje Metafizički klub, odakle vode koren mnoge njegove ideje, uključujući pragmatizam i pojam „toka“ (prev.„flow“, str.520), koji je s njim povezan (primer toka bi bila izjava „znanje je relativno, društveno određeno, i zavisi od toka“). Po većini merila, ustvari, Vilijam je imao dobar život. Došao je iz bogate porodice. Oženio se ženom koja ga je, kako Hart kaže, „volela, i trpela“ (str.520), i imao je sa njom četvoro dece. Hart pominje da je Vilijam Džejms zaista imao savršene uslove za rad: pored sopstvenih, očiglednih talenata za filozofiju i psihologiju, imao je pregršt vremena i resursa da razmišlja – nije se borio u Građanskom ratu. Tadašnji direktor Univerziteta, Čarls Vilijam Eliot, mu je izlazio u susret time što mu je davao sve prilike koje je mogao da poželi, i koliko god pauza mu je bilo potrebno. Dodatni plus je o činjenica da je živeo u vremenu koje je trpelo, ako ne i podržavalo, naučne radove na temu religije i spiritualnosti (naročito ako su dolazili od uglednih, obrazovanih muškaraca). Iako se i on, kao i njegov otac, za života više puta borio sa depresijom, moguće je da mu je i ona, pored ovih drugih uslova, pomogla u otkrivanju lične religijske istine.
U podeoku o „Raznolikosti religijskog iskustva“, Hart objašnjava šta se događalo neposredno pre objavljivanja. Vilijam Džejms je prvobitno pozvan da govori o naturalnoj religiji na Giford predavanjima u Edinburgu 1897. godine, ali je morao da odloži do 1901. i 1902. godine zbog srčane bolesti (koja je bila, kaže Hart, dovoljno beznačajna da bi se, sa današnjim medicinskim dostignućima, lako mogla zaobići). Kada je konačno dospeo na Giford predavanja, pričao je o svim svojim dotadašnjim saznanjima, o razlici između naturalne/prirodne religije – koju je koristio da opiše pojam traženja božanskog i svetog iznutra, u sopstvenim iskustvima i doživljajima, i „ukazane religije“ (prev.„revealed religion“, str.521) – kojom opisuje ljudsko iskustvo traženja božanskog u svetim spisima, tradiciji i religijskoj dogmi. Ovo viđenje je opisao i ranije, uvođenjem pojmova „pasivnog religijskog života“ i „originalnih iskustava“ (str.517), kojima opisuje upravo tu razliku između unutrašnjeg religijskog, ili spiritualnog života, i onog u kojem smo izloženi preko religioznih spisa. Ubrzo posle predavanja, njihov sadržaj je izašao i u štampanom izdanju, i iako su ova predavanja definitivno izazvala razne sporove, unutar hrišćanske zajednice, i van nje, ovo delo je definitivno ostavilo pozitivan uticaj na mnoge. Pored toga što daje nezamenjiv doprinos dijalogu između psihologije i religije, pojedini pojmovi, kao što su „sick soul“ (duševno bolestan ili depresivan), „once born“ (koji je koristio da opiše osobu koja nije preživela depresiju ili kakvu drugu mentalnu nestabilnost, čije su osobine tipično „odmorna“, „raspoložena“ i „srećna“), „twice born“ (osoba koja je prošla kroz neki oblik duševne bolesti, ali je izlečena; njene osobine bi bile „preporođena“, „opuštena“ itd.), „healthy minded“ (osobe zdravog uma), su imali značajan uticaj i na ljude van naučne zajednice – kao na primer Vilijama Vilsona, osnivača Alcoholics Anonymous (američke grupe za podršku ljudi zavisnih od alkohola), koji tvrdi da bi se svi ovi termini mogli upotrebiti za opisivanje unutrašnjih iskustava zavisnika, kako alkoholičara, tako i drugih, a ne samo duševnih bolesnika.
Jedina kritika na Džejmsovo delo koje Hart ovde nudi je to što je ono bilo dekontekstualizovano, dakle bez pomena konkretne situacije u kome je nastala, i aistorično (u delu se izgleda pominju razne istorijske ličnosti van svog konteksta; takođe, autor ima izrazito malu količinu empatije za pripadnike katoličke crkve, koja je i bila karakteristična za protestante u Americi), ali čini se da je Hart ovaj tekst napisao upravo kako bi popravio te  Džejmsove greške. Druge mane, ako ih ima, nisu navedene u ovom tekstu, a, ako ih je bio svestan, u Hartovom objašnjenju tome nema ni traga.

Naposletku, Kurtis Hart skreće pažnju na naučne doprinose Vilijama Džejmsa koji i danas utiču na nauke, u vidu mind-body medicine i koncepta individualne religije, koji su zasigurno jedni od dominantnih tokova u današnjoj naučnoj misli. Kroz ceo tekst je primetno divljenje koje Hart oseća prema Džejmsu i njegovom radu, kao čoveku koji je kroz borbu sa duševnom bolešću, ili možda baš zbog nje, uspeo da načini veliki korak ka razumevanju neshvative „ljudske prirode“. Smatram da je Hart na odličan način dočarao okolnosti u kojima je nastalo ovo Džejmsovo delo za koje se smatra da je kulminacija njegovih životnih iskustava i razmišljanja na temu religije i religioznosti i da je moguće da je Hart svojom analizom napravio mesta za pitanja koja se tiču ličnih životnih (i spiritualnih?) iskustava naučnika u njihovim radovima.
Literatura:
Hart, Curtis W. 2008. William James' The Varieties of Religious Experience Revisited.  Journal of Religion and Health 47: 516-524.