Autorka: Tamara Zavođa
Uvod
Antropologija
kao naučna disciplina zasniva se na integraciji više drugih disciplina, kao što
su sociologija, istorija, lingvistika, kao i na sintezi različitih metoda, gde
vidimo upotrebu analitičko-komparativnog metoda, semiotičkog, simboličkog, funkcionalnog. Kao takva antroplogija ima i široku primenu, ona se bazira na
sve što čovek radi, na sve ono što čoveka čini društvenim bićem, kao i na sve
ono što okružuje čoveka, stavljajući poseban naglasak na kulturu. Antroplogija
se može primenjivati kao dodatno viđenje u mnogim drugim naučnim disciplinama,
na primer upotreba fizičke antropologije u arheologiji, ali se ne ograničava
samo na nauku.
Postoji
široka primena antropologije u turizmu, u pravnom sistemu, u markteingu, ekonomiji
i u velikim preduzećima – gde antropolog može imati ulogu da podržava radnike, da se bori za njihova prava kao i ulogu čuvara
njihovog kulturnog indentiteta ukoliko se radi o multinacionalnim i
multietničkim firmama.
Čak
i na samom početku bavljenja antropologijom primećuju se tragovi primene
antropologije van naučnog konteksta, posredstvom samih istraživača koji su se
tokom svojih istraživanja zalagali za ukidanje ropstva, na primer.
U
ovom radu ja ću se baviti mogućom primenom antropologije u globalnim lancima
ishrane, objasniću šta me je navelo da razmišljam o tome, postaviću moguće
zadatke antropologije u ovoj sferi poslovanja, i na kraju dati svoje viđenje
ovakve primene antropologije.
Razvoj McDonald’s-ovog
lanca ishrane
Prvi
McDonald’s restoran otvoren je 1940.
godine u San Bernandinu, u Kaliforniji. Do 1965- godine preko sedamsto
restorana je otvoreno u Sjedinjenim Američkim Državama. Prvi restorani van
SAD-a otvoreni su u Kanadi i Puerto Riku 1970. godine. Nakon toga brz razvoj McDonald’s-a doveo je do toga da je
moguće pronaći njihov restoran u 119 zemalja sveta.
Iako
je postao planetarno popularan zbog svojih hamburgera i pomfrita, kako bi uspeo
da se održi na tržištu McDonald’s je
morao da se prilagodi skoro svakoj zemlji u koju je došao pojedninačno. Kao posledica
toga nastao je jako veliki broj različitih i potpuno neverovatnih jela. Neka od
ovih jela moguće je naći samo u Meksiku, neka u Indiji dok se određena vrsta
jela služi samo u Australiji.
Raznovrsnost McDonald’s-ovog
menija i zašto je ona toliko važna?
Kao
što sam već gore navela postoji jako raznovrsna ponuda jela i pića u McDonald’s-ovim resoranima širom sveta,
koja deluje bazirano na kulturološkim razlikama država u kojima postoje. Sada
ću navesti par primera koji su meni izgledali najzanimljivije i u kojima se
najjasnije ogleda ta razlika.
Australija
– za doručak u McDonlad’s-u u
Australiji možete naručiti zemičku sa dodatkom namaza ’’Vegamit’’. Ovaj namaz
se dobija od taloga koji je ostao od proizvodnje piva, u sebi ima jaku količinu
kvasca i vitamina B, za mnoge on je osnova ishrane, i često je prva čvrsta
hrana koju deca probaju.
Dakle,
zašto samo u Australiji služe ovo? Pa sa moje lične tačke gledišta, kao osobe
koja je zapravo imala i priliku da proba ’’Vegamit’’, mogu da kažem da se to
nikako ne bi prodavalo kod nas ili bilo gde drugde gde ne postoji velika
koncentracija australijanaca, iz prostog razloga zato što ljudi nisu naviknuti
na to.
Indija
– ako ste ikada jeli u ’’Meku’’ primetili ste sigurno da se svuda ističe kako
su hamburgeri i ostali sendviči, da ih tako nazovem, napravljeni od čiste
govedine. U Indiji to nije slučaj, većina jela koja se služi u McDonald’s-ovim restoranima je
vegetarijanska.
Poreklo
ne služenja govedine u Indiji je jako razumljivo, s obzirom na to da je
populacija Hindusa u Indiji vrlo velika, a za njih su krave svete životinje.
Kako bi uopšte mogao da bude konkurentan na tržištu McDonald’s je morao potpuno da izmeni svoj koncept.
Francuska,
Holandija, Nemačka, Austrija – ovo su jedine zemlje na svetu gde je moguće kao
piće naručiti pivo u McDonald’s-u.
Svakako
je jasno da bi bio veliki problem kada bi moglo pivo da se pije u McDonald’s-u u Sjedinjenim Američkim
Državama, gde je granica za konzumaciju alkohola dvadeset i jedna godina,
posebno što je ’’Mek’’ uvek imao za ključnu ciljnu grupu decu. Međutim, ta
granica je u Nemačkoj šesnaest, samo za pivo, dok je u ostalim navedenim
osamnaest. Ipak ni to nije glavni razlog. Činjenica je da je pivo jako veliki
deo kulture u Evropi, naročito u Nemačkoj i Austriji. Ovde se takođe može
primetiti možda liberarniji odnos Zapadne Evrope prema alkoholu, u odnosu na
ostatak sveta.
Brazil
– za dezert u Brazilu možete naručiti pitu od banane. Upravo zbog ovog primera
mi se i javila ideja da se bavim ovom temom za ovaj rad. Naime, poreklo ovog
dezerta ima neko poreklo u kulturi Brazila ali ono svakako u osnovi nije
ispravno. Činjenica je da se u Brazilu banane jako puno koriste, međutim ono
što je lanac brze hrane prevideo je to da mnogo veću upotrebnu vrednost ima
lišće na kojem se na pari sprema neki obrok ili dezert. Kasnije ću se vratiti
na ovaj problem i primenu antropologa kao moguće rešenje.
Sada
ću pokušati da analiziram primere sa kulturološke strane. Zaista je veliki
problem održati se na tržištu nudeći konstantno jedan isti proizvod sve vreme,
naročito ako vam je tržište ceo svet. Neminovno je da se ljudi razlikuju
međusobno, da nisu svima ukusi isti, ali ovde je nešto ipak više od puke
različitosti u preferencijama ukusa.
Kada
uz podatak da je McDonald’s
zastupljen u sto devetnaest različitih zemalja sveta dodamo da to ne
predstvalja samo geografsku rasprostranjenost, već shvatimo to kao sto
devetnaest različitih kultura, onda dobijamo širu sliku problema. Postavićemo
to ovako, da je McDonald’s nudio
svuda sve isto, nikada ne bi uspeo toliko da se raširi. Ljudi u sebi uvek
sadrže potrebu za poznatim, ma koliko god prihvatali razne specijalite drugih
kuhinja uvek će najviše preferirati domaće. Hrana predstavlja jak kulturni
marker, jednu od osnova nečijeg etničkog identitea. Svi moji prijatelji koji su
otišli da studiraju u inostranstvo govore isto, da im pored porodice i
prijatelja najviše nedostaje hrana. Tako da ukoliko se hrana zaista shvati
ozbiljno ona može biti jako moćno oružje na jako konkurentnom tržištu. Nudeći
pivo, ’’Vegamit’’, vegeterijansku hranu franšiza stavlja ljudima do znanja da
im je stalo do njihovih želja i potreba, kao i da razumeju kulturu one zemlje u
kojoj se nalaze. U zemljama našeg regiona nije tako jako zastupljeno
prilagođavanje domaćoj kulturi i mentalitetu, ali potreba za tim svakako
postoji, u pesmi ’’Volio BiH’’ bosanskog benda ’’Dubioza Kolektiv’’ postoji
stih koji kaže: ’’Volio bih........McDonald’s
da poslužuje ćevape i sarmu’’. Ovaj stih upravo oslikava ono što sam malopre
napomenula, potrebu za poznatim, mada ovde može i predstavljati političku
konotaciju u koju ne želim da zalazim.
Sada
ću se vratiti na primer iz Brazila. Dakle, McDonlad’s
kao dezert nudi pitu od banana, zašto bi to predstavljalo problem? Navela sam
već da je u osnovi tog dezerta korišćenje lišća banane za spremanje jela i poslastica. Onda se vidi da je problem, ili
nemogućnost da se iskoristi informacija na ispravan način, zaista je teško
zamisliti da se u jednom ’’Meku’’ služi jelo spremljeno na pari i to još na
listu banane, ili pogrešno tumačenje dobijene informacije.
Antropologija kao rešenje
Ako
pretpostavimo da je u pitanju pogrešno tumačenje informacija, onda je moguće
postaviti antropologiju kao jedno od mogućih rešenja. Zašto? U nekoj literaturi
koju sam čitala za neke predmete naišla sam na rečenicu – antropolog je tumač
kulture. Ako sada nastavimo dalje sa onim što sam već gore spomenula, da je
hrana jedan od jako važnih kulturnih markera, možemo da vidimo vezu između
antropologije i velike franšize kao što je McDonald’s.
Kako
bi se izbeglo pogrešno tumačenje informacija, ili kako bi se postiglo bolje
prilagođavanje informacija klasičnom meniju McDonald’s-a,
može se uposliti antropolog koji bi za zadatak imao da prikupi podatke, da ih
analaizira, protumači na ispravan način u skladu sa kulturom o kojoj je reč, i
na kraju da ih prilagodi franšizi. Na taj način dobila bi se šira slika, kao i
bolje rešenje.
Navela
sam samo jedan primer koji je manje uspešan i koji nema ispravnu osnovu u
kulturi, to ne znači da je to i jedini primer. Najuspešniji primer koji sam
navela jeste onaj iz Australije, zato što je on i najjednostavniji. Problemi
nastaju kada se stvari usložnjavaju, zato što nije samo potrebno probiti
’’autentičan’’, ’’tadicionalan’’
proizvod na tržište, već je pored toga i neophodno zadržati karakterističan
stil restorana. Ne sme se nikako izgubiti suština, čak i u Indiji gde je meni
većinom vegeterijanski postoje hamburgeri, od povrća svakako, ali i dalje imaju
onu prepoznatljivu formu zbog koje se i dolazi u McDonald’s. Dakle, poenta je ponuditi proizvod koji bi se oslanjao
na kulturu zemlje u kojoj se nalazi restoran, ali to je ipak samo jedan
proizvod, ukoliko bi se previše orijentisao na taj aspekt, McDonald’s bi postao samo još jedan restoran brze hrane, i izgubio
bi svoj globalni karakter.
Kao
što se na uspešnim primerima pokazalo, adekvatnom upotrebom informacija može se
postići oduševljenje potrošača, izazvati se lojalnost i pokazati poštovanje i
razumevanje kulture i tržišta. Možda se ovo i ne primećuje toliko od strane
potrošača, ali to je samo zbog toga što su to uspešni primeri. Zasigurno bi
nastao problem između franšize i potrošača ukoliko bi se primetila velika
greška u pokušaju plasiaranja kulturno autentičnog jela koje zapravo nije
vezano za određenu kulturu u onoj količini u kojoj bi franšiza to propagirala.
To bi rezultiralo negativni odgovorom od stane potrošača, koji bi zavisno od
sredine reagovali drugačije, ali smatram da bi kod nas to bilo protumačeno kao
ismevanje ili provociranje od strane amerikanaca.
Uzimajući
u obzir i potonje kao još jedan mogući problem lošeg tumačenja podataka, zaista
smatram da bi se upotrebom antropologije mogao smanjiti rizik od nastajanja
takvih problema, povećati kredibilitet preduzeća, kao i naravno dobijanje
dovoljno autentičnih jela, koja su opet dobro ukolpljena u stil franšize, na
zadovoljstvo i preduzeća i potrošača.
Zaključak
Iako
pojmovi kao što su antropologija i McDonald’s
deluju potpuno nepovezano i izgledaju kao da ih nije ni moguće povezati, oni
zaista mogu da se stave u isti kontekst i da utiču jedan na drugi. Verujem da
ovaj odnos nije samo prividan, i da bi antropologija mogla da se koristi kao
jedan od načina za analizu tržišta, ne samo za McDonald’s, već i generalno. Problem sa analizama tržišta je
uglavnom taj što se analiziraju samo brojevi, a teško da bi se ljudkse želje i
potrebe mogle predstaviti brojevima, ili jako određeni i uski stavovi. Ispituje
se ono što zanima proizvođača u mnogo većoj meri nego ono što zanima potrošača.
Antropologija bi mogla svakako da sprovede ispitivanje na bolji način i da da
neku potpuniju sliku.
Antropologija
još uvek nije zaista uključena na ovakav način u razvoj preduzeća, samim tim i
industrije, ali smatram da bi se sa njenim uključenjem postigli dobri
rezultati.