Sunday, 15 November 2015

Projekat: Igralište za odrasle

Autorka: Olga Milićević

Analiza potreba korisnika
Dok sam tražila inspiraciju za ovaj projekat, prvenstveno sam sebe stavila na mesto korisnika, što najčešće i jesam, i zapitala se koji je moj omiljeni muzej u Beogradu, i kako bih ga unapredila kada bih imala priliku. Odgovori su bili: “Muzej nauke i tehnike,” i “izgradnjom igrališta na koje bi pristup imali i ljudi stariji od 18 godina.” Naravno.

Kako nisam radila anketu ili intervjue sa mojom zamišljenom ciljnom grupom, pretpostaviću da ima ljudi koji žele ovo onoliko koliko ga ja želim. U Hamburgu već postoji igraonica Rabatzz (nije spoljašnji prostor, ali i dalje dokazuje da bi ljudi dolazili da se igraju ako bi imali priliku) koja svakog trećeg četvrtka u mesecu, od 7 do 11 uveče, svoja vrata otvara ljudima starijim od 18 godina, koji svaki put formiraju ogroman red[1]. Ipak, cilj ovog projekta bi bio oformljenje spoljnog parka koji bi bio igralište kao i muzejska postavka.

U svetu već postoje primeri spoljašnjih igrališta za odrasle (govorim o skejt parkovima i veštačkim zidovima za penjanje, koji se vode kao vidovi zabave za odrasle, iako je na nekima i deci dozvoljen pristup), ali će se ovaj projekat najviše oslanjati na MonstroCity postavku (zabavište/igralište/arhitektonsko postignuće) Gradskog muzeja u St. Luisu[2] (St. Louis City Museum, Missouri, USA). Nažalost, nikad nisam imala priliku da oprobam atrakcije ovog muzeja, ali sam dovoljno zaintrigirana njime da znam da bih volela da vidim nešto slično u Beogradu. Gradski muzej u St. Luisu je otvoren 1997. u zgradi koja je pre bila fabrika cipela pri International Shoe Company i koju je američki vajar Bob Kasili (Cassilly) pretvorio u skup raznovrsnih i zabavnih postavki. Pored spoljnog igrališta koje sam pomenula (koje je otvoreno za javnost 2002. godine), u sklopu muzeja su i Fabrika Pertli[3] (koja prodaje raznobojne pertle napravljene starinskom mašinerijom – što zvuči kao nešto što bi i naš Muzej nauke i tehnike trebao da uradi), pećine koje prolaze kroz i ispod muzeja, Skateless Park (skejt park po kome ljudi trče umesto da koriste skejtove – pretpostavljam da je zabavnije nego što zvuči), akvarijum za izlaganje i rehabilitaciju životinja (ajkula, kornjača, papagaja, lenjivaca, zmija, aligatora), tobogane visoke po nekoliko spratova (najviši je visok 10 spratova) i mnogo drugih atrakcija koje čine ovaj muzej institucijom na koju se, po mom mišljenju, druge trebaju ugledati.

Sam MonstoCity se sastoji od sistema zatvorenih valjkastih konstrukcija od metalne mreže kroz koje posetioci mogu da se provlače, i koje idu u vis i prepliću se jedne sa drugima. U vazduh su podignuta i dva Sabreliner 40 aviona napravljena 1960ih godina, izdubljena i spojena na gorepomenutu metalnu konstrukciju tako da posetioci mogu da ulaze u njih, kao i na isti način reciklirani, stari vatrogasni kamion. Uz to stoje i tobogani, paravani i kružne metalne stepenice, a sve to je okruženo zgradama Gradskog muzeja, kao i organskim elementima i jednom rekonstrukcijom rustičnog zamka[4].

Mislim da bi Muzej nauke i tehnike u Beogradu bio idealno mesto za postavku sličnu ovoj, zato što mi on već odaje utisak zabavnog prostora, i zato što već ima istoriju nalik istoriji Gradskog muzeja u St. Luisu (zato što su oba u zgradama koje nisu napravljene da budu muzeji, ali ipak imaju naučno-tehnički značaj).

Ja ne verujem u ideju elitističkog muzeja koji skoro pa plaši posetioce svojom nadmenošću, ili se trudi da svoja vrata otvori samo određenoj sorti ljudi, “sofisticiranim akademicima” – a oba ova muzeja mi odaju utisak inkluzivnih institucija. Oba muzeja imaju ažurirane sajtove na internetu (s tim što Gradski muzej u St. Luisu ima i prisustvo na drugim društvenim mrežama), i oba se trude da imaju stalan kontakt sa zajednicom i omladinom, tako da mi se čini da bi ovo bilo odlično sparivanje.

Analiza unutrašnjih i spoljnih faktora
Unutrašnji faktori koji idu u korist ovog projekta jesu: činjenica da je potreba za zabavnim prostorom u Muzeju nauke i tehnike već dokazana (postavljanjem Naučnog centra), zatim postojanje prostora na kome bismo mogli da ga sprovedemo (dvorište iza Muzeja na kome trenutno stoje nekoliko artefakata koji su preveliki za izlaganje u Muzeju, kao što su stara vozila gradskog prevoza, koji bi opet mogli da budu iskorišćeni, kao što su iskorišćeni oni avioni u MonstroCity postavci), kao i činjenica da bi ovo bilo jedino mesto u gradu, i još prilično blizu centru, gde bi ljudi mogli da dođu na ovu vrstu zabave. Ovom projektu bi naročito pomoglo uključivanje umetnika (govorim, na primer, o mogućoj volonterskoj kolaboraciji sa studentima umetničkih fakulteta), koji bi mogli da pretvore nešto što ima potencijal da izgleda kao tužna kopija nečeg drugog u skroz originalan sklop umetnosti, tehnologije i zabave koji odiše nekim “domaćim šarmom” specifičnim Srbiji i Muzeju nauke i tehnike. Oni bi takođe mogli da predlože materijale od kojih bi igralište bilo pravljeno kako bi se izbeglo korodiranje i slabljenje konstrukcije (mada to će i angažovane arhitekte i građevinski inženjeri znati), a menadžer ili kustos zadužen za projekat bi oformio tačan raspored projekta vodeći računa o budžetu, prostoru i drugim faktorima.

Ipak, bilo bi poželjno da, pre nego što u potpunosti oformimo ovaj projekat, Muzej nauke i tehnike sprovede ankete da vidi šta bi njegovi posetioci voleli da vide na neiskorišćenom prostoru u njegovom dvorištu (ili možda na sekundarnoj lokaciji, ali u sklopu Muzeja), kako bismo bili sasvim sigurni da interesovanje postoji. Ta anketa može da bude postavljena i na internetu, tako da što više ljudi sazna za nju, kao i potencijalni investitori, jer Muzej sam za sebe, čak ni uz državne resurse koji su mu na raspolaganju, ne može da plati izgradnju dobrog i sigurnog igrališta. Još jedna pogodnost koju nam internet pruža dolazi u formi “crowd funding” sajtova, koji nam omogućavaju dobijanje finansija čak i iz drugih zemalja. Ovakav poduhvat bi sigurno morao da zadobije određene građevinske dozvole pre gradnje, ali ne vidim zašto ne bi bio odobren, jer bi, ako se dobro reklamira, mogao da bude i veoma popularna turistička atrakcija.

Problemi i ciljevi
Glavne probleme ovog projekta vidim u njegovom finansiranju, ali i u pristanku Muzeja i grada. Ipak, ovi drugi su očigledno manji problemi od prvog. U slučaju da problem finansiranja bude rešen internet donacijama i nalaženjem investitora i sponzora projekta – za šta je potrebno da muzej sve svoje resurse koristi pri nalaženju dobrog menadžera/kustosa projekta koji bi već imao dovoljno kontakata koji ga dalje upoznali sa bitnim akterima u svetu finansija – ovaj projekat bi mogao da bude samo početak, ali ne i vrhunac, razvoja Muzeja nauke i tehnike, i srpske muzeologije uopšte.

Korišćeni materijali bi bili kupljeni kao i reciklirani (kako bi muzej zadržao svoju temu “skupljanja starih stvari”) i sklopljeni uz pomoć vajara i majstora, a dosta tog novca bi, pretpostavljam, otišlo i ka marketinškoj kampanji projekta. U daljem razvitku ideje bi naravno učestvovale arhitekte, umetnici i građevinari – možda bi čak mogao da bude raspisan konkurs za studentske skice i ideje, tako da igralište na kraju bude kolaboracija zajednice i muzeja, što bi moglo da inspiriše druge muzeje na veću transparentnost i komunikaciju sa posetiocima.
Dobri rezultati ovog projekta značiće, na dugoj stazi, da će grad više raditi na tome da Muzej bude bolje dostupan, građanima kao i turistima. Kako posetioc pristigne ispred vrata Muzeja, prvo bi kupio kartu i pogledao stalnu izložbu, onda bi sišao niz stepenice do prostorija gde je sada izložba igračaka i Naučni centar. Tamo bi (u prostoriji ispred tih postavki, tamo gde su sada neiskorišćeni artefakti) možda stajalo mesto za osveženje (recimo, da je sponzor projekta bila neka kompanija pića, mada ne znam da li je muzejima dozvoljeno da prodaju hranu) ili bi ovaj projekat možda inspirisao neke privatnike da u okolini otvore prodavnice i kafiće (što bi, opet, značilo ekonomski razvoj), a vrata ka dvorištu bi bila otvorena, samo što bi, umesto kraja posete, označavala samo početak.
Projekat će možda imati onu vazdušnu dimenziju koju ima MonstroCity, a možda i neće, u zavisnosti od dizajna koji bude prihvaćen. U svakom slučaju, zamišljam da će to biti sklop recikliranog metala i ponovo oživljenih artefakata, a odozdo bi, na naročito rizičnim mestima, beton bio pokriven strunjačama. Čak bismo i neke elemente Naučnog centra mogli da prenesemo napolje: klupe na koje bi posetioci seli i zajedničkim snagama vukli kanape koji bi ih dizali u vis, ili nagnuta prostorija, samo što bi i ona bila u vazduhu.

Najvažnija stvar, mehanički, će biti osiguravanje apsolutne sigurnosti i istovremeno pružanje iluzije opasnosti, što bi posetiocima pružalo onaj osećaj uzbuđenja zbog koga bi se vraćali u Muzej. Ipak, moramo uzeti u obzir da je, u slučaju nedostatka finansija, projekat nemoguće sprovesti, tako da će prva faza projekta, sakupljanje novca, biti od presudnog značaja za njegovu realizaciju.
Što se tiče marketinške kampanje, mislim da je u ovom slučaju najbolje da projekat prvo bude dobro osmišljen, da svi potrebni materijali budu nabavljeni, svi “igrači” obavešteni o njihovoj ulozi, tako da kada gradnja počne, ona može da bude brzo i efikasno privedena kraju. Najbolji trenutak za veliko otvaranje Igrališta (čije je ime podložno promeni, i ono bi takođe moglo da bude deo nekog konkursa, tako da u proces odlučivanja budu uključeni i građani koji ne mogu da pomognu sa samim izgledom igrališta) bi bio oko Noći muzeja, a predložila bih reklamiranje “po preporuci” posetioca prijateljima uživo i preko društvenih mreža, tako da oko igrališta postoji pažljivo osmišljen “hashtag” (# koji se koristi na većini društvenih medija za obeležavanje tema) koji bi Muzej podsticao i pratio na internetu. Još jedan način da se umetnički studenti pridruže ovoj produkciji jeste da se napravi mala bina sa par instrumenata koje bi, uz dogovor sa muzejskom upravom, mogli da sviraju.

Konkretan cilj ovog projekta bi bio izgradnja igrališta tako da ljudi stariji od 15 imaju alternativnu zabavu, pored klubova i kafića, dok bi dugoročni ciljevi uključivali razvoj muzeja, razvoj infrastrukture i ekonomije oko muzeja i razvoj turizma u tom delu grada.

Planiranje
Osnovna ciljna grupa projekta bili bi ljudi stariji od 18 godina (mlađi bi mogli da koriste igralište, ali iz sigurnosnih razloga, mislim da bi kretanje dece ispod 12-13 godina definitivno moralo da bude ograničeno). U razvoju ideje bi učestvovali studenti likovnih i arhitektonskih fakulteta, mada bi konkursi, ako budu organizovani, mogli da budu otvoreni svima koji imaju dobre predloge, tako da bi krajnji rezultat od samog početka bio poduhvat zajednice. Razrađena ideja bi bila razmotrena od strane stručnjaka za realizaciju, koji bi preporučili količinu finansija koje su nam potrebne za nabavljanje materijala i plaćanje radnika, koje bismo zatim zacrtali kao cilj na “crowd funding” sajtu (donatori bi dobijali određene povlastice u skladu sa veličinom donacije), a istovremeno bi menadžer projekta tražio sponzore. Na samom početku projekta je potrebno odrediti njegove vremenske granice u saradnji sa ekspertima za realizaciju projekta (ceo projekat je, po mom mišljenju, od konkursa za razvoj ideja do otvaranja, moguće sprovesti u roku od 1-2 godine), kako bi projekat blagovremeno bio predložen gradskim nadležnim organima zarad dobijanja odgovarajućih dozvola. Te dozvole bi, pretpostavljam, bile dobijene dok se prikupe finansije, i onda bi gradnja mogla da bude završena u roku od par meseci.

Zaključak
Istina je da bismo samo po realizaciji projekta mogli da uvidimo da li su naši ciljevi postignuti ili ne. Moje je mišljenje da bi ova atrakcija dovela nove posetioce i Muzeju nauke i tehnike, i Srbiji. Ona bi mogla da bude ne samo zabavna, već i da podstakne posetioce na fizičku aktivnost, kao i da ih natera da razmišljaju na nove načine o novom i starom, modernom i rustičnom, jer će samo igralište i biti spoj tih stvari.





[1] Reportaža iz 2009. godine: http://www.blic.rs/Vesti/Reportaza/87524/Igraliste-za-odrasle-u-Hamburgu
[2] Sajt muzeja: http://www.citymuseum.org/visit/
[3] Wiki stranica o muzeju: http://en.wikipedia.org/wiki/City_Museum
[4] Slike na: http://twistedsifter.com/2014/03/monstrocity-city-museum-st-louis/