Sunday, 1 November 2015

Reprodukcija nejednakosti u obrazovnom sistemu- pristup Pjera Burdijea

Autorka: Jovana Zafirović


Uvod
Pjer Burdije, kao jedan od najznačajnih francuskih sociologa, veliku je pažnju posvetio problemu reprodukcija nejednakosti koje postoje u društvu. Koristeći se pojmovima kao što habitus, kulturni kapital, prakse i slično, Burdije je pokušao da na jedan sebi svojstven način objasni društvenu stvarnost. On je smatrao da u proučavanju svog okruženja, sociolog uvek treba to okruženje učiniti stranim, egzotičnim i na taj način ga posmatrati i proučavati. Koristeći se svojim kategorijalnim aparatom koji je često promišljao, Burdije je izvršio niz različitih empirijskih istraživanja, uključujući i više istraživanja o obrazovanju. Kao jedan od brojnih kvaliteta ovog sociologa, jeste i činjenica da je svoja teorijska postignuća uspeo da spoji sa empirijskim metodom koji je koristio. Veliki ugled Pjera Burdijea se može ogledati i u činjenici da se mnogi današnji sociolozi koriste njegovim pojmovima i njegovom paradigmom kako bi objasnili i pojasnili određene pojave u društvu. Glavni cilj ovog rada jeste prikazavanje načina na koji se nejednakosti u društvu reprodukuju, otkrivanje jedne od glavnih struktura koje tu reprodukciju obavljaju i načina kojim se ona obavlja putem te strukture. Sistem obrazovanja, kako smatra Burdije, jeste jedna od tih struktura i u saradnji sa svojim kolegom Žan-Klod Paseronom, on pokušava da to i dokaže.

Nejednaka distribucija društvenog kapitala, kako smatra Burdije, vodi nejednakoj podeli resursa u društvu. Kulturni kapital kao jedna vrsta društvenog kapitala predstavlja osnovu za razumevanje reprodukcije u obrazovanju. Mora se naglasiti da Burdije pored kulturnog kapitala u okviru društvenog kapitala razlikuje i ekonomski, socijalni, politički i simbolički kapital. Prema njegovom mišljenju tržište se ne treba jednoznačno posmatrati kao mesto jedino ekonomske razmene, već kao polje jedne društvene razmene koje uključuje sve oblasti društvenog života. Prema Burdijeu, obrazovni sistem industrijskog društva funkcioniše na taj način da legitimizuje klasne nejednakosti. Uspeh u obrazovnom sistemu je uslovljen posedovanjem kulturnog kapitala i habitusa više klase. Učenici niže klase obično ne poseduju ova obeležja i zato je neuspeh većine ovih učenika neizbežan. Ali se ipak na uspeh i neuspeh u obrazovnom sistemu gleda kao na nešto što je najviše uslovljeno pojedinačnim talentima. Krivica za neuspeh se najčešće traži u nesposobnostima ili lenjosti pojedinaca. Uspostavljanje određenih normi koje zahtevaju određeni kulturni kapital jeste karakteristika školskog sistema. I zato sistem obrazovanja pomaže reprodukciji i legitimizaciji društvenih nejednakosti. On predstavlja jedan od glavnih stubova koji su temelj društvenoj strukturi u kojoj se pojedinci iz privilegovanih klasa posmatraju kao legitimni i zaslužni nosioci svog mesta u socijalnoj strukturi.

Eliminacija i selekcija
Burdije i Paseron ukazuju na prividnu neutralnost  i nezavisnost obrazovnog sistema i smatraju da će nas zavaravanje takvim iluzijama odvratiti od stvarnih odlika obrazovnog sistema. Zato ističu da je potrebno proučavati ono što se nalazi u samoj suštini obrazovanja, a to su sistemi eliminacije i selekcije koje se odvijaju unutar njega. Kao glavni pokazatelj načina na koji se odvijaju eliminacija i selekcija, Burdije i Paseron izdvajaju ispit i prikazuju nam njegovu analizu i njegovu kontekstualizaciju kroz istoriju obrazovnog sistema. Baveći se najviše francuskim obrazovnim sistemom, oni pokazuju važnost ispita za odvijanje čitavog spleta reprodukcija u obrazovanju. Ispit, kako kažu Burdije i Paseron, nije „samo najjasniji izraz školskih vrednosti i implicitnih izbora obrazovnog sistema: u meri u kojoj nameće jednu društvenu definiciju znanja i jedan način ispoljavanja znanja kao nešto dostojno univerzitetske potvrde, on je jedan od najdelotvornijih instrumenata za poduhvat usađivanja dominantne kulture i njenih vrednosti“ (Burdije i Paseron, 2014: 67). Burdije i Paseron naglašavaju sopstvenu unutrašnju logiku koju poseduje francuski obrazovni sistem. Oni smatraju da on nije toliko definisan odnosom prema tehničkim zahtevima ekonomije i to čine naglašavajući sličnost sa obrazovnim sistemom klasične Kine. Oba sistema su karakteristična po značaju koji pridaju ispitu, tačnije selekciji i nametanju hijerarhije školskih vrednosti. Oni duguju svoje zajedničko usmerenje činjenici „da i jedan i drugi shvataju potrebu za društvenom selekcijom (iako je u jednom slučaju reč o potrebi tradicionalne birokratije, a u drugom o potrebi kapitalističke ekonomije) kao priliku da potpuno iskažu profesorsku tendenciju za uzdizanjem upravo onih ljudskih i profesionalnih osobina koje profesori proizvode, kontrolišu i posvećuju“ ( Burdije i Paseron, 2014: 72).

Burdije smatra da reprodukcija društvenih nejednakosti zavisi od prirode školskog kulturnog modela. Kulturni model u stvari izdvaja jedan skup sposobnosti kulturnih i verbalnih dispozicija, izdvaja jedan habitus blizak habitusu viših klasa. Te sposobnosti se najčešće mogu uočiti u ispunjavanju određenih formalnih osobina za koje Burdije i Paseron smatraju da nose prvenstvo u francuskoj tradiciji. Konkursi za francuske Velike škole, odišu formalnim uslovima koje onaj koji aplicira mora da ispuni. Sadržaj samog rada biva smaknut u drugi plan, dok se u prvom planu pojavljuje način na koji učenici prikazuju svoj rad. Da bi učenici ispunili formalne uslove, oni moraju posedovati kulturni kapital koji profesori smatraju odgovarajućim. I ti formalni uslovi su ključni za eliminaciju u obrazovanju, jer kulturni kapital nije podjednako rasprostranjen u klasnoj strukturi.

Priznati autonomiju školskom sistemu znači i zanemariti društvene funkcije koje on, pored svojh spoljašnjih funkcija ispunjava, a koje su ključne za reprodukciju koja se odvija u samom sistemu. Autonomija i nezavisnost koju obrazovni sistem poseduje možda samo predstavlja „protivuslugu za skrivene usluge koje on pruža nekim klasama kad sprovodi društvenu selekciju pod plaštom tehničke selekcije i kad legitimiše reprodukciju društvenih hijerarhija tako što ih preobražava u školske hijerarhije“ (Burdije i Paseron, 2014: 79) Da bi prikazali da ispit nije jedini vid selekcije koja se vrši u obrazovnom sistemu, Burdije i Paseron prave razliku između verovatnoće kandidature[1] i verovatnoće uspeha[2].  Problem sa verovatnoćom uspeha jeste da ona ne prikazuje pravi odnos nejednakosti koje postoje u nekom društvu. Merenjem verovatnoće kandidature, mogu se bolje uočiti nejednakosti među klasama. Suština razlikovanja ova dva merenja se ogleda u tome da merenjem verovatnoće uspeha ostaje zanemarena činjenica da je „veća verovatnoća da će se deca radničkog porekla isključiti iz srednjeg obrazovanja tako što neće hteti da se u njega uključe nego da će biti eliminisana nakon što su se uključila i, a fortiori, da će biti eliminisana zato što nisu položila ispit“ (Burdije i Paseron, 2014: 79). Eliminacija koja se vrši bez ispita u stvari predstavlja autoeliminacju, jer će članovi deprivilegovanih klasa najčešće sami odustati od daljeg obrazovanja. Burdije zato naglašava da se radi ispravnog objašnjenja mora uzeti u obzir klasna struktura i njena veza sa obrazovnim sistemom, jer bi zanemarivanjem te povezanosti istraživač zapao u mrežu prividno neutralnih naučnih izbora, a koji bi u stvari bili plod jednog ideološkog zamaskiravanja.

Budućnost pojedinaca u školskom sistemu zavisi direktno i od njegove klasne pripadnosti. Pojedinac kao član jedne određene kategorije, sa sobom nosi i poseban sklop sklonosti, odnosno dispozicija koje će uticati na njegov budući život. Upravo te sklonosti oblikuju njegove izglede za pristupanje školi. Od objektivne verovatnoće da pripadnici određene klase stupe u ciklus obrazovanja zavise i očekivanja samih pripadnika. Objektivni uslovi koji određuju čitavu društvenu stvarnost postaju interiorizovani od strane pojedinaca, tako da se njihova subjektivna očekivanja njima podređuju. Sklop sklonosti i dispozicija, koji su najčešće proizvod te interiorizacije u stvari navodi pojedince da svoje odluke nesvesno zasnivaju upravo na njima. Pojedinci nesvesno usvajaju sistem objektivnih odnosa koji postoje u društvu i na taj način prihvataju poredak. Kada pojedinac iz radničke klase odustane od fakulteta misleći da nije dovoljno sposoban da ga upiše ili sebe osudi na odlazak u drugorazrednu školu, to čini upravo zbog usađivanja subjektivnih očekivanja koje školski sistem vrši. Štaviše, kako primećuju Burdije i Paseron, došlo je do smanjivanja uloge autoeliminacije upravo u korist odložene eliminacije, gde društvene nejednakosti prelaze u školske nejednakosti i gde deca iz nižih klasa stiču srednje obrazovanje, plaćajući ga odricanjem od pristupa najvišim stupnjevima obrazovanja. Upravo se habitus, odnosno „načelo proizvodnje najtrajnijih obrazovnih i društvenih razlika“ (Burdije i Paseron, 2014: 86) ili „ princip koji generiše i ujedinjuje ponašanja i mnjenja, a koji je i njihov eksplikativni princip jer teži da u svakom trenutku jedne obrazovne ili intelektualne biografije reprodukuje sistem objektivnih uslova koji su je proizveli“ (Burdije i Paseron, 2014: 86), mora uvideti i razumeti kako bi se shvatila diskrepancija između onog koji je „čudom spasen“ i „naslednika“. Nakon svih eliminacija bez ispita koje vrši školski sistem, mora se uzeti u obzir i eliminacija koju vrši sam ispit. Ono što se redovno zanemaruje jeste činjenica da često na sud ispitivača utiču upravo norme koje su proizvod vrednosti vladajuće klase.

Način na koji vladajuća klasa uspeva da sakrije reprodukciju nejednakosti u obrazovanju, jeste prevođenje svojih vrednosti u jednu „specifičnu logiku obrazovnog sistema“ (Burdije i Paseron, 2014: 87). Što je veća razlika imeđu vrednosti klase kojoj kandidat pripada i vrednosti vladajuće klase, manje su šanse da kandidat položi ispit. Te norme koje obrazovni sistem zahteva jesu takođe plod ideološkog zamaskiravanja. One se mogu ugledati u nesvesnim kriterijumima ispitivača, zahtevima školske ustanove i testovima koje ustanova pravi. Na ispitivače utiču ne samo način govora, akcenat ili držanje kandidata, već i njihova mimika, odeća koju nose, kao i kozmetika koju koriste. Njihov rezultat zavisi od kulturnog kapitala koji poseduju, i samim tim od klase kojoj pripadaju. Kulturni kapital je direktno povezan sa obrazovnim uspehom pojedinca. Kulturni kapital je u stvari dominantna kultura čije su vrednosti najviše usvojene upravo od pojedinaca iz povlašćenih klasa. Poznavanje dominatne kulture jeste klasno pitanje i  uvek se mora uzeti u obzir razlika u mogućnosti pripadnika niže klase u odnosu na pripadnika više klase da, recimo, ode u operu. Ukusi u filmu, muzici, jelu takođe su plod određenog načina vaspitavanja i usmeravanja. Razlike, koje se stvaraju od samog početka drugačijom socijalizacijom pojedinaca, se u njihovom budućem životu samo reprodukuju. Jedan od glavnih razloga zašto deca iz nižih klasa imaju otežani put u obrazovanju, jesu razlike u govornim obrascima koje postoje među klasama. Deca iz siromašnijih slovjeva će se koristiti i siromašnijim rečnikom, što će kasnije uticati na njihov uspeh u školi. Jezik je takođe bitna odrednica u burdijeovskoj sociologiji, jer ograničeni govorni obrazac odmah umanjuje šanse za uspeh u obrazovnom sistemu i jer se u njemu odmah opažaju  razlike stečene socijalizacijom. Šeme opažanja koje karakterišu pojedince su prozvod jednog otelotvorenog klasiranja i društveni subjekti su osuđeni da raspolažu samo instrumentima saznanja koji im sam poredak nameće. Društveni subjekt je osuđen da sam sebe misli jedino pomoću tih nametnutih mu instrumenata i nije u stanju da uvidi čitav odnos nejednakosti koji postoji u društvenoj stvarnosti. Proces nametanja vrednosti podređenim članovima predstavlja u stvari simboličko nasilje. I sam temelj simboličkog nasilja predstavljaju dispozicije koje su opravdane strukturama vladavine čiji su one proizvod. Čak i testovi koji mere sposobnosti pojedinaca, jesu način prikrivanja reprodukcije nejednakosti jer se zanemaruje da su sposobnosti koje se mere „proizvod društveno određenog učenja i da su upravo mere koje imaju najveću moć predviđanja najmanje socijalno neutralne“ (Burdije i Paseron, 2014: 88). I uvek se mora imati u vidu da je školska ustanova ta koja će odrediti kriterijum po kojem će se određivati sposobnost pojedinaca.

Dvostruka istina 
Apsolutna nezavisnost koju obrazovni sistem sam sebi pripisuje i njegova navodna neutralnost jesu u stvari najbolji plašt koji se postavlja da bi se prikrile društvene funkcije koje on obavlja. Burdije i Paseron smatraju da se obrazovni sistem mora posmatrati  kao sistem koji poseduje svoju unutrašnju logiku uslovljenu evolucionizmom obrazovnih struktura i spoljašnje zahteve uslovljene ekonomskom racionalizacijom. I zato se funkcije obrazovnog sistema ne smeju svesti samo na njegovu tehničku funkciju. Jer da bi se tehnička funkcija istinski obavljala potrebno je da se obrazovni sistem potpuno podredi ekonomskoj racionalizaciji i da brišući sve klasne i polne nejednakosti  izdvaja i obučava sposobne pojedince stvarajući od njih specijaliste potrebne na tržištu rada.

Ali ipak uzimajući i dalje za primer Francusku, Burdije i Paseron pokazuju da to nije slučaj. Iako bi ekonomska racionalizacija podrazumevala izdvajanje najsposobnijih pojedinaca, žene u Francuskoj su ipak u podređenijem položaju u odnosu na muškarce. Iako se izjednačila mogućnost pristupa univerzitetu, žene su opet osuđene na određene vrste studija.  Školski sistem, kao jedna od glavnih struktura koja doprinosi reprodukovanju muške dominacije i vršenju uticaja na subjektivne strukture društva, odnosno na dispozicije, mišljenja i akcije žena i muškaraca, samim tim ne može predstavljati jednu ekonomski racionalnu ustanovu. Nastavljajući se na rodnu socijalizaciju koja je jedna od primarnih stvaralaca dispozicija, koje podrazumevaju iskonstruisanu razliku između muškaraca i žena, obrazovni sistem još više produbljuje taj polarizovani odnos. To se najbolje može objasniti označavanjem određenih zanimanja kao „ženskih“ i upućivanjem žena da završavaju takve studije. Pored postojeće feminizacije profesija zbog koje je, uz ostale razloge, došlo do smanjivanja vrednosti određenih diploma, žene najčešće primaju manju platu od svog kolege koji poseduje istu diplomu. Iako se položaj žena „demokratizacijom“ poboljšao, vladavina muškaraca se i dalje nastavlja osuđivanjem tih žena na određeni tip studija. Povećanjem udela žena u najvišim stepenima obrazovanja, došlo je povećanog proizvođenja diploma, a samim tim i njihovim obezvređivanjem. Vrednost jedne diplome je uslovljena potražnjom koja postoji za njom na tržištu. A mehanizam odložene eliminacije, o kojem je u tekstu već bilo reči, upravo počiva na činjenici da su neke diplome manje ili više vredne. Upućujući deprivilegovane kategorije pojedinaca da završavaju upravo fakultete, čija je diploma manje cenjena, obrazovni sistem ponovo vrši svoju funkciju reprodukcije nejednakosti.

Ono što se takođe može uvideti kao karakteristika društvene stvarnosti jeste činjenica da se diplome koje obrazovni sistem proizvede prihvataju kao ispravan proizvod čije se mane zanemaruju. Moderne birokratije koje prihvataju i ne proveravaju diplome obrazovnog sistema i tako protivreče svojim ekonomskim interesima, zapravo legitimišu ista načela na kojima počiva obrazovni sistem: načela podređena vrednostima vladajuće klase. I na taj način moderna društva prihvataju i dozvoljavaju obrazovnom sistemu da vrši svoju ulogu pretvaranja društvenih prednosti u školske prednosti. A zatim uživaoci tih školskih prednosti, njih „vrednom“ diplomom kasnije opet pretvaraju u društvene prednosti.

Burdije i Paseron osim kritikovanja tehnokrata koji „svode relativno autonomnu istoriju obrazovnog sistema na apstraktan model jedinstvene, jednolinijske i univerzalne evolucije koja poznaje samo faze morfološkog razvoja ili etape jednog procesa formalne i spoljašnje racionalizacije“ (Burdijei Paseron, 2014: 99), kritikuju i konfiguracioniste koji „svode specifičnost koju obrazovni sistem izvodi iz svoje relativne autonomije na „originalnost“ jedne „nacionalne kulture“ “ (Burdije i Paseron, 2014: 99). Obrazovni sistem se mora posmatrati kao poseban sklop spoljašnjih zahteva koje postavljaju ekonomija i kultura jednog društva, ali se ne smeju zanemariti razlike koje on reprodukuje, a na koje su filozofije, kao što su evolucionistički ekonomizam i kulturalistički relativizam, slepe. Ravnodušnost koju ispoljavaju te filozofije prema razlikama, a posebno prema klasnim razlikama, se u stvari može protumačiti kao prećutno prihvatanje i pokoravanje principima vladajuće klase.

Dirkem je, smatraju Burdije i Paseron, bio u pravu kad je primetio relativnu autonomiju obrazovnog sistema i video da je njegova pedagoška organizacija u stvari vrlo konzervativna i teško promenljiva. Jer pedagoški rad u stvari „proizvodi pojedince koji su trajno i sistematski promenjeni dugotrajnim i sistematskim postupkom preobražavanja koji nastoji da im podari jedno isto trajno i prenosivo obrazovanje (habitus), to jest zajedničke obrasce  mišljenja, opažanja, vrednovanja i delanja“ (Burdije i Paseron, 2014: 107). Obrazovni sistem koji je podređen pedagoškom konzervativizmu, uz kojeg uvek stoje društveni i politički konzervativizam, stvara iluziju o svojoj nezavisnosti ispunjavajući svoju osnovnu funkciju usađivanja. Autonomija koju obrazovni sistem poseduje i koja je relativna jer je podređena principima vladajuće klase, jeste odlika funkcionalne dvostrukosti koja ga obeležava. Dvostrukost se u stvari ogleda u ispunjavanju osnovne funkcije obrazovnog sistema i spoljašnje funkcije njegove osnovne funkcije. Burdije i Paseron zaključuju da „potpuna definicija relativne autonomije obrazovnog sistema u odnosu na interese vladajućih klasa uvek mora da uzme u obzir specifične usluge koje ta relativna autonomija obavlja u službi produženja klasnih odnosa: upravo posebnoj sposobnosti da autonomizuje svoje funkcionisanje i da dobije priznanje legitimnosti stvaranjem predstave o sopstvenoj neutralnosti školski sistem duguje posebnu sposobnost da maskira svoj doprinos reprodukciji distribucije kulturnog kapitala među klasama“ (Burdije i Paseron, 2014: 110). Upravo one dispozicije i predispozicije koje proizvodi struktura obrazovnog sistema jesu njeno glavno uporište i predstavljaju temelj na kojem se zasniva njena dalja reprodukcija. Habitus, kao mesto „interiorizacije spoljašnjosti i eksteriorizacije unutrašnjosti“ (Burdije i Paseron, 2014: 116), je glavni ključ za razumevanje legitimišuće funkcije koju školski sistem obavlja. Plašt koji se preko te funkcije prebacuje jeste debeo i neproziran i jedini način njegovog uklanjanja jeste prepoznavanje habitusa kao proizvoda koji reprodukuje ono što ga proizvodi, a to je poredak zasnovan na nejednakostima. I kako zaključuju Burdije i Paseron „najskrivenija i najspecifičnija funkcija obrazovnog sistema jeste prikrivanje njegove osnovne funkcije, to jest maskiranje objektivne istine o njegovoj povezanosti sa strukturom klasnih odnosa“ (Burdije i Paseron, 2014: 119). A da bi se ta osnovna funkcija ispunjavala i da bi se ceo taj komplikovani proces zamaskiravanja izvršio, potrebno je puno vremena i novca. Da bi se buržoaske privilegije legitimno nasleđivale školski sistem mora ubediti ostale pojedince da su te privilegije zaslužene. Usađivanje vrednosti više klase u svakog društvenog subjekta, učeći ih da se svako nalazi tamo gde mu je po zasluzi mesto, obezbeđivanje kruženja kulturnog kapitala u istim krugovima i diskretno zadržavanje privilegija buržoazije, jesu ono što istinski obeležava obrazovni sistem, jeste ono nedostupno većini pojedinaca, ono što se nalazi iza scene koja je ograđena meritokratskim idealom i prividnom neutralnošću.

Zaključak 
Iz  rada se može uvideti da su Burdije i Paseron hteli da „razotkriju“ obrazovni sistem, najviše se osvrćući na francuski obrazovni sistem i njegove odlike. Uviđa se da Burdije na obrazovni sistem ne gleda kao na jednu ekonomski racionalnu insituciju koja se jedino vodi tržišnim silama, već smatra da je to jedan instrument koji doprinosi očuvanju poretka tako što reprodukuje socijalnu nejednakost na jedan suptilan i prikriven način. Imajući u vidu krutost francuskog obrazovnog sistema i njegove specifičnosti, ali i univerzalnost određenih funkcija obrazovnih sistema, Burdije i Paseron vrše jednu sociološku analizu i daju kritički prikaz  tog sistema. Kao najbitnija odrednica te analize izdvaja se skidanje plašta sa glavne funkcije obrazovnog sistema, a to je reprodukcija nejednakosti u društvu. Širenjem takozvanog školskog mortaliteta koji se zasniva na kulturnim preprekama koje postoje u društvu, nastavlja se razdvajanje pojedinaca i njihovo klasiranje. Autori ističu i postojanje ideologije koja ne samo da prikriva svoj uticaj na obrazovanje, već to radi na taj način da i oni koji su odbačeni iz tog sistema misle da je to njihova krivica. Svodeći sve na jednu prirodnu borbu, na prirodnu selekciju, gde će uspešniji i sposobniji uspeti, a oni koji su nesposobni nesumnjivo propasti, obrazovni sistem jeste jedan od glavnih konaca kojim se služi vladajuća klasa. Ljudi iz deprivilegovanih klasa će krivicu za svoj položaj tražiti u svojim sposobnostima, ne uviđajući zid prinude koji postoji oko njih. Deca tih ljudi će okružena tim zidom, smanjiti svoje aspiracije i odricati se (ne)mogućeg uspeha. Obrazovni sistem, kao glavno oruđe za usađivanje tih vrednosti, jeste i jedan od glavnih odgovornih za postojeću klasnu strukturu. Njegova spoljašnja maska širenja kulture i edukacije, nevidljiva oku pojedinaca, opstaje neometano nastavljajući da vrši svoju funkciju prikrivanja.

Literatura:
Burdije, Pjer i Paseron, Žan-Klod, 2014, Reprodukcija u obrazovanju, društvu kulturi, Fabrika knjiga, Beograd




[1] Verovatnoća uspeha se izračunava kao postotak dece iz svake društvene klase koja dospevaju do datog nivoa obrazovanja, a koja su na prethodnom nivou obrazovanja imala jednak uspeh ( Burdije,2014: 79)
[2] Verovatnoća uspeha je postotak dece  iz svake društvene klase koja su položila ispit, odnosno odnos rezultata koje su na tom ispitu ostvarili