Anonimni autor
Ova analiza se zasniva na delu ''Agrarna sociologija
antičkih društava'' (1896) i to samo na uvodu (odnosno celom prvom poglavlju). Nažalost
ono što je karakteristično za taj deo Veberovog ranog rada jeste to što podseća
na istraživački projekat koji nije do kraja završen, koji je zbrzan i pokazuje konceptualnu
krutost. Tek u svojim kasnijim radovima Veber jasnije objašnjava svoje osnovne koncepte
(Love: 167). U ovom radu ću pokušati da objasnim Veberovo
shvatanje antičkog kapitalizma, do mere u kojoj je to moguće zbog same prirode teksta.
Problem određenja antičke privrede
Na početku gore navedenog dela Veber pokušava da se
suoči sa problemom određenja antičke privrede koji se iznedrio unutar ekonomske
teorije. Početna tačka ove kontroverze je bila teorija Rodbertusa, koji je tvrdio
da je u Antici dominirala ''oikos'' ekonomija, gde je proizvodnja bila fokusirana
na domaćinstvo, a domaćinstvo je uključivalo ''neslobodne radnike''. Rodbertus je
tvrdio da je podela rada u Antici zapravo samo specijalizacija unutar velikih robovlasničkih
domaćinstava, i da je trgovina bila samo povremeni i sekundarni fenomen, kroz koju
su velika domaćinstva htela da se reše viška proizvodnje. Rodbertus je tvrdio da
je oikos autarkičan odnosno zasnovan na privrednoj samodovoljnosti. Veber potom
napominje da Karl Buher prihvata Rodbertusovo poimanje oikosa, ali sa razlikom.
Naime, Veber tumačeći Buhera navodi da je on smatrao da je oikos idealni tip koji
ukazuje na ekonomski sistem koji se pojavio u Antici. Čak i kada je oikos bio dominantan
to je značilo ograničenje trgovine i njene uloge u snabdevanju potrošača. To ograničenje
je bilo snažno i efikasno, i izazvalo je odgovarajuće ekonomsko i socijalno degradiranje
onih klasa koje bi u suprotnom vršile mnogo ekstenzivniju trgovinu (Weber, 2013). Buher je smatrao da privredni život Antike
nikada nije prekoračio granicu zatvorene kućne privrede (Antonić, 1995), odnosno
da je proizvodnja bila usmerena na zadovoljavanje neposrednih potreba.
Buherovoj koncepciji suprotstavio se Mejer. Mejer
je dokazivao da autarkična privreda usredotočena na oikos nije opšta karakteristika
antičkog ekonomskog života: antika je poznavala sistem međunarodne razmene i prometa,
široke upotrebe novca, manufakturne proizvodnje, poslovnih transakcija pa čak i
komercijalnog računa (Antonić, 1995). Mejer je otišao tako daleko da je u potpunosti
odbijao korišćenje specijalnih ekonomskih koncepata u proučavanju Antike. On je
potom pokušao da operiše isključivo sa modernim ekonomskim konceptima, i koristio
je termine kao ''fabrika'' i ''fabrički radnik''. Mejer je time hteo da pokaže da
ako ne koristimo ove moderne termine ne možemo da razumemo kako je ''moderna'' ekonomija
tada zapravo bila. Veber ukratko kaže: faza koja je prethodila razvoju fabričkog
sistema u modernim vremenima nema paralelu u Antici, kao i da ne postoje nikakvi
dokazi koji upućuju na postojanje fabrika u Antici. Veber pokazuje da je zapravo
podela bila bazirana na neizdiferenciranoj grupi radnika robova, a ne na diferenciranoj
organizaciji rada. Veberova kritika Mejera je, dakle, da ništa ne bi moglo da bude
više pogrešno kao kada bi ekonomske institucije Antike opisivali modernim ekonomskim
terminima.
Takođe, Veber naglašava da je oikos, onako kako ga
definiše Rodbertus, zapravo igrao vrlo važnu ulogu u ekonomiji Antike. Veber smatra
da nije tačno da se oikos razvio iz autarkičnih domaćinskih zajednica, kao što je
Rodbertus verovao. Pre je bio ''državno socijalistički'' u početku, kao u Egiptu
gde se izdigao kao rezultat javne regulacije sistema navodnjavanja. Takođe je bio
delom oblikovan u ranoj Grčkoj kroz komercijalne profite kupljene od strane prvih
zagovornika regularnih trgovinskih odnosa, poglavica i prinčeva (Weber, 2013).
Veber smatra da pokušaji da se definišu specifične
ekonomske karakteristike Antike, jedna od kojih je robovski rad, obično vode potcenjivanju
kvantitativnog značaja slobodnog rada. U Antici je bio poznat ne samo neslobodni,
polu-slobodni već i slobodni seljak, kao vlasnik, stanar ili zakupac (seljak koji
plaća rentu delom svojih useva). Takođe, u Antici je postojao slobodni, nestručni nadničar; ovaj tip se postepeno
razvio od ljudi
koji su prodati
u privremeno ropstvo od strane
njih samih ili nekog drugog (Weber, 2013). Tako, ova rasprava povodom karaktera antičke
privrede i mogućnosti primene koncepta kapitalizma u njenom objašnjenju, jeste bila
zasnovana na komparativnoj metodi i razvojnom objašnjenju, na čemu je Veber umnogome
zasnivao sopstvenu argumentaciju. Da vidimo kako je on shvatio problem određenja
antičke privrede konceptom kapitalizma.
Veberovo shvatanje antičke privrede i ključni problemi
Svoju analizu Veber započinje pitanjem da li je kapitalistička
ekonomija postojala u Antici, do stepena koji je bitan za kulturnu istoriju? Veber
postavlja ovo pitanje zbog činjenice da je u Antici bilo perioda koji su bili obeleženi
velikim porastom bogatstva, a odmah zatim i periodima opadanja istog; on želi da
zna da li su ovi periodi dokaz postojanja kapitalističke ekonomske strukture (Love: 162). Svoju dalju analizu Veber nastavlja tvrdnjom
da je postojao jedan generalni faktor: ekonomski višak stvoren u antičkom gradu
uvek je imao svoj izvor u rentama koje su prinčevi i plemićki klanovi sa zemljom
dobijali od svojih imanja i od prisilnih danaka od svojih podanika. Veber smatra
da su antički gradovi uvek bili više centri za potrošnju nego za proizvodnju.
Naime, ne bi li potkrepio ove tvrdnje i pronašao osnove
ovih ekonomskih obrazaca, Veber ističe da je antička civilizacija bila priobalna
u karakteru i da otuda potiču sledeće karakteristike antičke ekonomije: 1. Gradovi
su izvozili određene artikle koji su bili sačinjeni od stručnog rada i bili su kvalitetni;
2. Gradovi su bili konstantno zavisni od uvoza žitarica iz udaljenih zemalja; 3.
Robovima je bilo trgovano; 4. Gradsku politiku su oblikovali specifični komercijalni
interesi. U svetlu ovih faktora, Veber smatra da se moramo zapitati da li su ovi
događaji zaista bili deo ekonomske strukture koja se može nazvati ''kapitalističkom''?
On smatra da bi odgovor trebalo da zavisi od definicije ''kapitalizma''. Jedan element
se prema njegovom mišljenju posebno mora naglasiti: kapital uvek znači bogatstvo
korišćeno za sticanje profita u trgovini. Zato treba da očekujemo da se kapitalistička
ekonomija zasniva na trgovini. Ovo znači da se dobra proizvode (barem delom) da
bi postali objekti trgovine, kao i da su sredstva za proizvodnju sama objekti razmene
(Weber, 2013). Ovde moramo imati na umu Veberovo razlikovanje
antičkog od modernog kapitalizma. Moderni je ''racionalni kapitalizam'' okrenut tržištu i racionalnim metodama planiranja i ostvarenja
dobiti, a antički je ''politički kapitalizam'' koji ekonomski uspeh ostvaruje
zahvaljujući sprezi
sa prerogativima vlasti i koji zbog toga može sebi da dozvoli
neodgovorno i beskrupulozno
špekulantstvo.
Ni zemlja koja se poseduje niti ljudi podanici ne
mogu se smatrati za ''kapital''; sticanje zemlje i podanika je zavisilo (u principu)
ne na kupovini na otvorenom tržištu nego na tradicionalnim vezama (u Antici). Ovo
je bila forma manorijalizma (kada se kaže manorijalizam, misli se na posede nižeg
plemstva koji su organizovali seljački rad; uvođenjem ovog pojma, Veber pravi dijahrono
poređenje sa feudalizmom) i bila je poznata u Antici. Takođe je u Antici postojala
komercijalna praksa podele imanja na parcele i iznajmljivanja parcela. U tom slučaju zemlja
je korišćena kao izvor
rente i kapitalistički poduhvat
je bio odsutan (Weber, 2013).
Tako, ovde možemo da vidimo kako Veber gleda na neke
objekte kao na kapital u zavisnosti od toga da li su kupljeni na tržištu uz saglasnost
dve strane. Ovo je problem jer isti objekti mogu izazvati iste (ekonomske) efekte
bez obzira kako su stečeni. Takođe, on smatra da izdavanje zemlje i zarađivanje
novca od renti na njoj ne može biti kapitalistički odnos, dok bi iznajmljivanje
brodova za transport možda mogao da posmatra kao takav.
Na drugoj strani, Veber smatra da je analiza domaće
poljoprivrede teška jer se nalazi dosta varijacija. Primera radi, on smatra da tamo
gde zemlju obrađuje kolonat, koloni nisu sami po sebi ''kapital'', jer nisu bili
deo autonomnog radnog tržišta, ali je njihov rad zajedno sa zemljom na kojoj rade
mogao postati objekat trgovine. U ovim slučajevima sistem je za Vebera posredan
u karakteru: on je kapitalistički toliko koliko su dobra proizvođena za tržište
i koliko je zemlja bila objekat trgovine; on nije kapitalistički toliko koliko se
radna snaga kao sredstvo za proizvodnju ne može kupiti ili iznajmiti na otvorenom
tržištu. Veber tvrdi da je postojanje domaće poljoprivrede promenljiv fenomen, od
oikosa ka kapitalizmu ili od oikosa ka naturalnoj ekonomiji. To je uvek simptom
relativnog nedostatka kapitala, naročito rizičnog kapitala. Obično razlog za ovaj
nedostatak kapitala jeste relativno nizak nivo trgovačke aktivnosti.
Robovska poljoprivreda, kada su robovi
objekti razmene, a zemlja na kojoj
se radi je iznajmljena ili u privatnom vlasništvu, naravno je kapitalistička u karakteru iz ekonomskog
ugla prema Veberu. To je zato što su zemlja
i robovi stečeni na otvorenom tržištu i jasno su ''kapital''. Postojao je i veliki kapitalistički poduhvat
zasnovan na ''slobodnom'' radu, ali ova forma
poduhvata nije bila uobičajena odlika privatne ekonomske aktivnosti u Antici, bilo u poljoprivredi ili van nje.
Danas, smatra Veber, koncept ''kapitalističkog poduhvata'' je generalno baziran na formi
velike firme vođene slobodnim radom. Iz
ove tačke gledišta tvrđeno je da kapitalistička ekonomija nije igrala dominantnu
ulogu u Antici, niti
da je postojala. Ovo je zapravo bila Marksova primedba (da antička
ekonomija ne poznaje slobodni najamni rad pa se, bez obzira na tržišni karakter,
ne može smatrati kapitalističkom) (Antonić, 1995). Ipak, smatra
Veber, prihvatiti ovu premisu znači nepotrebno ograničavati koncept kapitalističke
ekonomije na jednu formu valorizacije kapitala – eksploatacije rada drugih ljudi
na ugovornoj osnovi – i tako ubaciti socijalne faktore. Zapravo u razmatranje bi
trebalo uzeti samo ekonomske faktore, smatra Veber. Veberova opšta teorija kapitalizma (koja uključuje
već pomenute ideje o trgovanju proizvodima i sredstvima za proizvodnju) jeste da
se kapitalizam nalazi tamo gde je
vlasništvo objekat razmene i korišćen je od individualaca u svrhu pravljenja profita
u tržišnoj ekonomiji
(Weber, 2013: 51). Ako se ova definicija
kapitalizma prihvati, onda je kapitalizam
oblikovao čitave periode u Antici, i upravo te periode nazivamo ''zlatnim dobima'', tvrdi Veber.
Kada Veber tvrdi da su čitavi periodi oblikovani kapitalizmom,
da li on misli da je kapitalizam u takvim vremenima postao glavno sredstvo za zadovoljavanje
potreba masa? Ili je kapitalizam stekao svoj značaj na neki drugi način? Takođe,
kada Veber koristi termin kapitalizam, na šta se to tačno odnosi? Da li na plantaže
zasnovane na robovskom radu (latifundijama)? Ili misli na širi spektar, ili drugačije
forme, poduhvata? Ovde je ključan karakter tržišta. Da li je on bio do kraja razvijen
sistem razmene baziran na novcu kao što je poznat danas? Takođe, mora se postaviti
pitanje kakva je uloga kapitalizma bila u periodima kada nije bio dominantan. Kakva
je ekonomija tada bila najviše zastupljena? Da li je kapitalizam postojao na neki
minoran način? Nažalost, Veberovu poziciju prema ovim pitanjima nije lako utvrditi
na osnovu teksta koji je ovde analiziran. U Agrarnoj sociologiji Veberov tretman
uloge i karaktera antičkog kapitalizma je dvosmislen (Love:
163).
Među raznim ekonomskim aktivnostima koje se mogu naći,
Veber smatra da je poljoprivreda bazirana na ropstvu bila kapitalistička u gore
navedenom smislu (''iz ekonomske perspektive'' kako on kaže), zato što su robovi
i zemlja bili objekti razmene i sticali su se na otvorenom tržištu. Sa druge strane,
veliki kapitalistički poduhvati zasnovani na slobodnom radu i slični moderni kapitalistički
poduhvati nisu bili regularna odlika privatne ekonomske aktivnosti, ni u poljoprivredi
ni drugde. Ali, generalno, čini se da Veber zaključuje da je tip tržišne ekonomije
postojao koji je, iako nije do kraja sličan modernoj varijanti, bio svakako kapitalistički
u adekvatnom smislu termina. Jer antički kapitalizam se razlikuje
od modernog samo u smislu načina pojave
svojih definišućih karakteristika (Love: 163).
Antika je imala formu kapitalnih dobara koja se danas ne koriste:
dužničke robove. Sa druge strane forma ekonomske aktivnosti sada od malog značaja
je bila od apsolutno dominantne važnosti u Antici: državni ugovor. Veber smatra
da su najvažnije forme kapitalnih ulaganja u Antici bile: 1.
Državni ugovori za delimično ili totalno prikupljanje poreza i javnih radova; 2.
Rudnici; 3. Morska trgovina, sa vlasništvom brodova ili delimičnim vlasništvom;
4. Plantaže; 5. Bankarstvo i srodne usluge; 6. Hipoteke; 7. Prekomorska trgovina;
8. Iznajmljivanje robova; 9. Kapitalistička eksploatacija robova stručnih u zanatu,
bilo da su u vlasništvu ili iznajmljivani, nekad u radionici a nekad ne (Weber, 2013).
Iako odbija da prihvati veliku količinu robe kao dovoljnu
da bi utvrdio da je kapitalizam bio prisutan u Antici, Veber dalje razmatra razne
tipove ''kapitalnih ulaganja'' iz kojih izvlači bitne zaključke. Ukratko, Veber
tvrdi da je kapitalizam bio od velikog značaja u nekim periodima upućujući na kombinovani
uticaj širokog spektra gramzivih aktivnosti. Njegova lista navodno kapitalističkih
poduhvata je već nabrojana (Love: 163). Teškoća u ovom pristupu je nejasnoća kako
je specifičan karakter nekih od ovih aktivnosti usklađen sa Veberovom početnom definicijom
kapitalizma kao proizvodnje robe za tržišnu razmenu. Primera radi, da li je prikupljanje
poreza kapitalistički poduhvat ako imamo na umu prethodnu definiciju? Svakako da
nije, kao ni još neke stvari koje Veber ubraja u kapitalna ulaganja. Tako se mora
zaključiti da Veberova definicija kapitalizma nije konzistentna (Love:
164).
Drugi, srodan problem Veberovom pristupu tiče se precizne
uloge ovih različitih formi kapitalnih ulaganja u celokupnom ekonomskom sistemu.
U tekstu koji se razmatra ne nalazimo iscrpnu procenu njihove individualne učinkovitosti.
Veber samo ističe u jednom delu da je ergasterion (zanatska radionica koja se zasnivala
na robovskom radu) imao vrlo malu ulogu, dok je državni ugovor imao veliku važnost.
Takođe smatra da latifundije nisu toliko bitne kao što se nekada mislilo. I gde
nas ovo ostavlja u pogledu antičkog kapitalizma (Love:
164)? Veberovi stavovi o ekonomskoj ulozi robovskog rada u poljoprivredi su važni
ovde. Za početak on tvrdi da rob može da bude odlično kapitalno dobro, i u ovoj
formi robovi jesu skupljani u velikim brojevima. Robovi kao radnici jesu sredstva
za proizvodnju, oni su lako prenosivi i mogu se brzo razmeniti zbog čega mogu postati
deo špekulativne trgovačke aktivnosti (Love: 164). Ali uprkos tendenciji ka kvazi-kapitalističkom
sistemu zasnovanom na razmeni robova, Veber žuri sa tvrdnjom da postoje određena
ograničenja na stepen u kojem robovi mogu da budu zaposleni na kapitalistički način.
Ovo je uglavnom zbog prepreka kojima se generalno može koristiti prinudni rad (Love:
164).
Veber otkriva da je postojao veliki rizik u investiranje
kapitala u robovski rad. Ovo je bilo zato što je stopa smrtnosti robova bila vrlo
visoka i nepredvidiva. Ne samo da je robovski kapital bio nesiguran i podložan nepredvidljivim
rizicima, tu je bila i činjenica da su robovi korišćeni u velikim poduhvatima prirodno
bili bez interesa za bilo kakav tehnički napredak ili za povećanje kvantiteta ili
kvaliteta proizvodnje. Veber objašnjava da je korišćenje velikog broja robova u
radu bilo profitabilno (u poljoprivredi) kada je zemlja bila plodna a tržišne cene
robova niske (Weber, 2013). Iz istih razloga korišćenje robovskog rada u industriji (u
punom potencijalu) nije bilo moguće. Izvesne ''polu-kapitalističke formacije'' su
se izdigle, kao npr. ergasterion prikačen na oikos ili trgovačko skladište. U tim
slučajevima, sami robovi su konstituisali sredstva za proizvodnju, a oni su bili
u posedu jednog gospodara što je činilo organizirajući princip poduhvata; ovde nije
bilo pitanje postojanja prave fabrike sa fiksnim kapitalom i racionalno koordinisanom
podelom rada (Love: 165). Prema Veberu, najefikasniji način eksploatacije stručnih robova
u industriji je bio ili dati im posao kojim bi oni upravljali i odatle (bi gospodar)
izvlačio rentu, ili izdati ih izvođačima radova u velikim brojevima. Nijedan slučaj
ne čini punu kapitalističku eksploataciju robovskog rada. Prema Veberu pravi ekonomski
karakter ropstva se može razumeti kroz razmatranje sistema manumisije (davanje prilike
robu da kupi svoju slobodu). Ekonomski efekat tog sistema prema Veberu je bio da
transformiše kapitalističku eksploataciju roba iz sredstva za proizvodnju u izvlačenje
profita iz robovog rada kao izvora kirije ili novca za oslobađanje roba (Love: 165). Sada je možda jasnije šta Veber misli kada
tvrdi da je kapitalizam bio dominantan u određenim periodima, dok u Antici kao celini
to nije bio slučaj. Samo kad su vojna osvajanja i teritorijalne ekspanzije dovele
do velikog porasta broja robova (a time i do smanjenja njihove cene), samo tada
je eksploatacija robova u poljoprivredi, rudarstvu, industriji bila dovoljno profitabilna
i tako dala zamaha kapitalističkom razvoju. Za njega, ovi uslovi su nastajali samo
u retkim slučajevima. On takođe smatra da ne bi trebalo da posmatramo kapitalističke
formacije kao konstituišući element dominantnog ekonomskog temelja Antike (Love:
165). Čak i kada su se desili, veliki poduhvati u Antici zasnovani na robovskom
radu nisu stvoreni zbog ekonomskih razloga, već su se izdigli iz čisto ličnih okolnosti,
tačnije srećnog pribavljanja velikog broja robova pod jednim gospodarom (Weber, 2013: 66).
Ako uporedimo ove Veberove stavove sa početnim zamerkama
iz uvoda, uočava se promena perspektive. U ranijim primedbama Veber se mučio da
ukaže da su kapitalističke poslovne brige bile ne samo prisutne u Antici, već da
su imale i dalekosežan uticaj. Kasniji delovi uvoda predstavljaju mali obrt. Ovde
je kapitalizam sveden na nivo gde se, ako uopšte postoji, misli da je značajan samo
na krajnjem rubu ekonomskog života, a i tu je samo prolazan. U skoro svakom ekonomsko-relevantnom
aspektu, Veber je sada zainteresovan da pokaže kako je antičkim formama malo falilo
do ''pravog kapitalizma'' (koji je sada identifikovan sa modernim industrijskim
kapitalizmom). Za osnovne odlike kapitalizma je utvrđeno da su odsutne, kao postojanje
velikih tržišta, ekstenzivne podele i racionalne koordinacije rada u jednom poduhvatu,
i konačno, tehnološka inovacija u svrsi povećanja produktivnosti. Svuda u Antici,
u kontrastu, vlasnici kapitala preferirali su rente koje su dobijali iz raznih izvora,
umesto profita dobijenih kroz industrijski poduhvat (Love:
166).
Veber smatra da su kvantitativni i kvalitativni značaj kapitalističkog
poduhvata u Antici bili određeni brojem nezavisnih varijabli koje su se pojavile
u različitim kombinacijama u različitim vremenima. Ove varijable su bile sledeće:
(1) Ponuda dragocenih metala imala je veliki značaj za tempo kapitalističkog razvoja.
U nekim periodima Antike prisustvo velikih zaliha dragocenih metala omanulo je da
proizvede ''kreativni'' značaj; nisu doveli do razvoja
kvalitativno novih formi ekonomske aktivnosti, tvrdi Veber.
(2)
Veber dalje napominje ekonomsku specifičnost kapitalističkog
korišćenja robovskog rada, da je mnogo veći udeo kapitala morao biti investiran
da bi se okupila i održavala radna snaga.
(3) Veber analizira i uticaj politike. Tvrdi da su
u svakoj zemlji Antike politički događaji i uslovi oblikovali rast slobodnog i neslobodnog
rada, ali i stepen i način na koji je neslobodni rad bio podvrgnut kapitalističkoj
eksploataciji. Za Vebera su organizacije javnih finansija bile najstariji i najveći
poduhvat u Antici, koje on potom detaljnije ispituje: 1. Najpre, finansijski autoriteti
su bili zamene za privatni kapital i ovo ukazuje da nije bilo privatnih akumulacija
kapitala dovoljnih za finansiranje javnih projekata. Novac prikupljen kao danak
od strane političkog ili religijskog autoriteta morao je da se koristi za tu namenu;
2. Javne finansije dale su podsticaj za privatnu kapitalističku formaciju u gradovima-državama
koje su mogle da funkcionišu bez birokratskog aparata; 3. Takođe, javne finansije
antičkih država mogle su da uspore privatni kapitalizam na razne načine. Najznačajnija
''katastrofa'' prema Veberu je bila generalno ograničenje nametnuto od strane javnih
administracija na profite privatnog kapitala, i time na kapitalističku formaciju
(što je bilo je izraženije u monarhijama nego u republikama).
Sumirajući, Veber ističe da je najznačajnija smetnja
razvoju kapitalizma u Antici došla od političkih i ekonomskih karakteristika antičkog
društva. Ekonomske karakteristike su uključivale: a) Ograničenja na tržišnu proizvodnju
nametnutu uskim okvirima u okviru kojih je transport zemljom dobara bio ekonomski
moguć; b) Inherentno nestabilna struktura i formacija kapitala; v) Tehnički limiti
eksploatacije robovskog rada u velikim poduhvatima; g) Ograničeni stepen do koje
je cenovno računovodstvo bilo moguće, izazvan primarno nemogućnošću tačne kalkulacije
u korišćenju robovskog rada.
Zaključak
Poteškoće oko pitanja kapitalizma u Veberovoj proceni
antičke ekonomije dolaze delom od prirode objekta. Ali, Veberovo okolišanje se pojavljuje
takođe zbog određenih suprotstavljenih motiva koji su uključeni u konstrukciju njegovih
ključnih definicija. On je u uvodu prihvatio definiciju kapitalizma sa modernim
prizvukom. Kao što smo videli, uključio je samo ekonomske faktore, označavajući
tržišno-razmenske aktivnosti usmerene ka profitu kao ključne definišuće karakteristike.
Paradoksalno, osetio se obaveznim da usvoji ovo stanovište kako bi protivurečio
poziciji (verovatno marksističkoj) za koju je verovao da nosi još veću modernizacijsku
predrasudu. Tačnije, Veber je tvrdio da stav koji smatra da kapitalizam ne može
da postoji tamo gde moderni fenomeni (kao radni ugovori) nisu prisutni proizvoljno
ograničava koncept na jednu formu valorizacije kapitala, i tako neopravdano uvodi
''socijalne faktore''. Ovde je Veber mislio na razmatranja o legalnom ili društvenom
statusu rada: da li je rad slobodan ili ne. Prema Veberu, suprotno, kapital je,
po svojoj prirodi, ravnodušan na društvene karakteristike rada (Love: 166-7).
Na kraju se može zaključiti da sama Veberova pozicija
nije ništa manje proizvoljna od one koju napada; jer on tvrdi, kao da je to očigledna
istina, da koncept kapitalizma mora da uzme samo ekonomske faktore u razmatranje.
Nije dao razloge zašto. Ovde možemo objasniti Veberov dogmatizam ukazujući na njegovu
očiglednu želju za pomirenjem dve pretpostavke o kapitalizmu i Antici koje su na
prvi pogled u suprotnosti. Sa jedne strane, on želi da ospori stav da je kapitalizam
potpuno jedinstven modernom svetu. Sa ovom svrhom Veber uzima dovoljno široku definiciju
kapitalizma (jednu koja nije zasnovana na radnom ugovoru) da bi spremno dozvolio
inkluziju određenih vrsta aktivnosti u Antici (i drugde). Onda je vrlo lako prikazati
postojanje nekih ''kapitalističkih aktivnosti'', kao one koje uključuju eksploataciju
robova, gde su pravljenje profita i novac centralni motivi. Sa druge strane, Veber
takođe želi da pokaže kako je drugačija antička ekonomija u celini od modernog kapitalizma.
Ovo objašnjava kvalifikaciju njegovog početnog stava (da je kapitalizam postojao
u Antici) koji negde ide skoro do svoje suprotnosti – gde se čini da je samo prikaz
graničnog slučaja na koju je kategorija kapitalizma primenljiva (Love: 167).
Literatura:
1. Weber, Max; The agrarian sociology of ancient civilizations, Verso books, London,
2013
2. Antonić, Slobodan; Izazovi istorijske sociologije, Institut
za političke studije, Beograd, 1995
3. Love, John; Max Weber
and the theory of ancient capitalism, Wiley for Wesleyan University,
Middletown, Connecticut, 1986
(http://www.jstor.org/stable/pdf/2505303.pdf
pristupljeno
26.06.2015)
