Saturday, 7 November 2015

Talkot Parsons: Doprinosi ekonomskoj sociologiji

Autor: Vuk Vuković

Uvod

Deluje da je stanje u sociološkim raspravama o ulozi i značaju Talkota Parsonsa (Parsons) obeleženo dvema suprotnim strujama: s jedne strane, nijedan ozbiljniji doprinos istoriji sociološke teorije ne može a da se ne osvrne na njegov (donekle difuzan[1]) uticaj, dok sa druge, kako to slikovito i pomalo revoltirano primećuje S. Antonić (2006: 57), „svako ko je želeo nekoga da kritikuje, a nije znao ni koga, ni zašto, poduhvatao se Parsonsa“. Dobrim delom je to sigurno uzrokovano kritikom u američkoj sociologiji (Mils, 1964; Gouldner, 1970; Bottomore, 1977: 25-37) koja se razvijala još za vreme Parsonsovog života i rada[2]; ništa bolje, izgleda, nije prošao ni u domaćoj društvenoj nauci (Funkcionalizam, 1982; Milić, 1989).

Izvesno je da jedan deo kritike, ne ulazeći na ovom mestu u njenu tačnost i opravdanost uopšte, proizilazi iz njegove već čuvene „nerazumljivosti“, odnosno teškog i često neprozirnog stila, što ide dotle da Maks Blek (Black) za Parsonsa tvrdi da je sociološke pojmove samo „prekrio“ novom, nejasnom terminologijom (Kuvačić, 1970: 52). Pro ili contra navedenom stavu, i sam Parsons je za sebe rekao da je „nepopravljivi teoretičar“ – osim toga, u osnove svoje teorije socijalne akcije postavio je epistemološka Kantova (dakle – sasvim filozofska) gledišta, ali se nadovezao i na mnoge druge struje u evropskoj društvenoj misli (Milić, 1990).[3] Parsons je na jednom mestu nedvosmislen: tretiranje filozofije kao „beskorisne metafizike“ predstavlja „komotan način da se izbjegnu odgovori na vitalna, ali teška pitanja“ (Parsons, 1949, navedeno prema: Kuvačić, 1970: 43). U tom smislu, s obzirom da je nasleđe koje je ugrađeno u Parsonsovu teoriju raznoliko, nije neobično da je kritika mogla da se kreće u više pravaca i da iz isto toliko njih i dolazi. Sa druge strane, Parsons nije uzeo u obzir, primera radi, De Bonala i De Mestra kao glavne mislioce evropskog konzervativizma, kao ni Sen-Simona, Tokvila, Spensera i Marksa, mada je u jednom izdanju Strukture društvene akcije i sam priznao neke od tih propusta (Bottomore, 1977: 26).

Bez obzira na to, ne može se osporiti da je Parsons bio izložen kritici i zbog svog širokog tematskog obuhvata – malo šta nije bar jednim delom ušlo u interpretativni domen strukturalnog funkcionalizma, od teorije porodice (Milić, 1990), preko teorije stratifikacije (Parsons, 1940) i teorije društvene promene (Parsons, 1966; Popović, Ranković, 1981) pa sve do teorije mentalnog zdravlja (Opalić, 2008). Dalekosežne promene koje su se u sociologiji odigrale tokom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka nisu mogle da ne znače i preduzimanje kritike  svim ovim poljima. Tema ovog rada je Parsonsov doprinos u još jednoj oblasti, i to onoj koja se u njegovo doba našla u svojevrsnom „limbu“ – ekonomskoj sociologiji, mada on svoje rasprave o ekonomskim pitanjima nigde eksplicitno ne označava kao „ekonomsku sociologiju“ (Bolčić, 1990: 88). Nezavisno od toga, odigrao je značajnu ulogu u premošćavanju jaza između početaka i novog poleta te discipline, najpre u vidu osmišljavanja inovacija koje je trebalo da ekonomsku sociologiju održe u toku sa tadašnjim dešavanjima i promenama, odnosno sa tad već sistemskim negativnim posledicama kapitalizma (Cvejić, 2011: 31).

S. Bolčić (1990: 87-88) sumira neke od razloga za bavljenje Parsonsovim doprinosom ekonomskoj sociologiji: prvo, njegova je misao ostavila veliki trag u ekonomskoj sociologiji pedesetih i šezdesetih godina XX veka; drugo, ona se mora razmotriti da bi se razumela kriza ove oblasti tokom sedamdesetih, ali i njena obnova osamdesetih u vidu „nove ekonomske sociologije“ (Cvejić, 2011: 42-43); treće,  Parsons je u velikoj meri uticao na teoriju modernizacije, a potom i na njenu praksu koja je imala niz negativnih posledica po određene blokove zemalja; četvrto, ne sme se smetnuti s uma da je Parsons ponudio koherentnu teorijsku „matricu“ za razumevanje i obuhvatanje teorijskih dostignuća sociologije od Maksa Vebera pa do šezdesetih godina.

I

Ekonomija i sociologija, može se reći, nalaze se u sporu već od momenta zasnivanja sociologije (Swedberg, navedeno prema: Bolčić, 1990: 88). Sociolozi su ekonomistima zamerali (a zameraju im i danas) da privredi i njenim korelatima pristupaju kao da tu ne važi društveni poredak, te da akteri ekonomskih procesa nisu realni ljudi, kao i to da normativne iskaze o uređenju privrede (svojinskom, motivacionom, itd.) izvode iz teorija koje zasnivaju na apstrakcijama, a ne na istraživanju stvarnih procesa u privredi.[4] Sa druge strane, ekonomisti su prilično nedvosmisleni u tome da privreda ostaje domen posebne nauke o njoj, tako da sociološki uvidi u njeno funkcionisanje ostaju ili nekompetentno, neupućeno mišljenje ili ukazivanje na nešto što je od sporednog značaja za privredni život (Bolčić, 1990: 88). To je u ekonomskim modelima (pre svega u okviru „komparativne statike“) mahom obuhvaćeno čuvenim izrazom ceteris paribus, odnosno, svedeno na reziduum neekonomskih promenljivih koje se uglavnom ne variraju ili se smatraju zaista marginalnim.

Iako su mnogi sociolozi ekonomiju smatrali u najmanju ruku važnom oblašću za razumevanje društvenih pojava, sa Parsonsom započinje novo razdoblje u pogledu savremenog sociološkog proučavanja ekonomske oblasti, tako što sociološki pristup postaje ne samo legitiman, već i neophodan u celovitom i dobro utemeljenom naučnom bavljenju ovom društvenom sferom. Mada Parsons nije nigde otvoreno govorio o „ekonomskoj sociologiji“ kao takvoj, niti je imao za cilj da razvije posebnu sociološku teoriju privrede, njegovi doprinosi proizilaze najpre iz nastojanja da se implikacije po privredu dosledno izvedu iz jedne opšte teorije socijalnih sistema, pri čemu je ekonomija, očekivano, jedan od takvih sistema.

Bitno je istaći da je Parsons jedan od retkih sociologa koji su poznavali kako klasičnu, tako i „savremenu“ ekonomsku misao, te koji su se lako mogli upuštati u rasprave o problemima ekonomije. U predgovoru džepnom izdanju Strukture društvene akcije Parsons ističe važnost, pored Dirkema i Vebera, i Alfreda Maršala i Vilfreda Pareta, navodeći ih kao glavne predstavnike „nove faze evropske misli o problemima čoveka i društva“ nasuprot utilitarizmu i nemačkom idealizmu (Bottomore, 1977: 25). Važnost ovog priznanja ne leži samo u tome što je Maršal, sa svoje strane, bio rodonačelnik Kembričke škole u ekonomiji, već i u teorijskim pomacima (pitanje u kom smeru – napred ili nazad – ostaje otvoreno) poput oslobađanja cena od troškova proizvodnje i njihovog smeštanja u „trajno pokretnu“ ravnotežu ponude i potražnje, što se zadržalo do danas, ili u tome što su do prvih decenija XX veka osnove (neo)klasičnog sistema bile postavljene upravo sa njim (Galbraith, 1995: 82-83). Sa druge strane, Pareto je ostavio traga u sociologiji, dok je ekonomiju najviše zadužio čuvenom idejom „optimuma“ koja se, u raznim varijantama, i danas provlači kroz znatan deo neoklasičnih modela; osim toga, doprineo je i analizi korisnosti i ravnoteže, a bavio se i raspodelom dohotka (ibid., 91-92). U svakom slučaju, Parsonsovo uključivanje dva pretežno ekonomska mislioca i u „novu fazu evropske misli“, ali i njihovih uticaja u sopstvenu početnu zamisao opšte teorije akcije, objašnjava njegovu ocenu da je tadašnja ekonomska teorija predstavljala najbolji „makroskopski“ teorijski okvir za proučavanje ljudskog ponašanja, te da bi se na njenim osnovima mogla izgraditi takva opšta teorija socijalne akcije (Bolčić, 1990: 89).

Ipak, Parsonsov sociološki poduhvat počeo je od toga što nije bio spreman da objašnjenja ekonomskih pojava prihvati kao teorijski dovoljna, jer su ekonomisti zapravo pretpostavili, a ne naučno ustanovili prirodu poretka u ekonomiji, polazeći od stava da će pojedinci, postupajući racionalno u sopstvenom interesu, delovati tako da uspostave racionalni društveni poredak, što je ideja koju je formulisao još Adam Smit („istovetnost interesa“). Međutim, za Parsonsa je ovakvo rešavanje problema bilo isuviše „brzopotezno“ – naprotiv, za njega je „glavni problem sociološke teorije“ upravo problem društvenog poretka, odnosno, ono što je i sâm nazvao „Hobsovim problemom poretka“: kako je poredak uopšte moguć, imajući u vidu da društvo čini izuzetno mnogo individualnih aktera, pri čemu svaki ima sopstvene interese i obdaren je, u najmanju ruku, različitim mogućnostima da ih ostvari (Milić, 1990: 12)? Sa jedne strane, prema tome, imamo automatsko, spontano rešavanje ovog problema, dok smo kod Parsonsa upućeni na njegovu težinu i ozbiljnost, kao i specifično rešenje koje će, doduše, on razrađivati narednih 30 godina svog rada (Alexander, navedeno prema: Milić, 1990: 12). Na ovom mestu se ukratko može reći da se društveni poredak ne može izvesti iz racionalnog individualnog ponašanja, već pre svega iz institucionalizovanih zajedničkih vrednosti. U tom kontekstu, čak i ono što se tretira kao sistemsko u ekonomiji (tržište ili uloga države, pa čak i skupovi preferencija aktera, sa svojim različitim delatnim posledicama) postaje celovito objašnjeno tek kada se uklopi u „opštu strukturu socijalne akcije“, odnosno kada se sagleda kao poseban slučaj opštijeg „reda stvari“ u čitavom društvu (Bolčić, 1990: 89).

U tom pogledu, važan je Parsonsov osvrt na Veberov rad, u kome on vidi traganje takođe za strukturalnim činiocima ljudskog delanja, kao i to da i Veber ekonomsko delanje vidi kao poseban tip društvenog delanja uopšte. Baveći se osnovima zapadnoevropskog kapitalizma i njegovim nastankom, Veber je kao temeljne faktore uočio: „racionalnu orijentaciju“, pozitivan stav prema „sticanju“, „etiku poziva“ i racionalni tip društvene regulacije. Ono gde je razlika između Vebera i Parsons je najpre u teorijskim ambicijama – dok se može reći da se Veber bavio uglavnom osobenom institucionalizacijom privrede zapadnih društava, Parsons želi da ode korak dalje, na još viši i opštiji nivo teorijskih uvida i da pronađe one „strukturalne činioce“ i društvene osnove privrede za ljudska društva uopšte. Drugim rečima, Parsonsa zanima objašnjenje onoga što ekonomiju čini posebnim podsistemom globalnog (u „starom“ smislu) društvenog sistema i onoga što sačinjava „društvenost“ koja je u ekonomiji, suštinski, ista kao i u svim drugim društvenim oblastima. U skladu sa tim, logično je što se bavio i pitanjem uticaja promena u privredi na promene u drugim podsistemima (ibid., 90).

Ishodišna tačka Parsonsovog razumevanja ekonomskih pojava i procesa je njegova opšta teorija socijalnog sistema, izložena u Privredi i društvu, čiji je koautor N. Smelser, a početna analitička jedinica su „uloge“, kao nužni sastavni deo svakog društva kao sistema. Uloga je, u suštini, mesto susretanja ljudskih ciljeva, težnji, i postojećih društvenih normi, odnosno, subjektivnog i objektivnog u društvenom delanju. Na drugom mestu, Parsons (1954: 230) piše: „Karakteristično je za strukturu sistema socijalne akcije da u većini suodnošenja akter ne učestvuje kao totalni entitet, već samo određenim diferenciranim sektorom svog delanja. Taj sektor, koji je jedinica sistema socijalnog suodnošenja, obično se naziva ’uloga’“. Za uloge se vezuje rešavanja četiri osnovna problema/zahteva svakog sistema (APIL – adaptacija, postizanje ciljeva, integracija i latencija, odnosno održavanje obrasca sistema), i sa gledišta tog sistema, uloge su elementi uopštenog modela akcije (Kuvačić, 1970: 46). Sa usložnjavanjem navedenih sistemskih zahteva dolazi do diferencijacije („podele rada“) prilikom koje se stvaraju specifični podsistemi za svaku od četiri funkcije, pri čemu diferencijacija obuhvata ne samo podsisteme, već i njihove elemente kada se ovi podsistemi konstituišu. Uporedo sa takvim kretanjem, neophodno je da se uspostave i mehanizmi integracije unutar svakog podsistema kako ne bi došlo do njihovog rastakanja, a unutar privrede takvu funkciju vrši tržište kao regulativna institucija (Cvejić, 2011: 32).

Tabela 1: Paralelizam funkcija i funktora APIL sheme*
Funkcija
Funktor (podsistem)
Funktor (jedinica)
Adaptacija
Privreda
Pribavljanje i kontrola kapitala
Postizanje ciljeva
Politika
Kontrola „proizvodnje vrednosti“
Integracija
Društvena zajednica
Kombinovanje faktora proizvodnje
Latencija
Starateljski poredak
Implementiranje odluka

U kontekstu globalnog društvenog sistema, privreda je, kao što se može videti iz gornje tabele, mesto na kome se ostvaruje adaptivna funkcija, što se vrši najpre preko proizvodnje „opštih pomagala“ (generalized facilities), odnosno, „tekućih raspoloživih resursa kao sredstava za dosezanje bilo kojih ciljeva koje vrednuje dati sistem ili njegovi podsistemi“ (Parsons, Smelser, 1956, navedeno prema: Bolčić, 1990: 90). Ovako definisana „opšta pomagala“ javljaju se u dva vida, statičkom i dinamičkom: kao bogatstvo („zalihe“, „stock“) i kao dohodak („tok“). Važno je napomenuti da privreda nije ekvivalentna poslovanju („biznis“) jer ne obuhvata nužno samo privredne jedinice, jer i ne-privredne jedinice mogu doprineti funkciji prilagođavanja, a moguće je i obrnuto.

Dalje, kao što pokazuje krajnja desna kolona u Tabeli 1, sama privreda može da se posmatra kao socijalni sistem, kao i svaka njena uža oblast (delatnost) ili pojedinačna privredna jedinica, a kada se to uradi, dobijaju se ponovo podsistemi sa zasebnim funkcijama, replicirajući opšti model („paralelizam“). Tako, na primer, aktivnosti, uloge ili organizacione celine (gore nazvane „jedinice“) koje obavljaju neku od radnji navedenih u tabeli vrše i funkcije koje tim radnjama odgovaraju. Treba reći i to da se kontrola proizvodnje vrednosti odnosi na donošenje odluka o tome šta proizvoditi, kao i na obezbeđivanje sredstava (budžet) i koordinaciju proizvodnje, kombinovanje faktora proizvodnje na preduzetničke uloge ili tržište kao organizacioni mehanizam en bloc, dok se pod implementiranjem odluka („tehnika proizvodnje“) misli najpre na sprovođenje onih odluka koje dolaze iz drugih podsistema privrede. Naposletku, kao što Botomor (Bottomore, 1977: 28) piše, nije jasno dokle može ići ovaj postupak deobe (privreda, delatnosti, pojedinačne privredne jedinice…) i ima li ona neki ne-proizvoljno određeni kraj.

Pre nego što pređemo na sledeću Parsonsovu dilemu – kako promene u privredi utiču na promene u drugim podsistemima – treba razmotriti njegovu interpretaciju jednog od ključnih pitanja ekonomske sociologije, a to je problem ekonomske akcije, odnosno način njene konceptualizacije (Cvejić, 2011). U ekonomiji se u većini slučajeva pretpostavlja sledeće: akter ima dat i stabilan skup preferencija i bira onaj tip akcije koji, u slučaju pojedinca, maksimizuje korist, a u slučaju firme – profit. Ovde su važne dve stvari: prvo, akcija je uvek i neizostavno racionalna (što mogu poremetiti eventualno nepotpune informacije ili institucionalna ograničenja) i, drugo, ta racionalnost ima jedan, unapred poznat oblik (najčešće je to cost-benefit analiza, odnosno, odmeravanje troškova i dobitaka pre preduzimanja određenog delanja). U sociologiji je moguće, i uobičajeno je, razlikovati više tipova ekonomske akcije, kao što to, primera radi, čini Veber: racionalnu, tradicionalnu i spekulativno-iracionalnu (ili, u opštijem smislu, razlikovanje između formalne i supstantivne racionalnosti).

            U Societies: Evolutionary and Comparative Perspectives, Parsons „akciju“ određuje na sledeći način (Bottomore, 1977: 26-27):
„Akciju čine strukture i procesi pomoću kojih ljudi oblikuju smislene intencije i provode ih, manje ili više uspješno, u konkretnim situacijama. Riječ ’smislene’ upućuje na simboličku ili kulturnu razinu reprezentacije i značenja. Intencije i provedbe stvaraju u sistemu akcije dispoziciju da odnos prema situaciji ili okolini modificira na neki intendirani način… Klasifikacija četiri vrlo općenita podsistema ljudske akcije – organizma, ličnosti, društvenog i kulturnog sistema – predstavlja primjenu opće paradigme koja je upotrebljiva u čitavom polju akcije.“

Upućivanje na „smislene“ intencije, odnosno na simboličko i kulturno kako kaže i sam Parsons, nesumnjivo je povezana sa njegovom voluntarističkom teorijom akcije, kao što je u Uvodu to već istaknuto, te i sa stavom da su „čovekove svesne delatnosti“ uvek povezane sa kategorijama cilj i sredstvo (Kuvačić, 1970: 42). Koja je konkretna veza između dinamike cilj-sredstvo i simboličkog i kulturnog? Ukoliko cilj nužno uključuje i delatnost aktera, onda nas to isto tako nužno upućuje na slobodu i izbor kao ključne pojmove društvenog delanja (Kant) – polemišući sa pozitivizmom, Parsons, zagovarajući slobodu u delanju aktera, ističe da svet nije zatvoren, determinisan sistem, te da se ne može objasniti čistom uzročnom analizom, što bi značilo da su isključeni pojmovi poput duha, svesti, vrednosti, ciljeva i normativnih standarda (ibid, 44). Iako se veza između cilja i kulturnog ovde već naslućuje (jer subjektivno delanje otvara prostor za njega), ona se jasno izražava u pitanju – šta je cilj ljudskih akcija, zašto ljudi teže određenim ciljevima? Odgovor je donekle i očigledan: ljudi, s obzirom da zauzimaju različite uloge koje sadrže normativna očekivanja, teže onome što se od njih društveno očekuje, odnosno, njihovi ciljevi su identični sa kulturnim obrascima kao strukturama koje povezuju i drže određen društveni sistem.

Sve ovo postaje jasnije ako se izloži Parsonsova zamisao sistema socijalne akcije, koji se pritom ne odnosi samo na globalno društvo, već, kao što smo videli, i na neke „niže“ celine, onako kako je predstavlja Kuvačić (1970: 43). Sistem socijalne akcije sadrži sledeće:
1.  Akter;
2. Cilj – buduće stanje prema kom je akcija upravljena;
3. Situacija;
4. Normativna orijentacija – ima tri implikacije: akcija je uvek vremenski proces, zatim, orijentacija uključuje mogućnost greške (što negira strogu uzročnost) i referentni okvir sheme je subjektivan.

Sada, nakon što je Parsonsovo shvatanje akcije, moguće je preciznije razumeti kako on razumeva i ekonomsku akciju – svakako, slično Veberu, kao podvrstu društvene akcije uopšte, odnosno, kako ističe i Bolčić (1990: 92), i tako da je racionalnost (poredak) u ekonomiji naročiti izraz opšte racionalnosti socijalne akcije. Drugim rečima, sada je moguće sagledati zašto je Parsonsu stavljena primedba da je „presocijalizovao“ ekonomiju i ekonomsku akciju tako što je ekonomiju vezao za sredstva ekonomske akcije, a sociologiju za vrednosne orijentacije koje se nalaze u osnovi ekonomske akcije (Cvejić, 2011: 31-32).

Takvo Parsonsovo shvatanje najbolje se izražava u njegovom shvatanju uloge ugovora u privredi. „Ugovorno uspostavljanje uslova razmene“, odnosno, dogovaranje transakcija u privrednom podsistemu, podrazumeva da svaka strana teži sporazumu koji joj obezbeđuje neku prednost (ovde ima mesta za maksimizaciju korisnosti kao motiv), ali i uvažava određena društvena pravila sporazumevanja, čime Parsons ističe društvene faktore koji utiču na uslove ugovaranja. Za razliku od ekonomista, koji u razmatranju ovih problema imaju u vidu uglavnom broj prodavaca i kupaca, opseg proizvoda, elastičnost ponude ili potražnje, kretanje cena, Parsons upozorava da se problemi ne samo „simetrije interesa“, već i društveno optimalnog uređivanja ekonomskih procesa ne rešava pukim tržišnim formiranjem cena kao automatskim, spontanim procesom, budući da su odstupanja od tržišno-idealnog ishoda zastupljena već početnom kontrolom faktora proizvodnja u ne-ekonomskim podsistemima društva.[5]  Kretanje te kontrole nije pod uticajem samo ekonomske racionalnosti, već i njenih drugih oblika koji su relevantni za dostizanje neekonomskih ciljeva sistema ili nekog od njegovih podsistema (Bolčić, 1990: 91).

Zašavši na teren ugovora kao institucije, zašli smo i na teren promena u privredi i njihovih uticaja na ostale podsisteme. Institucija ugovora je važna za razumevanje institucionalizacije ekonomskih procesa, jer je „ugovorno uspostavljanje uslova razmene“ deo tzv. „dvostrukih izmena“ (double interchange) koje se odvijaju na granicama podsistema. Pojam dvostrukih izmena zapravo je uveo Smelser i time omogućio primenu APIL sheme na društvene sisteme (Alexander, Marx, Williams, 2004: 3) – primera radi, dok privreda obezbeđuje opšta pomagala za dostizanje različitih ciljeva (određenih van nje same), dotle politika obezbeđuje „imperativnu koordinaciju“ a starateljski poredak (tačnije, porodica) obezbeđuje radne usluge za privredu. Na opštijem nivou, moguće je govoriti o ovoj „input-output“ shemi kao opštem obrascu međusistemske promene, jer ono što „izlazi“ iz jednog sistema biva razmenjeno sa „izlazom“ drugog sistema, i tako promene u onom prvom dovode do promena u drugom (Bolčić, 1990: 91). Ovde ima prostora za tvrdnju da je prilikom ovih razmatranja „sociologiziranost“ razumevanja ekonomskih procesa još uočljivija (Cvejić, 2011: 33).

Ako se sledi Bolčićev (1990: 92) rezon, glavnina Parsonsovog doprinosa, osim pomenutog uvida da je racionalnost ekonomije proizvod, odnosno poseban slučaj racionalnosti svake socijalne strukture, može se svesti na sledeće: Parsons je razvio opšti teorijski model za proučavanje promena unutar privrede, kao i promena u drugim sferama društva pod uticajem privrede. Polazeći od tih teorijskih uvida, neki njegovi sledbenici – pre svega Nil Smelser, Vilbert Mur i Bertold Hozelic – svojim radovima su obeležili sociološki pristup ekonomskim pojavama i procesima tokom 50-ih i 60-ih godina.

II

Za Nila Smelsera se može reći da je bio najznačajniji predstavnik generacije sociologa koja je neposredno nasledila Parsonsa, usvojivši njegov osnovni pristup, i obeležila razvoj ekonomske sociologije u prvim decenijama druge polovine XX veka. Ne samo što je sa Parsonsom potpisao ključni rad Privreda i društvo i doprineo razvijanju pojma „dvostrukih izmena“, kao što je već napomenuto, već je svojim radom Sociologija ekonomskog života sabrao i reinterpretirao nalaze kako ekonomista i sociologa, tako i drugih društvenih naučnika, primenjujući opšti Parsonsov okvir. Za razliku od Parsonsa, Smelser je ekonomsku sociologiju odredio kao posebnu sociološku disciplinu, odnosno kao „primenu opšteg referentnog okvira, varijabli i eksplanatornih modela sociologije na komplekse aktivnosti u vezi sa proizvodnjom, raspodelom, razmenom i potrošnjom retkih dobara i usluga“ (Smelser, 1963, navedeno prema Bolčić, 1990: 92). Smelserovo određenje se može formulisati i kao specifično naučno nastojanje da se ispitaju „ponašanje“ (varijacije) socioloških varijabli (na primer, uloga) u ekonomskom nasuprot neekonomskom kontekstu i ekonomske aktivnosti sa stanovišta njihove strukturiranosti (ukorenjenosti) u uloge i kolektivitete kao neke od osnovnih socioloških pojmova.

Ekonomska sociologija ima, prema Smelseru, tri glavna sadržinska područja (Bolčić, 1990: 92-93):

Odnos privrede i drugih podsistema – pre svega kulturnog, političkog i integrativnog, pri čemu analiza počinje „vrednostima kao nezavisnim varijablama“ koje otežavaju ili olakšavaju ekonomske aktivnosti, kao što su: protestantska etika, nacionalizam, politička kretanja ili odnosi između srodničkih i etničkih grupa;

Sociološka analiza ekonomskih procesa – delatnost u ovom području najpre rezimira nalaze industrijske sociologije (kao dela ekonomske sociologije) u vezi sa međusobnom uslovljenošću društvenih odnosa i tehnološke strane proizvodnje, ali ovde su od važnosti i problemi razmene van slobodnog tržišta (recipročna i redistributivna razmena (Cvejić, 2011: 34)), kao i pitanja potrošnje i potražnje;

Sociološki aspekti ekonomskog razvitka – pomenuti aspekti se pretežno sagledavaju kao društveno-strukturalne promene koje prate ekonomski razvoj ili ih taj razvoj izaziva, pri čemu je naglasak na diferencijaciji koja prati, izaziva i olakšava privredni razvoj, iako se nude uvidi u sociološke faktore poput štednje, odnosa prema radu ili preduzetništva.

Upravo je u poslednjoj oblasti Smelser pokušao da prevaziđe česti prigovor Parsonsovoj teoriji – onaj o njenoj neprimenljivosti usled isuviše velike opštosti – upuštanjem u njeno empirijsko proveravanje u oblasti promena u britanskom društvu tokom industrijske revolucije (Smelser, 1959). Ono što je Marks u Kapitalu opisao kao proces kapitalističkog preobražaja, Smelser naziva procesom „strukturalne diferencijacije“ koji je uobičajen oblik promene za rastuće i sisteme u fazi razvoja. Zaključak studije je da „opšta teorija akcije“ može tačno predvideti tok ove diferencijacije.

S obzirom da je Smelser u primeni Parsonsove teorije na opisani način zašao u domen teorija društvene promene – tačnije, teorije modernizacije – nije iznenađujuće što se taj pravac nastavio, i to u radu Vilberta Mura. U pogledu nekih implikacija Parsonsove teorije, koje su išle u pravcu iskaza o procesima modernizacije kao u toj meri strukturalno predodređenih da bi u svim društvima bili isti, Mur tvrdi da jedinstven model promene nije moguć ni naučno ni praktički. Drugim rečima, niti ga je moguće naučno zasnovati i empirijski proveriti, niti bi ga ljudi – najverovatnije stanovnici zemalja Trećeg sveta – zaista i sledili. Međutim, moguće je govoriti o nekim strukturalnim pretpostavkama, pratećim pojavama i posledicama industrijalizacije, koje su, doduše, samo verovatne, a odnose se na sledeće: prenosivost svojine, mobilnost rada, politička stabilnost, institucionalizacija „racionalnosti“, uspostavljanje veberovski shvaćene organizacije privrede, osposobljavanje države za obavljanje svojih privrednih funkcija… Glavni rezultat ovih nastojanja, nezavisno od tačnosti i opravdanosti ovog ili onog predviđanja, sastojao se u tome što je ovakvim pristupom ekonomskom razvitku otpočelo znatno složenije proučavanje pretpostavki, uslova i efekata privrednog razvoja nego što je to bilo uobičajeno kod ekonomista, i u toj meri da je dobar deo ekonomske sociologije 60-ih godina bio u znaku ovakvih proučavanja (Bolčić, 1990: 95).

Naposletku, doprinos Bertolda Hozelica vrlo je specifičan. Hozelic se najvećim delom bavio proučavanjem kulturnih promena i ekonomskog razvoja, nastojeći da pokaže koje osobine tradicionalne kulture (ili onoga što je on pod tim razumevao) mogu da otežaju ekonomski razvoj, kao i to kako novim kulturnim praksama taj razvoj i podstaći. Dve stvari čine Hozelicov rad specifičnim: prvo, njegovo delo Sociological Aspects of Economic Growth (Hoselitz, 1960) prevedeno je na 25 jezika uz pomoć američkog Stejt Departmenta i, drugo, iako je znao da proces kulturnih promena nije jednolinijski, kao ni da razaranja tradicionalnih vrednosnih sistema ne vode uvek istom ishodu, Hozelic je takođe znao da praktično preporuči da zemlje u razvoju Azije, Afrike i Latinske Amerike moraju da slede zapadne institucionalne aranžmane i vrednosti u toj meri da treba da postanu ni manje ni više nego –  „male Amerike“ (Fickett, 1966, navedeno prema: Bolčić, 1990: 96). Nema potrebe mnogo govoriti o tome kakve su mogle da budu i praktične posledice po ove zemlje, onda kada je modernizacijski kurs uzdignut na nivo državne politike u međunarodnom okviru (vid. Escobar, 1995).

Zaključak
Šta se može reći u vezi sa Parsonsovim doprinosima ekonomskoj sociologiji – tačnije, kako se oni mogu oceniti? Videli smo da su dve okolnosti doprinele širokoj kritici Parsonsa – apstraktnost njegovog teorijskog sistema i veliki tematski obuhvat. U nečemu čega su ove dve osobine samo pojavni indikator leži i glavni Parsonsov doprinos – s obzirom da su se tokom ovog rada mogle uvideti specifične prednosti, ali i mane njegovog sistema („presocijalizovanost“ ekonomije, itd), treba istaći da je glavnina njegovih zasluga en general u tome što je ipak, iako nije radikalno odmakao od Vebera u analizi ekonomskog-društvenog delanja, ponudio teorijski sistem kakav kasnije nije mogao biti viđen u sociologiji. Ako se Veber bavio osnovama i nastankom evropskog kapitalizma i u tom kontekstu razvio svoje postavke u vezi sa društvenim delanjem, onda je Parsonsova zasluga u tome što je te postavke ne samo uopštio, već i što je tako uopštene stavove i pojmove povezao u istinski sistem, što je omogućilo njegovu potencijalnu primenu na različite društvene kontekste. Naravno, „spust“ niz ono što Aleksander (Alexander, 1982) naziva „naučnim kontinuumom“, od opštih postavki do empirijskih iskaza, biva tim teži i složeniji što je polazna tačka opštija i što je veća unutrašnja distanca.

Možda glavna Parsonsova vrednost danas leži u tome što nas u doba kada „veliki narativi“ i veliki teorijski sistemi deluju kako nepoželjno, tako i nemoguće, te kada su teorijski zahvati sociologije „razmrvljeni“ i partikularizovani, podseća da ipak, posle (ili pre?) svega toga, treba rešiti i neka „vitalna, ali teška pitanja“. Neka od tih pitanja su i – priroda društva i njegovo opšte funkcionisanje, logika i dinamika ljudskog delanja, opšti društveni zakoni i tendencije, mogućnosti univerzalnih vrednosti i ciljeva, itd. To, svakako, nije moguće ako opšte teorije, uprkos svim njihovim problemima (a Parsonsova u tome nije iskazivala nikakav poseban „deficit“), odbacimo kao „beskorisnu metafiziku“ ili bar ne uvidimo da su nam one neophodne.



Literatura:
Alexander, J., Marx, G. T., Williams, C (eds.). (2004). Self, Social Structure and Belief. Berkeley: University of California Press.
Alexander, J. (1982). Theoretical Logic in Sociology I. Berkeley: University of California Press.
Antonić, S. (2006). U odbranu Parsonsovog shvatanja moći. Sociološki pregled XXXX (1): 57-79.
Bolčić, S. (1990). Parsonsov doprinos ekonomskoj sociologiji. U: A. Milić i dr. (ur.), Sociologija društvene akcije Talkota Parsonsa, Beograd: Institut za sociološka istraživanja, str. 87-105. 
Bottomore, T. (1977). Sociologija kao društvena kritika. Zagreb: Naprijed.
Cvejić, S. (2011). Društvena određenost ekonomskih pojava. Beograd: Čigoja i Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta.
Escobar, A. (1995). Encountering Development: The Making and Unmaking of the Third World. Princeton: Princeton University Press.
Funkcionalizam (1982). Sociološki leksikon. Beograd: Savremena administracija.
Galbraith, J. K. (1995). Ekonomija u perspektivi: kritička povijest. Zagreb: MATE.
Gouldner, A. (1970). The Coming Crisis of Western Sociology. New York: Basic Books.
Hoselitz, B. (1960). Sociological Aspects of Economic Growth. New York: Free Press.
Kožev, A. (1976). Kant. Beograd: Nolit.
Kuvačić, I. (1970). Marksizam i funkcionalizam. Beograd: Komunist.
Milić, A. (1990). Sociološka teorija Talkota Parsonsa i kritičke kontroverze. U: A. Milić i dr. (ur.), Sociologija društvene akcije Talkota Parsonsa, Beograd: Institut za sociološka istraživanja, str. 9-28.
Milić, V. (1989). Prilozi istoriji sociologije. Sarajevo: Veselin Masleša.
Mils, R. (1964). Sociološka imaginacija. Beograd: Savremena škola.
Opalić, P. (2008). Psihijatrijska sociologija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Parsons, T. (1940). An Analytical Approach to the Theory of Social Stratification. American Journal of Sociology 45 (6): 841-862.
Parsons, T. (1954). Essays in Sociological Theory. Glencoe: The Free Press. 
Parsons, T. (1966). Societies: Evolutionary and Comparative Perspectives. New Jersey: Prentice Hall Inc.
Popović, M., Ranković, M. (1981). Teorije i problemi društvenog razvoja. Beograd: BIGZ.
Smelser, N. (1959). Social Change in the Industrial Revolution. London: Routledge & Kegan Paul.




[1] Najpre u pogledu „osnovnih“ socioloških pojmova koji danas spadaju u kanon sociologije, čak i na nižim obrazovnim nivoima na kojima se ona izučava, pri čemu treba imati u vidu na prvom mestu: uloge, vrednosti, norme, institucije, (pod)sisteme, itd.. Nema potrebe posebno naglašavati da je Parsons prvim trima pojmovima (doduše, ništa manje ni poslednjim) pridavao naročito mesto u svojoj teoriji, te da su oni danas, nollens vollens, nezaobilazni i bez eksplicitnog pominjanja samog Parsonsa.
[2] A. Milić (1990: 17) ovaj talas kritike naziva „prvim“ (tzv. „starija kritika“), nakon kog su usledila još dva, doduše, dosta drugačije naravi – ali o tome nešto kasnije.
[3] Ako se uzme u obzir da Parsonsova teorija socijalne akcije nosi ime „voluntarističke“, veza sa Kantom je jasna i izvan epistemologije: ulogu volje nedvosmisleno eksplicira A. Kožev (1976: 5-6) kada piše o tome da kod Kanta dolazi do poistovećivanja „čovečnog u čoveku sa ’čistom Voljom’, što će reći sa stvaralačkom slobodom…“.
[4] Za dinamiku između normativnog i pozitivnog u ekonomiji, vid. Blaug, M., 1982, The Methodology of Economics, Cambridge: Cambridge University Press; u vezi sa „apstrakcijama“ i problemima ortodoksnog (neoklasičnog) ekonomskog modeliranja, vid. Keen, S., 2011, Debunking Economics, London: Zed Books, kao i Varoufakis, Y., 1998, Foundations of Economics, London and New York: Routledge.
* Nota bene: paralelizam ne postoji na svim horizontalnim instancama, tj. politika nema veze sa kontrolom proizvodnje vrednosti, društvena zajednica nema veze sa kombinovanjem faktora proizvodnje, itd. Dinamika opisana u tabeli podrobnije je objašnjena malo kasnije.
[5] Radi ilustracije ove poente, ali i njenog boljeg razumevanja, treba se podsetiti uloge svojine u Parsonsovoj teoriji stratifikacije: da nije „viška“ početnih svojinskih resursa koji postoje zahvaljujući tome što je svojinu moguće akumulirati i preneti na decu u okviru porodice, društvena struktura bila bi skoro potpuno meritokratska, odnosno, niko ne bi imao status viši nego što je to zaslužio postignućem, ličnim osobinama ili nekom drugom „osnovom diferencijalnog vrednovanja“. U tom smislu, „početna kontrola“ svojine može da „iskrivi“ potencijalno meritokratsku strukturu, slično kao što i kontrola faktora proizvodnje remeti isključivo tržišno formiranje cena (vid. Parsons, 1940).