Tuesday, 15 December 2015

Marksističko shvatanje rada, otuđenja, i moguće alternative

Autor: Milan Urošević

Značaj Marksovog razmatranja rada za savremeno društvo
„Ćovek jedne dimenzije“, monuemntalno delo Herberta Markuzea predstavlja paradigmatičan primer neomarksističke misli i jasno odražava duh vremena u kome je nastalo. Ono se obraća svojim čitaocima ukazujući na jednu lagano naviruću tendenciju koja postepeno obuhvata ceo zapadni svet. Ovu tendenciju Markuze izlaže u uvodnom poglavlju svog dela kao uhodanu, razumnu demokratsku neslobodu koja karateriše industrijsku civilizaciju njegovog vremena. (Markuze 1989: 21) Ova civilizacija, već uhodana laganim razvojem svoje tehnološke i proizvodne baze još od 18. veka upravo ovim njenim razvojem ispoljava tendenciju ka totalitarizmu, totalitarizmu zasnovanom na organizaciji ove tehnološke baze. (Markuze 1989: 22)


To je znamenje tehničkog progresa, istog onog progresa kome dugujemo uspostavljanje sve veće kontrole nad prirodom od strane čoveka i sve veću mogućnost zadovoljenja ljudskih potreba. (Markuze 1989: 21) Ovde uviđamo glavnu kontradikciju sa kojom se Marks uhvatio u koštac i posredno i neposredno je razmatrajući kroz celo svoje delo, čovek napreduje, ostvaruje sve veću vlast nad prirodom, ali uvećavanje ove vlasti ostvaruje se na račun odbacivanja plodova te vlasti i potčnjavanja čoveka moćima postvarenih sila, sila spoljašnjih njemu samom. (Kolakovski 1980: 412) Kroz ovakvo viđenje jedne od glavnih kontradikcija karaterističnih za moderna društva možemo uvideti značaj koji Marksovo delo ima za proučavanje sfere rada čak i u današnjem vremenu. Dok sa jedne strane uviđamo ogromno uvećanje produktivnosti rada, uvećanje obima proizvodnje i potencijal da sve većem broju ljudi omogućimo život izvan bede i opasnoti po njihovu egzistenciju sa druge strane nam se ukazuje suprotna slika. Ovu drugu, sumorniju stranu karateriše sve ono što je Marks navodio kao svojstveno radu u kapitalističkom društvu, otuđenje, kontrola, beda i monotonost. Tehnički napredak modernog društva je vladajućim snagama omogućio kontrolu nad procesom rada i time nad samim radnicima kao nikad pre, ovaj tehnički sistem stvara „kasarnsku disciplinu“ u kome kapital funkcioniše kao „privatni zakonodavac“ i propisuje zakone kojima se čovek mora povinovati, zakone proizvodnog procesa. (Marks 1979: 375, 376) Na ovakvim Marksovim uvidima o karakteru proizvodnog procesa u industrijskom društvu Markuze zasniva svoju analizu o totalitarnim tendencijama modernog društva, tehnički aparat koji upravlja proizvodnjom i radom podređuje čoveka samom tehničkom procesu. Savremeno industrijsko društvo svoj totalitarizam ne duguje političkoj dominaciji, već jednom vidu tehnološko-ekonomske koordinacije koja manipuliše čovekom i njegovim potrebama, ova dominacija ne isključuje postojanje pluralizma u političkom životu, ali i pored toga isključuje suštinski otpor njenom totalitarnom karakteru (Markuze 1989: 22,23) Iz ovakve analize karaktera proizvodnje i rada u modernom društvu možemo videti eho Marksovog rada koji odjekuje od njegovog vremena do danas, kroz više od sto godina društvenog razvoja i ukazuje nam se kao jedno upozorenje, upozorenje koje ukazuje na nužnost razrešenja kontradikcija kojer stoje u osnovi našeg društva. Da bi smo se upustili u ovakav poduhvat kao što je razrešenje ovih kontradikcija moramo uvideti gde se nalazi njihov izvor, a postavljanje tog pitanja već donekle naslućuje odgovor, to je sfera rada. Iz ovog razloga nam se Marksovo delo a posebno njegova razmatranja prirode rada kao takvog i svega što iz njega proizilazi danas ukazuje aktuelno kao i u vremenu u kome je napisano, iz razloga što razmatra iste one kontradikcije koje nažalost još uvek opterećuju čovečanstvo. Njihovo razrešavanje nam se ukazuje kao neizbežno jer u onoj meri u kojoj sfera rada izgleda opterećenja teškoćama ona postaje potencijalna baza za novu slobodu čoveka. (Markuze 1989: 23)

Problemi tumačenja Marksovog dela: Zašto Marks nije Marksista?
Za razliku od većine društvenih teoretičara koji su stekli značaj pre i posle Marksovog života, Marks nije insistirao na oštrom razdvajanju teorijskog i praktičnog rada, jedinstvo teorije i prakse je za njega bila osnovna maksima i bio je aktivno umešan u borbe radničkog pokreta tokom 19. veka (Hyman 2006: 26) Iz ovakvog stava su proizašli brojni problemi, kroz istoriju Marksov rad je postao osnova brojnih političkih pokreta i partija što je samo po sebi dovelo do raznih političkih kontraverzi kao i do mnogobrojnih proizovoljnih tumačenja njegovog dela. (Hayman 2006: 27) Na tragu Marksovog praktičnog delovanja u radničkom pokretu nastali u brojni prigovori koji su dolazili od strane onih autora koji su insitirali na čistoći i neukaljanosti teorijskih promatranja bilo koji oblicima vrednovanja, onih koji su insistirali na „čistoj“ teoriji. (Korać 1982: 21) Prema prigovorima ovih autora koji su insistirali na vrednosnoj neutralnosti nauke Marksov teorijski rad izgleda nečisto jer je Marks smisao svakog svog teorijskog stava tražio u praktičnom delovanju, na ovaj način insistiranje na vrednosnoj neutralnosti diskredituje njegov rad jer ga nužno optužuje za pristrasnost. (Korać 1982: 21) Ovakve kritike odražavaju tendenciju u naučnoj teoriji koja teži izbegavanju kritike društva, koja se opravdava navodno obranom autonomije naučne misli. (Korać 1982: 21) Autori koji ispoljavaju ove tendencije, a za koje slobodno možemo reći da su pozitivistički orjentisani zaboravljaju da su teoretičari društva obavezni da kritikom društva što je više moguće otklone sve elemente ideologije da bi što bolje mogli prodreti u unutrašnje strukture predmeta svog istraživanja, dok insistirajući na pozitivističkim tendencijama mogu samo vršiti površne deskripcije. (Korać 1982:21) Prema Sartrovoj definiciji intelektualac je kritičar društva ako nije, nepotreban je, dok sa druge strane pozitivizmom se obrće u konformizam jer činjeničko postaje istinito, na ovaj način imamo jedinstvo teorije i prakse kao jedinstvo naučnog i političkog delovanja usmerenog ka kritici i promeni društva i pozitivističko odvajanje ove dve sfere kao apologiju maskiranu u težnji ka „čistoći“ naučne misli. (Brujić 1989: 254) Težnjom ka ujedinjavanju teorije i prakse Marks je dokazao svoju čvrstu usmerenost ka izmeni sveta što je naveo kao svoj zadatak u Tezama o Fojerbahu: „Filozofi su svet samo različito interpretirali, radi se o tome da se on izmeni“. (Marks 1978: 339)

Drugi skup problema u Marksovom delu nastaje u nedostatku njegove sistematičnosti. Mnogi društveni teoretičari od 19. veka pa nadalje su težili fomiranju jednog zatvorenog i koherentnog teorijskog sistema koji bi mogao dati sve potrebne odgovore, ovo se lako može videti kod autora kao što su Ogist Kont ili Herbert Spenser koji su svom delu dali ovakav zaokruženi karakter. Kod Marksa je ovakav teorijski sistem taško naći, njegovo delo pre svega karakteriše težnja ka kritici i otvorenost samog sistema ka daljem rastu i razvoju. Postavlja se pitanje koliko su razni tumači Marksovog dela počevši od samog Engelsa uprostili njegovo delo a koliko su ostavili njegovu izvornu kompleksnost na mestu. Neki autori su tvrdili da je Engels nametnuo određeni tehnološki determinizam kao osnovu Marksovog sistema što je navodno kasnije konstituisao Lenjin. (Hyman 2006: 28)  "Sam Marks, u svakom slučaju, nije tražio konačne izvesnosti. Mnogo je više bio zainteresovan za kritički posao dovođenja u pitanje onoga što je izvesno, u cilju da se otvore novi prostori za misao i delovanje za koje nije istog trenutka jasno šta će biti njegov pravi rezultat." [1]


Treći izvor problema i kritika Marksovog dela je svakako najvažniji jer se odnosi na celokupan njegov rad i za nas se postavlja kao jako bitan jer se bavi suštinom njegovog razmatranja društvenih pojava a time i sfere rada. Ovi problemi se mogu nazvati problemima redukcionizma, smatra se naime da je celokupno Markosovo stanovište oblik ekonomskog redukcionizma i da je Marks sveo sve pojave u društvu i istoriji na epifenomene ekonomskih ili materijalnih procesa. Ovakvom stanovištu su se sami Marks i Engels oštro suprotstavljali smatrajući da ovakva stanovišta predstavljaju opasnost vulgarizovanja njihove teorije i u ovoj tački nam postaje bitno Marksovo pismo njegovom zetu Polu Lafargeu u kome on tvrdi da ukoliko je to stav onih koji se nazivaju Marksistima on nije Marksista. Druga vrsta redukcionizma za koju Marks biva optuživan je se može nazvati tehnološki determinizam kod koga se kao dokaz uzima famozni izvod iz Bede Filozofije u kojoj Marks tvrdi kako nam ručni mlin daje društvo sa feudalnim gospodarima a parni mlin društvo sa industrijskim kapitalistima. (Marks 1946: 94) Od oba ova redukcionistička shvatanja Marks i Engels su se oštro ograđivali, i osim prethodno pomenute izjave tvrdili su u brojnim pismima da njihova teorija ne tvrdi ništa više od toga da su ekonomski i tehnološki uslovi određujući za ljudsko društvo samo u poslednjoj instanci, sve dalje od toga bi vulgarizovalo nihovu teoriju, oduzimajući značaj drugim faktorima u razvoju društva. (Kolakovski 1980: 401) Poslednji vid redukcionizma za koji je Marks optužen za nas ima poseban značaj iz razloga što dotiče načine formiranja i proizvodnje ljudske svesti i čoveka, a to je sociologizam. Za Marksa se tvrdi da je čoveka kao biće sveo na praznu tablu na koju društvo ispisuje sadržaj, i da ekonomski tehnološki i politički faktori i pre svega društvena struktura imaju primat dok bilo kakav vid čovekove suštinske prirode na postoji. Kao dokaz za ovakve tvrdnje uzima se poznati deo iz predgovora Prilogu Kritici Političke Ekonomije u kome Marks tvrdi da proizvodni odnosi koji sačinjavaju ekonomsku strukturu društva stvaraju osnovu za politički i pravni život koji zauzvrat uslovljavaju duhovni život u društvu kao takvom. (Marks 1985: 21) „Ne određuje svest ljudi njihovo biće, već obrnuto, njihovo društveno biće određuje njihovu svest“ (Marks 1984: 21) Ovim sociologističkim optužbama upućenim Marksu oštro se suprotstavlja Erih From svojom tvrdnjom da je Marks smatrao da je čovek jedan prepoznatljiv entitet koji se može osim biološki odrediti i psihološki, argumente za ovu tvrdnju From nalazi u Marksovoj raspravi sa Bentamom. (From 1979: 34) „Ako na primer želimo da znamo šta je psu korisno, onda moramo temeljno proučiti pseću prirodu. Sama ova priroda se ne da iskontruisati iz „principa korisnosti“. Kad taj princip primeniomo na čoveka, tj. kad njime hoćemo da ocenjujemo ljudske radnje, pokrete, odnose itd. onda je tu u pitanju prvo ljudska priroda uopšte, a potom ona koja se menja u svakoj istorijskoj epohi“ (Marks 1979: 538) Ovim From dokazuje svoju tvrdnju da, naime, Marks priznaje postojanje jedne ljudske prirode koju smatra ljudskom esencijom i drugog dela te iste prirode koja biva istorjiski modifikovana kroz različite istorijske epohe koja se može nazvati ljudska egzistencija. (From 1979: 34,35)

Oslobođena svih redukcionizama Marksova teorija nam te ukazuje kao jedan otvoren stalno evoluirajući sistem koju baš zbog svoje fleksibilnosti zadržava svoj značaj kroz vreme i uvećava broj autora koji ga na ovaj ili onaj način koriste i uvažavaju. Značaj razmatranja kritika i prigovora upućenih Marksovom delu u svetlu razmatranja sfere rada iz marksističke perspektive je višestruk. Kao najznačajniji razlog izdvaja se otklanjanje pokušaja vulgarnog redukovanja čovekovog rada na bilo koji od faktora bio on ekonomski, tehnološki ili društveni, ne zanemarujući ove faktore kao bitne rad se u Marksovoj misli prikazuje pre svega kao jedna relacija. Fromovo razmatranje odnosa između esencije i egzistencije ili između opšte i posebne ljudske prirode će nam se ukazati kao jako bitno u daljem razmatranju, pre svega jer možemo na rad ukazati kao na jednu relaciju koja čoveka spaja sa samim sobom, sa svojim sopstvenim postojanjem.

Stvaralačka dijalektika: Čovekova samodelatnost i samoproizvodnja kroz proces rada kao čovekova suština
Uloga koju rad zauzima u Marksovoj misli može se razumeti samo ako se posmatra kao deo jedne sveobuhvatnije celine koju čini njegovo antropološko učenje tj. njegovo viđenje ljudske suštine uopšte. Ovo Marksovo viđenje duboko je ukorenjeno u Hegelovoj misli i njegovom razmatranju odnosa između čovekove esencije i egzistencije. Kod Hegela se u procesu egzistencije ostvaruje čovekova esencija ali takođe egzistirati znači vraćati se esenciji. (From 1979: 36) Ovaj dijalektički proces podrazumeva delanje putem kojeg čovek „napravi svet svojim sopstvenim“, na ovaj način čovek kroz svoju egzistenciju ostvaruje svoju esenciju, ovo je proces međuodnosa. (From 1979: 37) Ovakav proces je suština, putem njega svaka stvar se suočava sa svojim protivrečnostima i ostvaruje svoje mogućnosti, na taj način se esencija ostvaruje putem egzistencije, unutrašnje mogućnosti bivaju ostvarene kroz proces postojanja. (From 1979: 37) Suštinu ovog Hegelovog učenja čini njegovo viđenje mogućnosti koje postoje u svim stvarima, ovaj prethodno opisani proces dovodi do njihovog ostvarivanja. Još jedno bitno viđenje gde se Marks neposredno nadovezuje na Hegela čini ideja produktivnosti i produktivnog čoveka, za Hegela i Marksa čovek jeste neko onoliko koliko se aktivno i produktivno odnosi prema svetu oko sebe, jedini način da čovek svoje unutrašnje potencijale ostvari je neprekidnom delatnošću. (From 1979: 38,39) „U ovom produktivnom procesu čovek ostvaruje svoju suštinu, vraća se svojoj suštini, što teološkim jezikom rečeno nije ništa drugo nego njegovo vraćanje bogu.“ (From 1979: 39)

Ovaj dijalektički proces se nalazi u centru naših razmatranja, ovo je proces putem kojeg čovek ostvaruje svoje unutrašnje potencijale i time stvarajući samog sebe postaje čovek. Proces putem kojeg čovek sebe ostvaruje se može slikovito prikazati jednom Hegelovom metaforom: „Gospodar teži da zadovolji svoje potrebe i u tu svrhu koristi rad sluge. Sluga se postavlja između gospodara i predmeta. Svojom delatnošću i obradom predmeta sluga razvija samosvest, a gospodar ostaje osuđen na neplodnost.“ (Korać 1982: 52)  Iz ovog slikovitog metaforičkog prikaza može se jasno videti da je rad taj koji postavljen između nagonskih potreba čoveka i njihovog zadovoljenja uzdiže čoveka iznad potreba kojima je potčinjen i dovodi do formiranja čovekove samosvesti. (Korać 1982: 52) Rad je za Marksa bio daleko od proste ekonomske kategorije kao što ga ekonomisti vide on je pre svega proces između čoveka i prirode putem kojeg čovek preoblikuje prirodu i prilagođava je sam sebi ali u tom procesu on menja i svoju sopsvenu prirodu i u njoj budi zaspale potencijale. (Marks 1979: 163) Na ovaj način rad je proces putem kojeg čovek ostvaruje sebe kao biće, on je njegova životna delatnost, delatnost putem koje čovek ostvaruje i samoizražava sebe. Prema Marksovoj tvrdnji životna delatnost je ono što karakteriše svaku vrstu i upravo u toj tački on locira način na koji se čovek razlikuje od drugih vrsta. (Marks 1978: 251) Životinje su neposredno stopljene sa svojom životnom delatnošću, sa svojim radom, iz razloga što proizvode pod neposrednom prinudom svojih nagonskih potreba (danas bismo rekli genetike), dok čovek onda kada proizvodi slobodan od svojih nagona čini svoj rad, svoju životnu delatnost predmetom svoje svesti. (Marks 1978: 251) Tu se proizvođenje, rad čoveka razlikuje od rada životinje, čovek proizvode svog rada oblikuje u svom umu, njegov rad je usmeren prema određenoj svrsi, ima određen teleološki karakter. Zaokružujući na ovaj način čovekovu suštinu i izdvajajući rad konstitutivni deo čoveka, proces putem kojeg čovek sebe proizvodi Marks na svojevrstan način izlazi iz antropoloških okvira putem izdvajanja još jednog aspekta karaktera rada kao posebne ljudske delatnosti, a to je njegova društvenost. Ova društvenost se ne ispoljava samo u kolektivnim oblicima rada, društveni karakter rada ide daleko dublje od  toga. Objavljanjem rada kao svoje životne delatnosti čovek sebe potvrđuje kao društveno biče, obavljajući životnu delatnost karakterističnu za sopstvenu vrstu čovek se potvrđuje kao pripadnik ljudskog roda. Na ovaj način individualni ljudski život i opšti život čoveka bivaju ujedinjeni, poseban život svakog pojedinca se kroz ispoljavanje tog života u procesu rada iskazuje kao opšti život celog ljudskog roda. „Pre svega treba izbeći da se društvo ponovo fiksira kao apstrakcija, nasuprot individuumu. Individuum je društveno biće. Stoga je njegovo ispoljavanje života – makar se i ono ne pojavljuje u neposrednom obliku zajedničkog života koji se vrši istovremeno sa drugima – ispoljavanje i potvrđivanje društvenog života.“ (Marks 1978: 278)

Ovde vidimo kako je prema Marksovoj misli rad specifična delatnost iz razloga što se njom čovek potvrđuje kao biće, kroz rad čovek potvrđuje svoju ljudskost i ostvaruje sebe kao čoveka; čovek sebe potvrđuje u procesu rada, u obradi predmetnog sveta, rad podrazumeva opredmećenje čovekovog rodnog života, proces posle kojeg čovek sam sebe ogleda u svetu koji je sam stvorio. (Marks 1978: 252) Ovakvo viđenje rada ima još jednu širu implikaciju, ako čovek sam sebe stvara kroz rad u procesu njegovog odnošenja sa prirodom, onda je čovekova istorija, istorija čovekovog samostvaranja. U procesu evolucije čovek je sebe putem rada uzdigao iznad neposrednih nagonskih potreba i promenio svoj odnos prema prirodi a i prema sebi samom. (From 1979:25) „Čovek samog sebe rađa u procesu istorije“. (From 1979: 25)

Kobni odnos: otuđenje rada
Ovakvo viđenje realizacije čovekove suštine kroz dijalektički odnos esencije i egzistencije u kojem se esencija razvija kroz čovekovu egzistenciju u Marksovom delu biva dopunjena svojom suprotnošću. Ova suprotnost se iskazuje u njegovom razmatranju otuđenja, procesa putem kojeg suštinski rečeno čovekova esencija biva degradirana na puko sredstvo egzistencije. U procesu otuđenja esencija prestaje da bude svrha sama po sebi i biva instrumentalizovana u cilju prostog fizičkog opstanka. Kao i što čovekovo samoostvarenje kroz rad posmatramo kao proces tako i otuđenje možemo posmatrati procesualno, kao proces kojim čovekova suština biva otuđena od njega samog i pretvorena u instrument čovekovog opstanka, ovaj proces Marks razmatra u nekoliko nivoa. (1) U prvom nivou, usled kapitalističkog oblika proizvodnje proizvodi koje radnik stvara tokom procesa rada ne pripadaju njemu, već nekom drugom. Usled ove činjenice proizvodi njegovog rada bivaju ospoljeni, stoje naspram radnika kao nešto njemu strano nešto tuđe i dobijaju svojevrstan sopstveni život. Posledica ovakvog ognosa prema proizvodima rada je suprotstavljenost između radnika i proizvoda, oni dobijaju sopstveni život, ali to je život radnika, eksternalizovan život koji radnik usađuje u predmet a koji sada stoji naspram radniku kao spoljašnja egzistencija. Na ovaj način život koji je radnik pridao predmetu se osamostaljuje i suprotstavlja se radniku kao samostalna sila koja je radniku neprijateljska i strana. Ovo neprijateljstvo se iskazuje u činjenici da što radnik više radi to više pridaje u proizvode svog rada to bogatiji postaje njemu suprotstavljeni predmetni svet, a on postaje sve siromašniji u svom unutrašnjem svetu  (Marks 1978: 246, 247) (2) Drugi nivo otuđenja se iskazuje kao nastavak progredirajućeg procesa, u ovom nivou otuđenja Marks razmatra otuđenje radnika u samom procesu proizvodnje. (Marks 1978: 248) Otuđenje u procesu proizvodnje se iskazuje kao otuđenje čovekove životne delatnosti od njega samog, rad, proces koji je nekada bio svrha samo sebi i koji je imao ulogu ujedinjenja čovekove esencije sa njegovim postojanjem biva instrumentalizovan. Sam proces rada se kao i njegovi proizvodi suprotstavljaju radniku kao sila koja postoji izvan njega, rad prestaje da bude ostvarenje čovekovih potencijala i postaje prinudna sila, njegova životna delatnost postaje delatnost koja uništava čovekovu prirodu i čovekov duh. U ovakvom procesu rada, rad se drastično udaljava od onog vida rada u kome čovek dobrovoljno slobodan od prinude vrši samorazvitak, rad postaje prisilan rad, rad koji pripada nekome drugom, a pošto pripada drugome, rad predstavlja gubitak samog čoveka. (Marks 1978: 248,249) (3) Treći i najozbiljniji nivo otuđenja nastaje kao nužna posledica prva dva, otuđenje čoveka od proizvoda svog rada i od samog procesa rada kao njegove životne delatnosti otuđuje čoveku njegovu suštinu, njegovu esenciju. Otuđeni rad čini čovekovu esenciju sredstvom njegove inidivudalne egzistencije, ovo se dešava jer se rad, njegova životna delatnost koja čini suštinu ljudske vrste biva instrumentalizovana kao sredstvo za zadovoljenje fizičkih potreba. (Marks 1978: 251) Ovo se čini mogućim putem prethodno objašnjene razlike između čoveka i životinje, putem toga što se čovek stavlja svoju životnu delatnost kao predmet svoje svesti, ova čovekova specifičnost dovodi do toga da otuđeni rad čini čovekovu životnu delatnost sredstvom i time njegova esencija sama po sebi postaje sredstvo egzistencije. „Sam život se pojavljuje kao sredstvo za život“ (Marks 1978: 251) (4) Poslednja konsekvencija otuđenog rada logično proizilazi iz Marksovog stava da ono što važi za odnos čoveka samom prema sebi važi i za odnos čoveka prema drugom čoveku. (Marks 1978: 252) U situaciji da je čovek otuđen od sebe samog proizilazi međuljudsko otuđenje, otuđenje se iz sfere rada preliva u međuljudski odnos, čovek koji je suprotstavljen prizovodima svog rada a time sopstvenom izraženom životu suprotstavljen je i drugom čoveku. (Marks 1978: 21)

Otuđenje je izuzetno bitan koncept Marksovog antropološkog stanovišta, ono nam se danas ukazuje aktuelnije nego ikad, od fabrika sa do tančina razmrvljenim vidovima rada do trgovina sa radnicima prisiljenim da koriste svoj osmeh i svoje manire u cilju daljeg uvećanja one predmetne sfere koja čini njihov ospoljeni život. Razvitak tehnološke sfere koja je toliko uvećala proizvodne mogućnosti čovečanstva to isto čovečanstvo platilo je otuđenjem od sopstvenog rada, čineći čoveka prostim dodatkom mašini od koga se zahteva najjednostavniji pokret ruke. (Marks 1948: 31) Time vidimo do koje mere je naše doba bremenito tehnološkim determinizmom, koji nam govori da poštovanjem apstraktnih tehnoloških zahteva možemo postići željeni nivo proizvodanje. (Bolčić 2003: 46) Ovi tehnološki zahtevi za uvećanjem se u okvriu kapitalističkog sistema uvek ostvaruju na račun individualnog radnika, uništavajući suštinu njegovog procesa rada, degradirajući uslove rada i pretvarajući sav njegov život u radno vreme. (Marks 1979: 571) Ovi tehnološki zahtevi zajedno sa otuđenjem dostižu svoj vrhunac u industrijskoj proizvodnji kapitalističkog sistema, dok je radnik u manufakturi i zanatu radio sa alatom, radnik se u kapitalizmu podčinjava ogromnom mrtvom fabričkom mehanizmu čiji on postaje živi dodatak. (Marks 1979: 374) „Svakoj kapitalističkoj proizvodnji...zajedničko je to da ne primenjuje radnik uslov za rad, već obratno uslov za rad primenuje radnika, ali ovo izvrtanje postaje tehničko opipljiva stvar tek sa mašinom.“ (Marks 1979: 374) U industrijskoj proizvodnji do krajnjih granica se ispoljava dominacija tehničke nad ljudskom komponentom rada, mrtvog nad živim radom. (Bolčić 2003: 48)

Dok se u atmosferi fabričke proizvodnje otuđenje rada može pozicionirati u odnosu čoveka i mašine, i tu locirati njegov svojevrsni koren, u ostalim delovima sfere rada svedooci smo instrumentalizacije čovekovih duhovnih i emotivnih sposobnosti. Službenici, prodavci i ostali radnici u tercijarnom sektoru usluga nisu ništa manje otuđeni od manuelnih radnika, i dok su jedni prinuđeni da prodaju svoj fizičku snagu drugi su prinuđeni da prodaju svoju ličnost, svoj osmeh, manire, raspoloženje na tom istom tržištu rada. (From 1979: 63) Ovaj fenomen je američki sociolog Rajt Mils nazvao „tržište ličnosti“ i odlično ga je opisao u istoimenom poglavlju svoje knjige „Beli Okovratnik“: „Tržište ličnosti, najpresudnija posledica i simptom velike prodavnice, čini osnovu sveopšteg nepoverenja i samootuđenja koji su tako karakteristični za velegradske ljude. Bez zajedničkih vrednosti i uzajamnog poverenja, novčana veza koja spaja jednog čoveka sa drugim u prolaznom kontaktu je postala suptilna na više načina i zadire dublje u sve oblasti života i odnosa. Trgovački etos zahteva od ljudi da se prave zaintersovani za druge da bi manipulisali njima. Tokom vremena i dok se ovakav etos širi to je postalo opšta pojava. Pored toga, on je postao deo čovekovog posla i životnog stila, ali sada uz prećutno razumevanje jer se zna da je manipulisanje inherentno svakom ljudskom kontaktu. Ljudi su otuđeni jedan od drugog, budući da svaki postajno pokušava učiniti od drugog svoje oruđe i vremenom se taj krug zatvorio, čovek čini oruđe od sebe samoga i otuđuje se od sebe kao tog oruđa.“ (Mils 1979: 176)

Šanse za alternativu: Oživljavanje utopije
Postavlja se pitanje da li smo iscrtavajući sliku otuđenja toliko verno prikazali karakter života modernog čoveka da nam se takav sistem prikazuje kao suštinski nepopravljiv. Totalitarni karakter modernog, jednodimenzionalnog društva na koje nas je Markuze upozoravao zatvara šanse alternativama, a prava i slobode koje su u svom nastanku bile bitno kritičke ideje gube svoju funkciju pred društvom sve sposobnijim da zadovolji potrebe ljudi načinom na koji je organizovano. (Markuze 1989: 21) Ovakvo društvo, čini se, sa pravom može zahtevati poslušnost svojih članova, a nekonformizam se postavlja kao društveno nekoristan. (Markuze 1989: 22)  Ipak ispod sloja prividnog i ideološki obojenog progresa bujaju problemi koji se naizgled predstavljaju kao nebitni ili se guraju pod tepih individualizirajući ih na lične probleme u životnima pojedinaca i time ih izvajajući iz političke sfere i pogleda javnosti. Ovim nam se jasno predstavlja preovladavajući nedostatak političke inventivnosti u savremenom svetu, svi politički modeli izgledaju oprobani i isto tako prevaziđeni, gubeći poverenje građana, kako u modele tako i u alternative postojećem poretku, proizvodeći apatiju. (Atali 1978: 177) I pored preovladavajuće klime zahtevi za prevazilaženje prethodno opisanog otuđenog stanja života neizbežno će postajati sve teže podnošljivi, a zahtevi za menjanjem načina života sve snažniji, postavlja se pitanje da li možemo na ove zahteve dati odgovor i koje bi snage ovu promenu donele. (Atali 1978: 177) Radnici inkorporirani u postojeći sistem putem vidova novonastalih participacija u upravljanju nam ne upadaju u vidokrug kao snage nove preko potrebne promene; dok mnogi vidovi opozicionih snaga u političkoj sferi ne dopiru do suštinskih korena problema današnjice, problema u sistemu koji ne negira politički pluralizam upravo jer njegove tehnokratske snage ne dolaze u opasnost promenama u ovoj sferi. Ispod ove površine manje više konzervativnih baza ukazuje nam se supstrat onih koji se nalaze na marginama ovog sistema, autsajdera, onih odbačenih zbog svojih različitih identiteta, nezaposlenih i nezapošljivih, prekarijata, onih koji egzistiraju izvan ovih navodno demokratskih procesa politički pluralnog društva. (Markuze 1989: 234) Njihovi životi nam ukazuju na najrealnije probleme i najpotrebnije promene i dokrajčivanja nesnosnih institucija. (Markuze 1989: 234) Upravo je njihov otpor jedini legitiman iz razloga što dolazi izvan sistema, udara na sistem spolja i zbog toga nije podložan njegovim devijacijama, njihov udar ne podleže pravilima igre i zbog toga će ih i razotkriti kao nepoštenu igru trikova. (Makruze 1989: 235) Cilj ovakvih spoljašnjih napada na trenutni poredak, ako se želi da oni budu plodni i kontruktivni može biti samo jedan, a to je suštinsko prevazilaženje kontradikcija koje su inherentne tom poretku. Prevazilaženje ovih kontradikcija izrodilo bi iz nedara starog poretka jedan novi, otvaranje famoznog „carstva slobode“ o kome nam je Marks govorio, ovo prevazilaženje dovelo bi do konačnog stvaranja socijalizma (komunizma). Ovakvo prevazilaženje bi dovelo do konačnog razotuđenja, do prevazilaženje podele na subjekt i objekt, izjednačavanje esencije i egzistencije, sjedinjenje čoveka sa prirodom, na mesto starog društva došlo bi novo u kome je slobodni razvitak svakog pojedinca uslov razvitka za sve. (Marks 1948: 67) Dostizanje ovakvog nivoa slobode bi poništilo funkcionalnu zavisnost čovekove svesti od odnosa proizvodnje koji se nalaze u bazi, onaj famozni prethodno pomenuti citat iz Priloga bio bi prevaziđen, širenjem sfere slobode ljudska svest i inicijativa bi uspostavili vlast nad društvenim procesima, izvrćujući zavisnosti koje je Marks uočio. (Kolakovski 1980: 411) „Za Marksa je socijalizam značio...takav svet u kome čovek više nije stranac među strancima, nego je u svom svetu, gde se oseća kao kod kuće.“ (From 1979: 75) „Komunizam kao pozitivno ukidanje privatnog vlasništva kao čovekovog samootuđenja, te stoga, kao zbiljsko prisvajanje čovekove suštine od čoveka i za čoveka jeste stoga, potpun, svestan i unutar celokupnog bogatstva dosadašnjeg razvitka nastali povratak čoveka sebi kao društvenog tj. čovečnog čoveka.“ (Marks 1978: 275) Prvi korak ka ovoj promeni koji moramo preduzeti je kritičko sagledavanje i razotkrivanje laži i idolgema moćnih kao i onih koje sami sebi postavljamo, ako nas zanima istina, jedina nada nam je crvena pilula. (Varufakis 2015: 179)

Literatura:

Hyman, Richard. 2006. Marxist Thought and the analysis of Work, u: Korczynski, Marek Hodson, Randy Edwards, Paul K. (ur.). Social Theory at Work. New York: Oxford University Press
Korać, Veljko. 1982. Marksovo Shvatanje Čoveka, Istorije i Društva. Beograd: Beogradski Izdavačko Grafički Zavod
From, Erih. 1979. Marksovo Shvatanje Čoveka. Beograd: Grafos
Marks, Karl Engels, Fridrih. 1978. Rani Radovi. Zagreb: Naprijed
Marks, Karl. 1948. Manifest Komunističke Partije. Beograd: Kultura
Marks, Karl. 1946. Beda Filozofije. Beograd: Kultura
Marks, Karl. 1979. Kapital I-III. Beograd: Beogradski Izdavačko Grafički Zavod
Marks, Karl. 1985. Prilog Kritici Političke Ekonomije. Beograd: Beogradski Izdavačko Grafički Zavod
Kolakovski, Lešek. 1980. Glavni Tokovi Marksizma. Beograd: Beogradski Izdavačko Grafički Zavod
Bolčić, Silvano. 2003. Svet Rada u Transformaciji. Beograd: Plato
Mills, Charles Wright. 1979. Bijeli okovratnik. Zagreb: Naprijed
Markuze, Herbert. 1989. Čovek Jedne Dimenzije. Sarajevo: Veselin Masleša
Atali, Žak. 1978. Anti-Ekonomika. Beograd: Institut društvenih nauka
Varufakis, Janis. 2015. Ovaj Svet Može da Bude Bolji. Beograd: Kreativni Centar




[1] http://gerusija.com/mihael-hajnrih-je-ne-suis-pas-marxiste/#more-2033