Autorka: Aleksandra Korać
Japanski pristup organizaciji rada i pojam
japanizacije
Pre nego što počnemo da pričamo o feminističkoj
kritici japanizacije, neophodno je objasniti šta je to japanizacija i navesti
glavne karakteristike i specifičnosti japanskog pristupa organizaciji rada.
Termin japanizacija je uveo Turnbull. U širem smislu se može reći da je
japanizacija proces u kom japanska kultura utiče na ostale kulture. Ali u užem
smislu, tj. konkretno vezano za organizaciju radnog procesa, Elger i Smith
definišu japanizaciju kao „proces organizacijske transformacije po načelima
proizvodnje, organizacije rada i upravljanja kakvo se praktikuje u japanskim
firmama“ pod uticajem znanja koja su se uobličila na japanskom iskustvu
industrijskog razvoja (Bolčić, 2003: 175).
U poslednjih četrdeset godina dvadesetog veka došlo je do širenje Japana među najrazvijenije industrijske zemlje. Može se postaviti pitanje šta je to što je specifično baš za japanski način organizacije radnog procesa odnosno koje su to glavne karakteristike ove organizacije? Postoji više mišljenja vezanih za ovo pitanje ali ovde ćemo izdvojiti ono Vilijema Oučija i Olge Kroker. Oba ova stanovišta određuju glavne karakteristike japanske organizacije u odnosu na organizaciju nekog drugog društva (konkretno američkog). Vilijem Ouči se fokusira na socijalni sistem japanskih preduzeća i navodi njegove osobenosti, ono što je bitno drugačije u odnosu na američka preduzeća. Te karakteristike su sledeće: doživotno zaposlenje (dok je u Americi vremenski ograničeno); sporo ocenjivanje i sporo napredovanje (u odnosu na američko brzo); nespecijalizovana radna karijera (u Americi je specijalizovana); implicitna kontrola i mehanizam (u SAD eksplicitna); kolektivno odlučivanje (nasuprot individualnom); kolektivna odgovornost (u američkoj organizaciji individualna) i, na kraju, uzimanje u obzir celine (dok kod američkog slučaja nalazimo segmentiran pristup). U kontekstu Oučijevih karakteristika japanske organizacije rada, japanizacija bi bila vid obnove „ljudske strane“ radnog života ljudi u industrijskom kontekstu (Bolčić, 2003: 176). Ova „ljudska strana“ se najviše vidi u doživotnom zaposlenju. Olga Kroker se takođe fokusira na socijalne sisteme ali njena navođenje osnovnih karakteristika je znatno prošireno u odnosu na Oučijevo a i podeljeno na kategorije (globalni socijalni sistem, socijalni sistem organizacije i menadžerska praksa). Krokerova je, dakle, dala iscrpniji prikaz. U kategoriji vezanoj za globalni socijalni sistem, autorka kao karakteristike izdvaja težnju ka očuvanju tradicionalnog društva, sistem proširene porodice, zatvorenu socijalnu strukturu sa rigidnim klasnim razlikama, kolektivizam i lojalnost grupi i težnju ka harmoničnim odnosima. Iz ovih karakteristika globalnog socijalnog sistema se mogu izvesti karakteristike socijalnog sistema same organizacije, kao na primer poistovećivanje sa organizacijom u kojoj se radi, doživotno zaposlenje (koje imamo navedeno i kod Oučija i koje se generalno uzima kao jedna od najvažnijih karakteristika japanske organizacije rada a i japanizacije), briga organizacije za blagostanje zaposlenih u toku radnog veka ali i posle penzionisanja, mala mobilnost između organizacija, negovanje međusobnog poverenja zaposlenih i uprave. Što se tiče sukoba na radu, može se reći da su oni retki jer se uglavnom preventivno otklanjaju kroz savete zaposlenih i uprave, a i kad dođe do sukoba oni su kratkotrajni. Što se tiče menadžerske prakse, kao najbitnije karakteristike mogu se izdvojiti to da je svaki radnik kontrolor, da su ključne rukovodeće pozicije rezervisane za članove porodice ili za one koji su završili najviše škole, fokus je na kolektivnim zadacima kao i kolektivnoj odgovornosti i nagradama za rad. Neki autori smatraju da japanske osobenosti organizacije rada potiču iz posebnosti japanske proizvodne filozofije tako da se i japanizacija razume kao uvođenje japanski pravila proizvodnje (Bolčić, 2003: 178). Ova pravila su većinski nastala u japanskoj automobilskoj industriji, posebno u Tojoti, tako da se često ta proizvodna filozofija Japana naziva tojotizam. Tojotizam se karakteriše opštom orijentacijom na maksimalnu štednju svih resursa, na uređivanje tokova proizvodnje prema zahtevima kupaca i osiguravanje proizvodnje bez grešaka (Bolčić, 2003: 179). Najvažniji način na koji se organizuje proizvodnja je tzv. Just-in-Time (JIT) menadžment koji se odnosi na to da se radi upravo kad treba. Ova vrsta mendžmenta se razvila da bi se sprečilo nagomilavanje zaliha u magacinima koje se ranije dešavalo jer se unapred naruče određene velike količine. JIT podrazumeva da se zalihe naručuju onda kada su i potrebne za šta je jako bitno posedovanje lojalne mreže dobavljača kao i planiranje i praćenje svega što se radi. Osobine tojotizma se često upoređuju sa tejlorističko-fordističkim pravilima proizvodne organizacije (Bolčić, 2003: 178). Ovo poređenje se pokazalo kao neosnovano s obzirom da su osnovna organizacijska načela bitno drugačija od onih karakterističnih za tejlorističko-fordističku organizacijsku organizaciju. Helling navodi osnovne razlike ove dve vrste organizacije radnog procesa. Za razliku od fordizma u kome se organizacija posmatra kao ljudska tvorevina koja zahteva upravljanje, u tojotizmu je organizacija shvaćena kao sistem koji živi u kome treba rukovođenje. Kod tojotizma se područja odgovornosti preklapaju dok su kod fordizma ona jasno ograničena. U tojotizmu imamo zaposlene koji su stalni članovi organizacije (najčešće je reč o doživotnom zaposlenju) dok u fordizmu poslodavac zapošljava po ugovoru. Takođe, dok u fordizmu zaposleni imaju pasivnu ulogu u tojotizmu im se pridaje aktivna uloga i od njih se očekuje preduzimanje inicijative u poboljšanju radnog procesa. Pored ovih karakteristika, za tojotizam je bitno i to da se problemi rešavaju kolektivno (dakle, svi učestvuju u njihovom rešavanju), do boljeg učinka dolazi zahvaljujući timskom radu i proizvodi se samo ono što je potrebno, kada je potrebno (što je povezano sa principima JIT menadžmenta). Tojotizam se doživljava kao humanizovana varijanta tejlorizma (Bolčić, 2003: 180). Ovo shvatanje je potrebno uzeti sa rezervom jer se često dešava da se sva gorenavedena načela primenjuju samo u delu japanskih firmi tj. u onim firmama koje predstavljaju jezgro japanske privrede a posebno industrije. Dakle, osobine japanske organizacije rada nisu univerzalne za sve japanske firme pa je stoga pogrešno generalizovati. Što se tiče pitanja o mogućnostima transfera japanske proizvodne prakse i socijalnih odnosa u preduzeću, imamo dva najizraženija shvatanja. Jedno se odnosi na vrlo optimistična očekivanja mogućnosti ovog transfera dok drugo govori o skromnim efektima japanizacije u zemljama sa drugačijom globalnom kulturom. Grahamova je ispitivala svakodnevnicu japanizovanih firmi da bi utvrdila koje od ova dva stanovišta je tačno. Koristila se posmatranjem sa učestvovanjem, tačnije prikrivenim posmatranjem sa učestvovanjem (iako ovde nećemo ulaziti u debate o moralnoj ispravnosti ovakvog prikrivanja, bitno je samo napomenuti da u metodologiji postoje iscrpne rasprave vezane za etičnost prikrivanja posmatranja). Autorka se zaposlila u jednoj japanizovanoj firmi u Sjedinjenim Državama i ustanovila je da zaposleni u pogonu pružaju mnoge kolektivne i individualne otpore japanizaciji i razvijaju strategije za suprotstavljanje načinu rada i ponašanju koje bi sledilo iz željene japanizacije (Bolčić, 2003: 181). Iz rezultata istraživanja Grahamove se može zaključiti da se japanizacija ne primenjuje u potpunosti, jako je teško primeniti njene aspekte vezane za kolektivno nagrađivanje kada su većine zemalja Zapada izrazito individualistički orijentisane, ali ipak ima određeni uticaj i donekle se primenjuje.
U poslednjih četrdeset godina dvadesetog veka došlo je do širenje Japana među najrazvijenije industrijske zemlje. Može se postaviti pitanje šta je to što je specifično baš za japanski način organizacije radnog procesa odnosno koje su to glavne karakteristike ove organizacije? Postoji više mišljenja vezanih za ovo pitanje ali ovde ćemo izdvojiti ono Vilijema Oučija i Olge Kroker. Oba ova stanovišta određuju glavne karakteristike japanske organizacije u odnosu na organizaciju nekog drugog društva (konkretno američkog). Vilijem Ouči se fokusira na socijalni sistem japanskih preduzeća i navodi njegove osobenosti, ono što je bitno drugačije u odnosu na američka preduzeća. Te karakteristike su sledeće: doživotno zaposlenje (dok je u Americi vremenski ograničeno); sporo ocenjivanje i sporo napredovanje (u odnosu na američko brzo); nespecijalizovana radna karijera (u Americi je specijalizovana); implicitna kontrola i mehanizam (u SAD eksplicitna); kolektivno odlučivanje (nasuprot individualnom); kolektivna odgovornost (u američkoj organizaciji individualna) i, na kraju, uzimanje u obzir celine (dok kod američkog slučaja nalazimo segmentiran pristup). U kontekstu Oučijevih karakteristika japanske organizacije rada, japanizacija bi bila vid obnove „ljudske strane“ radnog života ljudi u industrijskom kontekstu (Bolčić, 2003: 176). Ova „ljudska strana“ se najviše vidi u doživotnom zaposlenju. Olga Kroker se takođe fokusira na socijalne sisteme ali njena navođenje osnovnih karakteristika je znatno prošireno u odnosu na Oučijevo a i podeljeno na kategorije (globalni socijalni sistem, socijalni sistem organizacije i menadžerska praksa). Krokerova je, dakle, dala iscrpniji prikaz. U kategoriji vezanoj za globalni socijalni sistem, autorka kao karakteristike izdvaja težnju ka očuvanju tradicionalnog društva, sistem proširene porodice, zatvorenu socijalnu strukturu sa rigidnim klasnim razlikama, kolektivizam i lojalnost grupi i težnju ka harmoničnim odnosima. Iz ovih karakteristika globalnog socijalnog sistema se mogu izvesti karakteristike socijalnog sistema same organizacije, kao na primer poistovećivanje sa organizacijom u kojoj se radi, doživotno zaposlenje (koje imamo navedeno i kod Oučija i koje se generalno uzima kao jedna od najvažnijih karakteristika japanske organizacije rada a i japanizacije), briga organizacije za blagostanje zaposlenih u toku radnog veka ali i posle penzionisanja, mala mobilnost između organizacija, negovanje međusobnog poverenja zaposlenih i uprave. Što se tiče sukoba na radu, može se reći da su oni retki jer se uglavnom preventivno otklanjaju kroz savete zaposlenih i uprave, a i kad dođe do sukoba oni su kratkotrajni. Što se tiče menadžerske prakse, kao najbitnije karakteristike mogu se izdvojiti to da je svaki radnik kontrolor, da su ključne rukovodeće pozicije rezervisane za članove porodice ili za one koji su završili najviše škole, fokus je na kolektivnim zadacima kao i kolektivnoj odgovornosti i nagradama za rad. Neki autori smatraju da japanske osobenosti organizacije rada potiču iz posebnosti japanske proizvodne filozofije tako da se i japanizacija razume kao uvođenje japanski pravila proizvodnje (Bolčić, 2003: 178). Ova pravila su većinski nastala u japanskoj automobilskoj industriji, posebno u Tojoti, tako da se često ta proizvodna filozofija Japana naziva tojotizam. Tojotizam se karakteriše opštom orijentacijom na maksimalnu štednju svih resursa, na uređivanje tokova proizvodnje prema zahtevima kupaca i osiguravanje proizvodnje bez grešaka (Bolčić, 2003: 179). Najvažniji način na koji se organizuje proizvodnja je tzv. Just-in-Time (JIT) menadžment koji se odnosi na to da se radi upravo kad treba. Ova vrsta mendžmenta se razvila da bi se sprečilo nagomilavanje zaliha u magacinima koje se ranije dešavalo jer se unapred naruče određene velike količine. JIT podrazumeva da se zalihe naručuju onda kada su i potrebne za šta je jako bitno posedovanje lojalne mreže dobavljača kao i planiranje i praćenje svega što se radi. Osobine tojotizma se često upoređuju sa tejlorističko-fordističkim pravilima proizvodne organizacije (Bolčić, 2003: 178). Ovo poređenje se pokazalo kao neosnovano s obzirom da su osnovna organizacijska načela bitno drugačija od onih karakterističnih za tejlorističko-fordističku organizacijsku organizaciju. Helling navodi osnovne razlike ove dve vrste organizacije radnog procesa. Za razliku od fordizma u kome se organizacija posmatra kao ljudska tvorevina koja zahteva upravljanje, u tojotizmu je organizacija shvaćena kao sistem koji živi u kome treba rukovođenje. Kod tojotizma se područja odgovornosti preklapaju dok su kod fordizma ona jasno ograničena. U tojotizmu imamo zaposlene koji su stalni članovi organizacije (najčešće je reč o doživotnom zaposlenju) dok u fordizmu poslodavac zapošljava po ugovoru. Takođe, dok u fordizmu zaposleni imaju pasivnu ulogu u tojotizmu im se pridaje aktivna uloga i od njih se očekuje preduzimanje inicijative u poboljšanju radnog procesa. Pored ovih karakteristika, za tojotizam je bitno i to da se problemi rešavaju kolektivno (dakle, svi učestvuju u njihovom rešavanju), do boljeg učinka dolazi zahvaljujući timskom radu i proizvodi se samo ono što je potrebno, kada je potrebno (što je povezano sa principima JIT menadžmenta). Tojotizam se doživljava kao humanizovana varijanta tejlorizma (Bolčić, 2003: 180). Ovo shvatanje je potrebno uzeti sa rezervom jer se često dešava da se sva gorenavedena načela primenjuju samo u delu japanskih firmi tj. u onim firmama koje predstavljaju jezgro japanske privrede a posebno industrije. Dakle, osobine japanske organizacije rada nisu univerzalne za sve japanske firme pa je stoga pogrešno generalizovati. Što se tiče pitanja o mogućnostima transfera japanske proizvodne prakse i socijalnih odnosa u preduzeću, imamo dva najizraženija shvatanja. Jedno se odnosi na vrlo optimistična očekivanja mogućnosti ovog transfera dok drugo govori o skromnim efektima japanizacije u zemljama sa drugačijom globalnom kulturom. Grahamova je ispitivala svakodnevnicu japanizovanih firmi da bi utvrdila koje od ova dva stanovišta je tačno. Koristila se posmatranjem sa učestvovanjem, tačnije prikrivenim posmatranjem sa učestvovanjem (iako ovde nećemo ulaziti u debate o moralnoj ispravnosti ovakvog prikrivanja, bitno je samo napomenuti da u metodologiji postoje iscrpne rasprave vezane za etičnost prikrivanja posmatranja). Autorka se zaposlila u jednoj japanizovanoj firmi u Sjedinjenim Državama i ustanovila je da zaposleni u pogonu pružaju mnoge kolektivne i individualne otpore japanizaciji i razvijaju strategije za suprotstavljanje načinu rada i ponašanju koje bi sledilo iz željene japanizacije (Bolčić, 2003: 181). Iz rezultata istraživanja Grahamove se može zaključiti da se japanizacija ne primenjuje u potpunosti, jako je teško primeniti njene aspekte vezane za kolektivno nagrađivanje kada su većine zemalja Zapada izrazito individualistički orijentisane, ali ipak ima određeni uticaj i donekle se primenjuje.
Sada, kada smo se upoznali sa osnovnim
karakterstikama japanske organizacije radnog procesa i japanizacije, možemo
preći na njihovu feminističku kritiku koju obrađujemo na osnovu članka Bila
Tejlora.
Studije o japanizaciji
Tejlor u ovom članku pokušava da pokaže da se
japanizacija ne može posmatrati kao univerzalan proces, čak i da ne možemo
uopšte govoriti o aspektima koji bi se mogli označiti kao japanizovani. On se
fokusira na odlike ženskog iskustva u procesu rada i pokušava da pokaže da ne
postoji specifičnost ovog iskustva koja bi se mogla pripisati japanizaciji.
Jedan od načina kritike je da se podru teze o japanizaciji kao inhrentno
kontradiktorne tako što će se pokazati da bi menadžerski pokušaji promovisanja
praksi koje su navodno delo japanizacije bili ili nepotrebni ili
kontraproduktivni za menadžerske interese (Taylor, 2006: 318). Autor pokušava
da dokaže svoje stavove na osnovu empirijskih podataka istraživanja (kao što
ćemo kasnije i videti). Interesovanja za japanizaciju se mogu podeliti na dve
škole istraživača. U prvu grupu spadaju istraživanja iz internacionalne
menadžerske perspektive (kao predstavnici se mogu izdvojiti Trevor, White i
Wickens) dok je druga grupa zainteresovana za radne studije, posebno u Evropi
(Delbridge, Smith i Turnbull). Studije koje pripadaju drugoj grupi tj. studije
o radu (posebno u Britaniji), su se fokusirale na uticaj koji su prakse
preuzete iz Japana imale na postojeći proizvodni proces u lokalnim industrijama
(Taylor, 2006: 319). Baš ove studije su i dovele do termina Japanizacija
(ranije smo pomenuli da je termin japanizacija uveo Turnbull koji je bio
predstavnik ove grupe interesovanja za istu). Uglavnom se smatra da je
japanizacija specifična za one industrije u kojima su zaposleni pretežno
muškarci, što rezultati Tejlorovog istraživanja ne potvrđuju.
Rodno zapošljavanje
Potrebno je proučiti određene obrasce
zapošljavanja muškaraca i žena kao i osnovne karakteristike vezane za rodno
zapošljavanje. Bradley navodi da su od pojave industrije muškarci bili više
zapošljavani u odnosu na žene ali početkom dvadesetog veka dolazi do
mehanizacije i dodatne podele rada što utiče na to da je zapošljavanje žena
povećano (Taylor, 2006: 321). Do 1960. procenat žena zaposlenih u industriji
izlazi na četrdeset. Beechey kao prednosti (s tim što ovaj termin prednosti
moramo prihvatiti sa velikim oprezom, jer je bitno razlučiti da su ovo
prednosti iz ugla poslodavca) zapošljavanja žena navodi to što su žene plaćene
manje od vrednosti svoga rada, dakle manje nego što zaslužuju, zbog
patrijarhalnih odnosa koji pretpostavljaju da je muškarac taj koji je
finansijski odgovoran za proizvodnju. Takođe. žene češće od muškaraca
prihvataju poslove bez punog radnog vremena. Collinson i Knights smatraju da
dosta faktora dovodi do rodnog zapošljavanja i ograničavanja žena na
nekvalifikovane poslove (Taylor, 2006: 321). Kao najbitniji faktor izdvajaju
istorijsku podčinjenost žena. Dok Phillips i Taylor tvrde da se podređen
položaj koji žene zauzimaju u društvu prenosi na to da se i veštine koje one
koriste na poslu posmatraju kao inferiorne, što nikako ne znači da te veštine i
jesu inferiorne u odnosu na one koje koriste muškarci. Što se tiče slučaja
Japana, postoje razilaženja u mišljenjima između autora koji tvrde da u Japanu
postoji opširna rodna diskriminacija (proširena u odnosu na onu na Zapadu) dok
postoje i autori koji tvrde da su obrasci diskriminacije žena više-manje
univerzalni i da nema većih razlika, čak da nema razlika uopšte, između tih
obrazaca u Japanu i, na primer, Britaniji. Koje god od ova dva stanovišta da se
izabere, mora se naglasiti da ipak postoji bitna distinkcija između Japana i
Britanije koja se odnosi na to da u Japanu žene zauzimaju sekundarno tržište
rada dok su u Britaniji one dodatni nosioci plata (Taylor, 2006: 322). Zbog
toga što većina žena predstavlja perifernu radnu snagu i nema nikakve koristi
od nekih osnovnih karakteristika japanske organizacije rada (kao što su
doživotno zapošljavanje) njihova uloga u procesu japanizacije se često previdi.
Zato treba naglasiti da su žene u Japanu centralne u proizvodnom procesu
potrošačke elektronike (Taylor, 2006: 322). Zbog ovoga je jako bitno da se
njihov doživljaj rada uzme u obzir prilikom rasprava o japanizaciji, što se do
sada nije radilo. Pri posmatranju japanskih multinacionalnih kompanija možemo
ustanoviti da su žene podređene u odnosu na muškarce. To se prvenstveno ogleda
u manjim platama i u zauzimanju periferne uloge u ovim kompanijama. Uzimanje
žena kao perifernih radnika dovodi do toga da se podcenjuje stepen u kome je
uloga rada žena centralna za ekonomiju i implicitno dozvoljava japanizaciji da
održava i reprodukuje patrijarhalne obrasce (Taylor, 2006: 323). Gottfriedova
je sa saradnicima pokušala da pitanje roda smesti u centar istraživanja razvoja
japanskog kapitalizma. Bitno je reći da su postojale dve tendencije koje su
dovele do toga da se održava neadekvatna analiza uloge roda u japanskom
kapitalizmu i procesima japanizacije. Prva tendencija se odnosi na fokusiranje
na profesije u kojima dominiraju muškarci (kao što je automobilska industrija)
dok se važnost zanimanja koje obavljaju žene ignorisala (već smo pominjali da
se japanizacija uglavnom povezuje sa tojotizmom) dok se druga tendencija odnosi
na posmatranje zaposlenja žena u Japanu kao perifernog (Taylor, 2006: 324).
Studije slučaja u potrošačkim elektronikama
U okviru ove studije su proučavane četiri fabrike
u Britaniji od kojih su tri u posedu japanskih kompanija a jedna je evropska
multinacionalna kompanija. Uloga evropske multinacionalne kompanije je da bude
neka vrsta referentne kategorije u odnosu na koju će se postmatrati osobenosti
tri kompanije koje su japanskom posedu i za koje se smatra da su japanizovane. Istraživanju
se pristupilo iz perspektive analiziranja onih praksi koje se koriste u
menadžmentu proizvodnje kao i onih koji se koriste u menadžmentu zaposlenih
(Taylor, 2006: 324). Kao metodi istraživanja su se koristili intervjui, i sa
„običnim“ zaposlenima i sa menadžerima fabrika, s tim što su tehnike
intervjuisanja varirale u skladu sa okolnostima (sa menadžerima su bili
formalniji) kao i posete fabrikama. U svim fabrikama žene su činile oko pedeset
posto zaposlenih, dok su na proizvodnom nivou (shopfloor) činile šezdeset
posto. Što se tiče podele rada, primećuje se da muškarci obavljaju one poslove
koji se smatraju kvalifikovanim i visokokvalifikovanim (kao što su menadžerski,
profesionalni i tehnički poslovi) dok žene obavljaju poslove koji su
okarakterisani kao manje kvalifikovani (Taylor, 2006: 325). Može se postaviti
pitanje da li zaista one veštine koje žene poseduju i koriste u obavljanju
svojih poslova (kao što je spretnost) mogu dovesti do toga da se taj posao
smatra manje kvalifikovanim? To se proširuje na pitanje definisanja
kvalifikovanosti, kako se uopšte definiše i ko je definiše? U ovim fabrikama
kvalifikovanost upravo definišu muškarci koji su menadžeri i pripadnici
sindikata, a definišu je na osnovu toga koliko vremena je potrebno da bi se
osoba obučila za određeni radni zadatak (Taylor, 2006: 330). Intervjui sa
ženama zaposlenim u ovim fabrikama su pokazali da ispitanice u većini slučajeva
posmatraju svoje poslove samo kao dodatak poslovima svojih muževa (ovo je čak
bio slučaj i kod ispitanice kojoj je muž bio nezaposlen više od godinu dana). Istraživanje
je pokazalo da je iskustvo radnog proces rodno određeno. A najalarmantnije je
to što žene prihvataju svoju podređenu ulogu, i u odnosu na svoje muževe u
privatnoj sferi i u odnosu na kolege na radnom mestu. Ovo prihvatanje podređene
uloge proizlazi iz toga što su smatrale da je njihovu glavna uloga u životu
defnisana upravo preko privatne sfere, najviše preko porodice što se svakako
može smatrati rezultatom rane socijalizacije kao i kasnijim obrazovanjem koje
reprodukuje patrijarhalne obrasce jednog društva i nameće ženama da formiraju
svoje identite i ocenjuju svoju uspešnost samo u odnosu na muža, decu –
porodicu tj. kroz određene heteronormativne obrasce. Još jedan bitan zaključak
ovog istraživanja je to da su rodni obrasci posla nezavisni od toga da li je
fabrika japanska ili evropska. Što dalje znači da ne postoji opširna rodna
diskriminacija vezana za Japan i japanizaciju kako su neki autori smatrali.
Zaključak
Značaj feminističke kritike japanizacije kao i
konkretno ovog članka je to što su skrenuli pažnju na važnost uloge žena i
njihovog iskustva za japanizaciju. Kao što smo videli, ovaj uticaj je često bio
previđan i zanemarivan povezivanjem procesa japanizacije sa tojotizmom u kome
su najbitnije automobilske industrije u kojim dominiraju muškarci. Istovremeno
se umanjivao uticaj fabrika koje su povezane sa potrošačkim elektronikama i u
kojima su, kao što smo videli, žene bile krucijalne za radni proces. Pošto su i
članak i istraživanja iz 2006. i fokusirano samo na fabrike u Britaniji,
zanimljivo bi bilo uraditi šire istraživanje upotrebom uporednog metoda koje bi
obuhvatalo, pored Britanije, još neke zemlje Evrope kao i Ameriku i neku od
zemalja Trećeg sveta, na osnovu tog novog istraživanja bismo mogli da vidimo da
li postoje razlike između ovih zemlja kao i to da li se nešto promenilo u
prethodnoj deceniji. Ali dok se to ne desi, možemo izvući dva bitna zaključka
iz istraživanja. Prvi je taj da je rodni sastav radne snage značajan za studije
o japanskim multnacionalnim kompanijama iz sledeća dva razloga: on može da
objasni razlike koje postoje u shvatanjima koja vide japanizaciju kao realnu
pojavu koja se odvija i onih koji je ne vide, drugi razlog je dominacija
proizvodnih režima koji su zasnovani na skoro univerzalnim oblicima rodne
diskriminacije (Taylor, 2006: 332). Drugi zaključak je to da ako postoji nešto što
možemo nazvati patrijarhalni kapitalizam, on nije specifičan za Japan već za
samu prirodu proizvodnog procesa u određenim industrijama (iako su ove
industrije bile značajne za razvoj japanskog kapitalizma kroz dvadeseti vek, i
dalje ne možemo patrijarhalni kapitalizam svesti samo na Japan) (Taylor, 2006:
333).
Literatura:
Bolčić, Silvano. 2003. Svet rada u transformaciji. Beograd: Plato.
Taylor B. W. K. 2006. A Feminist Critique
of Japanization: Employment and Work in Consumer Electronics. Gender, Work and Organization, Vol. 13,
No. 4, str. 317-337.