Uvod
U
ovom radu ću se baviti karakteristikama kmetovskog rada i odnosima koji su unutar
tog fenomena zastupljeni. Pokušaću da opišem radne odnose u feudalizmu, da
istaknem promene i indikatore koji su uticali na iste, pokušaću da istaknem
dinamiku feudalizma koja se odlikuje naglim promenama. Cilj ovog rada je ujedno
i približavanje ovog fenomena sociološkoj perspektivi, i da određene
protivrečnosti između autora jasno istaknem.
Feudalizam
predstavlja društveno-ekonomski odnos koji je bio zastupljen u srednjem veku.
Nastao je usled nedostataka robovskog sistema, u kom je odnos gospodar – rob
bio daleko rigidniji. Određene karakteristike robovskog rada su ostale u
feudalizmu, najpre mislim na stepen neslobodnog rada, ali u odnosu na celokupni
robovski sistem, feudalizam donosi veliki broj korenitih promena. Najpre
uviđamo da kmet poseduje neki oblik lične svojine i u odnosu na robovski sistem
poseduju veću slobodu odlučivanja i organizovanja sopstvenog života: "Kmet
ima i nešto svoje, makar to bilo vrlo malo i nedovoljno za održavanje vlastitog
života i života svoje porodice" (Bolčić, 2003: 41). Takođe ću prikazati i
dinamiku promena unutar feudalnog sistema koje su dovele do većeg nivoa sloboda
u odnosu na robovski sistem i u odnosu na feudalizam ranog srednjeg veka.
Radni
i socijalni odnosi na selu
Novina
koju je doneo feudalizam je determinizam praćen odnosom prema obradivim
površinama. Posedovanje ili ne posedovanje imovine je oblikovalo socijalni,
pravni i politički status svakog pojedinca. (Egebrecht, 1987:113).
Srednjovekovna ekonomija je velikim delom zavislila od rada na selu. Samim tim
položaj seljaka je pravno uređen. U agrarnoj proizvodnji postojale su socijalne
grupacije: slobodni seljaci koji su se
odlikovali pravom posedovanja oružja, pravom na vlastite predstavnike u
sudovima i dužnošću služenja vojske, poluslobodni,
neslobodni seljaci i kmetovi koji su radili samo na gospodarevom imanju i nisu
se svrstavali u seljake jer nisu imali ni najmanju kontrolu nad proizvodnjom. (Egebrecht,
1987:113). Naravno, položaj kmetova vremenom postaje povoljniji, mada, ujedno, sve
ove grupacije karakteriše težak fizički rad. Za raziku od robovskog sistema, u
kmetstvu je zastupljena germanska komponenta koja ustvari predstavlja
predavanje, prethodno slobodnog, seljaka vojskovođi koji nakon toga postaje
neslobodan seljak. U devetom veku čak devedeset procenata stanovništva je bilo
neslobodno, ujedno i slobodni seljaci bili su
kraljevo vlasništvo, fizički, ali ne i preko feuda vezani uz kralja (Egebrecht,
1987:114).
Zbog
prevelike rascepkanosti i raštrkanosti poseda, postojala je potreba za
kompleksnom organizacijom koja je funkcionisala zahvaljujući vilikacijskim
odredbama. Na samom vrhu hijerarhijske lestvice bio je glavni gospodar koji je
upravljao centralnim imanjem. Sporednim imanjima su upravljali majori, a njima
su bili podređeni seljaci. Ujedno je postojala obaveza seljaka da plaća globu gospodaru
unapred u naturi (Egebrecht, 1987:114). Ipak Kulišer
naglašava da samo vlastelinstvo nije bilo dobro organizovano, pa se nije ni
mogao očekivati neki značajniji razvitak: "Vlastelinstvo uopće nije bilo
neko veliko poduzeće gde bi se mogle izvršiti svrsishodna podjela rada i
ostvariti neka jedinstvena planska organizacija, nego je ono bilo konglomerat
brojnih sitnih "poduzeća", koji nije ni u tehničkom niti u
gospodarskom pogledu mogao pokazati nikakva znatnijeg napretka u uporedbi sa
prijašnjim stanjem" (Kulisher, 1957, I: 64). Dalje kod Egeberchta nalazimo
da je ipak postojao tehnološki napredak. Nagli porast stanovništva pratio je i
povećanje obradivih površina što je direktno značilo da se i tehnologija morala
promeniti kako bi obrada zemlje bila što bolja i efikasnija. Možemo istaći
pojavu teškog pluga koji je obavljao trostruki posao i kvalitet obrade zemlje
je bio znatno veći. Ova tehnološka inovacija je imala veliki uticaj na celo
srednjovekovno stanovništvo, najpre u demografskom smislu jer je imalo više
hrane što može značiti da je smrtnost prouzrokovana zbog gladi smanjena i
naravno u ekonomskom smislu jer su nastali viškovi usled povećanja obima
proizvodnje.
Pored pravne odredbe iz 1085. godine „ Trgovci na svojim
putovanjima, seljaci za vrijeme obavljanja ratarskih poslova poput oranja, kopanja
i žetve i sličnog moraju svakog dana imati svoj mir“ (Egebrecht, 1987:119), seljacima je i dalje život
bio težak. Pored napornog rada, obaveza prema gospodaru imamo i nemilosrdnu
prirodu od koje je najviše zavisila egzistencija seljaka. Mada iz današnje
perspektive vidimo da je i gospodareva egzistencija donekle determinisana
seljakom. Spomenuti trgovci uz povećanje broja gradova će imati veoma veliki
uticaj na strukturu rada na selu jer će njihova dominacija trgovinom izazvati
veću potrebu za opšte priznatom i trajnom jedinicom
vrednost - novcem. Novčana privreda jača nauštrb naturalnoj, što direktno utiče
na seljake. Da bi gospodar uspeo da se održi u sve većem i bržem razvoju
tržišta njemu je potreban novac i on da bi do novca došao, dolazi do pretvaranja
radne obaveze i obaveza davanja u naturi, radnih i naturalnih rentii u novčanu
rentu. Ovakva promena je išla na štetu seljaka i ujedno im je pogoršala
položaj, jer pored teškog rada (proizvodnje dobara) sada su morali i da brinu i
o plasmanu tih dobara na tržište. U slučaju da nemaju da plate gospodaru, oni
su bili prinuđeni da prodaju svoje imanje. Takođe su imali opciju i da pobegnu
sa imanja, i ovaj trend je postajao sve veći. Ipak, pošto je ovo uticalo i na
gospodara i na crkvu, naravno, negativno jer su gubili radnu snagu, crkva je
dodeljivala deo imanja seljacima. Ove mere su dotakle samo jedan deo seljaka i
samim tim su vodile ka većoj socijalnoj diferencijaciji seoskog stanovništva
jer nisu svi seljaci bili u mogućnosti da investiraju u poboljšanje
produktivnosti koje im je omogućeno poboljšanjem privrednog položaja.
Zahvaljujući ovome što sam naveo krenuo je tehnički razvoj i organizacione
inovacije. (Egebrecht,
1987:120) Dakle, opet uviđamo da Kulisherova teza o organizaciji i inovacijama
u srednjem veku koje je predstavio kao veoma nerazvijene mogu opet da se
kritikuju i iz ovog dela Egeberchtovog
izlaganja. Kao posledica se javlja specijalizacija u privredi, porast životnog standarda određenog
broja seljaka, kao i pojava nadničarskog rada koja je postala veoma
zastupljena. Seljaci, koji su bili imućniji, mogli su da unajmljuju nadničare
koji bi umesto njih radili posao na gospodarevom imanju. Tako je seljak, koji
je bio bogatiji, imao više vremena na raspolaganju da obradi vlastitu zemlju i
da ujedno uveća svoja primanja. Kao što sam naglasio, veoma mali broj seljaka
je uspeo da se izdigne na društvenoj lestvici. Visok procenat seljačkog
stanovništva, koji su uglavnom činili nadničari su ili radili veoma teško ili
su bežali u gradove. Česta praksa je bila da im se nadnice i ne daju ili da se
krši ugovoreni uslovi vezani za rad, tako da su gradovi sa pravnim slobodama,
ekonomskim potencijalima, socijalnom mobilnošću predstavljali jednu od čestih
alternativa ljudi sa sela. Grad je seljaku pružao mogućnost da lakše zaradi i
ujedno da mu poboljša životni standard. (Egebrecht, 1987:122).
Olakšavanje
seljačkih tereta
Pravljenje
ustupaka seljacima najpre ne predstavlja humano postupanje vlastelina već nuždu
koja je nastala zahvaljujući socio-ekonomskoj dinamici tog vremena. Kao što sam
i naveo, razvoj tržišta prislilio je vlasteline da se okrenu ka novčanoj
privredi. Jedan od zaključaka Egebrecht-a je bio da korist od ovakve
transformacije – naturalnih davanja u novčanu daću, pogoduje, naravno,
vlastelinu i malom broju seljaka. Dok večem delu seljaštva ovakav princip
predstavlja problem (Egebrecht, 1987:120)
Kulisher nam iznosi drugačiji uvid. On navodi da je ova transformacija svima
podjednako donelo samo korist. (Kulisher, 1957, I: 122)
Tu je naveo činjenicu da je seljaku ovim omogučeno da fiksira novčana
davanja i tako izbegne malverzacije i
mogao je zaraditi opadanjem vrednosti novca. Još bitnija stvar, koja je seljaku
bila omogućena zahvaljujući novčanoj privredi, je oslobođenje od obaveze da
svoju radnu snagu stavlja u vlastelinovu službu, što znači da je mogao mnogo
više da se posveti svom posedu (Kulisher, 1957, I: 122,
123). Supstitucija kuluka (prinudni rad) novčanim davanjem se naziva
komutacija. Komutacija se veoma sporo sprovodila jer je bilo veoma teško
izvršiti konverziju kulučarskih dana u novu vrednost koja se izražavala u novcu
i to su radili preko lestvica vrednosti koje su prethodno utvrdili.
Pored socio-ekonomskih razloga koji su delom uticali da se položaj
seljaka promeni imamo i demografski faktor. Nakon izbijanja epidemije kuge od 1347-1350. godine smrtnost je bila na veoma
visokom nivou što je prouzrokovalo da nestane 1/3 stanovništva u Evropi.
Posledice su bile katastrofalne i epidemija je direktno uticala na brojčano
stanje radne snage koje je bilo u sve manjem broju. Ova situacija je
predstavljala problem vlastelinima jer je radna snaga koja je njima bila
neophodna postala retka i ujedno su seljaci imali alternativu a to je bežanje u
gradove. Samim tim nužno su povećali plate seljacima, priznavali su im slobodu
kretanja... Prilikom stupanja u brak, seljak je morao da dobije dozvolu od
vlastelina, ali to se vremenom menjalo, ova vrsta
ograničenja polako je postajala sve manje rigidna tako je da je vremenom,
gospodarev pristanak bio potpuno zanemaren. Naravno i ovo je vremenom
materijalizovano tako da je seljak mogao platiti svom gospodaru i na taj način
ne bi imao ograničenja. Kmetovi su
takođe imali ograničenja koja se tiču vlasništva i nasledstva. Veoma često se
dešavalo da nakon kmetove smrti gospodar izvrši konfiskaciju kmetove imovine.
Da bi se ovo predupredilo postojao je princip koji se zasnivao na običajnom
pravu po kojem se imovina vraćala u vlastelinove ruke i u
njima ostajala onoliko koliko je bilo neophodno zakonitom vlasniku da se pojavi
i preuzme baštinu koja mu po tradiciji pripada. Ovakva praksa je bila
zastupljena u srednjovekovnoj Evropi sa manjim varijacijama (Kulisher,
1957:129).
Grad u srednjem veku
Jedan od
glavnih inicijatora promena u srednjem veku je razvoj gradova, trgovine unutar
gradova kao i izvan gradove, najpre trgovina sa selom i razvoj ekonomskih
politika gradova. Grad je jedna od osnovih karakteristika visokog i kasnog
srednjeg veka. Svaki grad je sa svojim područjem bio autonomna celina unutar koje se odvijao ekonomski život po vlastitim zakonima i uredbama. Povećana trgovina
između gradova je bila zastupljena iz razloga što gradovi nisu bili u
mogućnosti da obezbede sva potrošna dobra i zbog toga su bili prinuđeni na
međusobnu trgovinu. Međutim, za srednji vek je takođe karakteristično to što su pojedini gradovi predstavljali autarkije koje su važile za privredna
središta. Ovo ujedno predstavlja i materijal za debate jer jedna grupa autora
tvrdi da je promet između gradova jedan od bitnih fenomena kasnog srednjeg
veka, dok druga grupa naglašava postojanje samodovoljnih gradova koji su mogli
opstati bez spoljašnjeg uticaja. (Kulisher, 1957:107). Ovom debatom se neću detaljnije baviti. Takođe
je neophodno i naglasiti povratni uticaj seljaka na grad jer su i oni uključeni
u tržišne tokove. Naravno, uloga seljaka je velika jer su prosto postojali
proizvodi koje je seljak mogao proizvoditi i plasirati na tržište. Imajući u vidu da je grad uvozio sve životne namirnice sa sela, kako bi se potrošači privukli, postojali su propisi i zabrane o kupovini na ulicama. Gradska privredna politika striktno je čuvala interese građana, odnosno bila je na štetu stranaca kao i na štetu seljaka, koji su plasirali svoju robu na tržište. Za strance, postojalo je specijalno pravilo, dok je seljak iz gradske okoline smeo prodavati svoj proizvod samo u gradu.
Možemo
navesti i cehovski rad kao jednu od bitnijih odlika srednjovekovnog grada, ali
ovim se neću baviti jer je tema ovog rada kmetovski rad, ali smatram da za
dopunu ove teme uporedo može da se ovome prilagodi i cehovski rad.
Zaključak
Dakle,
videli smo da je feudalizam kao društveno-ekonomski sistem bivao pod uticajem
raznih ekonomskih, socijalnih, demografskih faktora koji su isti oblikovali.
Naravno, kmetstvo, kao dominantan društveno-ekonomski odnos je pratio tu
promenu. Zanimljivo je to da je poboljšanje položaja seljaka uvek praćeno
spoljnom pretnjom koja je bila nepovoljna po vladara i koji je nužno morao da
uradi nešto povodom katastrofalnog položaja seljaka. Bitna stvar koju sam
naglasio je da je poboljšanje položaja i veća sloboda seljaka vodila je većoj produktivnosti i
inovacijama. Dakle, uvideli smo da humanizacija rada, i odnosa unutar rada
(koja je ovde bila minimalna, ali značajna za to vreme) je veoma pozitivno
uticala na radnike (seljake), a ujedno i na gospodara. Ovo je dalje vodilo
povećanju viškova koji su ojačali novčanu privredu, a znatno je smanjena praksa
naturalnog plaćanja, dakle novac je postao centralna vrednost koja je podstakla
trgovinu i razvoj tržišta. Naravno, takvo tržište je vremenom postalo početna
platforma za razvoj kapitalzma u 18. i 19. veku.
Literatura:
Bolčić, Silvano. 2003. Svet rada u transformaciji, Beograd: Plato, str. 41-42
Egebrecht, Arne. 1987. Povjest
rada: od Starog Egipta do danas, Zagreb: Grafički zavod Hrvatske, str. 113-124
Kulisher, Josef. 1957. Opća ekonomska povjest srednjega i novoga vijeka, Zagreb: Kultura, I knjiga, str. 105-141
Kulisher, Josef. 1957. Opća ekonomska povjest srednjega i novoga vijeka, Zagreb: Kultura, I knjiga, str. 105-141
