Tuesday, 26 January 2016

Kad drugi pevaju o ratu

Autor: Jovica Rakić

Filolog, esejista i publicista, Muharem Bazdulj, izdao je 2013. godine knjigu u koricama „Biblioteke XX vek“ pod nazivom „I drugi su pjevali o ratu“. Metodološki posmatrano, sama knjiga sadrži perspektivu koja deluje poput uveličavajućeg stakla, polazeći od promatranja balkanskog konteksta u anglosaksonskoj književnosti kroz prizmu engleskog konsolidovanog kolonijalizma s kraja XIX veka, pa sve se „spuštajući“ do minijaturističkog ratnog konteksta pre, za vreme i nakon građanskog sukoba na prostoru bivše Jugoslavije s kraja XX veka. Dakako da se autor osvrnuo i na neizostavnu „vidovdansku“ simboliku pokazujući na taj način varijetete tumačenja Balkana i, ujedno, njega kao inspiracije i metafore savremenog doba.


Knjiga se sastoji od šest celina, od kojih se pet bavi upotrebom Balkana i Jugoslavije u književnom žanru na engleskom jeziku u najmanje tri različita istorijska konteksta u XX veku koji čitaocu tih literarnih dela podražavaju njihovu formu i sadržaj. U samom uvodu, pisac pod pojmom „odjek“ podrazumeva analizu lepe književnosti engleskog govornog područja, gde, između ostalog, Sarajevo imenuje kao centralnu figuru u procesu raspada Jugoslavije, kao i njegov značaj u istorijskoj podlozi celokupnog XX veka. Pod pojmom lepe književnosti iliti beletristike autor podrazumeva pesme, pripovetke, drame i romane (8), čime ujedno određuje i svoj analitički okvir. Takođe, u prvoj celini pod nazivom „Povratak u Ruritaniju“, inspirisano delom Entonija Houpa (Anthony Hope) (13), se govori i o upotrebi Balkana u engleskoj književnosti s početka XX veka, gde se on predstavlja kao jedan neistraženi kutak Evrope, obilan sirovom, „neobrađenom“ kulturom koja se direktno naslanja na antičko-grčke mitove. Čitavo prvo poglavlje, u maniru i trajanju la belle époque, opisuje pravac u engleskoj književnosti koji prema Balkanu ima neodređen kulturološki stav, u smislu njegove pripadnosti evropskoj odnosno orijentalnoj civilizaciji. 

Već u narednoj celini, „Sjećaš li se Španije; angažman i analogije - o ratu dok rat još traje“, kao i u trećoj i četvrtoj, govori se o tome kako su tokom rata u Bosni u periodu od 1992. do 1995. godine pisci raznih književnih pravaca i žanrova osmatrali tok događajnosti rata pozivajući se često te ideje koje su proizašle iz primera književnih dela iz perioda koji je u prethodnoj glavi predstavljen. Ovim su te ideje koje su, do pada socijalizma i proboja neoliberalne misli i dela u značajne delove sveta, nekada smatrane hazardnim, značajno uključene u izgradnju novog postsocijalističkog konteksta svakodnevnog života, i kao takve su bivale prepoznate kao inspiracija za literarni doprinos pojedinih anglosaksonskih književnika. Naravno, reč je o neokolonijalističkoj političkoj doktrini koja je, recimo, u današnjoj dnevnoj politici, jedan od argumenata sukobljenoj strani u „produženom Hladnom ratu“. Ali, zadržimo se na nivou zapažanja.

Peta glava se pretežno bavi „postrežimskim“, odnosno „demokratskim“ periodom prostora bivše SFRJ, i to kroz prizmu prevladavanja prošlosti doskora otvoreno sukobljenih „narcizama malih razlika“ jugoslovenskih naroda.


U šestoj celini se, zajedno sa bibliografijom nalazi i zaključak koji čitaocu stavlja do znanja da se istoriji jugoslovenskih naroda, koja je prožeta metonimičnim elanom, egzotističkim i civilizatorskim pogledom zapadne kulturne misije, jasno oslikava jedan razvojni put spoljašnjeg prikaza ovih naroda u XX veku, menjajući tako svoje pravce i smerove u zavisnosti od tamošnjih umetnikovih fenomenološkog pogleda na svet. 

Literatura: 

Bazdulj, Muharem, (2013), I drugi su pjevali o ratu; odjeci raspada Jugoslavije u engleskoj i američkoj književnosti, Beograd : Biblioteka XX vek