Autor: Jovica Rakić
Uvod
Kada je reč o savremenom dobu, nezaobilazno je pominjanje
Drugog svetskog rata koji je, ne samo za Evropu, već i za ceo svet predstavljao
prekretnicu između jednog bolnog perioda u novijoj ljudskoj istoriji i jedne nove, poželjne vizije društva. Nesumljivo je da su simpatije prema takvoj
viziji gajili svi oni koji su u najvećem ratu kojeg moderna istoriografija
pamti izgubili mnogo. Sam pojam poželjna
vizija društva je relativan odnosno predstavlja različite vrste realnosti
na nivou saznanja. Na ovaj fenomenološki problem poimanja stvarnosti osvrt
pruža delo Alfreda Šica, u kojem se, u okviru poglavlja o višestrukoj
stvarnosti (Šic, 2012: 402), vođen idejom Vilijama Džejmsa, kritički osvrće na
pomenuto poglavlje, u kojem naglašava pojmovnu razliku između poduniverzuma i omeđene oblasti značenja, i gde kaže da je „upravo značenje naših
iskustava to koje konstituiše stvarnost, a ne ontološka struktura objekta“
(Šic, 2012: 403). Naravno, govoreći o fenomenološkom gledištu na realnost kao o
jednom specifičnom „kognitivnom stilu“ (Šic, 2012: 403), čime se na neki način
relativizuje pojam društveno-poželjne slike stvarnosti, bitno je i istaći da se
time skreće pogled na iskustvo delatnika
pre nego na njegovu strukturnu ulogu,
koja može uključivati, a najčešće je to i slučaj, različata tumačenja realnosti
drugih delatnika, koji ovim postupkom u prvi plan naglašavaju problematiku
situacije viđenje iz perspektive sopstva. Cilj, dakle, nije bila subverzivna
akcija protiv ideološke konstrukcije poželjne
vizije koje je određena od strane datog društva, sa čitavom svojom
imanentnom strukturnom diferencijacijom, već kritički pogled na jednostranu,
hegemonu sliku, koja nužno određuje pravce kretanja društveno-razvojnog puta,
bez preteranog „sluha“ za individualne, divergentne „istupe“.
Konceptualna i kontekstualna podloga teorija o totalitarizmu
Na tragu ovih razgraničenja ću započeti izlaganje
o teorijama o totalitarizmu, koje predstavljaju dominantnu struju u društvenim
naukama u vremenima društvene krize, pre svega u zemljama razvijenog Zapada, gde
je taj uticaj očigledan u raznim pokušajima konstrukcije prošlosti, i to na
temeljima koje je svojevremeno postavio Karl Fridrih. Pomenuti teoretičar,
zajedno sa svojim učenikom Zbignjevom Bžežinskim je konstruisao teoriju čiji je
cilj bio „da razvije „deskriptivnu teoriju“ novih državnih oblika
totalitarizma, kao opšti klasifikacijski model za fašističke i komunističke
sisteme. Umesto toga, rezultat je bila teorija u čijem je središtu
idealnotipski pojam totalitarne diktature, nastao proizvoljnim uopštavanjem
empirijskih osobenosti različitih diktatura“ (Kuljić, 1983: 160). Iz ove
perspektive ću pokušati da prikažem funkciju ovakvog teorijsko-metodološkog
polazišta. Određenje pojma totalitarizam
kod autora Alfreda Stepana i Huana Linca prati dominantno empirijsku
sekvencijalnu politikološku analizu dešavanja, baziranu na primerima pojedinih
političkih stanja i zbivanja u svetu u jednom veoma opširnom i neprecizno
definisanom vremenskom okviru. Kao polazište, autori ističu idealno-tipski
karakter pojmova, čija polazišta određuju na teorijskom planu, da bi u nastavku
sledio jedan potpuni zaokret sa multivarijantnog polazišta na unilinearni
pravac politikološke analize, koja je pritom potkrepljena detaljnom, ali
nepotpunom istorijskom građom, u cilju nužnog potvrđivanja sopstvenih hipoteza.
Iz ove studije, koja je na višem saznajnom nivou gotovo beznačajna, želim da
istaknem sam pojam totalitarizam iz
prostog razloga što se on određuje i utvrđuje isključivo u odnosu koji je
antagonistički nastrojen prema pojmu demokratija.
Problem čitave ove studije je, po mom mišljenju, u samoj polaznoj definiciji
demokratije, koja je veoma neodređena, kada je u pitanju njena teorijska
upotreba. Problematičnost leži u pokušaju autora da demokratiju teorijski definišu preko tkz. arena društva (Linc,
Stepan, 1998: 20-27). Međutim, oni se svoje idealno-tipske postavke ne drže
dosledno, u daljem čitanju, već teže da te konstrukcije dopune raznim
empirijskim podacima i njihovom selektivnom upotrebom, sve kroz prizmu
dominantne političke ideje. Elementi koji označavaju totalitarizam, kao
politički sistem, jesu eliminacija svakog ranijeg političkog, ekonomskog i
socijalnog pluralizma, unifikacija, artikulacija i usmerenje jedne utopijske
ideje, zatim, ako je sam sistem intenzivno i ekstenzivno mobilizatorski, sa
rukovodećom garniturom harizmatskog karaktera (Linc, Stepan, 1998: 61).
Ubrzo nakon pada Berlinskog zida dolazi i do
sloma čitavog socijalističkog bloka u Evropi, gde je na čelo zemalja real-socijalizma
stajao Sovjetski Savez, dok je jugoslovenski socijalizam takođe nestao, ali na
drugačiji način. Time je kapitalizam naglo preplavio sve bivše socijalističke
zemlje, donoseći turbulentne društvene promene u svim aspektima. Jugoslavensko
društvo je kao posledicu urušavanja sistema socijalističkog samoupravljanja imalo
i građanski rat zbog kojeg je ono, posredstvom nacional-šovinizma, pretrpelo
značajne retrogradacije. Smatram da teorije o totalitarizmu imaju značajnu
ulogu u preraspodeli društvene moći jer se one, pored teorije modernizacije
bave analizom socijalizma na nekom najopštijem nivou (Kuljić, 2002: 376) i u današnje
vreme kada uglavnom ne postoji alternativni društveni sistem osim neoliberalnog.
Ovim svojim stavom nastojim da zaoštrim sliku društvenih konflikata, svodeći je
na svega nekoliko dominantnih faktora.
Problematika savremenih teorija o totalitarizmu
ima korena još u Vajmarskoj Republici, koja je zbog svoje tolerantnosti prema
nesmetanim aktivnostima levice i desnice vrlo brzo propala (Kuljić, 1983: 226).
Uslovi za njenu propast su bili pre svega povoljna društvena klima koja je, kao
jedan plodni rasadnik poslužila idejama levice i desnice, s tim što je duga
tradicija romantičarske nacionalne svesti u ekstremnoj desnici pronašla svoje
utočište gde će se kasnije razviti u
skup elemenata jednog, na makro društvenom nivou, malignog društvenog
sistema. S druge strane, levica koja je
imala idejno-političku podršku Sovjetskog Saveza nije imala toliko snage da se
suprotstavi nemačkom nacionalizmu, koji je usled brojnih sociopatoloških
procesa kod građanstva izazvanih ekonomskim i društveno-moralnim osudama zbog
izazivanja Velikog rata, do te mere učvrstio i osnažio poljuljani nacionalni karakter,
da je ideja ponovnog „uzdizanje nemačke nacije poput ptice feniks“ jedini put
videla u osveti sopstvene žrtve.
U nastavku ću pokušati da ukažem na neke od
temeljnih razlika između levice i desnice, kako bih ukratko dao distinktivnu
notu prilično homogenizovanim teorijama o totalitarizmu. Pre svega, ove teorije
nemaju homogenu teorijsku postavku, pa je iz tog razloga bitno istaći pravce
razvoja ovih teorija u pojedinim zemljama Zapada u različitom vremenskom
periodu. Prve teorije o totalitarizmu 1920-ih godina su ostavljale mogućnost
socijalizmu da se izmeni, dok su druge smatrale da takav jedan monolitni sistem
nije moguće izmeniti (Kuljić, 2002: 377). Već sa zaoštravanjem
društveno-istorijskih uslova 1930-ih pa sve do kraja Drugog svetskog rata, ove
teorije gube na značaju, da bi se u vreme Hladnog rata znatno zaoštrile prema
društveno-političkom sistemu Sovjetskog Saveza. Cilj ovih zaoštravanja jesu
svakako otkrića zapadnoevropskih levičara o političkim čistkama u vreme
Staljinove vladavine i veoma uticajna antikomunistička politika SAD. Teorije o
totalitarizmu su bezmalo uticale na razvoj propagande u oba suprotstavljena
bloka, ali bi otvaranje ove teme podrazumevalo jedno opširno izlaganje koje
prebvazilazi okvire ovog seminarskog rada.
Ono što je važno kao polazište za dalju analizu
jeste određenje osnovnog pojmovnog aparata kojim ću se dalje u radu koristiti. Upotreba
pojmova kao što su totalitarizam, ideologija, demokratija, diktatura, teror, komunizam, socijalizam i fašizam nužno određuju usmerenje daljeg
razvoja teorija o totalitarizmu. Ako se na pojam demokratije osvrnemo sa stanovišta određene društvene grupe ili
klase, imaćemo velikih poteškoća u daljoj upotrebi istog pojma. „U svojoj dugoj
istoriji pojam demokratije je različito tumačen, zastupale su ga različite
društvene grupe ili klase, pa se nalazi u gotovo stalnom propagandističkom
opticaju, postajući predmet bezobzirne manipulacije“ (Tadić, 1996: 32). Iako je
često semantički demokratija označavala oblik „vladavine slobodne siromašne
većine“ definisan od strane Aristotela (Tadić, 1996: 30), u svakom savremenom
turbulentnom društvenom periodu je definicija demokratije bila u službi
političkih akcija koje se pozivaju na istorijske prilike, odakle bi shvatili
„božansko proviđenje, a kasnije neka viša celishodnost dinamički-panteistički
shvaćenoga duha“ (Manhajm, 1968: 133). Dakle, nema perzistentne upotrebe
celovitog i sveobuhvatnog pojma demokratije
u političkim akcijama u savremnom dobu koje se na nju oslanjaju, ali postoji
perzistentna upotreba pojma demokratija
kao fleksibilnog i necelovitog, u zavisnosti od trenutne društveno-istorijske
prilike. Razlog tome je značaj političkog delanje kao faktora društvenih
promena, gde se sada pod demokratijom, pored pojmovne necelovitosti,
podrazumeva ciljno-racionalna upotreba
nedosledne društveno-istorijske kontekstualizacije, u prevodu, svakome prema svojim potrebama.
„U misli o politici XX veka teorije o
totalitarizmu (u daljim navodima TOT) spadaju u tzv. super teorije po opštosti
pristupa, raširenosti i uticajnosti. Svaku super teoriju čini skup srodnih
učenja i opštih proverljivih pretpostavki. Strukturu svake super teorije čini:
(1) tvrdo jezgro, tj. skup postulata kao najopštijih stavova koji se ne mogu
napustiti a da se ne dovede u pitanju teorija u celini, i (2) prateće teoreme
koje se mogu modifikovati radi usavršavanja osnovne teze“ (Kuljić, 2002: 375).
Ono što je važno naglasiti na samom početku je da se teorije o totalitarizmu,
kao tkz. super teorije, kao što je to i sam funkcionalistički pristup sa
Talkotom Parsonsom na čelu, odlikuju nekim polaznim epistemološkim nedostacima.
Prema V. Miliću, naučnu teoriju čine „na određen način povezani opšti
iskustveni stavovi pomoću kojih ona sređuje iskustvene podatke i objašnjava
iskustvene pojave na onom području stvarnosti koje je predmet njenog
istraživanja, kao i usmerava dalja istraživanja“ (Milić, 1996: 302). Milić
dalje navodi da se u okviru društvene strukture mogu razlikovati tri osnovna
elementa: (1) rečnik koji sadrži definicije osnovnih pojmova koji se javljaju u
postulatima teorije, (2) određen broj postulata teorije, (3) veći ili manji
broj teorema koje su izvedene iz postulata (Milić, 1996: 304).
Funkcionalističko-kibernetsko shvatanje teorija o
totalitarizmu Karla Dojča da idealno-tipska konstrukcija totalitarnih sistema,
prema modelu oblika birokratske organizacije Maksa Vebera, sadrži tranzitivnost vlasti, rigoroznost, kontrolu sredstava informisanja, samo-obaveštavanje i
sposobnost učenja[1] pokušava da
bezalternativno izdvoji sve zajedničke elemente totalitarnih sistema, polazeći
od aksioma da fašizam i socijalizam imaju jednake metode sprovođenja vlasti.
Ovim se, po mom mišljenju, na sistematičniji način pokušava izvojevati dokaz o
jednakosti socijalizma i fašizma. Nekoliko svojih pretpostavki bih istakao u
vezi sa ovim poređenjem. Pre svega mislim da temeljna ideja ove dve ideologije
nikako nije istovetna. „Krajnja konsekvenca fašističke indoktrinacije je
organizacija totalne vlasti nad dušama, a krajnja posledica fašističke politike
i fašističkog poretka je totalna mobilizaija za totalni rat“ (Tadić, 1996: 54).
Upravo na ovom mestu je sadržana temeljna razlika u fašizmu i socijalizmu.
Socijalizam je sistem koji, u nekim svojim osnovnim karakteristikama odlikuje
uspostavljanjem društva bez klasnih diferencijacija, dakle društva jednakih.
Fašizam nije sistem koji putem svojinskih odnosa, kao temeljne kategorije
nejednakosti prema levom shvatanju, ukida nejednakosti, već on polazi od
uverenja da srž nejednakosti u društvu leži u sveprisutnom, apstraktnom
neprijatelju, koji će umesto prikaze otelotvoriti onda kada mu se utvrde
različitosti od nekih idealno-tipskih odlika društva. Na kreiranje tih
idealno-tipskih odlika utiče najmanji zajednjički činilac, odnosno sve ono što
odlikuje jednog ruralnog, časnog, religioznog, čistokrvnog i autoritetu sklonog
muškarca i sve ovo, samo autoritetu podložnoj ženi. Dakle, stereotipi
predstavljaju taj simplifikovani oblik poimanja koji je dostupan i podjednako
razumljiv svakom nacionalnom subjektu[2]. Odatle proizilazi da je
rat zapravo jedni faktor održanja fašizma, dok kod socijalističkih ideja faktor
održanja jeste ukidanje privatnog vlasništva. Fašizam problemu svojinskih
odnosa ne vidi ništa sporno upravo zato što je njegov vidokrug orijentisan na
stvaranje jednonacionalnog državnog organizma koji ima za cilj totalizaciju
čitavog sveta. Sličnosti postoje kod socijalizma, kada se radi o totalizaciji
sveta u smislu svaranja svetskog besklasnog društva. Dakle, besklasnom društvu
u komunizmu nije bitan stepen prisutnosti nacije u krvnim zrncima, figurativno
rečeno, već je važno da čovek bude slobodna individua.
Zaključak
Na kraju rada naglasio bih važnost izučavanja
teorija o totalitarizmu u savremenom dobu. Uticaj masovnih medija u današnjici
je veći nego ikada ranije, što je direktna posledica tehnološkog napretka
čovečanstva. Na tragu ekoloških teorija želim da napomenem značajnost uloge
tehnoloških dostignuća na ljudsko prirodno okruženje i da je pojam rizičnog društva, koji je potekao od
teoretičara Urliha Beka itekako povezan i sa samim teorijama o totalitarizmu.
Rizično društvo nije kategorija koja je isključivo ekološki determinisana. Ono
se može odnositi i na društvene odnose koji se u eri masovnih medija konstantno
ističu kao ciljna grupa. Odnosi se, sa stanovišta postmoderne, kreiraju uz
pomoć tehničkih dostignuća, krčeći tako put svim onim pokušajima „grešnika“ na
ljudskoj istorijskoj sceni da svoje ime obremene ispravnošću i kao takvo ga
prenesu budućim generacijama. Teorije o totalitarizmu su, po mom mišljenju,
analitički veoma šture i opšte i iz tog razloga će vrlo malo toga istinski
saznajnog sa sobom nositi. Ono što je njihova metodološka prednost je što
omogućavaju učvršćivanje kritičkog stava prema istorijskim procesima,
stvarajući tako značajniju kritičku masu naspram njenih, na opštem nivou, manje
kritičkih postulata.
Korišćena literatura:
Kuljić, Todor, 2002, Prevladavanje prošlosti: uzroci
i pravci promene slike istorije krajem XX veka, Beograd: Helsinški
odbor za ljudska prava u Srbiji
Kuljić, Todor, 1983, Teorije o totalitarizmu, Beograd: Istraživačko-izdavački centar SSO Srbije
Linc, H, Stepan, A, 1998, Demokratska tranzicija i konsolidacija: Južna Evropa, Južna Amerika i postkomunistička Evropa, Beograd: „Filip Višnjić“
Manhajm, Karl, 1968, Ideologija i utopija, Beograd: Nolit
Milić, Vojin, 1996, Sociološki metod, III izdanje, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Tadić, Ljubomir, 1996, Politikološki leksikon, Beograd: ZUNS
Šic, Alfred, 2012, Problemi društvene stvarnosti, Novi Sad: Mediterran Publishing
Kuljić, Todor, 1983, Teorije o totalitarizmu, Beograd: Istraživačko-izdavački centar SSO Srbije
Linc, H, Stepan, A, 1998, Demokratska tranzicija i konsolidacija: Južna Evropa, Južna Amerika i postkomunistička Evropa, Beograd: „Filip Višnjić“
Manhajm, Karl, 1968, Ideologija i utopija, Beograd: Nolit
Milić, Vojin, 1996, Sociološki metod, III izdanje, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Tadić, Ljubomir, 1996, Politikološki leksikon, Beograd: ZUNS
Šic, Alfred, 2012, Problemi društvene stvarnosti, Novi Sad: Mediterran Publishing
[1]
Vidi
Kuljić, T, 1983, Teorije o totalitarizmu,
Beograd: Istraživačko-izdavački centar SSO Srbije, str. 161
[2] Vrlo je indikativno da se zapravo radi o objektu, ako se situacija
posmatra sa više perspektive. Svest o nacionalnom sopstvu pruža pojedincu lažnu
sliku o sebi, da ujedno kao subjektu sistema on postoji kao osobena ličnost sa
unutrašnjom spoznajom.