Monday, 11 January 2016

Razmatranja uloga i tokova revolucija u istorijskoj sociologiji

Autor: Milan Urošević


Pojam revolucije i revolucija pojma: kratka istorija pojma revolucije

Revolucije su znaci društvenog zdravlja. (Sztompka 2003: 301) Ovakvom zanimljivom procenom poljski sociolog Pjotr Štompka započinje poglavlje o revolucijama u svojoj knjizi o društvenoj promeni. Razlog za ovakvu procenu on nalazi u karakteru revolucije kao vrhunskom obliku društvene promene, procesu koji dovodi do promene svih aspekata društva, od društvene strukture od samih pojedinaca. Zbog ovakve osobenosti revolucije iskazuju „samotransformacijski potencijal“ društva, u revolucijama se pokazuje akterska moć jednog društva, moć promene samog sebe. (Sztompka 2003: 301)
Da bi smo razumeli ovakvo shvatanje društvenog procesa koji smo nazvali revolucija moramo imati u vidu, barem u osnovnim crtama, istoriju tog pojma. Kao što je Diltaj smatrao da se čovek može spoznati samo u njegovoj istoriji slično shvatanje možemo primeniti, barem donekle, i na istoriju pojmova, pa tako pojam revolucije počinje u astronomiji. U četrnestom veku Nikola Kopernik je ovaj pojam iskoristio u svom delu „O Revoluciji Nebeskih Tela“ kao oznaku za kružno kretanje i na taj način se i danas koristi u astronomiji kao i tehničkim naukama. (Sztompka 2003: 301) Ova osnovna logika revolucije kao kružnog kretanja je u sedamnestom veku prisvojena od strane političkih filozofa. Jedan od prvih, a i najznačajnijih mislilaca tog doba koji je usvojio ovaj pojam bio je Tomas Hobs kome je ovaj pojam neobično odgovarao kako za njegovu filozofiju tako i za opis istorijskih događaja čiji je bio svedok, događaja koje danas nazivamo Engleska Revolucija. Ovaj pojam je najverovatnije Hobsu zapao za oko preko spisa Antonija Ašama „Rasprava u kojoj se razmatra šta je posebno zakonito u raspadima i revolucijama vlade“ iz 1648. (Molnar 2001: 251) Prema Hobsu revolucija ima dva obeležja, unutrašnju logiku i uzaludnost, ona je kružan proces putem kojeg vlast biva uzurpirana ali na kraju procesa neizbežno vraćena u legitimno okrilje, u Hobsovom tumačenju to je monarhijska vlast. (Molnar 2001: 253) Prvo obeležje revolucije podrazumeva jednu unutrašnju neizbežnu zakonitost u svom kretanju, jednom stavljena u pogon revolucija mora proći svoj put pre nego što se vrati na početak. (Molnar 2001: 253) Drugo obeležje nam ukazuje na konzervativnu prirodu Hobsove teorije revolucije, ona se smatra uzaludnom jer je uzurpacija legitimne vlasti i na kraju mora biti vraćena svom pravom vlasniku, monarhu. (Molnar 2001: 253) Sa ovim na umu možemo zaključiti da je Hobsovo shvatanje revolucije prvenstveno negativno, revolucija kao nasilno preuzimanje vlasti dovodi do takvih zala koje kod ljudi izazivaju određen egzistencijalni strah usled kojeg im se javlja želja za vraćanjem na prvobitni miran društveni život. (Molnar 2001: 254, 255) Revolucija je uzaludna jer podrazumeva uzurpaciju legitimne vlasti, ali pre svega iz razloga što ljudi od nje odustaju usled iskustva života u „prirodnom stanju“. Hobsovo tumačenje revolucije možemo uzeti kao primer shvatanja ovog društvenog procesa u vremenu u kome je Hobs pisao, revolucija se idalje ne shvata na prethodno opisan pozitivan način već pre svega kao uzaludan pokušaj promene stanja koje je ustvari shvaćeno kao pozitivno ili barem nužno. Ovakvo apologetsko shvatanje revolucije nam svakako govori više o vremenu u kome je Hobs pisao nego o samom Hobsovom konzervativizmu. (Molnar 2001: 255) Nasuprot Hobsu i njegovom vremenu epoha Prosvetiteljstva donosi drugačija shvatanja društvene promene pa sa njima i revolucije. Umesto gledanja na promenu kao na nešto nepoželjno što podriva postojeći poredak moderno doba nam donosi veru u napredak i konsantan boljitak društva. Ovakva shvatanja u kombinaciji sa samim istorijskim događajima kao što su Francuska i Američka revolucija menjaju značenje revolucije kako u intelektualnim krugovima tako i u običnom narodu. Revolucija polako dobija novi prizvuk i biva povezivana sa događajima koji su prekretnice ka putu u novo, slobodnije i naprednije društvo. Posle uspostavljanja za to vreme nesvakidašnjeg društva na Američkom kontinentu, ukidanja feudalizma kao hiljadugodišnjeg uređenja u Francuskoj, kapitalizam, slobodna trgovina i industrija bivaju oslobođeni da oblikuju društva širom sveta. Razvitak ovih političkih i ekonomskih apsekata društava je stvorio nove oblike društvene patologije i društvenih nezadovoljstava kao što je to učinio i feudalizam pre toga, u ovakvom novostvorenom vrtlogu jedan društveni sloj se izdvojio kao onaj koji je nedaće novonastalog društva najvše nosio na svojim leđima, a to su radnici. Sa ovim na umu nije nam teško uvideti da su ovakim uslovi iznderili i novo, njima primereno, shvatanje revolucije, shvatanje koje se najbolje vidi u radovima Karla Marksa. Marksovo shvatanje revolucije je usklađeno sa njegovom vizijom razvitka društva koja korespondira sa evolucionističkim shvatanjima kretanja društva putem linearne putanje i kroz niz sukcesivnih faza. Revolucija ovde uzima ulogu procesa koji društvo provodi iz jedne u drugu fazu njegovog razvitka kojim društvo napreduje do konačnog oblika, u Marksovom slučaju do komunističkog društva. U Marksovoj viziji društva sredstva za proizvodnju vrše autonomni razvitak i sama stvaraju sebi odgovarajuće proizvodne odnose i sve ostale apsekte društva koji bivaju na njima izgrađeni, revolucija nastupa kada proizvodni odnosi tj. odnosi svojine dođu u sukob sa razvitkom proizvodnih snaga tj. sredstava za proizvodnju. (Marks 1985: 22) „Tada nastupa epoha socijalne revolucije.“ (Marks 1985: 22) Na ovaj način možemo reči da je revolucija prevashodno ekonomski pa potom socijalni fenomen, dok ono što se dešava u sferi politike nije ništa do produkt događanja u ekonomskoj i društvenoj sferi. (Molnar 2002: 136) „Politička revolucija samo je puki odbljesak ove socijalne (ekonomske) revolucije, u kojoj sredstva za proizvodnju dovode odnose proizvodnje ponovo u sklad sa sobom“ (Molnar 2002: 136) Kao završetak i kuluminacija Marksove teorije društvenog razvitka dolazi komunistička revolucija kao „najradikalnije kidanje sa tradicionalnim odnosima svojine...u toku njenog razvitka kida sa tradicionalnim idejama“ (Marks 1948: 63) Ova revolucija se ukazuje kao konačna i poslednja putem koje radnička klasa kao eksploatisana klasa kapitalističkog društva preuzima vlast i uspostavlja socijalističko uređenje putem ukidanja robnonovčanog prometa i privatnog vlasništva kao i podruštvljenja sredstava za proizvodnju (Molnar 2002: 159) Ovo bi u Marksovoj viziji dovelo kako on kaže do prelaska iz „carstva nužnosti“ koje karakteriše prinudni rad u „carstvo slobode“ koje karakteriše slobodno udruživanje slobodnih proizvođača. Kao što je slučaj kod Hobsa, Marksovo shvatanje revolucije odražva duh vremena u kome je on živeo, prosvetiteljska vera u konstantni napredak čovečanstva ukombinovana sa teškim životnim uslovima većinske populacije kapitalističkog društva ostavili su na Marksov rad dubok trag.


Ako se vratimo na Štompkin osvrt na revoluciju kao na pokazatelja sposobnosti društva da suštinski izmeni samog sebe mogli bi smo da zaključimo da moderno shvatanje revolucije koje je oličeno u Marksovom shvatanju idalje vrši uticaj na današnja tumačenja. Velike revolucije nam se neizbežno ukazuju kao povezane sa modernošću i kroz razvitak modernog društva njihov značaj se uvećava. (Sztopmka 2003: 201) Koliko god uticaj evolucionistički i prosvetiteljski inspirisanih autora bio veliki na današnje autore jedan drugi pravac se poslednjih decenija ustoličio kao svojevrsna opozicija i kritika ovih pravaca u koje možemo svrstati osnivače sociologije iz devetnestog veka. Ovaj pravac se danas naziva „istorijska sociologija“ i izrastao je iz posleratne krize koju je sociologija kao nauka doživela kao posledicu uskogrudog empirizma i prezentizma američkih sociologa i iz kritike strukturalnog funkcionalizma šesdesetih i sedamdesetih. (Sztompka 2003: 205) Nasuprot aistorijskim i reifikovanim pogledima na društvo ova grana sociologije nudi jednu alternativnu sliku društva kao konstantrno promenljive mreže međuljudskih odnosa, društvo se pre „događa“ nego što „postoji“ i ne čine ga objekti već događaji. (Sztompka 2003: 210) Ovu procesualnu sliku društva u pogon ne stavljaju nikakvi nevidljivi faktori već sami ljudi kao akteri koji stvaraju sopstveno društvo, naravno ne stvaraju ga potpuno slobodno po sopstvenom nahođenju već prema uslovima nasleđenim iz prošlosti. (Sztompka 2003: 211) Na ovaj način istorijska sociologija predstavlja dijalektiku između delanja i struktura kao komplementarnih aspekata jedinstvene vizije društvenog sveta koja prevazilazi jaz između aktera i struktura. (Sztompka 2003: 211,212) Iz ovakve perspektive pokušaćemo da prikažemo pregled analiza pojma revolucije i uvidimo sličnosti i razlike u analizama ovog društvenog procesa, njegovih uzroka, tokova i posledica kod tri autora koji pripadaju ovoj sociološkoj disciplini.

Barington Mur i revolucionarni put u moderno društvo

Za Baringtona Mura moderni svet nastaje kroz tri moguća puta, on prvi naziva buržoaske revolucije, drugi reakcionarne ili „revolucije odozgo“, a treći naziva komunizam, koji biva postignut „seljačkim revolucijama“. Svaki od ova tri puta Mur objašnjava kombinacijama nekoliko varijabli u vidu savezništva između različitih društvenih slojeva od kojih svaka daje drugačiji ishod u zavisnosti od načina kombinovanja i u svakoj od ovih kombinacija revolucija igra značajnu ulogu, u zavisnosti da li je i od strane koga sprovedena.

Buržoaske revolucije  
Ključne karateristike buržoaskog društvenog poretka su za Mura: pravo glasa, zastupljenost u legislativi koja donosi zakone, sistem prava koji barem u teoriji ne daje nikakve specijalne privilegije na osnovu rođenja ili nasleđenog statusa, sigurnost prava svojine, verska tolerancija, sloboda govora i pravo na mirno okupljanje. (Mur 2000: 378) Kao uslove za uspostavljanje ovakvog poretka Mur svojom analizom izdvaja: 

1.      Stvaranje ravnoteže kako bi se izbegla previše snažna kruna ili previše nezavisna zemljoposednička aristokratija.“ (Mur 2000: 379) Ovaj uslov Mur objašnjava tvrdnjama da iako su previše jak kraljevski apsolutizam ili predindustrijska birokratija imali negativan uticaj na kasniji razvoj demokratije snažne monarhističke institucije su imale pozitivan uticaj na obuzdavanje plemstva što je bilo nužno za njen razvoj. (Mur 2000: 366,367) Sa druge strane ako bi zemljoposednička aristokratija pokušala da se oslobodi moći kralja bez buržoazije koja živi u gradovima to ne bi vodilo demokratiji već, kao što ćemo videti kasnije daleko drugačijim rezultatima. (Mur 2000: 367,368) Za ovaj uslov kao važna konstatacija nam se ukazuje činjenica da je za nastanak parlamentarne demokratije ključna klasa buržoazije kao svojevrstan balans između zemljoposedničke aristokratije i moći krune. „Gde nema buržoazije nema ni demokratije.“ (Mur 2000: 368)
2.      „Prihvatanje odgovarajućeg oblika komercijalne poljoprivrede.“ (Mur 2000: 379) Kao i u mnogim slučajevima za primer uticaja ovog  faktora Mur koristi Englesku i objašnjava da je u njoj zemljoposednička aristokratija dosta rano prihvatila komercijalizaciju poljoprivrede. (Mur 2000: 368) Ovo je dovelo do poklapanja interesa aristokrata sa buržoazijom i do uklanjanja zavisnosti od krune, ovo poklapanje interesa viših klasa je bilo povoljno za nastanak demokratije. (Mur 2000. 372, 373, 374) Osim ovoga komercijalizacija poljoprivrede je u Engleskoj dovela do široko poznatog procesa ograđivanja zemljišta što je i pored pogubnih uticaja na život seljaka dovelo do uklanjanja potencijalno reakcionarnih i revolucionarnih seljačkih pobuna koje bi onemogućile demokratski razvitak. (Mur 2000: 375)
3.      „Slabljenje zemljoposedničke aristokratije i sprečavanje koalicije aristokratije i buržoazije protiv seljaka i radnika.“ (Mur 2000: 380) Mur navodi da su u Engleskoj u procesu komercijalizacije poljoprivrede pripadnici zemljoposedničke aristokratije ili postali deo demokratskog talasa ili su u revoluciji i građanskim ratovima bili uništeni ako bi se suprotstavili, ovde možemo zaključiti da su članovi aristokratije morali ili na neki način da pređu u buržoaziju ili da budu uništeni u procesu nastanka novog poretka. (Mur 2000: 378)
4.      Revolucionarni raskid sa prošlošću. (Mur 2000: 380) Nužnost ovog uslova je najbolje prepoznati u njegovoj interakciji sa ostalima. Kao prvi primer ovog puta u moderno društvo Mur navodi Engleski i Američki građanski rat i Francusku revoluciju, za sva tri primera manje više je karakteristično slabljenje zemljišne aristokratije kao rezultat. Na ovaj način vidimo povezanost sa drugim nužnim uslovima, iako su razlike koje Mur uočava u tome što je u Engleskom građanskom ratu zemljišna aristokratija bila komercijalna, i kao rezultat rat joj je dao odrešene ruke za uništavanje seljačkog društva, u Francuskoj zemljšna aristokratija nije bila komercijalna još uvek, a u Americi ju je rat slomio.  (Mur 2000: 375) 

Karakteristična kombinacija varijabli za ovaj put nam se iz uslova ukazuje, zemljišna aristokratija biva oslabljena ili uticajem moći krune ili komercijalizacijom poljoprivrede, buržoazija mora biti razvijena kao srednja zona između centralizovane moći krune i zemljišnog plemstva i seljaci moraju biti onemogućeni za izražavanje svog nemira revolucionarnim putem. Karakteristična uloga revolucije u ovom načinu stvaranja modernog društva je u saradnji pre svega onih slojeva zaokupljenih komercijalnim aktivnostima koji revolucionarnom aktivnošću uspostavljaju društvene uslove pogodne za što bolje obavljanje svojih poslovnih aktivnosti i očuvanje privatne svojine.

Revolucije odozgo sa fašističkim ishodima
Sledeća karakteristična kombinacija varijabli za ishod ima fašističko društveno uređenje i Mur je naziva „revolucija odozgo“, mada bi „odsustvo revolucije“ bio naziv koji bi bolje okarakterisao ovaj put, a i za našu temu je prikladniji. Ovaj put modernizaciju (kapitalizam) ostvaruje uz pokušaj da društveni poredak izmeni u najmanjoj mogućoj meri. Ovakav razvoj omogućava zemljišna aristokratija koja u ovom slučaju nad seoskim stanovništvom uvodi samo onoliko promena koliko je potrebno da bi seljaci proizvodili višak koji bi aristokratija prodavala na tržištu. (Mur 2000: 381) Ovaj sistem autor naziva radno-represivni i on se omogućava političkim metodama, a prema autoru je glavno pitanje zašto je on nepovoljan po razvoj demokratije. (Mur 2000: 382,383) Da bi ovakav sistem opstao kao nužnim mu se ukazuje ujedinjenje sa centralnom vlašću, tj sa monarhijom, time ostvaruje političku podršku. (Mur 2000: 383) Kao bitni činilac ovog vida modernizacije u kasnijoj fazi dolazi do svojevrsne koalicije između zemljoposedničke klase i buržoazije koja usled svoje slabosti nije sposobna da preuzme vlast te mora žrtvovati svoju političku moć zarad „prava da pravi novac“. (Mur 2000: 385) Ovde se donekle može uvideti sličnost sa Marksovom analizom preuzimanja vlasti u Francuskoj od strane Luja Bonaparte gde Marks uočava da je buržoazija žrtvovala svoj politički interes svom privatnom interesu. (Marks 2011: 102) Ili kako je Kolakovski to formulisao: „...buržoazija može odustati od parlamentarne vlasti, a to znači odustati od vršenja političke vlasti na direktan način, poveravajući vlast autonomnoj birokratiji, ako je to potrebno u cilju očuvanja njene ekonomske pozicije kao klase u celini.“ (Kolakovski 1980: 428) Kao suštinska karakteristika ove kombinacije varijabli je prevashodno odsustvo revolucije, odsustvo koje je neminovno usled udruživanja zemljišne aristokratije, buržoazije i centralizovane vlasti tj. monarhije protiv seljaka. Ovakva koalicija se uspostavlja radi uvođenja kapitalističkog sistema a istovremeno očuvavanja predkapitalističke društvene strukture.

Seljačke revolucije sa komunističkim ishodima
Sledeća kombinacija varijabli ima možda najautentičniji revolucionarni ishod usled toga što je rezultirala revolucijama koje su izvedene „odozdo“ od strane podređenih društvenih slojeva seljaka i uspostavljanje komunističkih režima. Ove revolucije su karakteristične za zemlje u kojima je postojala centralna vlast koja je obavljala izvlačenje ekonomskog viška od seljačkog stanovništva. (Mur 2000: 404) Takođe, društva u kojima aristokratija nije bila opredeljena za bavljenje komercijalnom poljoprivredom ne uspevaju da unište seljačko društvo kao što je bio slučaj u Engleskoj. (Mur 2000: 405) Seljačko društvo nastavlja da postoji i zadržava svoj revolucionarni potencijal koji biva ispoljen usled toga što zemljišna aristokratija pokušava da održi svoj položaj pored promena, a da bi to uspela teži da izvuče sve veći višak od seljaka. (Mur 2000: 405) Na ovaj prisitak izvlačenja viška dodat je još jedan od strane kravljevskog dvora koji je morao od seljaka uzimati sve više da bi podmirio potrebe rastuće birokratije, vojske i raskoši života na dvoru. (Mur 2000: 415) „Ono što ljuti seljaka je nametanje novih i iznenadnih zahteva koji se mnogim ljudima čine kao kršenje prihvaćenih pravila i običaja.“ (Mur 2000: 417) Usled nedostatka komercijalne poljoprivrede viši slojevi i centralna vlast nisu imali drugog izlaza osim da nameću veće zahteve seljačkom stanovništvu, ovo je rezultiralo seljačkim revolucijama koje su bile moguće iz razloga što su seljačke društvene institucije opstale do modernog doba. (Mur 2000: 419)

Ako sagledamo celokupnu Murovu analizu mogućih putanja u modernost revolucija nam se nameće kao svojevrstan prag koji svako društvo mora preći ako želi da zakorači u modernu epohu. Ovde možemo uvideti neke sličnosti sa Marksovim viđenjem revolucije kao procesa koji društvo sprovodi iz jedne u drugu fazu. Mada daleko od ove evolucionističke perspektive i uz poštovanje kontigentnosti i konkretnosti istorijskih procesa revolucija se u Murovoj viziji javlja kao korak koji svako društvo mora preuzeti zarad ostvarenja modernih, demokratskih i racionalnih principa društvenog uređenja.

Teda Skočpol i „nastajanje“ nasuprot „stvaranju“ revoucija

Tokom svog studiranja Teda Skočpol se susrela sa Baringtonom Murom i njegovim delom usvajajući i nadograđujući se na njegove metode i ukazivanja. Usled ovog Murovog uticaja Skočpolova je usvojila komparativni metod kao svoje glavno oruđe i odliku svojih analiza. U objašnjavanju društvenih revolucija kroz istoriju ova autorka je izdvojila tri karakteristike svog metodološkog aparata, to su:

1.      „Nevoluntaristička strukturalna perspektiva“ (Skocpol 2013: 14) Prema Skočpolvoj da bi autor mogao da validno objasni revolucionarne događaje mora se uzdići iznad tački gledišta različitih aktera same revolucije i da pronađe pravilnosti kroz istoriju u različitim situacijama u kojoj su se slični obrazci konflikta odvili. (Skocpol 2013: 18)  Za objašnjenje revolucije ključno je uvideti da revolucije nastaju, a ne da bivaju svesno stvarane od strane aktera. (Skocpol 2013: 18) Posle ovakvog uvida moramo pronaći kompleksne objektivno uslovljene konflikte između različitih društvenih grupa, konflikte koji dovode do revolucionarne situacije. (Skocpol 2013: 18) Strukturalnom perspektivom možemo nazvati ovo sagledavanje konflikata iz nesubjektivne perspektive koja se koncentriše na odnose između društvenih grupa i između država u internacionalnoj sferi, ovo nas dovodi do drugog metodološkog elementa.
2.      Pošto smo strukturalnu perspektivu odredili kao koncentrisanje na odnose ona se mora odnositi kako na odnose unutar jednog društva tako i na odnose među samim društvima. (Skocpol 2013: 19) Međunarodni odnosi su nesumnjivo doprineli oblikovanju revolucionarnih događaja širom sveta, revolucije su izuzetno blisko povezane sa dva aspekta međunarodnih odnosa, nejednakim širenjem kapitalizma i fomiranjem nacionalnih država. (Skocpol 2013: 19) Ekonomski razvitak, pre svega razvitak kapitalizma kao i razvitak tehnologije, podele rade i stvaranja buržoazije pokreće skladno sebi promene u svim sferama života. (Skocpol 2013: 19) Revolucije mogu biti čest odgovor na promene koje ekonomski razvitak donosi. Nejednak ekonomski razvitak može rezultirati masovnim frustracijama i političkim nasiljem, društvena diferencijacija može podrivati postojaće sisteme vrednosti, a revolucionarni pokret može zbaciti postojeće društvene autoritete i uspostaviti novi vrednosni sistem. (Skocpol 2013: 19,20) Ekonomski razvitak stvara uslove koji pogoduju nastanku revolucija, dok sa druge strane revolucije menjaju društvene uslove i stvaraju nove koji pogoduju daljem ekonomskom razvitku. Pored ekonomske još jedna međunarodna struktura ima svoju važnost za istorjski razvitak društava, a to je međunarodni sistem konkurentskih država. (Skocpol 2013: 20) Prema perspektivi ove autorke nacionalne države su organizacije koje su usmerene na kontrolu nad populacijom i vojnu odbranu određene teritorije od drugih država. (Skocpol 2013: 23) Uticaj međunarodnog sistema država na revolucije se može videti putem uticaja ovog sistema na klasnu strukturu i državni sistem i putem njih na uslove koji dovode do revolucije. (Skocpol 2013: 23) Takođe, moderne revolucije su se prevashodno dogodile u državama koje su u međunarodnim odnosima bile zaostale, naročito u vojnoj sferi. (Skocpol 2013: 23) U vezi ovog metodološkog aspekta bitna karkateristika je insistiranje autorke na međusobnoj nezavisnosti svetskog sistema konkurentskih država i svetskog ekonomskog sistema koji nisu svodljivi jedan na drugog. Ukazivanje na važnost međudržavnih uticaja na javljanje i tokove revolucija nas dovodi do konačnog trećeg metodološkog elementa autorkine metodologije.
3.      „Potencijalna autonomija države“ (Skocpol 2013: 24) Autorka kritikuje perspektive koje državne strukture redukuju na ekonomske ili socijalne odnose i vide je samo kao arenu u kojoj se konflikti ove prirode dešavaju. (Skocpol 2013: 25) Nasuprot ovakvim viđenjima Skočpolova nam nudi drugačiju perspektivu koja državu shvata kao složenu makro strukturu sastavljenu od administrativnih, političkih i vojnih organizacija kojima koordinira jedan autoritet. (Skocpol 2013: 29) Uloga svake države je da od svojih stanovnika izvlači resurse za održavanje ovih organa. Iako država može biti pod uticajem različitih društvenih i klasnih interesa, ako postoje organizacija administracije i prisile država održava barem delimičnu autonomiju. (Skocpol 2013: 29)  Sa ovakvim setom organizacija država suštinski obavlja dva zadatka, održava red i sukobljava se sa drugim državama, u marksističkom duhu mogli bi smo da odgovorimo da ovo znači da država održava postojaću klasnu strukturu i podređene klase na svojim društvenim pozicijama, mada autorka tvrdi da stvari nisu tako jednostavne. (Skocpol 2013: 30) Iako i vladajuće klase i država imaju zajednički interes da drže podređene klase na svojim mestima, država ima sopstvene interese nezavisno od interesa vladajućih klasa i može doći do situacija da država ispunjavajući svoje interese u svojim delovanjima podvlađuje podređenim klasama na štetu vladajućih.

Predstavljanje autorkinih metodoloških predpostavki već samo po sebi nagoveštava aspekte društvenih procesa koje Skočpolova smatra ključnim da bi jedan proces mogao biti nazvan revolucijom. Da bi neki oblik društvene promene mogli nazvati revolucijom, prema autorki, ova promena mora pre svega brza i mora obuhvatiti dve ključne društvene oblasti, klasnu strukturu i političku sferu tj, strukturu države, takođe mora biti izvršena od strane jedne određene klase i to „odozdo“, ili barem klasna borba mora biti bitan razlog za promenu. Činjenica da revolucija kao proces obuhvata ove dve sfere je razlikuje od ostalih procesa koji zahvataju zahvataju samo određene sfere i ne donose nužne promene u njima, primeri su industrijalizacija koja menja samo klasnu strukturu ili političke revolucije koje menjaju samo strukture države. Iako autorka ističe revoluciju kao istovremenu strukturalnu promenu kako društva tako i države još iz trećeg elementa njene metodologije vidimo akcenat koji je dat na državi kao jednoj autonomnoj organizaciji koja ima velike uticaje na postavljanje uslova koji podstiču revolucije. Ovaj akcenat ističe i sama autorka tvrdeći da promene u strukturama država ne mogu biti svedene na promene u društvenoj sferi, ekonomiji ili ostalim sferama života koje nesumnjivo bivaju promenjene tokom revolucija. Štaviše, Skočpolova smatra da promene u državnoj strukturi i funkcijama, političkim i administrativnim procesima i načinima na koji se politički lideri povezuju sa ostalim društvenim grupama mogu da konsoliduju i zahtevaju promene u društvenoj sferi. (Skocpol 2013: 164)

Ovakav teorijski pogled na revoluciju prevashodno preko perspektive strukturalnih promena i insistiranje na važnosti promena u strukturi i funkcijama države daje specifične rezultate kada su u pitanju konkretne teorijske analize, što ćemo videti na kratkom pregledu autorkinih analiza uzroka i rezultata revolucija u Kini, Rusiji i Francuskoj.

Uzroci
Revolucionarna dešavanja u ovim zemljama bila su prvenstveno uzrokovana pritiscima na dva fronta, pritiscima u međunarodnim odnosima, stari režimi ovih zemalja bili su izloženi pretnjama od strane inostranih sila koje su bile daleko ekonomski razvijenije. (Skocpol 2013: 47) Odgovori na ove pretnje bili su ograničeni drugim vidom pritiska u samim zemljama, tenzijama i konfliktima između države i zemljišne aristokratije i odnosima države sa postojaćom agrarnom ekonomijom. (Skocpol 2013: 47) Ključ za razumevanje izbijanja revolucija leži u prirodi ovih konfilkata i u prirodi samih država u kojima su one izbile. Bitna osobina starih režima ovih država je činjenica da su oni bili kako autorka to naziva „protobirokratski“, ovo znači da su neke državne službe bile podvrgnute specifičnim pravilima i hijerarhijskom nadzoru kao i specijalizaciji. (Skocpol 2013: 48) Ovo je državi omogućavalo izvršavanje određenih nužnih funkcija kao i delimičnu kontrolu nad lokalnim društveno-ekonomskim odnosima. Najvažnija klasa unutar svake od ovih država bila je zemljišna aristokratija, iako je trgovina bila razvijena u sve tri zemlje poljoprivredne delatnosti su ostajale dominantne, a trgovačke i industrijke klase u bile simbiotički zavisne od zemljišne aristokratije i države. (Skocpol 2013: 48) Iz ovoga možemo zaključiti da su postojaće tenzije i konflikti u ovim zemljama prevashodno nastajali u odnosima između države i zemljišne aristokratije kao i između seljaka i aristokrata. (Skocpol 2013: 48) Odnos između zemljišne aristokratije i države je varirao između saradnje i konflikta, iako su obe instance bile partneri u ekspolataciji seljačkog stanovništva njihova borba za izvlačenje viška dovodila je do sukoba. Sa jedne strane zemljišne aristorkate su bile simbiotički zavisne od državne pomoći u sprečavanju seljačkih pobuna, a takođe njihova akumulacija bogatstva se delimično odvijala indirektno putem državnih službi. (Skocpol 2013: 49) Sa druge strane država i zemljišna aristorkatija su dolazile u konflikte oko raspodele akumuliranog ekonomskog viška od seljaka koji je država usmeravala u vojne i adminsitrativne službe dok su zemljišne aristokrate pokušavale da je u tome spreče. (Skocpol 2013: 49) Osim ovih unutrašnjih tenzija i sukoba međunarodni sukobi su igrali važne uloge u nastancima revolucionarnih događaja širom ovih zemalja. Stari režimi ovih zemalja bivali su sve više suočavani sa jačanjem konkurentnih zemalja u međunarnodnoj sferi, ove zemlje su jačale na vojnim i ekonomskim poljima zahvaljujući naučnim otkrićima, industrijalizaciji i komercijalnoj poljoprivredi. (Skocpol 2013: 50) Ovakve međunarodne situacije davale su podstrek starim režimima ovih zemalja za sprovođenje strukturalnih reformi i mobilizaciju velike količine resursa, od čega je njihov uspeh u međunarnodnoj konkurenciji zavisio. Revolucionarna kriza je nastala delimično kao rezultat nemogućnosti ovih režima da se nose sa reformama koje su bile nužne za ekonomski razvitak potreban da za suočavanje sa pretnjama iz inostranstva. Prethodno opisani institucionalni odnosi između države i zemljišne aristokratije kao i zemljišne aristokratije sa agrarnim ekonomijama učinili su reforme  nemogućim za sprovođenje i otvorili put za udare „odozdo“, stari režimi su polako bili uništeni, a rezultati ovih udara bili su višestruke reforme.

Rezultati
Rezultate implementacije autorkinog metodološkog aparata možemo videti i kroz analizu ishoda revolucionarnih previranja u ovim zemljama. Autorka konstatuje da su slični obrazci promena mogli biti uočeni u sve tri zemlje po završetku revolucija, ključne su dve, promena klasnih odnosa usled pobuna seljaka i promena u strukturi država iz protobirokratskih monarhija u potpuno birokratski organizovane nacionalne države. (Skocpol 2013: 161) Ključan rezultat revolucija koji je omogućio ove promene bilo je oslabljivanje zemljišne aristokratije koja je usled revolucije izgubila svoju privilegovanu poziciju u zemlji, putem čega je birokratizacija države bila omogućena pošto je institucionalna moć ove klase onemogućavala njenu potpunu birokratizaciju. (Skocpol 2013: 161) Da bi bilo odgovoreno na političke i vojne pretnje iz inostransva politička konsolidacija države je bila potrebna što je takođe bilo omogućeno usled opadanja moći zemljišnih aristokrata i otvaranja mogućnosti za mobilizaciju širokih narodnih slojeva od strane centralizovane države. (Skocpol 2013: 161) Ove zajedničke karakteristike možemo prikazati kao gubitak moći zemljišne aristokratije na račun uvećanja moći širokih narodnih slojeva i državnih kadrova što je za rezultat imalo daleko veće narodno učešće u političkim dešavanjima kao i daleko centralizovaniju i pre svega racionalnije uređenu državu. (Skocpol 2013: 161) Ovako uređena država je bila daleko moćnija i komptentnija na odgovori na zahteve u međunarodnom državnom sistemu, tamo gde su stari režimi ovih zemalja pokleknuli.

Sa ovakvom zaokruženom slikom revolucije kako je vidi Skočpolova možemo se nadovezati na naš prethodni zaključak o Murovom sagledavanju njene uloge. Skočpolova donekle slično Muru u rezultatima revolucije vidi napredak putem nastanka uređenja koje za razliku od prethodnog omogućava veću ulogu širokih narodnih masa kao i stvaranje racionalnije uređene države. Iako možda ne naglašava revoluciju kao nužan put u moderno društvo u državama koje ona analizira revolucija je dovela da društvene organizacije koja je svakako zasnovana na principima kojima se odlikuje epoha modernosti. Ipak za razliku od Mura Skočpolova daleko veću važnost pridaje ulozi države, i kao što smo Murovu viziju revolucije povezali sa Marksovom vizijom koja revoluciju vidi kao nužan prag prelaska u narednu epohu društvenog razvoja ovakvo insistiranje na državnoj autonomiji kod Skočpolove možemo povezati sa Marksovim radom takođe. Kod Marksa prelazak u komunističko društvo podrazumeva prelazni period u kome podređena klasa proleterijata mora preuzeti vlast uspostavljajući famoznu „diktaturu proleterijata“, ovo se postiže preuzimanjem države od strane ove klase. U ovom periodu proleterijat mora voditi borbu sa ostalim klasama radi uspostavljanja socijalističkog društva i za to koristi državu kao svoj aparat pritiska. (Kolakovski 1980: 429) Činjenica da proleterijat može preuzeti državu od buržoaske klase nam sasvim očigledno daje do znanja da i pored toga što država služi buržoaskoj klasi u periodu njene vladavine ona može biti iskorišćena od strane proleterijata što je dokaz njene autonomije u Marksovoj misli. Druga sličnost koju možemo uočiti je uloga države u revolucionarnom procesu gde se ona koristi kao sredstvo podređene klase, dok kod Skočpolove pre možemo uočiti da je preuzimanje države svojevrstan cilj revolucije i njenih aktera, kod Marksa država predstavlja sredstvo jedne klase, iako postoje razlike insistiranje na značaju države ostaje važna zajednička tačka. Uz uočene sličnosti i razlike između Skočpolove i Mura možemo zaključiti uviđanjem svojevrsnog progresa u analizi, Skočpolova idalje vidi revoluciju kao određenu vrstu napretka ali njena analiza odražava rast u uviđanju specifičnosti odnosa među različitim delovima društva koji dovode do javljanja revolucije kao što i njena strukturalna perspektiva odražava značajan napredak u objektivnost sagledavanja revolucionarnih previranja i njihovih uzroka.

Čarls Tili i kristalizacija istorijsko-sociološkog izučavanja revolucija

Za razliku od Tede Skočpol Tili je svoja istraživanja koncentrisao prevashodno na procesualne aspekte istorijskog razvitka, suprotstavljajući strukturalno funkcionalističkim pristupima svoje procesualno shvatanje društvenog života koji „ima oblik serije mreža, koje mogu biti velike ili male ali skoro nikad jasno omeđene“. (Tili 1997: 164)  Pored ovih karakterističnosti kod Tilijevog razmatranja o iznalaženju teorije o revolucijama nailazimo na kristalizaciju istorijsko-sociološkog pristupa koji kao da se kroz ostale autore razvijao da bi kod Tilija dobio svoj konačni oblik. Ovaj autor ističe da je svakako nemoguće ustanoviti jedinstvenu opštu teoriju o revolucijama koja bi odredile njene nužne i dovoljne uslove kao i definitivan tok njenog kretanja. (Tili 2005: 8) U svakom slučaju određen skup faktora dovode do javljanja revolucija ali taj skup fakotra je promenljiv od slučaja do slučaja i nemoguće je ustanoviti jedinstven model u koji bi svaka revolucionarna pojava mogla biti uklopljena. Iako odustaje od poduhvata uspostavljanja opštevažećećeg modela javljanja revolucija pridajući važnost istorijskoj promenljivosti Tili ističe da je njegova namera da ukaže na određene uzročne mehanizme koje je moguće pronaći u velikom broju revolucionarnih situacija. Na ovaj način autor nalik Veberu pronalazi svojevrstan srednji put između istorjiskog metoda koji ističe posebnost i jedinstvenost istorjiskih događaja i teorijskog pristupa pojavama koji ističe opštost i nužnost. Kao što ćemo kasnije videti Tili ističe da je njegov stav da ove sličnosti u revolucijama proističu iz obeležja država. (Tili 2005: 9)

Tili vrši detaljnu analizu revolucija te njegova definicija ovog društvenog procesa predstavlja dobar početak iz razloga što razlaganjem definicije možemo doći do komponenata koji prema ovom autoru čine revoluciju. „Odredimo revoluciju kao proces nasilnog preuzimanja vlasti nad državom tokom kojeg bar dva različita bloka pretendenata ističu međusobno nespojive zahteve za kontrolu nad državom, pri čemu svaki blok ima podršku znatnog dela populacije koja se nalazi pod jurisdikcijom te države.“ (Tili 2005: 9) Autor takođe ističe da proces preuzimanja vlasti mora uključiti držanje vlasti barem u periodu od mesec dana i takođe da blokovi moraju imati kontrolu nad barem jednim delom državne teritorije. (Tili 2005: 9,10)  Iz ove definicije možemo uočiti najbitnije elemente, a to su blokovi koji imaju nespojive zahteve prema državi i transfer vlasti, u skladu sa ova dva elementa autor izdvaja i dve komponente revoluije: revolucionarnu situaciju i revolucionarni ishod. Revolucionarna situacija podrazumeva početnu fazu revolucije, u ovoj fazi se uspostavljaju dva ili više blokova koji imaju međusobno konkurentne pretenzija prema državi, tj. žele da budu država. Ovo se dešava kada se zajednica koja je bila podređena unutar same države „potvrđuje svoje pravo na suverenost“ i kada se mobiliše u blok koji uspešno vrši kontrolu nad određenim delom teritorije. (Tili 2005: 10) U ovoj fazi revolucije dolazi do konvergencije tri neposredna uzroka koji dovode do revolucionarne situacije: pojava grupacija koje uspostavljaju zahteve za kontrolom nad državom, podrška ovim grupacijama od strane većeg dela populacije i nesposobnost onih koji u tom periodu vladaju državom da potisnu ove grupacije i njihovu podršku. (Tili 2005: 11) Naravno postavlja se pitanje da li možemo vršiti dublja ispitivanja ovih uzroka tj. da li javljanje grupacija koje imaju pretenzije za kontrolu nad državom možemo smatrati uzrocima revolucije s’obzirom da grupacije ne nastaju same od sebe, u ovoj tački Tili se okreće istorijskim apsektima svojih razmatranja i tvrdi da su ovi uzroci istorijski raznovrsni. Ali, navodi da ako želimo da otkrijemo uzročne mehanizme revolucionarnih situacija u pojedinim istorijskim slučajevima moramo imati na umu da uzroci grupišu na tri načina, one koji dovode do nastanka pretenzija na kontrolu nad državom, one koji stvaraju podršku tim pretenzijama kod šire populacije i one koji uzrokuju nesposobnost države da potisnu ove pretenzije. (Tili 2005: 12) Revolucionarni ishodi su termin koji Tili koristi za drugu fazu revolucije koja odgovara drugom delu defincije tj. transferu vlasti. Ovaj aspekt revolucije se dešava onda kada državna vlast prelazi sa onih koji su je držali pre javljanja blokova sa pretenzijom na nju na novu vladajuću grupaciju. (Tili 2005: 15) Ovaj ishod postaje verovatniji ako delovi državne vlasti pređu u grupaciju koja ima pretenzije na ovu vlast kao i ako ova grupacija uspostavi kontrolu nad oružanim snagama. (Tili 2005: 15)  Razlikovanje između revolucionarnih situacija i revolucionarnih ishoda omogućavaju autoru da napravi distinkciju između ovog društvenog procesa i ostalih previranja u društvu koja se mogu okarakterisati na drugačije načine. Građanski rat može karkaterisati ozbiljan rascep u društvu ali ne i transfer vlasti na novu grupaciju (postoji revolucionarna situacija ali ne i ishod), dok osvajanje vlasti „odozdo“ od strane naroda podrazumeva transfer vlasti ali bez suštinskog rascepa u društvu (postoji revolucionarni ishod ali ne i situacija). (Tili 2005: 16)

Kod Tilija, rekao bih, vidimo nastavak progresa u sofisticiranosti analize revolucionarnih procesa. Nadograđujući se na analizu Skočpolove Tili osim usresređenosti na važnost preuzimanja državne vlasti revoluciju razlaže na više komponenata i time je još više specifikuje čime pod nju prestaju da spadaju određeni procesi koje bi možda i Skočpolova svrstala pod revoluciju. Pored ovog progresa u analitičkoj sferi možemo zaključiti da se Tili od ostalih autora najviše udaljava od poistovećivanja revolucije a napretkom, za njega ishodi revolucije zavise od više faktora kao što su razlike između onih koji vladaju pre i posle revolucije kao i dubine rascepa između njih. Napredak ostaje nešto što se ne predstavlja kao nužno iako Tili povezuje revolucije sa modernim dobom.

Zaključak: dva fronta promene pogleda na revoluciju kroz istoriju sociologije

Ako malo bolje pogledamo možemo uočiti postepenu promenu u sagledavanju pojma revolucije na dva fronta. Prvi front možemo nazvati vrednosnim i na njemu vidimo promenu od negativnog shvatanja revolucije u epohama pre Prosvetiteljstva i modernog doba preko pozitivnog pogleda na revoluciju u prosvetiteljskim teorijama kao i u socijalističkim krugovima oličenim u radu Karla Marksa pa do modernih istorjsko-socioloških teoretičara. Ovi teoretičari usled svojih tendencija da stvari sagledavaju u svojoj istorijskoj osobenosti počinju postepeno da zauzimaju vrednosno neutralan stav prema revolucionarnim događajima i time ovakve događaje sagledavaju pre svega očima nauke. Drugi front se odnosi na ulogu revolucionarnih aktera, ovde možemo videti promenu koju su tek istorijska izučavanja revolucionarnih događaja donela. Od predmodernih vremena pa čak duboko u devetnesti, a možda i dvadeseti vek revolucija je sagledavana kao autonomni društveni proces koji se odvija nezavisno od volje onih koji ga sprovode, Hobs, Prosvetitelji, evolucionisti kao što je Marks, svi su smatrali točkove istorije kao nezavisne od ljudske volje, vođene silama koje nijedan društveni akter nije mogao da obuzda. Modernim istorijskim studijama je karakteristično odbacivanje ovakvih percepcija, istorija se sagledava u drugačijem svetlu, fokus je na ljude kao aktere koji sudbinu drže u sopstvenim rukama, a društveni procesi postaju otvoreni sa više mogućih ishoda. Ako revoluciju sagledamo u ovom duhu ona postaje manifestacija ultimativne ljudske kreativnosti, mogućnosti društvenih aktera da kontrolišu tok istorije kao i društvene odnose koji ih spajaju.

Znamo da je sociologija nastala u haotičnom dobu na početku modernosti kao pokušaj ljudi da razumeju novonastalo društvo racionalnim metodama, ovo društvo je ozvaničilo svoj nastanak Francuskom revolucijom i kako god sagledamo ovaj istorijski period nameće se zaključak da je između ostalih kreacija i sociologija svojevrstan revolucionarni produkt. Od tada revolucija ostaje problem ove nauke od njenog nastanka i antirevolucionarnih raspoloženja njenog kreatora Ogista Konta, preko revolucionarnog duha Karla Marksa do danas. Za koju god perspektivu se opredelili revolucija nam se nameće kao kolevka modernog društva, a na nama ostaje da vagamo njene dobre i loše strane. Rečima Herberta Markuzea: „Odnos sredstava i cilja je etički problem revolucije. U izvesnom smislu cilj opravdava sredstva, naime onda kada se može dokazati da ona pomažu čovekovom napredovanju u slobodi. Ovaj legitimni cilj, jedini legitimni cilj, zahteva stvaranje odnosa koji olakšavaju i potpomažu njegovo ostvaranje. I stvaranje ovih odnosa može da opravda žrtve, kao što je ono tokom cele istorije i opravdavalo žrtve. Cilj mora dejstvovati u represivnim sredstvima za njegovo ostvarenje. I tada žrtve pretpostavljaju nasilje – društvo bez nasilja ostaje mogućnost istorijskog stepena koji tek treba osvojiti.“ (Markuze 1977: 222)


Literatura
1.      Mur, Barington. 2000. Društveni Koreni Diktature i Demokratije. Beograd: Filip Višnjić
2.      Skocpol, Theda. 2013. States and Social Revolutions. Cambrige: Cambrige University Press
3.      Tili, Čarls. 2005. Evropske Revolucije 1492-1992. Podgorica: CID
4.      Tili, Čarls. 1997. Suočavanja sa Društvenom Promenom. Beograd: Filip Višnjić
5.      Sztompka, Piotr. 2003. The Sociology of Social Change.  Cambrige: Blackwell
6.      Kolakovski, Lešek. 1980. Glavni Tokovi Marksizma. Tom 1. Beograd: Beogradski Izdavačko Grafički Zavod
7.      Markuze, Herbert. 197. Kultura i Društvo. Beograd: Beogradski Izdavačko Grafički Zavod
8.      Marks, Karl. 1948. Manifest Komunističke Partije. Beograd: Kultura
9.      Marks, Karl. 2011. Osamnesti Brimer Luja Bonaparte. Beograd: Službeni Glasnik
10.  Marks, Karl. 1985. Prilog Kritici Političke Ekonomije. Beograd: Beogradski Izdavačko Grafički Zavod
11.  Molnar, Aleksandar. 2001. Rasprava o Demokratskoj i Ustavnoj državi 2. Klasične revolucije: Nizozemska - Engleska – SAD. Beograd: Samizdat B92
12.    Molnar, Aleksandar. 2002. Rasprava o Demokratskoj i Ustavnoj državi 3. Moderne revolucije: Francuska – Rusija – Nemačka. Beograd: Samizdat B92
Smit, Denis. 2001. Uspon Istorijske Sociologije. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva