Uvod
Tema ovog rada je proces suočavanja
sa prošlošću u Srbiji, pre svega sa zločinima. Videćemo šta predstavljaju
obrasci tog suočavanja, i sa druge strane, kakva je realnost tog procesa. Sem
toga, bavićemo se pamćenjem istorije, i njenim interpretiranjem u različite
svrhe. Pokušaćemo da utvrdimo na koji način dolazi do suočavanja sa zločinima u
Srbiji, na koji način se zločini interpretiraju, ko proglašava žrtve a ko
dželate. Istorijski događaj koji koristimo kao primer za analizu suočavanja sa
prošlošću jeste zločin u Srebrenici 1995. godine. Zločin u Srebrenici smatra se
jednim od najvećih zločina na ovim prostorima od Drugog svetskog rata. Osim
toga, bavićemo se i zločinima koji su u periodu nakon Drugog svetskog rata, pa
sve do kraja devedesetih događali na teritoriji Vojvodine, a uključivali su
međuetničke sukobe.
Kada govorimo o pamćenju i sećanju možemo primetiti da su to pojmovi
koji se koriste u svakodnevnom govoru, a koji često mogu biti opterećeni
različitim konotacijama. Svaki događaj koji se odigrao u istoriji, a posebno događaji
koji su sa sobom doneli stradanja bivaju interpretirani na različite načine.
„Istraživanje upotrebe i iskrivljavanja prošlosti je nužno jer prošlost ne
govori sama za sebe, već se instrumentalizuje i poriče na različizte načine“
(Kuljić, 2006:273).
Prošlost i
sećanje
„Svaki
organizovani poredak sećanja počiva na manje ili više osećajnom
suprotstavljanju žrtava i dželata u prošlosti“
Kuljić
Nametanje različitih interpretacija prošlosti u kojima postoji monopol
na definisanje određene strane kao „žrtve“ a druge kao „dželata“ je jedno veoma
moćno oružje kojim se svakako mogu služiti različite individue i grupe u
određenom društvu. „Pamćenje kao praksa utiče na donošenje odluka u društvu,
politici, ekonomiji i svakodnevnom životu“ (Kuljić, 2006:278). Na koji način se
to zbiva zavisi od prirode društva o kom je reč ali svakako da u tumačenju
prošlosti moramo obratiti pažnju iz kog izvora određena informacija dolazi. Sem
toga, način na koji se interpretira prošlost može uticati i na mobilizaciju
jednog sloja ili grupe stanovništva protiv druge instrumentalizacijom određenih
sećanja i njihovim aktiviranjem pri eventualnom konfliktu tih dveju strane.
Ipak, osmišljavanje prošlosti je jedan veoma značajan proces kako za pojednica
tako i za društvo u celini, naime, „ organizovane slike prošlosti su za
pojednice i grupe važne jer od njih zavise različiti oblici osmišljavanja
iskustva“ (Kuljić, 2006:278). Sećanje označava „način tumačenja i prihvatanja
prošlosti, tj. kako političke i društvene grupe selektivno vide važna zbivanja
iz prošlosti, trudeći se da preko tako utemeljenog uverenja zaštite interese“
(Kuljić, 2002,73).
Kao što smo već napomenuli,
osmišljavanje i različite interpretacije prošlih događaja veoma su opasne kada
se radi o nekim teškim vremenima, poput ratova ili kriza. Nakon rata
devedesetih godina na ovim prostorima došlo je do različitih tumačenja događaja
od stane različlitih nacionalih aktera. Naime, mnogi događaji koji su se zbili
u ratu definisani su drugačije od strane drugih interpretatora. O čemu je tu
zapravo reč? „Zaoštrena je debata oko ratnih zločina unutar i između država.
Hrvati grčevito brane dignitet Domovinskog rata, a Srbi nastoje da ublaže
neuporedivost genocida u Srebrenici ističući i ostale zločine“ (Kuljić,
2006:278). Ovde veoma jasno vidimo i način na koji se manipuliše prošlošću,
naime, „Domovinski rat se ne sme kriminalizovati, a Srebrenica je rezultat
smišljene propagande - jesu parole kojima se umiruje povređeno vrelo ponosnog
nacionalnog osećaja običnog čoveka“ (Kuljić, 2006:279). Dakle, kada se govori o
nekim zločinima, često se govori i o kolektivnoj krivici jednog naroda za
zločin koji su počinili pripadnici toga naroda nad nekim drugim. U primeru
Srebrenice mi možemo videti na koji način se nacionalni osećaj jednog
pripadnika srpske nacije može braniti od te krivice. Ipak, ono što ovde može
predstavljati opasnost jeste mogućnost da jedan narod, korz više generacija različitog interpretiranja prošlosti potpuno
iskrivi sliku prošlih događaja te da se oni, ne zaborave, već da se narednim
generacijama prikažu u jednom potpuno izmenjenom i lažnom svetlu. Prevladavanje
prošlosti „ nije proces koji treba da vodi izmirenju sa zločinima i oprostu,
već proces učenja kako da se živi sa sećanjem da su zločini deo i naše istorije
i našeg grupnog identiteta, i da zapravo ništa ne može da nas izmiri sa tim
delima „ (Kuljić, 2006:279).
Kada govorimo o sećanju jedne nacije
možemo se osvrnuti na pojam žrtve. Naime, nakom rata devedsetih govdina na ovim
prostorima, došlo je samoviktimizacije nacija. „Svaki segment poželjnog
emotivno se pravda samoviktimizacijom, tj isticanjem neuporedivosti žrtve
sopstvene grupe“ (Kuljić, 2006:288). Stvaranje sećanja da je jedan nacija
„žrtva“ u određenom događaju, o vom slučaju ratu, jeste veoma moćan simbolički
kapital za kreiranje istorije i njenog poimanja kod budućih generacija. Još jedan proces kojim se može menjati tumačenje
prošlosti jeste selektivni zaborav. (Kuljić, 2006:292). Pokušaćemo sada da u
ove obrasce smestimo suočavanje sa zločinima u Srebrenici 1995.
Šta se dogodilo
u Srebrenici?
„Priča o
Srebrenici treba biti ispričana i pričana opet i iznova“
Mahathir bin
Mohamad
„Srebrenica je bila prva bosanska enklava
koja je 1993. godine bila proglašena “zaštićenom zonom” UN. Dve godine kasnije,
početkom jula 1995. godine Srebrenica je predata od strane Zapada, kao prva
zaštićena zona Srbima. U srebreničkoj enklavi, koja je po proceni obuhvatala
200 kvadratnih km živelo je oko 40 000 civila, među kojima najviše žena, dece i
staraca. Ohrabreni neintervenisanjem međunarodnih snaga Srbi dopremaju iz Srbije
ogromne količine naoružanja i tehnike i raspoređuju ih oko Srebrenice, tako da
je početak jula Srebrenica dočekala stisnuta obručem neizvesnosti i opasnosti
koji su srpske snage iz dana u dan činile sve čvršćim.Srpski general Ratko
Mladić naredio je 6. jula napad na enklavu znajući vrlo dobro da Zapad neće
intervenisati. Rano ujutro 6.jula srpska vojska počela je odlučnu i poslednju
ofanzivu na Srebrenicu. Izjava francuskog generala Janviera da se “Srebrenica
može sama braniti” onemogućila je bilo kakvo delovanje snaga UN. 11. jula
započeo je najveći pokolj civilnog stanovništva u Evropi posle Drugog svetskog
rata i najveće stradanje Bošnjaka u istoriji bošnjačkog naroda“ .
Građanski rat u Jugoslaviji 1991-1995. je razmrdao i na
nov način osmislio istoriju Balkana i razotkrio skrivene napetosti“ (Kuljić,
2006:301). „Činilo se da su građani Srbije počeli da zaboravljaju posednji rat
ali je TV snimak iz Srebrenice juna
2005. podsetio na prošlost sa kojom se nacija mora suočiti“ (Kuljić, 2006:300).
Zločin u Srebrenici odigrao se između 13. i 19. jula 1995. godine tokom rata u
Bosni i Hercegovini.
Ono što može predstavljati kamen
spoticanja u suočavanju sa ovim zločinaom jeste to što je proces identifikacije
žrtava tekao veoma sporo i neuspešno. Do sada je otkopano 5.350 posmrtnih
ostataka Srebreničana. Oni leže u tunelu u Tuzli i komemorativnom centru u
Visokom. Proces identifikacije teče
veoma sporo i vrlo je skup. Američki tim lekara za ljudska prava radio je više
od godinu dana na procesu identifi kacije i potrošio je 1.200.000 dolara, a identifi cirao je samo
53 žrtve. Ipak, kasnije je identifikovano još žrtava.
Ono na šta se svakako nailazi kada je
istražuje o tom dođaju jeste različitost podataka, odnosno upravo različito
interpretiranje prošlosti od strane različitih izvora. Te kako ne bismo
navodili pogrešne cifre suzdržaćemo se od preciznog navođenja broja nastradalih
te ćemo reći da se u većini izvora navodi da ih je bilo između 6 000 i 8 000
ubijenih i oko 30 000 raseljenih lica.
Problem sa navođenjem broja žrtava
jeste veliki problem koji ima se može sagledati iz više uglova. Naime, kada
govorimo o stradalim licima česte nailazimo podatke o različitom broju ubijenih
od strane različitih izvora, tako da Srebrenica nikako nije jedini primer. Ono
što je jedan od problema, osim očiglednog-da se ne zna koliko je lica
nastradalo, jeste problem vulgarizovanja broja ubijenih. Naime, često se
događalo da se broj nastradalih čak i udvostruči ne bi li se dobile medijski
pompeznije i dramatičnije brojke, što je zaista jedna vulgarizacija stvarnog
broja žrtvi koji je u svakom slučaju preveliki koliki god da je. U slučaju
Srebrenica, postoji razlika od čak nekoliko hiljada žrtava u različitim
navodima, što nikako nije beznačajan broj.
To svakako doprnosi osećaju da sukob i
dalje traje, pogotovu u sećanju žena
koje su nakon njega ostale bez najbližih članova porodice. Sećanje na masakr u
Srebrenici i danas je veoma živo, posebno kada se radi o pomenutim ženama.
Poznato je da postoji organizacija Majke Srebrenice, koje su čak i tužile
državu Holandiju zbog toga što nije sprečila masakr nad civilima. Procene su da je nastardalo oko 8 000 muškaraca i dečaka a da je oko 30
000 žena i dece raseljeno.
Memorijalni centar Srebrenica navodi 8
373 imena ubijenih muškaraca.
Od 25. oktobra 2000. godine, trajno je
određena zemljišna lokacija u Potočarima, opština Srebrenica, za groblje i
spomen obeležje onima koji su stradali u julu 1995. godine u genocidu.
Još jedan problem koji se ovde javlja
jeste problem upotrebe pojmova „zločin“, „masakr“, „genocid“ i sličnih termina.
Ti termini su vrlo vrednosno obojeni i veoma pogodni za različite vrste
manipulacije. U relevantnoj literaturi nailazi se na podatak da su pripadnici
srpske strane negirali da se radilo o genocidu jer nisu ubijani žene i deca.
Ipak, to je i dalje veoma diskutabilno. Ljudi koji su lično živeli u Srebrenici
tih godina se uglavnom izjašnjavaju kao ljudi koji „žele istinu“, „traže
pravdu“, „ne prihvataju laži“.
Strane prevladavanja prošlosti su
„ćutanje, amnezija, poricanje, krivica relativizovanje, stid, sramota, trauma,
senke prošlosti“ (Kuljić, 2006:278). Ukoliko ovu definjiciju prevladavanja
prošlosti definišemo kao teorijski obrazac prevladavanja prošlosti, šta bi
predstavljalo suočavanje sa prošlošću. Čini se da je odgovor sličan, iapk
pitanje je kakva je realnost suočavanja sa zločinima u Srbiji. Ovde ne mislimo
samo na Srebrenički zločin,već i na druge događaje kod kojih bi suočavanje sa
zločinima bilo potrebno.
Često se dogadja, da se usled
sagledavanja sopstvene nacije kao „više“ od drugih zločini počinjeni od strane
pripadnika nacije ili „u ime nacije“ zaboravljaju, ipak „stalno upozoravanjena
senke prošlosti, pre svega vlastite nacije jeste agens prosvetiteljskog
sazrevanja“ (Kuljić, 2006:282). Dakle, kako bi se dolo do suočavanja sa
zločinom sopstvene nacije, pripadnici te nacije moraju pre svega biti svesni o
tom zločinu. Dakle,moraju prihvatiti realnost koja govori da je zločin se
odigrao i da je kao takav deo prošlosti njihove nacije.
Kada govorimo o zločinu u Srebrenici
veoma je važno da utvrdimo pojmove koje koriste različiti interpretatori a koji
su svakako povezani sa suočavanjem sa zločinom. Naime,javlja se pitanje da li je
u Srebrenici počinjen genocid ili zločin? Haški tribunal je događaj u
Srebrenici nazvao genocidom.
Ipak, ova ocena događaja u političkom
vrhu Srbije nije bila prihvaćena.
Vlada Republike Srbije je 31.3.2010.
donela Deklaraciju o Srebrenici u kojoj govori o događaju kao o zločinu a ne o
genocidu. Deklaracija se poziva na presudu Međunarodnog suda pravde, kojom je
utvrđeno da je u Srebrenici jula 1995. godine izvršen genocid, i u tekstu se
osuđuje zločin na način utvrđen presudom pomenutog suda, bez pominjanja termina
genocid.
Međuetnički
sukobi na teritoriji Vojvodine
Vojvodina je prostor na kome živi etnički heterogeno stanovništvo, te je
kao takva veoma interesantna za proučavanje i analizu odnosa pripadnika
različitih nacija koji žive u istom okruženju i veoma često uzajedničkoj
inetrakciji. Ilić Vladimir je sproveo istraživanje na prostoru Vojvodine kako
bi ispitao „poznavanje, obrasce reinterpretacije i sposobnosti za suočavanje sa
mađarskim zločinima nad Jevrejima i Srbima u Bačkoj 1942, srpskim zločinima nad
Hrvatima 1991-93 u Sremu i jugozapadnoj Bačkoj i sistematskog progona Albanaca
iz Vojvodine 1999. „ (Ilić, 2002:5). Ovo istraživanje je interesantno u
kontekstu istraživanja suočavanja sa prošlošću kao i sa pomenutim zločinima.
Ovde će reči biti o zločinima prema pripadnicima manjina iz perspektive Srba
kolonaca i starinaca.
Autor je, između ostalog, ispitanicima
postavljao pitanja koja se tiču njihovog sećanja, saznanja i interpretacije
zločina na prostoru Vojvodine koji se tiču međuetničkih sukoba.Recimo, na
pitanje „Da li ste čuli za neke zločine za koje se tvrdi da su ih počinili komunisti
i za koje?“ (Ilić, 2002:53). Interesantno je da je Srbi kolonisti najčešće
izjavljuju d aza takve zločine nisu nikada čuli, dok srbi starinci navode da
tih zlolina nije bilo u manjem procentu 31%. Ono što je u ovom kontekstu
značajnije od preciznih procentuačnih rezuktata istraživanja jeste različin
način interpretacije prošlosti od strane različitih društvenih grupa. I upravo
to je istraživanje jeste jedan empirijski dokaz tvrdnje da je tumačenje
prošlosti povezano sa razlilitim okolnostima ...
Ono što je takjođe upadljivo jeste
samoviktimizacija nacija o kojoj je bilo reči ranije. Naime, upitani „ Šta
mislite koja nacija je najviše stradala na teritoriji Vojvodine za vreme Drugog
svetskog rata?“ Čak 77% Srba je odgovorilo da je su upravo Srbi bili najveće
žrtve, zatim navode Jevreje-3%, Nemce i Mađare-2% i Rome oko 1%. (Ilić, 2002:
54). Ono što je takođe značajno jeste činjenica da su o poznavanju zločina više
govorili mlađi ispitanici, (oni koji su rođeni nakon 1973. godine). Odatle
možemo videti da postoji razlike interpretiranja prošlosti od strane različitih
generacija te nam to potvrđuje pređašnje pomenutu tezu da na formiranje slike
prošlosti ne utiču samo različiti političko-društveni moćnici već i primarne
grupe, odnosno porodica.
Zaključak
Na kraju možemo reći da se obrasci i
realnost suočavanja sa prošlošću a posebno sa zločinima umnogome razlikuju.
Zločin sopstvene nacije vidi se kao atak na ponos i nacionalni osećaj običnog
čoveka. Zločin se može prevladati samo onda kada osobe koje su za njega
odgovorne zapravo tu odgovornost i prihvate te se u skladu sa njome i ponašaju.
Što se tiče događaja u Srebrenici, možemo reći da je put ka suočavanju bio
veoma dug i komplikovan i deluje kao da još uvek traje. Postavlja se pitanje
kada će doći do konačnih zaključaka i prihvatanja odgovorinosti za ono što se
dogodilo stanovnicima Srebrenice jula 1995. godine i što je ostavilo neizbrisiv
trag kako u istoriju oba naroda tako i u životima svakog pripadnika nacija koje
su došle u sukob.
Literatura:
Kuljić, Todor, 2006: Kultura sećanja, Beograd:Čigoja štampa
Od poricanja do priznanja: Helsinški odbor za ljudska prava
Kuljić,
Todor, 2002, Prevladavanje prošlosti,
Beograd:Helsinški odbor za ljudska prava
Ilić,
Vladimir, 2002, Prevladavanje prošlosti u
Vojvodini, Zrenjanin: Gradska biblioteka
Izvori:
http://www.dw.de/majke-srebrenice-tu%C5%BEile-holandiju/a-17550208,
pristupljeno 11.4.2014
http://www.potocarimc.ba/_ba/liste/nestali_z.php;pristupljeno 12.4.2014.
http://www.potocarimc.ba/_ba/mc/, pristupljeno 12.4.2014.
http://www.haguejusticeportal.net/index.php?id=9564, pristupljeno
12.4.2014.
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/politika/aktuelno.289.html:195670-Genocida-nije-bilo, pristupljeno
11.4.2014.
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/politika/aktuelno.289.html:195670-Genocida-nije-bilo,
pristupljeno 12.4.2014.
http://www.slobodnaevropa.org/content/srebrenica_srpski_parlament_rezolucija/1997489.html,pristupljeno
12.4.2014.
Video
materijal:
Srebrenica
Massacre Of Bosnian War 1992-1995;
http://www.youtube.com/watch?v=JZq4C-CrmrU, pristupljeno 12.4.2014.
Srebrenica
- A Cry from the Grave;