Friday, 26 February 2016

Volerstinovo shvatanje društvenih nauka

Autorka: Jovana Zafirović

Imanuel Volerstin je američki sociolog i jedan od najistaknutijih predstavnika svetsko-sistemske teorije. Njegova teorija zasniva se na istorijskoj analizi sukcesivnih sistema i objašnjavanju načina na koji ti sistemi nastaju i funkcionišu. Sistemi podrazumevaju redovnu promenu, transformaciju i dinamičnost. Njegova teorija nastala je kao odgovor na teorije modernizacije koje su smatrale da se ljudski razvoj odvija linearno, pod okriljem sve većeg tehnološkog napretka i ekonomskog rasta. Volerstin kao jedinicu analize koristi čitav svetski sistem i pomoću nje objašnjava brojne društvene i ekonomske fenomene. Savremeni svetski sistem je zapravo svetska kapitalistička ekonomija, za koju Volerstin smatra da je ušla u krizu. U kontekstu krize svetskog sistema Volerstin objašnjava brojne druge društvene promene. Između ostalog, Volerstin se bavi promenama u strukturama znanja. On analizom ukazuje na nastajanje određenih struktura znanja kao podupirača svetskog sistema, kao i na njihovo dalje razvijanje, i njihovu paralelnu krizu.


Fokus ovog rada jeste Volerstinovo shvatanje društvenih nauka. Na početku će biti prikazano Volerstinovo shvatanje toka izgradnje društvenih nauka, kao i nastanak epistemološke podele na „dve kulture“. Ova podela će se pokazati izuzetno značajnom u daljem razumevanju društvenih, ali i ostalih nauka. Potom će biti prikazana Volerstinova analiza povezanosti krize svetskog sistema sa krizom univerzitetskog sistema, kao i brojne promene univerzitetskog sistema usled pomenute krize. Ukazaće se na promene u shvatanju naučnog univerzalizma, kao i na posledice tih promena. Takođe biće predstavljeni Volerstinovi predlozi za restrukturisanje društvenih nauka i stvaranje jedne jedinstvene istorijske društvene nauke. Na samom kraju, biće prikazana jedna od kritika Volerstinovog predloga za unifikaciju društvenih nauka od strane Majkla Baravoja.


Izgradnja društvenih nauka

Volerstin smatra da se klasično shvatanje nauke rađa krajem 18. veka. Srednjevekovni univerziteti  i teološko znanje bili su potisnuti, dok se u prvi plan pojavljuje čovek kao racionalno biće, sposobno da empirijskom analizom dođe do istine. Teološki fakultet polako nestaje, a univerzitet opet postaje mesto proizvodnje znanja. Jedinstvena oblast znanja se razdvaja na filozofiju i nauku, kao dve nespojive celine. Filozofija je predstavljala put do istine popločan špekulacijama, dok se nauka zasnivala na empirijskim opservacijama  i činjenicama.  „Razvod“ filozofije i nauke, predstavljao je temelj razdvajanja jedinstvene univerzitetske kulture, na dve odvojene oblasti (Volerstin, 2005: 16).  U 19. veku „filosofski fakultet je podijeljen na dva zasebna fakulteta: jedan, koji se sastojao od nauka, i drugi, koji se sastojao od drugih predmeta izučavanja, ponekad nazvanim „humanističkim disciplinama“, a ponekad „umjetničkim“ ili „pismenim stvaralaštvom“ (ili oboje), a ponekad je bilo zadržano staro ime „filosofije“ “ (Volerstin, 2005: 16-17). Borba se odnosila na raspodelu pre svega društvenih resursa. Svaka od ove dve kulture, želela je da ima monopol nad socijalizacijom i obrazovanjem omladine. Nauke su se skoro uvek odnosile na prirodne nauke, i ta sfera je postepeno postajala nadmoćnija u odnosu na njenu alternativnu, humanističku oblast. Prvobitna podela na dve odvojene, ali jednake sfere „poprimila je ukus hijerarhije - znanje koje je pouzdano (nauka) nasuprot znanju koje je samo zamišljeno, čak izmišljeno (koje nije nauka)“ (Volerstin et al, 1997: 7). Nauke nisu smatrale da humanističke discipline mogu da otkriju istinu. „Znanje koje su ponudili filosofi nije moglo predstavljati istinu, navodili su, pošto se ni na koji način nije moglo pobiti“ (Volerstin, 2007: 70). Naučnici su isticali kako jedino njihov rad predstavlja traganje za  istinom, dok  su filozofi bili oni koji su tragali za dobrotom i lepotom (Volerstin, 2005: 17).  U 19. veku, fakultet nauka i fakultet humanističkih disciplina podelili su se na brojne oblasti. Sada su fakultet nauka činile sledeće discipline: fizika, hemija, geologija, astronomija, zoologija, matematika i druge. Dok su fakultet humanističkih disciplina činile filozofija, istorija umetnosti, muzikologija, nacionalni jezik i literatura, klasični jezici itd.  Ova podela zasnivala se na uverenju da će usredsređenost naučnika na jednu oblast omogućiti sistematsko, precizno, a pre svega racionalno saznanje.

Francuska revolucija je za posledicu imala ubrzan kulturni preokret. Smatralo se da se društvena promena mora organizovati i racionalizovati „ali ukoliko je neko trebalo da organizuje i racionalizuje društvenu promenu, on je pre svega morao da tu promenu prouči i da shvati pravila koja njome upravljaju“ (Volerstin et al, 1997: 11). Zahtevi za proučavanjem društvene stvarnosti i promena, predstavljali su koren onoga što sada nazivamo društvenim naukama. Pozicija društvenih nauka u postojećoj dihotomiji, bila je nejasna. Društvene nauke su se našle na međi ovih dveju „kultura“. One nisu sebi stvorile novu „kulturu“, već su se našle na sredini, između nauka i humanističkih disciplina. Središnje mesto je značilo da su društveni naučnici „se podijelili na one koji su naginjali prema „naučnom“ ili „naučničkom“ pogledu na društvene nauke i onih koji su naginjali ka malo „humanijem“ pogledu na društvene nauke“ (Volerstin, 2005: 18). Istorija, kao najstarija društvena nauka, pod uticajem  Leopolda Rankea doživela je preobražaj. Ranke je imao težnju da otkrije wie es eigentlich gewesen ist („šta se stvarno dogodilo“) (Volerstin et al, 1997: 18). Naime, Ranke je predložio jedan „naučniji“ pristup istoriji, kako bi se izbegla glorifikacija određenih monarha i zemalja  i kako bi se izbeglo izmišljanje priča (Volerstin, 2005: 19). Taj pristup je podrazumevao korišćenje relevantnih dokumenata radi objektivnijeg saznanja, kao i ograničavanje istorije na proučavanje prošlosti. Iako je ovaj pristup istoriju više približio naukama, istoričari tog doba su ipak izabrali da se uključe u fakultet humanističkih disciplina. Ograničavanje istorije na proučavanje prošlosti je dovelo do novih posledica. Postojala je potreba za proučavanjem sadašnjih zbivanja i događaja, ta potreba je dolazila pre svega od strane političkih lidera. Stoga, došlo je do stvaranja novih disciplina. To su bile ekonomija, politička nauka i sociologija. Volerstin razlog za njihovo stvaranje vidi u dominantnoj liberalnoj ideologiji „koja je insistirala da je modernost definisana diferencijacijom tri društvene sfere: tržišta, države i građanskog društva“ (Volerstin, 2005: 21). S obzirom da se smatralo da u ovim sferama društva vladaju zakoni koji se mogu empirijski spoznati, ove discipline Volerstin naziva nomotetičkim disciplinama. Njihov opseg proučavanja je bio mali tj. proučavale su samo mali deo sveta ( zemlje zapadne Evrope koje su sebe smatrale modernim). Stoga se javlja potreba za novim disciplinama, koje bi proučavale ostatak sveta, delove sveta koji nisu smatrani „modernim“. Kao posledica, javile su se dve nove discipline: antropologija i orijentalizam. Prva je proučavala takozvane „primitivne“ narode, koji su najčešće živeli u kolonijama zapadnih zemalja, a druga disciplina se bavila proučavanjem drugih „visokih civilizacija“, kao što su bile Kina, Indija, Persija itd. (Volerstin, 2005: 23-24). „Evropljani su ova područja smatrali „velikim“ civilizacijama upravo zbog toga što su te civilizacije imale pismo, što su imale geografski široko raspostranjene religijske sisteme, i što su (barem za vreme dugih neprekinutih vremenskih razdoblja) bile politički organizovane u obliku velikih birokratskih carstava“ (Volerstin et al, 1997: 27). Volerstin takođe pominje još tri discipline: geografiju, psihologiju i pravo. On ističe da one „nisu nikada u potpunosti postale glavne komponente društvenih nauka“ (Volerstin et al, 1997: 30). U slučaju geografije, Volerstin smatra kako je ona pokušavala da premosti jaz kako prema prirodnim naukama, tako i prema društvenim naukama, deleći se na fizičku i humanu geografiju. Taj pokušaj geografije da bude svetska nauka, izjalovio se, pa je ona kako smatra Volerstin „ostala jedna vrsta skromne rođake istorije, češto služeći ovoj samo kao jedna vrsta manje važnog dodatka“ (Volerstin et al, 1997: 31). Izučavanje prostora smatralo se manje relevatnim od izučavanja događaja koji su se zbivali na određenim prostorima. Društvene nauke su prostor posmatrale i koristile na jedan poseban način. Taj način se odnosio na prepostavku da postoji prostorna podudarnost između političkih, društvenih i ekonomskih procesa. Stoga, Volerstin ističe da je „društvena nauka u velikoj meri bila kreatura, ako ne i kreacija države“ (Volerstin et al, 1997: 32). Psihologija je imala drugačiju sudbinu. Naime, ona se više prostirala u oblasti medicine, na taj način pokušavajući da se približi prirodnim naukama. Želeći da se udalji od društvene nauke i da postane „biološka“ nauka, psihologija je vremenom prešla na fakultet prirodnih nauka. Što se tiče pravne nauke, društveni naučnici su nju okarakterisali kao idiografsku nauku, smatrajući da je previše normativna i „premalo ukorenjena u iskustveno istraživanje“ (Volerstin et al, 1997: 34).

Ovaj period od 1850. do 1945, Volerstin označava kao period institucionalizovanja društvenih nauka. Društvene nauke su konstituisale svoju oblast znanja, utvrdivši je na univerzitetima osnivanjem sopstvenih katedri.  Nomotetske društvene nauke su insistirale na razlici od istorije, naglašavajući sopstvenu težnju za otkrivanjem opštih zakona i analiziranjem  društvene stvarnosti putem naučnih metoda. Nakon ukazivanja na različitost njih i istorije, nomotetske društvene nauke su nastojale da ukažu i na međusobnu različitost. Njihova obrazovna struktura bila je jasno definisana do onog trenutka kada njihove prakse počinju da se menjaju (Volerstin et al, 1997: 38-39). Nakon 1945. putanja društvenih nauka se menja, a granice njihove institucionalne strukture polako se brišu.

Savremeni svetski sistem i naučni univerzalizam

Podvajanje „dve kulture“ i prevlast nauke nad filozofijom, Volerstin objašnjava u kontekstu savremenog svetskog sistema. Insistirajući na povezanosti univerzitetskih struktura i kapitalističkih struktura, on pokazuje kako su glavni mehanizmi funkcionisanja kapitalističkog sistema bili opravdavani i podsticani od strane naučnog univerzalizma duboko utemeljenog u strukture univerziteta. „Društvena podrška svjetskom univerzitetskom sistemu došla je iz tri različita izvora: elita i vlada, kojima je bio potreban znatno obučeniji personal i temeljnije istraživanje; produktivnih preduzeća kojima su trebale tehnološke prednosti koje mogu da eksploatišu; i svih onih koji su vidjeli univerzitetski sistem kao model uzlazne društvene mobilnosti“ (Volerstin, 2007: 69). Nakon 1945. sistem polako počinje da zapada u krizu, pa i ova tri izvora podrške polako gube svoju snagu. Univerzitetska struktura postaje nesigurna usled brojnih preispitivanja postojeće podele na dve kulture. Preispitivanje je dolazilo ne samo iz društvenih, već i prirodnih nauka. Kao što je već napomenuto, Volerstin krizu univerzitetskog sistema povezuje sa krizom svetskog kapitalističkog sistema.

Osnovni princip savremenog svetskog sistema tj. kapitalizma jeste beskonačna akumulacija kapitala. Glavna institucija koja održava sistem jeste aksijalna podela rada, drugim rečima, podela na centralni i periferni proces proizvodnje (Volerstin, 2007: 64).  Osim ekonomskog podupirača, za održanje sistema potrebne su i određene kulturne institucije. U savremenom sistemu to su: principi univerzalizma i partikularizma, geokultura liberalizma i strukture znanja koje su uslovljene podelom na „dve kulture“ (Volerstin, 2007: 64). Sistem je uspešno funkcionisao stotinama godinama, ali sada zapada u krizu. Ukratko, uzrok krize su sve veći troškovi proizvodnje u čitavom svetu. Neoliberalna ideologija pokušala je različitim merama da uspori trend rastućih troškova, ali ipak kriva troškova postepeno raste, što Volerstina dovodi do zaključka da je sistem zapao u nepovratnu krizu, krizu koja najavljuje kraj samog sistema. Volerstin je o krizi svetskog sistema pisao u brojnim svojim knjigama i radovima (2005, 1991). Ovde pak treba obratiti pažnu na povezanost krize savremenog svetskog sistema sa sistemom obrazovanja. Strukture znanje su, kao što je naglašeno, jedan od glavnih stubova kapitalističkog sistema. Strukturna kriza sistema dovela je do brojnih promena u postojećim strukturama znanja. Promene su zahvatile univerzitetski sistem, dovodeći u pitanje vekovnu epistemološku podelu znanja na „dve kulture“ i  posebno, ulogu društvenih nauka u sistemu. 

„Glavni problem svjetskog univerzitetskog sistema bio je da on raste eksponencijalno u veličini i troškovima, dok je njegova socioekonomska podrška slabila zbog duge stagnacije svjetske ekonomije“ (Volerstin, 2007: 76). Ovo je dovelo do „srednjoškolizacije“ univerziteta, tj. do smanjenja istraživačkih fondova i istraživanja, a uvećanja predavačkih radnih sati. Stagnacija ekonomije i brojni finansijski pritisci za posledicu su imali izlazak univerziteta na tržište i njihovu komercijalizaciju. Brojnim naučnicima ova komeracijalizacija znanja nije odgovarala, pa su oni napuštali univerzitete ( Volerstin, 2007: 76). Ovu situaciju Volerstin poredi sa onom pre 1800. godine, kada univerziteti nisu predstavljali glavna mesta produkcije znanja (Volerstin, 2007: 76). 

Osim univerzitetske krize, strukturna kriza svetskog sistema ogleda se i u remećenju podele dve kulture. Pojava studija kompleksnosti u prirodnim i studija kulture u društvenim naukama, dovodi do preispitivanja principa na kojima je počivala dotadašnja nauka. Studije kompleksnosti predstavljale su „suštinsko odbacivanje determinizma revirzibilnog linearnog vremena koje preovladava od Sir Isaak Newtona do Albert Einsteina“ (Volerstin, 2007: 77), one su okarakterisale dotadašnje naučne principe kao jedan od mogućih slučajeva. Zagovornici ove  teorije smatrali su da sistemi ne samo da nisu linearni, već da oni teže da budu van ravnoteže. Stoga nauka „nije u umanjivanju kompleksnog ka jednostavnom već u objašnjavanju uvijek većih slojeva kompleksnosti“ (Volerstin, 2007: 77). Na taj način su odbacili jednu od kultura, kulturu naučnika, koja se zasnivala na otkrivanju jedne i univerzalne istine. Kulturološke studije su odbacile drugu kulturu, kulturu humanistike, preispitujući njen glavni princip univerzalne lepote i dobrote. One su zagovarale koncept „da svaki čitalac, svaki gledalac, donosi uvid umjetničkim produkcijama koji nije samo drugačiji već je jednako valjan“ (Volerstin, 2007: 77).  Studije kulture i studije kompleksnosti su odbacivši epistemološku podelu na dve kulture, ukazale na opasnost takve distinkcije u sticanju znanja. Volerstin ističe kako su se oba pokreta znanja svrstala sebe u sferu društvenih nauka, studije kompleksnosti zbog uviđanja društvenih ssitema kao najsloženijih od svih sistema, i studije kulture zbog neophodnosti društvenog konteksta u  kulturnoj produkciji (Volerstin, 2007: 77).  Naučni univerzalizam doveden je u pitanje, kao i čitav svetski sistem.


Kakva vrsta društvene nauke treba sada da se gradi?

Volerstin je sa ostalim članovima Gulbenkijanove komisije za restrukturisanje društvenih nauka ponudio nekoliko predloga za dalje unapređenje društvenih nauka. Prvi predlog ticao se organizacione strukture društvenih nauka. Odnosio se pre svega na discipline unutar društvenih nauka i njihovu buduću poziciju.  Volerstin et al smatraju da rastući broj disciplina u društvenim naukama vodi njihovoj borbi oko finansijskih sredstava. Pošto su ta sredstava oganičena, sve se manje sredstava odvaja za te discipline (Volerstin et al, 1997: 91). Oni smatraju da bi restruktursanje društvenih nauka moralo da uključuje i restrukturisanje čitavog trojnog obrasca tj. društvenih nauka, prirodnih nauka i humanističkih disciplina. To bi značilo da se restrukturiranje nauka mora odvijati na više nivoa, nivo samih disciplina, nivo fakulteta i nivo čitavih univerziteta. Osim nivoa restrukturiranja postavlja se i pitanje nosilaca tih promena. Volerstin naglašava da su u 19. veku fakulteti bili glavna organizaciona baza reprodukovanja znanja. Ali kriza univerzitetskog sistema otvara vrata brojnim institucijama, nezavisnim istraživačkim centrima, mrežama itd. za ulogu obnavljača društvenih nauka (Volerstin et al, 1997: 93). 

Osim organizacionih problema, Volerstin ističe i tri glavna teorijska problema koja se moraju rešiti, odnosno oko kojih se mora postići određeni konsenzus. Odnos istraživača prema istraživanju je prvi problem koji navodi Gulbenkijanova komisija. Oni ukazuju na poziv Prigožina i Stanžera na „vraćanje magije u svet“. Oni umesto veberovskog pristupa odnosu istraživača i istraživanja i „oslobađanja sveta od magije“, teže za „objektivnim znanjem oslobođenim od objavljenih i/ili opšteprihvaćenih mudrosti ili ideologija“ (Volerstin et al, 1997: 94). Ovaj poziv Volerstin označava kao poziv za uklanjanje veštačkih granica između ljudi i prirode, i naglašava da ovo neće biti lak zadatak za društvenu nauku, ali da je od velikog značaja (Volerstin et al, 1997: 95). Drugi problem se odnosi na vreme i prostor koji su po Volerstinu „konstantno evoluirajući izgrađeni realiteti čija izgradnja je dio paketa društvene stvarnosti koju analiziraju“ (Volerstin, 2005: 44), a ne samo nepromenljivi fizički realiteti u kojima se odvija društvena stvarnost. Volerstin smatra da se vreme i mesto moraju uvrstiti u metodologiju društvenih nauka, ali tako da ne izgube svoj evoluirajući realitet. On smatra da će na ovaj način postojeća dinstinkcija između nomotetskih i idiografskih nauka izgubiti na značaju. 

Treći teorijski problem na koju ukazuje Gulbenkijanova komisija tiče se politike, ekonomije i društva kao odvojenih, autonomnih oblasti. Naime, oni ukazuju na činjenicu da naučna praksa, koja najčešće ignoriše granice ovih oblasti, nije u skladu sa teorijskim  stanovištima disciplinama koje se njima bave: politička nauka, ekonomija, sociologija. Zato se zalažu za ponovnu formulaciju ovih odnosa kako bi se rešila postojeća nejasnost ( Volerstin et al, 1997: 96).  Osim ovih teorijskih problema, oni ističu neophodnost interakcije naučnika svih krajeva i disciplina kako bi došlo do istinskog restruktirisanja društvenih nauka. Kako bi došlo do toga, članovi komisije nude 4 glavna predloga, koja će dalje biti predstavljena.

Prvi predlog odnosi se na opšteprihvaćenu podelu prirodnih i društvenih nauka i njihovih predmeta istraživanja: ljude i prirodu.  Oni ističu da  prirodne i društvene nauke sve više dolaze u dodir, kao posledica menjanja univerzitetskih struktura. Sumnja u ideju neutralnog naučnika, kao i sumnja u mogućnost ikakve izvesnosti dovela je do mogućeg „kraja jedne vrste racionalnosti koja ne odgovara našem vremenu“ (Volerstin et al, 1997: 99). Volerstin predlaže da je potreban naglasak na kompleksnosti, temporalnosti i nestabilnosti sistema, ljudi i prirode. Zato članovi komisije pozivaju sve naučnike, univerzitetske administratore, brojne fondacije, udruženja itd. da priznaju da „glavni problemi sa kojima se suočava kompleksno drušvo ne mogu da se reše razlaganjem na male delove sa kojima bi se onda analitički lako rukovalo, nego pre nastojanjem da se ovi problemi, ljudi i priroda, tretiraju u njihovoj kompleksnosti i međuodnosima“ (Volerstin et al, 1997: 100).

Drugi predlog odnosi se na odbacivanje države kao „jedinog socio-geografskog okvira analize u društvenoj nauci“ (Volerstin et al, 1997: 105). Društvene nauke su u prošlosti bile veoma državno-centrične, tj. osnovni nivo analize i proučavanja bila je država. Volerstin ukazuje na nova nastojanja da se analitički modeli primenjuju ne na državnom, već na globalnom i lokalnom nivou. On ukazuje da su novi analitički modeli „tretirali neizvesnosti (i lokalizme) kao centralne analitičke varijable, a ne kao slučajnosti sakrivene u determinističkom univerzalizmu“ (Volerstin et al, 1997: 103). Ovo ne znači da država više ne predstavlja valjan okvir analize, već da ona ne predstavlja jedinu i fundamentalnu jedinicu analize.

Kao treći predlog, članovi Gulbenkijanove komisije, između ostalih i Volerstin, ističu neophodnost razrešenja napetosti koja postoji između univerzalizma i partikularizma. Volerstin je princip univerzalizma i partikularizma koristio da objasni na koji način geokultura svetskog sistema služi opravdavanju samog sistema (Wallerstein, 1991).Volerstin smatra da je „ princip univerzalizma licemeran“ (Wallerstein, 1991: 171) jer u društvenoj realnosti postoji hijerhija država u međudržavnom sistemu i hijerarhija državljana u svakoj pojedinačnoj državi. Te nejednakosti održava princip partikularizma koji se ogleda u ideologiji rasizma-seksizma i koji je podjednako karakterističan za kapitalističku svetsku ekonomiju kao i univerzalizam. Izdvajajući zapadnu kulturu kao modernu i univerzalnu, kapitalistička svetska ekonomija opravdava postojeće hijerarhije. Zemlje jezgra su one koje su dostigle najviši nivo razvoja i jedino što preostaje zemljama periferije jeste da preuzmu tu kulturu kako bi se razvile i postale njima jednake (Wallerstein, 1991: 171). Ali onda, koristeći se principom rasizma-seksizma, svetski sistem zemlje koje nisu ekonomski uspešne izdvaja kao one koje ili nisu prihvatile zapadnu kulturu ili se ne trude dovoljno da to ostvare i one se zbog toga nalaze na dnu lestvice. Zato tehnokratsku racionalnost kao vrhunac modernog racionalnog mišljenja, Volerstin označava kao „inkarnaciju socijal-darvinizma“ (Volerstin et al, 1997: 108). Princip univerzalizma se u naukama ogleda u hijerarhiji zapadnih i ne-zapadnih naučnika. Zato Gulbenkijanova komisija smatra da „ključni zadatak je da se raskrinka hermetički jezik koji se koristi za opisivanje „drugih“, ljudi i grupa koje su u društvenoj nauci samo objekti analize, nasuprot onima koji su subjekti sa punim pravima i opravdanjem, među koje analitičari uvršćuju i sebe“ ( Volerstin et al, 1997: 109). Zalažu se za otvaranje dijaloga između kolega svih zemalja i kultura, kako bi se postigla ravnopravnost. Zato predlažu i višejezičnost u bavljenju naukom. Smatraju da „u potrazi za nekim obnovljenim, proširenim i značajnim pluralističkim univerzalizmom, društvene nauke bi trebalo da preduzmu veoma široko otvaranje prema istraživanju i proučavanju svih kultura ( društava, naroda)“ (Volerstin et al, 1997: 111).

Poslednji predog tiče se objektivnosti. Objektivnost je jedan od osnovnih naučnih principa i predstavlja jedan od glavnih uslova za istinito saznanje. Dva modela pristupa objektivnosti su bila dominantna. Nomotetske društvene nauke su insistiranjem na merljivosti i uporedivosti podataka pokušavale da izbegnu zamku subjektivnosti. Stoga su se ovi naučnici najviše bavili proučavajem sadašnjosti. Idiografski društveni naučnici su „iznosili argumente u prilog primarnih izvora, netaknutih (neiskrivljenih) od strane posredujućih lica (prethodnih naučnika)“ (isto, 113). Ovo je značilo da su se više bavili prošlošću, koristeći se najčešće kvalitativnim podacima zbog bogatstva konteksta koje bi omogućilo bolje razumevanje samih pojava. Mada dominantni, ovi pristupi su postepeno dovedeni u pitanje. Došlo je do ogromne sumnje u mogućnost objektivnog saznanja uopšte. Volerstin et al smatraju da neizbežno društveni ambijent naučnika utiče na njihova tumačenja društva, i smatraju da ne može postojati „neutralan“ naučnik. Ali razlikuju drugačije značenje objektivnosti „kao rezultata čovekovog ubeđenja, koje predstavlja cilj bavljenja naukom i dokaz je da je to moguće“ ( isto, 114). Oni se zalažu za suzbijanje fragmentacije znanja tj. insistiraju da se društvene nauke kreću ka sve većoj obuhvatnosti. Smatraju da „priznanje društvenih osnova znanja nikako nije u protivrečju sa pojmom objektivnosti“ (isto, 115).

Volerstinova shvatanja društvenih nauka, kao i njegovi predlozi za njihovo restrukturisanje dovedena su pitanje. Jedan od kritičara bio je Majkl Baravoj (Michael Burawoy). On je smatrao da je „u Volerstinovoj mašti unifikacija disciplina čudesno progresivna, ali bi u praksi značila jedinstvo moćnih“ (Burawoy, 2010: 53).  Smatra da bi ta unifikacija značila redukciju društvenih nauka na ekonomiju. Baravoj smatra da Volerstinov predlog za unifikaciju društvenih nauka vodi prevlasti Zapada u tom nastojanju, pa samim tim i novom imperijalizmu. On nasuprot unifkaciji predlaže provincijalizaciju društvenih nauka, koja bi obezbedila veću reprezentativnost različitih pristupa i mišljenja. Istorijska društvena nauka za koju se zalaže Volerstin jeste jedna vrsta utopije kako smatra Baravoj, i on predlaže da se Volerstin mora „ sa neba spustiti na zemlju“ ( Burawoy, 2010: 53).

Zaključak

Volerstinovo shvatanje društvenih nauka uslovljeno je njegovim tumačenjem čitavog svetskog sistema. Autorka rada smatra da je ova podrobna analiza nastanka društvenih nauka i dihotomije koja postoji između prirodnih i društvenih nauka od izuzetnog značaja za dalje razvijanje samih nauka i naučnog mišljenja. Volerstin je ponudio kvalitetnu analizu struktura znanja u kontekstu savremenog svetskog sistema, zadržavajući se na zapadnoj kulturi. Na ovaj način zanemarena su jedinstvena istorijska razvića društvenih nauka u zemljama van svetskog sistema na šta je ukazao Majkl Baravoj. Volerstin zajedno sa članovima Gulbenkijanove komisije za restrukturisanje društvenih nauka nudi 4 glavna predloga za njihovo poboljšanje. Predlozi predstavljaju prilično apstraktne zahteve, koji se zasnivaju na poželjnoj unifikaciji društvenih nauka. Unifikacija društvenih nauka je predstavljala zahtev za pluralističkim univerzalizmom. Iako je iskazana želja za uvrstavanjem brojnih zemalja i kultura u novu društvenu nauku, Baravoj ukazuje  na opasnost dominacije Zapada i zapadne tradicije u toj unifikaciji. Autorka teksta se slaže sa Baravojem kada on ističe zahtev za stvaranjem globalne sociologije nastojanjima koja dolaze odozdo, iz brojnih tradicija društvenih nauka, smatrajući da bi unifikacija društvenih nauka u jednu istorijsku društvenu nauku značila prevlast već moćnih i dominantnih mišljenja. Svakako, Volerstinov poziv za novom formulacijom društvenih nauka u kontekstu ubrzanih društvenih promena je opravdan, a njegova analiza društvenih nauka u kontekstu savremenog kapitalističkog sistema predstavlja značajan doprinos sociološkom, ali i opštem naučnom saznanju.

Literatura:

Burawoy, M. (2010): „Forging Global Sociology from below“ u The ISA Handbook of Diverse Sociological Traditions, prir. Sujata Patel. SAGE Publications: London.
Valerštajn, I. (2005): Posle liberalizma. Službeni glasnik: Beograd.
Volerstin, I. et al (1997): Kako otvoriti društvene nauke. CID: Cetinje.
Volerstin, I. (2005): Uvod u Analizu Svjetskog Sistema. OKF: Cetinje.
Volerstin, I. (2007): Evropski univerzalizam - retorika moći. OKF: Cetinje.
Wallerstein, I. (1991): Geopolitics and geoculture: essays on the changing world-system. Cambridge University Press: Cambridge.