Sunday, 6 March 2016

Tito u dijalektici savremene službene kulture sećanja u Srbiji

Autor: Aleksa Vukašinovič

Uvodna reč

     Zašto danas, u savremenom svetu i globalnoj neoliberalnoj stvarnosti, uopšte govoriti i razmišljati o Titu? Nije li Tito davno prevaziđena prošlost koju bismo morali ostaviti iza sebe, u minulom vremenu, gde joj je originalni kontekst nastao (i ostao)? Očigledno zato što se Tito održava u razčitim kontinuitetima sećanja u državama bivše SFRJ (čemu pregled dnevne štampe, naročito brojevi izašli u perodu Titove smrti ili Dana mladosti, jasno svedoče). Oni nisu konzistentni, oni su često međusobno antagonistički postavljeni, dok je jedna struja manje ili više apologetska i nostalgična, druga je manje ili više demionizatorska, osuđujuća i sklona kreiranju odijuma prema Titovoj ličnosti i titoizmu kao sistemu koji se zasnivao na harizmatizaciji njegove ličnosti, ali čak ni tu stvari ne mogu biti jasno i banalno podeljenje na „crno-belo“, te se u velikom broju izdavane monografije i „knjige novih, kontoroverznih, istina“, pojave dokumentarnih emisija, članaka, raznih „spektakularnih i objektivnih“ istoričara i biografa, manje ili više naučno relevantnih studija o Titu moraju krajnje oprezno analizirati. Potrebu za opreznijom i pažljivijom analizom nameće raznolikost zajednica i grupa koje se kroz svoje pojedinačne kulture sećanja identitetski određuju u odnosu na Tita i njegovu istorijsku ulogu. Ako Tito više nije paradigma i heroj, onda je zasigurno antiheroj i negativac, ako više nije popularno ići „Titovim putem“, onda se u službenim politikama naglašavaju posledice praćenja titoističke paradigme[1].
    Ovaj napis nema za cilj istorijsku analizu titoizma ili J. B. Tita (1892-1980.) kao političke akterske monade, to neka ostane zadatak istoričara, već će se ovde pokušati dati jedan pregled osnovnih pristupa i viđenja Tita u kanalima službenog, dakle državno dekretiranog, sećanja na maršala. Pomenuti kanali službenog sećanja su zvanični udžbenici istorije za srednju školu (4-ti razred gimanzija društvenog i opšteg usmerenja i 3-ći razred gimanzije prirodnog smera ili sturčne škole), odabrani da budu predmetom analize zbog činjenice da preko njih nove generacije mladih ljudi stiču prva osnovna saznanja i prvi put u svom procesu sazrevanja bivaju u mogućnosti da zrelo razmišljaju o istoriji koja im se u školama predaje. Na osnovu informcija koje su pročitali u udžbenicima istorije ti mladi ljudi, mladići i devojke, formiraće sopstvenu, generacijsku kulturu sećanja koja će se bitno određivati u odnosu na naučeno u školi. Pa ipak, naučeno će se susretati sa porodičnom kulturom sećanja, intergeneracijskom dijalektikom sećanja, i tek će imati uticaja na dalju reprodukciju poželjnog sećanja u budućnosti.

    Cilj je da se uočena sećanja i diskursi stave u vrednosni odnos, da se pokrenu razmišljanja o ovom problemu i da se pokuša uočiti što više perspektiva i uglova gledanja na Tita, kako bismo pokušali da dobijemo jasniju sliku o savremenoj poželjnoj kulturi sećanja u Republici Srbiji. Posebno treba imati u vidu činjenicu da savremenu Srbiju karakteriše intenzivan istorijski revizionizam perioda pre i tokom Drugog svetskog rata (sedina 1930-ih do 1945.) i posleratnog, socijalističkog perioda (1945-1992). Reahabilitacija kolaboracionista iz Drugog svetskog rata, prvenstveno se misli na Dražu Mihailovića, kao i na profašističkog premijera tadašnje jugoslovneske monarhije Milana Nedića (za potpunije sagledavanje kvislištva i zločina videti: Olivera Milosavljević, Potisnuta istina – Kolaboracija u Srbiji 1941-1944; 2006.), otvara sledeće pitanje: „ Ko je u takvom, novom poretku sećanja Tito, ako se insistira na tome da su i eminentni saradnici okupatora proglašeni antifašisitma i borcima za oslobođenje?“

Pristup i metod

    Pre nego što se krene u sam proces analiziranja relevantnih udžbeničkih tekstova načinićemo kratak osvrt na određenje i pojašnjenje pojmova sećanja, kultura sećanja, odnosa fizičkog i društvenog vremena, zatim će se spomenuti neke teorijske perspektive, odnosno „osmatračnice“ sa kojih se može gledati na problem i koje su od njih najbliže celovitom, jasnom i što objektivnijem sagledavanju Tita, ničeanski rečeno, s one strane dobra i zla. Ovaj napis se neće baviti suvim interpetiranjem teorijskih objašnjenja raznih autora, iako će se svakako oslanjati na neke od njih, već će pokušati da nakon definisanja osnovnih pojmova i potrebnih pristupa uđe u analizu i poređenje 2 udžbenika istorije, prvi autora Koste Nikolića, Nikole Žutića, Momčila Pavlovića i Zorice Špadijer( izd. ZUNS, 2005.) , drugi autorke Mire Radojević (izd. Kleet, 2014.), i ispita kakve sve slike Tita i titoizma ova 2 udžbenika konstruišu.

    Primeniće se analiza sadržaja udžbeničkog materijala, ali isključivo kvalitativna analiza, bez upotrebe statističko-kvantitativnih metoda (Milić, 2014, 571-597). Prvo će se materijal podeliti u dve tematske celine pa će se u skladu sa njima iz jednog, pa drugog udžbenika izvlačiti potreban materijal, da bi se u kasnijem postupku mogle vršiti komparacije među sadržajima i uočavati sličnosti i razlike i tumačiti njihov smisao. Nakon prolaska i izdvajanja karakterističnih i saznajno interesantnih mesta u materijalu, preći će se na finalni deo napisa u kojem će se pokušati dati zaključno tumačenje istraženog materijala i povezivanje se opštim kontekstom vremena u kojem dati materijal ima određenu ulogu i funkciju. Pa ipak, jasno je da se u formatu ovoga napisa ne može govoriti o nekakvom finalnom, niti konačnom objašnjenu, jer za takve ocene bi trebalo izvoditi sveobuhvatna, iscrpna i sistematična istraživanja daleko većih razmera nego što ovde dozvoljavaju propisane uzanse raspoloživog prostora i vremena. Ovaj tekst je pokušaj teorijskog putokaza razmatranja službenog sećanja na Tita, u svetlu njegove dalje razrade.

Problem i osobine sećanja

    Sećanja su svojstvena svakom pojedincu (pod uslovom da ne pati od nekog oblika demencije), ali su svojstvena i društvenim grupama, pa i klasama, slojevima i celokupnim društivama. Sećanja su posledica sposobnosti čoveka da pamti i, u izvesnoj meri, selektuje šta će zapamtiti, a šta ne, ali to nikako ne može biti potpuna definicija, jer na proces pamćenja uvek utiče više različitih faktora koji u istom ili različitom vremenu utiču na to šta će i kako čovek memorisati u svom umu. Dihotomija između individualnog i kolektivnog pamćenja se prenosi i na sećanja, pa se u teorijskim raspravama o kulturi sećanja često vode polemike o tome koje je sećanje presudno, koje utiče primarno na ono drugo, da li je pojedinac izvor sećanja ili ga generiše i nameće zajednica (Kuljić: 2006) Postoje mnoge teorije o sećanjma i pamćenju, od socioloških, kakve su one dirkemovca Morisa Albvaša, J. Asmana, A. Asman ili P. Nore, koje se drže toga da u osnovi sećanja oblikuje društvo, odnosno da kolektivno sećanje nameće individualna sećanja, do neurobioloških, koja svoja shvatanja sećanja razvijaju na biološkim osobinama i mogućnostima ljudskog organizma (neuroni, moždane funkcije...),zatim psihološke, koje se baziraju na psihološkim čioniocima i determinantama sećanja pojedinaca, kao i postmodernistička poimanja sećanja oličena u konstruktivizmu, hermeneutičkom razumevajućem pristupu, kao jedinom prihvatljivom metodu definisanja prošlosti. Sve ove teorijske pravce dovoljno je samo pomenuti, dalja razrada svakog, kao i postojećih varijacija među autorima i intelektualnim strujama bi oduzela previše vremena i prostora, posebno ako se ima u vodu da je detaljan pregled ovih teorija i njihovo razmatranje detaljnije izneo T. Kuljić u knjizi „Kultura sećanja“ (Kuljić: 2006, 51-270).

    Kuljić smatra da istorijsko pamćenje odlikuju tri segmenta: primarno iskustvo (kao prošlost koja je primarno proživljena), istorija kao nauka, i kultura sećanja. Takođe, upozorava da istorija nema svugde monopol na prošlost, što nas direktno navodi na problematiku kulture sećanja koja sadrži i pomenuta individualna iskustva, i kolektivna sećanja koja se razlukuju od grupe do grupe, te kao takva često mogu biti međusobno antagonistička, i ono što je za ovaj napis ključno, to je javna (službena) kultura sećanja (Kuljić: 2006, 17). Službeno sećanje uređuje država, odnosno trenutna vlast u okviru sopstvenih interesa i ideloških neophodnosti, kako bi se, kroz istorijsku dinmenziju i kontinuitet, sačinio konstrukt poželjne prošlosti koji bi bio u stanju da legitimizuje postojeći sistem i stanje u društvu. Kako to država određuje i oblikuje javna sećanja[2]? Pored najraznovrsnijih medijskih mogućnosti za serviranje poželjne idoeloške slike o prošlosti, i svih mogućih spomeničkih i komemorativnih manifestacija i dešavanja koje država organizuje i baštini, za analizu je najzanimljiviji i najverodostojniji materijal koji se nalazi u udžbenicima istorije, koji tek stasalim mladim ljudima od 17-18 godina stvara sliku o prošlosti i identitetu društva u kojem žive. Udžbenici, da bi bili u nastavnoj upotrebi, moraju biti odobreni rešenjem ministra prosvete (što se može uočiti na prvoj stranici svakog odobrenog udžbenika u uokvirenoj napomeni), i kao takvi proći određenu „kontrolu“ aktuelne vlasti, samim tim odobreni sadržaj postaje službeno glasilo državne politike prema prošlosti. Slika koju udžbenici konstruišu sudara se sa pomenutim ličnim iskustvom (koje se kod pojedinaca koji lično ne pamte Tita i njegovo vreme, odražava kroz generacijsko porodično sećanje roditelja i njihovih roditelja), postojećim kolektivnim sećanjima i tek u dijalektici sa njima grade jednu finalnu verziju Tita i titoizma. Međutim, Kuljić, u pomenutom delu, objašnjava da su sećanja konstantno podvrgnuta izmenama i doradama u skladu sa psihičkim, biološkim, društvenim ali i svesnim procesima ljudskog uma. Kako se onda osloniti na sećanje kao na verodostojno svedočanstvo o ranijem? Da li je, uopšte moguće oslanjati se na sećanja sa naučnog apsekta?

    Predočeni uvid u promenjivost sećanja koji pruža Todor Kuljić nas vodi zaključku da sećanje ne možemo uzimati kao objektivno i validno svedočanstvo prošlosti. Pa ipak, sećanje je, kao takvo, odraz određenja onoga koji se seća prema onome čega se seća. Poziciono, ono oslikava odnos subjekta prema segmetnu prošlosti, pa samim tim omogućava da se subjekt identifikuje u odnosu na prošli događaj ili u odnosi na ličnost iz minulog vremena, konkretno u ovom slučaju Josipa Broza Tita. Istorija, kao nauka ne može se pouzdano oslanjati na sećanja, ona je prinudjena da, metodološkim postupcima, utvrđuje istorijske činjenice i istorijski kontekst tih činjenica, jer upravo ta dva elementa, činjenice i kontekst, prema naglašavanju istoričarke Olivere Milosavljević, jesu nepromenjivi i oni čine konstantu istorije (Milosavljević: 2012, u Elektronske Novine 14.05.2012.). Sociologija, međutim, može mnogo toga saznati proučavanjem poretka sećanja, težeći da na taj način upotpuni sliku koju stvara i istorijska nauka i kultura sećanja, odakle se tek može kristalisati jasnija složena slika društva čija se prošlost i sadašnjost stavljaju u odnos. Politika, s druge strane, ideološki manipuliše dekretiranim sećanjima kako bi zadovoljila latentne političke interese tekuće oligarhije. Sociologija i to teži da demistifikuje, da demistifikuje sećanja i njihovu raznovrsnu političku upotrebu.

Fenomen vreme i vremena

    Pre nego što se upustimo u analizu udžbeničkog materijala, ne smemo propustiti da pomenemo i problem vremena, koje Kuljić razgraničava, uz klasično određenje na prošlost, sadašnjost i budućnost,  na fizikalno, dakle objektivno fizičko vreme koje se meri hronometrima i časovnicima, i ono društveno, koje proizilazi iz društvenog poimanja vremena, odnosno određivanje istorijskih perioda u odnosu na događaje proizvedene delovanjem pojedinačnih aktera (primer: „To je bilo još za vreme Tita...“) i društvene sredine (Kuljić: 2006, 28.). Vreme, dakle, ne možemo posmatrati kao jedinstvenu dimenziju, već kao pluralizam vremena, koji se manifestuje u opažanju pojedinca, ali i grupe, koji na različite načine doživljavaju i razdeljuju vremenske segmente. Mnogostrukost vremena je značajna kada se govori o sećanjima, posebno iz razloga što različiti pojedinci i različite društvene grupe na različite načine doživljavaju jedan isti perod fizikalnog vremena, tu, međutim, nisu podudarna društvena vremena. Za jedne je period titoizma percepiran kao kratkotrajno srećno i prosperitetno vreme, dok je za neke druge sam period socijalizma percepiran kao dugo poluvekovno „mračno doba“ ili nekakve diktature i terora, dok se takve distinkcije sa pozicije vlasti koriste kako bi se, u kontekstu sopstvene ideologije i određenju spram Tita, konstruisala slika o „zlatnom dobu“, ili nametnutom „zlu“, ako se Tito upotrebi kao vrednosni kontrast današnjim političkim opcijama. Ali se Tito upotrebljava i selektivno, kako bi opravdao neke poželjne segmente prošlosti (lider Nesvrstanih, rekao NE Staljinu...), dok se drugi, nepoželjni u datom poretku sećanja demonizuju ili prećutkuju (Kuljić: 2011, 23-42.). Ovde je Kuljić došao do suštinskog problema koji tereti konstrukciju sećanja na Tita, a to jeste upravo selektivnost sećanja, koja stvara kontradikcije u samom poimanju Titove ličnosti i istorijske uloge. U iznalaženju identitetskog određenja u odnosu na ličnost ili društvenu pojavu, verovatno je daleko lakše konstruisati jasno negativnu ili jasno pozitivnu normativnu sliku, problem je što se postmodernizam u svim sferama društvenog zasniva na fragmentarnosti, pa i u politici i ideologiji. Pronaći pravu (čitaj: odgovarajuću) mešavu činjenica i informacija, odbaciti sve nepoželjno, preraditi kontekst i reakentovati detalje, više liči pravljenju čorbe „po ukusu“ nego ozbiljnog bavljenja prošlošću. Razmotrimo sada materijal, kako bi, na primerima, ova problematika postala jasnija i uočljiva.

Pregled i analiza udžbeničkog materijala

    1. Tito na čelu kolone (NOB-a: 1941-1945.)
    Prvo mesto u udžbenicima na kojem se spominje Tito, jeste poglavlje o Drugom svetskom ratu u Jugoslaviji, i to u zasebnom odeljku koji u udžbeniku ZUNS-a nosi naziv „Pokreti otpora srpskog naroda“ (Nikolić i saradnivci, 2005, 140-143.). Sama množina u naslovu najavljuje da će, pored partizana biti reči i o četnicima, kao „antifašistima i borcima za slobodu“, uz evidentno svođenje pokreta otpora na jednu etničku pripadnost, naglašeno je: pokreti srpskog naroda, iako se učešće ostalih jugoslovenskih etnija ovde zanemaruje. Prvi tekst govori o četnicima i njihovom odmetanju na Ravnu goru, dok za njim sledi tekst o ustanku koji je organizpovala KPJ, ali uz naglašenih mesec dana zakašnjenja u odnosu na četnike. U prvom se kao ključna ličnost spominje Draža Mihailović, kao partiota i rodoljub, dok se u drugom, pak, Tito uopšte ne spominje, a partizanske akcije se notifikuju kao sitne akcije, diverzije i uzurpacije nemačkih položaja. Tito se prvi put pojavljuje u narednom članku, koji govori o zajedničkoj borbi partizana i četnika protiv okupatora. Upravo ovo pokazuje pređašnju stavku o tome da se akcentuju i potenciraju samo one činjenice koje bi za savremeni poredak sećanja bile podobne (nacionalisti danas propovedaju o „nacionalnom pomirenju partizana i četnika“).

    Pa ipak, na strani 143-oj, nalazi se okvir u kojem je izložena kratka Titova biografija, koja počinje izjavom da je njegova uloga u Prvom svetskom ratu sporna, jer se u Srbiji našao kao regrut neprijateljske armije, te da je bio poznat kao organizator terorističkih akcija protiv kraljevske vlasti i da je militarizovao KPJ, ali i da je bio u zatvoru, pa i da je zaslužan za stradanje jugoslovenskih komunista u okviru staljinističkog terora. Dodaje se i da je radio protiv srpskih nacionalnih interesa, ali ipak i to da je stekao zvanje „velikog vojskovođe“. Zatim se govori o Ustanku u Srbiji i Crnoj gori (2005-te SCG ulazi u svoju poslednju godinu postojanja). Posebno se  Nakon uvodnog teksta, koji govori o Vladi Milana Nedića[3] i  pokretu D. Ljotića, obraća pažnja na početne borbe protiv okupatora, spominju se sitne partizanske akcije, ali se Tito, za razliku od Mihailovića, Pećanca, Misite, nigde ne spominje kao organizator, komandant ili predvodnik konkretne akcije. (Nikolić i saradnici; 2005, 147-150.).

    Dakle, Tito se marginalizuje u odnosu na Mihailovića, i u priloženoj kratkoj biografiji uočljivo je da njegov lik treba da bude sporan, ali ne onako sporan kako je Nedić „kontroverzan“, zato što kreiranje uzdržanog , ili pak, osuđujućeg stava prema Titu otvara prostor da se kontroverznost Nedića i Mihailovića pretoči u romantično, herojsko, pa na posletku i svečarsko sećanje. Dražinu biografiju prati slika iz mlađih dana, oficir u svečanoj uniformi, odlikovanja iz ranijeg rata prekrivju mu torzo (tekst hvali njegovo obrazovanje i društveni status), dok je Broz na slici u partizanskoj uniformi, „titovka“ na glavi i lula u ustima. U navedenom odeljku insistira se na zajedničkom ustanku ova dva pokreta, iniciranje saradnje se pripisuje Mihailoviću, dok se partizanskim jedinicama pripisuje provokatorski i konfliktan karakter. „Pljačkani su ugledni domaćini, neretko i ubijani. Nesporazumi sa četnicima bili su gotovo svakodnevni zbog insitiranja na sprovođenju revolucije.“ (Nikolić i saradnici: 2005, 151.), ovaj citat se odnosi na partizane, i na objašnjenje uzroka građanskog rata u Jugoslaviji, jasno se ističe krivica partizanskog pokreta, koji svojim ideološkim imperativima ubija srpske domaćine i stvara probleme četnicima. Ipak se i tu Mihailović javlja kao mirotvorac, koij pokušava da pismom „urazumi“ Tita, koji je okarakterisan kao rešeni agresor prema ravnogorskim jedinicama. Tito jeste borac za slobodu, ali je i odmetnik, komunist, čovek političkog interesa, a ne iskreni rodoljub. Ovaj podvojeni opis ratnog Tita, koji nalazimo u prvom udžbeniku, govori o parcijalnom odabiru onoga što je komemorabilno u njegovoj biografiji, kako bi se moglo upotrebiti u savremenom političkom diskursu.

    Drugi udžbenik, iz 2014-te godine, takođe govori o ista dva pokreta otpora, izričito naglašavakući antifašistički karakter oba, istim redosledom pisanja kao i u prethodnom. Međutim, naglašava se da je partizanski pokret otpora ipak duže pripreman, kao i to da je okupljao u svoje redove širok krug ljudi, od članstva KPJ, studenata, intelektualaca, do seljaštva, dok se ravnogorski zasnivao na oficirima bivše kraljevske vojske i jednom delu seljaštva.

     Tito i ovde ima biografski odeljak, u kojem se primarno skreće pažnja na njegovu nedovoljno rasvetljenu mladost, spominje se partijsko delanje pre rata i robijanje. Međutim, uz određeno podudarnje sa prethodnim udžbenikom, ova biografija ističe Titov značaj kao komandanta partizanskog pokreta, kao značajnog predsednika, osnivača Nesvrstanih, uglednog čoveka i definiše ga kao odobu koja spada među najznačajnije u XX veku. Samo pisanje o ratu minimalno uključuje spominjanje Tita, više se spominje četnički vođ (istina je da se spominje i naglašava Dražino sarađivanje sa Nemcima koje je ocenjeno kao suprotno antifašizmu), dok je uloga u antifašističkoj borbi primarno oličena u odlukama i aktivnosti KPJ, AVNOJ-a, NOP-a, nego pojedinačno Tita, iako se on spominje na pojedinačnim mestima kao vrhovni komandant i neprikosnoveni vođa pokreta. Fotografije ga prikazuju u partizanskoj uniformi, na ratištu, ponegde okružen Rankovićem, Đilasom... (Radojević: 2014, 274-288.). Znimljivo je da se u prethodnom udžbeniku jasno ne izdvajaju Bitka na Neretvi i Bitka na Sutjesci, obe iz 1943-e, umesto njih se nepregledno i konfuzno piše o pojedinim operacijama i ofanzivama, dok se u potonjem ove bitke pregledno izlažu, premda se Titov lik ponovo gubi iza AVNOJ-a, kao glavnog nosioca svih operacija i ratnih aktivnosti. Zanimljiv je i prilog tekstu, sećanje pisca Ficroja Meklejna na poznanstvo sa Titom, u kojem ga opisuje kao otvorenog, veoma staloženog, inteligentnog, odlučnog i samostalnog komunistu koji ima čak i smisla za humor (Radojević: 2014, 297.). U navedenom odeljku, Tito je istaknut kao ključna ličnost u formiranju nove Jugoslavije na zasedanju AVNOJ-a 1943-e u Jajcu, uz objašnjenje konstituisanja federalnog socijalističkog ustrojsktva buduće države.

    Na osnovu iznetih zapažanja može se primetiti da je prvi, stariji udžbenik prenosnik restriktivnije i negativnije slike o Titu u odnosu na ovaj skoriji. To se može objasniti sagledavanjem teme iz relativno prizemne, etnocentrične, Kuljić bi napomenuo „žablje“ (Kuljić: 2011) perspektive, u kojoj se na aktere gleda iz pozicije sopstvene grupe, sopstvenog naciona. Drugi udžbenik ipak više naginje[4] izdignutijoj, sociološkoj perspektivi posmatranja društvene pojave, pa samim tim ima veću mogućnost da celovitije sagleda posmatrano.

    2. Tito političar i državnik
    Tito dobija drugačiju sliku u udžbeniku iz 2005-te godine, samim tim što se obrađuje period uspostave njegove vlasti, pa su i sve važnije političk odluke vezane za njega. Kao prvi element sećanja na rani Titov režim, jesu ideološki obračuni po staljinističkom modelu. Tito koji nalikuje Staljinu, nemilosrdan i neumoljiv. Sremski front se prikazuje kao golgota srpskih mladića: „Prema procenama u najvišem rukovodstvu KPJ, Srbija je bila ’dužna’ da iznese teret rata... Golobradi srpski mladići, nevični ratovanju, bez ikakave vojne spreme i obuke, masovno su stradali – njih preko 13.000.“(Nikolić i saradnici: 2005, 1887-189.)

    Tito je ovde, kao oličenje komunističke prinude i terora, akcentovan kao svirepi instrumentalista, koji ne bira sredstva za ispunjenje svojih partijskih ciljeva i zadataka. Partija je svesno poslala srpske mladiće u smrt! Ovaj se zaključak može izvesti iz prethodnog citata. Srbija, kao najveća jugoslovenska republika, mora se najviše i žrtvovati. Nacionalizam je izričit u stavu da je nacija uvek žrtva nečijih zavera i pretenzija (ovom slučaju Titovih komunista).

    U nastavku objašnjenja prvih posleratnih godina, odnosno prvih godina Titove vlasti, akcenat je na pojačanoj partijskoj propagandi o bratstvu i jedinstvu i „boljoj sutrašnjici“ i obećanom putu u socijalizam. To je, navodno, paravan za političke obračune sa klasnim i ideološkim neprijateljima, oduzimanje imovine i ideološko suđenje sa pogubnim ishodom po osuđenika.

„Država je bila centralizovana i zasnovana na svemoći Komunističke partije i formuli ’bratstva i jedinstva svih naroda i narodnosti’, kao i na izgrađivanju kulta Josipa Broza Tita.“ (nav. rad, 204.)

   Partija je svemoćna, dok su bratstvo i jedinstvo označeni kao formula, a formula zvuči kao puko sredstvo za ispunjenje cilja. Utisak je da je celu zemlju, izmučenom užasnom ekonomskom katastrofom hranio jedino nametnuti kult J. B. Tita. Tačkice i bonovi su realnost, ali Titova ličnost je realnija!

„Politički život u samoj Srbiji odvijao se u atmosferi straha i nezadovoljstva naroda. Pobednik je nemilosrdno rušio sve ono što je ideološki označavano za stubove i nosioce starog režima.“ (nav.rad, 205.)

    Tito kao dželat nacionalnog, starog, tradicionalnog, kao egzekutor pred kojim je srpski narod drhtao od straha za goli život. Patetično lamentrianje nad starim režimom i smelo ocenjivanje nezadovoljstva naroda tišpičan su primer konstrukcije prošlosti, jer nacija je žrtva u današnjem nacionalističkom poretku sećanja. Osvrt na političke izbeglice, od kojih je naglašeno najviše Srba, dakako je doprinos tom lamentu. Titu se posebno spočitava i federalizacija SR Srbije, i upravo se njegov režim označava kao krivac za autonomije Vojvodine i Kosova, što je idalan uvod u opravdavanje kosovskog separatizma i velikoalbanskog nacionalizma, ali i ideje vojvođanskog separatizma (autonomaši). Tito kao rabijač jedinstvene srpske teritorije, kako bi se umanjila moć Srba u SFRJ. Etnocentrizam zrači u oceni Tita. Razorenu zemlju, komunisti su obnavljali konfiskovanim bogatsvom ranijih bogatih građana, dok su na njihovoj oduzetoj zemlji naseljavali sirotinju (nav.rad, 208-2010.).

    Sukob sa Staljinom je predstavljeno kao zla posledica rđavog režima. Titovo NE značilo je Goli otok za „zbunjene“ ubeđene komuniste, i tu je novi talas demonizacije Tita najizraženiji, postao je još suroviji okrenuvši represiju ka svojim dojučerašnjim saborcima i velikim komunistima. Pa ipak u nastavku teksta se, sasvim kontradiktorno, pozitivno ocenjuje Titova kritika Staljnove hegemone politike u socijalističkoj hemisferi. Tito je branilac prava na samostalni put u socijalizam, branilac od Staljinove diktature. Međutim, pozitivno se ocenjuje sećanje na osnivača Pokreta Nesvrstanih zemalja, zbog neprevaziđenog ugleda Tita i Jugoslavije u tadašnjem svetu, koji danas ministri spoljnih poslova, premijeri i predsednici Republike ne propuste da spomenu na svojim službenim putovanjima i gostovanjima kod „naših partnera“. Kontradiktorna slika se pojačava naglašavanjem da je prosperitet u Titovom vremenu tek iluzoran, da je mir i porast standarda projektovana iluzija zadovoljstva. Utopija je stvarala tu iluziju. Međutim, nacionalistički pokreti su protivrečili toj utopiji, jer je režim na silu ukinuo pravo na nacionalizam, te se Tito smatra dželatom nacionalnog duha. Još se, pri kraju odeljka, konstatuje snažan ideološki uticaj kulta Tita, uz fotografiju polaganja cveća na njegov grob, uz napomenu da veliki vođa nije ostavio održiv sistem, te mu se još i to uračunava u krivicu (nav.rad, 213-226.).

    Noviji udžbenik insistira na kultu ličnosti Josipa Broza, u odlomku M. Đilasa, označenog kao bezumna opijenost likom maršala, svestan da mu se (Đilasu, prim. A. V.) „tu i tako odlučuje dalja sudbina...“ ( Radojević: 2014, 298.). Sudbina Đilasa bi bila da, u ovom kontekstu ima novog vladara, iako se borio da kroz revoluciju bude slobodan čovek. Ovo je pokušaj delegitimisanja Tita kroz usta njegvog bivšeg bliskog saradnika, i to post mortem. Tito se prikazuje kao vešt diplomata, i to u odnosu sa Čerčilom i Velikom Britanijom pred kraj rata gde uspeva da pridobije podršku i pomoć, uprkos početnom britanskom podržavanju četnika. Navodi se još jedan Đilasov odlomak u kojem ocenjuje Sremski front kao krvav i težak okršaj, koji je stajao dosta mladih života, ali on tu kritikuje one koji su Sremski front označavali pokušajem da se upropasti srpska populacija, što je osnovna ideja u starijem udžbeniku (nav. rad, 310.). Na istom mestu, ispod odlomka, nalazi se članak koji započinje priču o masovnim obračunima nove vlasti sa idoeloškim i klasnim neprijateljima, pa ipak u ublaženoj retorici u odnosu na knjigu iz 2005-te, ne zasnivajući etnocentričnu perspektivu već sa pomenom i drugih postojećih nacionalnosti.

    Tito je i ovde predstavljen kao jedan od osnivača Nesvrstanih, uz nezaobilaznu fotografiju sa Nehruom i Naserom na  Brionima (nav.rad, 332.), kao jednog svetski zanačajnog pokreta hladnoratovske ere, koji je značio mir, saradnju i koegzistenciju. Nasuprot tome, u prikazu unutrašnje Titove politike, stvara se slika vladara koji kontorliše gotovo sve važne segmente društva, uz legitimitet partije koja stoji uz njega, a on nad njom. Tito je pokazan kao vešt političar koji kroz parolu „bratsvo i jednistvo“ zatvara mogućnost daljeg prebacivanja krivica među narodima. Međutim, ta veština nije opisana kao osobina vođe naše države, nego kao osobina jednog egoističnog pojedinca, Tito je ovde, u ovom udžbeniku isključivo monada za sebe, i očigledno je da se stoga i mogu videti znatno pozitivnije ocene njega nego u prvom udžbeniku. Naravno, treba imati u vidu i pomenutu drugačiju perspektivu gledanja. Zanimljivo je da, osim što je Staljinu odgovorio odrično, u odeljku gde je predtsavljen sukob sa SSSR-om, gotovo da se Tito i ne spominje, umesto njega akter je jugoslovensko rukovodstvo.  Udžbenik prati i nacionalne sukobe u titoizmu, i stidentske demonstracije, ali se Tito spominje samo pri razrešenju ovih potonjih, ovi prvi su ugušeni na silu od strane režima. Obračun sa srbijasnkim „liberalima“ se takođe pripisuje lično Titu, što je zanimljivo za mogućnost pozivanja na to iz perpektive današnjih „demokrata“. Odeljci o kulturi, nauci, filmu, umetnosti, su opširniji u odnosu na stariji udžbenik, ali se u njima Tito gotovo i ne spominje. Tito kao da je po potrebi, poput začina nalazio svoje mesto u ovom delu udžbenika, koji oslikava posleratnu Jugoslaviju. Završava se insistiranjem da se Jugoslavija zasnivala na Titovom kultu i harizmi, bez jačih integrativnih faktora (Radojević: 2014, 372.)
  
Zaključna misao

    Kao što smo imali priliku da vidimo iz prolaska kroz relevantni sadržaj ova dva udžbenika za srednju školu, razlikuju se predstave o Titu, ne samo po tome kako koji autor piše o maršalu, već i prema vremenskoj distanci od jedne decenije (1: 2005. i 2: 2014.). Prvi je svojom etnocentričnom perspektivom, oskudnijom, i negativnijom slikom o Titu, očigledno produktivniji u, rečeno rečima T. Kuljića, kastriranju njegova kulta (Kuljić: 2011). Prva decenija nakon pada poslednjeg oblika zvaničnog „socijalističkog“ režima u ostacima Jugoslavije (SCG), moralo se i radikalnije odrediti prema začetniku ranijeg uređenja. Ako više ne slovi za „slobodotvorca, čoveka tog, druga i borca“[5], onda mora biti zulumćar i dušman. Međutim, nije ni slika tako demonizatorska, ona je poprilično oskudna u smislu nedostatka jasnih određenja Titove ličnosti, njegov režim se demonizuje u drugom delu (SFRJ nakon rata). Prisutna je parcijalna, poželjna afirmacija Tita, po potrebi ćemo ga se sećati. To je zajedničko u oba udžbenika.

    Dijalektika između pozitivnog i negativnog sećanja zahteva što neutralniju podlogu, na osnovu koje svaka opcija sećanja može da gradi poželjnu sliku u poželjnom pravcu. Izgleda da je upravo taj relativizam i konstrukcionizam u drugom udžbeniku odlika savremenog shvatanja prošlosti, odnosno upliva postmodernističkog imperativa da se prošlost mora tumačiti iznova, ali ne i izučavati. Ako se Tito neutralizuje, kao monada, kao ličnost koja se povremeno spominje, po potrebi tekućih politika, ličnost lišena istorijske normativne težine, onda njegov istorijski kontekst nestaje i on biva pojam kojem se učitavaju raznovrsna značenja, sva osim izvornog. To je brendizacija, tužna sudbina koja je zadesila Gevaru, na primer. Globalni kapitalizam će zarađivati na ličnostima koje predstavljaju otpor kapitalizmu. Međutim, svođenje i drugih istorijskih ličnosti na monade bez konteksta je jedan hazardni čin koji se lako preliva u rehabilitaciju najzločinačkijih ideja i ideologija. Kako će proći istorijsko rasterećenje i romantiziranje: Hitlera, Musolinija, Pavelića, Nedića, Ljotića, Mihailovića? Normalizovanje fašista, nosi ogorman rizik od ponovnog javljanja fašizma i šovinizma, zato što fašizam nikad nije bio strukturalno-sistemska opozicija kapitzalizmu, pogotovo ne korporativni fašizam korporativnom neoliberalizmu. Levičari moraju biti lišeni konteksta brutalnije, i sećanje na njih mora biti fragmentizovano. Čini se da se mlađi udžbenik približio tome da bude, svojevrsna, istorijsko-politička ostava, koja će omogućiti da se na savremenoj političkoj tržnici odaberu najpodobniji nacionalni identiteti, a oni drugi elementi, socijalističke prošlosti, oni će biti povremeno korišćeni po principu o tempora o mores. Tito je uveden u postmodernu sećanja, i možda je to kraj svakog mogućeg kontinuiteta sećanja, a opet, možda je vrednosni nihilizam sećanja uvod u neko buduće, normativno radikalnije građenje poretka sećanja. Ovo je samo jedan pokušaj da se o tome razmišlja, i potrebno je o sećanjima na Tita tek pisati u budućim vremenima, i većem obimu od ovog napisa. Ovo je tek hazardni iskorak u tom pravcu.


Izvori i literatura:
K. Nikolić, N. Žutić, M. Pavlović, Z. Špadijer, ISTORIJA : za 3. razred gimanzije prirodno-matematičkog smera i 4. razred gimnazije opšteg i društveno-jezičkog smera, ZUNS, Beograd 2005. god;
M. Radojević, Istorija: Udžbenik za 3. razred gimanzije prirodno-matematičkog smera i 4. razred gimnazije opšteg i društveno-jezičkog smera i 4. razred srednje stručne škole za obrazovne profile pravni tehničar i birotehničar, Kleet , Beograd 2014. god;
T. Kuljić, Kultura sećanja, Čigoja štampa, Beograd 2006;
T. Kuljić, Sećanje na titoizam, Čigoja štampa, Beograd 2011;
O. Milosavljević, Potisnuta istina, Zagorac, Beograd 2006;
V. Milić, Sociološki metod, ZUNS, Beograd 2014;




[1] Smisao rečenice verovatno najbolje oslikava citat Todora Kuljića iz njegove studije „Sećanje na titoizam“ iz 2011-te, koji glasi: „ Reci mi šta misliš o Titu. Pa ću ti reći ko si.“ (Kuljić: 2011)
[2] Imenica je namerno u pluralu kako bi bila u skladu sa navedenim podelama istorijskog pamćenja koje iznosi Kuljić, na osnovu kojih se u ovom radu i polazi od toga da sećanje nije monolitno (posebno u kontekstu postmodernističkog revidiranja prošlosti), pa čak ni onda kada je dekretirano, iako prividno može delovati posve monolitno. U daljem tekstu će biti pokazano da je pomenuta monolitnost ipak tek privid, i opravdati pojam „dijalektika sećanja“ koji je dat u nalsovu ovog napisa. 
[3] Koji je u uokvirenom tekstu na margini ovog udžbenika na strani 147-oj okarakterisan kao: „jedna od najkontroverznijih ličnosti u srpskoj istoriji“ (Nikolić i saradnici: 2005, 147.). Izraz „najkontorverznija ličnost“ skreće pažnju na problematičnu ulogu i ličnost, ali takođe izbegava da konkretizuje i normativno jasnije odredi ono što bi bilo jasan znak u prilog Nedićeve krivice u ratu. Ovo je dobar primer kako se jedna ličnost vrednosno relativizuje, kako bi se i politika koju je predstavljala i proizvodila, relativisala i prihvatila u jednom novom, neoromantičarskom nacionalističkom modalitetu. Za više informacija videti knjigu O. Milosavljević (koja je prva uočila ovu pojmovnu manipulaciju): Potisunta istina (2006.).
[4] Udžbenik izd. kuće Kleet iz 2014-te je, prema mišljenu autora ovog rada, jedna velika svaštara, u kojoj se uz primenu intenzivnog konstrukcionizma piše i o Drugom svetskom ratu, nemačkim nacistima, domaćim fašistima, kolaborantima, intelektualcima, borbama (svemu što nije tema ovog rada)... Utisak je da je ova knjiga neka vrsta šarolike istorijske čitanke, iz koje je moguće „po ukusu“ i potrebi legitimno se identifikovati sa bilo kojom ličnošću i politikom iz prošlosti, dakle, čist postmodernistički narativ pluralizma istina.
[5] Citat iz pesme Đ. Balaševića: Triput sam video Tita;