Uvod
U današnje
vreme pojam modernost se koristi u mnogo različitih značenja, u različitim
oblastima ljudskog života. Ako zdravorazumski razmišljamo, zaključićemo da je
modernost sigurno neka suprotnost nekom vidu tradicionalizma, bilo da govorimo
o umetnosti, književnosti ili nauci. Modernost
bi mogla da se shvati kao reakcija na tradicionalne vrednosti i
tradicionalno poimanje stvarnosti. U svakom slučaju neka vrsta avangarde,
inovativnosti, nešto što do tada nije postojalo i čega ljudsko biće nije bilo
svesno. Mnogi autori su se bavili
ovom krajnje intrigantnom i kontroverznom temom. Krajem 20. veka moderni,
britanski sociolog Entoni Gidens( Anthony
Giddens) je u svom delu ’Posledice
modernosti’, dao svoju
interpretaciju i viđenje modernosti, a ja ću se kroz svoj seminarski rad
pozivati na njegov rad. Gidens navodi da ovaj oblik društvenog života, označava složene promene u društvenim
organizacijama i društvu uopšte (http://www.artnit.net/dru%C5%A1tvo/item/2594-entoni-gidens-posledice-modernosti.html).
Formiran je u Evropi u 17. veku i imao je težnju da se proširi po celom svetu. Cilj ovog seminarskog je da se prouči paralela između umetnosti i modernosti. Mislim da daje određenu slobodu za kreativnost i diskusiju. Nezavisno u kojoj se oblasti primenjuje, modernost se odnosi na neko trajno stanje, epohu, razdoblje. Za neke teoretičare period nastanka modernog doba jeste početak kraja tradicionlanih društava. Prema Gidensu, tokom poslednjih decenija 20. veka, modernost je ušla u kasnu fazu. Jedna od određenijih definicija modernosti, jeste da je ona vrsta širokog idejnog i praktičnog projekta(A. Mimica i J. Bogdanović, K. Turza, 2007; 331 i 332 str.). Zaslužan za popularizaciju modernosti bio je francuski filozof i sociolog Žan- Fransoa Liotar(Jean-François Lyotard), koji smatra da je osnovna jedinica (post)modernosti pluralizam mišljenja i da se ne temelji na utemeljenju epistemologije[1](Giddens, 1998, 14 str.). Kao dinamičan, relativan i širok pojam za definisanje, preuzet je iz Francuskog jezika i predstavlja blažu fazu koja označava preispitivanje tradicionalnosti. Dok bi najekstremniji oblik modernosti bio ogledan u odbacivanju tradicionalnosti. Knjiga se sastoji iz četiri glavna dela, a svaki od njih se osvrće na određenu tematiku. Za proučavanje moje teme, njegova knjiga će mi biti polazna tačka i pokušaću istovremeno da izdvojim po mom mišljenju interesantne podtekstove.
Formiran je u Evropi u 17. veku i imao je težnju da se proširi po celom svetu. Cilj ovog seminarskog je da se prouči paralela između umetnosti i modernosti. Mislim da daje određenu slobodu za kreativnost i diskusiju. Nezavisno u kojoj se oblasti primenjuje, modernost se odnosi na neko trajno stanje, epohu, razdoblje. Za neke teoretičare period nastanka modernog doba jeste početak kraja tradicionlanih društava. Prema Gidensu, tokom poslednjih decenija 20. veka, modernost je ušla u kasnu fazu. Jedna od određenijih definicija modernosti, jeste da je ona vrsta širokog idejnog i praktičnog projekta(A. Mimica i J. Bogdanović, K. Turza, 2007; 331 i 332 str.). Zaslužan za popularizaciju modernosti bio je francuski filozof i sociolog Žan- Fransoa Liotar(Jean-François Lyotard), koji smatra da je osnovna jedinica (post)modernosti pluralizam mišljenja i da se ne temelji na utemeljenju epistemologije[1](Giddens, 1998, 14 str.). Kao dinamičan, relativan i širok pojam za definisanje, preuzet je iz Francuskog jezika i predstavlja blažu fazu koja označava preispitivanje tradicionalnosti. Dok bi najekstremniji oblik modernosti bio ogledan u odbacivanju tradicionalnosti. Knjiga se sastoji iz četiri glavna dela, a svaki od njih se osvrće na određenu tematiku. Za proučavanje moje teme, njegova knjiga će mi biti polazna tačka i pokušaću istovremeno da izdvojim po mom mišljenju interesantne podtekstove.
Sukob modernosti i tradicionalizma
Sistem diskontinuiteta koji
određuje moderni period i odvaja moderne društvene institucije od
tradicionalnih poredaka, bi mogla da predstavi polaznu tačku ovog “sukoba“ . Ove sisteme bi najbolje bilo
svhatiti u kontekstu nove epohe, moderne epohe. Diskontinuitet se može zapaziti
u prirodi modernih institucija. U slučaju veličanja modernizma, dolazi do
totalnog zanemarivanja tradicionalizma. Modernost karakteriše brzina promena,
širina promena, unutrašnja priroda modernih institucija. Dok kada govorimo o
tradicionalnom, tada je uvek naglasak na poštovanju nekih običaja, tradicije i
sistema vrednosti. Tradicionalna društva mogu biti okarakterisana kombinacijom
ekonomskih, kulturnih i političkih okolnosti. Tradicionalno tj. pre moderno je
sistem koji se zasniva na proizvodnji materijlanih dobara. Zapravo autor
naglašava diskontinutitet modernosti i tradicije, koji su u stalnom sukobu.
Kada su u pitanju moderna gradska naselja, ona se mogu shvatiti kao prostor
nastao na temeljima tradicionalnih gradova(Giddens, 1998, 17str.). Suštinska razlika ove dve epohe je
determinisanost individualaca za srž egzistancije i delanje( stalež, klasu,
zanimanje) u tradicionalnim društvima, dok u modernim važi suprotno.
Tamna i pozitivna strana modernosti
Modernost se ne shvata
kao jednoobrazna pojava. Sastoji se od pozitivne i tamne strane. Ekspanzija i
razvoj modernih društvenih institucija, omogućili su pre svega sigurniju
egzistenciju za ljudska bića. Tamnu stranu su isticali poznati teoretičari,
Marks i Dirkem, kao jednu vrstu discipline sa degradirajućim posledicama, ali
su opet u isto vreme isticali da će pozitivne u jednom trenutku prevazići
negativne. Kao primer se navodi birokratija( administracija, aka vladavina
kancelarije) koja uništava, guši i koči individualnu kreativnost i nezavisnost.
Dok je Maks Veber bio pesimitičnog stanovišta i naglašavao paradoksalnost
modernog sveta. U tamniju stranu
modernosti može se svrstati težnja ka totalitarizmu[2].
Ono što bi trebalo da karakteriše modernost po Gidensu jeste antimilitarizam,
miroljubivost i pacifizam(Giddens, 1998, 18 str.). Međutim ratovi su dokaz da
ova pretpostavka nije održiva. Postojanje modernosti je da bude u suprotnosti
sa nasiljem i militarizmom, da bi postojala ravnoteža. Autor kroz celo delo
iznosi preplitanje i polarizaciju tradicije i modernosti
Simbioza sociologije i
modernosti
Nezaobilazno je
povezivanje modernosti i sociologije. Bitne su tri koncepcije koje čine temelj
sociološke tradicije. Tu bazu bi činile: institucionalna analiza modernosti;
sociološka analiza društva; relacija sociologije i modernosti. Dalje kroz esej
pojavljuju se nove karakteristike modernosti: kapitalistički društveni poredak,
višedimenzionalnost. Društvo kao relacija se problematizuje na više nivoa, kada
je u pitanju sociologija. U zavisnosti od orijentacije, društvo kao pojam se drugačije definiše. Pozivajući
se na nemarksiste Gidens objašnjava da su sociologija i pojam društva usko
povezani(Giddens,1998, 21str.). Zatim
vidi se jasna težnja da se poistovete moderna društva i nacionalne države. Jasnoća
granica koju poseduju moderna društva, autor naglašava kao jednu od razlika
modernog i tradicionlanog, u vremenskom i prostornom okviru. Predviđanje se
može definistati kao ključan mehanizam koji potiče iz sociologije, a može se
primeti i na modernost. Sociološko znanje ili sociološki pojam uopšte je deo
stvarnosti društvenih nauka, koji nastaje i grana se po potpuno suprotnim
zakonitostima koje vladaju u svetu prirodnih nauka. Za stvaranje sociološkog
znanja, za čitav taj proces, neophodni su posrednici, spektar socioločkih
pojmova, odakle dalje sledi modernost kao produkt društvenog procesa. Model
refleksivnosti, akumuliranje socioloških pojmova, njihova homogenost,
dinamičnost i ciklično kretanje, bitan su preduslov za nastanak modernosti. Mnogi
autori sociologiju smatraju naukom o društvu, misleći na sasvim jasno određene i unutrašnje
jedinstvene sisteme, koji čine to društvo.
Vremenski i prostorni
okvir modernosti
Razdvajanje vremenske i
prostorne dimenzije, kroz ljudsku istoriju je pokazatelj dinamičnosti napretka
i evoluiranja društva uopšte. Ova vrsta razdvajanja je posledica modernosti i
takodje uslov razdvajanja u beskonačnost. U početku, vremenski i prostorni
okvir bili su u simbiozi, što se pokazalo nepraktičnim. Uzrok razdvajanja
vremena i prostora bilo je postojanje tkz. praznog vremena, tj. postojanje
kalendara i časovnika. Da bih na plastičnom primeru objasnila ovu vrstu jaza
izmađu vremena i prostora, pozvaću se novi naučnofantastični film Kristofera
Nolana( Christopher Nolan) gde je on pokušao da objasni da su ove dimenzije
relevantne stvari. Premošćavanje ovih okvira otvora prostor za mnoge
mogućnosti, koje će se možda globalno širiti.
Gidens iznosi da koordinacija vremena predstavlja osnovu kontrole
prostora. Kako modernost prevazilazi tranziciju i statiku, samim tim teži da
odvoje okvir vremena i prostora i
posmatra ih pojedinačno.( Giddens, 1998, 27 str.).
Osnovna jedinica:
informacija
Kada je u pitanju
etimologija pojma informacija, poreklo vodi iz Latinskog jezika i označava
oblikovanje, obaveštenje. Prvobitna upotreba bila je u tesnoj vezi sa medijima
javnog informisanja, kao što su novine i obaveštenja(http://www.link-elearning.com/site/kursevi/lekcija/2359). Informacija ima
široku primenu i veliki značaj u svim aspektima ljudskog delovanja u savremenom
svetu. Kada bi pokušali da da damo usku
definiciju, bio bi to beskonačan i heterogen sistem podataka. Ova osnovna
jedinica novog, modernog društva jeste vrsta internacionalne valute i neiscrpan
resurs, koji se prožima kroz ljudsko društvo i kružno i pravolinijski.
Negativna strana sve veće količine informacija, jeste prezasićenost i
diferencijalnost informacija. Trgovina informacijama, kao i njihova dostupnost
nikad nisu bili brži. Dok stalna upućenost u informacije uslovljava u
verodostojnost istih.
Iskorenjivanje
Ovaj pojam je neka
vrsta mehanizma, koji se ne može obajsniti bez težnje za razdvajanjem vremena i
prostora. Odnosi se na izmeštanje društvenih odnosa iznad njihovog uobičajenog
konteksta i šablona. Van tog konteksta, teško da bi imao smisla. Gidens nastoji
da kroz delo uvodi nove pojmove, a jedan od njih je iskorenjivanje. Nove
okolnosti u kojima se definiše vreme i prostor, uslovaljava da se drugačije
definišu i društvene promene. Ističe dva
tipa iskorenjivanja:
- stvaranje simboličkih
znakova( sredstva razmene);
- uspostavljanje
ekspertskih sistema.
Jedan od najpoznatijih
simboličkih znakova jeste novac, o kom se mnogo raspravljalo u sociologiji.
Novac[3]
je univerzalno sredstvo razmene. Poznati teoretičari koji su se bavili ovom temom su: Georg Zimel( Georg
Simmel), Talkot Parsons( Talcott Parsons) i Niklas Luman( Niklas Luhmann). Ovaj
mehanizam iskorenjivanja, je nezavistan kao jedinica od vremena i prostora.
Takođe predstavlja i jedno od sredstava cirkulacije u modernim društvima. Služi da uzdigne ljudsku delatnost iz lokalnog
smisla(Giddens, 1998, 30 i 57 str.). U tradicionalnom društvu, novac se obično
poredio sa dugom. Danas novac je dobio novo obličje, ima oblik informacije.
Novac je posledica modernosti i svoju punu primenu doživljava sa nastankom
bankarstva i poznatih bankarskih kuća( npr. Rotišldi). Suštinska uloga novca,
ogleda se u iskorenjivanju moderne ekonomske delatnosti. Po mišljenju Gidensa
svi mehanizmi iskorenjivanja su u nekoj zavisnoj vezi sa poverenjem. Poverenje
se po Zimelu(Georg Simmel)[4]
poredi sa osećanjem vere i sigurnosti, koji su usmereni ka nekom principu.
Smatra se da je poverenje nastalo iz nužnosti, kao mehanizam zaštite od
opasnosti[5]. Ako novac predstavlja vrstu mehanizma
iskorenjivanja, kao takav teži ka odvajanju prostora i vremena koliko god je to
moguće. U tom kontekstu autor povezuje, na apstraktan način i poverenje sa
vremenskim i prostornim odvajanjem( Giddens, 1998, 35 i 83 str.).
(Post)modernost?
Uglavnom se
postmodernizam povezuje sa krajem fundamentalizma i krajem istorije. Definiše
se kao pokret u književnosti, slikarstvu ili arhitekturi. Vode se rasprave o tome kako
ovaj pojam treba upotrebljavati kao i o njegovom značenju. Postmodernost je
stadium, koji su dostigla savremena, industrijska društva. Postmodernost se
trudi da ponudi alternative modernosti. Ističe estetsku vrednost umetničkog
dela. Gidnes ovaj pojam definiše kao niz promena, fazu tranzicije u odnosu na
modernost. Po nihilizmu[6] ne postoji veza između
modernosti i postmodernosti. Autor smatra da je legitimno i ispravnije
postmodernost shvatiti kao sazrevanje modernosti, nego kao odbacivanje i prevazilaženje(
Giddens, 1990, 53 str.). Postmodernost u
širem smislu gledano, obuvata drugu polovinu 20. veka, dok u užem smislu
obuvata aspekte ljudskog mišljenja I vrednosti. Odnosi se na kritiku
prosvetiteljstva. Za preteču postmodernosti uzima se nihilizam.(http://proleksis.lzmk.hr/58252/).
Ono što je sigurno, to je da postmodernizam
postoji u teoriji, dok u praksi postoji radikalizacija, intenziviranje
modernosti. Ta radikalizacija modernosti poseduje neke pravilnosti: raspad
evolucionizma, potpuni nestanak istorijske teologije, Zapad gubi privilegovan
položaj. Dolazi do preispitivanje
same umetnosti i njene vrednosti i validnosti. Sve popularnija i učestalija
upotreba fotografije i medija.
Primena globalizacije na
modernost
Posmatrano iz jedne
perspektive, globalizacija se definiše kao jačanje društvenih odnosa na
internacionalnom planu, dok sa druge strane se odnosi na aspekte ekonomije,
politike i culture u savremenom svetu. Imanentan proces u uspotavljanju
svetskih standarda. Globalizacija se dosta puta može shvatiti kao jedna
neminovna faza kroz koju prolazi čovečanstvo. Iz ovog poglavlja se može
zaključiti da je ovaj pojam reakcija na nacionalizam, tj. umanjenje posledica
nacionalizma. Stiče se utisak da globalizacija pruzima primat od nacionalne
države, u nadi da će uspeti da reši životne probleme( Giddens, 1990, 69 str.).
Polovinom osamdesetih godina 20. veka, globalizacija tek ulazi u milje
socioloških rasprava. Jednom ideologijom, nemoguće je obuhvatiti problematiku
globalizacije, nije je moguće raščlaniti i razjasniti. Prostom rečju predstavlja mit( A. Mimica i J.
Bogdanović, V. Vuletić 1990, 163 i 164 str.). Globalizacija bez korišćenja
informacija, ne bi imala isto značenje. Jedna od posledica globalizacije bio bi
konzumerizam[7]
Poverenje nasuprot modernosti
Sfera modernog
društvenog života sama po sebi nameće da susrećemo strance i sa njima
obrazujemo odnose. Razlikuje se shvatanje reči stranac u prošlosti i danas.
Premoderna društva su imali viziju stranca, kao nekog ko je inkognito, ko je
donosio sumnju. U glavnom se ovo poimanje odnosilo na idividuu kao pojavu.
Nasuprot premodernom shvatanju, moderno poimanje stranca se dosta razlikuje,
jer se posmatra u jednom izmenjenom okruženju. Posmatra se u urbanim
okolnostima, kroz prizmu interekacija među ljudima(Giddnes, 1998, 84 str.). Ovakve
interakcije, bile bi površna poznanstva
iz koristi i radi ličnih interesa, koja se vezuju za javna mesta.
Bitan momenat u
svakodnevnom životu je upućenost na ljude i neizbežnost stupanja u trivijalne
susrete i društvene aktivnosti. Sociolog ističe, teoretičara Gofmana( Erving
Goffman) koji je uveo pojam građanska
nepažnja.
Građanska nepažnja se
poistovećuje sa homogenim sistemom mimike, signala, položaja tela i
gestikulacije. Ova vrsta interakcije nema određen i suvisli cilj i fokus.
Predstavlja fundament poverenja, a neostvarljiva je bez učešća aktera. Neizostavni
deo ove pojave su rituali( npr. učtivost) koji služe u svrhu zaštite( Giddnes,
1998, 91 str.). Nepažnja, kao oblik nekog događaja se neposredno odvija između
bilo koja dva pojedinca, ima ulogu da neposredno i na nesvesnom nivou pošalje
poruku mira i neprijateljskih namera.
Dihotomija
premodernosti i modernosti
Ono što se u ovom
poglavlju stavlja u prvi plan jeste prepoznavanje polarizacije premodernosti i
mdernosti, iako sam autor navodi da je to rizičan potez. Kada u svakodnevnom
govoru čujemo određenje premoderna kultura, prva asocijacija će nam biti
bavljenje poljoprivredom i poštovanje tradicije. U ovakvim civilizacijama je
relevantno lokalno poverenje. Lokalnost poverenja, vezuje se za lokalne
zajednice, koje se logički posmatrano uspostavlja postojanjem, grananjem i
negovanjem lokalizovanih odnosa. Karakteristično za premoderna društva su
takođe migracije, nomadski način života i putovanja. Takođe lokalizam je
sinonim za poznato, istraženo i zonu sigurnosti. Okruženja rizika su podjednako
zastupljena u premodernim i modernim društvima( Giddnes, 1998, 104 str.). Kada
je u pitanju religija, koja je u slučaju premodernosti politeistička oličena
je u posredniku koji oblikuje poverenje.
Premodernost ima sklonost da se oslanja na tradiciju, koja sklapa verovanja u
sinhronizovani sklad. Tradicija je neka vrsta neizbežnog, uslovno rečeno
generacijskog zadatka, koja utiče na celokupno društvo. Poistovećena sa
ritualima, oslikava i simboliše poštovanje i glorifikovanje tih naizgled
rutinskih aktivnosti. Modernost i urbanluk su totalni opozit premodernosti.
Prisutnost rizika i opasnosti, proporcionalno raste sa prelaskom u modernost. Razvojem
modernih institucija sa sobom uvodi harmoniju između poverenja i rizika, kao i
između sigurnosti i opasnosti. Stiče se utisak kao da modernost, pokušava da
prevaziđe njihove razlike. Sa modernošću lokalno i globalno dobijaju status udruženih
pojmova( Giddens, 1998, 108 str.). Udruženost lokalnog i globalnog bi moglo
analogno da se posmatra npr. sa pojmom korporativizma[8].
Ono u što je suština modernosti, jeste prisutnost sekularizacije[9]
i stalnih ekoloških pretnji. Po Gidensu mi činimo deo jednog svetskog vojnog
sistema, koji je oličen u rizicima i težnji za destruktivnošću( nuklearni
ratovi).
Modernost kao projekat
Zapada
Očigledno je Gidens
kroz celu ovu studiju, imao za cilj da dokaže da je modernost produkt Zapada.
Ističe da ovaj fenomem prolazi kroz niz institucionalnih promena. Bazične
posledica modernosti su emancipacija čoveka kao individue i globalizacija. Ovaj
proces je univerzalan jer neminovno utiče na sve aspekte ljudskog delovanja i
na svaki oblik društva. Autor ističe rađanje nove epohe, novog društvenog
poretka i skladu sa tim smišlja nove
fenomene i pojmove koji bi se u to uklopili. Osnovna jedinica ovog novog društvenog poretka jeste informacija(
Giddens, 1998, 165 str.) Cela knjiga je neka vrsta projekta, kojim Gidens pokušava da nam skrene
pažnju, kako da izbegnemo posledice koje donosi modernost, a to su rizici i
opasnosti.
Zaključak
Ovaj projekat jeste u
suštini prošireni esej. Čine ga odeljci, a ne nominalna poglavlja, da bi se
izbegao prekid monološke rasprave. Gidens je u ovoj knjizi uspeo da poveže
svoje ideje sa ranijim tekstovima i na njih se dosta pozivao. Modernost je
otvorio mnoga pitanja koja se tiču čovečanstva i postavio izazov. Ovaj proces
podrazumeva i pozitvne i negativne reakcije. Nije dovoljno uvesti nove pojmove i postaviti
novu teoremu, već je neophodno dočarati prirodu same modernosti u duhu
duštvenih nauka. Smatrati da je modernost produkt Zapada je skroz legitimno,
samo iz tog razloga jer je se taj deo sveta upotrebljava u kontekstu društvneog
napretka i slobodarstva. Modernost kao i ono što sledi posle njega, biće odlika
intelektualnog bunta, koji obuhvata celokupni čovekov stvaralački korpus.
Literatura:
-http://www.artnit.net/dru%C5%A1tvo/item/2594-entoni-gidens-posledice-modernosti.html
-http://proleksis.lzmk.hr/58252
-http://www.link-elearning.com/site/kursevi/lekcija/2359
- Entoni Gidens,
Posledice modernosti, Filip Višnjić štampa, Beograd, 1998.
-A. Mimica i J. Bogdanović, V. Vuletić, globalizacija,
Sociološki rečnik, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2007.
-A. Mimica i J.
Bogdanović, K. Turza, modernost, Sociološki rečnik, Zavod za udžbenike i
nastavna sredstva, Beograd, 2007.
[1] Nauka o saznanju i teorijama saznanja.
[2] Označava oblik ideologije i
sistem vlasti, koji je podređen nekom monopolu i autorkatskom režimu.
[3] Kategorija koja
pretvara ljude i njihove odnose u stvari.
[4] Smatrao je da je
najvažniji sukob u modernoj kulturi, između objektivne i subjektivne kulture.
[5] Cela knjiga je neka
vrsta projekta, kojim Gidens pokušava da nam skrene pažnju, kako da izbegnemo
posledice koje donosi modernost, a to su rizici i opasnosti.
[6] Filozofsko učenje, koje propagira
nepostojanje ničega u realnosti.
[7]Potrošačka ideologija savremenog čoveka.
[8] Vid demagogije, koja poseduje psihološku primesu. Danas je
najprisutnija u praksi. Nameće lažnu stvarnost i ciljano oblikuje svest putem
medija, marketinga, kontrole resursa.
[9] Proces slabljenja
religijskog uticaja na neke aspekte društvenog života.