Tuesday, 10 May 2016

Političke institucije - Herbert Spenser

Autorka: Katarina Krstić


Nominalistički pristup, odnosi se na to da Spenser smatra da postoje samo pojedinci. Tekst započinje metaforom, koja naglašava da je u ljudskoj prirodi: borba za opstanak, konkurencija i prilagođavanje konstantno među društvima. Objektivno gledano ova interpretacija se sastoji iz dve celine: period bez uprave, bez političkog uređenja i period političkog uređenja. Glavni konstrukt, na koji se autor fokusira jeste upravni sistem. Autor prikazuje jednu vrstu univerzalne istine, koja objašnjava kako evoluiranje i napredak upravnog sistema, prati paralelno ravoj društva. Društvene borbe su neophodne za postojanje društva( Supek, 1987: 196 str.). U kontekstu borbe, ratovi su neizbežnost. Kao posledica tih ratova, nastaju velike zajednice, za čiji nastanak je zaslužan čovek.  Herbert Spenser kao rodonačelnik socijaldarvinizma, pozivao se na ideju opstanka najjačih i najsposobnijih.

Osnovni postulat socijaldarvinizma, bio bi težnja ka adaptaciji putem borbi za opstanak. U nastavku teksta, navode se primeri: stanovnika Ognjene zemlje, Indijanaca, Bušmana, koji ujedinjenje vide kao cilj, a ne kao sredstvo. Kada su ovi narodi u pitanju, za njih je karakteristično oskudnost hrane, što uslovljava težu kooperaciju.  Ujedinjuju se iskljucivo radi odbrane i nemaju političku upravu. Zatim sa druge strane, Eskimi  žive u slobodi i ne poznaju pojam rata. Takođe karakteristično za Eskime, jeste da žive raštrkano i da prestiž i prevlast, kao pojmovi uslovno rečeno ne postoje( Supek, 1987: 173 i 174 str.).  Spenser je pojmove  poput: prirodne selekcije i borbe za opstanak, razvio i pre Darvina i koristio ih u okviru svoje sociološke teorije. Cilj njegove teorije jeste, da primeni ove termine na naciju i državu. Po mišljenju autora, socijaldarvinisti kao i sam Spenser su poredili rat sa pravilnostima, koje vladaju u svetu životinja. Po nekim definicijama, rat se opravdava kao uslov društvenog opstanka. Autor kaže da se civilizacija ne bi razvila bez ratova. Ovaj tekst se većinom zasniva na dihotomiji društva i živih organizama, jer su slični po rastu obima, što uslovljava da njihova struktura teži složenijoj. Postoje suštinske razlike između živih organizama i društva. Ono što karakteriše žive organizme su: konkretna celina, delovi su međusobno povezani i stroga podela funkcija. Dok ono što karakteriše društvo je potpuni opozit: sastavni delovi su odvojene celine, jedinke su raštrkane i sastavni delovi postoje zbog dobrobiti celine. Naglasak autor stavlja na narav i tkz. raštrkanost, ovih gore spomenutih naroda, kao činioce koje im koče i na neki način ograničavaju evoluciju političke uprave. Papuanci su primer plemenski organizovanog  naroda, kod kojih je uslov za napredak: neratovanje, pacifizam i formalno postojanje vođe( Supek, 1987: 174 str.). Kada je u pitanju prihvatanje i viđenje vođe, kao nekoga ko je superiorniji, razlikuje  se od naroda do naroda, samim tim se javlja svest o autoritarnosti. U početku sva odgovornost je bila usmerena na jednog čoveka, kasnije se razvilo u grupno telo. Grupno upravno telo nastaje iz nužnosti i zbog sukoba sa drugim društvima( Supek, 1987: 175 str.). Za Spensera društvo je poput organskih agregata. Postojanje sukoba i konflikata je neminovnost, koja prožima i prati društvene grupe tom njihovog razvitka. Društva se stalno bore za opstanak, udružuju se, a sukob u tom slučaju predstavlja svojevrsnu uobičajenu aktivnost.U kontekstu stvaranja političkih kategorija, na poglavarstvo bi se moglo gledati kao na preteču političkih ili vojnih vođa.  Kao primer postepenog stvaranja političkih organizacija, vojni vođa se pretvara u političkog vođu. Naglasak autora je takođe postojanje privremenog i stalnog vođe. Zatim kao skoro neprimetna pravilnost dešava se da se stalni vođa pretvara u političkog vođu.   Po rečima autora, saradnja je neophodna za stvaranje društva. Zajednički ciljevi su nešto čemu teže grupe pojedinaca, nešto što ih drži zajedno( Supek, 1987: 196 str.). Motiv za zajedničko delovanje u prvobitnim društvima je bila odbrana od neprijatelja. Bitan momenat je prelazak iz stanja savršene nezavisnosti u stanje zavisnosti. Politička organizacija bi se mogla svesti na usku definiciju, kao društveni mehanizam za koji je karakteristično svesno sprovođenje uporedo upravne i restriktivne funkcije. Društvo kao celinu, ne čini samo puki sklop pojedinaca, a da pritom nemaju neku funkciju ili bar reflektuju neku. Mnogo bitnija komponenta, koja utiče na stvaranje društva u sociološkom smislu, po mišljenju autora, jeste postojanje saradnje. Saradnja bi mogla da se posmatra kao kamen temeljac nekog društva. Odlučujuće za postojanje društva i saradnje, jeste međusobna određenost i zavisnost( Supek, 1987: 197str.). Autor deli saradnju u odnosu na vrstu ciljeva, pa postoje dve vrste saradnje: jedna se temelji na privatnim ciljevima, dok druga implicira na javne ciljeve. Tačnije saradnja koja se temelji na privatnim ciljevima je koncipirana nesvesno, dok je saradnja koja se temelji na javnim ciljevima skroz na svesni način obrazovana. Neke organizacije nastaju iz napora i želje pojedinca da zadovolji svoje egzistencijalne potrebe. Kao takve te organizacije, prolaze kroz nekoliko faza. Društvena organizacija je na primer nastala iz neke vrste akcije( Supek, 1987: 198 str.). U žiži uporedog rasta i razvoja političke uprave i društva, javlja se tendencija za nastanak centalizovane političke sile, koja kasnije konstantno prelazi u političku prisilu. Svaka struktura, bilo da je pitanju političkog ili društvenog karaktera u toku svog progresa i procesa evolucije, mora naići na ograničenja ili dostići neku vrstu zenita. Jer kako se usložnjavaju organizacije i strukture, tako postepeno gube mogućnost adaptacije ( Supek, 1987: 177 str.). Moglo bi se zaključiti kako ako po nekoj opštoj zakonitosti svaki razvojni proces teži sazrevanju, samim tim postaje homogenije, ustaljeno i tako teže prihvata bilo kakve promene uslova.

Literatura:
Rudi Supek, Herbert Spenser i biologizam u sociologiji, Matica Hrvatska, Zagreb, 1987.