Tuesday, 17 May 2016

Odbegli svet - Entoni Gidens

Autorka: Mina Putnik


Uvod

Na samom početku bih istakla razliku u predgovoru koji je Gidens dao i u prvom i u drugom izdanju svoje knjige. Iz ta dva kratka teksta odmah sam zapazila da se promenio način na koji on poima globalizaciju i tempo kojim se ona širi. U prvom predgovoru (izdanje iz 1999. godine) jasno se vidi da Gidens tek naslućuje probleme koje globalizacija donosi svetu koji nije u stanju da predvidi posledice događanja koja prate globalizaciju, dok u izmenjenom drugom izdanju (iz 2002. godine) jasno se može videti autorovo dovođenje u pitanje svega što je svet do tada smatrao da poznaje.

Gidens počinje da preispituje moć država da utiču uopšte na trenutna svetska dešavanja, sumnja u njih, ističe da države nisu sposobne da se nose sa nadnacionalnim problemima i ne mogu da predvide rizike koje same stvaraju. Dovodi u pitanje tradiciju, porodicu, demokratiju, međunarodnu bezbednost, ekonomiju na globalnom planu, multinacionalne kompanije, itd.

Bio je okrenut Zapadnim društvima, ovde bih istakla etnocentričnu perspektivu, ali i pored toga, Gidens je uvideo da Zapad ima ogromnu ulogu u diktiranju tokova globalizacije (koja se kao u koncentričnim krugovima širi iz jednog centra svuda po svetu). 

Tvrdio je da živimo u periodu ogromne istorijske tranzicije koje ne zna za državne granice. Takva tranzicija je vođena naukom i racionalnom misli koja nije pomogla da se te promene ,,ukrote“ i da se izbegnu određeni rizici i posledice (Gidens, 2005: 29). Sve što sam istakla u drugom pasusu sada je pod znakom pitanja baš zbog inovacija koje su trebale da doprinesu čovečanstvu, ali pojedini autori smatraju da su samo doprinele uništavanju istog.

Gidens u ovoj knjizi ne pokušava da ponudi idealno rešenje kako treba upravljati globalizacijom, već nam samo daje uvid u menjanje sveta velikom brzinom, u nestanak ,,tradicionalnih“ oblika koje smo poznavali i da je u redu da sumnjamo, razmatramo i da pokušamo da predvidimo promene makar i pogrešili. 


Nadolazeći/tekući problemi globalizacije i sumnja u svet kakav smo do sada poznavali

Prvo što mi upada u oči i ono što mogu da zaključim iz svakodnevnog, ličnog iskustva jeste činjenica da proces globalizacije ne možemo ignorisati. Prema rečima Gidensa mnogi su se pobunili protiv teze da globalizacija uopšte postoji-skeptici.

Skeptici su smatrali da je globalizacija samo prazna priča i da se procesi koji se dešavaju ne razlikuju mnogo od onih koji su se dešavale ranije i u ekonomiji i u politici (Gidens, 2005: 34). Gidens ih svrstava u staru levicu, tako da oni globalizaciju vide kao jedan mit, ideologiju koju zastupaju pristalice liberalnog tržišta  (Gidens, 2005: 35).

Naspram njih postoje oni koji smatraju globalizaciju vrlo realnom pojavom-radikali.

Radikali tvrde da je globalizacija izrazito vidljiva i realna i da se njene  posledice mogu osetiti na svakom koraku. Ističu kako su globalno tržište, gubljenje moći državnih granica, političari i druge stavke koje se vezuju za nacionalnu državu izgubile svoju realnu moć (Gidens, 2005: 35).

Globalizacija ne zahvata samo polje ekonomije. Činjenica je da su mnogi fokusirani na ovo polje kada se radi o proučavanju ovog procesa, ali ona je uticala i na tehnologiju, kulturu, politiku, porodicu i još mnoga druga polja koja se tiču svakodnevnog života. Iako se danas najviše pažnje posvećuje elektronskom novcu, ekonomiji koja se odigrava pritiskom samo jednog tastera, ili klikom miša (Gidens, 2005: 36), ovo nije jedini ugao iz kojeg se ekonomija treba i može proučavati. Tako nam autor između ostalog navodi i razvoj sistema komunikacije.

Svakako bih istakla da je globalizacija ,,procvetala“ sa pojavom interneta, masovnih medija i društvenih mreža. Smatram da su ove tri stavke od celog sveta napravile jedno globalno selo, jer mi smo u stanju da pratimo uživo šta se dešava na sasvim suprotnom kraju sveta. Takođe, internet je novi, imaginarni prostor u kome svi i u svakom trenutku mogu da stupe u kontakt sa nekim ko uopšte ne živi na istom kontinentu, ili u istoj državi (namerno prenaglašavam kako bih prikazala neograničene mogućnosti sajber sveta). Na internetu ljudi mogu slobodno da raspravljaju o politici, ekonomiji, religiji, da stvaraju nevladine organizacije, ugovaraju skupove i proteste, razmenjuju novac, da prate dešavanja širom planate, itd. Sve ovo je uticalo na širenje određenih trendova u ekonomiji, politici, kulturi, ali je donelo promene i u privatnom životu.

Neki autori ističu da su ove pojave (globalna ekonomija, televizija, internet, lanci trgovine-pr. McDonald’s, itd.) zapravo novi vid kolonijalizacije (Gidens, 2005: 41). Smatraju da nejednakost raste i možda je to jedan od najozbiljnijih problema sa kojima se svetsko društvo suočava (Gidens, 2005: 42).

Takođe, mnogo je autora koji tvrde da je globalizacija ,,zamaskirana“ vesternizacija, ali u odbranu Zapada, Gidens ističe da se dešava i obrnut proces odnosno da i ne-zapadne zemlje mogu uticati na Zapad (Gidens, 2005: 42).

Danas se vode oštre rasprave oko toga da li je globalizacija donela/donosi išta dobro ili samo potire sve dotašnje oblike onoga što nas je svakodnevno okruživalo i sa čime se svet suočavao. Ovo pitanje je kako i sam autor navodi dosta kompleksno, ali smatra da nam razmatranje pojma rizika možda može pomoći da odgonetnemo, ali i predvidimo, značaj, uticaj i kretanje globalizacije.    
Rizici su, kako Gidens navodi u ,,Sociologiji“, neizvesnosti i problemi zbog novih naučnih i tehnoloških otkrića. Smatra se da živimo u globanom rizičnom društvu kome preti izbijanje ekološke krize. Autor ovaj pojam ističe kao jedan od najbitnijih osobina današnjeg sveta (Gidens, 2005: 47).

Navodi kako društvo pre dva, tri veka nije imalo pojma šta znači rizik, to u tradicionalnim kulturama nije postojalo. Gidens ovde poreklo reči rizik i njene korene traži još u XVI i XVII veku kada su ga istraživači koristili kada išli na duge plovidbe u neistražene vode-prostorna konotacija rizika da bi kasnije ovaj pojam dobio i vremensku konotaciju-kada su počela ulaganja i predviđanja u bankrastvu u pokušaju da se predvide moguće posledice ulaganja (Gidens, 2005: 48). Rizik zapravo treba da proceni događaje koji slede, što je karakteristično za društva koja gledaju u budućnost, tj. koja se aktivno bave planiranjima i investiranjem na kraći ili duži rok. Planiranje, okrenutost ka konstantnom razvoju, investiranju, neosvrtanje na prošlost su samo neke od osobina modernih industrijskih društava za koje Gidens vezuje pojam rizika (Gidens, 2005: 49). Ovakvo shavatanje rizika se može primeniti i na današnja moderna kapitalistička društva, gde se stalno  preračunavaju mogući profiti/gubici. Moderno društvo vidi rizik kao kontinuirani proces, kao nešto što se stalno događa, bilo pozitivno ili negativno (Gidens, 2005: 40).

Pojam rizika naspram sebe stavlja pojam osiguranja, odnosno osećaja sigurnosti i zaštićenosti. Autor navodi da se osiguranje može čak smatrati i preduslovom rizika, ali i nečim što parazitira na riziku, jer ćemo se upustiti u nešto samo ako znamo da imamo nešto što može da nas zaštiti ili da nam potpomogne (Gidens, 2005: 51). Osiguranje zapravo predstavlja preraspodelu rizika, jer osiguranjem rizik nije ukinut, već samo postoji neka vrsta pokrića za štetu koju rizik može da izazove (Gidens, 2005: 51).

Nije sve što je vezano za rizik nužno loše, naprotiv. Kao što sam ranije pomenula Gidens je rizik video kao pomoć u upravljanju globalizacijom. On nam pomaže da predvidimo određene događaje u budućnosti i da tu budućnost stavimo pod našu kontrolu (Gidens, 2005: 52). Sam rizik se može podeliti na dva dela: spoljašnji i prouzvodni.

Spoljasnji rizik je onaj koji dolazi izvan nas, tačnije onaj koji nam priroda nameće, dok proizvodni rizik koji podrazumeva nas koji smo svojim naučnim i tehnološkim kretanjima doveli sebe i svet oko sebe u opasnost (Gidens, 2005: 52). Ne možemo znati gde je jasna granica jednog, a gde drugog rizika čak i kada posledice postanu osetne. Gidens takođe iznosi jednu vrlo pesimističnu tvrdnju, a to je da mi živimo ,,posle kraja prirode“ pod čim podrazumeva da skoro nema prirodnog mesta na planeti gde ljudska ruka nije intervenisala.

Još jedan od velikih problema cele ove priče oko rizika jeste taj što ljudi ne uočavaju neke stvari dok već ne bude kasno. Ljudi u praksi ne koriste rizik kako bi predupredili određenu štetu, već samo puste da se nešto dogodi i tek onda traže nove i alternativne načine da to zaustave. Možda najbolji primer ovoga jeste globalno zagrevanje. To je proces koji traje već nekoliko decenija, a o njemu se jako malo govori. Mnogi su negirali njegovo postojanje sve dok nismo došli u situaciju da su: polovi skoro potpuno nestali, nivo svetskog mora se značajno podigao, omotač Zemlje trajno oštećen i da godišnja doba više ne postoje.

Rizik kao što je globalno zagrevanje zahteva nadgledanje i rešavanje na nacionalnom i globalnom nivou pomoć institucija na svetskm nivou koje bi rapolagale sa određenim naučnim saznanjima i tehnologijom koja bi pomogla da se ovakvi problemi preduprede.

S obzirom da su ovakvi problemi okupirali svakodnevicu, sve ovo je počelo da se odražava i na mikrostrukture društva. Najznačajnija mikrostruktura jeste svakako porodica. Kao što sam istakla na početku, globalizacija se ne tiče samo ekonomije i rizika već se tiče i određenih promena u kulturi koje neposredno ili posredno utiču na ponašanje pojedinaca.

Kao što nam je poznato kultura je ta koja oblikuje vrednosti i norme određenog društva što znači da ona utiče na ponašanje pojedinaca. Porodica se nekada smatrala tvorevinom tradicije, ali moramo uzeti u obzir da je Gidens dosta osporavao ovaj pojam.

Za Gidensa je tradicionalno, odnosno nešto je duboko ukorenjeno u prošlosti, samo mit. Ništa nije nepromenljivo i trajno. Sve je podložno prilagođavanju i ništa nije toliko staro koliko se zapravo čini. Kao primer za ovo, Gidens navodi škotske rituale, nošnju i simbole za koje su mislili da datiraju iz daleke prošlosti (Gidens, 2005: 63). Međutim, kiltovi su zapravo proizvod industrijske revolucije, to uopšte nije bila nacionalna nošnja. Na ovom i još mnogim primerima, među kojima se bavi i tradicijom nauke, Gidens osporava veliki deo onoga što se smatra tradicionalnim, ali naravno ne poriče da postoje određeni običaji koji su sačinjavali živote ljudi tokom istorije (Gidens, 2005: 64).

Pored ovakvih stavova, nije ni čudo što je Gidens uvrstio porodicu kao jednu od glavnih institucija koje pogađa globalizacija. Kada govorimo o porodici, svakako moramo poći od poimanja porodice kao ekonomske zajednice. To je jedna od njenih tradicionalnih odlika. Zašto kažemo da je tradicionalna porodica imala pre svega ekonomski aspekt? Nekada je cela porodica učestvovala u proizvodnji, a deca koja su se rađala u tom periodu predstavljala su radnu snagu (brak kao okvir fertiliteta). Još jedna karakteristika tradicionalne porodice jeste nejednakost među polovima. Žena je nekada predstavljala vlasništvo svog muža ili oca, čak se ubrajala i pokretnu imovinu prema zakonskoj definiciji (Gidens, 2005: 80). Sve ovo se naravno preslikavalo i na seksualni život što je dovelo do stvaranja dvostrukih seksualnih standarda-jedna (slobodnija) pravila su važila za muškarce, a druga (potpuno ograničavajuća) za žene. U tradicionalnoj porodici su i deca bila obespravljena. Nisu se odgajala zarad ostvarivanja roditeljskog zadovoljstva ili radi odgajanja njih samih, nisu smatrana osobama, već je bio bitan samo njihov ekonomski okvir, odnosno u kojoj meri deca mogu da doprinesu tržistu rada (Gidens, 2005: 80). Smrtnost dece je bila velika.

Kao i sve ostalo, brak i porodica se nalaze u fazi tranzicije. Brak više ne predstavlja okvir sekualnog života i reprodukcije. Razvod postaje društveno prihvatlja opcija, dok pripadnici homoseksualne orijentacije i dalje marginalizovani od starne društva. Muška i ženska prava su izjednačenija nego ikada, mada se feministkinje ne bi  mogle složiti sa ovakvim Gidensovim zaključkom. Brak se i danas društveno nameće, ali postoji alternativa u vidu kohabitacije koje je zakonski izjednačena sa brakom. Deca su danas predmet ulaganja, a ne izvor novca. Njihovo podizanje zahteva ogromna žrtvovanja i odricanja, ali i velike finansijske planove na duži rok. Roditelji su maksimalno posvećeni detetu i pokušavaju da balansiraju između tržišta rada, domaćeg rada, deteta i građenja svog partnerskog odnosa. Mnogi su smatrali da su ovakve promene proizvod demokratije, ali ne nužno (Gidens, 2005: 90).

Gidens je imao drugačiju zamisao demokratije. Demokratija, kako navodi jeste najsnažnija ideja-vodilja XX veka na čije je širenje u mnogome uticao napredak globalnih komunikacija (Gidens, 2005: 91). Predstavlja sistem političkih ideja u kome se stranke bore za prevlast (Gidens, 2005: 92). U ovakvom uređenju, građani imaju pravo glasa, izbora, slobodu kretanja i govora. Slobodni su da se udružuju i da formiraju svoje političke partije, razne nevladine organizacije, pokrete itd. Jasno je da ne postoji jasno ustanovljen oblik ili nivo demokratije (Gidens, 2005: 92).

Demokratija nije nova pojava. Setimo se da je Američka revolucija počivala na demokratskim idejama, baš kao i Francuska revolucija, ali u tom istorijskom periodu još uvek nije bilo naznaka pravilnog sprovođenja demokratije već su pravo glasa imali samo ,,mudri i nadareni“ (Gidens, 2005: 93). Na Zapadu se razvila u XX veku, ali pre I svetskog rata samo u Norveškoj, Finskoj, Australiji i Novom Zelandu su žene imale pravo glasa, dok su u ostaim zemljama to pravo izborile između dva rata, posle II svetskog rata ili u slučaju Švajcarske tek 1974. godine (Gidens, 2005: 93). Posleratni period je bio dosta diskutabilan, jer su se dugo sile Istoka i Zapada sukobljavale, što možemo prevesti na borbu socijalizma i demokratije. Ovo može objasniti nejednak stepen demokratije u određenim zemljama i borbu za njeno održanje koja se vodi i dan danas. Totalitarni režimi i dalje postoje, primer: Severna Koreja, ali postoje i monarhije (bar u tragovima).

Priči sa početka o slabljenju država suprotstavlja se činjenica da danas postoji daleko veći broj država nego što je do sada u istoriji bio slučaj. To pokazuje da nacionalni duh svakako nije u opadanju, ali pokazuje i slabost same države da se bori sama sa rizicima koje globalizacija nosi. Takvi rizici ne poznaju nacionalne granice i zahtevaju traženje rešenja na globalnom nivou.

Zaključak    

Ne možemo da poreknemo da živimo u eri globalnih kretanja i promena. Svakim danom sve više bivamo izloženi novima faktorima rizika sa kojima nismo u stanju da se borimo sami, na nivou države. Veći broj faktora rizika smo stvorili sami razvijanjem nauke i tehnologije, ali i svojom nepažnjom i nemogućnošću da predvidimo posledice našeg uplitanja u prirodne procese.

Novi oblici i kretanja u ekonomiji, trgovini, komunikaciji, politici i bezbednosti nameću nove načine života. Ovako velika kretanja zahtevaju nadnacionalne organizacije koje bi oformile stručne, naučne timove koji će moći ili bar pokušati da se izbore sa globalnim problemima poput gladi, genetski modifikovane hrane, globalnog zagrevanja, terorizma i mnogih drugih pojava koje ugrožavaju našu stvarnost.

Literatura

Gidens, Entoni. 2005. Odbegli svet, Stubovi kulture, Beograd
Gidens, Entoni. 2005. Sociologija, Čugura print, Beograd