Saturday, 18 June 2016

Dinamika kapitalizma

Autor: Milutin Raković

Uvod

Celokupno  današnje društvo je pod velikim uticajem kapitalizma. Rasprostranjenost i sveobuhvatnost kapitalističkog sistema predstavlja bitan predmet izučavanja za sociologe i istoričare. Da bismo bolje razumeli sadašnjost, u ovom slučaju kapitalizam, neophodna nam je istorijska perspektiva koja će nam dublje otkriti dinamiku kapitalizma i načine na koje on funkcioniše. U ovom radu ću se baviti knjigom „Dinamika kapitalizma“  istoričara F. Brodela, koja se sastoji od tri predavanja koja je držao na univerzitetu „Džon Hopkins“ u Sjedinjenim Američkim Državama. Autor u svom izlaganju želi da prikaže na koji način je kapitalizam uspeo da se razvije, koji mehanizmi su ga oblikovali i koje su posledice... Dakle, Brodel nam predstavlja jednu istorijsku perspektivu razvoja kapitalizma uz veliku količinu istorijske građe, što nam govori pregršt primera u samoj knjizi. Izneću osnovnu Brodelovu ideju, ujedno ću pokušati da je dopunim, i uporediću određena Brodelova shvatanja sa drugim autorima i videćemo na koji način više autora posmatra jedan fenomen.


Tri nivoa društveno-ekonomske realnosti

Materijalni život

Brodel je društveno-ekonomsku realnost koncipirao na tri nivoa: materijalni život, tržišna privreda, i kapitalistička privreda.  Na prvom nivou se nalazi materijalni život. On najpre predstavlja celinu navika, rutina, obrazaca ponašanja, načina delanja kojih pojedinci nisu potpuno svesni. To je jedna vrsta, rekao bih, nasleđenog konzervativnog delanja i razmišljanja koji je pod uticajem prethodnog iskustva. Na ovom osnovnom nivou realnost se veoma sporo menja i određena je determinizmima. Najpre, imamo determinizam koji izvire iz samog nasleđa prošlosti – „Veoma stara, a i dan-danas živa, viševekovna prošlost uliva se u sadašnjicu onako kao što Amazon unosi u Atlanski okean ogromnu masu svoje mutne vode “ (Brodel, 1989: 29), sa druge strane imamo determinizam koji se tiče mehanizama na koje čovek ne može direktno da utiče. Ovi mehanizmi oblikuju i pokreću napred materijalni život i ujedno celokupnu ljudsku istoriju (Brodel, 1989: 30).

Prvo, autor naglašava  nagle promene broja populacije u periodu od XIV do XVIII veka. Najpre kreće od epidemije kuge, Crne smrti koja je vladala u Evropi od 1347. do 1350. Godine koja je ostavila strahovite posledice po stanovništvo. (Kulisher, 1957:129). Brodel se direktnim posledicama ne bavi u Dinamici kapitalizma, tako da ću pokušati da dopunim ovu tezu kratkim izlaganjem. Kao što sam naglasio, Crna smrt, i ostale bolesti  su znatno smanjile broj stanovnika, samim tim broj radnika, odnosno kmetova, bio je smanjen. Ujedno imamo i činjenicu da u situacijama gde su zahtevi gospodara bili preterani i rigidni, kmet je imao mogućnost da pobegne u grad. (Bolčić, 2003: 42) Cela ova situacija je naterala gospodare da daju veće nadnice kmetovima i određene slobode, dakle ova situacija je dovela do poboljšanja kmetovskog položaja. (Kulisher, 1957:136). Poboljšanje položaja im je omogućavalo da investiraju u alate kojim će povećati produktivnost. Ovo dalje vodi ka širenju tehničke i organizacione inovacije. (Egebrecht, 1987:120) Sve ovo ima za posledicu povećanu produktivnost tačnije pojavljuju se viškovi sa kojima kmetovi mogu da trguju, što naravno predstavlja platformu za razvoj tržišne privrede o kojoj će kasnije biti reč. Još da naglasim da pored kuge takođe je bila zastupljen tuberkoloza i sifilis. Da se vratimo na Brodela. Takođe, on primećuje jednu vrstu ciklizma, dakle nagle promene u broju stanovnika gde u jednom trenutku imamo nagli porast, dok u drugom nagli pad usled velike smrtnosti. Ovaj ciklizam je bio zastupljen sve do XVIII veka od tada je broj ljudi progresivno rastao sve do danas.

Sledeće što je uticalo na materijalni život je vrsta biljne kulture koju društvo gaji. Brodel navodi primer žita i kaže da sama priroda gajenja ove biljne kulture dozvoljava čoveku da se bavi i drugim aktivnostima, u slučaju Evrope to je bio uzgoj stoke. Dok, prilikom gajenja pirinča gde je obrada intezivna i gde nije neophodna stoka seljak prosto nema vremena za ostale aktivnosti što naravno utiče veoma na organizaciju života. (Brodel, 1989: 33).

Za ovaj nivo društveno-ekonomske realnosti karakteristična je nesavršena ekonomija koja se bazira na potrošnji sopstvenih proizvoda. Ovakva ekonomija ne uspeva da poveže čitavu proizvodnju sa čitavom potrošnjom i skoncentrisana je na unutrašnju potrošnju porodice ili sela jer nije ušla u tržišne tokove. Dakle, u ovom slučaju je zastupljena autarkija, veoma nerazvijena razmena i ekonomska izolacija.


Tržišna privreda

Drugi nivo društveno-ekonomske realnosti predstavlja tržišna privreda. U odnosu na materijalni život ona je na većem stupnju razvoja. Ovde bih dodao takođe bitnu razliku u odnosu na materijalni život koja se ogleda u sve većoj upotrebi novca nauštrb naturalne razmene. Razvojem trgovine, razmena postaje složenija pa je neophodna opšte priznata, trajna i mobilna jedinica vrednosti – novac (Egebrecht, 1987:117). Tržišta su predstavljala donju granicu ekonomije. Sve što se nalazilo izvan tržišta imalo je upotrebnu vrednost dok sve što je prolazilo kroz tržište imalo je tržišnu vrednost. (Brodel, 1989: 38). Unutrar tržišne privrede imamo dva stupnja razvoja – niži stupanj koji su predstavljali dućani i torbari i viši stupanj gde su spadali sajmovi i berze (Brodel, 1989: 42). Torbari su bili prisutni na ulicama koji su bili akteri razmena i pratili kretanja na tržištu. Uz njih imamo dućandžije koji su bili glavni posrednici u tržišnoj privredi. Mogli su biti zanatlije-trgovci tako što bi prodavali proizvode koje su sami napravili, a ujedno su mogli prodavati i tuđe proizvode. Takođe se u ovim transakcijama javlja kreditiranje i dugovanje koje je dosta oblikovalo razmenu kao i celokupno tržište. Na višem stupnju, iznad ovih osnovnih elemenata tržišta imamo sajmove i berze. Sajmovi su bili održavani na tačno određen datum i trajali su po nekoliko dana. Uglavnom je vremenski period između sajmova bio dugačak. Za razliku od sajmova, berze su bile otvorene svakog dana i ono što je bilo zajedničko za berze i sajmove je pojava trgovine na veliko, tj. veletrgovaca. (Brodel, 1989: 39)

Sve ovo je imalo uticaj na razvoj privrede na zapadu. Brodel je predstavio promene koje se krecu od XV do XVIII veka. Međunarodni sajmovi su uticali na širenje privrede preko Atlantika što predstavlja ubrzavanje tržišnih tokova. Dakle, imamo direktan priliv plemenitih metala iz Amerike kao i sve veću upotrebu menica. Menice su značajno uticale na efikasnost trgovine jer trgovci nisu morali da nose novac koji je bio uglavnom skovan od plemenitih metala čija težina je bila velika. U XVII veku dolazi do nazadovanja privrede, rast je najpre zaustavljen u Italiji da bi se prebacio u Amsterdam da bi London nakon razvoja sopstvene berze pokušao da istisne Amsterdam. U XVIII veku London  postaje središte kome sa daju i uzimaju međunarodni  krediti i zajmovi, u ovom procesu takođe učestvuju Pariz, Ženeva u Đenova. Trgovina je bila življa nego ikada zahvaljujući slobodnijem kretanju novca kao i olakšicama koja se tiču zajmova i kredita.

Unutar tržišta nastaje podela na skriveno i javno tržište. Javno tržište je regulisano jasnim propisima kojim se reguliše aktivnost na tržištu i taj nadzor su uglavnom vršile gradske vlasti. Skriveno tržište, koje je bilo razvijeno u Engleskoj pre XVIII veka, predstavlja neposredni otkup robe izvan zakonskih propisa i odredaba. Uglavnom su trgovci u selima otkupljivali robu od seljaka koju bi prodavali na tržištu.

Pored privrede koja je bila zastupljena u Evropi, Brodel je analizirao i privredu izvan Evrope. Vršio je uporednu analizu da bi uvideo razlike između Evrope i ostatka sveta, odnosno imao je cilj da utvrdi da li su pre industrijske revolucije razlike bile velike. Njegov zaključak je da mehanizmi i postupci razmene koji su bili zastupljeni u Evropi takođe postoje i van Evrope. Razlika u odnosu na Evropu je razvijenost i rasprostranjenost. Brodel ovde pravi hijerarhiju i kaže da je Japan na najvišem stupnju, pa Malezija, Islamske zemlje, Indija koja je imala razvijene kreditne mreže, osiguranja robe dok je Kina na najnižem stupnju koja je trošila ono što je proizvodila, dakle bila je izvan tržišta. (Brodel, 1989: 53).

Dakle, vidimo da je tržište bilo rasprostranjeno, ujedno i povezano širom sveta. Autor navodi kao dokaz podjednako menjanje cena na tržištima širom sveta kao i približne cene istih proizvoda. Postavlja se pitanje kakvi mehanizmi dovode do ovoga. Najpre se navodi princip „Nevidljive ruke“ Adama Smita i naglašava se da razmena stvara ravnotežu na tržištu tj. da zahvaljujući konkurenciji cena proizvoda se smanjuje i usklađuje se ponuda i potražnja. Što znači da u svakom tržištu postoji unutrašnji mehanizam samoregulacije. Ovo gledište Brodel delimično prihvata i kaže da je tržište uvek pod uticajem veštačkih izmena gde se najpre cene samovoljno određuju. Ističe značaj konkurencije, ali naglašava da se privredni tokovi ne mogu svesti na princip „Nevidljive ruke“.

Kapitalizam

Na najvšem nivou društveno-ekonomske realnosti je kapitalizam. Brodel ga definiše kao „način upravljanja – obično radi postizanja sebičnih ciljeva – tim neprestanim uklapanjem kapitala“ (Brodel, 1989: 62). Da bi lakše razradio svoju tezu, autor je nastojao da jasno predstavi razliku između kapitalizma i tržišne privrede. Krenuo je od toga da postoje dva tipa tržišne privrede: Tipa A i Tip B. Tip A karakteriše promet na malim razdaljinama, uglavnom promet koji se tiče svakodnevnice. Za ovaj tip možemo vezati i trgovinu na dugim razdaljinama ali u okviru karavana koji su svake godine, na određen datum poslovali. Glavna karakteristika ove trgovine je providnost i predvidljivost gde bi akteri mogli okvirno proračunati dobit. Ovo ustvari predstavlja već navedeno javno tržište, koje je regulisano jasnim propisima kojim se reguliše aktivnost na tržištu. U ovom tipu razmene ne postoje iznenađenja. Razmena tipa B, odnosno skriveno (privatno) tržište, nastaje kršenjem navedenih propisa. Trgovci su raznim mehanizmima uspevali da izvuku što veći profit tako što su gomilali robu u skladištima i time diktirali ponudu. Takođe su otkupljivanjem proizvoda po znatno nižim cenama prodavali po dosta većim. Ova nekontrolisanost tržišta nužno je vodila ka povećanju cena. Konkurencija u ovom slučaju, kao regulator tržišta, imala je veoma malu ulogu jer je u osnovi ovog tipa neravnomerna razmena. Stvorili su se veliki lanci posrednika (trgovaca) između proizvođača i potrošača, koji su shodno svojoj efikasnosti i profitu svesno delali na tržištu. Sve veće produžavanje lanaca je značilo sve manji nadzor što je vodilo tome da se sve manje poštuju propisi i zakoni. Brodel naglašava da se ovde već vidi kapitalistički proces. (Brodel, 1989: 67) Na ovaj način su trgovci ostvarivali veliku dobit što je vodilo do nagomilavanja velike količine sredstava, odnosno  kapitala i samim tim postaju veletrgovci. Za razliku od lokalnih trgovaca, veletrgovci posluju i iznad nacionalnih okvira. Da bi uspeli da se razviju i uspeju u međunarodnoj trgovini veletrgovci, kapitalisti, su sarađivali sa državama i bili njihovi saveznici. Na ovaj način su uspevali da dodju do moći zahvaljujući kojoj bi zbrisali konkurenciju. Glavni mehanizam  na osnovu kojeg su kapitalisti uspeli da zarade ogromne količine novca je monopol koji je bio rezultat dobrih odnosa sa državom. Zahvaljujući ovakvom položaju kapitalisti su bili u mogućnosti da olakšano povećavaju svoj kapital ujedno i kupujući zemlju, građevine, rentu... (Brodel, 1989: 67).

Pored svih navedenih faktora koji su oblikovali kapitalizam, autor navodi bitan uticaj države, kulture i religije. Država je diktirala tempo širenja kapitalizma, u jednom momentu ga je podsticala dok u drugom je usporavala njegovo širenje. Najveću ekspanziju kapitalizam doživljava kada se poistoveti sa državom, tačnije kada je sam bio država. Autor navodi primer gradova-država, odnosno Venecije gde se vlast nalazila u rukama elite koju su činili najbogatiji ljudi. Što se tiče religije u ovom slučaju Crkve postojao je sukob jer je Crkva odbacivala novine koje su se ticale tržišta, novca, špekulacija. Naravno, Crkva je prihvatila jednu vrstu „modernizma“ i tako je uspela da premosti ovaj sukob. Ovo je ujedno uticalo da se  sklone prepreke koje su se odnosile na moralne zakone koji su bili u protivrečnom odnosu sa kapitalizmom i praktično od prvobitnog osuđivanja kapitalističkog odnosa dolazimo do odobravanja i podržavanja od strane crkve.

Veoma je interesantan Brodelov zaključak koji se tiče direktnog uticaja religije na kapitalizam. On navodi zaključak Maksa Vebera koji tvrdi da je kapitalizam produkt protestantizma odnosno puritanizma. U svojoj knjizi „Protestantska etika i duh kapitalizma“ Veber zastupa tezu da je protestantska reformacija dovela do promene u karakteru ljudi, tačnije govori o kulturološkoj revoluciji. Sa pojavom protestantizma javlja se veća preduzimljivost, energičnost ujedno i veča produktivnost. Protestantizam propoveda da čovek ima svoj poziv uz njega i dužnosti koje treba da ispuni. Jedna od bitnih dužnosti je proizvodnja i stvaranje dobara. Budući da protestantizam propoveda i asketizam ovo je vodilo do toga da se novac ne troši već da se ponovo ulaže i tako je krenuo nagli ekonomski razvitak. Veber navodi severne zemlje: Nemačka, Švajcarska, Engleska i Holandija jer kod njih zastupljen protestantizam i ekonomski razvoj. Sa druge strane kod kalvinizma Veber naglašava učenje o predestinaciji (učenje da je unapred određeno ko će biti izabran da za spasenje i večni život). Ipak ljudi nikako ne mogu znati božje odluke, stoga je izabrane bilo moguće prepoznati po određenim znacima i ponašanju koje se ogleda u jednostavnosti, odanosti dužnostima, samoodricanju... Dakle, po Veberu, postojanje  protestantske etike ima za posledicu nastanak velike količine kapitala koja je predstavljala zamajac u razvoju kapitalizma. (Rot, 2003:257). Brodel Osporava gore navedenu Veberovu tezu. Po njemu su severne zemlje zauzele mesto starih kapitalističkih središta Sredozemlja. Najpre se središte preselilo iz Venecije u Amsterdam, pa iz Amsterdama u London i na kraju iz Londona u Njujork. Brodel je ovo pomeranje središta pripisao privrednim razlozima i naglasio je da to nije imalo veze sa unutrašnjom prirodom kapitalizma. Kapitalizam zahteva postojanje društvenih uslova  (stabilnost, neutralnost i umerenu jačinu države)  da bi uspeo da se razvija. U situacijama gde je to onemogućeno on će svoj centar pozicionirati gde mu najviše odgovara. U ovom slučaju to su zemlje severozapadne Evrope.

Dalje, autor navodi uticaj hijerarhija na razvoj kapitalizma. Veletrgovci (buržoazija) koji su bili izuzetno bogati stopili su se u jednu klasu - bogatašku elitu. Sa ove pozicije su se dokopali i političke vlasti ili su bili veoma bliski sa povlašćenom klasom (aristokratijom). Oni su činili veoma mali  broj privilegovanih ljudi koji su funkcionisali kao paraziti na račun povlašćene klase. Zanimljivo je da je ovo bilo zastupljeno u Evropi i izvan nje  takođe Brodel naglašava da je i dan-danas isti slučaj – „kapitalizam ne izmišlja nove hijerarhije, nego koristi one koje već postoje isto onako kao što nije izmislio tržište ili potrošnju“.

Želeći da detaljnije opiše hijerarhiju unutar kapitalizma autor definiše dva termina koja su neophodna za analizu: svetska privreda i privreda koja predstavlja svet za sebe. Svetska privreda označava celokupno tržište sveta u celini, a privreda koja predstavlja svet za sebe  označava privredu samo jednog dela naše planete. Tu imamo primer Sredozemlja kao jedne privrede koja predstavlja svet za sebe. Privreda koja predstavlja svet za sebe može biti definisana kao trojaka svarnost. 1) Najpre ona se nalazi na određenom prostoru sa jasnim granicama koje se sporo menjaju. 2) U njoj postoji jedan grad koji je središte. Svi ostali gradovi su potčinjeni tom gradu. Nekada su to bili gradovi-države, a danas su glavni gradovi. Može se desiti da postoje dva središta ali na kraju će dominatno središte da istisne drugo. 3) Za ovu vrstu privrede je karakteristično postojanje područja koja se šire oko središta. Uz centralnu oblast imamo šira područja oko gradova/cenatara, pa onda šira preriferna područja koja su podređenom položaju. (Brodel, 1989: 90/91).

Volerstin, za razliku od Brodela smatra da ne postoji druga privreda koja predstavlja svet za sebe osim privrede u Evropi od XVI veka. Po Brodelu svet je podeljen na mnoštvo privreda koje predstavljaju svet za sebe  i naglašava da je ova vrsta podele bil prisutna još od starog veka. Navodi primere Rusije do Petra Velikog i Otomanskog carstva do XVIII veka koje su postojale simultano. Brodelov zaključak je da je evropski, a kasnije i svetski kapitalizam ponikao iz oblasti gde su bile prisutne privrede koje predstavljaju svet za sebe.

Već navedeni treći nivo stvarnosti privrede koja predstavlja svet za sebe nam govori o hijerarhizovanom sistemu. U centru je kvalitet života na najvišem nivou, nadnice su na visokom novu, imamo pojavu banaka, industrije. Na srednjem nivou životni standard je dosta niži u odnosu na centar, dok na periferiji je stanje najlošije. Tu je zastupljeno ropstvo i kmetsvo nasuprot kapitalizmu u centru. Autor zaključuje da kapitalizam opstaje na ovom sistemu tako što periferne oblasti hrane srednja područja kao i glavna, dakle ze postojanje kapitalizma neophodna je direktna eksploatacija koja je omogućena dvojnim standardima (u centru slobode, na periferiji ropstvo) Takođe, na sve ovo možemo dodati Volerstinov zaključak da kapitalizam ponikao iz nejednakosti i da je plod autoritarne organizacije.


Zaključak

Videli smo na koji način je kapitalizam uspeo da se razvije i postane svetski fenomen. Brodel je uspeo delimično da pobije lassez-faire princip i na taj način zaključuje da se kapitalizam razvijao uz državnu intervenciju, monopol, autoritarnu organizaciju, direktno mešanje u tržište, hijerahiju, nejednakost, nepoštovanje zakona i propisa. Dakle, mehanizmi koje kapitalizam danas osporava i ujedno se „bori“ protiv istih su oni isti mehanizmi koji su bili od velikog značaja za nastanak i razvoj kapitalizma. Danas, iza maske demokratije i propagiranja ljudskih prava kapitalizam i dalje opstaje zahvaljujući nejednakostima i ekspolataciji. Da li je uopšte moguća modifikacija ovakvog sistema da bude humaniji? Ako je postojanje kapitalizma ima nužnu posledicu kao što je ekspolatacija, nejednakosti, pa uz to povećanje cena i siromaštva onda da bi se sve ovo učinilo humanijim neophodno je ukidanje postojećeg i uspostavljanje novog sistema.



Literatura:

Bolčić, Silvano. 2003. Svet rada u transformaciji, Beograd: Plato, str. 41-42
Brodel, Fernan. 1989. Dinamika kapitalizma. Sremski Karlovci: Izdavačka knjižnica Zorana Stanojevića
Egebrecht, Arne. 1987. Povjest rada: od Starog Egipta do danas, Zagreb: Grafički zavod Hrvatske, str. 113-124
Kulisher, Josef. 1957. Opća ekonomska povjest srednjega i novoga vijeka, Zagreb: Kultura, I knjiga, str. 105-141
Rot, Nikola. 2003. Osnovi socijalne psihologije,  Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 10. Izdanje, str. 257-258