Autorke: Aleksandra Korać, Lena Kanazir
1. Uvod
1. Uvod
U
ovom istraživanju ćemo se baviti analizom konstrukcije roda u okviru
neofolk muzike u Srbiji u periodu od kraja 2013. do maja 2016. godine.
Pod neofolk muzikom podrazumevamo savremenu popularnu muziku koja
je takođe poznata i pod nazivima turbo-folk, pop-folk, tehnofolk ili
pod još obuhvatnijim terminima „narodna muzika“ ili žargonski rečeno
„narodnjaci“. Nadalje, opredelile smo se da u ovom radu koristimo
termin neofolk s obzirom na njegovu vrednosnu neutralnost.
Opredelile smo se za bavljenje ovom temom polazeći od pretpostavke da njeno proučavanje i rezulati tog proučavanja mogu značajnije doprineti proširenju saznanja u oblasti sociologije kulture, a naročito savremene, popularne kulture kojoj i pripada sam neofolk. Takođe, proučavanje ove teme može doprineti i savremenoj feminističkoj teoriji i njenim okvirima i to tako što će pokazati šta se u nefolku smatra hegemonim maskulinitetom, a šta naglašenom ženstvenošću, odnosno, koje se osobine kao poželjne ističu kad se govori o muškarcima, a koje kad je reč o ženama. Iako na teritoriji naše države već postoje brojne debate, pre svega u masovnim medijima, o estetskoj, etičkoj, moralnoj funkciji, posledicima i uticajima neofolk muzike, mi ćemo se truditi da ovoj temi kao i samom fenomenu neofolka pristupimo iz jedne vrednosno neutralne odnosno sociološke pozicije. Mišljenja smo da je svako metodološki i naučno zasnovano istraživanje, bilo kvantitativno ili kvalitativno, iz oblasti sociologije kulture, a naročito na teritoriji Republike Srbije, samo po sebi važno jer smatramo da je ova oblast do sada bila nedovoljno empirijski istraživana. Zahvaljujući sve bržem i intenzivnijem razvoju tehnologije, a pre svega interneta i masovnih medija, neofolk muzika postala je široko rasprostranjena i lako dostupna velikom broju ljudi najrazličitijih socijalno-demografskih karakteristika. U skladu sa tim ona može uticati na percepciju ljudi o rodnim ulogama, odnosno na konstrukciju roda.
Nastojaćemo
da ovim radom što inovativnije pristupimo ovoj temi, oslanjajući se
na različite teorije o konstrukciji roda, kao i na različite postojeće
interpretacije neofolk muzike. Pored analize samih tekstova nekih
od najpopularnijih pesama koje pripadaju ovom žanru, akcenat će
biti i na analizi vizuelnog sadržaja, odnosno spotova koji prate
ove pesme, u funkciji osvetljavanja načina prikazivanja rodova i
rodnih uloga, kao i njihovih međusobnih odnosa. Dakle, originalnost
našeg istraživanja ogleda se u primeni miks metoda.
2.
Teorijski okvir
2.1
Društveni kontekst
Pre
nego što se osvrnemo na konkretne teorije o konstruisanju roda
(gendering), potrebno je da se upoznamo sa širim društvenim kontekstom
u kome je nastao i razvio se neofolk kao pravac u muzici. Iako neofolk
ima korene još u osamdesetim godinama dvadesetog veka kada je socijalizam
bio preovlađujuća ideologija na području bivše Jugoslavije, on
svoj procvat kao i najveći uticaj ostvaruje devedestih sa raspadom
države koji je praćen brojnim etničkim sukobima i jačanjem nacionalizma.
Problem „narodnjaka“ je postao
u ovom periodu važno polje političke i ideološke borbe u izgradnji
„odgovarajućeg“ srpskog nacionalnog identiteta, dok je neofolk[1]
postao prepoznatljiv simbol određene vrste srpskog
nacionalizma, kako za one koji su se identifikovali s ovom
vrstom muzike tako i za one koji su joj se protivili (Simić,
2006: 98). U srpskom društvu je tada, a smatramo da je situacija i dalje
pretežno nepromenjena, dominirao patrijarhat i tradicionalna
vrednosna orijentacija. Prilikom određivanja pojma patrijarhat
koristićemo definiciju Silvije Volbi. Ona ovaj pojam određuje
kao sistem društvenih praksi i struktura, u okviru kojih muškarci dominiraju
nad ženama, eksploatišu ih i vrše represiju nad njima (Sylvia Walby,
„Theorizing Patriarch“, navedeno prema: Pešić, 2009: 170). Po Volbijevoj
se mogu uočiti dva oblika patrijarhata, privatni i javni, pri čemu
se privatni odnosi na proizvodnju unutar domaćinstva, a kontrola
nad ženama je direktna i personalizovana, a javni je neodvojiv od
sfere plaćenog rada gde kontrola više nema personalizovani oblik,
već postaje formalizovana, bezlična i institucionalizovana
(Sylvia Walby, „Theorizing Patriarch“, navedeno prema: Pešić, 2009:
170). Socijalizam je izveo žene na tržište rada, što je predstavljalo
pokušaj uspostavljanja rodne jednakosti u javnoj sferi, dok je snaga
patrijarhata u privatnoj sferi ostala nepromenjena. Nakon raspada
Jugoslavije nastupa period postsocijalističke transformacije,
u kome dolazi do ekonomske krize, velike nezaposlenosti koja je
bila znatno izraženija među ženama i naglog pada životnog standarda.
Svi ovi procesi doveli su do retradicionalizacije[2]
društva čime je patrijarhat ostavario ponovnu dominaciju u svim sferama.
U Srbiji
1989. na vlast dolazi Socijalistička partija Srbije (SPS) na čelu
sa Slobodanom Miloševićem. Po mišljenju Erika Gordija glavne strategije
kojima se ovaj režim služio kako bi opstao na vlasti, bile su smeštene
u svakodnevnom životu, odnosno u razaranju alternative, političkih,
društvenih, informativnih, kulturnih a u okviru njih i muzičkih. Režim
je nastojao da u okviru svojih moći učini da alternative budu nedostupne,
tako što je pokušao da zatvori sve protoke informacija, izražavanja,
društvenog života (Gordi, 2001: 15). Već početkom devedesetih ova
vlast je uspostavila kontrolu nad medijima (novinama, televizijom,
radiom), tako da je prva razorena alternativa bila informativna.
Glavna razlika među ljudima u Srbiji koja se ogledala u različitom
pogledu na svet, koji je sa jedne strane široko otvoren prema drugima
(kosmopolitski), a sa druge je zatvoren (nacionalistički orijentisan),
dovela je do najveće podele. Tadašnji režim imao je potrebu da razori
dotadašnju ideologiju jugoslovenstva i da povrati etničku identifikaciju
u funkciji ratne mobilizacije, pa je tako kombinovani uticaj diktatorskih
strategija, nacionalne homogenizacije, internacionalne izolacije
i rata olakšavao ovaj proces kao i razaranje alternativa (Gordi,
2001: 20). U ovakvoj atmosferi dolazi do popularizacije neofolka.
Rokenrol, koji je do tada bio najzastupljeniji na muzičkoj sceni,
biva potisnut na marginu zbog svog antiratnog kao i antirežimskog
angažmana dok je neofolk sa svojim izvođačima svojevoljno stajao
na raspolaganju nacionalističkoj propagandi. Zahvaljujući podršci
režima zbog koje dobija veliki medijski prostor, neofolk postaje
sve popularniji. Ipak, on nailazi na otpor među „rokerima“ i intelektualcima
što je dovelo do skretanja pažnje sa samog režima na sukobljavanje
pripadnika ova dva muzička pravca. Nakon kratkog perioda medijskog
promovisanja, nacionalistička elita se okreće protiv neofolka
jer smatra da njegova muzička produkcija i ritmička orijentacija
izlaze iz okvira nacionalističkih pesama kao i da je prilikom miksovanja
izostavljano sve više folk (tj. narodnih) elemenata (Gordi, 2001:
146). Ubrzo nakon toga, zbog promene Miloševićevog stava koja se
ogledala u podršci tzv. mirovnom planu „Kontakt grupe“ za Bosnu i Hercegovinu,
i sam režim se okreće protiv neofolka i pokreće razne antikampanje
u okviru „godine kulture“ (1995). Uprkos ovim akcijama, neofolk ostaje
veoma zastupljen na muzičkoj sceni i do danas. Nakon 2000. godine muzika
gubi svoj politički značaj pa tako rok muzika nestaje sa „mainstream“
scene. Muzika ostvaruje samo posredni uticaj i prepušta se silama
tržišta koje determinišu ukus i profit. Veza između muzike i politike
se preoblikuje pa tako ideološke podele ne utiču više jasno na kreiraje
muzičkih sadržaja.
Neofolk
je nastao kao spoj elektronske muzike i narodnog melosa, pre svega zahvaljujući
procesima globalizacije[3] čiji
je uticaj postajao sve jači tokom godina. Procesi globalizacije
doveli su do susretanja različitih kultura i mešanja njihovih elemenata.
Konkretno, u neofolku je došlo do prodiranja muzičkih, vizuelnih,
narativnih i tematskih elemenata zapadne kulture, pri čemu su komunikacione
tehnologije odigrale ključnu ulogu.
2.2
Uži teorijski okvir
Kao
što je i na početku naglašeno, neofolk predstavlja deo popularne kulture
i stoga je potrebno, radi boljeg razumevanja samog fenomena neofolka,
oblasti njegovog delanja i značaja, prvenstveno definisati pojam
popularne/masovne kulture. Najopštije prihvaćeno značenje pojma
masovne kulture odnosi se na pojave savremenog prenošenja identičnih
ili analognih sadržaja koji teku iz malobrojnih izvora ka velikim
masama primalaca kao i na jednoobrazne forme zabavne, zabavljačke
delatnosti velikih masa ljudi (Kloskovska, 1985: 73). Nastala je kao
sporedni proizvod industrijske revolucije i urbanizacije, a na
njen opstanak presudan uticaj imaju masovni mediji bez kojih ona ne
bi mogla da postoji danas. Još od samog nastanka bila je predmet kritika
koje su dolazile pre svega iz intelektualnih krugova društva, tako
da se ona često poistovećuje sa vulgarnom kulturom, odnosno kulturom
najnižeg nivoa. Stoga, mi se opredeljujemo za korišćenje pojma popularna
kultura, koji ima slično značenje kao i pojam masovna kultura ali
ima drugačiji odnos prema predmetu o kojem se govori. Ovaj odnos može
biti ili neutralan (bez iskazivanja vrednosnog stava) ili još češće
afirmativan (popularna kultura je nešto pozitivno). Karakteristično
za pojam popularne kulture je napuštanje pojma mase kao i odbacivanje
pretpostavke o pasivnosti potrošača, kojima se pridaje sposobnost
ispoljavanja kreativnosti i aktivan odnos prema sadržajima ove
kulture. Jedan od predstavnika ovakvog stanovišta je Džon Fisk. On vidi
popularnu kulturu kao proces, njena značenja nikada ne mogu biti
indentifikovana u samim sadržajima jer se oni aktiviraju i dobijaju
svoje značenje jedino u društvenom kontekstu i kroz društvene odnose
(Fiske, 1989: 3). Kao što je već navedeno, pojam popularne kulture se
može upotrebljavati na dva glavna načina. Jedan popularnu kulturu
poistovećuje sa pojmom masovne kulture (Kloskovska) i pridaje joj
negativno značenje, dok drugi popularnu kulturu određuje kao neutralnu
ili čak pozitivnu pojavu i ostavlja prostor za aktivnost publike prilikom
tumačenja sadržaja ove kulture (Fisk). Možemo zaključiti da sadržaji
popularne kulture podrazumevaju niz značenja koja su im autori dali,
ali I da su u određenoj meri otvorena za interpretaciju od strane
korisnika. Mi ćemo pokušati da ispitamo potencijalna značenja
koja se nalaze u samom tekstu.
Nastanak
pojma roda proizvod je drugog talasa feminizma. U tom periodu dolazi
do distinkcije pol – rod gde su razlike koje su svojevremeno smatrane
kao potpuno biološke i telesne (pol), počele da se shvataju kao društveno
konstruisane (rod) tokom dugotrajne istorijske podele ljudske rase
na muškarce i žene (Kornel, 2003: 22). Usko vezan za pojam roda je i pojam
rodnih uloga koji, po analogiji sa društvenim ulogama, u sebi sadrži
ponašanja i očekivanja (društva) vezana za njih. Razlikovanje pola
i roda i konstrukcija polnosti je stoga eminentni čin kulture: socijalna
organizacija i semantizacija ljudskih bioloških polova čiji je
konačni rezultat to da postoje potpuno različite stvarnosti za muškarce
i žene (Papić, 1984: 111). Sociološkinja Konel uvodi pojam rodnog režima
koji se definiše kao hijerarhijska (rodna) strukura koja počiva
na odnosima moći i subordinacije i unutar kog se nalaze svi rodni
identiteti. Unutar ovog režima nisu svi identiteti podjednako poželjni,
kao najpoželjniji se izdvajaju hegemoni maskulinitet i naglašena
ženstvenost sa kojima su u određenim odnosima svi ostali identiteti
i to tako što su hegemonom maskulinitetu podređeni raznovrsni
drugi maskuliniteti, ali i same žene (Connell, 1987: 183 i 184). Ova
dva identiteta su uvek najpoželjnija, ali se njihovo shvatanje menja
kroz vreme i geografski prostor. U popularnoj kulturi ipak dolazi
do procesa transformacije tradicionalne (naglašene) ženstvenosti.
Ova transformacija se najbolje vidi kroz interakciju između simbolizacije
ženske slabosti i snage kao oblika ove transformacije. Ovaj kulturni
prostor pruža mogućnost dvostruke upotrebe gde su prisutne najmanje
dve glavne tendencije. Prva je učvršćivanje i održavanje stereotipa
o tradicionalnoj, pasivnoj ženstvenosti koja je podložna aktivnoj
muževnosti, a druga je pronalaženje alternativa u vizualizaciji
ženstvenosti s ciljem dekonstrukcije tradicionalnih predstava.
Iako je još uvek mnogo više primera u kojima se ženskost podvrgava muški
orijentisanoj, konzumerističkoj manipulaciji, vidljiv je i novi
fenomen, tendencija da žene same oblikuju i poigravaju se sa simbolima
ženstvenosti i time je učine proizvodom sopstvene imaginacije u
popularnoj kulturi (Papić, 1990: 148).
Neofolk
je bitan za konstrukciju roda i rodnih identiteta zbog svoje velike
rasprostranjenosti u masovnim medijima kao i u svakodnevnom životu.
Načini na koje mi konstruišemo rod danas dolaze iz više različitih
izvora, u koje spadaju i oni „klasični“ kao što su društvene, porodične
ili kulturne norme, s tim što masovni mediji preuzimaju značajnu
ulogu u tom procesu kao jedan od glavnih izvora informacija. Popularna
muzika, a u Srbiji neofolk, igra važnu ulogu u oblikovanju našeg viđenja
roda s obzirom da se najpopularnije pesme „iznova i iznova vrte“
na radiju, televiziji, u klubovima (kafanama itd) i na taj način
slušaoci bivaju izloženi njihovim sadržajima i porukama
(Yocum, 2010: 2).
Neki
od istraživača koji su se bavili sličnom tematikom su Stephanie
Yocum, Danya Espinosa, Kate Conrad, Travis Dixon i Yuanyuan Zhang. Yocum
se u svom članku „Rhetorical Construction
of Gender: How Women are Portrayed in Popular Music Today“ bavila
analizom Flo Rida-inog teksta pesme „Right Round“; Espinosa u tekstu „Gender Roles in the Media and Debunking
Society’s Stereotypes: Glee as a Pop-Culture Reflection“ analizira
rodne uloge u masovnim medijima sa fokusom na TV seriju Glee; a Conrad,
Dixon i Zhang u članku „Controversial
Rap Themes, Gender and Skin Tone Distortion: A Content Analysis of Rap Music
Videos“ proučavaju učestalost kontroverznih tema, rodnih razlika
i izvrnutom prikazu boja kože. Sva tri istraživanja su došla do
sličnih zaključaka, da su žene uglavnom objektivizovane i podređene
muškarcima kao i da se one percipiraju kao emotivne i nestabilne
dok su muškarci jaki i bezosećajni. Dakle, prikaz rodova u medijima
oslikava patrijarhalnu tendenciju poimanja rodova i rodnih uloga.
3.
Ciljevi istraživanja i istraživačka pitanja
Glavni
cilj ovog istraživanja je analiza konstrukcije roda u okviru neofolka
kroz tekstove pesama i vizuelni sadržaj (spotovi) koji prati ove
pesme. Prilikom ove analize nastojaćemo i da ispitamo kako su prikazane
žene (kako se konstruiše feminitet), a kako muškarci (kako se konstruiše
maskulinitet) i kako su prikazani odnosi između rodova. Nastojaćemo
da ustanovimo prirodu njihovih odnosa, da li su ti odnosi emotivni
ili pak čisto fizički kao i da li simbolizacija muško-ženskih odnosa
sa sobom nosi i odnos dominacije/podređivanja koji je često deo patrijarhalnih
diskursa. Jedno od pitanja na koje će ovo istraživanje pokušati da
da odgovor je kako su žene/muškarci prikazani u pesmama muških i
ženskih izvođača. Naše očekivanje je da će postojati razlika između
prikaza rodova u okviru pesama muških i ženskih izvođača odnosno
da će se pokazati da žene sebe percipiraju kao nezavisne i jake
ličnosti dok ih muškarci objektivizuju. Takođe, nastojaćemo da
analiziramo strukturu spota, odnosno ko ima glavnu ulogu, pozicioniranje
aktera, njihovo oblačenje i „koreografiju“ kao i radnju samog spota
da bismo prepoznali kako se konstruišu feminitet i maskulinitet
kao i koje uloge im se pripisuju.
4.
Dimenzije i indikatori
Centralni
pojam u našem istraživanju je rod a njega smo podelile na dve dimenzije
tj. na feminitet i maskulinitet. U okviru ove dve dimenzije mogu se
izdvojiti i sledeće poddimenzije koje su im zajedničke: fizički
izgled i uloge i odnosi prema drugom rodu kao druga poddimenzija.
Pod feminitetom podrazumevamo sve ono što žena čini i misli da bi
bila žena kao i ono što se smatra poželjnim ponašanjem za ženski rod;
a pod maskulinitetom podrazumevamo sve ono što muškarac čini i misli
da bi bio muškarac kao i ono što se smatra poželjnim ponašanjem za muški
rod. Koristićemo iste poddimenzije i za maskulinitet i za feminitet
zato što smatramo da su podjednako značajne i za konstrukciju feminiteta
i za konstrukciju maskuliniteta, takođe pomoću njih se najbolje
mogu prikazati karakteristike ove dve dimenzije. Prva poddimenzija,
fizički izgled, značajna je, osim toga što je bitan element konstrukcije
roda, i zato što je najeksplicitnije uočljiva u video spotu, koji
kao specifična forma emituje jasno naglašenu poruku. Druga poddimenzija,
uloge i odnos prema drugom rodu, značajna je kao još jedan konstitutivni
element roda ali i zbog toga što je jedan od osnovnih pristupa maskulinitetu/feminitetu
usmeren na opštu i centralnu važnost odnosa muškarci – žene, prema
kom su muškarci sve ono što žene nisu i obrnuto. Takođe, u većini tekstova
i spotova neofolk pesama muškarci i žene su u nekom međusobnom odnosu
koji je najčešće povezan sa rodno specifičnim ulogama.
Sledeći
korak u operacionalizaciji pojma roda je određivanje indikatora
za gorenavedene dimenzije i poddimenzije. Kada je reč o fizičkom
izgledu, kao najvažniji indikatori izdvajaju se: garderoba (kraća
ili duža, široka ili uska odnosno koje delove tela naglašava), šminka
(da li je jaka ili neutralna) i telesna konstitucija (kako se vrši
kadriranje odnosno na šta kamera stavlja fokus). Uloge i odnosi prema
drugom rodu su najizraženiji pomoću tema koje su zastupljene i u
tekstovima i u spotovima, pa se kao najvažniji indikatori odnosa
prema drugom rodu izdvajaju: varijacije „nesrećnih ljubavi“ (ostavljen/a
muškarac/žena, prevara, izdaja, patnja itd), dominantan muškarac
ili dominantna žena (pri čemu pod dominantan/a podrazumevamo osobu
koja određuje prirodu odnosa) i da li se izvođač u spotu pojavljuje
sam ili u grupi (pretpostavljamo da će se muškarci češće javljati u
grupi sa drugim muškarcima što se vezuje za njihovu saradnju dok je
žena atomizovana i javlja se samostalno što se može povezati sa
tendencijom da se žene pokazuju kao međusobno konkurentne). Kao
najvažnije teme vezane za uloge žene izdvajaju se: uloga majke, zavodnice,
požrtvovane i/ili zlostavljane žene, samostalne/nezavisne žene,
ostavljene žene, uloga žene koja pije (novija pojava; ranije je ispijanje
alkohola bilo rezervisano samo za muškarce), zaljubljene žene i „preljubnice“.
Kada je reč o muškarcima, kao najvažnije teme vezane za uloge izdvajaju
se: uloga finansijski dominantnog partnera, zavodnika, zaljubljenog
muškarca, „preljubnika“, ostavljenog muškarca, uloga muškarca koji
sve drži pod kontrolom, uloga muškarca koji pije i „provodi se“ i „slobodnog“
muškarca (muškarac koji je bez obaveza tj. nije u vezi, ne želi da se
vezuje, prototip „mačo“ muškarca).
Tabela
1: Prikaz dimenzija i indikatora
ROD
|
F
FFeminitet
f
|
FFizički prikaz
|
Ggarderoba, šminka i telesna konstitucija
|
UUloge
|
uuloga majke, zavodnice, požrtvovane i/ili zlostavljane žene,
samostalne/nezavisne žene, ostavljene žene, uloga žene koja pije, zaljubljene
žene i „preljubnice“
|
||
OOdnosi
|
vvarijacije „nesrećnih ljubavi“, dominantan muškarac ili dominantna
žena i da li se izvođač u spotu pojavljuje sam ili u grupi
|
||
M
MMaskulinitet
|
FFizički prikaz
|
Ggarderoba i telesna konstitucija
|
|
UUloge
|
uuloga finansijski dominantnog partnera, zavodnika, zaljubljenog
muškarca, „preljubnika“, ostavljenog muškarca, uloga muškarca koji sve drži
pod kontrolom, uloga muškarca koji pije i „provodi se“ i „slobodnog“ muškarca
|
||
UOdnosi
|
vvarijacije „nesrećnih ljubavi“, dominantan muškarac ili dominantna
žena i da li se izvođač u spotu pojavljuje sam ili u grupi
|
5.
Metodologija istraživanja
Naše
istraživanje je kvalitativnog karaktera, konkretno, opredelile
smo za kvalitativnu analizu sadržaja kao metod istraživanja. Kvalitativna
analiza sadržaja predstavlja metod istraživanja koji se koristi
za subjektivnu interpretaciju sadržaja tekstualnih podataka
kroz sistematski klasifikacijski proces kodiranja i identifikovanja
tema ili obrazaca, takođe ona obuhvata i komunikacijski kontekst
i nastoji da otkrije značenja analiziranog materijala (Zhang i
Wildemuth, 2009: 1). Ovaj metod je prvenstveno induktivan jer na osnovu
podataka stvara osnovu za proučavanje tema i obrazaca kao i za zaključke
izvedene iz njih. Hsieh i Shannon su razvili tri pristupa kvalitativnoj
analizi sadržaja u zavisnosti od stepena induktivnog zaključivanja.
Mi koristimo drugi pristup koji se odnosi na direktnu analizu sadržaja,
u kojoj inicijalno kodiranje polazi od teorije ili relevantnih
istraživačkih nalaza. Zatim, tokom analize podataka istraživači
se sve više udubljuju u podatke i pronalaze teme u okviru njih. Svrha
ovog pristupa je da potvrdi ili proširi konceptualni okvir ili teoriju
(Zhang i Wildemuth, 2009: 2). Validnost, pouzdanost i objektivnost su
kriterijumi koji se koriste za evaluaciju kvaliteta istraživanja
u konvencionalnim, pozitivističkim istraživačkim paradigmama.
Pošto je kvalitativna analiza sadržaja interpretativni metod,
Lincoln i Guba su predložili sledeća četiri kriterijuma za evaluaciju
interpretativnog istraživačkog rada: verodostojnost, opštost,
konzistentnost* i proverljivost (Zhang i Wildemuth, 2009: 6).
Kvalitativna
analiza sadržaja se sastoji od seta sistematskih i transparentnih
procedura za analizu podataka. Sam metodološki postupak ćemo sprovesti
kroz osam koraka:
1. Priprema
podataka: iako se ovaj
metod može koristiti za analizu različitih vrsta podataka, oni se
moraju transformisati u pisani tekst pre početka same analize. Ako
su podaci već u pisanoj formi, izbor sadržaja se mora opravdati na
osnovu onoga što želimo da saznamo. Dakle, u našem istraživanju mi
ćemo transformisati video spotove u tekstove kao jedan izvor podataka
a drugi izvor će nam biti sami tekstovi pesama.
2. Definisanje
jedinice analize:
jedinica analize se odnosi na glavnu jedinicu teksta koja će biti
klasifikovana tokom analize sadržaja. Kvalitativna analiza sadržaja
najčešće koristi individualne teme kao jedinice analize, to će
biti i naša jedinica analize.
3. Razvijanje
kategorija i sheme kodiranja: kategorije i shema kodiranja mogu se izvesti iz tri izvora
- podataka, prethodnih srodnih studija i teorija. Kvalitativna
analiza sadržaja dozvoljava simultano dodeljivanje jedinica
teksta više nego jednoj kategoriji. kategorije u kodifikacijskoj
shemi će biti definisane tako da iznutra budu što homogenije, a
spolja što heterogenije. Moguće je da analiza dovede do uvođenja
novih kategorija. Mi ćemo kategorije i sheme kodiranja razvijati
tokom same anlize sadržaja s obzirom da je naš način istraživanja
induktivan.
4. Testiranje
kodifikacijske sheme na primeru teksta
5. Kodiranje
celog teksta: pri čemu
je potrebno konstantno proveravanje kodifikacijske sheme u toku
celog procesa kodiranja teksta.
6. Procenjivanje
kodifikacijske konzistentnosti: nakon kodiranja podataka potrebno je ponovo
proveriti konzistentnost kodiranja radi otklanjanja potencijalnih
grešaka. Ovaj korak je bitan jer uklanja mogućnost preklapanja kodova.
7. Izvođenje
zaključaka iz kodiranih podataka: ovaj korak podrazumeva povezivanje identifikovanih
tema ili kategorija i njihovih sadržaja. U ovoj fazi, izvode se zaključci
i prezentuje se rekonstrukcija značenja dobijenih iz podataka.
8. Prikaz
metoda i nalaza
Kvalitativna
analiza sadržaja otkriva obrasce, teme i kategorije koje su bitne
za društvenu stvarnost. Pažljivom pripremom podataka, kodiranjem i
interpretacijom, rezultati kvalitativne analize sadržaja mogu
dovesti do razvoja novih teorija i modela, kao i do potvrđivanja
postojećih teorija i nastanka preciznih opisa posebnih okruženja
ili fenomena (Zhang i Wildemuth, 2009: 11).
6.
Uzorak
S obzirom
da je naše istraživanje kvalitativnog karaktera, opredelile smo
se za korišćenje neprobabilističkog uzorka. Postoje dve glavne vrste
neprobabilističkih uzoraka – prigodni i namerni – mi ćemo koristiti
namerno uzorkovanje tj. namerni uzorak. U okviru namernog biranja
mi vršimo selekciju članova s obzirom na neku svrhu ili nameru
(Fajgelj, 2012: 617). Prednost ovakvog uzorkovanja se ogleda u brzini
i jednostavnosti pristupa uzorku.
Naš
uzorak se sastoji od deset pesama muških izvođača, deset pesama
ženskih izvođačica i pet pesama muško-ženskih dueta. Pri odabiru
uzorka našeg istraživanja radi njegove adekvatnosti i nepristrasnosti,
vodile smo se određenim kriterijumima. Pošto je danas teško precizno
odrediti šta je to neofolk, oslanjale smo se na pevače i pevačice koji
su na neki način povezani sa produkcijskom kućom Grand. Stoga, jedan
od kriterijuma za odabir pesama koje su ušle u uzorak bila je povezanost
njihovih izvođača sa Grand produkcijom. Naredni kriterijum nam je
bio popularnost i slušanost pesama, da bismo to utvrdile koristile
smo internet sajt YouTube pri čemu smo posmatrale kumulativni zbir
pregleda određene pesme (što podrazumeva sabiranje pregleda pesme
sa svakog kanala na koji je postavljena). Naravno, birale smo samo
pesme koje imaju spot s obzirom da naše istraživanje obuhvata i
analizu video spota. U uzorak su ušle pesme koje odgovaraju vremenskom
i prostornom okviru našeg istraživanja odnosno pesme objavljene u
periodu od kraja 2013. godine (od oktobra 2013) do maja 2016. godine
na teritoriju Republike Srbije.
Tabela
2: Spisak pesama koje su
ušle u uzorak
Ženske izvođačice
|
Muški izvođači
|
Muško – ženski dueti
|
-Sandra
Afrika – Haljina bez leđa (26 130 902)
– Rada
Manojlović – Alkotest (25 989 606)
– Katarina
Grujić – Greška (24 583 686)
– Sandra
Afrika – Bye bye (22 437 676)
– Seka
Aleksić – Ti se hrani mojim bolom (ft. Sha) (22 268 446)
– Seka
Aleksić – Lek za spavanje (21 878 034)
– Seka
Aleksić – Crveni ruž (19 204 141)
– Mia
Borisavljević – Bumerang (ft. Dj Mlađa i Sha) (18 879 698)
– Milica
Pavlović – Selfi (18 789 483)
– Dara
Bubamara – Opasan (18 370 204)
|
– Vlada
Matović – Peta brzina (28 280 754)
– Aca
Lukas i MC Stojan – Kraljevi grada (20 959 789)
– Milan
Stanković – Od mene se odvikavaj (16 641 983)
– Milan
Stanković – Nisi mu ti žena (16 545 925)
– Aco
Pejović i Tropico Bend – Neko treći (14 604 382)
– Milan
Stanković – Faktor rizika (13 794 397)
– Adil
– Ista ja (11 981 192)
– Milan
Stanković i Mile Kitić - Gadure (ft. Mimi Mercedez) (11 178 317)
– Milan
Stanković – Mašina (10 966 216)
– Aco
Pejović – Boli kao metak (10 304 869)
|
– Milica
Todorović i MC Yankoo – Moje zlato (78 054 341)
– Elitni
Odredi, Dj Mlađa i Nikolija – Alkohola litar (41 093 839)
– Ivana
Selakov i Aca Lukas – Omaklo mi se (39 726 602)
– Aco
Pejović i Ministarke – Poplava (34 979 644)
– Jelena
Kostov i Stefan Jakovljević – Nagle promene (20 731 943)
|
7.
Klasifikacijska shema
Nakon
pripreme podataka (pretvaranja vizuelnog sadržaja u tekstualni),
koristeći računarski program za kvalitativnu analizu podataka -
Maxqda12, izvršile detaljnu kodifikaciju podataka. Prilikom kodifikacije
naša prvobitna klasifikacijska shema odnosno gorenavedena tabela
koja prikazuje dimenzije i indikatore, prtrpela je određena izmene.
Neke od kategorija se nisu pojavile u materijalu koji smo analizirale
a došle smo do nekih novih kategorija, koje nisu obuhvaćene malopre
pomenutom tabelom. Stoga, ovde ćemo prikazati finalnu verziju naše
klasifikacijske sheme.
Tabela
3: Finalna klasifikacijska
shema
Bes
|
Emocije
|
Feminitet
|
Sreća/zadovoljstvo
|
||
Samostalna/nezavisna
|
Uloge
|
|
Zavodnica
|
||
Žena
koja pije/provodi se
|
||
Žena
kao (seksualni) objekat
|
||
Tetovaže
|
Fizički
prikaz
|
|
Garderoba
|
||
Nakit
|
||
Šminka
|
||
Pokreti
|
||
Akcentovanje
određenih delova tela
|
||
Solidarnost
|
Odnosi
između žena
|
|
Bes/agresivnost
|
Emocije
|
Maskulinitet
|
Sreća/zadovoljstvo
|
||
Ozbiljnost
|
||
Muškarac
koji pije/provodi se
|
Uloge
|
|
Zaljubljen/zaveden
|
||
Zavodnik
|
||
Materijalno
situiran (imućan)
|
||
Opasan momak
|
||
Nakit
|
Fizički
prikaz
|
|
Garderoba
|
||
Tetovaža
|
||
Akcentovanje
određenih delova tela
|
||
Pokreti
|
||
Solidarnost
|
Odnosi
između muškaraca
|
|
Sukob
|
||
Dominantan
muškarac
|
Odnosi između muškaraca i žena
|
|
Dominantna
žena
|
||
8.
Rezultati kvalitativne analize sadržaja
U preliminarnom,
pilot, istraživanju analizirale smo tri neofolk pesme (i tekst i vizuelni
sadržaj), još preciznije – jednu pesmu muškog izvođača, jednu pesmu
ženskog izvođača i jedan muško-ženski duet. Konkretne pesme koje
smo analizirale su: Aca Lukas i MCStojan – Kraljevi grada, Mia Borisavljević – Bumerang ft. Dj Mlađa i Sha i Nikolija i Elitni Odredi – Alkohola litar.
Ovde
ćemo ukratko prikazati nalaze naše analize. Kada je reč o prikazu
žena (konstrukciji feminiteta) pažnju smo usmerile na fizički prikaz
kao i na njihove uloge, emocije i odnose sa drugim ženama i došle
smo do sledećih zaključaka: žene su jako našminkane, nakit im je krupan
i upadljiv, garderoba je uska i kratka sa naglaskom na oblinama (grudima,
zadnjici i nogama) i sve nose visoke štikle. Još jedna zanimljiva
stvar je, koju nismo očekivale, da su tetovaže podjednako zastupljene
i kod muškaraca i kod žena što je trend novijeg datuma. Za žene je takođe
karakteristično i to da uvek igraju, pokreti se pretežno zasnivaju
na uvijanju, izvijanju tela odnosno
isticanju svojih oblina i svoje seksualnosti. Takođe, i kadriranje
u spotovima je takvo da se naglasak uglavnom stavlja na određene delove
ženskog dela poput grudi, usana, zadnjice i nogu. Kada je reč o ulogama
koje se najčešće vezuju za žene najuočljivija je uloga žene kao zavodnice
– „Pravim haos u tvojoj glavi“ (Bumerang), „Njen svaki pokret planetu
pomera“ (Bumerang), „I pola grada zbog nje bilo bi u dugovima“ (Alkohola
litar). Ova uloga je podjednako izražena i u pesmama muških izvođača
i u pesmama ženskih izvođača. Ulogu samostalne žene smo uočile samo
u tekstovima pesama ženskih izvođačica – „Ma, da sam tvoja gde to piše“
(Bumerang), „I ove noći sama slavim“ (Bumerang). Sledeća stvar koju
smo primetile je da žene konzumiraju alkohol i provode se kako u
tekstovima i spotovima ženskih tako i muških izvođača. Ono što nas
je iznenadilo je to da se motiv ostavljene/prevarene žene pojavio
samo na jednom mestu. Žene se pojavljuju (i u tekstovima i u spotovima)
kao solidarne, što osporava našu pretpostavku da se žene pojavljuju
kao međusobno konkurentne.
Iste
kategorije smo posmatrale i kod muškaraca. Što se tiče fizičkog
prikaza, ne može se reći da garderoba igra bitnu ulogu pri konstrukciji
maskuliniteta. Jedino što se može uočiti je to da oni većinski nose,
naizgled skupa odela i kožne jakne što može implicirati njihov materijalni
status (ovo ćemo detaljnije prikazati kasnije u okviru uloga). Nasuprot
tome, pokreti su se pokazali kao bitna odrednica – muškarci uglavnom
zauzimaju raskoračni stav i šire ruke što simbolizuje njihovu
snagu, dominaciju i tradicionalnu muškost. U spotovima akcenat
je na njihovim ramenima, leđima i izraženoj maskulaturi kako ruku
tako i celokupnog torzoa. Prilikom analize prmetile smo da se kao
najvažnije muške uloge izdvajaju
uloga materijalno situiranog – bogatog, muškarca i uloga opasnog momka. Radi ilustracije navešćemo
neke od primera - „Za nas najskuplje mesto nek’ u klubu uvek ostave“
(Kraljevi grada), „Skupa odela uvek krojena po meri“ (Kraljevi grada),
„Kad se opasni momci noću spuste u grad“ (Kraljevi grada), „Ima li ko sa
strane na crtu da mi stane“ (Kraljevi grada). U okviru njihove uloge opasnih momaka karakteristično
je i iskazivanje muškosti kroz
trke brzim kolima i sukob sa policijom – „Brze su ulice, zaneme kad
se pojavim. 200 na sat kroz ulice kad prolazim. Plavi me jure, u dimu
ja ih ostavim“ (Kraljevi grada). Muškarci se, očekivano, pojavljuju
i u ulozi zavodnika i u svim pesmama konzumiraju alkohol i provode
se. Ono što nas je iznenadilo je da se javlja i motiv zaljubljenog muškarca
(dok taj motiv nismo pronašle kod žena) – „Zašto posle svega volim
nju“ (Alkohola litar), „Ma, želim da svako jutro na tebe mirišem“ (Bumerang).
Kao što smo i pretpostavile muškarci se uglavnom pojavljuju zajedno,
u društvu prijatelja, ali se pojavljuju i u sukobu (tuča dva muškarca
u spotu za pesmu Kraljevi grada).
Prilikom
analize muško-ženskih odnosa došle smo do zaključka da se svi ti odnosi
mogu svrstati u dve glavne kategorije: odnosi u kojima je dominantan
muškarac i odnosi u kojima je dominantna žena; pri čemu su izraženiji
odnosi u kojima dominira muškarac. Dominacija muškaraca u odnosima
se vidi po tome što su muškarci okruženi ženama koje su uglavnom u
drugom planu i idu iza muškaraca, a u spotu za pesmu Bumerang postoji
čak scena u kojoj se ženama ne razaznaju lica ali se vrlo jasno ocrtavaju
obline. Paradoksalno je i to što je u istoj toj pesmi (Bumerang) izražena
dominacija žene u tekstu kroz stihove „Ne želim one priče, lako si
me zaveo. Sladak si mili, al’ te mučim namerno. Latice ruže ispod nogu
da mi pospeš, biće mi slatko da te mučim opet“. Dok su u spotovima muško-ženski
odnosi uglavnom zasnovani na fizičkom kontaktu (dodiri, igranje,
poljupci, zagrljaji itd), u tekstovima se može naslutiti i emotivna
komponenta njihovih odnosa – „I ovih dana zbog tebe nisam spavao“
(Alkohola litar), „Tlo pod nogama lagano se gubi. Sve ti nudim pored
tebe da se budim“ (Bumerang).
Najzad,
emocije su se pojavile kao jedna od bitnih kategorija (koju nismo
prvobitno uvrstile u shemu), međutim, nismo uočile ni neku veću razliku
između emocija koje pokazuju žene i emocija koje pokazuju muškarci.
Oba roda se pretežno smeju, muškarci su češće agresivni, ali to nije
isključivo rezervisano za njih, pa tako u spotu za pesmu Alkohola
litar, Nikolija pretežno ima ozbiljnu, pa čak i besan izraz lica. Ono što nam je bilo najzanimljivije je
upravo diskontinuitet koji smo uočile između tekstova i spotova
pesama. Naime, iako se u tekstovima određenih pesama mogu uočiti
čak i elementi „emancipacije“ žena (kroz njihovu samopercepciju
kao nezavisnih i samostalnih ličnosti), u spotovima istih tih pesama
nailazimo na drugačiju sliku. Tačnije, stavljen je akcenat na fizički
izgled žena, pogotovu na njihove obline kroz oskudnu garderobu i određenu
vrstu gorenavedenih pokreta čija je prvenstvena svrha isticanje
ženskog seksipila. Potrebno je naglasiti da ženski seksipil prvenstveno
postoji u funkciji udovoljavanja muškarcima i privlačenja njihove
pažnje. Konkretno, u spotu za pesmu Alkohola litar postoji scena u
kojoj Nikoliju, koja kleči na stolu oskudno obučena, Relja i Vlada
posmatraju dok se uvija, a zatim je i posipaju viskijem i ledom. Naš
opšti zaključak bi bio da i u spotovima ženskih i muških izvođača dolazi
do objektivizacije žena. Zanimljivo
je to što muškarci nisu jedini koji vrše objektivizaciju već dolazi i do izvesnog stepena, na neki
način, samoobjektivizacije
od strane žena. Dubljom analizom ove vrste popularne muzike može se
primetiti da u muško-ženskim odnosima i dalje vlada patrijarhalni
diskurs u kome su muškarci ti koji su dominantni, a žene te koje su
podređene. Takođe, hegemoni maskulinitet koji se konstruiše
kroz ovu vrstu muzike i dalje sadrži osobine tradicionalne muškosti
karakteristične za (srpsko) patrijarhalno društvo. Sa druge strane,
prilikom konstrukcije feminiteta došlo je do tranzicije od isticanja
žene kao majke, požrtvovane, brižne itd. do isticanja, pre svega, fizičkog
izgleda žene uz elemente nezavisnosti i samostalnosti.
9.
Literatura
Connell, R.W. 1987. Gender & Power. Cambridge: Polity Press.
Conrad, Kate, Dixon, Travis and Zhang, Yuanyuan.
2009. Controversial Rap Themes, Gender
Portrayals and Skin Tone Distortion: A Content
Analysis of Rap Music Videos. Journal
of Broadcasting & Electronic Media, 53 (1), 134–156.
Fajgelj, Stanislav. 2012. Metode istraživanja ponašanja. Beograd: Centar za primenjenu
psihologiju.
Fiske, John. 1989. Reading the Popular. London and New York: Routledge.
Espinosa, Danya. 2010. Gender Roles in the Media and Debunking Society’s Stereotypes:
GLEE as a Pop-Culture Reflection. Winona: Running Head.
Gordi, Erik. 2001. Kultura vlasti u Srbiji. Beograd: Samizdat.
Kloskovska, Antonina. 1985. Masovna kultura: kritika i odbrana. Novi Sad: Matica srpska.
Kornel, Drusila. 2003. Rod. Časopis za feminističku teoriju, br. 2/3, str. 21–31.
Papić, Žarana. 1984. Pol i rod – kategorije socijalne
organizacije polnosti. Revija za
sociologiju, br. 3/4, str. 327–331.
Papić, Žarana. 1990. Dvostruka prisutnost žena
– snaga i slabosti žena u masovnim medijima. Gledišta, br. 1–2, str. 143–147.
Pešić, Jelena. 2009. Patrijarhalnost na Zapadnom
Balkanu. Komparativna analiza vrednosnih orijentacija, u: Milić,
Anđelka i Tomanović, Smiljka (ur.). Porodice
u Srbiji danas u komparativnoj perspektivi (str. 169–185). Beograd: Čigoja štampa.
Simić, Marina. 2006. EXIT u Evropu: popularna
muzika i politike identiteta u savremenoj Srbiji. Kultura, br. 116/117, str. 98–122.
Vuletić, Vladimir. 2009. Globalizacija. Beograd: Zavod za udžbenike.
Yocum, Stephanie. 2010. Rhetorical Construction of Gender: How Women are Portrayed in
Pop. San Luis Obispo: California Polytechnic State University.
Zhang, Y. & Wildemuth, B. M. 2009. Qualitative
analysis of content, in B. Wildemuth (Ed.), Applications of Social Research Methods to Questions in Information
and Library Science (pp.308–319). Westport, CT: Libraries Unlimited.
10.
Izvori
YouTube:
Aca Lukas spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Aco Pejović spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Aco Pejović i Ministarke spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Adil spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Dara Bubamara spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Elitni Odredi i Nikolija spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Ivana Selakov i Aca Lukas spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Jelena Kostov i Stefan Jakovljević spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Katarina Grujić spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Mia Borisavljević spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Milan Stanković spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Milica Pavlović spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Milica Todorović i MC Yankoo spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Rada Manojlović spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Sandra Afrika spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Seka Aleksić spot
pristupljeno: 16.05.2016.
Vlada Matović spot
pristupljeno: 16.05.2016.
[1] Autorka koristi termin turbo-folk
ali mi smo zamenile terminom neofolk zbog njegove vrednosne neutralnosti
(kao što je i navedeno u uvodu ovog istraživanja).
[2] Termin je preuzet od Jelene Pešić.
[3] Pod terminom globalizacija
označava se porast obima međunarodne trgovine, širenje kapitalizma,
transnacionalna organizacija proizvodnje, ujednačavanje stilova
života u različitim zemljama, stvaranje i poštovanje međunarodnih
političih i pravnih standarda (Vuletić, 2009: 5).
