Autor: Milutin Raković
Uvod
U
ovom radu ću se baviti metodologijom francuskog sociologa Emila Dirkema. Njegov
uticaj na razvoj i institucionalizaciju sociologije nikako ne sme biti zanemaren
kao i uticaj na pozitivističku misao. Zbog toga ga s pravom smatraju utemeljivačem
sociologije kao akademske discipline. Imajući u vidu pretpostavku da teorijska pozicija
nekog naučnika ili metodologa veoma determinišu njegova metodološka načela i rešenja,
najpre ću izneti polazna teorijska shvatanja da bi smo mogli sa te tačke da razvijamo
celokupnu sliku o metodu i metodologiji.
Teorijska
shvatanja
Na
samom početku veoma je bitno istaći Dirkemovo shvatanje društva i funkcije koju
mu on pridaje. Dirkem definiše društvo kao „skup ideja, verovanja, osećanja svih
vrsta koja se ostvaruju preko pojedinca; i u prvom redu tih ideja nalazi se moralni
ideal koji je osnovni raison d'etre društva“
(Milić, 2014: 110, istaknuto u originalu). Prema Dirkemu, društvo predstavlja autonomnu
sferu realnosti koja funcioniše po sopstvenim zakonima i na koju nedruštveni činioci
nemaju uticaja (Milić, 2014: 122). Dakle, Dirkem stvara etičko-idejnu teoriju o
društvu u kojoj normalno funkcionisanje društva direktno zavisi od postojanja kolektivnih
predstava, moralnih normi i vrednosti. Društvu je data funkcija vaspitača koje putem
kolektivne svesti, mišljenja, i osećanja socijalizuje pojedince i osposobljava ih
za preuzimanje uloga koje su neophodne za funkcionisanje društva. Razlog za ovakvo
shvatanje društva leži u Dirkemovom shvatanju pojedinca gde on smatra da je ljudska
priroda individualistička, krajnje asocijalna i da se ljudi, vodeći se svojim egoističkim
prohtevima, nikako ne uklapaju u koncept društva. Pored opštosti, veoma važna odlika
društvenih pojava, odnosno kolektivne (nadindividualne) svesti je da deluje koercitivno,
odnosno prinudno na pojedince (Gidens, 2007: 9). Prema Dirkemu, ta prinuda može
biti direktna i indirektna: s jedne strane imamo širok spektar društvenih sankcija
koje se primenjuju prilikom kršenja opšteprihvaćenih normi, a s druge strane pojedinac
usvaja sadržaje u najranijoj mladosti koje kasnije internalizuje i nesvesno ih se
pridržava shvatajući ih kao deo sebe sa kojim se poistovećuje. Za shvatanje Dirkemovog metoda je važno istaći
da je kod njega postojala tendecija da kolektivnu svest, odnosno društvo treba proučavati
u kolektivnim manifestacijama. Dakle, jedinica poručavanja bi bio pravni sistem,
etička shvatanja, religijska verovanja, dogme i slično (Milić, 2014: 111). Želeći
da se udalji od tradicije nominalizma i da smanji značaj individualnih manifestacija,
Dirkem je, shodno svojim teorijskim uverenjima, dao na značaju statistici. Prema
njemu, pomoću statistike se najefikasnije kristalizuju kolektivni oblici pojava
i smanjuje se uticaj pojedinačnih slučaja. O ovome će biti više reči u sledećem
delu koji će se ticati Dirkemovih metodoloških shvatanja.
Takođe,
mislim da je bitno navesti Dirkemovu zamisao funkcija koje sociologija kao nauka
treba da ispunjava. Jedna od bitnijih funkcija tiče se primenjene sociologije koja
ima zadatak da formuliše pravila društvenog usmeravanja. Nauka će putem naučnog
posmatranja empirijskih podataka pronalaziti načine za ostvarenje ciljeva kao i
određivati glavne ciljeve kojima se stremi (Barnes, 1982: 559). Znajući za razlike
između vrednosnih i činjeničnih procena, Dirkem ipak smatra da postoji mogućnost
da sociologija može donositi vrednosne ocene o društvu. On smatra da „postoji izvesno
stanje moralnog zdravlja koje je jedino nauka pozvana da odredi“ (Milić, 2014:
115). Ovakva funkcija sociologije sa sobom nosi naučno određenje normalnih i patoloških
pojava što prema Dirkemu predstavlja stvaranje epistemološke osnove praktične primene
socioloških saznanja. Na ovaj način Dirkem izbegava proizvoljnost u praktičnoj upotrebi sociologije i pokušava da eliminiše subjektivnost.
Neophodno je naći objektivno merilo koje je svojstveno društvenim činjenicama i
koje omogućava da se u raznim društvenim pojavama razlikuje normalno od patološkog,
što bi omogućilo sociologiji da na objektivan način izučava društvenu realnost bez
izostavljanja svojih metoda (Dirkem, 1963: 56). On najpre normalno određuje kao
prosečno, dok je patološko sve ono što odstupa od proseka u društvu. „Opravdanje
za ovo gledište se nalazi u delovanju mehanizma društvenog odabiranja koji dozvoljavaju
da opstane samo ono što je za određenu vrstu – u ovom slučaju za određeno društvo
– korisno“ (Milić, 2014: 116). U ovom slučaju
Dirkem upotrebljava korisnost kao kriterijum prosečnosti – sve što je korisno je
i prosečno, a samim tim je i normalno. Ipak, Dirkem napušta korisnost kao kriterijum
jer smatra da ovom kriterijumu nedostaje naučna objektivnost, ono čemu Dirkem i
teži. Sa ciljem da poveća objektivnost, opštost postaje kriterijum prosečnog, odnosno
normalnog (Barnes, 1982: 559). Razvijanjem svog polaznog stanovišta, Dirkem dovodi
u pitanje sam koncept prosečnosti jer između normalnog (prosečnog) i idealnog postoji
značajna razlika. On određuje normalno kao racionalno utvrđenu optimalnu normu.
Dakle, u ovom slučaju normalno predstavlja opozit patološkom, dok normalno u smislu prosečnog (opšteg) jeste opozit
izuzetnog, a ne patološkog.
U
prethodno izloženom tekstu sam pokušao da prikažem osnovna teorijska shvatanja da
bismo imali osnovu za razvoj metodološke misli. Dalje, u nastavku ovog rada u fokusu
će biti osnovni postulati Dirkemovog metoda.
Dirkemova
metodologija
Na
samom početku ću istaći osnovno metodološko pravilo koje je Dirkem uspostavio. Naime,
da bi se prilikom socioloških istraživanja naučno pristupilo stvarnosti i stvorila
naučna iskustvena evidencija, neophodno je društvene činjenice posmatrati kao stvari
(Milić, 2014: 119). Primećujem da i Milić i Barnes dele isto mišljenje i smatraju
da je načelo „posmatrati društvene činjenice kao stvari“, kod Dirkema nejasno određeno
i da se uglavnom pogrešno shvata. Barnes navodi četiri slučaja u kojima je Dirkem
koristio pojam „stvar“, ali u različitim značenjima. U prvom slučaju „stvar“ se
shvata kao entitet koji poseduje karakteristike nezavisne od ljudskog posmatranja.
U drugom slučaju se shvata kao entitet koji se jedino može saznati a posteriori, odnosno putem određenog tipa
iskustva, a ne a priori uviđanjem. U trećem slučaju pojam „stvar“ se shvata
kao entitet čije je postojanje nezavisno od ljudske volje, dok se u četvrtom slučaju
shvata kao entitet koji se jedino može saznati spoljnom opservacijom. Ovako shvaćen
pojam „stvar“ praktično negira upotrebu evidencije nastale samoposmatranjem, čak
iako je ona obrađena sa naučnom opreznošću (Barnes, 1982: 556-557). Ovde smo uvideli
opravdane razloge za Milićevo upozorenje koje se tiče shvatanja ovog pojma. Da bismo
zatvorili ovu raspravu koristićemo Milićevo shvatanje Dirkemovog osnovnog metodološkog
postulata: ovaj postulat predstavlja zahtev da se u proučavanju društvene stvarnosti
zauzme isti onakav stav kao kod egzaktnih prirodnih nauka prilikom proučavanja predmeta
svog istraživanja. (Milić, 2014: 119).
Imajući
u vidu već naveden Dirkemov princip da društvene pojave treba izučavati na osnovu
manifestacija (u kristalizovanim kolektivnim oblicima), kao i spiritualističko shvatanje
društva, vidimo da se u ovom slučaju ne može potpuno primeniti fenomenologija. Dirkem
je svestan ovog problema i smatra da je moguće proučavati društvenu stvarnost na
osnovu latentnih struktura. Dakle, da bi smo proučavali društvenu solidarnost koja
pripada apstraktnom nivou (nemoguće je meriti i posmatrati), moramo na mesto unutrašnje
činjenice, koja je nedostupna, postaviti neku spoljašnju koja je simbolizuje i na
osnovu nje ispitati svojstva prve, unutrašnje činjenice.
Zarad
veće objektivnosti naučnog prikupljanja iskustvenih podataka, Dirkem ističe da u
prvim fazama istraživanja u planu sakupljanja
podataka mogu samo biti obuhvaćene pojave koje se mogu neposredno zapaziti. Da bi
na osnovu spoljašnjih oblika dublje analizirao pojavu, Dirkem ističe neophodnost
formiranja operacionalnih definicija koje imaju funkciju da omoguće da se na osnovu
spoljnih znakova utvrdi u svakom pojedinačnom slučaju postojanje određenih pojava.
Veoma bitnu ulogu u određivanju operacionalnih definicija ima teorijska adekvatnost
od koje zavisi da li su odabrani opažajni
elementi u čvrstoj sprezi sa određenom društvenom pojavom koja se ne može neposredno
posmatrati (Milić, 2014: 119). Ovakav pristup značajno smanjuje i ograničava izvore
na osnovu kojih se mogu dobiti naučni podaci, mada na ovaj način Dirkem pokušava
da održi objektivnost nauke.
Ne
smemo zanemariti još jedno epistemološko načelo koje je veoma bitno za izradu iskustvene
naučne evidencije. Dirkem se zalaže za što sistematičnija izvorna obaveštenja koja
mogu da uklone upotrebu pojedninačnih iskustvenih podataka. Da bi se ovo rešilo,
neophodno je da se prikupljanje podataka protegne na sve slučajeve. Dirkem je protiv
izvođenja opštih zaključaka o pojedinim vrstama društvenih pojava putem njihovog
proučavanja samo u nekim tipovima društva. (Milić, 2014: 121).
Kao
što je i navedeno na početku ovog teksta, u duhu pozitivizma, Dirkem je smatrao
da je moguće objektivno klasifikovati društvenu realnost. Pomoću klasifikacija moguće
je uočiti skupove opažajnih društvenih činjenica i tako stvoriti satistike (Haralambos,
2002: 966). Milić navodi nekoliko razloga: pomoću statistike je moguće definisati
predmet prikupljanja podataka na osnovu objektivnih obeležja, pojave su obuhvaćene
na osnovu sistematskog načela izbora i, na kraju, u statistici su naglašeni agregatski
statistički indikatori u kojima nestaju svojstva pojedinih individualnih slučaja.
Dirkem je agregatne statističke indikatore shvatio kao kolektivne karakteristike
određenih skupova, što pogoduje njegovom shvatanju i načinu proučavanju društva
(Milić, 2014: 122).
Uporedna
sociologija
Da
bi neku društvenu pojavu sociološki objasnili, neophodno je otkriti njenu ulogu,
odnosno funkciju u društvu. „Društvena funkcija neke pojave se sastoji u objektivnom
odnosu koji postoji između nje i društva kao celine“ (Milić, 2014: 123). Dirkem
smatra da otkrivanje uzroka neke pojave mora biti dopunjeno otkrivanjem funkcije
da bi sociološko objašnjenje bilo kompletno. Glavni problem sa kojim se Dirkem u
početku susreo nastao je usled odbacivanja uticaja istorijskih činilaca na aktuelno
društveno stanje. Dakle, Dirkem je isticao sinhronijski pristup proučavanja društva
što znači da objašnjenje društvenih pojava treba tražiti u aktuelnom stanju društva.
Svestan da istraživanjem samo aktuelnih funkcija neke pojave, nju nije moguće objasniti
bez istraživanja i njene geneze, Dirkem je povezao uzročno i funkcionalno objašnjenje
i na taj način nadoknadio prethodni gubitak istorijske dimenzije. Shodno navedenom,
nastojao je da razvija uzročnu analizu s ciljem da stvori način putem kojeg može
doći do validnih saznanja o društvenoj uzročnosti. Ipak, usled kompleksne društvene
stvarnosti, na ovom nivou Dirkem je imao problem jer je proučavanjem samo jednog
društva veoma teško precizno odvojiti i ispitati koji činioce utiču na pojave u njemu. Rešenje ovog problema Dirkem je
našao u uporednim istraživanjima. Ovakav pristup predstavlja substituciju za upotrebu
eksperimenta koji po Dirkemu nema šire uporište u sociologiji. Uporednim istraživanjima,
odnosno poređenjem više društava moguće je bar delimično odrediti šta je u njima
zajedničko, kao i ono što utiče da pojave u različitim društvima imaju raznolike
oblike (Milić, 2014: 127).
Bitan
element Dirkemove ideje uzročne analize je preuzet od Mila – metod zajedničkih promena.
Jedino putem ovog Milovog postulata, prema Dirkemu, moguće ispitivanje društvene
uzročnosti. Osnovni princip ovog metoda je da ako utvrdimo da se dve vrste pojava
nalaze u istim odnosima i da se menjaju na specifičan način, na osnovu ovoga možemo
pretpostaviti da postoji uzročna korelacija (Milić, 2014: 127). Ovo nam pokazuje
da pojave međusobno sarađuju na neprekidan način i da je ta saradnja dovoljna da
nam pokaže da su dve pojave međusobno bliske (Dirkem, 1963: 117). Međutim i ovo
sa sobom nosi određene probleme. Milić navodi Dirkemov primer koji se tiče problematike
prividinih korelacija i smatra da je Dirkem bio svestan ovih problema i nastojao
je da ih reši. Naime, iako je utvrđena korelacija između stepena obrazovanja i učestalosti
samoubistva, odnosno što je više obrazovanje zastupljena je veća učestalost samoubistva,
mi ne možemo zaključiti da što je osoba više obrazovana s tim su veće šanse da izvrši
samoubistvo (Milić, 2014: 128). Dirkem zaključuje da su obe pojave posledica istog
uzroka – slabljenja tradicionalnih shvatanja i veza (Milić, 2014: 129). Vidimo da
je neophodna dodatna sistematska obrada podataka i Dirkem predlaže sledeći postupak.
Koristeći dedukciju najpre treba otkriti na koji način je jedna pojava prouzrokovala
drugu, zatim se rezultat ove dedukcije proverava empirijski odnosno dodatnim uporednim
postupcima. Ako ova dva postupka uspeju možemo imati dokaz, u slučaju da između
pojava ne postoji neposredna veza, posebno ako hipoteza empirijski dokazuje suprotno,
onda u fokus ulazi treća pojava od koje prethodne dve zavise i koja je posrednik
između njih (Dirkem, 1963: 118).
Dakle,
u Dirkemovoj metodologiji, uporedna istraživanja predstavljaju nadogradnju uzročne
analize koja imaju zadatak da ispitaju rasprostranjenost odnosa koje je utvrdila
uzročna analiza. Takođe, bitno je navesti da se uporedna istraživanja mogu vršiti
na više nivoa, odnosno delokruga. Prilikom istraživanja masovnih pojava može doći
do toga da se pojedini delovi značajno razlikuju, u tom slučaju delokrug uporednih
istraživanja se sužava na konkretno društvo. Na ovom nivou je moguće doći do većeg
broja kvalitetnih zaključaka koji se tiču uzroka koji iniciraju da se određene društvene
pojave pojavljuju i menjaju na određen način, s različitim intezitetom i zastupljenošću.
Ipak, najbolje bi bilo da se ti zaključci provere na širem uporednom planu, u drugim
konkretnim društvima istog društveno-istorijskog tipa (Milić, 2014: 130).
Dirkemov
zaključak da sve što je neka pojava složenija, da bismo je objasnili neophodno je
ispitati njene oblike u što većem broju društva, govori da on sociologiju shvata
kao nužno uporednu nauku. Ovaj deo bih završio njegovim citatom: „Uporedna sociologija
nije posebna grana sociologije, već je to i sama sociologija ukoliko prestaje da
bude čisto opisna i teži da shvati činjenice“ (Dirkem, 1963: 123, navedeno prema
Milić, 2014: 131).
Kritike
Prva
kritika se odnosi na Dirkemovo prihvatanje induktivizma kao osnovnog metodološkog
pristupa pri proučavanju iskustvenih pojava. Ističući objektivnost i sistematičnost
nauke, Dirkem je nauku ograničio na objašnjavanja opisnih uopštavanja. Drugi problem
u Dirkemovoj metodologiji se očitava u jednostranom shvatanju društva. Njegov sociologizam
je društvo predstavljao kao idealni moralni totalitet i ujedno je gubio iz vida
društvene sukobe koji predstavljaju veliki deo društvene realnosti. Jedan od razloga
za ovaj nedostatak Dirkemove metodologije može biti vezan sa slabo razvijeno shvatanje
društvene strukture, imajuću u vidu da je osnov za diferencijaciju video isključivo
u podeli rada. Jasno je da je gubio iz vida veoma bitne činioce društvene strukure
kao što su klase, slojevi, staleži i šire društvene grupe. Naravno, unutar i između
ovih grupa može biti prisutan konflikt koji može oblikovati društvene grupe i na
taj način direktno uticati na kolektivnu svest koja ima centralno mesto u Dirkemovoj
teoriji (Milić, 2014: 125).
Zaključak
Pored
svih mana i protivrečnosti koje sa sobom nosi Dirkemova metodologija, njegova metodologija
je ipak najkompletniji pokušaj razrade sociološkog metoda sa pozitivističkog stanovišta
(Milić, 2014: 110). Ovim radom sam pokušao da iznesem osnovna metodološka shvatanja
jednog sociološkog klasika i ujedno da naglasim njegov ogroman uticaj koji je oblikovao
sociologiju kakvu danas spoznajemo.
Literatura
Barnes, Hari Elmer. 1982. Uvod u istoriju sociologije. Beograd: BIGZ.
Dirkem Emil. 1963. Pravila sociološke metode. Beograd:
Savremena škola.
Gidens Entoni. 2007. Sociologija. Beograd: Ekonomski fakultet.
Haralambos, Majkl. 2002. Sociologija: teme i perspektive. Zagreb: Golden marketing.
Milić, Vojin. 2014. Sociološki metod. Beograd: Zavoda za udžbenike.