Monday, 20 June 2016

Maskulinitet

Autorka: Aleksandra Korać

Uvod

Priču o maskulinitetu ću započeti razlikovanjem pola i roda. Nastanak pojma roda proizvod je drugog talasa feminizma. U tom periodu dolazi do distinkcije pol – rod gde su razlike koje su svojevremeno smatrane kao potpuno biološke i telesne (pol), počele da se shvataju kao društveno konstruisane (rod) tokom dugotrajne istorijske podele ljudske rase na muškarce i žene (Kornel, 2003: 22). Usko vezan za pojam roda je i pojam rodnih uloga koji, po analogiji sa društvenim ulogama, u sebi sadrži ponašanja i očekivanja (društva) vezana za njih. Razlikovanje pola i roda i konstrukcija polnosti je stoga eminentni čin kulture: socijalna organizacija i semantizacija ljudskih bioloških polova čiji je konačni rezultat to da postoje potpuno različite stvarnosti za muškarce i žene (Papić, 1984: 111). Maskulinitet se javlja kao podkategorija pojma rod pošto se o maskulinitetu (kao ni o feminitetu) ne može govoriti kao o biološkoj kategoriji i kao takvoj neodvojivoj od društva, jer se to šta muškarac jeste odnosno šta čini da bi bio muškarac, nikako ne može odvojiti od društva. Sociološkinja Konel uvodi pojam rodnog režima koji se definiše kao hijerarhijska (rodna) strukura koja počiva na odnosima moći i subordinacije i unutar koga se nalaze svi rodni identiteti. U okviru ovog režima se nalazi i maskulinitet.

Konel uvodi pojam polni karakter, kao analogiju Rajsmanovom pojmu socijalni karakter (Riesman, 1962), da bi objasnila najčešću koncepciju psihologije roda koja se odnosi na to da muškarci i žene, kao grupe, imaju različite osobine: različite temperamente, karakter, mišljenja, sposobnosti pa i čitave strukture ličnosti (Connell, 1987: 167). Javlja se jedan veoma jednostran model shvatanja maskuliniteta po kome postoji samo jedan skup osobina koji karakteriše muškarce i samim tim i definiše maskulinitet. Konel navodi i shvatanje po kome se mogu meriti skale feminiteta i maskuliniteta (po kome se ljudi mogu smestiti u okviru dimenzija koje reprezentuju razlike u nekim rodno orjentisanim karakteristikama) i koje je svakako višestranije od već pomenutog psihološkog tumačenja. Ipak, ona se opredeljuje za gorenavedeni pojam rodnog režima unutar kog počiva svaki rodni identitet i koji reguliše naše ponašanje. U okviru ovog režima nisu svi identiteti podjednako poželjni već se kao najpoželjniji izdvajaju hegemoni maskulinitet i naglašena ženstvenost.



Definisanje maskuliniteta
Pre definisanja maskuliniteta bitno je napomenuti da nemaju sva društva koncept maskuliniteta (iako sva imaju kulturno shvatanje roda). Moglo bi se reći da se pojam maskuliniteta razvija na konceptu individualnosti koji se razvio u ranom periodu modernosti sa rastom kolonijalnih imperija i kapitalističkih ekonomskih odnosa u Evropi što ga čini relativno novim istorijskim pojmom koji je star svega par stotina godina. Takođe, ovaj pojam je inherentno relacion – maskulinitet ne postoji osim u konrastu sa feminitetom; stoga kulutra koja ne tretira muškarce i žene kao nosioce polarizovanih tipova ličnosti, bar kao generalnu ideju, ne može imati koncept maskuliniteta u smislu moderne evropske/američke odnosno zapadne kulture (Connell, 2005: 68).

Konel (Connell, 2005) izdvaja sledeće četiri glavne grupe definicija maskuliniteta (svaka od ovih grupa je skoro u potpunosti ignorisala kulturnu tačku gledišta i pratila različite strategije da bi karakterizovala tip ličnosti koja je muževna):

1.                  Esencijalističke definicije uglavnom polaze od toga što izaberu odrednicu koja određuje suštinu muževnosti i na osnovu nje određuje šta to znači biti muškarac. Frojd je bio blizak ovom tipu definicija kada je izjednačio maskulinitet sa aktivnošću u kontrastu sa pasivnošću feminiteta. Neke od definicija kasnijih esencijalističkih autora su navodili suštinu muškosti kroz preduzimanje rizika, odgovornost ili neodgovornost, agresivnost, Zevsovu energiju itd.

2.                  Pozitivističke definicije naglašavaju pronalaženje činjenicu i zagovaraju jednostavnu definiciju maskuliniteta, pa je tako po ovom stanovištu maskulinitet ono što muškarci ustvari jesu. Ova definicija je logička baza skala maskuliniteta i feminiteta u psihologiji koje statistički pokazuju razlike između muškaraca i žena. Takođe je i osnova etnografskih rasprava u kojima se maskulinitet pokazuje kao obrazac života muškaraca i izdvaja se apstraktni pojma obrazaca maskuliniteta.

3.                  Normativističke definicije nude jedan standard po kome je maskulinitet ono što muškarci treba da budu. Ova definicija se najčešće pronalazi u studijama koje proučavaju medije. Ovakve striktne definicije tretiraju maskulinitet kao precizno određenu socijalnu normu za ponašanje muškaraca.

4.                  Semiotičke definicije posmatraju maskulinitet kroz sistem simboličkih razlika u kojima su muške i ženske pozicije stavljene kao kontrastne. Ovakve definicije prate formule strukturalne lingvistike gde su elementi govora definisani kroz međusobne razlike. Semiotički pristup je široko rasprostranjen u feminističkim i poststrukturalističkim kulturnim analizama roda. U semiotičkoj opoziciji maskuliniteta i feminiteta, maskulinitet je neobeležen termin, odnosno mesto simboličkog autoriteta.

Konel ne prihvata nijednu od ovih definicija već kaže da, umesto da definišemo maskulinitet kao objekat, treba da se fokusiramo na procese i odnose kroz koje muškarci i žene vode svoje rodne živote. Maskulinitet je, ako ovaj termin uopšte može i biti ukratko definisan, simultano i mesto u rodnim odnosima, i prakse kroz koje muškarci i žene učestvuju u tom mestu u okviru roda, i efekti tih praksi na telesna iskustva, ličnost i kulturu (Connell, 2005: 71).

Odnosi unutar maskuliniteta
Konel maskulinitet smešta u rodni režim, pa se tako može prepoznati i više vrsta maskuliniteta koje postoje u ovoj hijerarhijskoj strukturi. Ona kao primere navodi maskulinitet belog muškarca koji je različit od maskuliniteta crnog muškarca, kao i maskulinitet pripadnika radničke klase koji se razlikuje od maskuliniteta muškarca iz srednje klase. Unutar rodnog režima nisu svi identiteti podjednako poželjni, kao najpoželjniji se izdvajaju hegemoni maskulinitet i naglašena ženstvenost sa kojima su u određenim odnosima svi ostali identiteti i to tako što su hegemonom maskulinitetu podređeni raznovrsni drugi maskuliniteti, ali i same žene (Connell, 1987: 183 i 184). Ova dva identiteta su uvek najpoželjnija, ali se njihovo shvatanje menja kroz vreme i geografski prostor. Pa tako hegemoni maskulinitet nije fiksni karakterni tip, uvek i svuda isti, već je to maskulinitet koji zauzima hegemone pozicije u datim obrascima rodnih odnosa i uvek je kategorija zavisna od društvenog konteksta (Connell, 2005: 76).

Kao najvažniji odnosi unutar dela rodnog režima nazvanog maskulinitet se izdvajaju hegemonija, podređenost, saučesništvo i marginalizacija.

Koncept hegemonije je nastao u Gramšijevoj analizi klasnih odnosa i odnosi se na kulturnu dinamiku kroz koju određena grupa preuzima i održava vodeću poziciju i u socijalnom životu. Hegemoni maskulinitet se može definisati kao konfiguracija rodnih praksi koja odražava trenutno prihvaćene odgovore na problem legitimiteta patrijarhata, koji garantuje dominantnu poziciju muškaraca i podređenu poziciju žena (Connell, 2005: 77). Bitan je naglasak na trenutnim rešenjima problema jer se može desiti da nove grupe dovedu u pitanje stara rešenja, dođu do novih i uspostave novi hegemoni poredak. Hegemonija se lakše uspostavlja ako postoji korespodencija između kulturnog ideala i institucionalne moći. Tako najviši nivoi biznisa, vojske i vlade pružaju ubedljivi korporativni prikaz maskuliniteta koji ne može biti uzdrman; može se zaključiti da je uspešno polaganje prava na autoritet, pre nego direktno nasilje, oznaka hegemonije (Connell, 2005: 77).

Čim postoji oređena grupa koja preuzima hegemoniju i koja je dominantna, mora postojati i grupa koja joj je podređena. Pa tako, pored hegemonije, u okviru maskuliniteta postoje i odnosi podređenosti. Najvažniji slučaj u savremenoj istoriji evropskog/američkog društva je dominacija heteroseksualnih muškaraca i podređenost homoseksualnih muškaraca (Connell, 2005: 78). Iako su najočigledniji podređeni položaj homoseksualaca, postoje i određene grupe heteroseksualnih muškaraca koje su podređene; to su pretežno oni muškarci koji se na neki način smatraju izfeminiziranim.

Maskuliniteti koji su konstruisani tako da uzimaju u obzir patrijarhalnu dividendu, bez tenzija ili rizika od toga da budu udarne trupe patrijarhata, su saučesnički u ovom smislu (Connell, 2005: 79).

Četvrti odnos unutar pojma maskuliniteta se odnosi na marginalizaciju. Ona je uvek u odnosu sa ovlašćenjem hegemonog maskuliniteta dominantne grupe. Odnos između marginalizacije i ovlašćenja može postojati i između podređenih maskuliniteta (Connell, 2005: 81). Konel govori o rasnim odnosima koji mogu postati integralni deo dinamike između maskuliniteta, pa tako daje primer crnih maskuliniteta koji igraju simboličnu ulogu u beloj rodnoj konstrukciji u kontekstu bele nadmoći (Connell, 2005: 80).

Dva gorenavedena tipa veza – hegemonija, dominacija/podređenost i saučešništvo na jednoj strani, marginalizacija/ovlašćenje na drugoj – pružaju okvir u okviru kog se mogu analizirati specifični maskuliniteti, takođe termini hegemoni maskulinitet i marginalizovani maskulinitet se ne mogu uzeti kao fiksirani i nepromenljivi već se mora imati u vidu su to konfiguracije praksi generisanih u konkretnim situacijama u strukturi veza koja se konstantno menja (Connell, 2005: 81).
           
Četiri studije dinamike maskuliniteta
Konel (Connell, 2005) koristeći se biografskim metodom ispituje četiri grupacije muškaraca kroz četiri studije. Svaka od ovih grupacija se izdvaja kao određeni tip maskuliniteta. Ona je pokušala da identifikuje grupe muškaraca za koje je konstrukcija maskuliniteta bila pod pritiskom. Navodi sledeće razloge zbog kojih su baš ove grupe izabrane za ispitivanje:

1.                  Dolazi do tendencije kriza u odnosima moći koje direktno ugrožavaju hegemoni maskulinitet. Ove tendencije su posebno izražene u životima muškaraca koji žive i rade sa feministkinjama u okruženju u kome je rodna hijerarhija izgubila sav svoj legitimitet (Connell, 2005: 90).

2.                  Upitni status maskuliniteta muškaraca koji vole druge muškarce odnosno gej muškaraca.

3.                  Treća izabrana grupa su mladi muškarci iz radničke klase. Ova grupa je izabrana zato što se maskulinitet uglavnom povezuje sa breadwinning a muškarci iz ove grupe teško uspevaju da donesu hleb.

4.                  Poslednja grupa se odnosi na muškarce srednje klase koji se pretežno bave tehnologijom i koji treba da pruže uvid u promene koje su se desile u hegemonim obrascima.

Konel je kroz ove studije definisala sledeća četiri tipa maskuliniteta:

1.      „Živi brzo i umri mlad“: ispitanici koji su učestvovali u ovoj studiji su mladi muškarci iz radničke klase, koji nemaju skoro nikakve privilegije. Većina njih je nezaposlena a i oni koji su zaposleni rade na slabo plaćenim poslovima. U ovakvim uslovima jedino na šta oni mogu da se uzdaju su kriminalne radnje ili kroz mobilizaciju ličnih veza. Njima nasilje nije strano (uglavnom je okrenuto prema drugim muškarcima, ređe prema ženama). Država doživljavaju kao oličenje institucionalne moći i organizovanog nasilja a oni se sa njom susreću u obliku škole; zato je većina ovih muškaraca definisala svoj maskulinitet kroz protest okrenut ka školi (Connell, 2005: 100). Oni su većinski heteroseksualnog opredeljenja koje se doživljava kao obavezno. Ovi muškarci nisu imali nikakve koristi od patrijarhata i izgubili su sve prednosti koje bi im patrijarhat kao muškarcima pružio zbog svog klasnog položaja. Za njih je karakterističan protestni maskulinitet koji je aktivni odgovor klasnoj situaciji u kojoj se nalaze, i gradi se na maskulinoj etici solidarnosti radničke klase, ali ih, paradoksalno, ovakva solidarnost odvaja od ostatka radničke klase.

2.      „Ceo novi svet“: ovoj grupaciji muškaraca pripadaju oni muškarci koji su odlučili da reformišu svoj maskulinitet zbog feminističke kritike (Connell, 2005: 120). Ovaj tip maskulinitet svoje uporište, osim u feminističkom pokretu, nalazi i u eko pokretima (back to Earth) koji se formiraju od sedamdesetih godina dvadesetog veka. Nijedan od ovih ispitanika nije sve vreme bio feminista, na početku su bili naučeni standardnim hegemonim obrascima i izražavali su osobine kao što su kompetativnost, orijentisanost ka karijeri, potiskivanje emocije, homofobija itd. (Connell, 2005: 123). Oni su svoj novi identitet gradili na prelasku u svet odraslih, većinski kroz kontakt sa pokretima za zaštitu životne sredine. Ovi pokreti su probudili emocije u njima i zadovoljavali njihove lične potrebe, na način koji je predstavljao izazov hegemonom maskulinitetu kroz sopstveni etos i organizacijske prakse (Connell, 2005: 127). Ispitanici su kao najvažnije prakse ovih pokreta koje su uticale na njihovo novo formiranje maskuliniteta navodili: ideologiju jednakosti, naglasak na kolektivitetu i solidarnosti, ideologiju ličnog razvoja i ideologiju organske celine. Kroz ove pokrete su upoznali i feminističku ideologiju i feministički pokret kroz koji su, kasnije, raskinuli sa starim obrascima maskuliniteta.

3.      „Veoma strejt gej“: patrijarhalna kultura ima jednostavnu interpretaciju gej muškaraca – fali im muževnost (Connell, 2005: 143). Ispitanici koje je Konel smestila u ovu vrstu maskuliniteta su muškarci homoseksualnog opredeljenja koji nisu tipični (tj. ne predstavljaju ono što se smatra tipičnim) gej muškarci. Oni čak imaju izvestan animozitet prema too gay gays. Većina ispitanika su stariji muškarci koji su većinu svog života proveli u heteroseksualnim vezama, neki čak imaju i decu, koji se tek kasnije u životu u potpunosti prihvatili homoseksualni identitet. Ona opisuje određeno pakovanje u foldere tj. već tačno prihvaćen način na koji gej osoba treba da izgleda i da se ponaša pa se tako od svih gej muškaraca očekuje da izgledaju i ponašanju se tako. Takođe, bitan element života gej muškaraca je nasilje sa kojim se susreću ili u vidu fizičkog napada na njih, ili čisto verbalnog. Karakteristično  za ove ispitanike je upravo to što nisu karakteristični odnosno što se ne može naći razlika između njih i strejt muškaraca, zato je i jedan ispitanik izjavio: „I am a very straight gay“.

4.      „Muškarci razuma“: ispitanici iz ove grupe su muškarci starosti od dvadeset do četrdeset godine, uglavnom pripadnici srednje klase. Ovo su muškarci koji imaju mišljenje o potpunoj različitosti muškaraca i žene, kao i o tome da oni, kao muškarci, ne mogu razumeti kako žene misle. Uglavnom se jasno pozcioniraju na strani maskuliniteta. Ovi ispitanici su imali privilegiji zbog svoje inteligencije, i što su ih povezivali sa racionalnošću (koja se po tradicionalnim shvatanjima i pripisuje muškarcima dok se emotivnost ostavlja za žene). Muškarcima iz ove grupe radno mesto i karijera većinski oblikuju identitet. Iz ove studije se može zaključiti da hegemoni maskulinitet nije više jednostran, i da je veoma kompleksan; jer se među ovim ispitanicima može videti čitav spektar suprotnosti iako ovaj tip maskuliniteta predstavlja hegemoni (Connell, 2005: 181).

Zaključak
Za kraj bih izdvojila da teorija hegemonog maskuliniteta koju je postavila Konel, na čiju teoriju se i oslanjam u ovom radu, ne može da objasni baš sve fenomene (iako je pogodna za većinu). Kao jedan od primera, i kao verziju alternativne teorije, ukratko ću predstaviti Andersonovu (Anderson, 2009) inkluzivnu teoriju maskuliniteta. Po ovoj teoriji kako homohisterija opada, tako će hegemone forme konzervativnog maskuliniteta gubiti svoju dominaciju, a blaže verzije će postojati bez društvene stigme koja bi ih obeležavala (Anderson, 2009: 96). Anderson smatra da ortodoksne, tradicionalne verzije maskuliniteta gube svoj značaj jer se pojavljuju drugi maskuliniteta koji ih javno ne priznaju i dovode u pitanje. Najvažnija ideja inkluzivne teorije maskuliniteta je da će više vrsta maskuliniteta postojati bez ikakve hijerarhije ili hegemonije, i muškarcima će biti zagarantovana široka paleta prihvatljivih heteromaskulinih ponašanja (Anderson, 2009: 97).

Tako da možemo videti da je maskulinitet veoma fluidna kategorija i da se može objasniti na razne načine. I Konel i Anderson smatraju da postoji više vrsta maskuliniteta, dakle to se mora prihvatiti kao činjenica -  maskulinitet nije uniformna kategorija. Takođe, ostavlja se prostor za razmišljanje da li je i dalje određena vrsta maskuliniteta hegemona u odnosu na ostale ili ne.



Literatura
Anderson, Eric. 2009. Inclusive Masculinity – The Changing Nature of Masculinity. New York: Routledge.
Connell, R.W. 1987. Gender & Power. Cambridge: Polity Press.
Connell, R.W. 2005. Masculinities. Los Angeles: University of California Press.
Kornel, Drusila. 2003. Rod. Časopis za feminističku teoriju, br. 2/3, str. 21-31.

Papić, Žarana. 1984. Pol i rod – kategorije socijalne organizacije polnosti. Revija za sociologiju, br. 3/4, str. 327-331.