Saturday, 17 September 2016

Dekonstrukcija društvenog problema: Psi ’’opasnih’’ rasa

Autorka: Tamara Zavođa

Apstrakt: Problem pasa ’’opasnih’’ rasa se pojavljuje kao zvanično državno pitanje 2011. godine, kada država odlučuje da uvede takse na posedovanje ovih rasa. Ova odluka je za posledicu imala organizovanje velikih protesta od strane vlasnika ’’opasnih’’ pasa, ali i različitih kinoloških udruženja. Krajnji rezultat je ukidanje ove državne mere. Postavlja se pitanje kako je uopšte došlo do uvođenja takve mere. Korišćenjem Blumerove teze o životnom putu društvenih problema pokušaću u ovom radu da prikažem razvojni put društvenog problema: Psi ’’opasnih’’ rasa.

Ključne reči: ’’opasne’’ rase, društveni problem, Blumer, dekonstrukcija.


Uvod

            Predmet ovog rada je razvojni put, ali i kraj, društvenog problema koji se odnosi na pse ’’opasnih’’ rasa. Vremenski okvir ovog problema je ciklus od godinu dana, računajući i napade koji su bili pokretač uvođenja pravne norme, dakle, od sredine 2011. godine, do oktobra 2012. godine kada je ta pravna regulativa ukinuta. Samo trajanje te norme je bilo nepunih deset meseci. Problem će u radu biti analiziran kroz pet faza stvaranja društvenog problema koje je definisao Blumer.[1]

            Podatke neopohodne za rad sam prikupila analizom medija, tačnije, novinarskih članaka na internetu koji su se bavili različitim apsektima ove teme (napadima, uvođenjem pravne norme, protestom i ukidanjem iste norme), ali sam takođe sprovela i jedan intervju. Intervju je urađen sa osnivačem Kinološkog društva ’’Šapa’’ – Zemun, koji je bio i organizator protesta koji se odnosio na ukidanje takse za pse ’’opasnih’’ rasa.

            Pre nego što počnem sa daljom analizom, smatram da je neophodno da definišem šta to predstavlja društveni problem, odnosno šta razlikuje problem od društvenog problema, kao i da definišem koje to rase spadaju u grupu ’’opasnih’’ pasa.

            Blumer navodi: ’’Društveni problem za društvo ne postoji dokle god njegovo postojanje ne bude priznato od strane tog društva.’’[2]  Dakle, uviđamo da je osnovni kriterijum za razlikovanje društvenog problema od ’’nepriznatog’’ problema, jeste priznavanje njegovog postojanja od strane društva. Taj problem već postoji u društvu neko vreme pre nego što dobije zvaničan status društvneog problema. Iz ovoga proizilazi pitanje otkrivanja tačnog trenutka nastanka problema.

            Kako se navodi na internet portalu novina ’’Večernje novosti online’’ u grupu ’’opasnih’’ rasa spadaju sledeći psi: pitbul terijer, bul terijer, mini bul terijer, američki staford, kao i njihovi mešanci.[3] Prema rečima mog ispitanika ova podela je neosnovana, te je smatra diskriminacijom, navodeći kako nema opasnih rasa već samo neodgovornih vlasnika. Ono što je meni zanimljivo jeste činjenica da je na listu stavljen i pitbull terijer, koji prema našem zakonu nije dozvoljen za držanje u stanu, kući ili dvorištu.[4] Dakle, iako postoji zakonska regulativa protiv držanja te ’’krvoločne’’ rase, čije se kršenje plaća oko 500.000 dinara, ona i dalje stoji u grupi pasa koja zahteva plaćanje godišnje takse.

            Sam rad je dalje podeljen na celine koje odgovaraju fazama prema Blumeru: javljanje društvenog problema, legitimizacija društvenog problema, pokretanje akcije koja se odnosi na društveni problem, formiranje zvaničnog plana akcije, izvršenje zvaničnog plana (Blumer, 1971:301) i na zaključak.  

Javljanje društvenog problema

            Pre nego što počnem sa samom analizom društvenog problema, potrebno je da prikažem ukratko zbog čega je sam problem na kraju i definisan kao društveni. Kako se sam problem odnosi na pse ’’opasnih’’ rasa, polazna tačka mora biti pronlaženje slučajeva napada psa na čoveka jer se u tome zapravo i ogleda njihova opasnost po čoveka, a samim time i po društvo. Za godinu početka istraživanja sam uzela 2011. jer se krajem te godine ovaj problem zapravo i percipira kao društveno (u ovom slučaju čak i državno) pitanje.

Bilo bi pogrešno pretpostaviti da se ovaj problem javlja od 2011. godine, ali je ipak jako teško uzimajući u obzir prirodu samog problema naći konkretan trenutak u kojem se problem javlja. Ono na šta sam najčešće nailazila u izveštajima iz ranijih godina su upravo napadi lutalica, dok se još uvek ne pojavljuju izveštaji o brojnijim napadima vlasničkih pasa. Iako postoji izjava tadašnjeg gradonačelnika Dragana Đilasa (godina 2009.) da je više ljudi pretrpelo napade od stane vlasničkih pasa[5], nisam uspela da nađem relevantne podatke vezane za to. Što se tiče godine 2010. uspela sam da nađem podatak o ukupnom broju napada psa na čoveka, takođe bez naglašavanja konkretnog udela vlasničkih pasa: 2.958 registrovanih napada.[6]

            Dakle, na osnovu gorenavednih podataka, smatram da bi se za zvanično vreme javljanja društvenog problema: psi ’’opasnih’’ rasa mogla uzeti 2011. godina, jer sam društveni problem zahteva da bude priznat od strane društva (gde je on u ovom slučaju od tog trenutka priznat od strane medija). To nas vodi dalje do sledeće faze.

Legitimizacija društvenog problema

            Kako Blumer navodi, ukoliko problem želi da stekne status društvenog, nije dovoljno samo prepoznavanje i prihvatanje od strane društva, potrebno je takođe da ima društvenu podršku kako bi nastavio svoj životni put (Blumer, 1971: 302, 303). Dakle, potrebno je da on bude priznat kao legitiman problem od strane novina, medija, građanskih organizacija, državnih i gradskih uprava.            
Prema izveštavanju internet portala novina ’’Večernje Novosti online’’ od početka 2011. godine do trenutka objavljivanja teksta (20.12.2011.), u Beogradu je registrovano 1.955 napada psa na čoveka, od čega je čak polovina napada bilo od strane vlasničkih pasa.[7] Podatke koje je internet portal objavio dobio je od Veterinarskog Udruženja ’’Veterina Beograd’’.

            Ako je polovina sprovedenih napada krivica vlasničkih pasa (dakle, samih vlasnika), onda je polovina napada krivica psa lutalica (dakle, državna, gradska). Problem pasa lutalica je drugi problem, koji za razliku od prvog nije još uvek doživeo svoj kraj, kojim se ja u ovom radu neću baviti.

            Iz ovoga vidimo da je problem prošao proces legitimizacije, s obirom na njegovu veliku zastupljenost u medijima, ali takođe i od strane različitih kinoloških, veterinarskih udruženja, koja su imala ulogu u pokušajima resocijalizacije pasa koji su napadali, ili pak u testiranju pasa na besnilo, kako bi se mogla utvrditi adekvatna kazna za počinjen napad.[8]

            Jedan od najvažnijih vidova legitimizacije svakako predstavlja ona od strane državnih ili gradskih organa. Ipak, ovaj vid se može svrstati samo u krajnji deo ove faze jer se prepliće i nadovezuje na sledeću fazu života društvenog problema. Onog trenutka kada se vlast uplete u sve to, onda zapravo dolazi i do pokretanja akcije u korist rešavanja problema, koji u ovom trenutku zauzima svoje mesto u društvu.

Pokretanje akcije koja se odnosi na društveni problem

            Problem sada postaje centralna tema rasprava, kontraverzi, različitih obmana i tvrdnji (Blumer, 1971:304). Rasprava se u ovom slučaju vodila oko (ne)postojanja ’’opanih’’ rasa, gde su obe strane iznosile argumente koji potvrđuju, ili opovrgavaju pomenuti stav. Glavno pitanje koje postavlja strana koja ne veruje u postojanje ’’opansnih’’ rasa je na osnonvu kojeg kriterijuma se određuje šta je opasno a šta ne. Elvir Burazerović, iz organizacije ’’ORKA’’ je naveo:

 ’’Osnovna primedba celoj ovoj priči jeste to što su u Pravilniku o opasnim psima pojedine rase utvrđene kao opasne, a druge kao tobože nisu. Trebalo je ići isključivo na individualnu odgovornost vlasnika, odnosno na proglašenje pojedinih pasa kao opasnih ako ne prođu test socijalizacije.’’[9]

Sa druge strane se nalazi Sekreterijat za komunalne i stambene poslove, iz kojeg navode da se ne tretiraju samo pojedine rase kao opasne već:

’’...svaki pas koji bez povoda napadne čoveka ili povredi drugog psa, a taj napad bude prijavljen, upisuje u Centralni registar pasa Republičke uprave za veterinu kao opasan i vlasnik je dužan da plaća taksu. To znači da taksu ne plaćaju samo vlasnici pitbul terijera, bul terijera, staford terijera, američkog staford terijera i mini bul terijera ili mešanaca tih rasa.’’[10]

            U prilog postojanja ’’opasnih’’ rasa se dodaju različite predrasude o ’’krvoločnim’’ pitbull-ovima koji imaju kočenje vilice, te je nemoguće da opusti stisak ukoliko je ugrizao nekoga/nešto. Iz ranijih razgovora sa vlasnicima ove rase, sam saznala da je to uobičajena zabluda, i da to nije takav slučaj, te su oni uspevali da odvoje svog psa od drugog psa sa kojim je bio u okršaju.

            Tek nakon ove faze se zapravo formira dalji plan za akciju koja treba da reši određeni društveni problem. U toj sledećoj fazi se zapravo najviše vidi uticaj državnih i gradskih organa.


Formiranje zvaničnog plana akcije

            Kako bi se rešio problem napadanja ljudi od strane pasa ’’opasnih’’ rasa doneta je odluka o uvođenju godišnje takse, u iznosu od 30.000 dinara, koju će morati da plaćaju vlasnici ’’opasnih’’ rasa. Tadašnji gradski sekretar za komunalno-stambene poslove, Predrag Petrović, naveo je da je uvođenje takse predviđeno dopunom Odluke o držanju domaćih životinja i kućnih ljubimaca.[11] Pored same takse koja se plaća, uvedena su još neka pravila koja važe za vlasnike ’’opasnih’’ pasa: pse na javnu površinu smeju da izvode samo punoletne osobe, na povocu i sa zaštitnom korpom, kod sebe takođe moraju da imaju potvrdu, odnosno pasoš za psa.[12]

            Donošenju takve odluke, sekretar navodi, prethodila su: ’’Četiri slučaja napada vlasničkih opasnih pasa na Beograđane u relativno kratkom periodu’’.[13]
            Jedan od ta četiri napada je bio napad američkog staforda na malu devojčicu koji se desio na Karaburmi 11.10.2011. godine (neposredno pred donošenje odluke o naplaćivanju takse). Laru, trogodišnju devojčicu, je napao komšijski pas koji je izašao iz dvorišta.[14] Devojčica je zadobila povrede lica i pas joj je odgrizao uvo, koje joj je kasnije uspešno prišiveno. Vlasnik psa je uhapšen i određen mu je pritvor.[15] Pas je nakon incidenta odveden u karantin na ispitivanje, koje je pokazalo da nema besnilo - ,,Tokom posmatranja koje je trajalo 10 dana, pas nije prošao testove socijalizacije koje obavlja sudija Kinološkog saveza Srbije, pa je veterinarska inspekcija naložila "Veterini Beograd" da u roku od pet dana obavi eutanaziju.’’[16]

            Prema rečima mog ispitanika, upravo je ovaj slučaj bio ključan u donošenju ovakve odluke. Ali postoji još slučajeva u tom periodu gde su napad vršili vlasnički psi.[17]

            Još jedan od razloga za naplaćivanje takse, prema rečima sekretara Petrovića:

’’  Svrha uvođenja takse da se unapredi oblast brige o psima, vlasničkih i napuštenih, kao i da se osigura veća bezbednost Beograđana. Novcem od taksa finansiraće se gradnja azila i uređenje posebnih prostora za slobodno puštanje pasa u parkovima, a tim novcem grad će isplaćivati i odštetu građanima koje su napali psi.’’[18]

            Građani mogu da traže odštetu od uprave grada ukoliko su bili napadnuti od psa lutalice, i ukoliko to dokažu potvrdom sa Infektivne klinike. Visina odštete se kreće od 5.000 do 25.000 dinara, ukoliko se ne ide na sud i isplaćuje se u roku od trideset dana, dok se na sudu može dobiti čak i 150.000 dinara, ali proces može trajati dve, tri godine.[19]

Izvršenje zvaničnog plana

            Ova faza se može u ovom slučaju podeliti na dve odvojene: prva koja se odnosi na izvršavanje platnih obaveza vlasnika ’’opasnih’’ pasa; druga koja se odnosi na stvaranje novih akcija protiv donetog rešenja o taksama. Ova faza, kako Blumer kaže postavlja scenu za stvaranje novih oblika akcije od strane onih koji su uključeni u društveni problem i od onih koji su obuhvaćeni problemom...Idu ka ukidanju plana ili ka preusmeravanju delovanja akcija (Blumer, 1971:304, 305).

            Uvedena taksa za pse ’’opasnih’’  rasa zvanično je stupila na snagu 01.01.2012. godine, dok su prva rešenja uručena u februaru iste godine.[20] Ova odluka je prouzrokovala veliko negodovanje od strane vlasnika pasa koji su njome obuhvaćeni, što se ogleda i pre njenog zvaničnog uvođenja u organizovanju protesta, ali takođe i u ne plaćanju nametnute takse. Do oktobra 2012. godine ovu taksu platilo je samo 410 vlasnika, a u potpunosti izmirilo sve obaveze 201 vlasnik, od 2.526 registrovanih vlasnika.[21] Iako je još tada najavljeno da će se prinudnim merama (administrativna zabrana, skidanje od plate) izmirivati dugovi[22], nisam uspela do dođem do podataka da li je to zaista i sprovedeno, mada iz poznanstva sa ljudima koji su vlasnici datih rasa znam da niko od njih nije platio ni dinara, kako kažu, i da im nikad nije stiglo bilo kakvo upozorenje.  

            Proizvoljni drugi deo faze se vremenski ne poklapa poslednjom fazom, već se poklapa sa prethodnom fazom prema Blumeru, pre zvaničnog uvođenja takse, jer su protesti počeli već sredinom decembra 2011. godine.

            Protest je ogranizovao Aleksandar Sekulić, 16. decembra 2011. godine, skup od oko 150 vlasnika koji su stajali ispred Skupštine grada Beograda. U protest je takođe spadala šetnja do Ulice kraljice Marije i gradskog sekretarijata za komunalno-stambene poslove. Predvodnik građana, Sekulić, naveo je da je peticiju protiv takse potpisalo 2.500 ljudi, kao i da će ta peticija biti predata sekretaru, koji treba da se sastane sa vlasnicima.[23]

            Možemo zaključiti da ni peticija ni protest nisu imali nikakvog udela, jer je odluka zvanično stupila na snagu u januaru 2012. godine.

            Ipak, medijska propraćenost samog protesta je bila velika, više novinarskih inetrnet portala je izveštavalo o tome (Kurir, B92, Mondo, Vesti online, 24 sata, Blic, itd.), ali su takođe izveštavale i televizijske redakcije, najviše Nacionalni dnevnik ’’TV PINK’’-a.[24] U razgovoru sa ispitanikom sam saznala da je velika podrška od redakcije Nacionalnog dnevnika povezana sa jednim od urednika istog, koji je i sam vlasnik jedne od ’’kriminalizovanih’’ rasa, kako on kaže. Ističe nedostatak podrške ostalih medijskih kuća (ne računa internet portale), koja je uzrokovana –’’pritiskom tadašnjeg gradonačelnika kome je privatni biznis vezan za medije i medijski prostor Srbije.’’[25]

            Dalje se o tome u medijima ne piše, do samog trenutka kada dolazi do ukidanja takse. Taksa za držanje opasnih pasa ukinuta je izmenom i dopunom Zakona o finansiranju lokalne samouprave, koja je stupila na snagu od 1. oktobra 2012. godine.[26]

            Ono što fali jeste razlog zbog kojeg je ukinuta taksa. Nigde na portalima nema izveštaja o tome kako se to desilo, jednostavno se samo i desilo. Dakle, koliko je god medijski ispraćen ovaj društveni problem na početku, toliko toga fali na kraju. Bar što se tiče samih medija.

            Ističe se još jedan aspekt podrške protestu, koji nije poznat javnosti, koji daje odgovor na pitanje kako je došlo do ukidanja takse. Organizacija koja se bunila protiv takse imala je podršku tadašnje opozicije, koja je obećala da ukoliko na sledećim izborima dođu na vlast te takse neće biti.[27] Organizacija je tražila da se podrška ne prikazuje u političke svrhe.

            Poslednjom fazom, odnosno njenom proizvoljnom podfazom ovaj društveni problem prestaje da postoji. Što ne znači da napadi pasa, vlasničkih ili ne, i dalje ne predstavljaju problem, samo trenutno on više ne ispunjava kriterijume društvenog problema.

Zaključak

            Uzimajući u obzir vremenski okvir analiziranog problema može se pomisliti da on zapravo i ne predstavlja legitiman društveni problem. Ipak, ono što sam ja ovde pokušala da uradim je da pokažem kako, bez obzira na njegovo kratko postojanje, Blumerova analiza predstavlja pogodan alat za analizu datog problema, jer je problem uspeo da prođe sve testove koje analiza nalaže u definisanju društvenog problema.

            U radu sam prikazala kako je problem započeo i završio svoj ciklus. Najviše sam se oslanjala na internet portale i njihove izveštaje. Smataram da su zajedno uspeli da stvore jednu konkretnu sliku o životu problema. U više različitih članaka, koji su pisali o istoj temi, nailazila sam na različite informacije u pogledu različitih cifara (registrovanih vlasnika pasa, registorvanih napada, odšteta itd.), te sam se trudila da uzimam podatke iz onih koji su u sebi imali naveden izvor objavljenih informacija i koje sam sama mogla da proverim. Iako se postavlja pitanje merodavnosti internet članaka, verujem da su pogodni za ovu konkretnu analizu, jer su pokazivali mišljenje javnosti na različite načine. U nekim člancima se ogleda odbojnost prema ’’opasnim’’ psima, dok je u nekim vidljiv stav koji brani ’’diskriminisane’’ pse. Na taj način se može uvideti postojanje različitih mišljenja u medijima, koji bi trebali samo da izveštavaju, a ne da učestvuju u raspravi jasno zauzimajući stavove. Videli smo na primeru urednika Nacionalnog dnevnika na TV ’’PINK’’ da lični motivi imaju veliki udeo u stvaranju slike koja će se pustiti u javnost. Ono što je takođe bila prednost internet članaka jeste dostupnost komentara čitalaca. Ipak nisam se usudila da i njih uvrstim u analizu iz prostog razloga što smatram da bi analiza krenula sasvim drugim tokom, te verujem da bi to zahtevalo sasvim drugi pristup i rad. Međutim, ti komentari su mi pružili mogućnost zavirivanja u teren prošlosti, kao i razumevanje dublje argumentacije za određena stanoviša. Nadovezivajući se na to, smatram da ova tema, kako bi bila u potpunosti obrađena, zahteva i ispitivanje mišljenja javnosti (građana) o samom problemu.


Literatura

Blumer, Herbert, 1971, Social Problems as Collective Behavior, Social Problems, Vol.8.No3.

Internet izvori




[1] Blumer, H. (1971) Social Problems as Collective Behavior, Social Problems, Vol.8.No3. p. 298-306

[2] Isto, str 301-302.
[25] Direktan citat iz razgovora – aludira se na privatan posao tadašnjeg gradonačelnika
[27] Podaci dobijeni iz intervjua