Friday, 16 September 2016

Postrevolucijski vremeplov: pogledi na vreme političkih stranaka u Srbiji nakon 5. oktobra 2000. godine

Autor: Bogdan Vukomanović

Apstrakt: Tema ovog rada je shvatanje vremena kod političkih stranaka u Srbiji nakon 5. oktobra 2000. godine i kroz ideologije najzastupljenijih političkih partija tog perioda se ogledaju specifični pogledi na vreme i neophodnost njegovog usporavanja ili ubrzavanja. Taj odnos prema vremenu se ogleda i u politici koju zastupaju pojedini politički akteri prema socijalističkom nasleđu i u stepenu u kojem partije pokušavaju da se odvoje od njega kako bi se orijentisali prema procesu evro-integracija i kako bi se period postrevolucionarne tranzicije skratio ili bar njegove negativne posledice minimizirale. Brzo proticanje vremena, karakteristično za kapitalističke sisteme je uslovilo i različita poimanja vremena i brzine njegovog proticanja u pokušaju stranaka da svoje ideološke ciljeve i ostvare.

Ključne reči: vreme, 5. oktobar, političke stranke, tranzicija, postsocijalizam, Jugoslavija



Uvod
            Bezbroj studija, monografija, zbornika i članaka je napisano na temu podele sveta na blokove nakon Drugog svetskog rata. Specifičnosti kapitalističkog i socijalističkog sveta koje je delila gvozdena zavesa su jako dobro obrađene. Dok su se studije u većoj meri fokusirale na ekonomske, socijalne i političke faktore takvog raspolućenog sveta, manji (ali ne i zanemarljiv) broj radova se posvetio vremenu i načinu na koji se „četvrta dimenzija“ doživljavala u tim zemljama. Prema Mariji Todorovoj postoji suštinska razlika između načina na koji su istoričari i filozofi pokazivali svoj interes za pojam vremena u smislu da su istoričari uvek shvatali vreme kao nešto naturalizovano i podrazumevajuće, dok je filozofe vreme zanimalo na jedan ezoteričan i mističan način (Todorova 2010, 11-13)

            „Četvrta dimenzija“ je sakrivena ispod ideologija političkih partija koje svoja opredeljenja najjasnije iznose u postkomunističkim zemljama kada rascepi među političkim akterima i svetovima koje oni zastupaju postaju najočigledniji. Svetove političkih partija u postrevolucionarnoj Srbiji tokom i neposredno nakon 5. oktobra je dobro ilustrovao Slobodan Antonić (Antonić 2007) kao i podvojenosti tih svetova. Njegov će rad poslužiti kao polazna tačka za određivanje „politike vremena“ koje su stranke u Srbiji vodile nakon zbacivanja Slobodana Miloševića sa vlasti. Takođe, ukratko će se ukazati i na to šta shvatanja vremena mogu da kažu o odnosu pojedinih stranaka prema višedecenijskom socijalističkom nasleđu i koliko se brzo težilo odvajanju od njega.

Duhovi socijalizma
            Skoro pola veka komunistička ideologija je imala uticaja na način razmišljanja ljudi i način na koji oni poimaju svakodnevicu. Novi društveni poredak se pokušavao ukoreniti kroz raznolike simbole i svetkovine kojima se obeležavao novi način upravljanja ljudima i konstruisanja njihove stvarnosti. Sasvim je jasno da je neophodno da određeno vreme prođe pre nego što se mentalitet naroda izmeni, iako prilikom određivanja vremenskog perioda potrebnog za to nije postignut nikakav zadovoljavajući naučni odgovor. Brojne su studije posvećene postsocijalističkom periodu i načinima na koji je socijalizam uspeo da prodre u način razmišljanja običnih ljudi (Rot 2012; 2000; Biro 2005; Velikonja 2010; Jansen 2005). Međutim, svaka promena nosi sa sobom i određeno vreme koje je potrebno da bi se ona ustalila. Ralf Darendorf, sociolog sa Kembridža je to slikovito rekao: „Zemlje Istočne Evrope promenile su vlast za šest dana, zakone za šest meseci, institucije za šest godina, ali će im za promenu načina mišljenja i ponašanja njihovih građana – trebati šezdeset godina!“ (navedeno u: Biro 2005).

            Način mišljenja se iskazivao i u načinu na koji se vreme doživljavalo u socijalizmu. Prema viđenju Ketrin Verderi, socijalizam i kapitalizam su imali dijametralno suprotne poglede na vreme i brzinu njegovog protoka. Dok je kapitalizam zasnovan na neprestanom obrtu kapitala, vreme u socijalizmu je dramatično usporeno, ako ne i zaustavljeno. Prema mišljenju ove autorke, socijalizam je pao zato što nije mogao da održi korak sa brzinom kapitalističkog vremena onda kada su se zemlje Istočne Evrope počele otvarati prema Zapadu (Verderi 2005, 71-75). Nakon što je socijalizam doživeo svoj konačni slom početkom 90-ih godina raspadom Sovjetskog bloka i SFR Jugoslavije, upliv zapadnih ideja je sve više bio prihvatan na nivou potrošnje, infrastrukture, ekonomije, ali za mnogo apstraktnije pojmove, kao što je vreme, prihvatanje nije bio tako lak proces i rascepi o kojima je Antonić govorio su se delimično ticali i načina doživljavanja vremena i trajanja tranzicionog perioda.

            Budući da je vreme jedan veoma apstraktan pojam, kategorija koja je neuhvatljiva u materijalnosti, pristup kojim bih se poslužio da ga objasnim jeste neobičan, verovatno i nezamisliv za savremenu antropologiju. Diskreditacija etnopsiholoških studija u savremenoj antropologiji može tvrdnje koje slede da odbaci kao pseudonaučne, ali smatram da one pružaju i dobru potvrdu onih previranja u shvatanju vremena koje ću u sledećem poglavlju izneti na primeru političkih stranaka. Vladimir Velmar-Janković je kao karakteristiku tranzicionog perioda opisao stvaranje „prelazničkog mentaliteta“ koji ispunjava viđenje sveta karakteristično za određenu zajednicu (Velmar-Janković 1991). Taj specifičan mentalitet se ogleda u postojanju sukoba unutar određene zajednice koja se dvoumi između starog obrasca mišljenja i delanja i onog koje nameću savremene političke, ekonomske i socijalne prilike. Razradivši i dopunivši razmatranja Velmar-Jankovića, Bojan Jovanović je zaključio da „[i]zražen u nejedinstvu zajednice, odsustvu njenih jasnih ciljeva i organizacije koja bi doprinela njihovom ostvarenju, ovaj mentalitet stoji iza onih parcijalnih, uskih, posebnih interesa, bez dovoljno razumevanja za opšte i šire interese kolektiva“ (Jovanović 2004, 92). U Srbiji nakon 5. oktobra pristupilo se radikalnoj reorganizaciji društvenog života i promene su bile reč bez kojih nije mogao proći nijedan politički govor. Vreme je postalo jedna od okosnica oko kojih se formira politika, ali koje je neuhvatljivo na prvi pogled i nikome ne bi palo na pamet da razmišlja o obliku koji vreme dobija u govorima političkih partija. Ali upravo zato ono zavređuje pažnju da se o njemu piše i promišlja, pošto, kako Verderi ističe „na društvenu konstrukciju vremena mora se gledati kao na politički proces“ (Verderi 2005, 79).

            Upravo taj, gore ukratko opisani prelaznički mentalitet dolazi do izražaja i u političkim rascepima u Srbiji nakon 5. oktobra i ogleda se, između ostalog i u nejedinstvenom pogledu na vreme i brzinu kojom ono protiče.
           
Raspolućena politička stvarnost postrevolucionarnog perioda
            Budući da je Srbija izašla iz komunističkog perioda nakon zbacivanja Slobodana Miloševića sa vlasti, demokratija je postao željeni društveni poredak koji je trebalo uspostaviti. Međutim, vrlo je jasno da je Srbija bila zemlja u kojoj je postojala „nepostojana demokratija“ za koju je karakteristično to da se vodi „politika znamenja“ u kojoj nema mesta za kompromise između sukobljenih strana koje svoju političku borbu vode do međusobnog istrebljenja (Antonić 2007, 23)

            To neizbežno vodi stvaranju polova i strukturalnoj podeli ideologija koje političke partije propagiraju. Slobodan Antonić u svom radu prikazuje četiri politička aktera koji se mogu svrstati u Diveržeove šire postulirane i definisane partije koje zastupaju određene interese i propagiraju ih u cilju dolaska na vlast i navodi njihove najglasnije zagovornike u slučaju Srbije, a to su: krajnja levica (LDP), umerena levica (DS i G17), umerena desnica (DSS) i krajnja desnica (SRS) (Antonić 2007, 27).

            Sada ćemo preći na kratko izlaganje ideologija svake od navedenih reprezentativnih partija i ilustrovati njihov odnos prema vremenu shodno politici koju vode.[1]



„Hrono-skok“ Čedomira Jovanovića
            U početku se na poziciji krajnje levice našla Demokratska stranka (DS) na čelu sa Zoranom Đinđićem. „Đinđić je verovao da, ako su Srbiji neophodne bolne i duboke promene, onda je najbolje da te promene budu što brže“ (Antonić 2007, 29). Drugim rečima, ovde se težilo da se demokratija što brže uspostavi bez velikog vremenskog odugovlačenja, skoro preko noći menjajući političke i društvene institucije u Srbiji toga vremena. Međutim, kako je vreme proticalo, krajnje levu politiku u Srbiji je sve više zagovarao lider Liberalno-demokratske partije (LDP), Čedomir Jovanović koji je jednom prilikom izjavio da je „naše društvo u problemu upravo zbog toga što ima deformisan karakter“ (Antonić 2007, 30). Tačnije, Jovanović je naše društvo video kao „zaostalo“ i koje treba jako brzo modernizovati kako bi moglo da drži korak sa savremenim svetom i Zapadom koji je viđen kao „moderan, napredan, civilizovan“. Politika LDP-a se očigledno zasniva na tesnoj saradnji sa Evropskom unijom i SAD od kojih je i dobijala novčanu pomoć za sprovođenje svojih krajnje raskošnih predizbornih kampanja. Bilo je sasvim jasno da će Srbija pretrpeti izvesne promene nakon što se Milošević zbaci sa vlasti, ali političke partije nisu bile saglasne oko toga koliko bi te promene trebalo biti brze. Jovanović je iskazivao neslaganje sa postepenim i umerenim tokom prilagođavanja Srbije savremenim svetskim tokovima, što se najbolje ogleda u njegovim rečima da „u Srbiji ne možete postepeno da prevaspitavate društvo da bi ono nešto shvatilo“ (Antonić 2007, 30).

            Promene, prema Jovanoviću, moraju da se sprovedu gotovo istovremeno sa zbacivanjem starog Miloševićevog režima. To se naročito vidi u narativima o „6. oktobru“ kada bi trebalo sprovesti kompletnu lustraciju srpskog društva kako bi se svi podržavaoci starog režima našli u zatvoru (Antonić 2007, 30). Dakle, Jovanović i LDP su zagovarali nešto što se bez mnogo razmišljanja može poistovetiti sa „modernizacijskim skokom“ koji u suštini naglašava gotovo trenutnu teleportaciju jednog društvenog sistema iz stanja koje se smatra „zaostalošću“ u stanje „modernosti“. Samim tim se može reći da za stranke na krajnjoj levici vreme protiče veoma brzo, instant-promene se zagovaraju i linearni tok vremena se sve više sažima i skuplja tako da proces koji modernizacija zahteva teži da se izbegne da bi se odmah stiglo do krajnjeg cilja.

            Budući da je politika koju LDP vodi „pro-evropska“ i „pro-zapadna“, njihovo viđenje vremena se gotovo u potpunosti poklapa sa vremenom koje teče u kapitalizmu. „Sadašnja reorganizacija kapitalizma, slična onoj s kraja XIX veka, povlači sa sobom vremensko-prostorno sažimanje, koje svi osećamo kao mamutsko ubrzanje“ (Verderi 2005, 72). Može li se na vreme gledati kao na jedan od elemenata koji je imao udela u konstruisanju izbornih rezultata koje je LDP imao? Smatram da je odgovor na to pitanje potvrdan. Budući da je LDP težio da sažme vreme i da iz jednog trenutka u sadašnjosti pređe gotovo odmah u buduće stanje „napretka“ i „modernizacije“, on nije puno pažnje posvećivao procesu koji modernizacija iziskuje. Pritom se na sredstva za modernizaciju Srbiju nije obraćala naročita pažnja, a imajući u vidu loše ekonomske prilike u zemlji tog vremena, to je bila jedna od grešaka ove političke stranke, pošto stanovništvo nije imalo ni ekonomske ni tehničke kapacitete da izvede modernizacijsku vratolomiju. Da se poslužim rečima Ketrin Verderi: „Ako političke odluke primoravaju pojedince na veću aktivnost unutar tog [od ponoći do ponoći kratkog] perioda, a pri tom im ne povećavaju tehničke kapacitete, neki ciljevi i planovi će ostati neostvareni, a to može izazvati otpor“ (Verderi 2005, 81). Taj otpor se možda ogleda i u krajnje skromnom političkom rezultatu koji je LDP imao na izborima održanim 21. januara 2007. godine (udeo glasova ove stranke je bio 5%) (Antonić 2007, 29).

            Tu bih, takođe, dodao još jedno zapažanje. Sasvim je očigledno da je LDP želeo što pre da raskine sa socijalističkom prošlošću. Iz njihove ideologije se može zaključiti da je „zlatno doba“ zemlje smešteno u budućnost ka kojoj se želi doći modernizacijskim skokom. Entoni Smit u svom radu pokazuje da su mnogi narativi o „zlatnom dobu“ u stvari smešteni u prošlosti koja mora da bude dobro dokumentovana kako bi izdržala procese demitologizacije (Smit 1999, 107-108). Pošto je ovde „zlatno doba“ smešteno u budućnost, ona nema nikakvu potkrepljenost i nikakvu garanciju da će se obistiniti, a tako joj nedostaju temelji koji će joj dati verodostojnost u očima potencijalnih glasača. Tu se, smatram, ispoljava još jedna neubedljivost retorike LDP-a da privoli glasače da prihvate njihovu ideju vremena.

Dodati gas vremeplovu: ubrzanje umerene levice
            Promena koncepta vremena, iako vidljiva, slabija je za razaznavanje kod onih stranaka koji zastupaju umerene položaje. U ovom odeljku će se razmotriti ubrzanje vremena kod reprezentativne stranke umerene levice, DS i G17.
            Radikalna promena brzine proticanja vremena uočljiva kod LDP-a je manja kod DS i G17. Takav stav zastupam na osnovu politike koju ove stranke vode. Prvo, to pokazuje njihov odnos prema procesu modernizacije. Boris Tadić, kao lider ove stranke u periodu nakon 5. oktobra je naglasak stavljao na ulaganje sredstava u cilju pospešivanja i davanja „vetra u leđa“ posrnuloj srpskoj proizvodnji i ekonomiji (Antonić 2007, 33). Tako, za razliku od Čedomira Jovanovića, Tadić ne želi da potpuno preskoči proces modernizacije i time teži da zaustavi brzi protok vremena u odnosu na LDP.

            Lustracija, tako neophodna i vitalna kod LDP-a je propuštena u demagogiji DS-a. Tadić ne poriče njen značaj i neophodnost, ali smatra da je vreme za nju prošlo i da Srbija, ako je ikada imala šansu da radikalno ubrza vreme kao LDP, sada više nema i mora se suočiti sa procesom koji će da traje. On će biti ubrzan procesom evro-integracija, što je glavni cilj ove političke partije, ali takođe se neće zaboraviti ni borba da Kosovo ostane u sastavu Srbije. Tačnije, ako je vreme drastično ubrzano usmeravanjem srpskog voza ka Evropi, onda je to ubrzanje umanjeno „ostajanjem na Balkanu“ i pokazivanjem volje da se Kosovo očuva u sastavu Srbije. Ono što je ovde zanimljivo jeste da prostorne i geografske odrednice, kao što su Evropska unija (EU) i Kosovo, mogu istovremeno da funkcionišu i kao vremenske. Međutim, ako bismo zdravorazumski EU poistovetili sa budućnošću, a Kosovo sa prošlošću ne bismo dobili neutralan rezultat po principu da se 5 i -5 potiru i daju 0. To se vidi u ideologiji ove stranke, koja kaže da Kosovo treba da bude predmet borbe Srbije, ali ne po svaku cenu, a naročito ne po cemu ulaska u EU. Tako evrointegracije, poistovećene sa budućnošću odnose prevagu nad silama prošlosti i deluju tako da vreme ubrzavaju za nekoliko puta više u odnosu na njegov realan protok.

            Da ovakva koncepcija vremena više odgovara građanima Srbije pokazuju i rezultati na izborima 2004. godine na kojima je Boris Tadić i pobedio. Tako nam se implicitno pokazuje da umerenost više odgovara mogućnostima srpske ekonomije i privrede.
           
„Hrono-realizam“ umerene desnice
            Umerenu desnicu predstavlja Demokratska stranka Srbije (DSS) sa liderom Vojislavom Koštunicom koji je u saradnji sa Novom Srbijom (NS) odlučno odbijao mogućnost odstupanja od Ustava u cilju reformacije srpske države i koji je Ustav video kao kamen temeljac svake državne stabilnosti i nije bio spreman da radikalizuje svoju reformu srpskog društva na uštrb pravne sigurnosti (Antonić 2007, 36). Tu se javlja tendencija da se vreme dodatno uspori u odnosu na LDP i DS, pošto ostaci starog režima ne mogu tako radikalno da se eliminišu.

            Spoljna politika to dodatno ilustruje, pošto je stav DSS po tom pitanju bio da evro-integracije ne smeju da se odvijaju na štetu srpskog nacionalnog identiteta. Iako zapadnoevropski ideali „civilizovanosti“ treba i dalje da budu cilj koji će se slediti, ipak su smatrali da se procesu evrointegracija mora pristupiti racionalno, ne prihvatajući slepo sve zahteve koje međunarodna zajednica stavi kao uslove za ulazak u EU. DSS stavlja naglasak na razvoj i izgradnju stabilnosti u zemlji. On smatra da srpska ekonomija nije u najboljem stanju, ali je voljan da radi na njoj, umesto da je stavi u potpunosti u ruke evropskih i zapadnih menadžera. Samim tim, pošto stavlja naglasak na dugotrajnost modernizacijskog procesa i izgradnje stabilne države, Koštunica i DSS vreme doživljavaju realistično, odnosno protok vremena u njihovoj viziji je isto kao i kod protoka u realnom životu.

            DSS ne zastupa stav kao LDP da je srpska narodna svest „deformisana“. U njihovoj politici nema pogleda na Srbiju kao zaostalu, primitivnu zemlju koja bi trebalo da se ugleda na evropske standarde i evropski stil života i vrednosti. To je više nego vidljivo u rečima: „Ovaj narod sa svojim dostojanstvom, ne neki drukčiji narod, treba da se uključi u evropsku zajednicu. Ova koalicija ne kaže da je narod nezreo, da ga treba prvo promeniti, pa tek onda da ga vodi u Evropu. Ova koalicija kaže – naš narod je zreo, naš narod ima pravo na dostojanstvo, naš narod je sposoban da se takmiči i da uđe ravnopravno u zajednicu evropskih naroda“ (Antonić 2007, 37). Dakle, prema DSS-u, narod ne treba da prođe kroz proces „mentalne modernizacije“ budući da je on već „moderan“ i da upravo takav kakav je, bez ikakvih ubrzavanja vremenskog toka može da se razvije u ekonomski i politički stabilnu državu. Drugim rečima, ostavlja se da vreme teče svojim tokom, dok će Srbija sa ili bez inostrane pomoći pristupiti problemu organizacije društva i unapređivanja ekonomije.

Unazad u budućnost: radikalizam krajnje desnice
            Krajnju desnicu sačinjavaju dve stranke: Socijalistička partija Srbije (SPS) i Srpska radikalna stranka (SRS). Oni stoje kao potpuna suprotnost LDP-u i nasuprot modernizmu, njihove osnovne vrednosti su konzervatizam i nacionalizam. Lideri ovih parija, Ivica Dačić i Vojislav Šešelj stoje kao centralne figure čak i danas, 15 godina nakon 5. oktobra kao simboli stranaka koje zastupaju. Njihovo doživljavanje vremena se, može reći, razlikuje od svih gore navedenih stranaka i političkih pozicija, a to ćemo videti i kroz primer politike koju zastupaju.

            Kako Antonić kaže, ono što ih izdvaja od ostalih stranaka je to što se stari režim, režim Slobodana Miloševića smatra pozitivnim političkim nasleđem i da je upravo taj stari režim oličavao upravo one interese i simbole modernosti za koje levica smatra da Srbiji nedostaju (Antonić 2007, 38-39). Ne može se reći da su ove dve stranke prežici starog režima koji se bore za njegovu potpunu restauraciju. Ono što je kod njih jedinstveno je to da Srbija treba da se kreće u pravcu EU, ali samo po onim uslovima koje Srbija treba da diktira. To se vidi u stavu da: „Ukoliko EU pomogne da sačuvamo Kosovo i Metohiju, mi ćemo biti za ulazak u Uniju“ (Antonić 2007, 39). Ulazak u NATO se, sa druge strane, odlučno odbija i tu ne može biti kompromisa.

            Budući da ove stranke zastupaju mišljenje da je prethodni režim pozitivno nasleđe, a to je najviše očigledno i po samom nazivu jedne od stranaka – Socijalistička partija Srbije, implicitno se smatra da je stari režim imao mane, ali da je svejedno bio dobar i da ga je potrebno modifikovati da bi odgovarao savremenim prilikama. Tako, možemo reći da ova partija teži povratku u skoru prošlost, onu koja je bila sa Miloševićem na čelu uz male izmene.

            Može se reći da im se SRS pridružuje u određivanja pravca kretanja u vremenu, ali da SRS odlazi daleko dalje nego SPS. Ono što je često jedan od lajtmotiva mitinga SRS-a kako u predizbornim, tako i u drugim narodnim okupljanjima jesu simboli srpske starine – šajkača, četiri S, krst kao simbol pravoslavlja itd. Ova stranka veliki značaj pridaje datumima koji su imali značajno mesto u srpskoj istoriji i često ih biraju za datume svojih političkih akcija. Tako se odlučilo da se na Vidovdan 2015. godine (znatno posle 5. oktobra) izađe na ulice kako bi se izrazila borba protiv „izdajničkog pro-zapadnog režima“[2], očito aludirajući na dan Kosovske bitke, što je dan koji gotovo da predstavlja svetinju ove političke stranke. Takođe, jako često su se na mitinzima SRS-a puštale stare srpske pesme, od kojih je „Vidovdan“ Gordane Lazarević među najčešćima.

            Dakle, možemo reći da srpska srednjovekovna prošlost predstavlja „zlatno doba“ na koje SRS često referira kao doba najveće vojno-političke moći koje treba ponovo povratiti. Ideal „Velike Srbije“ koji je bio ostvaren u 14. veku predstavlja zvezdu vodilju ove stranke, pa tako možemo reći da je to ono „zlatno doba“ u kome se teži ponovo ukoreniti, propagirajući tako demagogiju krvi i tla (Smit 1999, 103). Pošto se stranka tako poziva na dokumentovanu i većinom potvrđenu (iako mitologizovanu) prošlost, ona je u mogućnosti da privuče veći broj birača i tako svojim ciljevima pridaje na značaju i argumentaciji. To pokazuju rezultati na izborima prethodnih godina kada je SRS uvek imao značajan broj poslanika u parlamentu.

            Ukratko rečeno, stranke radikalne desnice nasuprot ostalim strankama koje teže da poštuju tok vremena od prošlosti ka budućnosti, u svom političkom govoru često iznose ideju povratka iz budućnosti u prošlost. Dok Srbija prihvata kapitalistički način uređenja, a sa njim i brzi protok vremena, SRS i SPS „teraju kontru“ i izražavaju svoje neslaganje sa takvom strategijom radikalnim menjanjem toka vremena.
           
„Crna rupa“ srpske politike
            U astronomiji, crna rupa se doživljava kao entitet u kome je prostor-vreme beskonačno zakrivljeno. Smatra se da u blizini ovih nebeskih tela vreme teče drugačijom brzinom od one kojom teče ovde, na Zemlji. Fantastika ljudskog uma je te prostore opisala kao „rupe u vremenu“ gde se može putovati u budućnost, jednako kao i u prošlost.

            Četiri „crne rupe“ koje su kreirale srpske političke partije nakon 5. oktobra na različite načine opisuju vreme. Krajnja levica (LDP) ima „logiku teleportacije“ po kojoj se dug i bolan proces modernizacije može izbeći ukoliko se vreme ubrza do krajnjih granica „skokom u budućnost“. Umerena levica ubrzava vreme za nekoliko puta više u odnosu na realnost, umerena desnica korača u skladu sa realnim vremenom, dok krajnja desnica pristupa povratku u prošlost.

            Ovoj analizi bi se mogla zameriti arbitrarnost vremenske dilatacije i iskrivljavanja, ali ideja ovog rada će svakako ostati netaknuta: da političke stranke u Srbiji, koliko god težile ekonomskim, političkim, privrednim i kulturnim reformama takođe teže i da promene svest ljudi i pogled na svet i njegove glavne dimenzije. Vreme, kao jedna od tih dimenzija je takođe podložna promeni i da njegova (re)konstrukcija predstavlja politički proces koji zahvata i sferu svakodnevnog života običnih ljudi.


Literatura

Antonić, Slobodan. 2007. "Rascepi u Srbiji i ustaljenje demokratije." Sociološki pregled 41 (1): 21-55.
2015. B92. Jun 4. Pristupljeno dana: 6. 22, 2016.
http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2015&mm=06&dd=04&nav_category=11&nav_id=1000520.
Biro, Mikloš. 2005. Homo postcommunisticus. Beograd: Biblioteka XX vek.
Jansen, Stef. 2005. Antinacionalizam. Beograd: Biblioteka XX vek.
Jovanović, Bojan. 2004. Karakter kao sudbina. Beograd: Narodna knjiga Alfa.
Rot, Klaus. 2012. Od socijalizma do Evropske unije. Beograd: Biblioteka XX vek.
—. 2000. Slike u glavama. Beograd: Biblioteka XX vek.
Smit, Entoni. 1999. "Zlatno doba i nacionalni preporod." R.E.Č. 93-110.
Todorova, Marija. 2010. Dizanje prošlosti u vazduh. Beograd : Biblioteka XX vek.
Velikonja, Mitja. 2010. Titostalgija. Beograd: Biblioteka XX vek.
Velmar-Janković, Vladimir. 1991. Čovek s Kalemegdana. Beograd: Biblioteka grada Beograda.
Verderi, Ketrin. 2005. Šta je bio socijalizam i šta dolazi posle njega. Beograd: Fabrika knjiga.




[1] U daljem tekstu, sve navedene izjave političkih lidera će biti preuzete u svom izvornom obliku, onako kako su izvorno navedeni u delu Slobodana Antonića.