Uvod
Prilikom proučavanja i objašnjavanja pojava i
procesa u sferi radnih organizacija, kulturni determinizam je bio dugo
zanemaren. Ipak, od šesdesetih godina dvadesetog veka zastupljena je povećana
svest o uticaju kulturnog okruženja na procese i strukture organizacija (Mojić,
2014: 49). Smatram da proučavanje organizacija u kulturnom kontekstu danas
predstavlja krucijalnu stvar za funkcionisanje istih. Imajući u vidu da je
današnji svet sve više globalizovan, da internacionalne kompanije sve više
funkcionišu u multikulturnoj sredini, vidimo da jedan način organizovanja koji
je (u ovom slučaju) karakterističan za zapadne zemlje, ne može biti efektivno
upotrebljen na ostale. Osnovni problem ovog rada tiče se teškoća proučavanja
organizacija u internacionalnom kontekstu koristeći jednu opštu primenljivu
teoriju na sve slučajeve na svetu. Dakle, ako naglasimo da je organizacija
kulturno determinisana (o čemu će kasnije biti reči), onda nužno moramo
odrediti modele i načine proučavanja kulturnih uticaja na organizacije. U ovom
radu ću najpre prikazati značaj kulturnih obrazaca i na koji način oni oblikuju
organizacije, a zatim ću se baviti proučavanjima Geerta Hofstedea i
njegovim modelom pručavanja kultura.
Kulturni determinizam
Mojić navodi mišljenje Lammersa i Hiksona koji
smatraju da je pitanje „Da li su organizacije kulturno determinisane?“ čisto
retoričko (Mojić, 2014: 49). Mojić
navodi tri načina na koje kulture utiču na funkcionisanje organizacija. Najpre,
direktan uticaj na organizacije imaju politički i pravni sistem, odnosno norme
i vrednosti. Akteri koji imaju moć da utiču na organizaciju postavljaju
standarde kojih se organizacije moraju pridržavati da bi uspešno poslovale.
Dakle, organizacija se kulturno oblikuje da bi bila kompatibilna sa kulturnim
kontekstom. S druge strane, prilikom osnivanja organizacija osnivači delaju
shodno svojim pretpostavkama i izborima o tome kako bi organizacija trebalo da
izgleda i funkcioniše. Da bismo slikovitije ovo objasnili možemo iskoristiti
stav Parsonsa i Etzionija koji kažu da su organizacije socijalne celine koje su
konstruisane i rekonstruisane radi postizanja specijalnih ciljeva. Dakle, sve
organizacije su podređene ordeđenom cilju, odnosno kulturi koja je „propisala“
taj cilj. Na kraju, poslednja tvrdnja se tiče ponašanja i organizovanja
suprotnog od date (dominantne) kulture. Mojić navodi primer elite koja se
ponaša (organizuje) uvek u odnosu na „druge“, što znači da delanje elita
predstavlja reakciju na određenu kulturu, što potvrđuje uticaj kulture na
organizovanje i funkcionisanje organizacija. (Mojić, 2014: 49-50).
Nakon toga što smo utvrdili da kultura itekako
utiče na funkcionisanje organizacija, sada nam se nameće nekoliko pitanja: Na
koji način ćemo proučavati ovakve organizacije? Da li možemo uopšte napraviti
jednu opštu teoriju ili model proučavanja? Naravno, ovo sve možemo spustiti sa
teorijskog na praktičan nivo: Da li uopšte možemo koristiti univerzalne
principe na sve vrste organizacija na svetu? Da li su principi koji se tiču
efektivnog, uspešnog menadžmena zaista univerzalni principi koje možemo
upotrebiti bili gde i pod bilo kojim okolnostima? (Tropmpenaars i Hampden-Turner,
1998: 2)
Posao menadžera na internacionalnom nivou je
itekako zahtevan. Menadžeri moraju prilagoditi svoja kulturna shvatanja i
razumevanja kulturnom kontekstu u kom obavljaju poslovne delatnosti. Znanje o
kulturi zemlje u kojoj menadžer radi je praktično isto onoliko bitno koliko
znanje iz menadžmenta.
Child smatra da će najveći kulturni uticaj biti
na one delove organizacije koji se tiču autoriteta, ponašanja, participacije,
odnosno neformalnog, unutrašnjeg dela organizacija, dok je uticaj na formalni,
spoljni deo manji. (Mojić, 2014: 50). Zbog toga Tropmpenaars i Hampden-Turner
naglašavaju da se prilikom proučavanja ovih pojava ne treba koncentrisati na
spoljne oblike, već na unutrašnje delove i tražiti značenja koja pridaju
pripadnici jedne kulture određenim pojavama, odnosno, u ovom slučaju aspektima
menadžmenta (Tropmpenaars i Hampden-Turner, 1998: 3). Dakle, na primer, osnovno
pitanje se neće ticati da li Holandija ima šest nivoa hijerarhije kao neka slična
firma u Singapuru. Kao što sam i naglasio, spoljne manifestacije nam nisu
toliko bitne, već je bitno koje značenje tim nivoima hijerarhije pridaju Holanđani
i Singapurci? Na kraju, u osnovi rukovođenja možemo videti razlike gde na
jednoj strani imamo lanac komande, a na drugoj porodičnu organizaciju (Tropmpenaars
i Hampden-Turner, 1998: 5).
Znanje o kulturi
postaje centralno mesto za upravljanje internacionalnim organizacijama,
jer ako ispustimo kulturu iz vida organizacija veoma lako može doživeti
neuspeh. Možemo navesti primer u kom je primena nekompatibilnih principa u
jednoj kulturi dovela do veoma negativnih posledica. Naime, jedna Italijanska
firma je primenila savete i principe menadžmenta od jedne vodeće menadžmentske
firme. Ti principi su se ticali reorganizacije firme, odnosno ukidanja
hijerarhije i uspostavljanja jedne vrste koordinatnih mreža – „matriks“
menadžmenta. Naravno, ovo je doživelo neuspeh jer je u Italiji zastupljen
princip gazde/poslodavca kao oca. U slučaju koordinatnih mreža, odnosno
„matriks“ menadžmenta imamo više nadređenih osoba, što je nedopustivo za
kulturni koncept Italije. (Tropmpenaars i Hampden-Turner, 1998: 5)
Proučavanja uticaja kulturnih obrazaca na
organizacije
Videli smo da je znanje o kulturi itekako bitno
kao i njen uticaj i intezitet uticaja na organizacije. Naravno, ovim pitanjem
se bavio određen broj autora: Hofstede, Trompenaars, Hall, Schwartz... Jedan od
principa proučavanja kulture koji su koristili ovi autori je uspostavljanje
dimenzija kulture na osnovu kojih se stvaraju modeli koji se koriste prilikom
istraživanja. Veoma bitna preteča ovim autorima su autori Kluckhohn i
Strodtbeck koji su sproveli jedno od prvih etnografskih istraživanja vrednosnih
orijentacija. Ova dva autora su razvila teorijski okvir koji uključuje pet
dimenzija koje opisuju univerzalne vrednosne orijentacije: shvatanje ljudske
prirode, odnos čoveka prema prirodi, priroda ljudske aktivnosti, odnos prema drugim ljudima, vremenska
orijentacija i shvatanje prostora. Ove dimenzije su uticale na ostale autore i
na njihove modele proučavanja. Ja ću se baviti modelom Geerta Hofstedea jer je
on najviše doprineo razvoju proučavanja kulturnih uticaja na organizacije
(Mojić, 2014: 52).
Geert Hofstede
Geert Hofstede je holandski socijalni psiholog
koji je sedamdesetih godina dvadesetog veka izveo jedno od najvećih
istraživanja koristeći dve vrste anketa u kom je učestvovalo oko 116 000
ispitanika iz 70 zemalja sveta (Pugh i Hickson, 2007: 92). On shvata kulturu
kao „kolektivno programiranje uma koje razlikuje članove jedne grupe ili
kategorije ljudi od druge“ (Mojić, 2014: 52). Takođe pravi poređenje i smatra
da ono što je ličnost za pojednica, to je kultura za ljudski kolektivitet.
Mojić iz navedenog zaključuje da su vrednosti centralni pojam kod Hofstedeovog
modela (Mojić, 2014: 54).
Svoje glavno istraživanje je obavio u saradnji sa
američkom internacionalnom kompanijom IBM. Hofstede je smatrao da je kompanija
IBM najpogodnija za istraživanje jer je imala svoje poslovnice u većini zemalja
sveta. Dakle bitni uslovi su se ispunili: ista kompanija, isti posao i
obrazovanje, ali različite nacionalnosti, odnosno kulture. Anketirano je većina
zaposlenih nezavisno od položaja unutar kompanije, a takođe su ankete
napravljene na 20 različitih jezika (Pugh i Hickson, 2007: 92). Tropmpenaars i Hampden-Turner smatraju da
početna razmišljanja o kulturi i odakle ona potiče možemo zasnovati na sledećem
stavu: kultura predstavlja način na koji grupa ljudi rešava probleme i
razrešava dileme (Tropmpenaars i Hampden-Turner, 1998: 6). Na ovakvoj pretpostavci
je Hofstede izveo dimenzije kulture i on smatra da te dimenzije predstavljaju
osnovne univerzalne probleme sa kojima se součavaju društva, ali za koje su
rešenja različita (Mojić, 2014: 54). Hofstede najpre uočava četiri dimenzije:
1. distancu moći, 2. individualizam, 3. „muške“ naspram „ženskih“ vrednosti, 4.
izbegavanje neizvesnosti. Kasnije dodaje i petu dimenziju – dugoročna
orijentacija naspram kratkoročne.
1.
Distanca
moći – Ona se ogleda u stepenu u kojem manje moćni članovi organizacija
prihvataju da je moć neravnomerno raspodeljena. Dakle, u ovome se ogleda nivo nejednakosti među ljudima koji je prisutan u svim društvima (Mojić, 2014: 55). U društvima sa visokom distancom moći, na primer Francuska i India, biti šef znači ispoljavati moć i održavati jaz između podređenih i nadređenih. Dakle, u ovom slučaju jasno je primetna hijerarhija, i nejednakost je prihvaćena od strane zaposlenih. U drugom slučaju gde je niska distanca moći, na primer Austria i Izrael, nivo nejednakosti je na niskom nivou. Nadređeni i podređeni jedni druge shvataju kao kolege. Oni koji zaista imaju moć pokušavaju da to prekriju i ne koriste (Pugh i Hickson, 2007: 92).
prihvataju da je moć neravnomerno raspodeljena. Dakle, u ovome se ogleda nivo nejednakosti među ljudima koji je prisutan u svim društvima (Mojić, 2014: 55). U društvima sa visokom distancom moći, na primer Francuska i India, biti šef znači ispoljavati moć i održavati jaz između podređenih i nadređenih. Dakle, u ovom slučaju jasno je primetna hijerarhija, i nejednakost je prihvaćena od strane zaposlenih. U drugom slučaju gde je niska distanca moći, na primer Austria i Izrael, nivo nejednakosti je na niskom nivou. Nadređeni i podređeni jedni druge shvataju kao kolege. Oni koji zaista imaju moć pokušavaju da to prekriju i ne koriste (Pugh i Hickson, 2007: 92).
2.
Izbegavanje neizvesnosti – predstavlja stepen u
kom se pripadnici neke kulture osećaju ugroženim u novim neizvesnim
situacijama. U kulturama sa jakim intezitetom izbegavanja neizvesnosti, kao što
su Grčka i Japan ljudi osećaju potrebu za redom i jasnoćom. U ovakvim
situacijama oni se osećaju ugroženo sa povečanim nivoem stresa i anksioznosti.
U kulturama sa niskim intezitetom izbegavanja neizvesnosti, kao što su Danska i
Hong Kong nesigurnosti sadržane u životu čine da se neizvesnosti lakše
prihvataju (Pugh i Hickson, 2007: 93). Mojić dopunjuje ovu
dimenziju i naglašava da na isti način na koji se društva društva bore sa
neizvesnošću putem tehnologije, religije i zakona, tako i organizacije
upotrebljavaju tehnologiju, pravila i rituale u iste svrhe (Mojić, 2014: 55).
3.
Individualizam
– ova dimenzija se odnosi na stepen u kom kultura podstiče individualizam
nasuprot kolektivizmu. U individualističkim kulturama (Britanija, Sjedinjene
Američke Države) naglasak je na ličnoj inicijativi, i postignuću gde svako ima
pravo da iskaže svoje mišljenje. S druge strane, kolektivističke kulture (Iran,
Peru) karakterišu čvrste društvene veze gde su ljudi članovi širih porodica ili
klanova (Pugh i Hickson, 2007: 93).
4.
„Muške“
naspram „ženskih“ vrednosti – Muške vrednosti se odnose na društva u kojima je
podela rodnih uloga jasno izražena. Od muškaraca se očekuje da budu
materijalni, snažni i usmereni na uspeh, dok kod kultura gde prevladavaju
„ženske vrednosti“ zastupljena je manja grubost, umerenost, preplitanje rodnih
uloga i zainteresovanost za unapređenje kvaliteta života.
5.
Dugoročna
orijentacija naspram kratkoročne – ova dimenzija se odnosi zastupljenost i
intezitet vrlina koje s jedne strane ističu istrajnost i štedljivost, dok s
druge ističu se prošlost i sadašnjost, odnosno poštovanje tradicije (Mojić,
2014: 56).
Kao rezultat svojih istraživanja Hofstede je
mogao locirati 40 kultura duž četiri dimenzije. Veoma su bitne dve tačke
prilikom interpretiranja rezultata njegovog istražvanja. Prva tačka naglašava
raspršenost zemalja širom četiri dimenzije, a ne samo u ekstremnim delovima,
što znači da veliki broj kultura nije samo „muška“ kao Italija ili „ženska“ kao
Švedska, već postoje i kulture koje su između ova dva ekstrema, blizu centra
ili mogu „naginjati“ ka jednom od ekstrema. Druga tačka koja je bitna,
naglašava da se položaj određene kulture duž dimenzije zasniva na proseku
ispitanika određene zemlje. Dakle, ne možemo reći da svaki stanovnik jedne
zemlje poseduje karakteristike kulture koja je prohodno opisana jer su
zastupljene individualne varijacije. (Pugh i Hickson, 2007: 93).
Kritike
Hofstedeovog modela
Hofstedeov model je doživeo veliki broj kritika. Naravno,
prvo što se može zameriti je da su istraživanja vršena unutar ogranaka jedne
kompanije IBM-a. Sledeća kritika je vezana za plan istraživanja. Istraživanje
je zamišljeno kao analiza radnih vrednosti, a analiza i zaključci o nacionalnim
kulturama nisu bile planirane na početku istraživanja. Takođe, i kulturne
dimenzije su bile na meti kritičara: najpre je dimenzija izbegavanje
neizvesnosti dovedena u pitanje jer Hofstede nije objasnio zašto su odabrane
tri konkretne stavke iz upitnika kao indikatori. Najviše kritika je pretrpela
dimenzija „muško-ženske“ vrednosti.
McSweeny ističe da su napravljeni metodološki propusti. Po njemu bitno
je naglasiti da je istraživanje koje je imalo 117 000 upitnika bilo obavljeno u
dva talasa ispitivanja što naravno može negativno uticati na istraživanje.
Pored toga što je iskoristio mogućnost da istraživanje obavi u 66 zemalja
sveta, Hofstede sve svoje zaključke izvodi na osnovu podataka dobijenih iz 40
zemalja. Takođe mu se zamera i to što je samo u nekim zemljama imao preko 1000
ispitanika, dok je u ostalim zemljama broj bio znatno manji. Određen broj
kritika je prepoznao i sam Hofstede: anketiranje nije pogodna tehnika za
merenje kulturnih razlika, nacije nisu dobre jedinice za proučavanje kultura, proučavanje
lokalnih ogranaka IBM-a, podaci iz IBM istraživanja su zastareli, broj
dimenzija nije dovoljan da bi mogli da donesemo opšte zaključke (Mojić, 2014:
57-58).
Zaključak
Iako je pretrpeo kritike, Hofstedeov model i
dalje predstavlja najveći doprinos proučavanja uticaja kulturnih obrazaca na
organizacije. Njegovo istraživanje i kritike istraživanja mogu poslužiti kao
odlična osnova za dalja proučavanja.
Videli smo da danas kultura postaje centralna
determinanta od koje zavisi funkcionisanje internacionalnih organizacija.
Funkcionisanje organizacija direktno zavisi od znanja o kulturu u kojoj se
nalazi organizacija. Meni lično, ova oblast je bila veoma interesantna jer ovde
jasno vidim primenu sociologije, kao i antropologije. Mogu zaključiti da
organizacione nauke dosta zavise od znanja koje su stvorile sociologija i
antropologija. Ipak, u današnjem kapitalističkom svetu gde praktično
multinacionalne kompanije i menadžment predstavljaju bastione kapitalizma ova
znanja se koriste zarad što boljeg „upravljanja“ odnosno što efikasnijeg
izvlačenja viška vrednosti. Svoj rad bih završio jednim pitanjem: Da li razvoj
upravljanja organizacijama, odnosno menadžmenta sa sobom nosi i razvoj i održavanje
kapitalizma?
Literatura:
1.
Mojić, Dušan. 2014. Organizacije i (post)moderno društvo. Beograd: Čigoja Štampa.
2.
Pugh, Derek S. and Hickson, David
J. 2007. Great Writers on Organizations, The
Third Omnibus Edition. Burlington: Ashgate Publishing Company.
3.
Trompenaars, Fons. and Hampden-Turner,
Charles. 1998. Riding The Waves of
Culture. Santa Rosa: Nicholas Brealey Publishing Limited.