Autorka: Ivana Dimitrijević
Uvod

Etimologija
Pođimo od
značenja reči, i kratkog pregleda etimologije
pojma. I u grčkom (φυλή) i u latinskom (tribus), a i u srpskom jeziku, radi se o
označavanju organizacije ljudi koja se temelji na zajedničkom poreklu, dakle
srodstvu. Međutim, slična je situacija i u drugim jezičkim grupacijama.
Hebrejska oznaka za pleme (mateh, šebet ili ševet) se shvatala kao oznaka za
konfederaciju više porodica (mišapahot). Ono što je bitno jeste da je latinska
reč “tribus” u moderni engleski i francuski došla preko Biblije, u kojoj je
zamenjivala grčku reč “φυλή”, koja je
stojala kao zamena za hebrejski original.
Što se tiče srpske reči “pleme”,
prema etimološkom rečniku njegovo prvobitno značenje je “ono što se naplodilo”,
i sadrži isti semantem kao latinski “natio”, narod. Prvobitno značenje ove
reči, prema ovom rečniku, sačuvalo se u Crnoj Gori, i označava one ljude koji
“potiču od istog oca” (verovatno srodno izreci “seme i pleme”). Dakle,
pojmovno, naša reč se poklapa sa rečima iz drugih indoevropskih jezika, a
očigledno i sa još nekima. Nekada, u doba prazajednice indoevropskih naroda,
ovaj se pojam mogao slagati sa objektivnim stanjem, tj., zajednice su tada
najverovatnije zaista po zajedničkom poreklu i bile organizovane. “Indoevropsko
pleme bilo je oblik najšire društvene i političke organizacije koja je
postojala u krilu tih naroda pre pojave grada-države.” Prevodioci Biblije sa
različitih govornih područja i u različitim istorijskim periodima su tako
napravili prećutni kompromis, ali i neku vrstu pojmovne zbrke.
Što se tiče
engleskog značenja pojma “tribe”, ono se u početku odnosilo na “grupu osoba
koje čine zajednicu i tvrde da potiču od istog pretka”, da bi se kasnije
proširilo na nova, često oprečna značenja: tako se u jednom rečniku nalazi
definicija plemena koje je socijalna i politička zajednica (ali zajednica koja
je označena sa “community”, dakle društvo bez hijerarhije), a u drugom rečniku
pleme je zajednica pod “upravom poglavice”.
Jasno je da se ove definicije odnose na dva različita tipa plemenske
organizacije koje nalazimo na terenu, a tvrde da se odnose na jednu te istu
stvar. Sa druge strane, svedoci smo i toga da plemena nekada nastaju namerno, veštački, zbog burnih
političkih dešavanja širom sveta koja neretko izazivaju krize identiteta. Sigurno je da se tu ne radi
ni o kakvom zajedničkom pretku, već o kompleksnim kulturnim procesima, iz kojih
nastaju kako plemena, tako i narodi, nacije, rase... Ovo je primer na kome se lepo vide simptomi
“bolesti” ovog pojma, naime, površnost i nedovoljna preciznost onoga što
označavamo, pa samim tim neslaganje onoga što podrazumevamo pod pojmom i onoga
što nalazimo na terenu, u stvarnosti.
Problem dakle
nastaje u moderno doba, kada nauka sebi više ne može dozvoliti da govori o
jednom, a da njen materijal govori nešto sasvim drugo, i potrebno je znati
mnogo više o tome kakva je tačno priroda međuodnosa srodstva i političke
organizacije, da bi se tako pomirila pojmovna određenost i realna situacija.
Sva ta zbrka je primorala antropologe da se pažljivije posvete ovom pojmu,čija
nejasnoća pogađa celu disciplinu jer je u ogromnoj upotrebi u antropološkim
tekstovima.
Promišljanje pojma kroz istoriju
Proučavajući
indijanska plemena, Morgan je bio pionir u promišljanju pojma “pleme”.
On je među prvima uočio da srodstvo dominira društvenom organizacijom
“primitivnih” društava, koja je upravo plemenska, i to je teza koja se i danas
koristi kao važeća. U pozitivističkom maniru, Morgan ređa karakteristike ovog
pojma:
-
pleme je sasvim
organizovano društvo, sposobno da se fizički i normativno reprodukuje;
-
karakteriše ga određeno
ime, narečje ili jezik, uprava i teritorija koju zauzima;
-
odgovara evolutivnom
stadijumu varvarstva
-
dominacija srodstva
-
svi njegovi pripadnici
propovedaju istu religiju i obavljaju iste obrede
-
endogamija (nasuprot
egzogamiji klana)
-
ratobornost i labava
kohezija (rascepkanost)
Skrivenu
logiku funkcionisanja srodstva u ovim društvima treba tražiti u bračnim
pravilima i terminologiji srodstva, propisa i izraza. Srodstvo a samim tim i
plemenska organizacija je, svakako, moralo imati i neki razvojni put, a to je
omiljena evolucionistička tema. Prema Morganu, taj put mora da je počeo kada je
došao kraj stadijumu divljaštva, prvobitnom životinjskom stanju i ničim
sputanom polnom opštenju, nakon koga su se polako počele razvijati određene
zabrane i uvoditi pravila. Sledeća podfaza varvarstva je bila grupni brak
(poligamija), koji je danas potpuno iščezao, i na kraju monogamija. Varvarstvo
i plemenska organizacija nestaju pred dolaskom narednog stadijuma –
civilizacije. U nju se ulazi kada a) pleme prevlada unutrašnje zavade, ratove i
zajedničke interese plemena stavi iznad interesa pojedinačnih klanova, te tako
uspostavi kontrolu nad ljudima; b) ljudi se više ne grupišu po srodstvu već po
teritoriji; c) javlja se privatno vlasništvo.
Od čega se
sastoji jedno pleme? Jedno pleme čini više klanova iliti rodova. Kako nastaje
pleme? Kao posledica rascepkanosti, razlikovanja interesa, ljudi se stalno
sele, i tako nastaju nova svojstva raseljenih, tj stvara se novo pleme.
Jako prosto i
šematski. Međutim, antropolog je zaboravio da antropologija nije jednostavna,
samim tim što anthropos kojeg proučava nije jednostavan, kao i to da
izneti pretpostavku koja na prvi pogled izgleda logična, ne mora biti i tačna.
Tvrdoglavo se
držeći čistog empirizma, komparacije i pregrupisavanja činjenica, Salins
prvo ističe četiri faze razvoja čovečanstva (skupine, plemena, poglavarije,
države), a potom tri (skupine, plemena, država). Koje su po njemu zajedničke
crte plemenskih društava?
1) svako pleme sačinjavaju primarne grupe
koje se sastoje od više porodica koje radi opstanka eksploatišu određenu
teritoriju, i koje su većim delom godine stalno naseljene
2)
višefunkcionalni karakter
odnosa srodstva
3)
svojstvo “strukturne
jednakovrednosti”, što označava činjenicu da sve primarne grupe imaju isti
status u međusobnim odnosima (nema podređenih i nadređenih)
Iako zastupa
ovu tezu o egalitarnosti, njegov materijal govori suprotno. Nezanemarljive su
razlike između plemena sa i bez poglavice i elite, onih u kojima plemstvo
postoji ali učestvuje u proizvodnji ili
ne učestvuje. Na osnovno pitanje “zašto” je to tako, Salinsova metoda teško da
je sposobna da odgovori. Temelje za ovakvu teoriju Salins pronalazi u menjanju
privrede, pre svega u neolitskoj revoluciji i, ne obazirući se za
kontraprimere, on na terenu nalazi potvrde svojoj teoriji. Pri tome, mnoge
njegove teze su takve da se teško ili
nikako ne mogu proveriti, što je vrlo ozbiljan naučni problem.
Modernija razmatranja
Početkom XX
veka javljaju se naučnici koji
pokušavaju da prevaziđu površnost, i zađu malo dublje u problem. Prvi korak ka
tome bila je oštra kritika prethodnih ideja, i njihovo lagano opovrgavanje.
Drugi korak bio je stvaranje novih teorijskih ideja koje treba da objasne
problematični pojam.
Moris
Godelije kaže da se u antropološkim krugovima ovaj pojam javlja u dva
slučaja: a) onda kada treba da označi tip društva, dakle vrstu organizacije
(među kojima su pleme, država, čopor itd...), i b) kada treba da označi stupanj
u razvoju društva, dakle u evolucionističkom diskursu (nije ni čudo što se u
knjigama petacima pleme i mnogi drugi društvemi fenomeni u tom duhu i
serviraju, jer školski programi iz društvenih nauka i dalje ne mrdaju daleko od
evolucionizma). Ovakvo pojednostavljeno viđenje smeta čak i nekim
evolucionistima, a kamoli pripadnicima novijih teorijskih pravaca.
Međutim,
suština je u tome da se možemo složiti da je pojam empirijski ispravan – da, mi
vidimo pred sobom društva koja su organizovana plemenski, i vidimo da u njima
srodstvo ima ogromnu ulogu, ali, ako želimo suštinu, bit stvari, naći
ćemo je u strukturi, a strukturu ne možemo naći u iskustvu, jer iskustvo
je samo privid, površina. Stoga dakle što pojam “pleme” odgovara našim
opažanjima, ali ne i suštini fenomena koji nas interesuje, on taj pojam naziva
bolesnim, a u tome nije jedini.
Svoju raspravu
o ovom pojmu završava konstatacijom da se ne možemo osloboditi poteškoća koje
za sobom povlači sadržaj pojma pleme, ni njegovim izbacivanjem iz upotrebe, ni
žigosanjem onih koji ga i dalje koriste. Jedino rešenje on vidi u stvaranju
novih pojmova, tj. u boljem određenju onih fenomena koji čine, prate, odnose se
sa plemenskom organizacijom. Kada se ti pojmovi oforme, kaže Godelije, sadašnji
pojam “pleme” ostaće bez svog predmeta, i polako će izaći iz akademskog
rečnika.
Morton Frid
zaključuje raspravu u knjizi “The Notion of Tribe” konstatacijom da
razlikuje dve upotrebe pojma pleme: izvornu i sekundarnu. Sekundarna
upotreba označava pleme kao “sekundarni sociopolitički fenomen, koji se javlja
posredstvom 'složenijih društava, prvenstveno država'”, dakle u kontaktu i/ili
pod pritiskom drugih, kako to i biva kad god se radi o formiranju identiteta,
na bilo kom nivou. Frid smatra da je
svako pleme koje danas možemo upoznati
ustvari sekundarno pleme. “Izvorno pleme”, piše dalje Frid, “je, sa
druge strane, kreacija mita i legende, koje se vezuje ili za zlatno doba
plemenitog divljaka (...), ili je to uvrnuta mapa pakla koja je projekcija
našeg sopstvenog sveta razorenog ratom.”, aludirajući na popularne, nedokazive
stavove Rusoa i Loka o prirodi prvobitnih zajednica. Frid napominje da stoga
treba ostaviti izvornu upotrebu po strani, te ne obazirati se na stereotipe i
iracionalne predstave, već sagledavati realnost kakva jeste, te i pleme u
njegovom realnom, trenutnom stanju.
Na kraju bih
se pozabavila jednim teoretičarom etniciteta, Antonijem Smitom. On
navodi 6 karakteristika onoga što naziva “etnijom”, tj etničkom zajednicom:
1)
kolektivno vlastito ime
2)
mit o zajedničkim precima
3)
zajednička istorijska
sećanja
4)
jedan ili više
diferencirajućih elemenata zajedničke kulture
5)
povezanost sa određenom
“domovinom”
6)
osećanje solidarnosti među
(većinom) članova
Već na prvi
pogled je jasno da ove karakteristike veoma liče na trenutno određenje pojma
pleme, a interesantno je da Smit tu reč ne koristi, niti ga ima u indeksu
njegove knjige. Pleme bi, po njemu, bilo samo jedna od etnija. Napominje da su
sve osim četvrte stavke izrazito subjektivnog karaktera. Na primer, mitovi su
za opstanak jedne zajednice izuzetno bitni, čak kaže da se zajednice teško bez
njih održavaju, i njihova funkcija održanja kohezije grupe je mnogo bitnija od
njihove istinitosti ili lažnosti. Pa čak i sama četvrta stavka, iako se radi o
objektivno vidljivim razlikama (običaji, boja kože, jezik, vera), opet je u
nekoj meri subjektivna, jer mi određujemo šta je važno za naš identitet, a šta
ne.
Identitet i stereotipi
Smit govori o još nekoliko stvari vezano za pleme, identitet i
pojedinca. On kaže da su kategorije i
uloge koje čine svako individualno “ja”:
1)
kategorija pola
2)
kategorija prostora ili
teritorije
3)
društveno-ekonomska, tj
klasna
4)
verska
Jasno je da su
mnoge od ovih kategorija utvrđene životom u plemenu, te se da zaključiti da
pored brojnih funkcija pleme u velikoj meri učestvuje u formiranju
identiteta pojedinaca, što doprinosi njihovom vezivanju, u svrhu održanja i
reprodukcije njihovog zajedničkog života. Sa ovim stavovima složiće se i američka antropološka
škola kultura i ličnost, a to otvara čitavo jedno polje problema za
istraživanje, problema koji razmatraju međuodnos identiteta koji nameće pleme,
i pojedinca sa svojim ličnim identitetom, koji pristaje ili ne pristaje da se identifikuje
sa plemenom.
Takođe, Smit
kaže i da identitet etnije, (dakle i plemena) jača ako je grupa ugrožena, i
tada dolazi do: stvaranja države, vojne mobilizacije, organizovane vere. (Vrlo
je interesantno što i Firt smatra veoma sličnu stvar, a nijedan od ove dvojice
se ne pozivaju jedan na drugog.) Jasno je da se u toj situaciji na obe strane
stvaraju stereotipi, pa pojam pleme ume u modernom javnom diskursu poneti kako
negativne tako i pozitivne stereotipe. U zemljama tzv. Trećeg sveta, pleme se
koristi u pežorativnom kontekstu, te se “plemenskim” označavaju one zajednice
koje su tobože “nesposobne” da osnuju državu, koje njihov “plemenski karakter”,
primitivizam i nesloga u tome smetaju. Da li je njihov plemenski karakter
zaista kočnica ka ostvarivanju državnosti, ili se on koristi kao sredstvo
namernog i prikrivenog izazivanja ratova i haosa radi bolje manipulacije, ili
oba, to je drugo i teško pitanje. Frid, sa svoje strane, tvrdi da plemenska
organizacija, ni u zemljama Trećeg sveta, niti bilo kada i bilo gde nije sama po
sebi kočnica uspostavljanja centralizovane vlasti. Ono što postaje sve
očiglednije jeste i da se u skorije vreme, ne samo prostim i primitivnim,
već se ove zajednice smatraju i opasnim
po “svetski poredak”, samim svojim odbijanjem da se asimiluju i odbace svoje
kulturne, političke i društvene obrasce, te se u očima Zapada, ukoliko uđu u
konflikt sa njim, lako izjednačavaju sa teroristima, kriminalcima, jereticima
itd. To je ustvari priča o sudaru globalnog i lokalnog.
Sa druge
strane tu su i pozitivni stereotipi, kojima se “plemenski” narodi prikazuju kao
topli, prijateljski nastrojeni ljudi, nasuprot hladnim eksploatatorima sa
Zapada.
Videli smo da
je pleme veoma problematičan pojam. Ipak, čini se da se u modernijoj
antropologiji polako ide ka konsenzusu o tome šta je pleme, i kako ga
objasniti. Dok Godelije govori kako moramo dublje proučiti (u nedostatku boljeg
termina) “plemenska društva”, Firt praktično samo drugim rečima napominje istu
stvar: da se treba ostaviti spekulisanja, i okrenuti se ozbiljnom proučavanju
realnog stanja stvari. Ono što je interesantno, iz oblasti proučavanja
etniciteta stiže “pozadinska voda” - imenujući fenomene drugačije, teoretičari
etniciteta izgleda da dokazuju da raniji mislioci, koji se danas optužuju za
površnost i diskredituju, nisu mnogo pogrešili, već su samo proučili i
proglasili suštinskom subjektivnu, ujedno i najuočljiviju dimenziju
plemena. Ako je to tačno, moraćemo da priznamo da su ti raniji mislioci,
generalno, u nekom pre etnografskom nego etnološkom smislu, ipak bili u pravu,
samo nisu obuhvatili ceo problem. Moderna nauka se okreće onome što je manje
uočljivo a suštinsko društvenim fenomenima, i izgleda da ćemo u budućnosti
steći celovitiju sliku o plemenskim društvima.
Literatura
Bošković, Aleksandar. 2014. Antropološke
perspektive. Beograd: Institut društvenih nauka.
Fried, Morton. 1975. The
Notion of Tribe. Menlo Park: Cummings Pub. Co.
Godelije, Moris. 1982. Antropologija i marksizam. Zagreb:
Školska knjiga.
Skok Petar. 1971-1974. Etimologijski
rječnik hrvatskoga ili srpskoga jezika. Zagreb: Jugoslovenska akademija
znanosti i ujmetnosti.
Smit, Entoni. 1998. Nacionalni
identitet. Beograd: Biblioteka XX vek.