Uvod
U ovom istraživanju baviću se društvenom angažovanošću rokenrol muzike na teritoriji Republike Srbije u drugoj deceniji 21. veka. Rokenrol je žanr popularne muzike[1] koji je nastao i razvio se na teritoriji Sjedinjenih Američkih Država krajem četrdesetih i početkom pedesetih godina dvadesetog veka. Fenomen rokenrola se gradio kroz odabir elemenata koji će biti prepoznati kao „esencijalni” – elektrifikacija instrumenata, inovacije u izvođenju muzike i ponašanju kako izvođača, tako i publike, isticanju tele-snosti kroz pokret i odevanje, ideje buntovništva protiv ustaljenih normi itd. (Ristivojević, 2013: 2). Ovaj pojam ću koristiti u najširem mogućem smislu, dakle kad kažem rokenrol podrazumevam i sve njegove podžanrove. Mislim da nije neophodno, u skladu sa potrebama istraživanja, praviti razliku između samih podžanrova rokenrola kakvi su indie rok, pop-rok, hard rok, pank-rok i slično. Cilj mi je da ustanovim da li je ova vrsta muzike, kao takva, i dalje društveno angažovana na ovoj teritoriji u ovom vremenskom trenutku.
Odluku da se bavim konkretno ovom temom donela sam imajući u vidu trenutnu situaciju u državi (smanjenje plata i penzija, cenzuru medija, rušenje građevinskih objekata u Savamali, izložbu Necenzurisane laži itd). Obzirom na to da ovakve i slične vrste događaja, kao i ekonomske krize, oružani sukobi (bilo kakvi oblici lakše ili teže krize u državi dakle) sa sobom povlače reakcije u delima popularne kulture kao i da je rokenrol, skoro od samog svog nastanka, ukazivao na probleme države iz koje su bili njegovi izvođači, pa često i bio pokretač raznih akcija i protesta i nosilac ideje buntovništva protiv ustaljenih normi, zanimalo me kako se "ponaša" rokenrol scena u ovakvoj situaciji danas. Smatram da odgovor na ovo pitanje najbolje mogu pronaći kroz razgovor sa samim ljudima koji su deo ove scene, zato sam se i odlučila na razgovor sa mladim rokenrol muzičarima kroz čije odgovore ću moći da steknem uvid u samu rokenrol scenu u Srbiji, jer se oni, pored toga što prave sopstvenu muziku i pišu tekstove pesama, kreću u "rokenrol krugovima" i dobro su upoznati sa svim odlikama, kao i problemima, scene danas.
Dobar primer za društvenu angažovanost rokenrol muzike može se naći već ubrzo nakon samog početka nastanka ovog žanra muzike. Naime, mislim na period šezdesetih godina prethodnog veka odnosno na period Vijetnamskog rata[2]. U drugoj polovini šezdesetih godina, izvođači popularne muzike započeli su snimanje pesama koje su reflektovale njihovo neodobravanje ovog rata i na kraju postale poseban, novi oblik protesta (Hopkins, 2012: 1). Neki od primera ovakvih
pesama su: Bob Dilanova - “The
Times They Are A-Changin"[3]
(1963), Džon Lenonova - “Give Peace a Chance”[4]
(1969) i Edvin Starova - “War”[5]
(1969). Takođe, muzički festival Woodstock koji se održao pod nazivom
"Three days of peace and music"[6]
(1969), bio je najuticajniji muzički događaj toga vremena. Na ovom događaju su
svirali mnogobrojni rok muzičari (među njima i Džimi Hendriks) što je bio jedan
od razloga visoke posećenosti (nekoliko hiljada ljudi je prisustvovalo
festivalu) kao i popularizacije ovog pitanja. Činjenica da je dosta velikih
muzičkih imena toga vremena učestvovalo u ovom, po Hopkinsu, novom obliku
protesta, pomogla je da pitanje Vijetnamskog rata i učešća Amerike u njemu dođe
do velikog broja ljudi. U ovim događajima kao i u stvaranju pesama su učestvovali
najviše rokenrol muzičari, tako da je rok muzika u ovom periodu bila pokretač
protesta sa antiratnom, mirovnom porukom. Iz ovog primera možemo videti da
postoji potencijal u ovom muzičkom žanru za društveni angažman i za, u najmanju
ruku, poziv na promene i kritiku društva, vlasti, države, rata i slično.
U
nastavku teksta, pre nego što pređem na teorijski okvir istraživanja, navešću
još dva primera društvenog angažovanja rokenrol muzike odnosno rokenrol
muzičara, ali ovog puta ću se fokusirati na teritoriju Republike Srbije. Prvi
primer je antiratni (kao
i antirežimski) angažman
rokenrol muzičara devedesetih godina, a drugi će se fokusirati na pokušaje[7]
društvenog angažmana u drugoj deceniji 21. veka. Najviše ću se fokusirati na
dve pesme (jedna je izašla 13. septembra 2015. a druga 19. aprila 2016) koje
konkretno kritikuju premijera Republike Srbije Aleksandra Vučića.
Ne računajte na nas[8]
Devedesetih godina na vlasti u
Srbiji je bila Socijalistička partija Srbije (SPS), a predsednik države je bio
Slobodan Milošević[9]. Po mišljenju Erika Gordija glavne strategije
kojima se ovaj režim služio kako bi opstao na vlasti, bile su smeštene
u svakodnevnom životu, odnosno u razaranju alternativa, političkih,
društvenih, informativnih, kulturnih a u okviru njih i muzičkih. Režim
je nastojao da u okviru svojih moći učini da alternative budu nedostupne,
tako što je pokušao da zatvori sve protoke informacija, izražavanja,
društvenog života (Gordi, 2001: 15). Zatvaranje protoka informacija je
pomogla kontrola medija od strane režima. U ovom periodu dolazi i do početka
raspada Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (SFRJ) koji je bio
praćen političkim, ekonomskim a na kraju i oružanim sukobima. Raspad države je
započeo 1991. i skoro od samog početka bio je praćen oružanim sukobima na
teritoriji Hrvatske i Bosne i Hercegovine, a u sukobima je, pored ove dve
države, učestvovala i Srbija.
U
ovakvoj atmosferi je 1992. nastao superbend Rimtutituki sastavljen od članova
tri, već popularna, rokenrol benda - Električni Orgazam, Ekatarina Velika i
Partibrejkersi. Članovi ovog benda su bili: Zoran Kostić "Cane", Nebojša Antonijević "Anton", Borko Petrović, Srđan Gojković "Gile", Goran Čavajda "Čavke", Zoran Radomirović "Švaba", Ljubomir Jovanović "Jovec" i Milan Mladenović[10]. Ideja za formiranje benda se stvorila u
Beogradu za vreme potpisivanja peticije protiv ratne mobilizacije. Prva akcija
ovog sastava je bila vožnja kamionom[11] centrom Beograda i izvođenje pesme "Slušaj 'vamo"[12] (poznate i kao "Mir, brate, mir"). Članovi benda su se odlučili
za promociju pesme na ovakav način (sviranje na kamionu i vožnja kroz grad) jer
nisu dobili dozvolu od vlasti da sviraju uživo. Pesma koju su promovisali je
vrlo jasno kritikovala besmislenost rata i pozivala na mir kroz stihove kao što
su sledeći: "Mir je najlepša devojka / Koju ne može
imati svako" i "Suviše si
mlad / Da bi
popio 'lad / Ispod šlema / Mozga nema". U poslednja dva stiha
jasno pokazuju da režim "igra" na to da ljudi ne razmišljaju previše
o svemu što se dešava kao i da je zbog toga lako manipulisati masama što je i
postizano uz pomoć medija koje je kontrolisao režim (kao što već znamo ponovo
oživljeni nacionalizam uz pomoć turbo-folka je poslužio za ratnu mobilizaciju
ljudi[13]).
Za drugi nastup su dobili odobrenje vlasti, pa je koncert
pod nazivom "S.O.S. mir ili ne računajte na nas"[14] održan u martu 1992. na
Trgu republike u Beogradu. Sa snimka koncerta se može videti da je posećenost
bila velika što je samo pokazatelj da je veliki broj ljudi ustvari i bio za mir
i protiv rata, kao i da su ovakve vrste akcija prijemčljive jer ljudi dolaze na
koncert benda koji vole, postoji element uživanja u muzici, a istovremeno i
šalju određenu poruku režima i iskazuju svoje nezadovoljstvo trenutnom
situacijom. Jedan član benda je bio obučen u vojničku uniformu i na glavi je
imao šlem ali na šlemu su bili iscrtani šareni cvetovi. Ovo je bila direktna
referenca na hipi pokret kao i na antiratne proteste koji su se dešavali
tridesetak godina pre ovog koncerta kao reakcija na učešće Sjedinjenih
Američkih Država u Vijetnamskom ratu. Jasno je da su članovi ovog benda bili
vođeni hipi ideologijom čija je glavna parola i bila poziv na mir. Lenon je
pevao "Give peace a chance" a
članovi benda Rimtutituki su samo želeli "Mir, brate, mir". Uz poziv na mir i na prestanak oružanih
sukoba, ove akcije su bile i direktna kritika režima Slobodana Miloševića koji
je aktivno propagirao rat kao rešenje i pozivao na učešće u njemu.
Bend Rimtutituki i akcije koje su oni, za vreme svog
postojanja, izveli su dobar primer onoga što rokenrol muzika može da učini ako
se njeni izvođači angažuju. I svirka sa kamiona i koncert na Trgu republike su
izveli ljude na ulice koji su slušajući bend pružili podršku porukama koje je
slao, a istovremeno izrazili neslaganje sa odlukama tadašnje vlasti. Dakle,
ovde vidimo da rokenrol može da motiviše ljude i da ih, bukvalno, izvede na
ulice u borbi za određenu ideologiju u ovom slučaju mirovnu.
Diktatore[15]
Kao prvi primer društvene angažovanosti rokenrol muzike u
Srbiji danas (u drugoj deceniji 21. veka) navela bih pesmu benda Six Pack -
"Bože čuvaj premijera"[16]. Pesma, čiji naziv jasno
aludira na britansku nacionalnu himnu "God Save the Queen"[17] ili, verovatnije, na
obradu ove pesme od strane britanskog pank benda Sex Pistols pod istim nazivom,
izašla je u septembru 2015. godine. Stihovi: "Bromazepami nude se sami / Da ublaže u grlu kost
/ Nema je rulja od straha što kulja / Sistem je efikasno prost", služe da prikažu
stanje u državi i strah ljudi koji u njoj žive. Refren pesme je direktno
usmeren na premijera Republike Srbije Aleksandra Vučića i glasi: "Bože čuvaj premijera / Pred kojim je karijera
/ Šefa logora / Sodoma i Gomora". Ceo tekst pesme je direktna kritika premijera i njegove
vlade. Pesma na YouTube-u ima oko 50 000 pregleda što može biti
indicija toga da je stigla samo do ljudi koji su već bili fanovi benda, i nije
dobila prostora u javnosti i medijima.
Druga pesma koju bih pomenula je pesma beogradskog rok
benda Dža ili Bu - "Diktatore"[18]. Kao i pesma "Bože
čuvaj premijera" i ova pesma je takođe pretežno kritika samog premijera,
što se može i videti iz stihova koji su napisani kao direktno obraćanje
premijeru: "Svakog dana na tv-u žvali, bali / Iza njega tamo neki
mali / (mali super mali) / Pinokio, pinokio što te stoka hoće / Za njih si anđeo, za mene si Pinoče". Pesma je izašla pred
vandredne parlamentarne izbore održane u aprilu 2016. godine, i na kraju spota
stoji poruka benda koja glasi: "Izađi i glasaj protiv diktature".
Kroz ovu poruku možemo videti direktan poziv na akciju, u ovom slučaju
konkretan izlazak na izbore i glasanje protiv diktature (tj. protiv Srpske
Napredne Stranke - SNS), koja odražava tendencije društvenog angažmana rokenrola
koje je imao devedesetih godina prethodnog veka. Ali, za razliku od
devedesetih, ta akcija se nije dogodila - SNS je opet odnela većinu na
izborima. Najzanimljiviji podatak vezan za ovu pesmu je tekst koji stoji na
YouTube-u kao opis pesme: "Pesma nastala ubrzo posle Sabljarevog hapšenja
zbog ugrožavanja bezbednosti premijera". Nebojša Simeunović Sabljar je
gitarista i jedan od osnivača benda Dža ili Bu. Pokušala sam da od samog benda
dobijem dodatno pojašnjenje zbog čega je tačno Sabljar hapšen ali odgovor nisam
dobila. Mogu samo pretpostaviti da je hapšenje bilo povezano sa kritikom
premijera na nekoj od društvenih mreža (ovo pretpostavljam jer su već poznati
slučajevi privođenja ljudi na saslušanje zbog kritikovanja premijera na
Tviteru) ili možda čak i zbog nekog komentara na samom koncertu benda.
Možemo uočiti da su i pesma "Bože čuvaj
premijera" i pesma "Diktatore" najviše usmerene na kritiku samog
premijera Aleksandra Vučića. Iz ovoga možemo zaključiti da oba benda (i Six
Pack i Dža ili Bu) identifikuju premijera kao personifikaciju svih problema
koje oni pronalaze u državi trenutno, pa se tako kritika njega može shvatiti i
kao kritika konkretno njega ali i kao kritika stanja u zemlji.
Zanimljivo je pomenuti da i incijativa Ne da(vi)mo
Beograd[19] koristi rokenrol muziku u
svojim protestima zbog rušenja u Savamali. Rušenje u Savamali, u Beogradu, se
odigralo u izbornoj noći (24. aprila 2016. godine) kada su srušeni objekti na
čijem mestu je planirana izgradnja "Beograda na vodi". Dok su objekti
rušeni, prolaznici kao i čuvar jednog od objekata su vezivani od strane još
uvek neidentifikovanih osoba sa fantomkama. Ovaj događaj je izazvao veliku i
burnu reakciju među pristalicama incijative Ne da(vi)mo Beograd (kao i među
stanovnicima Republike Srbije što se može primetiti po posećenosti protesta) pa
su tako organizovani protesti povodom ovog rušenja. Do sada je organizovano pet
protesta (šesti je najavljen za 29. septembar 2016. godine) na kojima je
učestvovalo više desetina hiljada ljudi[20]. Interesantno je što je
od trećeg protesta grupa muzičara počela da izvodi pesmu "Ay Carmela"
(verziju Darka Rundeka[21]) uz par izmenjenih
stihova[22]. Pa je tako "Mi nemamo avione /
Tenkove ni kamione / Ay Carmela / Nestaje nam municije" postalo "Mi nemamo avione / Fantomke i kamione / Ay Carmela / Nestaje vam policije", a "Ne mogu nam bombe ništa / Ni oluja niti kiša" je prešlo u "Ne mogu nam kule[23] ništa / Ni oluja ni Siniša[24]". Interesantno je primetiti da i u ovom slučaju rokenrol muzika igra važnu ulogu u građanskim protestima, iako ovi protesti nisu pokrenuti od strane samih muzičara već je uzeta poznata antifašistička pesma (konkretno njena izvedba od strane Darka Rundeka i Cargo Tria) i prilagođena situaciji. Korišćenje ove pesme mi je privuklo pažnju jer nije izabrana neka nova pesma koja kritikuje državu (iako postoje i danas takve pesme, kao što sam i istakla ranije u tekstu) već jedna "stara" pesma koja nije čak ni nastala u ovoj državi već u sasvim drugom vremenskom i prostornom kontekstu[25].
Tenkove ni kamione / Ay Carmela / Nestaje nam municije" postalo "Mi nemamo avione / Fantomke i kamione / Ay Carmela / Nestaje vam policije", a "Ne mogu nam bombe ništa / Ni oluja niti kiša" je prešlo u "Ne mogu nam kule[23] ništa / Ni oluja ni Siniša[24]". Interesantno je primetiti da i u ovom slučaju rokenrol muzika igra važnu ulogu u građanskim protestima, iako ovi protesti nisu pokrenuti od strane samih muzičara već je uzeta poznata antifašistička pesma (konkretno njena izvedba od strane Darka Rundeka i Cargo Tria) i prilagođena situaciji. Korišćenje ove pesme mi je privuklo pažnju jer nije izabrana neka nova pesma koja kritikuje državu (iako postoje i danas takve pesme, kao što sam i istakla ranije u tekstu) već jedna "stara" pesma koja nije čak ni nastala u ovoj državi već u sasvim drugom vremenskom i prostornom kontekstu[25].
Za kraj uvodnog dela, pomenula bih i rokenrol bend za
koji smatram da je trenutno najviše društveno angažovan, novosadski sastav Red
Union. Pored angažmana na društvenoj mreži Fejsbuk[26] gde često kritikuju državu
i režim ali i nacionalizam (recimo oštro su osudili rehabilitaciju Dragomira
Mihajlovića koja se dogodila sredinom prethodne, 2015, godine), promovišu
antifašističke ideje i pozivaju na toleranciju (kroz podršku prvom trans prajdu
u Srbiji koji se odigrao u septembru 2015. godine); angažovani su i na
sopstvenim koncertima gde dele nalepnice sa porukama tipa: "Država je
organizovani kriminal" i "Reforme? Ne! Mi smo za revoluciju".
Potonji angažman je u saradnji sa Sindikalnom konfederacijom
"Anarhosindikalistička inicijativa"[27]. Uprkos trudu da se čuju i
da iskažu svoj stav, bend Red Union ne dobija dovoljno prostora u medijima pa
tako sve njihove poruke ostaju ograničene na fanove koji ih prate na društvenim
mrežama i koji posećuju njihove nastupe.
Teorijski okvir
Obzirom na to da je rokenrol nastao kao deo popularne
muzike koja je, nadalje, deo popularne kulture, na početku ovog dela rada ću se kratko osvrnuti na
sam pojam popularne (odnosno masovne) kulture. Najopštije prihvaćeno značenje
pojma masovne kulture odnosi se na pojave savremenog prenošenja
identičnih ili analognih sadržaja koji teku iz malobrojnih izvora
ka velikim masama primalaca kao i na jednoobrazne forme zabavne,
zabavljačke delatnosti velikih masa ljudi (Kloskovska, 1985: 73).
Za njen opstanak su se kao ključni izdvojili masovni mediji preko kojih su se
ova kutlura i prenosi. Još od samog nastanka, kao jednog od sporednih
proizvoda industrijske revolucije, bila je predmet kritika koje su dolazile
pre svega iz intelektualnih krugova društva, tako da se ona često poistovećuje
sa vulgarnom kulturom, odnosno kulturom najnižeg nivoa. Stoga, ja se
opredeljujem za korišćenje pojma popularna kultura, koji ima slično
značenje kao i pojam masovna kultura ali ima drugačiji odnos prema
predmetu o kojem se govori. Ovaj odnos može biti ili neutralan (bez
iskazivanja vrednosnog stava) ili još češće afirmativan (popularna
kultura je nešto pozitivno). Karakteristično za pojam popularne
kulture je napuštanje pojma mase kao i odbacivanje pretpostavke o
pasivnosti potrošača, kojima se pridaje sposobnost ispoljavanja
kreativnosti i aktivan odnos prema sadržajima ove kulture. Jedan
od predstavnika ovakvog stanovišta je Džon Fisk. On vidi popularnu
kulturu kao proces, njena značenja nikada ne mogu biti indentifikovana
u samim sadržajima jer se oni aktiviraju i dobijaju svoje značenje
jedino u društvenom kontekstu i kroz društvene odnose (Fiske, 1989:
3). Kao što je već navedeno, pojam popularne kulture se može upotrebljavati
na dva glavna načina. Jedan popularnu kulturu poistovećuje sa pojmom
masovne kulture (Kloskovska) i pridaje joj negativno značenje, dok
drugi popularnu kulturu određuje kao neutralnu ili čak pozitivnu
pojavu i ostavlja prostor za aktivnost publike prilikom tumačenja
sadržaja ove kulture (Fisk). Može se zaključiti da sadržaji popularne
kulture podrazumevaju niz značenja koja su im autori dali, ali i da
su u određenoj meri otvorena za interpretaciju od strane korisnika.
U svom istraživanju sam se fokusirala na oba aspekta rokenrola kao dela
popularne kulture - i na značenja koja mu sami autori daju (svi ispitanici su
bili rokenrol muzičari koji pišu tekstove i muziku za svoje bendove) ali i na
interpretaciju od strane korisnika (jer su ispitanici govorili o svom tumačenju
rokenrol scene u Srbiji danas i njenim sadržajima).
Nadalje,
ovoj temi pristupam iz ugla sociologije umetnosti čiji je glavni predmet da
prouči uzajamni odnos i uslovljenost između društva, s jedne, i umetnosti, s
druge strane (Ilić, 1987: 126). Ova grana sociologije se trudi da prouči
socijalni karakter umetnosti (sama umetnost, po nekim definicijama[28],
i ima određene socijalne momente - pa tako te defenicije naglašavaju značaj
društvene svesti shvatajući samu umetnost kao određeni oblik društvene svesti).
Kao najveće ograničenje sociologije umetnosti navodi se to što ona ne može da
objasni umetnost u celini zato što u umetnosti proučava samo ono što je u njoj
uslovljeno društvom i što je u društvu uslovljeno umetnošću (Ilić, 1987: 127).
Iako je navedeno ograničenje sociologije umetnosti, evidentno slabost kad dođe
do sveobuhvatnog objašnjenja umetnosti, smatram da ova karakteristika neće
predstavljati ograničenje u mom radu jer ću se ja baš i potruditi da se
fokusiram na onaj deo umetnosti (konkretno rokenrola) koji je uslovljen
društvom ili na onaj deo koji utiče na društvo. Umetnost shvaćena kroz prizmu
sociologije umetnosti može se lako povezati sa pojmom društveno angažovane
umetnosti. Društveno angažovana umetnost se najčešće definiše preko svog
kontrasta sa "l'art
pour l'art"[29] koja izbegava svako moralno opravdanje i odbacuje ideju da je svrha umetnosti da služi eksternom cilju sa visokim moralnim aspiracijama (Martinez, 2007: 1). Dakle, društveno angažovana umetnost tj. društveno angažovana muzika se doživljava kao dijametralna suprotnost konceptu "l'art pour l'art" dok, istovremeno, sa sobom i povlači kompleksan odnos između samog muzičara (koji se može posmatrati kao odašiljač poruke) i slušaoca (koji je primalac poruke). Fenomen angažovane muzike biva posebno jak nakon velikih socijalnih i politčkih kriza (Martinez, 2007: 3). Takođe, koncept društveno angažovane muzike se može posmatrati i kao vrsta društvenog (ali i semiotičkog) otpora onih bez moći prema moći moćnika[30]. Autorka
(Patricia Martinez, 2007) navodi primere teorija koje su bazirane na shvatanju
muzike kao komunikatora (Martinez, 2007: 3):
1. Muzika
kao socijalna kritika i estetska deskripcija društva i kulture kao dela tog
društva. (Theodor W. Adorno)
2. Estetizacija politike. (Walter
Benjamin)
3. Dvostruka funkcija angažovane muzike: kao
funkcionalne efikasnosti i kao individualne ekspresivne internalizacije. (Carl
Dahlhaus)
4.
Muzika kao
medijum za suočavanje sa globalizacijom. (Oscar Bazán)
5.
Muzika kao dubinsko ogledalo pojedinčeve
duše. (Louis Armstrong)
Na kraju
ovog dela bih se pozvala na France Vrega (1991) i njegovo shvatanje ideoloških
antiaparata. Da bi se ovaj pojam razumeo, prvo se treba upoznati sa pojmom
ideoloških aparata obzirom na to da su ideološki antiaparati "druga strana
medalje". Vreg ideološke aparate definiše kao nosioce procesa političke
socijalizacije i ideološke homogenizacije (Vreg, 1991: 241). On smatra da su
glavni deo ideoloških aparata, u razvijenim društvima, sredstva masovnog
opštenja odnosno masovni mediji. Pošto informacija i ideologija imaju funkciju
stablizovanja strukture moći, država u sredstva masovnog opštenja ugrađuje
sisteme selekcije, razne oblike cenzure i samocenzure pa tako država i politčke
stranke kontrolišu sve što se pojavljuje u masovnim medijima (Vreg, 1991: 242).
Vreg se poziva na Therborna (1980) i njegovu shemu ideoloških aparata koja je
predstavljala novinu upravo time što je uvažavala i antiparate podređenih
klasa. Ideološki antiaparati odražavaju interese i programe drugih (onih koje nisu
vladajuće) klasa i predstavljaju alternativnu strukturu poruka koja sa
različitom oštrinom ispoljava kritiku podređenih klasa i tako reaguje na akcije
i mere vlade komunicirajući političku rezistenciju protiv vladajuće političke
misli i ideologije (Vreg, 1991: 243). Iako Vreg zastupa tezu da "u
građanskom društvu ideološke antiaparate formiraju stranke radničke klase, levi
sindikati i druge političke i kulturne organizacije (konkretno u medijima ih
vidi kao dnevnike, nedeljnike, časopise, radio stanice i slično)" (Vreg,
1991: 243), ja ću, u ovom radu, posmatrati društveni angažman rokenrol muzike
kao vid delanja ideoloških antiaparata. Smatram da je opravdano posmatrati
rokenrol muziku kroz prizmu ideoloških antiaparata jer je, kao što je već
prikazano u uvodu ovog rada, neretko predstavljala oštru kritiku i komunicirala
političku rezistenciju protiv vladajuće političke misli i ideologije a to i
jeste suštinska odlika ideoloških antiaparata.
Ciljevi i hipoteze istraživanja
Ciljevi
i iz njih proizašle hipoteze nam pomažu da konkretnije i preciznije odredimo
sam predmet istraživanja. Oni su, takođe, povezani sa teorijskim okvirom
istraživanja a uslovili su pitanja koja sam koristila kao smernice za razgovor
u intervjuu.
Cilj 1: Utvrditi
glavnu tematiku tekstova rokenrol pesama koje pišu ispitanici.
Hipoteza 1: Kao glavne teme će se izdvojiti: ljubav (veze, patnja,
"slomljena srca" i slično), emocije samih muzičara (tuga, bes, sreća)
i događaji iz njihovog okruženja (kako vezani za njihov lični život tako i
povezani sa dešavanjima u državi).
Cilj 2: Ispitati koja je glavna
motivacija ispitanika za bavljenje ovim muzičkim žanrom.
Hipoteza 2: Ljubav prema muzici, primarno, a,
sekundarno, ekonomski profit i potreba da se iskažu svoji stavovi i emocije.
Cilj 3: Odgovoriti na pitanje da li
su ispitanici upoznati sa pojmom društvenog angažmana i kako ga definišu.
Hipoteza 3: Ispitanici su upoznati sa ovim pojmom
i najviše ga povezuju sa kritičkim pristupom društvu.
Cilj 4: Ispitati kako ispitanici percipiraju
stanje rokenrol scene u Srbiji danas.
Hipoteza 4: Ispitanici doživljavaju scenu kao aktivnu
uz puno mladih ljudi spremnih da rade ali uz nedovoljno podrške i prostora u
medijima usled čega ostaje neprimećena.
Cilj 5: Ustanoviti da li ispitanici misle da rokenrol muzika
treba da se bavi političkim temama kao i da li u njoj vide potencijal da dovede
do društvenih promena.
Hipoteza
5: Ispitanici smatraju da rokenrol treba suptilno da se bavi ovim temama
ali u njemu postoji potencijal da se, ako ništa, pokrene razgovor o određenim
temama koje sami muzičari smatraju bitnim.
Cilj 6: Ispitati
stav da je rokenrol danas podlegao zakonima tržišta pa tako muzičari stvaraju
samo onakvu muziku koja se na tržištu potražuje.
Hipoteza
6: Ispitanici će izraziti slaganje sa ovim stavom.
Metod istraživanja i instrument razgovora
Za potrebe ovog kvalitativnog istraživanja,
najprikladniji metod bio je intervju tj. razgovor. Pod naučnim razgovorom (ili
intervjuom) se podrazumeva svako prikupljanje podataka putem govornog opštenja,
s ciljem da se dobijena obaveštenja upotrebe u naučne svrhe (Milić, 1996: 478).
Ovaj metod istraživanja se vodi osnovnim etičkim načelima koja treba imati u
vidu pri svakoj vrsti naučno zasnovanog istraživanja, pa se tako za razgovor
mora dobiti dobrovoljni pristanak ispitanika i mora im se obezbediti potpuna
anonimnost. Takođe, bitno je izbeći korišćenje sugestivnih pitanja[31] u instrumentu razgovora.
Priroda kvalitativnog razgovora je takva da su sva pitanja otvorena i podrazumevaju,
uglavnom, opširne odgovore u okviru kojih se očekuje od ispitanika da svojim
rečima izrazi stav ili mišljenje o određenoj temi, a istraživač je tu da
pitanjima usmeri ispitanika na ono što mu je potrebno da sazna u skladu sa već
utvrđenim ciljevima i hipotezama istraživanja. Pri izrađivanju osnove razgovora
(koja se sastoji od petnaest pitanja koja ću kasnije navesti) vodila sam se
osnovnim fazama pri izradi instrumenta razgovora koje Milić (1996) navodi:
1.
utvrđivanje
osnovnih ciljeva ankete;
2.
njihove
teorijske i operacionalne razrade;
3. prilagođavanje
operacionalnog plana prikupljanja podataka životnom iskustvu ispitanika u
sadržinskom i jezičkom pogledu;
4.
odluka o
formalnom obliku razgovora i konačnoj strukturi njegove osnove (Milić, 1996:
491).
Pri izvođenju razgovora opredelila sam se za neutralno
anketiranje koje podrazumeva formalan odnos između istraživača i ispitanika, pa
se tako kao najbolje smatra da istraživač treba da prema ispitanicima zauzme
stav učtive poslovnosti (dovoljno da ispitanici steknu najosnovnije poveranje u
istraživačevu podobnost) (Milić, 1996: 514). Iako sam koristila ovaj vid
vođenja razgovora, trudila sam se da razgovor ne bude strogo vođen
proceduralnim pravilima da se ne bi čitav postupak doveo do besmisla i da tako
ne bi postao neupotrebljiv za istraživanje[32].
Razgovori su vođeni u toku
jula meseca 2016. godine. U istraživanju je učestvovalo deset ispitanika koji
se bave rokenrol muzikom (imaju svoj bend u kome sviraju i/ili pevaju a i pišu
muziku i tekstove pesama). Iako cilj istraživanja nije bio utvrđivanje
zastupljenosti muškaraca i žena na rokenrol sceni, zanimljivo je izdvojiti da
su svi ispitanici bili muškog roda[33]. Svi razgovori su prošli
bez bilo kakvih neprijatnosti i nepravilnosti. Korišćen je sledeći instrument razgovora:
Koji instrument
svirate?
Starost?
1.
Da
li Vi pišete tekstove pesama? (Ako je odgovor na ovo pitanje NE
odgovorite na sledeće pitanje)
1.1. Ko piše tekstove?
1.1. Ko piše tekstove?
2.
Koje
teme su najzastupljenije u (Vašim) tekstovima?
3.
Koja
Vam je motivacija za pisanje tekstova? (Ako Vi ne pišete
tekstove, znate li motivaciju člana Vašeg benda koji ih piše)
4.
Da
li smatrate da Vaši tekstovi treba da reflektuju Vašu društvenu stvarnost?
4.1. Zašto?
4.1. Zašto?
5.
Šta
je za Vas društveni angažman?
6.
Šta
mislite o društveno angažovanoj muzici?
6.1. Koji muzički žanr je najbolji za društveni angažman?
6.1. Koji muzički žanr je najbolji za društveni angažman?
7.
Da
li je Vaša muzika društveno angažovana?
7.1. Na koji način?
7.1. Na koji način?
8.
Da
li mislite da rokenrol muzika treba da se bavi društvenim problemima države u
kojoj nastaje?
9.
Da
li rokenrol muzičari treba kritički da pristupaju društvu?
10.
Kako
biste opisali stanje rokenrol scene u Srbiji danas?
11. Šta mislite da je glavna motivacija za bavljenje
rokenrolom među rokenrol muzičarima danas?
11.1. Da li je to i Vaša motivacija? (Ako je odgovor na ovo pitanje NE, odgovorite na sledeće pitanje)
11.2. Koja je Vaša motivacija za bavljenje rokenrol muzikom?
11.1. Da li je to i Vaša motivacija? (Ako je odgovor na ovo pitanje NE, odgovorite na sledeće pitanje)
11.2. Koja je Vaša motivacija za bavljenje rokenrol muzikom?
12. Da li rokenrol treba da se bavi političkim temama?
12.1. Da li se rokenrol muzičari u Srbiji danas dovoljno bave političkim temama?
12.2. Da li se Vi bavite političkim temama?
12.3. Zašto?
12.1. Da li se rokenrol muzičari u Srbiji danas dovoljno bave političkim temama?
12.2. Da li se Vi bavite političkim temama?
12.3. Zašto?
13. Da li u rokenrol muzici vidite potencijal da dovede do
društvenih promena?
13.1. Na koji način?
(Ako je odogovor na 13. pitanje NE, odgovorite na sledeća dva pitanja)
13.2. Zašto?
13.3. Koji je glavni potencijal rokenrol muzike?
13.1. Na koji način?
(Ako je odogovor na 13. pitanje NE, odgovorite na sledeća dva pitanja)
13.2. Zašto?
13.3. Koji je glavni potencijal rokenrol muzike?
14. Da li mislite da je rokenrol muzika u Srbiji danas
marginalizovana? (Ako je odgovor na ovo pitanje DA,
odgovorite i na sledeće)
14.1. Da li se taj marginalizovani položaj može promeniti? (Ako je odgovor na ovo pitanje DA odgovorite i na sledeće)
14.2. Na koji način?
14.1. Da li se taj marginalizovani položaj može promeniti? (Ako je odgovor na ovo pitanje DA odgovorite i na sledeće)
14.2. Na koji način?
15. Da
li smatrate da je logično da će se rokenrol muzičari voditi isključivo
zahtevima tržišta i da će, samim tim, i rokenrol muzika biti odraz onoga što
slušaoci potražuju?
Analiza odgovora ispitanika
Na početku sam od ispitanika tražila da identifikuju teme
koje su najzastupljenije u tekstovima pesama koje pišu. Odgovori se mogu
grupisati oko dve najzastupljenije vrste tema - njihov svakodnevni život i
"obične" teme (ljubav, patnja, izdaja i slično) i društveni odnosi.
"Pa gledam da
se bavim običnim ljudima u običnim situacijama koje na neki način mogu da se
predstave kao nešto što će u nekome da izazove neku emociju. Najjednostavnije
stvari su u pitanju za kojima se neko ne bi okrenuo ali opet, iz nekog ugla kad
se pogleda to će možda zanimljivo biti kad se setiš posle nekog vremena." (pevač, 22 godine)
"Uglavnom lične teme, na koje utiču i iskustva, socijalno
okruženje i tako dalje." (gitarista, 23 godine)
"Uglavnom ono čime se ja bavim jesu neki društveni odnosi, jesu
neka filozofska pitanja o životu, ima tu dosta i ljubavnih tema ali koje su
uvek upakovane u neke filozofske metafore, i ja mislim da je možda i najbitnija
tema koju koristim traženje čovekove suštine i, sa druge strane, depresivni,
težak život koji se na ovim prostorima konstantno reprodukuje." (basista,
22 godine)
"Svet oko mene, manje zastupljene društvene pojave koje na širem
planu daju sliku društva ili čovečanstva." (gitarista, 20 godina)
Iz navedenih odgovora
možemo primetiti da su ispitanici pretežno vođeni dešavanjima u svom životu kao
i emocijama koje im izazivaju ta dešavanja ali i da su svesni sopstvenog
društvenog okruženja i da ih zanima da opišu društvene pojave. Ovi odgovori
potvrđuju moju prvu hipotezu.
Takođe motivacija koju
navode i za bavljenje rokenrolom i za konkretno pisanje tekstova pesama
proizilazi iz njihovog ličnog i društvenog okruženja (kao i teme kojima se
bave) ali i iz same ljubavi prema muzici i sviranju što doživljavaju kao neophodan
uslov za bavljenje rokenrol muzikom.
"Konkretno materijalni i društveni uslovi života, onda ono što me
inspiriše jesu i filmovi i razne knjige koje čitam, neke filozofske rasprave.
Sve to po malo. (...) Moja motivacija ide i iz želje za sviranjem kroz koje bi
trebalo da iskažem sebe i da bude nešto u čemu čovek uživa, a s druge strane
kod mene ima i toga što sam shvatio da je muzika koju sviram način da neke
svoje unutrašnje borbe iskažem na jedan poseban način." (basista, 22
godine)
"Bes uglavnom. Bes na to kako stvari stoje, bes zbog toga što
možemo bolje. Mi kao društvo možemo bolje, ali ne sad kao društvo u Srbiji nego
kao na globalnom nivou, mi kao ljudi. Mislim da možemo da se organizujemo mnogo
bolje sa svom tehnologijom sa kojom raspolažemo i sve a insistiramo na nekim
užasnim modelima i prihvatamo da će neki ljudi jednostavno propasti i
nestati." (gitarista, 25 godina)
"Ljubav prema muzici." (gitarista, 24 godine)
"Ono što mi se dešava. Ništa specijalno, većinom tekstove pišem o
nekim čudnim situacijama. Iz nekog razloga najviše pišem kad putujem. Možda mi
to i jeste motivacija jer često pišem o tome kako se neke stvari menjaju, kako
se možda, prividno, ne menjaju i slično, pa me putovanje poprilično
inspiriše." (gitarista, 21 godina)
Zanimljivo je da niko od
ispitanika nije naveo ekonmsku dobit kao motivaciju za bavljenje ovom vrstom
muzike što može voditi do zaključka da od sviranja rokenrol muzike u Srbiji ne
može da se živi. Kao što jedan ispitanik kaže: "Naravno, voleo bih i da nešto zaradim od muzike ali to je veoma
veoma malo verovatno. Ali ljubav isključivo, zarada je nusprodukt."
(gitarista, 25 godina)
U razgovoru o stanju
rokenrol scene u Srbiji trenutno, ispitanici su se složili da ta scena neupitno
postoji, da ima dosta bendova koji žele da sviraju rokenrol ali su najviše ogorčeni
nedostatkom podrške medija i nepostojanja prostora za bilo kakav alternativni
oblik muzike u dominantnim masovnim medijima. Takođe, smatraju da bendovi
odustaju od bavljenja rokenrolom jer su razočarani upravo nedostatkom podrške i
većim izdacima nego dobicima (kako materijalnima izdacima tako i nedostatkom
satisfakcije zbog neposećenih koncerata). Internet izdvajaju kao jedini od
masovnih medija u kome i dalje ima prostora za rokenrol. Navode ga kao dobar
kanal pomoću koga može da se širi popularnost ove vrste muzike - počevši od
YouTube-a pa do deljenja sadržaja po raznim društvenim mrežama.
"Smatram da je jedan od glavnih problema to što je jako skupo, ne
mislim samo novčano, održavati bend. Zato gomila ljudi odustaje. Pored toga što
je materijalno skupo, ljudi su dosta razočarani i nesigurni pa se dešava da
samo jedna osoba sve vuče pa takvi bendovi i propadaju." (gitarista,
21 godina)
"Scene nema bez medija. Nije bitan kvalitet bendova, niti
originalnost jer ljudi su u stanju da slušaju svašta i nisu mnogo izbirljivi,
dakle srž problema je infrastruktura koje nema." (gitarista, 20
godina)
"Što se tiče kvaliteta, stvarno ima fenomenalnih bendova. Ima
bendova koji me oduševe ili tekstovima ili muzikom ili kompletnim aranžmanom. Ima
takmičenja, ima koncerata pa se može reći da je scena aktivnija ali opet je
pitanje koliko to dolazi do ljudi koje rokenrol ne zanima. Ali ne bih rekao da
je dovoljno prisutna u medijima." (gitarista, 25 godina)
Svi ispitanici su se
složili da rokenrol jeste marginalizovan (što se i odražava kroz nedovoljnu
prisutnost u medijima) ali se razlikuju mišljenja po pitanju toga da li se taj
položaj može (i kako) promeniti.
"Može i menja se povremeno kada krene serija dobrih muzičkih
festivala, kada se desi da mladi dobiju neki medijski prostor, kada se desi da
na neki način i gradovi prave sopstvene festivale, pozivaju mlade i daju im
prostor." (basista, 22 godine)
"(...) Odnosno teško da se može boriti
protiv toga što je marginalizovana, kažem da jeste ali kažem da ne mogu da znam
zbog čega je tako jer ne pratim drugu stranu. Smatram da je to marginalizovanje počelo
davno i teško da se danas iz toga može izvući. Mi imamo mnogo tradicija na
kojima se puštaju narodnjaci - svadbe, slave, rođendani, žurke..." (gitarista, 21 godina)
"(Može se promeniti - A.K) većim
učešćem medija, ali to seže daleko
dublje u sam sistem i njegove probleme. Dakle reformom čitavog sistema i
države, počevši od ekonomije, preko obrazovanja, doci ćemo i do kulture."
(gitarista, 20 godina)
"Ja se tome (promeni marginalizovanog položaja - A.K) nadam svako veče pred spavanje.
(smeh)" (gitarista, 22 godine)
Nadalje, ispitanici su
upoznati sa pojmom društvenog angažmana i većinski ga povezuju sa kritičkim
pristupom društvu ili sa raznim humanitarnim akcijama kao i građanskim
protestima. Pojam društvenog angažmana doživljavaju pozitivno kao i društveno
angažovanu muziku.
"Uglavnom
je pozitivno doživljavam. Ali postoje, naravno, i određene vrste angažovanosti
koje su u skladu sa nekim stavovima koji me odbijaju. Ne mora svaka muzička
angažovanost da se protumači kao pozitivna stvar, može da bude ponekad i
negativna u smislu nekih destruktivnih političkih pokreta. Kada se na primer
muzika koriste u populističke političke svrhe, i koje ne zastupaju realne
interese već pokušavaju da nametnu određenu ideološku svest, s jedne strane,
ili, s druge strane, da promovišu nasilje nad određenim grupama, i neke
negativne stvari." (basista, 22 godine)
"Ako
je dobro urađena, super je, treba je više. Ako je loše urađena, što je nažalost
pravilo, onda više sreće drugi put." (gitarista, 24 godine)
"Veoma
mi se sviđa jer mislim da je dobar način da se, ukoliko je reč o popularnom
bendu, neke ideologije približe ili kritikuju." (gitarista, 25 godina)
Smatraju da muzika može da dovede do promena u društvu
tako što će dovesti do protesta povodom raznih problematičnih događaja ili da,
u najmanju ruku, stavi akcenat na teme koje smatra bitnim i tako pokrene
razgovor. Takođe, ako se dovoljno ljudi sa istim problemom okupi na jednom
mestu (pa tako jedan od ispitanika daje primer Woodstock-a i Coachella-e) neko
će ih primetiti i "neko će posle
nekog vremena da kaže: E, pa ovi postoje!" (gitarista, 24 godine)
Odgovori na pitanja koja
se tiču bavljenja političkim temama (da li rokenrol treba da se bavi ovim
temama, ako da, da li se dovoljno bavi kao i da li se sami ispitanici bave
pomenutim temama) su varirali. Primećivala se mnogo veća odbojnost ka mešanju
politike u muziku neg kad se priča o uopštenom, širokom pojmu društvenog
angažmana.
"U suštini da (rokenrol treba da se bavi političkim temama -
A.K) jer retko šta postoji danas što nije
politizovano." (basista, 22 godine)
"Ja nemam te političke teme ali smatram da moraju da postoje
bendovi koji će da se bave time. Nekada to ume i da bude jadno jer čovek ne zna
da napiše ništa drugo pa mu je najlakše da kaže ua ovo ili ua ono, zato ja
nikad neću napisati tekst o političkoj temi ako ne budem mogao dobro da ga
napišem." (gitarista, 21 godina)
"Da (rokenrol muzičari u Srbiji se bave političkim temama -
A.K), ali ne na pravi način, zapravo se
nikad nisu bavili pravi način jer da su zaista nešto znali o politici ne bi se
bavili muzikom, to jest ne na taj način, ili bar ne tako neiskusno. Naveo bih
primer grupe Eva Braun, dakle frontmen koji je veoma politički aktivan, bar na
društvenim mrežama, dok s druge strane taj bend nema skoro nijednu političku pesmu."
(gitarista, 20 godina)
"Bez nekog dubljeg razmišljanja ili istraživanja, rekao bih da se
ne čuje dovoljno politička kritika. Čak i ti neki pank bendovi više su usmereni
na neku šalu, pišu o alkoholu i devojkama i to je to, ali ništa ozbiljno što će
da povredi." (gitarista, 25 godina)
"I da i ne. Ukoliko se previše bavi
političkim temama onda se pretvara u propagandu." (gitarista, 23 godine)
"Ja lično mislim da ne bi trebalo jer je muzika previše intimna
stvar odnosno doživljaj svakoga je previše intiman da bi se to proširilo na
neke probleme koje imamo svi mi a da nisu emotivne prirode." (pevač,
22 godine)
Na kraju, šesta hipoteza
ovog istraživanja je delimično potvrđena. Naime, ispitanici nisu smatrali da je
situacija takva da se rokenrol muzičari vode isključivo zakonima tržišta i da
stvaraju samo ono što publika potražuje, njihov stav je većinski takav da
osuđuju takvo razmišljanje i bilo kakvu komercijalizaciju rokenrola (tačnije
"prodavanje" samih muzičara tržištu) i da smatraju da muzičari većinski
ulaze u svet muzike (konkretno rokenrola) iz ljubavi prema muzici i
potencijalne želje za slavom, ali da se ponekad dešava da kasnije u karijeri
počnu da razmišljaju samo o onome što se traži na tržištu.
"Tada (kad se vodi isključivo zakonima tržišta - A.K) rokenrol postaje pop." (gitarista,
24 godine)
"Mislim da je to prirodno u sistemu, u muzičkoj industriji kakva
je danas. Postoji malo bendova koji mogu da pišu šta žele a da to bude super
prodavano i slušano." (gitarista, 25 godina)
"Ne, jer to onda nije umetnost, to jest nije iskrena umetnost a to
je osnovno načelo (iskrenost - A.K) kojim bi jedan rokenrol muzičar trebalo da
se vodi." (gitarista, 20 godina)
"Bendovi retko počnu sa tim stavom. Obično ono što se prvo izbaci
bude jako lično, jako kvalitetno. Posle toga, ako si dovoljno razborit, uspeš
da skontaš kojim ljudima prija tvoja muzika, iako se ja ne bih na taj način
bavio time opet ne mogu ni da osuđujem. Ali treba ostati dosledan svom fazonu
jer kad se prilagođavaš tržištu, prodaju te uz prašak za dvadeset dinara,
upropastiće ti muziku, reproduciraju te... Tržište ne razume muziku, ne razume
muzičare, samo razume novac i što bi se ti prodao tom tržištu? I u Srbiji danas
postoje alternativna mesta gde može da se snimi album, alternativne izdavačke
kuće, ili u krajnjoj liniji samo preko interneta i onda ne moraš da odeš u RTS
da snimiš album." (gitarista, 21 godina)
Zaključak
Analizu odgovora ispitanika
sam završila baš poslednje navedenim odgovorom jer on jasno ocrtava ono o čemu
je Adorno (1956) pričao kroz koncepte kulturne industrije, muzičkog fetišizma i
regresije slušanja. Ovde se ne bih previše detaljno bavila navedenim pojmovima,
samo bih stavila akcenat na ono što je ovaj ispitanik (kao i sam Adorno uočio)
- a to je da se u kapitalističko doba u kome kulturna industrija diriguje šta
će se proizvoditi i na nivou muzike, dešava da muzika biva otuđena i od samih
muzičara. Naime, muzika pre puštanja na tržite, biva jako izmenjena od strane
producenata koji je prilagođavaju potrebama tržišta ali i samih regresivnih
slušalaca tako da krajnji produkt jeste više roba nego umetničko delo koja više
i nema veze sa onim što je sam muzičar želeo da iskaže a tek nema nikakve veze
sa bilo kakvim oblikom društvene kritike. Ne može se više shvatiti celina
muzičkog komada već se realizuje samo ono na šta upravo padne snop reflektora:
upadljivi melodijski intervali, izvrnute modulacije, namerne ili nenamerne
greške ili ono što se naročito intimnim stapanjem melodije i teksta kondenzuje
u formulu (Adorno, 1978: 135). Ovaj snop reflektora upravo usmeravaju
producenti pokazajući slušaocima šta i kako treba da čuju a oni će nastaviti da
kupuju i svaku narednu pesmu (koja je već postala roba) koju taj producent
uradi. Tako da sama muzika više nema neke veze sa onim što je muzičar želeo da
iskaže.
Imajući u vidu celokupnu
sitauaciju kroz Adornove oči, može postati jasno zašto rokenrol muzičari ne
žele toliko da se bave društvenom kritikom - znaju da, ako žele da budu
popularni i samim tim da žive od svoje muzike, moraju podleći prepravkama
producenata koji su direktno povezani sa vladajućom ideologijom, ideološkim
aparatima i, najvažnije, samim tržištem pa tako čak i kad bi želeli da
kritikuju to ne bi stiglo do slušaoca. Pa tako svi pokušaji društvenog angažmana
ostaju neprimećeni (kao u slučaju pesama "Bože čuvaj premijera" i
"Diktatore") ili vrlo suptilni. Takođe, ni sami muzičari ne iskazuju
toliku želju da ulaze u ovakvu vrstu kritike u strahu od toga da se to ne uradi
apsurdno, banalno i "jeftino". Tako da ostaje pitanje da li će
rokenrol u skorije vreme moći da povrati svoj pokretački potencijal ili će u
potpunosti postati deo popularne kulture (kao što jedan ispitanik reče - tada,
vodeći se zakonima tržišta, rokenrol postaje pop).
Literatura
Adorno, Teodor. 1987. O fetišu u muzici i regresiji slušanja, u: Đorđević, Mira (ur). Aspekti radija (str.
114-148). Sarajevo: Svjetlost.
Fiske, John. 1989. Reading the Popular. London and New York: Routledge.
Gordi, Erik. 2001. Kultura vlasti u Srbiji. Beograd: Samizdat.
Hopkins, Alexander. 2012. Protest and Rock n' Roll During
the Vietnam War. Inquiries Journal, vol.
4, no. 11, pg. 1/1.
Ilić, Miloš. 1987. Sociologija kulture i umetnosti. Beograd: Naučna knjiga.
Kloskovska, Antonina. 1985. Masovna kultura: kritika i odbrana. Novi Sad: Matica srpska.
Martinez, Patricia. 2007. Engaged Music: Alfred Schnittke's
"Life with an Idiot", or How to Re-Create a New (Un)Reality.
Stanford: Stanford University.
Milić, Vojin. 1996. Sociološki metod. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Ristivojević, Marija. 2011. Korelacija muzike i mesta
na primeru beogradskog "novog talasa" u rokenrol muzici. Etnoantropološki problemi, god. 6, sv.
4, str. 111-127.
Storey, John. 2012. Cultural
Theory and Popular Culture: An Introduction. London: Routledge.
Vreg, France. 1991. Demokratsko komuniciranje. Sarajevo:
Fakultet političkih nauka.
[1]
Rokenrol treba posmatrati i kao, između ostalog, deo popularne kulture.
[2]
Vijetnamski rat (ili Drugi
indokineski rat) je trajao od 1. novembra 1955. do 30. aprila 1975. godine i
predstavljao je sukob između Demokratske Republike Vijetnam (Severni Vijetnam)
u savezu sa Vijetkongom, protiv Republike Vijetnam (Južni Vijetnam) u savezu sa
Sjedinjenim Američkim Državama.
[3] "Vremena se menjaju" (prev.aut)
[4] "Dajte miru šansu" (prev.aut)
[5] "Rat" (prev.aut)
[6] "Tri dana mira i muzike" (prev. aut)
[7]
Kažem pokušaje jer smatram da bendovi koji se još uvek trude da pruže bilo
kakvu kritiku društva i režima, nisu dovoljno popularni i ne dobijaju prostor u
medijima, da bi mogli da doprinesu da dodje do bilo kakvih konkretnih promena
ili do razgovora o kritikovanim temama.
[8] Ne računajte na nas je naziv koncerta
održanog u martu 1992. na Trgu republike u Beogradu kao deo antiratne kampanje.
Naziv koncerta je svojevrsna ironija i igra reči na pesmu Đorđa Balaševića
"Računajte na nas" koja je bila himna jedne generacije i
predstavljala prorežimsku, prokomunističku pesmu. Bend Rimtutituki je ovu
poruku samo jednim "ne" okrenuo na skroz drugu stranu i poručio
režimu da ne računaju na njih i njihovu podrušku ako ne dođe do kraja rata.
[9]
Tačnije, SPS je na vlast došla 1989. godine.
[10]
Trebalo je da i Antonije Pušić (poznatiji po svom umetničkom imenu Rambo
Amadeus) bude član benda ali se nije pojavio na prvoj probi.
[11] https://www.youtube.com/watch?v=OJUyhL3dRbU
[12] https://www.youtube.com/watch?v=L7eSTKF4phw
[13] Gordi ovako
opisuje tadašnju situaciju u državi: "Tadašnji režim imao je potrebu da razori dotadašnju ideologiju
jugoslovenstva i da povrati etničku identifikaciju u funkciji
ratne mobilizacije, pa je tako kombinovani uticaj diktatorskih
strategija, nacionalne homogenizacije, internacionalne izolacije
i rata olakšavao ovaj proces kao i razaranje alternativa." (Gordi,
2001: 20)
[14] https://www.youtube.com/watch?v=S-TobTR5NdY
[15] "Diktatore" je pesma beogradskog rokenrol benda Dža ili Bu koja je izašla u aprilu 2016. godine.
[16] https://www.youtube.com/watch?v=NKWA85egsjY
[17] "Bože čuvaj kraljicu" (prev.aut)
[18] https://www.youtube.com/watch?v=VbZB8szZneU
[19] Ova
inicijativa je nastala kao reakcija na
projekat "Beograd na
vodi", ukazujući od samog početka na njegovu štetnost po državu i njene građane. Njihova zvanična Fejsbuk stranica: https://www.facebook.com/nedavimobeograd/
[20] Prema informacijama same inicijative, koje su dostupne na
njihovoj fejsbuk stranici, na svakom protestu je bilo između deset i
trideset hiljada ljudi, u zavisnosti od
protesta do protesta.
[21] https://www.youtube.com/watch?v=akUVSQQZmBY
[22] https://www.facebook.com/nedavimobeograd/videos/627173054126870/
[23] Misli se na kule najavljene kao deo
projekta "Beograd na vodi" (prim.aut).
[24] Odnosi se na gradonačelnika grada
Beograda Sinišu Malog od koga se zahteva odgovornost za rušenje u Savamali
(prim.aut).
[25] Pesma "Ay Carmela" je nastala
za vreme Španskog građanskog rata (1936-1939) kao pesma španskih republikanskih
trupa.
[26] https://www.facebook.com/redunionHQ/
[27]Fejsbuk
stranica: https://www.facebook.com/borbenisindikat, zvanični sajt: https://www.inicijativa.org/tiki/tiki-view_articles.php
[28]
Miloš Ilić navodi sledeću definiciju umetnosti: "Pod umetnošću treba
podrazumevati takav oblik društvene svesti koji obuhvata i izražava široku
oblast ljudskog iskustva: osećanja, mišljenja i postupaka, i to u estetskim formama
koje se obraćaju čulima sa ciljem da preko njih izazovu u ljudima emocionalne,
intelektualne i voljne aktivnosti i reakcije" (Ilić, 1987: 126).
[29]
"Umetnost radi umetnosti" (prev.aut)
[30]
Fisk smatra da otpor onih bez moći, prema moći moćnika - u zapadnim društvima
ima dva oblika: semiotički (uglavnom se bavi značenjima, zadovoljstvima i
društvenim identitetom) i društveni (posvećen je transformacijama
društveno-ekonomskog sistema) (Storey, 2012: 217).
[31]
Sugestivna pitanja su takva pitanja koja su postavljena tako da utiču na
sadržaj odgovora navodeći ispitanika na "pravilan odgovor" odnosno na
onaj odgovor koji istraživač očekuje (Milić, 1996: 499).
[32]
Ovo se navodi kao najveća slabost neutralnog anketiranja.
[33]
Što bi bilo zanimljivo zapažanje o samoj rokenrol sceni kao i državi u kojoj ta
scena nastaje i opstaje, ali, kao što sam već naglasila, to nije bio jedan od
ciljeva istraživanja.