Saturday, 31 December 2016

Tri teorijska pravca u izučavanju ideologije


Autor: Milan Urošević

Naš problem nije: „Da li su naše želje zadovoljene ili ne?“. Naš problem je: „Kako znamo šta želimo?“. Nema ničeg spontanog, ničeg prirodnog u ljudskim željama. Naše želje su veštačke. Moramo biti naučeni da želimo. (Slavoj Žižek, Perverznjakov vodič kroz film)

1.      Značaj ideologije danas

Ekonomska kriza sa kraja 2008. radikalno je uzburkala duhove, do tada potpuno sigurne u održivost i ispravnost svojih nazora, koji su korespondirali sa, do tada razvijanim, kapitalističkim načinom proizvodnje. Potpuna sigurnost u ispravnost osnovnog neoliberalnog postulata - da je tržište ultimativni regulatorni mehanizam, kako ekonomije, tako i ostatka društvenog života, biva temeljno uzdrmana. Kako Rodrik ispravno ukazuje, osnovna pripovest, koju su ekonomisti iskonstruisali gubi na svojoj verodostojnosti i draži. (Rodrik 2013: 12)
Pripovest o benificijama liberalizacije finansijskog sektora i neizbežnosti slobodnog kretanja kapitala, koja je u srži globalizacije koju svet doživljava, počinje da se ruši. (Rodrik 2013: 96) Turbulentni ekonomski događaji, kao što je Velika depresija sa početka dvadesetog veka, kao i sam nastanak kapitalističkog ekonomskog sistema na kraju osamnaestog i početkom devetnaestog veka dovodili su uvek do preispitivanja temeljnih idejnih načela dotadašnjih društveno-ekonomskih poredaka. Nastanak kapitalizma doveo je do urušavanja feudalnih poredaka širom Evrope. Velika depresija je za svoju posledicu imala prihvatanje kejnzijanskih ekonomskih postulata i preoblikovanje dotadašnjih osnovnih ekonomskih shvatanja. Na ovim novim ekonomskim postulatima širom sveta su obnovljeni privredni sistemi, prethodno razrušeni Drugim svetskim ratom, i izgrađena je država socijalnog staranja. Iako skorašnja ekonomska kriza nije događaj one veličine kao što je nastanak kapitalizma, može se lako uporediti sa prethodno pomenutom Velikom depresijom. Iz ovog razloga nismo džabe ukazali na raspad „priča“ koje su se do ove krize držale na čvrstim nogama. Od samih osnova društvenog sistema pa do njegovih idejnih aspekata osećaju se potresi uzrokovani ovom krizom.
Kada jedan društveno-ekonomski sistem doživljava krizu, osim osnova njegove materijalne reprodukcije, kriza se uočava i u njegovoj idejnoj sferi, sferi koja ima ulogu legitimacije onih odnosa koji se nalaze u osnovi njegove materijalne reprodukcije[1]. Ovde ćemo se upravo baviti ovim idejnim aspektima koji se uobičajeno nazivaju ideologija.
Ideologija se lako može smatrati jednim od najneuhvatljivijih koncepata u celokupnim društvenim naukama. (McLellan 1995: 1 prema Zvjer 2015: 506) Prethodno pomenuta kriza kapitalističkog ekonomskog sistema, između ostalog, dovela je do preispitivanja upravo onih ideoloških narativa koji su ovaj sistem od sredine dvadesetog veka legitimisali. Paradoksalna činjenica je da je jedan od ideoloških narativa koji je ovu funkciju vršio narativ o „kraju ideologije“, koji se uklapao u rasprostranjene priče o „kraju istorije“ koji je proglasio Frensis Fukujama[2]. (Kalanj 2000 prema Zvjer 2015: 506) Ovde možemo videti da je sam pojam ideologije bio predmet mistifikacije u ideološkim narativima kasnog kapitalizma. Sa ovim na umu možemo da razumemo zašto kriza kapitalističkog sistema mora dovesti do povratka ovog pojma u centar razmatranja o prirodi kapitalizma i mehanizmima njegove legitimacije. Razmatranje uloge ideologije u modernom kapitalističkom sistemu će nas neizbežno dovesti do svesti o značaju ideologije kao sredstva disciplinovanja u ovakvom društvu. Ideološka reprodukcija dominantnih društvenih odnosa se premestila iz protestantskog stanoviša o odlaganju zadovoljstva, što je bilo karakteristično za periode učvršćivanja kapitalizma, ka inkorporaciji zadovoljstva u logiku reprodukcije. (Sekulić 2007: 18) Zadovoljstvo je u funkciji reprodukcije, disciplinarne metode više ne deluju represivno već kroz usmeravanje ka potrošnji, stvara se simbolički rivalitet između potrošača, dok osnova identiteta postaje brend kupljene robe. (Sekulić 2007: 18) „Ukratko, zadovoljstvo je zamenilo zavođenje.“ (Sekulić 2007: 18) Upravo u ovakvoj afirmaciji simboličkih dobara ogledaju se mehanizmi kontrole i discipline svojstveni savremenom kapitalizmu. Simboli kao označitelji se odvajaju od svog označenog, gube svoje uporište u stvarnosti i postaju mehanizmi generisanja želje kao osnovnog postulata kontrole. Ovi simbolički elementi, kao osnovni ideološki alati, operišu putem stvaranja predstava koje postaju osnovni temelji sagledavanja stvarnosti, ove predstave estetizuju ljudsko iskustvo kao i celu stvarnost. (Sekulić 2007: 18) One razaraju, dekonstruišu i modeluju stvarnost koja se prilagođava njima. (Sekulić 2007: 19) Upravo na ovim mehanizmima počiva iznenađujuća istrajnost ideologije na kojoj se savremeno kapitalističko društvo zasniva.
Kako Slavoj Žižek primećuje popularna kultura je prenatrpana vizijama „propasti prirode“ i globalnih katastrofa, kao da je na određenom nivou lakše zamisliti „kraj sveta“ nego promenu načina proizvodnje[3]. (Žižek 1995: 1) Ako imamo na umu ovu sveobuhvatnu moć ideologije savremenog kapitalističkog sistema, postavlja se pitanje mogućnosti njenog proučavanja i generalne adekvatnosti ovog pojma. Zar kritika pojma ideologije ne postavlja kritičara na povlašćen položaj, nezavisan od uticaja društvenih odnosa koje ova ideologija legitimiše? I zar ovakva tvrdnja nije najočigledniji primer ideološkog efekta? (Žižek 1995: 3) Ovakvi teorijski problemi su upravo osnova sociološkog pristupa saznajnom odnosu i ideologiji. Umesto usvajanja osnovnih postulata istine i saznanja iz filozofije, istraživanje temelja znanja mora postati sociološki poduhvat. (Spasić 2004: 18) Na ovome se zasniva proučavanje ideologije, pozadinske pretpostavke, kako naučnika tako i društvenih aktera se tretiraju kao glavni predmet istraživanja. Iz ovakvih razloga, sam čin (onoga što smo iskusili kao) izlaženja iz ideoloških okova nas upravo u nju dublje ukopava. (Žižek 1995: 6)
Da bismo bliže odredili sadržaj pojma ideologije, kakav će biti izložen u raznim oblicima u ovom radu, moramo ukazati na osnovnu osobinu ideoloških iskaza – njihov položaj u konstelaciji društvenih odnosa. Ono što neki iskaz (ili njihov skup) čini ideološkim je način na koji se odnosi prema poziciji sa koje je izrečen. (Žižek 1995: 8) Drugim rečima, iskaz je ideološki ako je svojim sadržajem funkcionalan za neki društveni odnos dominacije[4] (odnos moći). (Žižek 1995: 8) Ovo će biti polazna tačka našeg ispitivanja različitih teorija ideologije, ispitivaćemo kako različite teorije objašnjavaju ovu legitimacijsku ulogu ideologije, takođe predmet našeg ispitivanja će biti mehanizmi putem kojih ideologija biva stvarana i putem kojih obavlja svoju osnovnu ulogu u okviru sistema društvenih odnosa.
Da bismo rekonstruisali različita razmatranja ideologije u društvenim naukama, umesto hronološke rekonstrukcije iskoristićemo drugačiji pristup. Razmatranja pojma ideologije biće organizovana na osnovu Hegelove analitičke podele religije na tri aspekta: doktrina, ritual i verovanje. (Žižek 1995: 9) U skladu sa ovim razmatranja ideologije biće podeljena na: diskurzocentrično shvatanje ideologije kao kompleksa ideja, ubeđenja, verovanja, diskurzodismisivno[5] shvatanje ideologije tj. ideologija u svojoj spoljašnjosti i u svojoj materijalnosti i treći tip shvatanja, „sponatana“ ideologija koja operiše u srži društvene stvarnosti. (Žižek 1995: 9)

2.      Diskurzocentrično shvatanje ideologije – ideologija i tekst
Kao što je već ukazano Hegelovim terminom doktrine, shvatanje ideologije koje je svojstveno ovom pravcu ideologiju vidi kao skup ideja i verovanja sastavljenih u jednu koherentnu celinu. Ideologija se vidi kao tekst koji stoji između nas i istine, sa težnjom da pogled na ovu istinu iskrivi. Ovaj tekst neminovno služi nekom prikrivenom interesu koji potiče iz odnosa moći. (Žižek 1995: 10) Radi adekvatnijeg razumevanja ovih pravaca moramo ukazati na društveni i intelektualni kontekst u kome ovi pravci nastaju. Sama tekstualna orjentacija ovog pravca nam ukazuje da se on razvija u drugoj polovini dvadesetog veka u okviru onoga što nazivamo “lingvistički zaokret”.
Ovaj zaokret okreće društvene nauke ka dotadašnjim dostignućima u lingvistici, prevashodno strukturalnoj lingvistici Fredinanda De Sosira, i nauci o znakovima koju on predlaže i naziva semiologija. (De Sosir 1989: 25) Okretanje ka ovakvom tekstualnom pristupu društvenim pojavama, pa i ideologiji samim tim, afirmiše pojam značenja kao ključnu kategoriju ovog pravca. U osnovi ovakve koncepcije se nalazi ideja da se se svaki čin ili radnja može posmatrati kao značenjska celina, drugim rečima, sve ljudske prakse vezane su za kreaciju određenog značenja. (Đorđević 2008: 21) Pošto značenje nije nikakav fiksiran entitet već je stvar konstantne interpretacije celokupna ljudska kultura i društveni odnosi se nalaze u konstantnom stanju „pregovaranja“. (Đorđević 2008: 21) Ovakvom tekstualnom i procesualnom pristupu lingvistika i semiologija čine metodološku osnovu, a ova osnova otvara vrata poststrukturalizmu koji ulazi u društvene nauke. (Đorđević 2008: 22)
Bazirajući svoj pristup prvenstveno na napomenutoj strukturalističkoj lingvistici De Sosira, koji je jezik posmatrao kao autoreferentan sistem čiji se odnosi prvenstveno zasnivaju na međusobnim odnosima elemenata sistema, a ne na odnosu sistema i sveta iznad njega, poststrukturalizam je uneo radikalne promene u celokupne društvene nauke. Na osnovu ovog viđenja jezika poststrukturalizam je uneo pretpostavke o objektivnoj stvarnosti koje negiraju mogućnost sagledavanja sveta „kao takvog“ već tvrde da ne postoji ništa izvan čoveka što nije prošlo kroz mrežu značenja koju stvara jezik. (Đorđević 2008: 24) Ovo znači da, kako je Derida tvrdio, ne postoji ništa izvan teksta, od kada postoji značenje postoji samo tekst. (Đorđević 2008: 24) Poststrukturalizam je doveo do krajnih konsekvenci antiesencijalistički epistemološki stav, i celokupno ljudsko znanje sagledava kao proizvodnju značenja koja nastaju unutar jezika u procesu označavanja. (Đorđević 2008: 24) Upravo ova moć generisanja značenja, kao centralne kategorije ovog pravca izučavanja ideologije, čini jezik centralnim mestom traganja za ideologijom i njenim mehanizmima. Ali, samoreferentnost jezika kao glavne karakteristike njegovog sistema, koja dovodi do produkcije značenja u njemu samom, imaplicirala je još jedan aspekt poststrukturalizma, a to je decentracija subjektiviteta. Pošto je jezik sistem u kome se proizvodi značenje, a kroz značenje čovek ulazi u interakciju sa svetom izvan sebe, onda je jezik sistem čiji mehanizmi suštinski ograničavaju čoveka i njegov odnos sa stvarnošću. Ovo čini jezik autonomnim univerzumom koji ima vlastite tendencije, dok stvarnost kao takva postaje sjedinjena sa jezikom. (Sekulić 2007: 32) Ovakvi stavovi doveli su do poststrukturalističkog antihumanizma u proglašenju „smrti čoveka“ kao samodelatnog subjektiviteta, ovo je bio zaokret ka novoj ontologiji i epistemologiji. (Marinković 2006: 45) Čovek postaje događaj u jeziku, jedan od diskursa u epohi modernizma. (Marinković 2006: 45, Sekulić 2007: 32)
2.1.   De Sosirova lingivstika – osnovi sistema
Da bismo razumeli osnovne postulate viđenja ideologije koja slede moramo se upoznati sa Sosirovom strukturalnom lingvistikom, koja je postavila osnove celokupnog lingvističkog zaokreta, a time i ovog pravca izučavanja ideologije. Sosirovo viđenje jezika zasniva se na dvojnosti znaka. Znak kao takav predstavlja jedinstvo dva termina koji se u našem umu spajaju procesom asocijacije. (De Sosir 1989: 83) Ova dva termina čine pojam i akustička slika, akustička slika čini predstavu koju čula stvaraju o zvuku izgovorenog pojma. (De Sosir 1989: 84) Lingvistički znak je stoga u suštini psihički entitet sa dva lica, pojmom nečeg i akustičkom slikom tog pojma. (De Sosir 1989: 84) Da ovo razmatranje prevedmo u Sosirove termine, on pojam prevodi u termin označeno, a akustičnu sliku u termin označitelja, njihovo jedinstvo čini znak. (De Sosir 1989: 85)
Sledeća bitna karakteristika lingvističkog sistema koji se zasniva na ovim elementima je Sosirovo insistiranje na proizvoljnosti znaka. Pošto je znak jedinstvo označitelja i označenog, njihova veza je od suštinskog značaja, Sosir tvrdi da je veza između ovih elemenata čisto proizvoljna, zasnovana na kolektivnoj navici tj. na konvenciji[6]. (De Sosir 189: 86) Nadalje, izvan samih znakova celokupan sistem jezika, prema Sosiru, zasnovan je na principu razlike. Naime, Sosir tvrdi da svaki znak u jezičkom sistemu biva definisan svojom suprotnošću sa drugim znacima, on ima svoje značenje, ili kako Sosir kaže, svoju vrednost, samo uzajamnim suprotstavljanjem. (De Sosir 1989: 138) Pri našem pristupu jeziku susrećemo se sa vrednostima (značenjima) koje proističu iz samog sistema. (De Sosir 1989: 140) Znaci se definišu ne pozitivno, prema svom sadržaju, već negativno, svojim odnosima sa drugim elementima sistema. (De Sosir 1989: 140)
Za kraj izlaganja Sosirove teorije treba ukazati na njegovo razlikovanje jezika i govora. Razlikovanjem jezika i govora, Sosir tvrdi, odvajamo „ono što je individualno od onog što je društveno.“ (De Sosir 1989: 23) U ovom smislu jezik se smatra za nadindividualni sistem pravila iz kojih pojedinac izvlači ono što mu je u određenom momentu potrebno, ili rečima Sosira: „...kombinacije pomoću kojih govoreći subjekat iskorišćuje kodeks jezika, da bi izrazio svoju ličnu misao...“ (De Sosir 1989: 23) Jezik je u suštini društvena ustanova, on je svojevrstan kolektivni ugovor, koji pojedinac ne može da menja, i mora ga naučiti i poštovati ako njim želi opštiti. (Bart 2015: 12) Celokupan Sosirov lingvistički sistem imao je široke i dugotrajne implikacije, između ostalog i u proučavanju ideologije. Nadalje ćemo prikazati dva primera proučavanja ideologije koji potpadaju pod diskurzocentrični pravac i na koje je Sosir masivno uticao: semiološku teoriju mita Rolana Barta i proučavanje veze ideologije i diskursa u teoriji kritičke analize diskursa.

2.2.   Semiološka teorija mita Rolana Barta–mit kao ideologija
Sam naslov eseja Rolana Barta u kome on izlaže svoju teoriju mita daje nam sliku njegove teorije – „Mit je Govor“. Oslanjajući se na lingvističku teoriju De Sosira, Bart mit i proces mitologizacije pronalazi u jeziku. Mit za njega predstavlja način opštenja, označavanja, on nije određena ideja ili poruka, on je način saopštavanja ideje ili poruke. (Bart 2008: 250) Granice mita su formalne, ne supstancijalne, zbog ovoga sve što može postati predmet govora može postati predmet mita, granice mita su granice jezika i značenja. (Bart 2008: 250) Ovo znači da bukvalno svaka materija koja može biti snabdevena značenjem (a to je svaka materija), može postati oblik govora, što znači da mit može postati svaki oblik komunikacije. (Bart 2008: 251) Nadovezujući se na Sosira, Bart konstatuje da mit prati lingvistička pravila koja je Sosir ustanovio, jezički znaci se formiraju na osnovu tri člana: označitelja, označenog i znaka, koji predstavlja jedinstvo prethodna dva. (Bart 2008: 252) Mit funkcioniše po istom principu, ali sa određenim varijacijama. Naime, mit se zasniva na lingvističkom sistemu koji stvara znake, znaci u prethodnom sistemu imaju svoj smisao, ali u sistemu mita oni postaju označitelji. (Bart 2008: 253-254) Mit je drugostepeni semiološki sistem, on se gradi na osnovu prethodnog koji stvara znakove i ove znakove koristi u svom sistemu. (Bart 2008: 253-254) Na ovaj način, Bart konstatuje, mit postaje svojevrstan metajezik, a prethodni lingvistički sistem u kome se stvaraju znaci postaje jezik-objekt, na ovaj način mit je drugostepeni jezik, on je govor o govoru. (Bart 2008: 254)
Radi razumevanja terminologije, Bart nam pomaže razjašnjavajući pojmove, označitelj u mitskom sistemu on naziva formom, taj označitelj kao što smo napomenuli postoji i u lingvističkom sistemu u kome dobije naziv smisao, označeno u mitskom sistemu Bart naziva pojmom, njihovo jedinstvo koje mitski sistem gradi on naziva značenjem. (Bart 2008: 255) Ovde možemo konstatovati da sa perspektive našeg predmeta ispitivanja Bartovo neposredno nadovezivanje na Sosira njemu omogućava da stvori jedan širi jezički sistem. On diže Sosirove pojmove na drugi stepen stvarajući pomoći njih instrument pomoću kojeg može analizirati mit tj. ideologiju. Jednostavnije rečeno Bart traga za jezikom ideologije.
Označitelj u sistemu mita već sam po sebi jeste produkt lingvističkog sistema, kao takav on sadrži smisao putem kojeg može egzistirati nezavisno od mitskog sistema. Ali, označitelj uvođenjem u mitski sistem biva ispraženjen od smisla, on postaje forma ispražnjena od smisla koja sada vrši potpuno drugačiju funkciju. U mitskom sistemu označitelj je forma koja označava prikriveni pojam, pojam je istorijski i intencionalno izgrađeno predanje mita. (Bart 2008: 256) Pojam je, tvrdi Bart, uvek širi od forme, ovo mu omogućuje da bude podešavan na različitie oblike formi, njegov obim uvek je veći od obima forme, tako da se na njega može odnositi kvantitativno veći broj označitelja. (Bart 2008: 257) Značenje kao konačni element mitskog sistema sjedinjuje prethodna dva, ono je mit kao takav. (Bart 2008: 258)
Bitno je napomenuti Bartovu tvrdnju da mit ne funkcioniše skrivajući, već iskrivljavajući stvarnost, tj. pojam iskrivljuje smisao. (Bart 2008: 258-259) Ova konstatacija o uticaju pojma na smisao (označenog na označitelja) može biti jasnija ako uključimo još jedan element mitskog govora, a to je intencija. Mitski govor se uvek upotrebljava sa nekom motivacijom, motivacijom da putem određene forme ukaže na određeni pojam, ovo jedinstvo dovodi do mitologizacije, forma i pojam se sjedinjuju u značenju koje mit odašilje. Iz ovog razloga Bart konstatuje da je osnovno svojstvo mita pretvaranje smisla u formu. (Bart 2008: 265) Naime, pretvarajući smisao u formu mit isteruje smisao i na njegovo mesto dovodi pojam, ovo sjedinjavanje je činjenica zbog koje Bart konstatuje da je mit „ugrabljen govor“. (Bart 2008: 261) U ovom smislu mit otima govor, preoblikuje ga i vraća ga nazad, ali u svom novom obliku govor više nema onaj smisao koji je pre toga imao, on je sada snabdeven značenjem koje vrši mitologizacijsku funkciju. (Bart 2008: 261) Prema Bartu mit je govor koji biva prisvojen, a potom i vraćen, ali ovog puta sa drugačijim značenjem, ispražnjen od smisla i snabdeven mitskim značenjem.
Nadalje moramo ispitati kako mit iskrivljuje naš pogled na stvarnost. Pošto smo ustanovili da je Bartova teorija deo diskurzocentričnog pravca u izučavanju ideologije, pravca koji ideologiju sagledava kao iskrivljenje istine, zanima nas kako se ovo iskrivljavanje dešava. Bart tvrdi da mit nije laž ni priznanje, on ništa ne krije već iskrivljuje. (Bart 2008: 263) Preciznije, Bart tvrdi da mit ovo postiže procesom naturalizacije, naime mit istorijsku intenciju čoveka zasniva u prirodi, ono što je kontigentno proglašava večnošću[7]. (Bart 2008: 272) „...mit izvrće anti-psysis u pseudo-psysis[8].“ (Bart 2008: 272)
Bartova teorija, kao što smo prethodno napomenuli, ideologiju traži u jeziku, tj. u sistemu koji se ponaša prema jezičkim principima. Njegova teorija, putem pomenutog procesa naturalizacije, može ukazati na veliki broj slučajeva kada se određeni dominacijski odnosi naturalizuju, i iz istorijski nastalih i kontigentnih slučajeva bivaju proglašeni za večne. Na ovaj način ideologija u obliku koji Bart ustanovljava može vršiti funkciju učvršćivanja društvenih odnosa.
   
2.3.   Kritička analiza diskursa – jedinstvo diskursa i ideologije
Nastavljajući razvitak diskurzocentričnog pravca u izučavanju ideologije kritička analiza diskursa (u daljem tekstu KAD) dovodi do svojih krajnjih granica ovaj pristup, u suštini izjednačavajući ideologiju i diskurs. U okviru KAD analiza diskursa se najneposrednije povezuje sa odnosima moći i načinima na koji se oni reprodukuju putem jezika. Naime KAD ima dva pravca, prvi je izučavanje veze između jezika i drugih elemenata društvenog života, a drugi je progresivna društvena promena. (Zvjer 2015: 507) Rečima Van Dajka: „kritička analza diskursa bavi se ulogom jezika/govora/teksta u reprodukciji odnosa moći, hegemonije i dominacije određene podgrupe unutar šire društvene zajednice nad predstavnicima drugih podgrupa sa ciljem da se kroz identifikaciju jezičkih fenomena koji doprinose društvenoj nejednakosti utiče na njeno iskorenjivanje“ (Van Dijk 1993 prema Filipović 2009: 35) Osim Van Dajka, Ferklau takođe identifikuje zadatak onoga što on naziva „kritičke studije jezika“, čiji je deo KAD, kao „...analizu društvenih interakcija fokusirajući se na njihove jezičke aspekte, sa namerom da ukaže na njihove skrivene determinante u društvenim odnosima...“ (Fairclough 1989: 5) Možemo konstatovati da sledbenici KAD već sami identifikuju svoju disciplinu kao usmerenu ka proučavanju društvenih odnosa moći i načina na koji se oni reprodukuju kroz jezik. Ovim oni odgovaraju na naše prvo pitanje, ali dalje moramo ispitati kako prema njima ideologija operiše, i kako obavlja ovu svoju funkciju.
Da bismo dali odgovor na ovo pitanje, moramo pre svega definisati pojam diskursa. Pored ideologije pojam diskursa je svakako jedan od najneuhvatljivijih pojmova u današnjim društvenim naukama. Za KAD, kako je to rekao Fuko, sve može uzeti formu diskursa, sve se da reći i može se govoriti o svemu (Fuko 2007: 37) Upravo kroz ovakvo shvatanje KAD analizira diskurs u svim oblicima ljudske komunikacije, od jezika do raznih vizuelnih reprezentacija pa i govora tela (Fairclough 2001: 229 prema Zvjer 2015: 506) Upravo zbog ovakve rasprostranjenosti i značaja diskursa za društveni život Fuko ga karakteriše kao „moć koju treba zadobiti“ (Fuko 2007: 9) na šta se nadovezuje KAD[9]. Nadalje se postavlja pitanje šta diskurs čini podložnim ideološkim uticajima i konsekventno uticajima društvenih odnosa. Ako smo diskurs locirali unutar svih oblika ljudske komunikacije, onda možemo reći da različiti oblici priča, metafora, slika i predstava koje se nalaze u ovoj komunikaciji mogu biti povezivani sa različitim objektima i događajima, pružajući njihova različita određenja. (Ber 2001: 83) Ovde dolazimo do trenutka kada ideologija biva sjedinjena sa diskursom.
Ferklau odnos ideologije i diskursa vidi u pojmu zdravog razuma. Naime, on zdrav razum vidi kao implicitne pretpostavke koje ljudi ne preispituju i koje čine osnovu za lingvističku interakciju. (Fairclough 1989: 2) Ove pretpostavke on eksplicitno naziva ideologijom, tvrdeći da one održavaju odnose moći koji postoje putem konstantnog ponavljanja uobičajenih načina ponašanja koji ove odnose uzimaju zdravo za gotovo. (Fairclough 1989: 2) Ideologije prema KAD najčešće operišu kroz jezik jer je jezik najuobičajeniji oblik društvenog ponašanja i stoga se najsnažnije oslanja na ove pretpostavke. (Fairclough 1989: 2) Konkretan mehanizam funkcionisanja ideologije, u vidu pozadinskih pretpostavki, putem diskursa Ferklau vidi u samom načinu komunikacije i interakcije sa tekstom. Naime, autor/govornik teksta tekst konstruiše na osnovu interpretacije sveta, a čitalac/slušalac tekst takođe interpretira, tako da je komunikacija svojevrsna „interpretacija interpretacije“. (Fairclough 1989: 80) Ideologija se u ovaj proces uključuje u procesu interpretacije, obezbeđujći čitaocu/slušaocu „karike“ putem kojih on povezuje različite tvrdnje iznesene u tekstu. (Fairclough 1989: 81) Ovo popunjavanje praznina koje se u tekstu nalaze se vrši po automatizmu, ideologija deluje obezbeđujući nam instrument kojim razumevamo smisao teksta.
Upoređujući viđenje ideologije u KAD sa Bartovim možemo ustanoviti veliku sličnost u mehanizmu funkcionisanja ideologije koji obe teorije uočavaju. U Bartovoj teoriji mita ideologija legitimiše društvene odnose putem naturalizacije, dok kod KAD putem „zdravog razuma“ kao pretpostavki koje se smatraju neupitnim. U oba slučaja različiti društveni odnosi i društvene situacije ideologijom mogu biti mistifikovani i time obavijeni velom nepromenljivosti, što znači legitimisani.
Diskurzocentrični pravac u istraživanju ideologije predstavlja izdanak intelektualne klime sa druge polovine dvadesetog veka i rezultat lingvističkog obrta. Usvajanje pojmova kao što su značenje, simbol, smisao i znak nas podseća da koncept kao što je ideologija moramo tražiti u komunikaciji kao jednom od osnova društvenog života. Ovaj vid izučavanja ideologije utemeljuje ideologiju u društvenoj komunikaciji, ideologija se time sjedinjuje sa jedinicama ove komunikacije, simbolima. Pošto su ideologija i simbol jedno, da bi analiza ideologije iz ove perspektive bila uspešna, društvena komunikacija mora biti utemeljena u konstelaciji društvenih odnosa u kojima se obavlja. (Eagelton 1991:195) U suprotnom postoji opasnost da ideologija počne da se shvata kao potpuno nezavisan društveni mehanizam koji operiše slobodan od svojih temelja u osnovnim društvenim odnosima. Drugim rečima postoji opasnost od njene reifikacije, i time gubljenja mogućnosti njenog sociološkog izučavanja.

3.      Diskurzodismisivno shvatanje ideologije – ideologija kao reziduum

Napuštajući nivo doktrine prelazimo na drugi aspekt religije koji Hegel izdvaja - ritual. Primenjujući ovu podelu na ideologiju ritualom ćemo označiti svako eksterno postojanje ideologije, tj. postojanje ideologije van oblasti jezika, komunikacije i značenja generalno. Ovo drugim rečima znači da u ovu kategoriju spadaju sve one teorije ideologije koje se odnose na materijalno postojanje ideologije, ideologiju u praksama, ritualima i institucijama. (Žižek 1995: 12) Ono što karakteriše ovaj pravac je generalno sagledavanje ideologije u njenoj uslovljenosti, ideologija se uvek vidi kao efekat nekih primarnijih sila. Iako se slično može reći za prethodni pravac ako ukažemo na ulogu ideologije u legitimaciji društvenih odnosa, ideologija u prethodnom pravcu ne nastaje kao direktan produkt ovih odnosa, već ih retroaktivno legitimiše. U diskurzodismisivnom pravcu ideologija se sagledava kao direktan, linearni produkt društvenih odnosa. Ona je njihova funkcija i stoga obavlja svoju ulogu njihove legitimacije. Počećemo sa sigurno najuticajnijim shvatanjem ideologije uopšte, ideologijom u radovima Marksa i Engelsa.

3.1.   Klasično marksističko shvatanje–baza proizvodi svoju   nadgradnju
Kao najjezgrovitiju formulaciju Marksove teorije, logičnim se čini uzeti, već popularan, izvod iz predgovora za Prilog Kritici Političke Ekonomije. Ovde Marks ukratko iskazuje svoju osnovnu tezu, da ljudi u proizvodnji svog materijalnog života ulaze u određene odnose koji zajedno sa sredstvima za ovu proizvodnju čine ekonomsku strukturu društva. (Marks 1985: 21) Zauzvrat ova struktura čini osnovu na kojoj se diže celokupna pravna i politička nadgradnja društva. (Marks 1985: 21) Jednostavno rečeno, ekonomska struktura čini okvir koji uslovljava razvoj idejne sfere ljudskog društva, društvena svest uslovljena je ovom nadgradnjom. Kako je Marks to rekao: „Ne određuje svest ljudi njihovo biće, već obrnuto, njihovo društveno biće određuje njihovu svest.“ (Marks 1985: 21) Vidimo da je svaki oblik društvene svesti kod Marksa bitno određen odnosima stvorenim u ekonomskoj osnovi, drugim rečima različite forme ljudske svesti su funkcija formi društvenih odnosa u ekonomskoj sferi.
Odnosi u sferi proizvodnje su za Marksa bitno prožeti odnosima moći tj. možemo slobodno reći da odnosi u ovoj sferi čine osnovu nejednakih odnosa moći u ostalim sferama. Ekonomski odnosi se sastoje od različitih oblika podele rada koja uslovljava različite oblike vlasništva tj. različite oblike odnosa između individua u vezi sa oruđem za rad i proizvodima rada. (Marks i Engels 1989: 365-366) Na ovaj način materijalna proizvodnja koju individue obavljaju vrši se u sklopu određenih odnosa, samim tim i njihova duhovna proizvodnja se mora obavljati u sklopu istih društvenih odnosa. Proizvodnja ideja tj. svest kako Marks kaže, neposredno se prepliće sa materijalnom delatnošću i materijalnim odnosima ljudi. (Marks i Engels 1989: 370) Ovim Marks ukazuje na činjenicu da su ljudi stvaraoci sopstvenih predstava, ali ih ne mogu stvarati potpuno slobodno već ih stvaraju u društvenim uslovima u kojima se nalaze. (Marks i Engels 1989: 370) Oblici ljudske svesti direktno su uslovljeni odnosima u kojima se ljudi nalaze u ekonomskoj bazi društva. Pošto smo pomenuli da su odnosi u bazi suštinski za Marksa odnosi moći treba ispitati kako ovi odnosi utiču na sferu svesti i ideologije.
Odnosi u ekonomskoj strukturi društva za Marksa generišu klase prevashodno na osnovu vlasništva nad sredstvima za proizvodnju, što klase direktno suprotstavlja između sebe. Vlasništvo nad sredstvima za proizvodnju glavni je kriterijum formiranja klasa čije se postojanje definiše suprotstavljenošću drugoj klasi. (Kolakovski 1980: 420) Ova razdvojenost vlasništva, onu klasu kojoj se u posedu nalaze sredstva za proizvodnju stavlja u poziciju moći u odnosu na razvlašćenu klasu koja joj je suprotstavljena. Znači, na jednoj strani imamo klasu vlasnika koji raspolažu sredstvima za proizvodnju i izvlače višak vrednosti koji tokom rada stvaraju radnici i sa druge strane radnike koji su prisiljeni da prodaju svoju radnu snagu. (Kolakovski 1980: 420) Ovakav odnos moći koji se formira u ekonomskoj sferi klasi koja se nalazi u vlasništvu sredstava za proizvodnju direktno daje moć nad drugom klasom u svim ostalim sferama. Ovakva pozicija apsolutne društvene moći vlasničke klase ovoj klasi daje ime vladajuća klasa. Ova pozicija moći se odnosi i na idejnu sferu, sferu svesti kako je Marks naziva, iz ovog razloga on tvrdi da su u svakoj epohi vladajuće misli uvek misli vladajuće klase. (Marks i Engels 1989: 393) „Klasa koja je vladajuća materijalna sila društva, istovremeno je njegova vladajuća duhovna sila.“ (Marks i Engels 1989: 393) Ovakva duhovna vlast vladajuće klase obezbeđena je dakle njenom ekonomskom vlašću, vlasništvo nad sredstvima za materijalnu omogućava vlasništvo nad sredstvima za duhovnu proizvodnju. (Marks i Engels 1989: 393)
Kod Marksa možemo videti svojevrstan spontani mehanizam funkcionisanja ideologije. Ideologija se predstavlja kao iskrivljavanje društvene svesti celokupnog društva usled mogućnosti uticaja jednog njenog dela u vidu klase, pošto taj deo poseduje potpunu moć. Ali sam mehanizam ideologije nije bliže objašnjen, ideologija kao da se spontano prilagođava društvenim prilikama, tako da svaka klasa koja stupi na poziciju moći usled svojih mogućnosti propagira svoju ideologiju. Idejna sfera se prilagođava materijalnoj sferi, ona je njena funkcija. Možemo primetiti da Marks ipak ukazuje da se unutar vladajuće klase stvara rascep na duhovni i materijalni rad i da onaj deo te klase koji obavlja duhovni rad čine njeni „aktivni konceptivni ideolozi“ (Marks i Engels 1989: 394), njihova uloga je, očigledno, aktivno kreiranje ideoloških predstava. Osim ovog mehanizma stvaranja i širenja ideologije Marks ukazuje i na jedan izuzetno bitan način funkcionisanja same ideologije unutar njegove teorije. Ovde se konkretno misli na njegovu konstataciju da svaka klasa koja zauzme vladajuću poziciju mora svojim mislima dati oblik opštosti. (Marks i Engels 1989: 395) Ovo znači da se svaka klasa po dolasku na vlast mora aktivno uključiti u delatnost kreiranja predstava putem kojih će celo društvo ubediti u razumnost spostvenih interesa[10]. (Marks i Engels 1989: 395) Celo društvo mora prihvatiti interese vladajuće klase kao svoje da bi ova klasa mogla neometano da vlada.
Reklo bi se da kod Marksa imamo nešto što bi se moglo nazvati klasičnom teorijom ideologije. Ideologija u njegovoj teoriji igra vrlo jasnu i konciznu ulogu, ona služi opravdavanju interesa društvene grupacije koja ima najveću količinu društvene moći. Odgovori na pitanja o ideologiji koji nas interesuju pri ispitivanju svake od teorija su već dati, uloga ideologije u legitimaciji društvenih odnosa, način njenog stvaranja i mehanizmi njenog funkcionisanja. Naravno, prigovor koji se Marksovoj teoriji mora uputiti je neizbežan, a to je prilično uprošćeno shvatanje mehanizma kojim ideologija biva stvorena i putem kojeg operiše. Njoj se oduzima svaki oblik autonomije i postaje direktan produkt društvenih odnosa, uvek u funkciji interesa jedne klase. Ideologija se shvata kao sredstvo vlasti u idejnoj sferi koji koristi samo jedna društvena grupacija, ovim je, smatramo, shvatanje ideologije jako uprošćeno. I pored ovoga ne možemo izbeći da se ne složimo sa tvrdnjom iz Sociološkog rečnika Oksfordskog univerziteta da je i danas „sociološka analiza ideologije ili marksistička ili pod uticajem marksizma“. (Marshall 1998 prema Zvjer 2015: 509) 

3.2.   Gramšijeva teorija hegemonije – povratan uticaj nadgradnje
Pre nego što pređemo na razmatranje jedne od najuticajnijih teorija ideologije, teoriju Luja Altisera, moramo ukratko prikazati jako značajan koncept hegemonije neomarksističkog autora Antonija Gramšija. Ovo se ispostavlja kao ključno za razumevanje pravca razvitka marksističke misli u prvoj polovini dvadesetog veka. Takođe bitan je razlog činjenica da se Gramši smatra glavnom Altiserovom inspiracijom.
Gramšijevo delo predstavlja obračunavanje sa aporijama u koje je marksizam tog doba dospeo. Marksova predviđanja se nisu ostvarivala, njegovo predviđanje o urušavanju kvaliteta života radnika, produbljivanje otuđenja i neminovne radničke revolucije ispostavila su se kao preuranjena. Celokupna njegova teorija[11] može se sagledati kao odgovor na pitanje: zašto u razvijenom kapitalističkom društvu ne dolazi do revolta radničke klase i zašto radnici prihvataju vlast buržoazije? Gramši ovo ponašanje podređenih klasa objašnjava tvrdnjom da vladajuća klasa ne vlada prostim sredstvima prisile već da postiže određen stepen prihvatljivosti od strane podređenih time što u društvu ima intelektualno i moralno vođstvo. Ovu poziciju vođstva Gramši naziva hegemonijom, jedna klasa postiže vlast u društvu tako što postaje „dominantna“ i „vodeća“. (Gramši 2008: 149) Dominantna označava da klasa postaje vodeća materijalna sila, ona preuzima sredstva prisile, dok vodeća podrazumeva da ona sebi obezbeđuje pristanak drugih klasa. (Gramši 2008: 149) Ova kombinacija sile i pristanka predstavlja hegemonu poziciju, oni se međusobno uravnotežuju, i zajedno sa određenim ekonomskim ustupcima podređenim klasama obezbeđuju vladajućoj klasi mirnu vladavinu. (Gramši 2008: 149)
Možemo reći da je hegemona pozicija određene klase istovremeno obezbeđena silom, ubeđivanjem i ustupcima, ona je kombinacija postupaka kojim jedna klasa sebi osigurava vladavinu bez velikih pobuna i protivljenja. Na ovaj način vladajuća klasa artikuliše interese podređenih klasa i, donekle ih uvažavajući, stvara odnos snaga u društvu gde njena moć i interes preovlađuju ali interesi drugih klasa nisu do te mere ugroženi da one organizuju pobunu. Ovde vidimo da je hegemonija pre proces nego što je stanje, ovo usaglašavanje interesa mora konstantno biti obnavljano i formirano, ravnoteža koju hegemonija stvara je konstantno nestabilna[12]. (Gramši 2008: 150) Kao što smo u naslovu nagovestili Gramši afirmiše ideju o povratnom uticaju nadgradnje na bazu u marksističkoj teoriji, nasuprot do tada preovladavjuće ideje o mehaničkom usklađivanju nadgradnje odnosima koji vladaju u bazi. On nadgradnju deli na dva dela: civilno društvo (skup onoga što se obično naziva „privatno“) i političko društvo (ili „država[13]“) (Gramši 2008: 152) Prvi deo nadgradnje odgovara funkciji vođstva ili intelektualne hegemonije, dok drugi deo nadgradnje odgovara funkciji direktne dominacije putem sile i zakonodavne vlasti. (Gramši 2008: 152) Ove funkcije vladajuća klasa izvršava preko institucije države koju za Gramšija čini kombinacija civilnog društva i političkog društva, uloga države se ogleda u održavanju hegemonije ali isto tako i „podizanju“ stanovništa na one nivoe intelektualnog i moralnog razvoja na kojima moraju biti da bi odgovarali interesima buržoazije. (Gramši 2008: 153) Država je stoga za Gramšija kompleksan skup aktivnosti i institucija kojima vladajuća klasa održava svoju dominaciju i obezbeđuje pristanak podređenih klasa, kombinujući kako prisilu tako i ubeđivanje, „znači hehegmonija zasićena prinudom“[14]. (Gramši 2008 152-154)
Ispitivanjem Gramšijevog koncepta hegemonije uviđamo način na koji je neomarksistička misao težila usložnjavanju određenih Marksovih tvrdnji u cilju ukazivanja na istančane mehanizme putem kojih vladajuća klasa održava svoju poziciju. Iako kod Gramšija nemamo konkretno viđenje same ideologije, mehanizmi putem kojih ideologija operiše daleko odmiču od Marksovog viđenja spontanog usklađivanja. Ističu se nijanse i složeni mehanizmi putem kojih vladajuća klasa usklađuje i održava svoju poziciju obezbeđujući ideološkim mehanizmima pristanak podređenih klasa na trenutno postojaće odnose moći. Gramšijeva teorija hegemonije i države ostaje značajan doprinos razvitku marksističke teorije ideologije i teorijski koristan otklon od prethodnih, štetnih, mehanicističkih uprošćavanja marksizma. 

3.3.   Teorija državnih ideoloških aparata Luja Altisera – večnost ideologije
Altiser nije bez razloga poslednja tačka u našem izlaganju diskurzodismisivnih teorija ideologije. On je krajnji izdanak razvitka ovog pravca teorije ideologije koja počinje sa Marksom. Naime, u njegovoj zamisli materijalna egzistencija ideologije u različitim praksama i institucijama dobija svoj krajnji oblik. Za Altisera ideologija jedino i postoji u ovom obliku. Takođe njegova teorija, kao i Marksova, sama po sebi odgovara na naša ključna pitanja, ali ne samo to, već je i izložena u ovom obliku. Altiser počinje od uloge ideologije u reprodukciji društvenih odnosa, nastavljajući dalje prema mehanizmima njenog funkcionisanja i završava sa objašnjenjem načina na koji ideologija sama po sebi vrši svoju ideološku funkciju. U skladu sa ovim i naše ispitivanje njegove teorije pratiće ovaj redosled.
Altiser počinje sa konstatacijom da svaka društveno-ekonomska formacija mora vršiti reprodukciju svog načina proizvodnje da bi opstala. (Altiser 2015: 9) Svaka formacija ovo postiže reprodukcijom dva temeljna aspekta svoje ekonomske baze: proizvodnih snaga i proizvodnih odnosa. Kako se proizvodne snage sastoje od sredstava za proizvodnju i radne snage naša centralna tema, ideologija, ovde ulazi na scenu. Reprodukcija radne snage se, prema Altiseru, obavlja putem nekoliko procesa. Prvi proces je zadovoljavanje određenih potreba radne snage koje je drže u životu i onih potreba koje su istorijski stvorene i izborene tokom vremena. (Altiser 2015: 13-14) Sledeći deo procesa reprodukcije radne snage čini reprodukciju radnih veština potrebnih za obavljanje radne aktivnosti ali takođe i reprodukciju potčinjenosti radnika pravilima ustanovljenog poretka, tj. kroz obučavanje radne snage ona se podučava potčinjavanju vladajućoj ideologiji. (Altiser 2015: 16-17) Ovim Altiser konstatuje značaj ideologije u reprodukciji proizvodnih snaga, ali ovde je značaj ideologije samo nagovešten, njen značaj se više odgleda u sledećem delu ekonomske baze koji mora biti reprodukovan, proizvodnim odnosima.
Za početak on priznaje, kao i Gramši, relativnu autonomiju i povratan uticaj nadgradnje na bazu, ali takođe, kao Gramši, priznaje njihovu determinisanost bazom „u krajnjoj instanci“. (Altiser 2015: 18-19) Nadgradnja je za Altisera centralna oblast razmatranja i mesto u kome se nalaze ključni elementi potrebni za objašnjenje reprodukcije određene društveno-ekonomske formacije. Nadgradnja se, prema Altiseru, sastoji od političko-pravnog i ideološkog dela.[15] Oba dela zajedno dobijaju naziv država, a njihov najvažniji aspekt se naziva državna moć. (Altiser 2015: 24) Altiser nadalje specifikuje njihove aspekte, političko pravni aspekt nadgradnje se oličava u tzv. državnim aparatima, dok ideološki deo svoje oličenje dobija u državno-ideološkim aparatima. (Altiser 2015: 26-27) Razlika između njih koju Altiser pocrtava je u mehanizmima njihovog funkcionisanja, DA funkcionišu putem nasilja i prisile, dok DIA svoju funkciju obavljaju putem ideologije (Altiser 2015: 29) Ideologija je primarni pokretač i sredstvo DIA, i ne samo to, ideologija za Altisera isključivo i postoji samo u njima, DIA i ideologija su jedno. Nadovezujući se na Marksa on nadalje konstatuje da vladajuća klasa svoju moć može ostvariti jedino i isključivo putem vlasti nad obe vrste aparata, iako joj prisila može omogućiti brojne mogućnosti, puna vlast jedne klase uspostavlja se preuzimanjem državnih ideoloških aparata[16]. (Altiser 215: 30-31)
Kao poslednji element Altiserove teorije ideologije i reprodukcije proizvodnog sistema moramo ispitati kako prema njemu funkcioniše ideologija kao takva. On započinje svoju teoriju konstatacijom da „ideologija nema istoriju“ (Altiser 2015: 49) želeći ovim da pocrta svoju nameru da predloži „teoriju ideologije uopšte“ (Altiser 2015: 48) tj. teoriju načina na koji ideologija funkcioniše nezavisno od pojedinačnih njenih varijanti. Njegova teorija ideologije se sastoji od ispitivanja dva njena aspekta: načina na koji utiče na svest ljudi i oblika njene egzistencije. Što se tiče prvog aspekta Altiser odbacuje Marksovu tezu o ideologiji kao laži, kao iluziji i na mesto nje stavlja svoju tezu o ideologiji kao imaginarnom odnosu. (Altiser 2015: 49-51) Preciznije, za Altisera način na koji se individue odnose prema sopstvenoj egzistenciji se javlja u njihovim umovima kroz imaginaran odnos, kroz sistem određenih predstava. (Altiser 2015: 51) Jednostavnije rečeno ideologija je sistem imaginarnih predstava kroz koje individue gledaju društvene odnose od kojih zavisi njihova egzistencija. Drugi aspekt je egzistencija ideologije koja je za Altisera neupitno materijalna. Ideologija poseduje čisto materijalnu egzistenciju od koje posredno zavisi svest individua. U ovoj teoriji ideologija se sastoji od materijalnih praksi koje se zasnivaju na materijalnim ritualima poteklim iz državnih ideoloških aparata. Naime, DIA propisuju rituale koji upravljaju materijalnim praksama pojedinaca, u ovoj tački ideologija biva direktno spojena sa načinom reprodukcije društveno-ekonomske formacije.
U svojoj materijalnoj egzistenciji ideologija je sila koja objedinjuje celokupnu formaciju, od ekonomske baze čiju reprodukciju osigurava preko nadgradnje u vidu države do pojedinaca čiju svest uslovljava. Kada je u pitanju pojedinac Altiser do kraja dovodi tezu o zavisnosti svesti od spoljašnjih oblika ponašanja. Rituali koje propisuje DIA uslovljavaju različite prakse pojedinaca, praćenje ovih rituala retroaktivno generiše svoju ideološku osnovu unutar svesti pojedinca. (Žižek 1995: 13) Ovo nastaje usled efekta rituala na pojedinca, njegovo praćenje rituala u njegovoj svesti počinje da izgleda kao zasnovano na njegovom unutrašnjem slaganju sa ovim praćenjem. Ovo „preuzimanje“ pojedinca od strane ideologije Altiser naziva „interpelacijom“, procesom putem kojeg ideologija pretvara pojedinca u sopstvenog subjekta. (Altiser 2015: 62)
U ovakvom obliku, ideologija je večan odnos individua prema stvarnosti. Upravo zbog ovog Altiser kao glavni zadatak društvene revolucije vidi preuzimanje države od strane proleterijata i korišćenje njenih aparata od strane proletera (Altiser 2015: 25) Upravo se ovde Altiser razlikuje od Marksa, pošto ideologiju smatra večnom, prema njemu kada dolazi do smene klasa na vlasti klasa koja preuzima vladajuću poziciju postavlja svoju ideologiju kao vladajuću. Ovo se razlikuje od Marksa upravo u tački u kojoj ovaj prevrat prema Altiseru važi i za proleterijat, dok prema Marksu posle radničke revolucije nijedna ideologija više neće biti nametnuta.
U Altiserovom viđenju ideologije ona postiže određeni totalizujući efekat, držeći celokupno društvo, uprkos njegovim protivrečnostima, u obliku celine. Ovim ona postiže efekat apsolutne nadgradnje, nadvijajući se kao krov nad društveno-ekonomskom formacijom i obezbeđujući njeno funkcionisanje. Ovim Altiser uspeva da pruži odgovor na glavno pitanje neomarksizma: zašto proleterijat nije još uvek sproveo revoluciju? Odgovor se nalazi u sveobuhvatnosti i moći ideologije koja kao duh prožima celokupnu društvenu sferu. Njena sveprisutnot i nemogućnost njenog izbegavanja, prema Altiseru, parališu radničku klasu u poziciji konstantnog reprodukovanja kapitalizma, sa malo mogućnosti promene.
Od Marksa do Altisera pojam ideologije se u diskurzodismisivnom pravcu razvijao umnogome linearno, nijansirajući i produbljavajući ključne ideje. Iako je izuzetno plodan pravac, ne može se izbeći kritika određene skamenjene slike društva koju ovakav pravac pruža. Ideologija se u ovom pravcu vidi kao potpuni derivat odnosa koji se nalaze u ekonomskoj bazi društva. Iako donekle autonomna ona se nalazi u idejnoj sferi koja je, više ili manje, determinisana ekonomskom bazom. Na ovaj način društeno-ekonomska formacija obezbeđuje sopstvenu reprodukciju, ali postavlja se pitanje - kako dolazi do promene? Onoliko koliko u prethodnom pravcu postoji opasnost od oslobađanja ideologije od osnovnih društvenih odnosa i njenog slobodnog lebdenja u idejnoj sferi, toliko u ovom pravcu postoji opasnost od suprotnog. Marks, kao i ostali koji su ga sledili, društvenu promenu pronalaze u ekonomskoj bazi koja je krajnja instanca determinacije celokupnog društva. Stoga, ideologija nema veću ulogu u društvenoj promeni, ona se javlja kao „zavisna varijabla“ ekonomskih odnosa koji su pokretači promena.
Ideologija, ako njen mehanizam funkcionisanja ne biva dovoljno razjašnjen, u ovom pravcu može biti poimana kao sekundarni derivat koji se spontano prilagođava društvenim odnosima koji je detemrinišu. Ovde se nalazi moguća opasnost od zanemarivanja njene uloge i time zanemarivanja značaja njenog sociološkog proučavanja.    

4.      Pokušaj kombinacije diskurzocentričnog i diskurzodismisivnog pravca – neogramšijanska teorija hegemonije Ernesta Laklaua i Šantal Muf
Na početku se mora napomenuti da koncept ideologije kakav predlažu Laklau i Muf, iako teži kombinaciji marksističkog viđenja, prvenstveno onog u Gramšijevom radu, daleko veći akcenat stavlja na diskurs i time naginje diskurzocentričnom pravcu. Ovo naginjanje se najjasnije ogleda u njihovom radikalnom antiesencijalizmu i potpunom odbacivanju samog pojma “društva”. Naime, ovo odbacivanje pojma društva čini osnovu za zasnivanje teorije hegemonije i ideologije kakvu Laklau i Muf predlažu. Ovaj radikalni rez koji oni prave značajno ih udaljava od osnovnih marksističkih postulata i uvodi ih u teritoriju u kojoj svoju teoriju moraju postaviti na nove osnove, i ove osnove nalaze u pravcu koji smo nazvali diskurzocentričnim.  
Svoju teoriju Laklau i Muf zasnivaju na konceptu naddeterminacije koji preuzimaju od Altisera. Ovaj koncept je teorijska osnova njihovog antiesencijalizma. Naime, naddeterminacija označava stanovište da je celokupno društvo simbolički zasnovano, u određenom simboličkom poretku. (Laclau and Mouffe 2001: 98) Ovo znači da se društvo ne sastoji od dve ravni, jedne ravni esencije koja se sastoji od stvarnih društvenih odnosa i druge ravni predstava koja predstavlja njen simbolički derivat. (Laclau and Mouffe 2001: 98) Ovo znači da društveni akteri ne poseduju neku stvarnu suštinu koja služi kao njihov pokretač, već su deteminisani relativnim situacijama u kojima simbolički poredak biva fiksiran. (Laclau and Mouffe 2001: 98) Njihovi identiteti i društvene pozicije su fluidne i zavise od kontigentnih situacija stabilizacije simboličkog poretka. Ovim se Laklau i Muf obračunavaju sa marksističkim teorijama “determinacije u poslednjoj instanci” koje su prihvatali Altiser i Gramši. Oni afirmišu pluralizam organizacionih principa društva, prema kome se društvo sastoji od političkih, ekonomskih i kulturnih  oblika, ali oblik i način njihove organizacije zavisi od konkretnih i kontigentnih slučajeva. (Laclau and Mouffe 2001: 101) Nužnost određenih oblika društvene organizacije i determinacije se odbacuje. Logika koncepta naddeterminacije sa time sastoji u odbacivanju svakog oblika fiksiranosti i totalizacije, i u afirmaciji otvorenosti, nedovršenosti kao osnovnih svojstava svakog identiteta. (Laclau and Mouffe 2001: 104) Laklau i Muf ovakav koncept sjedinjuju sa svojim konceptom hegemonije i kroz njega promatraju prirodu društva.
Ključni pojam nužan za razumevanje ove teorije je artikulacija, koju Laklau i Muf definišu kao “svaku praksu uspostavljanja odnosa među elementima” (Laclau and Mouffe 2001: 105) Rezultat nje je strukturisana celina koju nazivamo diskurs[17], različite diferencijalne pozicije koje se nalaze unutar diskursa nazivamo momentima, dok diferencijalne pozicije koje nisu artikulisane diskursom nazivamo elementima. (Laclau and Mouffe 2001: 105) Diferencijalne pozicije i afirmacija pojma “razlike” su ključne u ovoj teoriji. Naime, Laklau i Muf se nadovezuju na Sosirovu teoriju jezika i u skladu sa njom identiet kao takav definišu kao mesto u sistemu razlika. Svaki identitet je definisan na osnovu svoje surpotnosi sa drugim, identično kao jezičke jedinice kod Sosira. Artikulacija se stoga sastoji u povezivanju različitih pozicija u sistemu razlika i time definišući identitete kao takve.
Bitna osobina artikulacije kao procesa je činjenica koju Laklau i Muf ističu, a to je njegova konstantna nedovršenost. Polje identiteta i razlika nikada ne može biti fiksirano, ono je u konstantnom stanju kretanja i promene i artikulacija ga nikada ne može potpuno obuhvatiti. (Laclau and Mouffe 2001: 111) Ali i pored ovoga određen stepen fiksiranosti mora postojati, stoga Laklau i Muf konstatuju da se artikulacija diskursa sastoji u stvaranju određenih “čvorišta”. (Laclau and Mouffe 2001: 112) Ovo su čvorišta značenja koja diskurs teži da stvori i poveže i time stvara diskurzivnu formaciju koja ima konstruisane elemente identiteta i centar značenja. (Laclau and Mouffe 2001: 112) Ovim proces artikulacije teži da obuhvati polje razlika i da ga kontroliše. Problem sa ovim procesom je tvrdnja koju Laklau i Muf preuzimaju od Deride, a to je nezavisnost označitelja od označenog. Ovo dovodi do određenog “viška” značenja koji artikulacija diskursa nikada ne može da inkorporira u sebe. (Laclau and Mouffe 2001: 111) Laklau i Muf ovo nazivaju “diskurzivno polje”, polje u kojem se dešava konstantan tok razlika i označitelja koje artikulacija teži da stabilizuje i kontroliše. (Laclau and Mouffe 2001: 111) Pošto određen višak značenja uvek izmiče artikulativnom procesu, elementi koji su u diskurzivnom polju slobodni nikada ne mogu potpuno biti transformisani u momente diskursa. (Laclau and Mouffe 2001: 113) Ovim se vraćamo na pojam otvorenosti i nedovršenosti društva: Laklau i Muf tvrde da usled nemogućnosti artikulacije da potpuno stabilizuje sistem razlika u društvu i društvo kao takvo ne može postojati kao dovršen totalitet, određen tok identiteta i razlika uvek postoji, tako da društvo kao stabilan entitet ne može postojati.
U skladu sa do sada iznesenim, može se pretpostaviti da Laklau i Muf hegemoniju lociraju unutar artikulativnih praksi. Hegemonija je upravo omogućena nedovršenošću društva, postojanjem slobodnih označitelja koje treba artikulisati. (Laclau and Mouffe 2001: 134) Kao takva hegemonija se predstavlja kao borba unutar diskurzivnog polja, iz razloga što subjekt hegemonije mora postojati izvan onoga što hegemonizuje, izvan diskursa koji stvara artikulacijom. (Laclau and Mouffe 2001: 135) Stoga subjekt hegemonije postoji unutar diskurzivnog polja i uz pomoć artikulacije stvara diskurs od slobodnih elemenata. Unutar diskurzivnog polja vrši se borba između suprotstavljenih artikulacijonih praksi. (Laclau and Mouffe 2001: 136) Ona praksa koja svoja čvorišta i diskurs nametne kao dominantne unutar određenog političkog polja, a time i konstruiše identitete unutar njih, stvara – hegemonu formaciju. (Laclau and Mouffe 2001: 136) Laklau i Muf stoga konstatuju da je hegemonija oblik političkog odnosa, forma borbe, a ne deo topografije društvenog sveta kao kod Gramšija, koji je vidi kao uspostavljanje kontrole nad društvenom nadgradnjom. (Laclau and Mouffe 2001:  141)
Kao što smo konstatovali na početku, pristup ideologiji i hegemoniji koji predlažu Laklau i Muf svakako drastično naginje ka diskurzocentričnom pravcu. I pored ovoga, smatramo da usled njihovog nadovezivanja na Gramšija i Altisera imamo zanimljivu kombinaciju neomarksističkih viđenja i pristupa koji naglašavaju značaj jezika i značenja. Antiesencijalizam i protivljenje pridavanju značaja jednom određenom uzroku snažno prožimaju ovu teoriju. Ovakav pristup naglašava značaj kontigentnosti, konkretnosti i partikulariteta. Ovo istovremeno može činiti njegovu snagu, ali i slabost. Snaga se sastoji u višestrukim mogućnostima njegove primene na različite društvene oblike, i istorijske periode, usled velike fleksibilnosti. Sa druge strane kao slabost lako možemo istaknuti potpuni nedostatak postulata opštosti, što nam onemogućava sagledavanje zajedničkih karakteristika koje poseduju različita društva.
Sa stanovišta naših osnovnih pitanja ideologija, koja u ovoj teoriji dobija oblik diskursa, do te je mere sveobuhvatna da se sjedinjuje sa društvenim odnosima. Pojam naddeterminacije omogućava ovo sjedinjavanje, društvo se prvenstveno poima kao simbolička tvorevina i kao takvo se bukvalno utapa u diskurs i time sjedinjuje sa ideologijom. Kako je simbolička sfera mesto gde se društvo konstituiše, za Laklaua i Muf proučavanje ideologije (diskursa) označava proučavanje društva. Teorija Laklaua i Muf se može smatrati jednim od boljih izdanaka poststrukturalističkog i postmodernističkog pravca, koja, i pored svojih nedostataka, zadržava svoje uporiše u marksističkoj misli i svoju kritičku snagu.


5.      Kritike koncepta ideologije – Fuko i Burdije
Da bi razmatranje ideologije u savremenoj društvenoj misli bilo propisno zaokruženo neminovno se moramo osvrnuti na njene kritike. Kritike koje ćemo ovde izložiti odbacuju pojam ideologije prevashodno zbog njegove usresređenosti na oblast svesti i značenja. Ove kritike ukazuju na mogućnosti uticaja odnosa moći koji “zaobilaze” sferu svesti i time ostvaruju uticaj direktno na ponašanje individua. Ovi pravci svojim ukazivanjem na ovakve uticaje odgovaraju na naše pitanje o legitimacijskom efektu ideologije, tj. zaobilaženjem ideologije oni zaobilaze i naše pitanje. Putem delovanja direktno na ponašanje pojedinaca odnosima i nije potrebna legitimacija, zaobilaženjem sfere svesti oni zaobilaze potrebu za svojim opravdavanjem. Cilj ovog osvrta na teorije koje kritikuju koncept ideologije i na njeno mesto postavljaju drugačije načine na koji odnosi moći utiču na pojedince je da ukažemo širinu sfere uticaja ovih odnosa. Ideologija se time prikazuje kao jedan od načina na koji ovi odnosi deluju, onaj način koji svoj uticaj ostvaruje kroz kognitivno-simboličku ravan. Nadalje ćemo prikazati teorije koje uticaj odnosa moći ispituju van sfere svesti, konkretno, uticaj moći direktno na telo kao kod Mišela Fukoa, i uticaj društvenih odnosa na stvaranje podsvesnih dispozitiva kod Pjera Burdijea.

5.1.   Moć i telo – Fukoove disciplinarne procedure i mikrofizika moći
U intervjuu datom jednom italijanskom autoru Mišel Fuko je direktno izneo svoju kritiku koncepta ideologije u kojoj iz svoje perspektive ističe tri nedostatka ovog pojma: ideologija je uvek u suprtonosti sa nečim što se smatra istinitim, ideologija se uvek vezuje za nešto što bismo smatrali subjektom i ideologija je uvek u položaju u odnosu na nešto što je njena determinanta. (Fuko 2012: 121) U skladu sa ovim prigovorima osvrnućemo se na Fukoovu teoriju moći iz koje on upravo i upućuje ove kritike. Ovaj autor u svojoj teoriji upravo prevazilazi ukazane nedostatke ideologije kao eksplanatornog mehanizma za koji Fuko smatra da je neupotrebljiv upravo zbog same prirode odnosa moći.
Počevši od prvog prigovora, Fuko umnogome obrazuje jedan radikalni pogled na istinu,za njega istina i znanje su suštinski povezani sa moći. On odbija da traga za istinom kao neupitnim osloncem, već nasuprot tome ukazuje na fragmentiranost istine, koja postoji u velikom broju fragmenata, malih i delimičnih istina. (Spasić 2004: 193) Istina je neodvojiva od sistema moći i vlasti, za Fukoa nije od značaja otkriti šta je “stvarno istinito”, već istraživanje samog stvaranja “učinka istine” unutar diskursa. (Fuko 2012: 121) Usvajajući tako sveobuhvatan pojam diskursa, kakav je Fuko usvojio, za njega stvari postoje dokle god se o njima govori, usled toga pitanje “ko govori” postaje pitanja “ko ima znanje”, a onaj ko ima znanje ima mogućnost da vrši moć. (Spasić 2004: 193) Usled ovoga istina kao takva nikada nije nešto slobodno, njeno iznošenje na videlo produkt je vlasti. (Spasić 2004: 194) Upravo zbog ovakvog viđenja istine Fuko tvrdi da živimo u “inkvizitorskoj civilizaciji” tvrdeći da su empirijske nauke svoj metod prikupljanja znanja preuzele iz istražne sudske prakse. (Fuko 1990: 19-20) “Taj sudski obrazac istrage počiva na celom jednom sistemu vlasti; sistem je taj koji određuje šta treba da se konstituiše kao znanje; kako se, od koga i putem koga ono izvlači; na koji se način pomera i prenosi; u kom se trenutku akumulira i dovodi do presude ili do odluke.” (Fuko 1990: 19)
Ovim prikazivanjem Fukoovog viđenja istine ukazali smo na njenu diskurzivnu prirodu i neodvojivu povezanost sa pojmom moći. Ali, za Fukoa učinak istine je samo jedan od mogućih učinaka njenih delovanja. Iz ovog razloga treba bliže ispitati njenu prirodu i način njenog uticaja na individue, ovo je nužno jer Fuko tim uticajima uspeva da objasni efekat moći, a da istovremeno zaobiđe pojam ideologije.
Fuko uvodi pojam “mikrofzike moći”, i upušta se u formiranje teorije moći kao mreže koja se na razne načine i oblike pruža kroz društvo. (Spasić 2004: 195) Ona se sprovodi u nizu heterogenih oblika i ne vrši se nad društvom od strane nekog suverena već unutar i kroz društvo. (Spasić 2004: 195) Moć je za njega sveobuhvatna i nezbežna, ona je “polje sila” kojem se ne može pobeći, nema krajnji izvor niti početnu tačku. (Spasić 2004: 195) Posle ovih negativnih određenja moći treba u Fukoovom viđenju ukazati i na neka pozitivna određenja. Moć (ili “vlast” što je u Fukoovom rečniku sinonim) se u suštini smatra za višestruki sklop odnosa sila koji se međusobno povezuju u lanac delovanja, oni zajedno proizvode određene efekte i formiraju strategije svog dejstva. (Fuko 2008: 179) Kao što smo ukazali u slučaju pojma istine odnosi moći nisu za Fukoa odvojeni od ostalih odnosa, naprotiv oni su konstitutivni za sve njihove tipove. (Fuko 2008: 180) Ovo je za Fukoa izuzetno bitna osobina moći zbog njegove treće primebde na koncept ideologije, usled toga što ova njena osobina znači da moć nije oblik nadgradnje na neki primarniji vid odnosa. (Fuko 2008: 180) Jedna od možda najbitnijih osobina moći u Fukoovom viđenju je njen nesubjektivni karakter. Moć za Fukoa poseduje svoju imanentnu racionalnost i samim tim i svoje težnje i ciljeve, ali ne postoje subjekti koji ovom racionalnošću upravljaju niti moć zavisi od pojedinačnih izbora. (Fuko 2008: 181) Moć je bezlični mehanizam koji operiše nezavisno od ljudi, a na osnovu svoje racionalnosti formira sopstvene taktike koje se međusobno povezuju formirajući autonomni mehanizam. (Fuko 2008: 181) Može se uvideti da na ovaj način Fuko odgovara i na svoju drugu primedbu konceptu ideologije, primedbu o subjektu. Za Fukoa konstitutivni subjekt suštinski ne postoji, svojom analizom Fuko objašnjava konstruisanje subjekta kroz istoriju usled autonomnih mehanizama moći. Moć je za Fukoa produktivna, što je jedna od njenih ključnih osobina, nasuprot viđenjima moći kao čistih oblika zabrane. Fuko mehanizmom moći objašnjava konstruisanje subjekta kroz istoriju.
Kao konačan aspekt Fukoove teorije moći moramo ispitati način na koji moć kao takva zaobilazi svest pojedinaca i uslovljava njihovo ponašanje direktno. Fuko ovaj proces objašnjava pojmom diciplinarnih procedura, one su procesi putem kojih se moć “upisuje” direktno na telo pojedinca, zaobilazeći svest i time ideologiju. Fuko istorijski trenutak nastajanja ovih procedura pronalazi u osamnestom veku kada je, kako on kaže, “telo otkriveno kao meta vlasti”. (Fuko 2008: 187) Prema njemu u ovom periodu telo postaje oblik manipulacije, ono se podvrgava stalnim načinima kontrole putem prinude na razne oblike aktivnosti, kontrolama kretanja kao i kontrolama prostora i vremena. (Fuko 2008: 187) Upravo ove metode kojima se telu nameće stalna poslušnost kao i preciznost kontrole telesnih aktivnosti Fuko naziva “discipline”. (Fuko 2008: 187-188) “Moć je prodrla u telo, izložena je u telu samom”. (Fuko 2012: 62) Ovim Fuko objašnjava potpadanje tela pod mašineriju vlasti, stvara se, prema njegovim tvrdnjama, “politička anatomija” koja je ustvari mehanizam vlasti[18]. (Fuko 2008: 188) Ovaj mehanizam definiše načine na koji se može ovladati telom potčinjenih, ovim se proizvode poslušna i uvežbana tela i obezbeđuje da se ona ponašaju onako kako se od njih očekuje[19]. (Fuko 2008: 188)  
Za Fukoa ponašanje individualnih aktera u velikoj meri je uslovljeno autonomnim aparatom moći koji funkcioniše kroz društvo sasvim van volje članova istog ovog društva. Sociološki relevantna kategorija aktera bitno izostaje iz Fukoovog rada. Upravo zbog ovog nedostatka on je prinuđen da odbaci koncept ideologije zbog njegove uske povezanosti sa kategorijama svesti i značenja, pa čak i sa agensnošću koju ona uslovljava. Radikalni determinizam koji Fuko postulira onemogućava uvođenje pojma ideologije kao determinante praksi koje akteri obavljaju, upravo zbog mehanizma moći koji kapilarno prodire u sve sfere društvene prakse i stoga čini nevažnim svesti pojedinaca uključenih u njihovo vršenje. Možemo zaključiti da Fukoova teorija ukazuje na bitne aspekte društvenih odnosa koji operišu ispod kognitivne ravni koje različita viđenja ideologije često zanemaruju. Upravo ovde se nalazi značaj njegovog viđenja moći, a to je u mogućim proširenjima teorije ideologije uključivanjem u nju raznih oblika telesnih uslovljavanja koja sama po sebi nemaju simbolički značaj, ali bitno determinišu ponašanje.

5.2.   Podsvesne dispozicije – Burdijeov koncept dokse
Poput Fukoa, Burdije se na termin ideologija osvrće takođe u intervjuu, intervjuu sprovedenom sa Terijem Igeltonom u Londonu početkom devedesetih godina. Za razliku od Fukoa, Burdijeovo viđenje ideologije i onoga što predlaže kao koncept koji bi ga zamenio ne odstupaju toliko od teorija koje smo do sada pominjali. Naime, Burdijeovo odbacivanje koncepta ideologije proističe iz njegovog shvatanja ideologije kao primarno vezane za svest. Kako on tvrdi “previše smo razmišljali u terminima svesti i reprezentacije” (Bourdieu and Eagleton 1995: 268), Burdije odbacuje marksističko viđenje ideologije kao lažne svesti i svako tumačenje društvenog sveta sa stanovišta koja se zasnivaju na pojmu svesti. (Bourdieu and Eagleton 1995: 269) Ovakvo Burdijeovo odbacivanje proističe iz njegovog prakseološkog usmerenja u tumačenju društvenog sveta koje se zasniva na tumačenju društvenih praksi prevashodno sa stanovišta nesvesnog, intuicije, osećaja i “praktične logike”. Iz ovakvog usmerenja proističe njegov pojam dokse kojim on pokušava da zameni pojam ideologije. Nadalje ćemo pokušati da prikažemo kako mehanizam dokse funkcioniše i u čemu se razlikuje od dosada prikazanih viđenja ideologije.
Burdijeova teorija je suštinski teorija prakse, ona se fokusira na praktične aspekte društvenog života. (Cvetičanin 2012: 25) Stoga, praksa je centralni pojam njegove teorije, od nje se polazi, ali ona je i predmet objašnjavanja, tako da se može reći da ona predstavlja početak i kraj Burdijeove teorije. Polazeći od praksi društvenih aktera Burdije zaključuje da su svi oblici prakse vođeni određenim “praktičnim osećajem” ili “praktičnom logikom”, nasuprot teoretičarima racionalnog izbora koji praktična ponašanja teže da objasne racionalnim kalkulacijama aktera. (Cvetičanin 2012: 25) Da bi objasnio praksu Burdije u strukturalističkom maniru polazi od društvene strukture[20], ali se ne zaustavlja ovde, već obrasce društvenih odnosa teži da poveže sa načinima na koji akteri doživljavaju ovaj svet[21] i načinima na koji ga svojim praksama reprodukuju[22]. Da bi u svom radu prevazišao, do tada dominantne, dihotomije u sociologiji, kao što su one između aktera i strukture, između objektivnog i subjektivnog, za koje tvrdi da samo “zamračuju antropološke istine ljudske prakse” (Bourdieu and Wacyuant 1992: 11 prema Spasić 2004: 287) on uvodi pojam habitusa kojim ujedinjuje ove suprotnosti. Pojam habitusa je u Burdijeovom radu integrativni element, premošćujući koncept, kojim Burdije povezuje strukturu i aktera. Prema njemu habitus nastaje kao posledica životnih uslova pojedinca, tj. njegovog mesta u društvenoj strukturi. On se stiče procesom socijalizacije[23] i predstavlja subjektivno prilagođavanje sopstvenom društvenom položaju. (Spasić 2004: 292) Suštinski habitus je sistem dispozicija koji strukturiše prakse koje su objektivno prilagođene određenom cilju iako ne podrazumeva svesno postavljanje ovih ciljeva. (Burdije 1999: 158-159) U habitusu se stoga nalazi čitava struktura sistema životnih uslova u kojima se individua nalazi, on je sistem dispozicija koji strukturiše prakse ali je takođe i “strukturisana struktura” tj. na osnovu svog habitusa pojedinac biva društveno klasifikovan. (Burdije 2013: 180) Stoga habitus kao sistem šema koje stvaraju prakse takođe je sistem šema razlikovanja na osnovu ovih praksi, on je osnova klasifikacija koje pojedinac obavlja, ali je i ono na osnovu čega on biva klasifikovan. (Burdije 2013: 181)
Pošto su habitusi, a na osnovu njih i prakse, posledice životih uslova, Burdije tvrdi da pojedinci koji se nalaze u sličnim životnim uslovima moraju imati slične prakse. Ovo je posledica sličnih sistema dispozicija usađenih u njih, na osnovu njih habitusi proizvode relativno homogene prakse koje se međusobno usklađuju bez ikakve interakcije između samih pojedinaca i njihovim praksama daje pravilnost i sistematičnost. (Burdije 1999: 163) Ovde dolazimo do ključne tačke, a to je pitanje kako ova usklađenost praksi deluje na svest pojedinaca, i ovde na scenu ulazi pojam dokse. Doksu možemo definisati kao doživljaj neposredne datosti društvenog sveta. Pošto su prakse habitusima usklađene društveni akteri ih doživljavaju kao podrazumevajuće i očigledne, kao datost koja ne može funkcionisati na drugačiji način. (Burdije 1999: 163) Ovakav doživljaj društvenog sveta Burdije naziva doksa, prihvatanje društvene stvarnosti kao date, uzimanje određenih njenih aspekata zdravo za gotovo. (Spasić 2004: 294) Doksa je posledica jedne od ključnih čvorišta Burdijeove teorije – preklapanja mentalnih i društvenih struktura. Ovo preklapanje je objašnjeno terminom habitusa, saznajne strukture koje akter koristi, što u suštini i jeste doksa, su inkorporirane društvene strukture. (Burdije 2013: 481) Doksa je stoga doživljaj ali i znanje o svetu, kako Burdije tvrdi: “prvo opažanje sveta daleko od toga da je jednostavni mehančki odraz, jeste uvek čin spoznaje…” (Burdije 2013: 484) Doksa je stoga glavna posledica preklapanja mentalnih i društvenih struktura, ona je prvobitno, nereflektovano, preddiskurzivno znanje koje ne mora da se pravda, ona je doživljaj sveta kao prirodnog i samoočiglednog. (Burdije 2013: 484, Spasić 2004: 294)
Vidimo da Burdije pristupa ovoj problematici sa mnogo manje determinizma od Fukoa, afirmišući aktere kao praktične kreatore društvene stvarnosti. Ali, ovi akteri su takođe kreirani društvenom stvarnošću, kroz svakodnevne oblike praksi društveni svet u Burdijeovoj viziji uslovljava aktere da ga prihvataju. Burdijeov doprinos je nesumnjivo uvođenje u teoriju ideologije značaja svakodnevnih neprimetnih oblika društvenog uticaja koji imaju dalekosežne efekte, dok ih sa druge strane pojedinci prihvataju zdravo za gotovo. Ovo se ogleda u njegovom konceptu simboličkog nasilja, koji možemo za našu problematiku smatrati za konkretan oblik delovanja dokse. Prema Burdijeu simboličko nasilje nastaje aktiviranjem dispozicija u pojedincima koji su predisponirani da ovim nasiljem budu zastrašeni. (Burdije 1992: 32) Simboličko nasilje kao takvo može biti sadržano u najbeznačajnijim vidovima stvari, modalitetima praksi, kao što su način govora, ton ili način na koji gledamo ili “kako se držimo”. (Burdije 1992: 32) Ovim Burdije u vidokrug sociologije dovodi stvari koje su do tada smatrane trivijalnim. On nam ukazuje kako je društveni svet, između ostalog, satkan od finih društvenih interakcija, i time nam pomaže da vidimo neobično u običnom. Koncept dokse kao “premisaonog verovanja” (Burdije 2013: 61) nas može podsetiti na pozadinske pretpostavke kod Freklaua i njegovog viđenja odnosa diskursa i ideologije. Razlike su uočljive u činjenici da za Freklaua ove pretpostavke deluju isključivo kroz diskurs, dok nam Burdije ukazuje na efekat dokse u čitavom nizu praksi i situacija. Poput Fukoa, Burdije tvrdi da se “glavni mehanizmi dominacije ostvaruju kroz nesvesnu manipulaciju tela.” (Bourdieu and Eagleton 1995: 269) Za razliku od Fukoa, kod Burdijea mehanizam dominacije koji je kreator dokse nije autonomni mehanizam moći, već sama društvena struktura koju takođe repordukuju akteri. Kapilarna mreža koja dolazi sa svih strana ali funkcioniše van kontrole bilo koga biva zamenjena društvenom strukturom dominacije koju akteri reprodukuju, naravno na nesvesnom nivou. Zaključujemo da je doksa izuzetno plodan koncept koji istovremeno spaja značaj telesnih i nediskurzivnih ispoljavanja dominacije sa saznajnim aspektima onoga što obično nazivamo zdrav razum. Ona pokazuje kako ova neupitna znanja kontrolišu, kako našu spoznaju svakodnevnog sveta oko nas, tako i naše telesne aktivnosti, a one su bitan način reprodukcije odnosa moći.
Burdije i Fuko nam, i pored svojih razlika, suštninski ukazuju na istu stvar – uticaj odnosa moći direktno na ponašanje pojedinaca. Sasvim je opravdano postaviti pitanje da li se ovi uticaji mogu nazvati ideologijom. U našem dosadašnjem shvatanju ideologiju smo locirali unutar kognitivno-simboličke ravni tj. unutar svesti individua. Sa ovim na umu uticaje moći koje naglašavaju Fuko i Burdije ne bismo mogli svrstati u kategoriju ideologije. Iako Burdijeovo shvatanje može biti, u nekim viđenjima svrstano, u ideologiju, usled činjenice da je pojam dokse suštinski kognitivna struktura, njeno dejstvo se ogleda u delovanju na telo te stoga umnogome izmiče našem određenju ideologije. Korisna spoznaja koja se može izvući iz Fukoove i Burdijeove kritike je ukazivanje na to da moramo biti pažljivi pri mogućim preuveličavanjima značaja ideologije. Kao u slučaju Laklaua i Muf, koji donekle izjednačavaju ideologiju i društvo uopšte, moramo biti obazrivi i držati na umu da se odnosi moći u društvu reprodukuju u svim sferama, pa i onim do kojih ideologija ne dopire. Afirmacijom uticaja odnosa moći na telo kroz podsvesne kanale možemo proširi horizont naših istraživanja, značaj ideologije se ne sme zanemariti ali takođe ne sme biti ni preuveličavan. Odnosi moći su kompleksan fenomen, a ispitivanjem ideologije ipak možemo zahvatiti samo jedan njihov deo.  
       
6.      Ideologija koja strukturiše društvenu stvarnost – Marks i fetišizam robe
Korespondirajući sa Hegelovom podelom religije na tri aspekta, shvatanje ideologije u ovom pravcu odgovara pojmu “verovanja” u njegovoj podeli. Baš kao što religijsko verovanje može uzeti različite oblike tako i ovo shvatanje ideologije uzima najneuhvaljiviji oblik. Ideologija u ovom shvatanju doživljava disperziju, ona se raspada iz jednog homogenog mehanizma na niz slabo povezanih praksi. Ali i pored ove slabe povezanosti, ideologija u ovakvom shvatanju ostaje povezana i iznad svega efektivna. Ovde se ideologija ne ispituje u svom idejnom obliku, kao skup usvojenih ideja, niti u svojoj materijalnoj egzistenciji, kao rituali. Ideologija u ovakvom shvatanju se nalazi u srži društvenog sveta i omogućava njegovu strukturaciju, ona je mreža implicitnih i kvazi-spontanih pretpostavki i stavova koja stvara formu, oblik, koji omogućava obavljanje društvenih praksi koje čine društveni svet. Ovo shvatanje svoje uporište nalazi u Marksovoj teoriji robnog fetišizma.

6.1.   Fetišizam robe i njegova tajna (Marks 1979: 73)
Marksova teorija robnog fetišizma, koju je razvio u svojim kasnijim radovima, se može povezati sa teorijama ideologije, ali lako se može postaviti pitanje: da li je u ovom slučaju opravdano koristiti termin ideologija? Ideologija se, kao što smo prikazali, u Marksovim radovima javila kao oblik manipulacije svešću radničke klase od strane dominantne klase kapitalista. Nasuprot ovakvom viđenju ideologije, u Kapitalu, Marks razvija teoriju robnog fetišizma, ne kao iskrivljene svesti koja dolazi od strane buržoazije, već kao forme svesti koja izvire iz same strukture kapitalističkog društva. (Heinrich 2012: 181)
Robni fetišizam predstavlja oblik svesti koji konstantno doprinosi reprodukciji načina proizvodnje u kapitalističkom društvu. On izvire iz pozicija na kojima se akteri u ovom procesu proizvodnje nalaze, što implicira njegovu strukturnu determinisanost, on ne nastaje svesnim delovanjem već ga generišu same pozicije unutar društvene strukture. Marksova teorija proizvodnje priznaje tri proizvodna faktora: kapital, zemlju i rad. Marks ovo naziva “trojnim obrascem”[24] i tvrdi da se sve tajne procesa proizvodnje nalaze u njemu. (Marks 1979: 1811) Shodno ovome ova tri elementa obezbeđuju svojim vlasnicima izvore prihoda: kapital obezbeđuje profit, zemlja rentu, a rad najamninu. Najbitniji aspekt je činjenica da se u proizvodu, robi, nalazi količina vrednosti koju stvara isključivo faktor rada. Radnici stvaraju vrednost koju, prodajom robe na tržištu, vlasnik kapitala prisvaja, deo ove vrednosti plaća radnicima u obliku najamnine, a deo vlasnicima zemlje u obliku rente. (Heinrich 2012: 181) Stoga, kapital i zemlja su faktori proizvodnje koji mogu da obezbeđuju prihode jer omogućavaju prisvajanje, kapital omogućava njegovom vlasniku prisvajanje viška vrednosti stvorenog radom, a zemlja kao izvor prihoda omogućava vlasniku kapitala da obavlja prisvajanje viška vrednosti. (Heinrich 2012: 182) Pod kapitalističkim prozivodnim odnosima kapital i zemlja su sredstva za prisvajanje viška vrednosti stvorenog radom. (Heinrich 2012: 182) U sagledavanju ovog procesa kod aktera proizvodnje (kapitalisti, radnici i zemljovlasnici) nastaje inverzija, ova inverzija dovodi do sagledavanja robe kao proizvoda koji sadrži vrednost stvorenu od strane sva tri faktora. (Heinrich 2012: 182) Upravo iz ovog razloga, sva tri tipa aktera smatraju da je prihod koji ostvaruju od prodaje robe na tržištu ekvivalentan doprinosu njihovog faktora proizvodnje u pridavanju vrednosti robi. (Heinrich 2012: 182)
Gde možemo locirati uzrok ove misaone inverzije? U svojoj analizi kapitalističkog proizvodnog procesa Marks napominje da analiza kapitalizma mora početi analizom robe, jer se celokupno bogatstvo kapitalističkih društava izražava u ovom obliku. (Marks 1979: 43) U svojoj analizi robe, kao načinu na koji vrednosti stvorene u kapitalističkom načinu prizvodnje bivaju predstavljane, on nalazi da roba ima “fetiški karakter”. (Marks 1979: 73) Fetiški karakter robe se suštinski može objasniti kao forma, oblik, koji vrednosti stvorene u ovakvom društvu dobijaju. Ovaj oblik se sastoji u prikazivanju društvenih karakteristika njihovog rada kao karakteristika koje pripadaju samim proizvodima rada, koje ovi proizvodi dobijaju od prirode. (Marks 1979: 74) Time se i društveni odnos proizvođača prikazuje kao odnos koji postoji među predmetima i samim tim izvan samih proizvođača. (Marks 1979: 74) Ovo znači da za ljude koji proizvode njihovi odnosi uzimaju oblik i svojstva prirode, oni su odnosi koji postoje između proizvedenih stvari, samim tim ove stvari se vide kao automatski obdarene “vrednošču” i time njihova kretanja i odnosi dobijaju prirodna svojstva. (Heinrich 2012: 73) Ovakav karakter robe kao proizvoda ljudskog rada je, prema Marksu, posledica karaktera rada u kapitalističkom društvu koji je suštinski privatan rad, a ljudi koji ove radove obavljaju dolaze u društvene odnose tek procesom tržišne razmene. (Marks 1979: 75) Zato se njihovi društveni odnosi stvaraju tek posredstvom razmene robe, a “njihovi društveni odnosi im se prikazuju kao ono što i jesu…predmetni odnosi među licima, a društveni odnosi među stvarima”. (Marks 1979: 75)
Značaj fetišizma robe za naše ispitivanje pojma ideologije ogleda se u činjenici da njegovo postojanje omogućava vršenje kapitalističkog načina proizvodnje. Ovo je svojstvo fetiškog karaktera robe, on suštinski izražava “istinu” kapitalističkog sistema, ljudi ulaze u međusobne odnose tek posredstvom roba, a robe poseduju vrednosti koje su u njih usađene. Fetiški karakter robe predstavlja stanovište da robe same po sebi sadrže vrednost, u kapitalističkom načinu proizvodnje ovo jeste istina, ono što je u njemu pogrešno je proces naturalizacije koji vrši. On podrazumeva pretpostavku da predmeti sadrže vrednost i društvene karkateristike sami po sebi u svakom drugom uređenju društvenih odnosa, iz tog razloga ovakav karakter robe se percipira kao prirodan. (Heinrich 2012: 74) Upravo zato dolazi do reifikacije proizvodnih odnosa, što dovodi do percepcije njih kao večnih i prirodnih, potiskuje se činjenica da su oni istorijski promenljivi. (Heinrich 2012: 184)
U skladu sa do sada rečenim, možemo konstatovati da fetišizam robe predstavlja nužan, četvrti faktor proizvodnje u kapitalističkom društvu. Fetiški karakter robe predstavlja skup “objektivnih predstava” koje same po sebi nisu ni istinite ni lažne, one su “objektivni oblici mišljenja” efektivni u okviru istorijski određenog načina proizvodnje - kapitalizma. (Marks 1979: 48) Ove predstave poseduju određen nivo nužnosti jer potiču iz same strukture društvenih odnosa. Samo njihovo poreklo u ovoj sturkturi implicira njihovu racionalnost, u okviru sistema robne proizvodnje one su suštinski efektivne i samim tim ponašanje je vođeno njima. Ne samo da su efektivne ove predstave su nužne zarad adekvatnog ponašanja proizvođača vođenih njima. Na ovom mestu, u Marksovom radu, nalazimo suštinsku dimenziju ovog viđenja ideologije, ona sama po sebi nije iluzorna reprezentacija stvarnosti već “stvarnost sama po sebi”. (Žižek 1995: 305) Ideologija, u obliku fetišizma robe, omogućuje strukturisanje i održavanje društvene stvarnosti kapitalističkog sistema. Ovu funkciju ona obavlja potiskivanjem određenih aspekata društvene stvarnosti[25] (u ovom slučaju načina stvaranja vrednosti) i time omogućava funkcionisanje kapitalističkog sistema proizvodnje, jer sama realnost ovog sistema omogućena je nedostatkom znanja onih koji u njemu učestvuju. (Žižek 1995: 305) Drugim rečima, društvena učinkovitost ovog oblika ideologije ogleda se u samoj reprodukciji društvenog sistema, koja počiva na tome da pojedinci “ne znaju šta rade”, Marksova namera je bila da ovo pokaže  teorijom fetišizma robe. (Žižek 1995: 305)
Smatramo da čak i nije potrebno napominjati načine na koje ovakvo shvatanje ideologije odgovara na naša osnovna pitanja. Ideologija u ovakvom shvatanju se ne može odvojiti od odnosa moći, ona ih ne legitimiše retroaktivno niti je njihov sekundarni derivat. Ona je ovde suštinski deo društvene stvarnosti i omogućava njenu reprodukciju, kako kroz odnose moći tako i kroz sve ostale društvene odnose. Kao što je prethodno bilo napomenuto, za Marksa odnosi moći su suštinski ekonomski odnosi koji nastaju u bazi. Fetišizam robe se ovde javlja kao poslednji faktor proizvodnje koji omogućava funkcionisanje društvenog sistema i stoga reprodukciju odnosa moći.  Možemo reći da ovaj koncept prevazilazi sve tri Fukoove kritike:
1.      Fetišizam robe ukazuje na skup pretpostavki i stavova koji su vezani za “istinu” određenog društveno-ekonomskog sistema, oni su istiniti u njegovim istorijskim okvirima i stoga ovaj koncept ne otkriva neku transistorijsku istinu već istinu kapitalističkih društvenih odnosa.
2.      Fetišitam robe, kao što smo napomenuli, izvire iz strukturnih pozicija aktera proizvodnje u kapitalizmu, samim tim nije intencionalna kreacija subjekata već je generisama samim proizvodnim sistemom.
3.      On je jedan od ključnih faktora proizvodnje bez koga ovaj načn proizvodnje ne bi funkcionisao, ali isto tako ne bi ni bez ostalih faktora, stoga glavna determinanta ne postoji, ako se bilo koji faktor isključi sistem ne funkcioniše.

7.      Zaključna reč – granice društvene stvarnosti

Na osnovu do sada prikazanih teorija tema ideologije izgleda nedovršiva, poput filozofskih pitanja etike ili bivstvovanja. Rešenje za ovu karakteristiku pitanja o ideologiji nije lako naći, ali kada pogledamo njenu prirodu rešenja se naziru. Ideologija, možemo reći, čini ograničeni horizont ljudskog razumevanja stvarnosti. Ona čini kaleidoskop kroz koji posmatramo stvaronst oko nas i putem kog joj dajemo značenje, uprošćavamo je i preoblikujemo njenu prvobitnu, prirodnu, formu. Kao takva ideologija čini neizbežnu komponentu celokupnog ljudskog društvenog postojanja, element koji cementira društveni svet zarad podmazivanja zupčanika njegovih sistema. Upravo ovde je ključni značaj proučavanja ideologije, pored njenih legitimacijskih efekata o kojima smo pričali, najznačajniji aspekt ideologije je njen ograničavajući efekat, ona prikazuje granice društvenog sveta i naših mogućnosti njegovog sagledavanja. “Ona izgleda kao epifenomen, kao odraz u ogledalu “stvarnog” društvenog sveta. Ono sa čime se susrećemo je paradoksalna topologija u kojoj je površina direktno povezana sa…onim što je dublje od same stvarnosti, stvarnije od realnosti same po sebi.” (Žižek 1995: 30)

8.      Literatura:

1.      Altiser, Luj. 2015. Ideologija i Državni ideološki aparati. Loznica: Karpos
2.      Ber, Vivijen. 2001. Uvod u socijalni konstrukcionizam. Beograd: Zepter Book World
3.      Bart, Roland. 2008. Mit je govor, u: Đorđević, Jelena (ur.) Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik 
4.      Bart, Roland. 2009. Mitologije. Zagreb: Pelago
5.      Bart, Roland. 2015. Elementi Semiologije. Beograd: Biblioteka XX vek
6.      Burdije, Pjer. 2013. Distinkcija. Podgorica: CID
7.      Burdije, Pjer. 1999. Nacrt za Jednu Teoriju Prakse. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
8.      Burdije, Pjer. 1992. Što Znači Govoriti. Zagreb: Naprijed
9.      Bourdieu, Pierre. Eagleton, Terry. 1995. Doxa and the Common Life: An Interview, u: Žižek, Slavoj (ur.). Mapping Ideology. London: Verso Books
10.  Cvetičanin, Predrag. 2012. Bourdieu’s Theory of Practice, u Cvetičanin, Predrag (ur.). Social and Cultural Capital in Serbia. Niš: Sven
11.  Đorđević, Jelena. 2008. Studije Kulture. Beograd: Službeni glasnik
12.  Eagelton, Terry. 1991. Ideology. London: Verso
13.  Filipović, Jelena. 2009. Moć reči: ogledi iz kritičke sociolingvistike. Beograd: Zadužbina Andrejević: Filološki Fakultet
14.  Fuko, Mišel. 2007. Poredak Diskursa. Loznica: Karpos
15.  Fuko, Mišel. 2012. Moć/Znanje. Novi Sad: Mediteran
16.  Fuko, Mišel. 1990. Predavanja. Novi Sad: Svetovi
17.  Fuko, Mišel. 2008. Istorija Seksualnosti, u: Đorđević, Jelena (ur.) Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik 
18.  Fuko, Mišel. 2008. Nadzirati i Kažnjavati, u: Đorđević, Jelena (ur.) Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik 
19.  Fairclough, Norman. 1989. Language and Power. New Yourk: Longman
20.  Gramši, Antonio. 2008. Hegemonija, intelektualci, država, u: Đorđević, Jelena (ur.) Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik
21.  Hainrich, Michael. 2012. An Introduction to the Three Volumes of Karl Marx’s Capital. New York: Monthly Review Press
22.  Kolakovski, Lešek. 1980. Glavni Tokovi Marksizma Tom 1. Beograd: Beogradski Izdavačko Grafički Zavod
23.  Laclau, Ernesto. Mouffe, Chantal. 2001. Hegemony and Socialist Strategy. London: Verso
24.  Marks, Karl. 1948. Manifest Komunističke Partije. Beograd: Kultura
25.  Marks, Karl. 1985. Prilog Kritici Političke Ekonomije. Beograd: Beogradski Izdavačko Grafički Zavod
26.  Marks, Karl. 1989. Rani Radovi. Zagreb: Naprijed
27.  Marks, Karl. 1978. Kapital I-III. Beograd: Izdavačko Preduzeće Prosveta
28.  Marinković, Dušan. 2006. Konstrukcija Društvene Realnosti u Sociologiji. Novi Sad: Prometej
29.  Rodrik, Deni. 2013. Paradoks Globalizacije: zašto svetsko tržište, države i demokratija ne idu zajedno. Beograd: Službeni Glasnik
30.  Spasić, Ivana. 2004. Sociologije svakodnevnog života. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
31.  Sekulić, Nada. 2007. O Kraju Antropologije. Beograd: Čigoja Štampa
32.  Sosir, Ferdinand. 1989. Opšta Lingvistika. Beograd: Nolit
33.  Zvijer, Nemanja. 2015. Ideologija u okvirima popularne kulture: predlog teorijsko-interpretativnog okvira. Sociologija, vol. 57: 505-525
34.  Žižek, Slavoj. 1995. The Spectre of Ideology, u: Žižek, Slavoj (ur.). Mapping Ideology. London: Verso Books
35.  Žižek, Slavoj. 1995. How Did Marx Invent the Symptom?, u: Žižek, Slavoj (ur.). Mapping Ideology. London: Verso Books  





[1] Upravo iz ovogo razloga Karl Polanji piše svoje remek delo “Velika transformacija” 1944-e godine. Ovo delo možemo videti kao kritiku osnovnih postulata liberalne ekonomije  i reći da Polanji ove postulate kritikuje upravo u jeku Drugog svetskog rata, događaja koji vidi kao krajnju tačku krize u koju upada društvo zasnovano na postulatima liberalizma.
[2] Slavoj Žižek u svojim intervijuima često napominje da je čak i Fukujama danas napustio ovo stanovište.
[3] Ovakve tendencije u popularnoj kulturi se mogu primetiti i u obilju distopijskih filmova koji su u poslednjoj deceniji snimljeni. U ovim filmovima se primećuje slična narativna struktura: herojski pojedinci vođeni urođenim silama se bune protiv zlikovaca koji su stvorili društvo zasnovano na planiranju. Uviđa se narativ koji u osnovi sadrži elemente svojstvene ideologiji neoliberalizma. Ewan Morrison - „YA dystopias teach children to submit to the free market, not fight authority“ pristupljeno 20.12.2016.  https://www.theguardian.com/books/2014/sep/01/ya-dystopias-children-free-market-hunger-games-the-giver-divergent
[4] Žižek navodi niz mehanizama putem kojih ideologija vrši legitimacijsku funkciju, bitno je napomenuti njegovu konstataciju da ako je neki iskaz ustanovljen kao ideološki možemo biti sigurni da je njegova inverzija takođe isto toliko ideološka. (Žižek 1995: 4) U ovom smislu on navodi mehanizam „ovekovečenja“, putem kojeg se u nekom istorijski ograničenom i kontigentnom stanju prepoznaje neka „viša nužnost“ (npr. proglašenje muške dominacije nad ženama za „prirodnu“) ali, kao što je napomenuto, ideološki mehanizam je takođe obrnuta procedura, kada se ne prepoznaje unutrašnja nužnost i kada se određen događaj proglašava za nevažnu slučajnost (npr. kada se kriza kapitalističkog sistema ne prepoznaje kao rezultat inherentne logike sistema već se njen uzrok pripisuje spoljašnjosti samog sistema). (Žižek 1995: 4)   
[5] Pojmovi diskurzocentričnog i diskurzodismisivnog shvatanja ideologije su preuzeti iz predavanja asistenta na Odeljenju za sociologiju Univerziteta u Ljubljani Primoža Krašoveca „Nekoliko otvorenih pitanja vezanih uz teoriju ideologije“ održanog 19.7.2016. u okviru ciklusa predavanja Centra za radničke studije. Pristupljeno 20.12.2016. https://www.youtube.com/watch?v=r2Qdf4gjHb8
[6] Moramo napomenuti da ova proizvoljna karakteristika znaka ima izuzetan značaj za kasnije autore koji su ovo lingvističko učenje uveli u društvene nauke. Naime, ako je celokupna ljudska kultura zasnovana na jeziku i simbolima, a suština jezika je zasnovana na društvenoj konvenciji, konsekventno celokupna ljudska kultura je u osnovi – ljudska tvorevina. Ovo je društvene nauke konačno oslobodilo svih referencija na „prirodnost“ i utemeljivanje društvenih procesa u prirodnim. Sosirova lingvistika je društvene nauke oslobodila redukcionizma.
[7] Ova procedura naturalizacije je identična sa onim što Žižek naziva „ovekovečenjem“, oba autora ukazuju na isti ideološki mehanizam. 
[8] Bart u svojim Mitologijama, između ostalog, analizira promene u dečijim igračkama. On konstatuje da su nekada igračke bila napravljene od drveta, što je simbolizovalo povezanost sa prirodom i istrajnost. Današnje igračke su napravljene od veštačkih materijala, što ima simbol artificijalnosti. Bart tvrdi da se ove nove igračke, nasuprot starima brzo kvare pa moraju biti zamenjene novim, što decu uvodi u potrošačku kulturu. (Bart 2009: 47-48)
[9] Može biti zanimljivo pomenuti Fukoovo određenje diskursa kao  „...nasilje koje činimo nad stvarima, u svakom slučaju kao praksu  koju  im namećemo.“ (Fuko 2007: 40) Ovde možemo videti značaj povezanosti moći i diskursa u Fukoovom radu, kao i njegov uticaj na istraživanja uspostavljanja odnosa moći kroz diskurs u KAD. 
[10] Marks navodi da je buržoazija kada se uspostavljala kao vladajuća klasa i širila kapitalističke društvene odnose uništavala sve feudalne i patrijarhalne kao i porodične odnose, a na njihovo mesto stavila „prometnu vrednost“. (Marks i Engels 1948: 20-21) Ovde možemo videti da Marks ukazuje na način na koji nova klasa koja dolazi na vlast prilagođava sve društvene odnose svojim interesima. Marks nam pokazuje na koji način je buržoazija menjala idejnu sferu prema sopstvenim intersima, ovo se može uzeti kao čist primer funkcionisanja ideologije.
[11] ...a i teorije većine kasnijih neomarksističkih autora
[12] Gramši napominje da hegemonija postoji i u međunarodnim odnosima, između država pa i „kontinentalnih civilizacija.“ (Gramši 2008: 150)
[13] Gramši deo nadgradnje koji naziva političko društvo takođe naziva državom, ali državom takođe naziva i kombinaciju civilnog i političkog društva, što je određena pojmovna nekonzistentnost kod njega. Mi ćemo u daljem tekstu termin država koristiti u smislu kombinacije političkog i civilnog društva.
[14] Ovim Gramši potvrđuje Marksovu formulaciju o državnoj vlasti kao “odboru koji upravlja opštim poslovima cele buržoaske klase“ (Marks 1948: 19), ali takođe i pokazuje neopravdanu simplifikovanost ove Marksove tvrdnje, pošto se kod Gramšija vidi kompleksnost aktivnosti koje država obavlja u ovoj funkciji.
[15] Ova podela potiče direktno od Gramšijeve podele na političko i civilno društvo, što će kasnije u izlaganju postati još jasnije.
[16] Altiser tvrdi da je u periodima pre kapitalizma glavni DIA bila crkva, dok u kapitalizmu tu ulogu preuzima škola. (Altiser 2015: 42-43)
[17] Nadovezujući se na Fukoa, Laklau i Muf pružaju nekoliko osobina diskura da bi ga bliže odredili. Prva se odnosi na to da sve može potpasti pod diskurzivne prakse, stoga ne postoji ništa što im izmiče, a druga se odnosi na tvrdnju da se diskurs ne odnosi samo na lingvističke već i na materijalne fenomene. (Laclau and Mouffe 2001: 107, 109) Poslednje pravilo se tiče funkcionisanja samog diskursa i tvrdi da diskurzivna formacija nije ujedinjena nikakvom logikom niti nekim transedentalnim subjektom izvan sebe već je, kako Fuko navodi, „regularnosti u disperziji“. (Laclau and Mouffe 2001: 105) Ovo znači da disperzija elemenata diskursa može biti princip njihovog jedinstva, dokle god se vodi internim principom koji ih sjedinjuje. (Laclau and Mouffe 2001: 105-160)    
[18] Fukoov koncept disciplinarnih procedura podseća na Altiserove državne ideološke aparate, ali dok kod Altisera rituali koje ovi aparati proizvode determinišu prakse individua i retroaktivno u njihovoj svesti stvaraju ideološko opravdanje za ove prakse, Fuko se uopšte ne bavi svešću onih koji bivaju disciplinovani. 
[19] Fuko navodi pregršt primera ovih disciplinarnih procedura, od kontrole tela vojnika do seksualnosti i kontrole masturbacije kod dece. (vidi: Fuko 2008: 183-232)
[20] I time formira ono što on naziva „objektivističkim znanjem“, znanjem o objektivnim strukturama (ekonomskim ili lingvističkim) koje formiraju prakse. (Burdije 1999: 148)
[21] Znanje o načinu na koji akteri neposredno doživljavaju svet u sopstvenoj svesti Burdije naziva „fenomenološkim“. (Burdije 1999: 148)
[22] Znanje o praksama Burdije naziva „prakseološkim“ i ono je njegov cilj, ono predstavlja način na koji objektivne strukture formiraju dispozicije u akterima putem njihove internalizacije. (Burdije 1999: 148) Ove dispozicije bivaju eksternalizovane i tako reprodukuju objektivne strukture. (Burdije 1999: 148)
[23] Burdije detaljnije ne objašnjava način sticanja habitusa tokom socijalizacije, osim u jednom kratkom delu u “Nacrtu za jednu teoriju prakse”. Ovde Burdije tvrdi da deca usvajaju habitus posmatrajući i ponavljajući prakse odraslih ali obraćajući pažnju na njihovo držanje i govor tokom ovih praksi. (Burdije 1999: 172) Habitus se formira time što deca uočavaju smisao u ovim praksama i njihovim nizovima, kao što kada želimo da zapamtimo neki niz brojeva, koji nije nasumičan, možemo ga naučiti shvatanjem njegove unutrašnje logike, a ne putem pamćenja. (Burdije 1999: 172) Ovim Burdije sebe ne svrstava ni u teoretičare učenja po modelu niti instrumentalnog učenja, njegova teorija formiranja habitusa, iako čisto rudimentarna, ne može se jednostavno svrstati ni u jednu kategoriju.
[24] Takođe se negde prevodi kao „trinitarna formula“ (vidi: Heinrich 2012: 179-185)
[25] Suštinsko svojstvo robnog fetišizma, prema Žižeku, je u pogrešnoj percepciji odnosa između strutkure i jednog od njenih elemenata. (Žižek 1995: 308) Ono što je u stvari efekat mreže odnosa između elemenata percipira se kao imananetno svojstvo jednog od njenih elemenata, kao da ovo svojstvo pripada elementu čak i ako se nađe izvan mreže odnosa u strukturi. (Žižek 1995: 308)