Friday, 6 January 2017

Kultura, informacija, konzumerizam

Autorka: Katarina Krstić

Apstrakt U seminarskom se govori o kulturi sveta kao jednoj formi globalne kulture, čiji je rezultat: potrošačka kultura, era informacija, povezanost lokalne i globalne sfere. Neka poglavlja su napisana iz kulturološke i antropološke perspektive, da bi se iscrpnije opisale kulturne pojave i celovitije shvatila težnja ka homogenizaciji kulture.

Ključne reči informacija, konzumerizam,kultura, Internet, globalno, lokalno, kulturna industrija.




1.      Uvod

Polaznu tačku za pisanje ovog seminrskog, pronašla sam u knjizi ,,Kultura sveta’’ čiji su autori Frenk Dž. Lenčer (Frank J. Lechner) i Džon Boli (John Boli). Kultura nije samo etimološka građa, ona je mnogo više od toga. Ova pojava je veoma široko shvaćena, u zavisnosti od socijalnih, ideoloških, kulturih i drugih okolnosti. Međutim sa druge strane niko ne zna šta ta agenda karakteristika kulture  obuhvata u celosti. Autori uvode i raščlanjavaju novi pojam kulture sveta ili globalne kulture. S’ obzirom da je ova knjiga deo jednog projekta, jedne makro diskusije o kulturi sveta, autori se trude da sruše sve predrasude o globalnoj kulturi koje trenutno postoje. Čini se da teže nekoj vrsti kulturnog relativizma[1], kulturnoj ravnopravnosti. Globalno, masovno ili kosmološko u smislu kulture podrazumeva određen pluralitet kultura, sistema vrednosti, ali ne striktno i težnju ka kulturnoj homogenizaciji. Korišćenjem termina kultura sveta, želi da se naglasi nastanak nadnacionalne kulture kao posledice globalizacije i globalnih promena. Ova nadnacionalna kultura možda obuhvata sve kulture i ono što njih čini (norme, vrednosti, kulturni kapital[2], identitet..) ali  se njeno uporište  po mišljenju autora nalazi u zapadnoj kulturi  19. veka (Lenčer i Boli, 2006: 14). Dva očigledna primera od mnoštva primera su Internet (masovna komunikacija) i Olimpijske igre. Bitna karakteristika koja se provlači, ali ne ističe je globalna svest. Koncept globalne svesti podrazumeva rutinizaciju, globalnu prihvaćenost nekih normi (npr. oblačenja...), vrednosti (induvidualnost, lični uspeh...), stavova, zatim prisutnost globalnih ekoloških problema[3]. Kroz primer Olimpijskih igara reflektuje se svojevrsna kontradiktornost. Ona dokazuje da nadnacionalna kultura nije jedna, jedinstvena, već da je skup različitosti. Predstavnici na Olimpijskim igrama ponosno nose obeležja svoje zemlje (zastava, himna..). Heterogenost je itekako prisutna. Sledi da engleski jezik teži da postane univerzalan jezik svih zemalja sveta. Ova činjenica je takođe elemenet univerazlnosti globalne kulture, ali krucijalni element bilo koje druge kulture je jezik. Javlja se jedna korelacija mikro i makro sfere. Tačnije kako pravila, norme i vrednosti makro sredine uređuju i uslovljavaju pravila mikro sredine. Po mišljenju autora Lenčer (Lechner) i  Boli (Boli) lokalne zajednice nemaju izbora, već oponašaju i prihvataju vrednosti i norme globalne zajednice ili kulture. Što pokazuje da lokalno zavisi od globalnog. Ako bismo primeili čuvenu Sokratovu misao: ,, Znam da ništa ne  znam’’ na razumevanje pojma kulture, shvatili bismo apstraktnost i gotovo nemogućnost zamisli i imenovanja onoga što kultura u celini obuhvata.
                                                                                       
2.      Prezasićenost informacijama u sadašnjosti
Informacija ima ogroman značaj i široko je primenljiva u svim aspektima ljudskog delovanja u savremenom svetu. Morfološki predstavljena bila bi osnovna jedinica funkcionisanja današnjice. Stvaralačka dimenzija, koja se sve više komercijalizuje i anonimnost koju pruža internet kao platforma, otvara mogućnost za stvaranje, preoblikovanje i oživljavaje kulturoloških elemenata. Sve informacije se skladište putem informacionih tehnologija, medija, koje se koriste za kontrolisanje društvenog života, ali u nekim slučajevima i zloupotrebljavaju. Interesantna činjenica je da svaki proizvod , svaki deo kulturne industrije[1] ima svoju publiku, ciljnu grupu bez koje ne bi opstao. Negativna posledica prezasićenosti je da sa ubrzanim razvojem tehnologije i pred diferencijacijom informacija i sadržaja težnja publike jeste brzo zasićenje, prelazak na drugi proizvod kulturne industrije, gubljenje u dostupnosti informacijama. Ono što se smanjuje jeste verodostojnost i validnost ovog neiscrpnog resursa. Zloupotreba informacija, koje svakodnevno ostavljamo na društvenim mrežama[2], zatim prilikom obavljanja bilo kojih administrativnih usluga takođe. Svest o ovoj vrsti zloupotrebe pokušava da poveća i ukaže na nju na malo neposredniji način. Filmska industrija, dokumentarci se mogu doživeti kao neka vrsta posrednika, koji kroz dobro upakovanu satiru i kadrove obelodane mnogo toga. Odličan primer za to je film Snowden, rađen po istinitoj priči i koji zapravo objašnjava transparentnost informacija i manupulaciju istim. Nameće se pitanje kada se govori o ekstremnom skepticizmu kada su ugrožene privatne  informacije, a kada se govori o pravoj opasnosti. Informacija je svakako vrsta kapitala, ali se mnogo ranije najviše vezivala za novinarstvo, dok danas dobija globalnu i drugačiju dimenziju.
3.      Nivoi društvene stvarnosti
U prilog ovome može istaći relacija lokalno i globalno, kao ključni nivoi društvene stvarnosti. Takođe društvenu stvarnost obrazuju dva ključna elementa: svest i identitet. Lokalno i globalno se često povezuje sa situacijama, događajima u zavisnosti od akcije i smisla aktera, kao pripadnika određenoj kulturi ili zajednici (Lenčer i Boli, 2006: 37). Kulturološka univerzalnost se odnosi na nešto što je primenljivo, korisno u većini kultura, ali opet nešto što se normativno ne pojavljuje kao deo svake kulture. Primer za ovo bi bile određene norme ( npr. bonton), pravila koja su u većini modernih zemalja poštovana i sprovode se na isti način. Reakcija na ovo bi bila pravila određenih subkultura ili kontrakultura, kao odbacivanje tih vrednosti. Autor koji se bavio pojmovima  lokalno i globalno jeste Entoni Gidens (Anthony Giddens)  u svom delu ,,Posledice modernosti’’. On uz lokalne zajednice povezuje postojanje lokalnosti poverenja i negovanje lokalnih odnosa. Lokalizam je nešto poznato, istraženo i u zoni sigurnosti, nasuprot riziku koji sa sobom nosi  globalni nivo društvene stvarnosti (Giddens, 1998: 104). Naravno on to objašnjava u kontekstu prelaska iz tradicionalnih u moderna društva. Univerzalnost u globalnoj kulturi takođe može da se odnosi na simbole (slova, brojevi, znak stop...), klasifikacije. Raznovrsnost je u dirketnoj vezi sa stvaraocima i dirketnim učesnicima u konzumiranju kulture sveta. Globalna kultura je raznovrsnija, što su grupe i društva koja je čine raznovrsnija. Lenčer i Boli (Lencher & Boli) pod globalnom kulturom podrazumevaju mnogo širu tkz. sliku promena, dinamičnosti i razvijanja same kulture (Lenčer i Boli, 2006: 44). Možda čak i evoluiranje u smislu premošćavanja entiteta lokalnog i globalnog. Lokalno postaje globalno. Globalno kao takvo je dostupno svuda (npr. supermarketi).

4.      Kultura kao društveni konstrukt
Autori Lenčer (Lechner) i Boli (Boli) jasno iznose stav o kulturi kao društvenom konstruktu. Ona poseduje određeni simbolizam, idejni aparat. Ono što je bitno za stvaranje određene kulture, je svest o tome da ona nije jedan konačan i nepromenljiv proces. Društveni konstrukt kao što je kultura se iznova nadograđuje, dopunjuje i usavršava. Kao što se kroz celu knjigu provlači polarizacija globalnog i lokalnog, takođe se nailazi na antagonizam odanosti tehnološkom razvoju i odanosti tradicionalnim vrednostima. Teoretičar Tomas Fridman (Thomas Freedman) odanost tehnološkom razvoju slikovito predstavlja kao Lexus[6], a odanost tradicionalnom kao kulture maslinovog drveta (Lenčer i Boli, 2006: 47). Kultura sveta se poistovećuje sa svetskim društvom. Bitni faktori globalnog, kulture sveta su migracije, globalno komuniciranje. Kulturološka globalizacja je dvostruki proces, koji stvara razlike. Antropocentričnost[7] u preispitivanju i razmišljanju o kluturi sveta je jako značajan pojam. Jer kultura kao takva, nebitno da li je deo lokalnog ili globalnog entiteta društveni konstrukt, ljudska tvorevina. U tom kontekstu Apadurai (Arjun Appadurai) navodi da kulturu kao pojavu nije stvorilo svetsko društvo, već da je kultura skup procesa u kojima se raznolikost globalno organizuje (Lenčer i Boli, 2006: 82). Kada govorimo o globalnom, lokalno ne možemo da zanemarimo i vice versa. Lokalno je uvek u nastajanju, menjanju, održava heterogenost i predstavlja konstrukciju, dok je globalno ram,  više apstraktna dimenzija. Može se izvesti zaključak da su globalno i lokalno međusobno uslovljeni. Piter Berger (Peter Berger) i Lukman (Thomas Luckmann) nas upoznaju sa pojmom kluturna stvarnost, kao nešto što je produkt društva (Lenčer i Boli, 2006: 86). Kroz čitavu knjigu se nameće proces stvaranja, konstrukcije koji nije statičan i nije stalan, već je osuđen na promenu tkz. rekonstrukciju.

5.      Medijska sfera kulture
   Mediji su neizostavni pratilac javnog života. Savremeni mediji su odigrali značajnu ulogu u projektovanju i preoblikovanju stvarnosti. Pod uticajem medija stvaraju se određeni kulturni šabloni (Gajić, 2010: 32 i 33). Internet kao vrsta globalnog medija postao je nova i specifična sfera javnog života. Omogućava konstantno menjanje socijalnih uloga i identiteta. Temelj ovog društvenog fenomena su interakcije, informacije i beskonačne baze podataka. Globalni medij nudi mogućnost ujedinjavanja globalnog i lokalnog, jezičkih kodova i nestajanja kulurnih, nacionalnih i etničkih granica (Tomić, 2010: 28). Kao posledica brisanja granica javnog i privatnog se javlja jedan fukoovski pojam nadzora. Njegova dostupnost je danas globalna. Internet može da se shvati kao mehanizam nadzora danas. Nadzorom se takođe bavio i teoretičar Gidens, u kontekstu kontrole i aparata za nadzor.

6.      Pomahnitala kupovina kao forma interakcije[8]
Ovaj citat je metafora za potrošačku kulturu, poznatu kao konzumerizam[9]. Jedna od posledica globalizacije bi bio konzumerizam. Često se ova vrsta potrošačkog mentaliteta u literaturi naziva i potrošačka kultura. Intersantna činjenica je da se konzumerizam ili konzmiranje može lako povezati sa medijima, medijskim sadržajima kroz pojam surfovati. Ovaj pojam prvi put je upotrebio teoretičar Maršal Mekluan (Marshall McLuhan) šezdesetih godina XX veka i odnosio se pre svega na konzumiranje medija. Mekdonalizacija[10] je deo konzumerističkog modela, još jedan sociološki fenomen koji se odnosi na današnje društvo. Ovaj pojam koji se usko vezuje za globalizaciju je u sociologiju uveo Džordž Ricer (Georg Ritzer), a u svojoj studiji koristio Votson (James Watson). Proces mekdonalizacije podrazumeva određeni standard, radnu etiku, univerzalnost koja se odnosi na ukus hrane, brzinu i kvalitet usluge (Lenčer i Boli, 2006: 78). Međutim s obzirom na deo sveta (lokalno) gde se ovaj proces odvija, lokalno pokušava da održi autonomnost, da se otrgne sferi i uticaju globalnog. Konzumerizam u današnjem svetu je krivac za stvaranje sve više lažnih potreba. Reakcije na konzumerizam možda jesu u manjini, ali ipak postoje i ne treba ih zanemariti. U to možemo da uvrstimo i individualce i neprofitne organizacije, ali i produkte filmske industrije[11]. Potrošačka kultura, konzumerizam mogu se protumačiti kao težnja ka određenom društvenom standardu ili normi. Kulturna industrija po Adornu je glavni kreator masovne kulture, preko koje manipuliše potrošačima. Opstaje dok god ima publiku i meri se značajem svoje pozicije u društvu.

7.      Zaključak
Koliko se god autori trudili da opravdaju pojavu globalizacije i njenog saučesnika, kulture sveta, nepremostiva činjenica je da će uvek postojati neka vrsta nejednakosti, jaza među generacijama, klasama, tradicijama i društvima. Taj jaz se još više uočava sa razvojem tehnologije, veštačke inteligencije. Deluje kao da se kroz celu knjigu teži da se kultura sveta svede na popularnu i komercijalnu kulturu. Na kulturu sveta bi moglo da se gleda kao na određeni projekat, koji u sebi sažima minimum zajedničke kulture, način na koji ljudi kolektivno razmišljaju. Taj projekat je takođe zbirka načina definisanja globalne situacije. Kao svaka društvena pojava, tako i kultruna sveta ima pozitivne i negativne strane. Pozitivne strane bi se ogledale u tome da u sadašnjosti primena informacija i kreativnosti dostižu svoju punu primenu, dok se kao negativne strane nameću razne vrste zloupotreba i manipulacija.


Literatura
-F. Dž. Lenčer i Dž. Boli, Kultura sveta, Clio, Beograd, 2006.
-Entoni Gidens, Posledice modernosti, Filip Višnjić štampa, Beograd, 1998.
-Pristupljeno 07. 12. 2016 https://www.antropologija.info/prirucnik/kulturni-relativizam
-Pristupljeno 07. 12. 2016 http://www.conserve-energy-future.com/15-current-environmental-problems.php
- Pristupljeno 10.12.2016 https://www.boundless.com/sociology/textbooks/boundless-sociology-textbook/social-groups-and-organization-6/bureaucracy-56/the-mcdonaldization-of-society-353-10203/
-Saša Gajić, Mediji, identitet i prikazivanje društvene stvarnosti, Nova srpska politička misao, Beograd, 2010.
- Zorica Tomić, Sajber demokratija i javnost, Nova srpska politička misao, Beograd, 2010.





[1] Predstavlja reakciju na etnocentrizam i odnosi se na strogo osuđivanje zanemarivanja kultrurnih različitosti. Najpoznatiji zagovornici bili su antropolozi: Franc Boas (Franz Boas), Rut Benedikt (Ruth Benedict) i Margaret Mid (Margareth Mead) (https://www.antropologija.info/prirucnik/kulturni-relativizam)
[2] Pojam koju je u sociologiju uveo francuski teoretičar Pjer Burdije (Pierre Bourdieu).
[3] Obuhvata: zagađenje, globalno zagrevanje, prenaseljenost, trošenje prirodnih resursa, odlaganje otpada, klimatske promene, nestanak biodiverziteta, svetski zdravstveni problemi, kisele kiše, genetski modifikovana hrana. (http://www.conserve-energy-future.com/15-current-environmental-problems.php)
[4] Ovim pojmom dosta su se bavili psiholog Adorno i sociolog Horkhajmer.
[5] Kada je reč o društvenim mrežama, zabrinjavajuća stvar je što se svakodnevno gubi granica između privatne i javne sfere života.
[6] Japanska marka automobila, verovatno predstavljena u kontekstu statusnog simbola.
[7] Uglavnom se upotrebljava kada se kultura objašnjava iz antroploškog ugla.
[8] Interpretacija citata iz filma Captain fantastic.
[9] Potrošačka ideologija u savremenom svetu.
[10] Prvi put se pojavljuje u knjizi The McDonaldization of Society. Delo autora Džordža Ricera (Georg Ritzer). (https://www.boundless.com/sociology/textbooks/boundless-sociology-textbook/social-groups-and-organization-6/bureaucracy-56/the-mcdonaldization-of-society-353-10203/).
[11] Preporuka: Branded (2012), Fight club (1999) i Captain fantastic (2016) su primeri gde se kritikuje konzumerizam.