Thursday, 12 January 2017

Analiza sadržaja

Autor: Milan Urošević

Uvod

Analiza sadržaja predstavlja istraživački postupak putem kojeg se mogu istraživati različiti oblici komunikacije koja se obavljaju u društvu. Različite vrste istraživanja društva, ako žele da budu potpune i opsežne moraju obuhvatiti i komunikacijski aspekt društvenog sveta. Bitna karakteristika analize sadržaja je da, poput metoda slučaja i biografskog metoda, predstavlja vrstu istraživanja, metod prikupljanja podataka i metod analize podataka u jednom. (Fajgelj 2012: 405) Ovo je čini jednim od retkih metoda u sociologiji i drugim društvenim naukama za koji se može reći da može obuhvatiti sve istraživačke faze. Druga bitna osobina analiza sadržaja je da njene jedinice posmatranja čine ljudski proizvodi i to oni proizvodi koji u sebi nose određene informacije i simboličke signale. (Fajgelj 2012: 405) Ovo analizu sadržaja upućuje na osnovne elemente ljudske komunikacije kao one objekte koji čine njenu sferu istraživanja i gde se njene jedinice nalaze, ti elementi su: odašiljalac neke poruke, primalac poruke i sadržaj poruke. (Milić 1996: 571) Što se tiče odnosa sa objektom istraživanja analiza sadržaja je specifičan postupak po tome što u toku istraživanja ona nimalo ne interferira sa posmatranom pojavom. (Fajgelj 2012: 405) Ovo znači da se analiza sadržaja može primeniti kako na primarnim podacima tako i na sekundarnim, onim koje nije prikupio sam istraživač. (Fajgelj 2012: 405)

Posle navođenja njenih bitnih osobina treba ukratko ukazati na istorijat njene primene. Prvi dokumentovani slučaj kvantitativne analize štampanog materijala je zabeležen u osamnestom veku u Švedskoj. (Fajgelj 2012: 406) Predmet analize su bile pesme koje su okrivljene za potkopavanje odanosti crkvi i sektaštvo, u ovu svrhu prebrojavani su religiozni simboli i njihova učestalost. (Fajgelj 2012: 406) Početkom dvadesetog veka raslo je interesovanje za izučavanje moći i uticaja novina. (Fajgelj 2012: 406) Ovo je dovelo do kvantitativne analize novina, a kasnije je merenje učestalosti javljanja nekih ključnih reči i fraza bilo prošireno na radio i brojne druge izvore informacija kao što su stripovi, reklame, filmovi i televizija. (Fajgelj 2012: 406) Tokom Drugog svetskog rata interesovanje za analizu sadržaja je raslo usled mogućnosti da se putem nje izučavaju različiti oblici propagande. (Fajgelj 2012: 406) Količina podataka dostupna analizi sadržaja je tokom vremena sve više rasla, usled toga upotreba računara je u njoj postajala uobičajena. Rast dostupnosti računara kao i pojava softvera za analizu teksta su tokom vremena sve više podizali interesovanje za primenu analize sadržaja. (Fajgelj 2012: 406)

Sa ovim u vidu, upotrebu analize sadržaja u sociologiji možemo locirati u specifičnim vrednostima podataka koji daju objektivne pokazatelje o društvenoj komunikaciji. Stoga, analiza sadržaja u sociologiji pruža podatke o informacijama i značenjima koja cirkulišu kroz sve oblike tekstova i simboličkih reprezentacija. (Fajgelj 2012: 406) Značaj prikupljanja podataka o ovim oblicima komunikacije u sociologiji je mogućnost da se njihovom analizom dublje prodre u društveno tkivo i time pribave dodatni podaci o društvenim odnosima, time dopunjujući osnovne oblike socioloških proučavanja. (Fajgelj 2012: 406) Osim sociologije Fajgelj ističe značajan doprinos analize sadržaja u antropologiji u proučavanjima sadržaja bajki, u lingvistici za koju su bitni svi oblici teksta, u istoriji prilikom analize istorijskih dokumenata i u politikologiji prilikom analize medija. (Fajgelj 2012: 406)

Određenje analize sadržaja

Da bi se jedan istraživački postupak precizno odredio moramo dati odgovore na nekoliko pitanja. Prvo pitanje bi bio predmet istraživanja koji je ovom istraživačkom postupku dostupan, drugo pitanje je način istraživanja i analize i treće je način na koji ovaj postupak odgovara na osnovne epistemološke postulate.

Milić nam daje nekoliko definicija analize sadržaja i u svakoj ukazuje na njene nedostatke ali i prednosti. Što se tiče Berelsonove definicije koja glasi: “analiza sadržaja je istraživačka tehnika za objektivan, sistematski i kvantitativan opis očevidnog sadržaja simboličkog opštenja”. (Milić 1996: 574-575) Kod ove definicije jasan nedostatak je činjenica da ističe proučavanje očevidnog sadržaja što je iz socološke perspektive neprihvatljivo. Analiza sadržaja u sociološkoj primeni mora dopreti do dubljih pobuda i uzroka raznih oblika komunikacije. (Milić 1996: 575) Sledeća definicija je Vandersmisanova koji tvrdi da je analiza sadržaja: “skup istraživačkih tehnika koje omogućuju objektivan sistematski i kvantitativan opis “enamacija” ljudskog ponašanja… radi zaključivanja o motivima i sociološkim osobinama autora tih emanacija…” (Milić 1996: 575) Milić je ovoj definiciji daleko više priklonjen usled njenog isticanja da je komunikacija integralan deo društvenih odnosa i društvenih delatnosti. (Milić 1996: 575) Usled toga jedini prigovor koji daje je neodređenost pojma emanacije koja se može shvatiti kao “nešto što proizilazi iz nečeg drugog”. (Milić 1996: 575) Sa druge strane Milić kritikuje Kripendorfovu definiciju analize sadržaja kao “upotrebe ponovljivih i valjanih metoda za izvođenje specifičnih zaključaka iz teksta i drugim stanjima i osobinama njegovog izvora.” (Milić 1996: 576) Milić je ovoj definiciji uputio primedbu usled njenog oduzimanja samostalnosti i autonomije proučavanom sadržaju, usled čega je potpuno pretvoren u posrednika pomoću kojeg se proučava njegov izvor. (Milić 1996: 576)

Možemo uvideti da Milić i Fajgelj dolaze do određenog neslaganja u svojim određenjima analize sadržaja. Milić ističe da je analiza sadržaja sredstvo za opisivanje sadržaja opštenja, pre svega putem kvantitativnih metoda, kao i njegovo sređivanje. (Milić 1996: 573) Fajgelj sa druge strane afirmiše i kvalitativnu analizu sadržaja, potvrđujući njenu povezanost sa teorijskim pravcima koji spadaju u socijalni konstruktivizam i fenomenologiju, pravcima koji tragaju za značenjima. (Fajgelj 2012: 408) Takođe Fajgelj u ciljeve analize sadržaja uključuje, pored opisa sadržaja komuniciranja, identifikacije namera komunikatora, otkrivanje fokusa pažnje emitera, opis trendova u komunikaciji, ispitivanje stavova, interesovanja i vrednosti delova populacije itd. (Fajgelj 2012: 408) Možemo zaključiti da Fajgelj ističe daleko veću mogućnost primene analize sadržaja kao i njenu višestranost kao metoda istraživanja. U tu svrhu on zaključuje da je analiza sadržaja metod istraživanja koji poseduje i kvalitativnu i kvantitativnu stranu. (Fajgelj 2012: 409)

Jedinice analize

Posle pregleda različitih određenja analize sadržaja moramo se osvrnuti na pokušaje da se odredi njena jedinica analize. Fajgelj analizu sadržaja deli na sintaksičku i semantičku, prvi vid je suštinski kvantitativan i bavi se frekvencijama javljanja određenih reči ili rečenica. (Fajgelj 2012: 410) Ovaj vid čini analiza sintakse, leksike i morfolofije. (Fajgelj 2012: 410) Ovaj vid analize sadržaja pominje i Milić nazivajući ga kvantitativna semantika. (Milić 2996: 592) Iako su nazivi drugačiji njihova određenja ovog vida analize su jako slična. Razlog zbog kog smo ova određenja pomenuli je činjenica da se u ovom vidu analize sadržaja kao jedinica analize javljaju pojedinačne reči ili rečenice i proučavaju se njihovi kvantitativni aspekti. Fajgelj ističe da se ova analiza vrši stvaranjem lista reči kao i njihovih indeksa usled čega možemo zaključiti da su u ovom vidu reči osnovna jedinica analize.

Drugi vid analize sadržaja Fajgelj naziva semantička analiza sadržaja i kao njen cilj izdvaja analizu značenja određenog teksta. (Fajgelj 2012: 412) Za ovaj oblik analize sadržaja Milić ne izdvaja određeno ime ali tvrdi da ovi oblici imaju manji broj jedinica analize i da se oni dele na: teme, skupove izabranih pojmova ili simbola i karaktere. (Milić 1996: 592-593) Ovaj vid analize ne mora biti striktno kvalitativan usled postupka kodiranja teksta. (Fajgelj 2012: 412) Milić ističe da ako istraživač odredi određenu celinu komuniciranja kao što je novinski članak ili književno delo osnovni način analize jeste ustanovljavanje njene osnovne poruke, one koja čini osnovnu temu dela, oko ove teme se svi ostali oblici komunikacije objedinjuju i služe za njeno izražavanje. (Milić 1996: 593)

Što se tiče pitanja o osnovnoj jedinici istraživanja postupkom analize sadržaja možemo zaključiti da to mogu biti: reč ili simbol, grupa reči po smislu, rečenica, pasus, dokument, lik, ilustracija u vidu nekog oblika slike, tema. Izbor jedinice evidentno zavisi od načina analize i cilja istraživanja, ali kao što možemo videti analiza sadržaja obuhvata jako širok izbor jedinica, usled činjenice da je celokupna ljudska komunikacija njen predmet.

Način istraživanja i analize

Kod Fajgelja možemo naći dublju i detaljniju analizu faza u postupku analize sadržaja. Postupak analize sadržaja on deli na: određivanje jedinica analize, uzorkovanje, kodiranje i analizu podataka.

Kod izbora jedinice analize bitno je razlikovati jedinicu analize i jedinicu uzorka. Jedinica analize čini onaj skup jedinica koje istraživač bira da analizira, one čine jedinice koje se podvrgavaju kodiranju i često se nazivaju jedinice klasifikacije. (Fajgelj 2012: 413) Jedinice se mogu odrediti kao celine koje istraživač izučava i tretira ih kao nezavisne elemente. (Fajgelj 2012: 413) Što se tiče jedinica uzorkovanja one čine jedinice koje se mogu razlikovati i selektivno uključivati u analizu. (Fajgelj 2012: 413) Ovo se naravno vrši usled nemogućnosti da se celokupan sadržaj jedinica analize podvrgne analizi.

Postupak uzorkovanja se u analizi sadržaja ne razlikuje drastičnije u odnosu na druge istraživačke postupke. Najvažnije pitanje se tiče određivanja populacije uzorka, ovo pitanje se tiče ocene da li dostupne jedinice predstavljaju odgovarajuću podlogu za obuhvatanje pojmova koji se istražuju. (Fajgelj 2012: 414) Iz populacije uzorka se potom biraju jedinice uzorka, jedinice uzorka mogu obuhvatati celokupnu populaciju al i ne moraju. Kao i u svakom drugom postupku pitanje uzroka je pitanje njegove reprezentativnosti, da li uzorak adekvatno predstavlja jedinice proučavanja? (Fajgelj 2012: 415) Istraživač će shodno svojim mogućnostima odabrati neki od načina uzorkovanja i kreirati uzorak za svoje istraživanje.

Fajgelj ističe da se kodiranje vrši kao i u drugim istraživačkim postupcima koji koriste kvalitativnu analizu. Ako se koristi koder on mora biti dobro obučen i imati na umu cilj istraživanja. (Fajgelj 2012: 416) Takođe, danas se za kodiranje koristi odgovarajući softver. (Fajgelj 2012: 416) Posle formiranja kodne šeme neopodno je testirati njenu pouzdanost i valjanost odgovarajućim metodama. (Fajgelj 2012: 416)

Konačno, posle izvršenih do sada nevedenih postupaka pristupa se analizi podataka. I ovde se analize razlikuju u kvantitativnom i kvalitativnom vidu. Kvantitativna analiza obezbeđuje frekvencijske analize pojavljivanja kategorija analize. (Fajgelj 2012: 417) Ferekvencije i deskriptivni podaci su osnova za naknadne analize podataka. (Fajgelj 2012: 417) Može se raditi regresiona analiza, faktorska analiza, klaster analiza, takođe neki softveri mogu produkovati različite grafikone. (Fajgelj 2012: 417) Testiranje hipoteza se može izvršiti hi-kvadrat testom, t-testom, analizom varijanse i slično. (Fajgelj 2012: 417) Oni koji analizu sadržaja vide kao kvalitativnu često statističke vidove analize tretiraju kao redunkcionističke tvrdeći da se u njima veliki delovi podataka gube. (Fajgelj 2012: 417)

Analiza sadržaja i epistemološki postulati

Što se tiče epistemoloških postulata Fajgelj nam produbljenije prikazuje način na koji analiza sadržaja ispunjava ove zahteve, sa druge strane Milić se na ovo ukratko osvrće ali i ovde možemo videti razlike između ovih autora. Pošto se Milić osvrće samo na objektivnost i sistematičnost počećemo sa njima.

Prema Miliću objektivnost analize sadržaja se postiže stvaranjem sistema jednoznačnih kategorija koje služe za razvrstavanje podataka. (Milić 1996: 407) Sa druge strane Fajgelj tvrdi da se kod analize sadržaja objektivnost postiže poštovanjem precizno utvrđenih pravila koja moraju istraživači poštovati, i ovo bi im trebalo omogućiti da dobiju iste rezultate ako analiziraju isti materijal. (Fajgelj 2012: 407) Možemo izvesti zaključak da je ova razlika posledica Milićevog stava da se analiza sadržaja može koristit samo za opis proučavanih podataka dok je Fajgelj tretira kao celovit postupak. Drugi postulat čini sistematičnost oko koje se oba autora slažu. Fajgelj kao i Milić tvrdi da se sistematičnost postiže ispitivanjem podataka koji su utvrđeni preciznim kriterijumom selekcije, ili kako Milić kaže, koji su utvrđeni metodično izabranim uzorkom. (Fajgelj 2012: 407, Milić 1996: 577)

Sledeći postulat čini pouzdanost, ona se postiže ponovljivošću, tj. analiza sadržaja je pouzdana ako se ponovi u različitim vremenskim tačkama ili od strane različitih istraživača i ako se pri tome dobiju isti zaključci. (Fajgelj 2012: 407) Valjanost se odnosi na dobijene zaključke i podrazumeva da su zaključci valjani ukoliku su održivi kada se promeni kontekst ili kada se prikupe novi podaci (Fajgelj 2012: 407) Poslednji, jako bitan postulat čini opštost i ona podrazumeva da dobijeni nalazi moraju imati teorijsku relevantnost, tj. ako su nalazi čisto deskriptivni oni su od male naučne vrednosti. (Fajgelj 2012: 407)

Oblasti primene analize sadržaja

Kao primer preteča analize sadržaja Milić navodi Veberovo istraživanje uticaja kalvinističke ideje predestinacije na razvoj kapitalizma, u njegovoj “Protestantskoj etici” i Sorokinovo istraživanje kulturnih sadržaja u njegovoj “Društvenoj i kulturnoj dinamici”. (Milić 1996: 578-580) Što se tiče savremenijih istraživanja putem analize sadržaja, koji afirmišu ovaj metod u punom smislu reči, Milić izdvaja:
1.      Istraživanja političke propagande, on tvrdi da je analiza sadržaja u ovim istraživanjima postigla najveći razvoj. (Milić 1996: 581) U sklopu ovih istraživanja on svrstava i istraživanje stereotipa. (Milić 1996: 583)
2.       Druga važna oblast u kojoj je analiza sadržaja primenjivana je istraživanje kulture. Ovde Milić izdvaja istraživanje karaktera likova u različitim delima kao i generalnog stava prema savremenim društvenim prilikama u umetnosti. (Milić 1996: 583) On ovde svrstava istraživanje tema naučnih radova kao i istraživanje masovne kulture. (Milić 1996: 584)
3.      Sledeća bitna oblast je istraživanje školskih udžbenika. Ovde se pre svega ističe povezanost udžbenika sa vladajućom ideologijom što se najviše ističe u istraživanjima udžbenika iz istorije. (Milić 1996: 585)
4.      Još jedna bitna oblast je istraživanje jezika, tj. ispitivanje stilističkih osobina književnih dela i stepena razumljivosti određenih pismenih sastava. (Milić 1996: 586)
5.      Poslednja bitna oblast njene primene je u sređivanju izvornih podataka u sociološkim i drugim istraživanjima, posebno onih dobijenih naučnim razgovorima slobodnog tipa. (Milić 1996: 587)


Zaključak

Kao zaključnu reč složićemo se sa Milićevom konstatacijom da je preduslov primene analize sadržaja u sociologiji to da se ona ne sme odvojiti od realnih društvenih stanja i okvira u kojima komunikacija nastaje. (Milić 1996: 597) Ali, takođe bismo istakli da se analiza sadržaja ne sme postaviti usko kao u, do sada prikazanim, Milićevim viđenjima. Milić analizi sadržaja oduzima njenu mogućnost samostalnog donošenja zaključaka o raznim oblicima simboličkog opštenja u društvu i svodi je na pomoćni postupak prilikom drugih sociološki istraživanja. Komunikacija u društvu u savremenom dobu dostiže ogromne razmere i stoga će analiza sadržaja neminovno sve više dobijati na značaju. Usled ovoga analiza sadržaja ne sme biti smatrana za pomoćni metod već se mora razvijati na svojim autonomnim osnovama. Jedino ovako će biti moguće pribaviti teorijski značajne podatke o društvenoj komunikacij i na ovim osnovama donostiti teorijski značajne zaključke.

Literatura:

1.      Fajgelj, Stanislav. 2012. Metode istraživanja ponašanja. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju
2.      Milić, Vojin. 1996. Sociološki metod. Beograd: Nolit