Saturday, 14 January 2017

Kritički pristup proučavanju uloge porodice u društvenoj reprodukciji

Autor: Milan Urošević

Uvod

Neomarksistički teorijski pravac se prevashodno, pored brojnih drugih teorijskih karakteristika, odlikuje upuštanjem u borbu sa aporijama u koje je do tada upao klasična marksistička teorija, a i pokret. Predviđajući neminovni pad kvaliteta života radnika i rast otuđenja, Marks je najavljivao i željno isčekivao navodno neminovan revolt radničke klase. Ovaj revolt je trebao da dovede do promene društveno-ekonomske formacije i dolaska novog, komunističkog društva. Kao što je poznato, ovakva predviđanja su se ispostavila kao netačna, što je doveo do postavljanja neminovnog pitanja: zašto? Celokupan neomarksistički pokret se može videti kao pokušaj nalaženja odgovora na ovo pitanje. Ispostavlja se kao očigledna misterija kako kapitalistički ekonomski sistem i pored pogubnih posledica koje proizvodi idalje funkcioniše relativno lako, dok u celokupnom društva vlada relativan mir. Davanje odgovora na ovo pitanje nije lak zadatak, prvi veći autor koji je formulisao kohezivnu teoriju sa ciljem objašnjenja relativnog mira u kapitalističkom društvu bio je Antonio Gramši.
On je predložio teoriju hegemonije tvrdeći da klasa koja zauzima poziciju vladajuće mora pored ekonomske moći i fizičke prisile osigurati pristanak na sopstvenu vladavinu. (Gramši 2008: 149) Vladajauća klasa ovo osigurava zauzimajući vodeću poziciju u društvu i nametajući sopstvene ideje i vrednosti. Podređene klase ove ideje i vrednosti prihvataju, time priznajući legitimitet ove klase i odustajući od svakog oblika pobune. Gramši celokupno društvo deli na dva dela: civilno društvo (skup onoga što se obično naziva „privatno“) i političko društvo (ili „država“) (Gramši 2008: 152) Prvi deo nadgradnje odgovara funkciji vođstva ili intelektualne hegemonije, dok drugi deo nadgradnje odgovara funkciji direktne dominacije putem sile i zakonodavne vlasti. (Gramši 2008: 152) Nadovezujući se na Gramšijevo delo neomarksistički autori franfurtske škole, pored drugih aspekata, ulaze u dublje ispitivanje privatnih aspekata kapitalističkog društva i onoga što je Gramši nazvao “civilno društvo”. Posebno interesovanje ovi autori izražavaju prema porodičnoj sferi i načinu na koji reprodukovanje autoriteta u porodicama, prvenstveno nižih klasa, doprinosi reprodukovanju celokupnog kapitalističkog poretka. Ovo će biti glavno pitanje našeg rada: doprinos porodice građanskog društva u reprodukciji kapitalizma.

Misao frankfurtske škole o ulozi porodice u kapitalizmu

Pre svega, da bi osigurali intelektualnu autonomiju, i doprineli učvršćivanju marksističke misli, Maks Horkhajmer i Teodor Adorno su koncipirali pojam “krtičke teorije”. Ovaj poduhvat im je osigurao izlazak iz uskih okvira pozitivizma i redikcionističkih tendencija dotadašnje marksističke misli. Kritičku teoriju ovi autori odvajaju od onoga što nazivaju “tradicionalna teorija”, za koju tvrde da teži odvajanju od stvarnosti i konformističkom prihvatanju pozicije nauke i njenih uloga u društvu. (Horkhajmer 1976: 83) Nasuprot nje kritička teorija teži spoznaji odnosa između čoveka, nauke i društva i posmatra proizvode nauke kao čovekove tvorevine, dok predmete svog proučavanju posmatra takođe kao stvorene od strane čoveka u određenom kontekstu. (Horkhajmer 1976: 83) Stoga tradicionalna teorija svoj predmet posmatra nalik na prirodnu tvorevinu i proučava ga kao datost, kritička teorija proučava svoj predmet kao upleten u društvene okolnosti i kao deo čovekovog stvaralačkog procesa. Na ovaj način Horkhajmer revolucioniše ulogu nauke i samim tim usklađuje celokupnu epistemološku osnovu ciljevima marksističke misli postavljajući temelj za buduće naučne poduhvate.

Misao o porodici pripadnika kritičke teorije polazi od klasičnog neomarksističkog postulata od relativnoj nezavisnosti nadgradnje u odnosu na bazu u okviru marksističke vizije društvene topografije. Na ovaj način ono što je Marks do tada nazivao “pravna i politička nadgradnja društva” (Marks 1985: 21) se posmatra kao društveni mehanizam koji nije prost odraz ekonomske baze i ulazi se u ispitivanje načina na koji on doprinosi reprodukciji odnosa u bazi. Kao što smo pomenuli sledbenici kritičke teorije, prvenstveno članovi frankfurtske škole, se posebno interesuju za ulogu porodice u ovoj reprodukciji. Misao o porodici Maksa Horkhajmera prožeta je deromantizujućim insistiranjem na prinudi kao glavnom aspektu porodice i njenog funkcionisanja. On ističe da je porodica jedan od bitnih mehanizama koji može objasniti zašto podređene klase u onim vremenima kada su društva upadala u krizu nisu odbacivala već još dugo vremena “podnosila jaram” vlasti i prinude vladajućih klasa. (Horkhajmer 1976: 195) Horkhajmer tvrdi da porodica može doprineti internalizaciji određenih moralnih predstava o dužnosti koje unutar uma pojedinaca mogu postati vlastita sila i time obrazovati njegov karakter. (Horkhajmer 1976: 196) Ovo ga dovodi do konstatacije da kada u jednom društvenom procesu kakav je reoprodukcija postojaćeg ekonomskog sistema određeni faktori mogu steći sopstvenu zakonitost ako su do te mere moćni da dopiru do samog karaktera pojedinaca. (Horkhajmer 1976: 196-197) Ovo nas dovodi do razloga proučavanja porodice i njenog doprinosa reprodukciji kapitalističkog sistema. Porodica se može dakle posmatrati kao jedan “totalitet” u meri u kojoj su totalitet pojedinci ili celokupna društva, ona predstavlja most između društva kao globalnog faktora i pojedinca kao mete njegovog uticaja. (Hobbs and Sussman 1965 prema Milić 2007: 63) Ovakvo shvaćena porodica sadrži kao svoj osnovni element određenu formu, iako može menjati svoju ulogu kroz istorijske periode, Horkhajmer konstatuje da je u kapitalističkm društvu njena glavna uloga obrazovanje specifičnog vida autoritarnog karaktera. (Horkhajmer 1976: 251) Ova uloga postaje glavni predmet ispitivanja frankfurtske škole pri proučavanju porodice: uloga porodice u reprodukciji kapitalizma putem formiranja specifičnog vida karaktera njenih članova.

Uloga autoriteta i njegova promena na pragu moderne

Pošto smo ustanovili da je za pripadnike frankfurtskog kruga porodica mehanizam reprodukcije postojaćeg poretka putem formiranja autoritarnih karaktera njegovih članova moramo se posebno pozabaviti pojmom autoriteta. Horkhajmer konstatuje, u dosledno marksističkom duhu, da je uloga celokupnog kulturnog aparata da utiče na internalizaciju društvene strukture putem učvršćivanja u pojedincima osećaja nužnosti vladavine “čoveka nad čovekom”. (Horkhajmer 1976: 203) Ovakva konstatacija goni Horkhajmera da uđe u koštac sa jednom od ustanovljenih protivrečnosti građanskog društva: kako i zašto postoji autoritet i vladavina u društvu koje se proklamuje kao potpuno slobodno i liberalizovano? Naime, posle zbacivanja staleškog poretka društvo koje je nastalo se proklamovao kao oslobođeno svih dotatašnjih iracionalnih oblika vladavine zasnovanih na privilegijama, a za sve oblike vlasti posle toga se smatralo da su zasnovani na raciu. Ovde se jasno postavlja pitanje, na čemu možemo zasnovati vlast i autoritet oca u porodici? Autori poput Džona Stjuarta Mila, u njegovoj “Potčinjenosti žena” prekoravaju podređen položaj žena i dece u građanskim porodicama dok Tokvil i Lok konstatuju da je autoritet prirodno-pravni, a ne politički odnos. (Milić 2007: 201) Kao što vidimo, autori liberalne orjentacije nisu uspeli sa lakoćom da reše problem autoriteta u novonastalom društvu, i pored njihovih velikih slaganja oko drugih pitanja, problem autoriteta ostaje nerešen. Ako autoritet shvatimo kao priznatu i prihvaćenu moć (Milić 2007: 198) uvidećemo način na koji je Horkhajmer obrazložio na čemu se zasniva novi oblik autoriteta u modernom društvu. On svoje razmatranje počinje konstatacijom da građansko društvo nastaje borbom protiv autoriteta ali se završava “veličanjem do neba čistog autoriteta kao takvog”. (Horkhajmer 1976: 207) Građansko društvo negira princip važenja autoriteta zasnovanog na osnovu onih postulata koje smatra iracionalnim kao što su tradicija, običaji ili starost. (Horkhajmer 1976: 211) Nasuprot ovome građansko društvo postulira novu formu autoriteta. Ovu formu možemo videti kao Horkhajmerovo objašnjenje Marksove konstatacije u Komunističkom manifestu da buržoazija svude gde dođe uništava sve podrodične, feudalne i patrijarhalne odnose. (Marks i Engels 1948: 20-21) Naime, Horkhajmer nam pruža objašnjenje šta se dešava posle ovog raspada starih oblika autoriteta do kojih dovodi uspostavljanje novog društva. Novi oblici autoriteta se prema njemu zasnivaju na metafizičkim pojmovima, oni su ispražnjeni od smisla koji su sadržavali stari oblici kao što je poimanje autoriteta kao poteklog od boga. (Horkhajmer 1976: 212-213) U novom društvu se individualizam postulira kao jedan od osnovnih principa, individua je poput Lajbnicove monade potpuno usamljena i ostavljena samoj sebi. (Horkhajmer 1976: 211) Postulira se princip da svaka od ovih individua mora autoritet racionalnog promišljati ali prema Horkhajmeru ona nema drugog izbora nego da ga prihvati zarad sopstvenog opstanka. (Horkhajmer 1976: 212) Ali postavlja se pitanje šta čini ovaj novi autoritet? Horkhajmer nam daje jasan odgovor koji se može izraziti u jednostavnom pojmu – ekonomski mehanizam. Naime, on konstatuje da se ekonomska sfera novog društva ponaša kao autonomni mehanizam koji se sastoji od velikog broja tržišnih odnosa i konkurencije individua i njihovih samostalnih egzistencija. (Horkhajmer 1976: 214) Ali ovaj mehanizam se ne nalazi pod racionalnom kontrolom pojedinaca već biva reifikovan i ponaša se kao nesvesna slepa priroda i postavlja se kao autoritet kome se pojedinci moraju prilagoditi. (Horkhajmer 1976: 215) Bitna Horkhajmerova konstatacija je da se poput predmodernih društava i u modernom autoritet sastoji u iracionalnosti, iracionalnosti društvene organizacije koja se suštinski sastoji od sile slučaja. (Horkhajmer 1976: 215) Njegovim rečima nov autoritet se sastoji u “anonimnoj ekonomskoj nužnosti”, on je “anonimni bog koji porobljava ljude. (Horkhajmer 1976: 215)

Ovo nas dovodi do jedne logičke konsekvence, činjenice da se autoritet u modernom društvu zasniva da potčinjavanju slepom mehanizmu ekonkmske nužnosti, a to je klasni autoritet. Horkahjmer zajedno sa Žakom Donzelom dolazi do sličnog zaključka. Horkhajmer zaključuje da položaj radničke klase kao i klase kapitalista u sistemu proizvodnje dovodi do toga da drugačije percipiraju slobodu i neslobodu ove druge. (Horkhajmer 1976: 221) On tvrdi da se neslobodna randičke klase ogleda u zavisnosti od odluka ideja i postupaka vladajuće klase, što je upravo ono što su građanski mislioci kritikovali u svom sagledavanju srednjeg veka. (Horkhajmer 1976: 221) U skladu sa ovim pripadnici niže klase priznaju autoritet ne na osnovu nasleđenih mogućnosti više klase već kroz procenjivanja ekonomskih podataka koji kao da sami za sebe tvrde da je njihova podređenost prirodna činjenica. (Horkhajmer 1976: 221) Žak Donzelo dolazi do sličnih zaključaka u svojim fukoovskim analizama promena funkcija porodice u građasnkom društvu. Što se tiče promena autoriteta u ovom periodu on zaključuje da se metodama moraliziranja ustanovljava savetodavna delatnost kao način uticaja viših klasa na niže putem porodice. Davanje saveta ukršta potpunu slobodu primaoca saveta i želju savetodavca da izvrši uticaj time prividno stvarajući jednakost koja je navodno svojestvena za novo društvo. (Donzelo 1988: 142) Ali, savetodavnom delatnošću više klase postepeno stiču legitimitet svog uticaja na niže, filantropska društva koja osnivaju više klase zasnivaju se na pokušajima da sebe prikažu kao nosioce “legitimnog moralnog uticaja”. (Donzelo 1988: 142) Na ovaj način Donzelo objašnjava na istančaniji i detaljniji način kako više klase ostvaruju svoj uticaj, ne putem prisile, već putem statusa moralnog autoriteta. Ove klase se putem ekonomskog mehanizma prikazuju kao na višim pozicijama usled sopstvenog uspeha u anarhičnim tržišnim odnosima, usled toga autoritet ekonomskih odnosa im daje legitimitet.

Ovakvi oblici autoriteta, koji nastaju u modernom društvu, očigledno sasvim direktno doprinose reprodukiji kapitalističkih društvenih odnosa. Postavlja se pitanje koji mehanizam dovodi do prihvatanja i internalizacije ovakvih odnosa autoriteta? Kao što smo ranije pomenuli, pripadnici kritičke škole posmatraju građansku porodicu kao matricu koja dovodi do reprodukcije ovakvih autoritarnih praksi i mišljenja. (Milić 2007: 201) Upravo iz ovog razloga ćemo nadalje ispitati kako oni objašnjavaju promene u funkcijama i odnosima u porodici koji doprinose reprodukciji autoritarnih odnosa i karaktera.

Porodica kao mehanizam vlasti i reprodukcije

Najjednostavniji način na koji možemo formulisati objašnjenje porodice u kapitalističkom društvu je: društvo u malom. Ova formulacija nam ukratko predstavlja Horkhajmerovu teoriju o načinu na koji porodica reprodukuje pojedince autoritarnih karaktera, što uzrokuje da oni svojevoljno učestvuju u reprodukiji kapitalističkog sistema. Već pomenuti Donzelo razmatra promene u funkciji porodice nastakom modernog društva i liberalne države i tvrdi da se porodica menja od subjekta vlasti, uloge koju je imala u apsolutističkim monarhijama do porodice kao mehanizma vlasti. (Donzelo 1988: 143) On porodicu vidi kao relej, nosioca društvenih imperativa koja je iz oblika institucije prešla u oblik mehanizma. (Donzelo 1988: 143-145) Donzelova formulacija odgovara Horkhajmerovom viđenju, ali nadalje moramo objasniti konkretne načine na koji porodica obrazuje karaktere koji odgovaraju društvenim potrebama.

Zanimljiv osvrt na ulogu porodice u ispoljavanju telesnih nagona nam daje Elijas u svom “Procesu civilizovanja”. U ovom osvrtu on ukazuje na društvenu uslovljenost nastanka onih delova ličnosti koje je Frojd izdvajao: id, ego i superego. U Elijasovoj tvrdnji sa nastankom građanskog društva, trgovine i kapitalističkog privređivanja indvidude bivaju daleko više društveno uslovljene. (Elijas 1988: 155) Profesionalni rad u kapitalističkom društvu je dovodio do veće regulacije nagona i nastanka nuklearnih porodica, ali najznačajnija promena bila je u, do tada nezabeležnoj, podeli između intimne i javne sfere. (Elijas 1988: 155-157) Sve telesne funkcije su postepeno regulisane i zbijene u intimnu sferu, da bivaju obavljane “iza zatvorenih vrata”. (Elijas 1988: 158) Rascepljenost ljudske ličnosti nastaje internalizacijom društvenih zabrana ispoljavanja telesnih nagona i seksualnoasti, ove zabrane kreću da čine ono što Frojd naziva superego, i stoga u pojedincu počinje da se vrši borba između ovih zabrana i potisnutih nagona koje on naziva id. (Elijas 1988: 159) Sociološki doprinos Elijasa ovde je njegovo ukazivanje na društvenu uslovljenost nastanka ovih konstitutivnih delova ljudske ličnosti.

Ovakva podeljenost ljudske ličnosti čini osnovu za formiranje autoritarnih karaktera u porodici prema autorima kritične orjentacije. Horkhajmer kao i Erih From se nadovezuju na ovu Frojdovu podelu. Kao što smo na početku ovog dela pomenuli porodica čini društvo u malom, ali stoga ona doprinosi da se u pojedincu stvori takva karakterna struktura da njegov um zadobija identičnu strukturu koju njegova porodica, a time i društvo, imaju. From ovaj proces objašnjava načinom formiranja superega kroz odnose u porodici, prvenstveno odnose sa ocem. Superego predstavlja instancu u pojedincu u kojoj je on internalizovao društvene zahteve i stoga njegovo delanje je uslovljeno ne samo spoljašnjim zabranama nego i strahom od instance u samome sebi. (From 1989: 50) Superego se prvenstveno formira internalizacijom očevih zapovesti i zabrana i time ove zapovesti dobijaju atribute moći i morala. (From 1989: 50) Ali, kao što From konstatuje, nastanak superega je uslovljen odnosima u porodici, ali porodica sama po sebi je uslovljena društvenom strukturom u kojoj se nalazi i funkcionisanjima društvenog sistema. (From 1989: 59)

Horkhajmer se detaljnije bavi ovom problematikom. On konstatuje da je figura oca najbitnija u građanskoj porodici i da je otac u njoj gospodar. (Horkhajmer 1976: 236) On tvrdi da otac obavlja ovu funkciju koliko god njegova pozicija u društvu izvan porodice bila bedna i teška i koliko god mora da “savija kičmu”. (Horkhajmer 1976: 236) Ali on ne zapada u konzervativu nostalgiju i romantizovanje porodice smatrajući je za “utočište” o surove kapitalističke realnosti. (Milić 2007: 39) Nasuprot ovome on ističe da je uloga oca kao gospodara porodice podučavanje dece skromnosti i poslušnosti. (Horkhajmer 1976: 236) Ovo se ističe kao glavni faktor u održavanju stabilnosti i nepromenljivosti kapitalističkog sistema. Kako on tvrdi, ovo objašnjava kako iz svih društvenih slojeva konstantno dolaze pojedinci koji ne dovode u pitanje strukturu privrednog i društvenog sistema već je priznaju za prirodnu i večnu. (Horkhajmer 1976: 236) Ovakvo prihvatanje društvenog poretka posledica je specifičnog vida obrazovanja karaktera u njoj, što je detaljnije prikazao From. Održavanje poretka građanskog društva obezbeđeno je ovakvim karakterima koji neupitno prihvataju prethodno pomenti autoritet ekonomskog sistema. Oni su na specifičan način obrazovani umovi koji su podložni autoritarnim uticajima, porodica je vaspitna agentura koja ih pre izlaska u spoljni svet i tržište rada čini podložnim za obavljanje posla društvene reprodukcije bez veće pobune. Poput Elijasa, kog smo pomenuli, Horkhajmer konstatuje se ovo vaspitanje u porodici vrši sputavanjem slobodnog razvitka detetovih nagona i sposobnosti i njihova zamena unutrašnjom prinudom za bezuslovno izvršavanje dužnosti. (Horkhajmer 1976: 229) Kao što smo kod Froma primetili ovakvo zamenjivanje se očigledno vrši specifičnim načinom formiranja superega koji u sebi sadrži ovu prinudu. Horhajmer locira početak ovakvog formiranja očevog autoriteta u protestantizmu, poput Vebera koji protestantizam smatra bitnim faktorom za nastanak kapitalizma. Zanimljivim se čini da oba autora protestantizam smatraju za mesto začetka aspekata kapitalističkog sistema koje smatraju bitnim, Veber sistem ideja koji je omogućio njegov razvitak, a Horkhajmer odnose u porodici koje smatra bitnim za njegovu reprodukciju. Od protestantizma do vremena u kome Horkhajmer piše, prema njemu, u porodičnim odnosima se nalazi struktura autoriteta koja se nalazi i izvan nje. (Horkhajmer 1976: 230) Naime, otac porodice je apsolutni gospodar, njegov autoritet se smatra neupitnim i deca ga moraju prihvatiti, spoznati očev autoritet znači priznati ga. (Horkhajmer 1976: 230) Kao što je bilo prikazano u prethodnom poglavlju sličan mehanizam važi za priznavanje autoriteta ekonomskog sistema, on se, kao i očev autoritet smatra da datim od prirode. (Horkhajmer 1976: 230) Ovim putem deca se uče da one entitete čije postojanje konstatuju prihvataju kao datost, da reprodukuju način rezonovanja koji tvrdi da je ono što postoji mora nužno postojati usled neke unutrašnje nužnosti. Ovo je sadržaj superega koji deca usvajaju i koji ih priprema za mehanizme autoriteta u društvu izvan porodice. Ovim možemo videti da se autoritet priznaje kao prirodno svojstvo, kao kvalitativna razlika određene pozicije. (Horkhajmer 1976: 232) Ovo na zanimljiv način Horkhajmer povezuje za Marksovom teorijom o fetišizmu robe, čime ukazuje na društvenu uslovljenost ovog specifičnog načina gledanja na autoritet u građanskom društvu. Fetišizam robe se sastoji u prikazivanju društvenih karakteristika njihovog rada kao karakteristika koje pripadaju samim proizvodima rada, koje ovi proizvodi dobijaju od prirode. (Marks 1978: 74) Drugim rečima vrednost koju neka roba poseduje se prikazuje kao njeno prirodno svojstvo, a ne kao posledica rada uloženog u nju. Horkhajmer konstatuje da članovi građanskog društva na isti način rezonuju kada je u pitanju autoritet i posmatraju ga kao čist kvalitet, a ne kao posledicu određenog društvenog odnosa. (Horkhajmer 1976: 232)

Na ovoj tački imamo zakoružen prikaz funkcionisanja porodice u kapitalističkom sistemu u teoriji sledbenika kritičke škole. Društvena struktura i način funkcionisanja kapitalističkog sistema izražavaju potrebu za specifičnim vidovima karaktera i ličnosti. Porodica se postavlja na mesto aparata koji na najbolji način izvršava obrazovanje ovog karaktera. U okviru društvenog sistema kapitalizma glavnim autoritetom se smatraju ekonomski zakoni i ekonomske nužnosti, celokupna ekonomska sfera biva na ovaj način naturalizovana i posmatra se kao deo prirode. Na ovaj način autoritarni karakteri ličnosti koji su kapitalističkom sistemu potrebni moraju prihvatati autoritet bez pogovora. Ovi karakteri se u okviru porodice obrazuju upravo na ovaj način, sa ocem kao predstavnikom ovog autoriteta. Time porodica uzima strukturu koja je odraz društvene strukture sa ocem na vrhu kao neupitnim autoritetom koga deca moraju priznavati. Očeve zabrane i zahtevi, počevši od seksualnih pa nadalje, sputavaju razvoj dece i deca ove zahteve inkorporiraju u svoj superego stvarajući time u sebi unutrašnju prinudu za prihvatanjem autoriteta. Na ovaj način deca postaju podložna životu u kapitalističkom sistemu i postaju savršeni primerci potrebni za njegovo reprodukovanje.

Horkhajmer time konstatuje da porodica prvenstveno usled svoje strukture i odnosa moći predstavlja savršen mehanizam stvaranja karaktera podložnih za reprodukciju kapitalizma. Kako on tvrdi “dečijim snovima i predstavama kao i njihovom maštom i sudovima ovladavaju ideje o vasti čoveka nad čovekom, o postojanju onog gore i onog dole o zapovedanju i poslušnosti”. (Horkhajmer 1976: 234) Deca usvajaju nužnost hijerarhije i deljenja čovečanstva zasnovanih na navodno prirodnim, a ustvari slučajnim i iracionalnim principima, ideje o ovakvim podelama postaju deci do te mere bliska da ona samo kroz njih mogu spoznati svet oko sebe, svaki novi utisak biva preobličen sa ovog aspekta. (Horkhajmer 1976: 235)   

Zaključak

Osnovno pitanje ovog rada bilo je: kako je moguće da se jedno društvo, koje kao svoje glavne vrednosti ističe individualno postignuće, jednaka prava i mogućnosti za sve može opstajati uporedno za društvenom jedinicom kakva je nuklearna, patrijarhalna porodica. Ovo društvo nastalo je u borbi protiv feudalnog društva staleških privilegija, dok ono u sebi idalje sadrži ustanovu koja je despotija u malom, koja je odraz poretka protiv koga se ovo društvo borilo. (Hobbaum 1988: 150) Detaljnom analizom ove društvene jedinice pripadnici kritičke škole došli su do zaključaka kakve smo izneli. Možemo reći da nuklearna porodica privremeno stavlja van snage one vrednosti i prava koje postoje u građanskom društvu da bi efikasnije obavljala sopstvene društvene funkcije. Ona isključuje upravo one postulate koji se u ovom društvu mogu smatrati manifestnim da bi snažnije učvrstila one karakteristike ovog društva koje, da bismo spoznali, moramo proći ispod površinskih ideoloških slojeva. Porodica u kapitalističkom društvu reprodukuje upravo one crte ličnosti koje su potrebne za njegovu reprodukciju putem odražavanja latentne strukture ovog društva i time u umovima pojedinaca učvršćujući prihvatanje ove strukture i na taj način je čineći nevidljivom.  

Literatura:

1.      Horkhajmer, Maks. 1976. Tradicionalna i kritička teorija. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod
2.      From, Erih. 1989. Autoritet i porodica. Zagreb: Naprijed
3.      Milić, Anđelka. 2007. Sociologija porodice. Beograd: Čigoja štampa
4.      Gramši, Antonio. 2008. Hegemonija, intelektualci, država, u: Đorđević, Jelena (ur.). Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik
5.      Marks, Karl. 1985. Prilog Kritici Političke Ekonomije. Beograd: Beogradski Izdavačko Grafički Zavod
6.      Marks, Karl. 1948. Manifest Komunističke Partije. Beograd: Kultura
7.      Marks, Karl. 1978. Kapital I-III. Beograd: Izdavačko Preduzeće Prosveta
8.      Donzelo, Žak. 1988. Vladanje posredstvom porodice, u: Milić, Anđelka (ur.). Rađanje moderne porodice. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
9.      Hobsbaum, Erik J. 1988. O povezanosti načina privređivanja i građanske porodične strukture, u: Milić, Anđelka (ur.). Rađanje moderne porodice. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva

10.  Elijas, Norbert. 1988. O povezanosti kontrole nagona i oblika porodice, odnosno društvene strukture, u: Milić, Anđelka (ur.). Rađanje moderne porodice. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva