Wednesday, 11 January 2017

Orijentalistički i balkanistički diskurs i njegove varijante na prostorima bivše Jugoslavije

Autor: Milan Urošević

Kultura i poluperiferija
Pojam poluperiferije uzet je iz teorije svetskog sistema koja potiče od Imanuela Volerstina. Ovim pojmom Volerstin je težio da obogati podelu, nastalu u teorijama zavisnosti, između centra kapitalističkog sistema i njegove periferije. (Frank 1970: 7) Poluperiferija stoga ovde uzima ulogu dinamičke komponente koja je uvedena sa namerom da se teorija oslobodi statičke slike. Ako ispitamo poluperiferijski položaj zaključujemo da on predstavlja prelaznu kategoriju koju zemlje zauzimaju u njihovom putu uz ili niz skalu svetskog kapitalističkog sistema koja na svom vrhu ima centar a na dnu periferiju. Upravo ovo objašnjava Volerstinovo određenje periferije kao “srednje tačke u kontinuumu koji se proteže od centra ka periferiji”. (Volerstin 2012: 60) Ovakvo viđenje periferije nas podstiče na zanimljivo pitanje, a to je stanje u kojima se ovakve države nalaze. Poluperiferijski položaj, pošto je prelazan, predstavlja svojevrstan limbo u kome zemlje još uvek ne poseduju potpuno izgrađene karakteristike nijednog od polova spektra. Upravo ova neodređenost a možemo reći i zbunjenost, će predstavljati okosnicu našeg rada. Ovaj rad baziraćemo na ispitivanju karakteristika kulturne sfere Srbije, u njenom procesu postsocijalističke transformacije i uticaj poluperiferijskog položaja Srbije na njen položaj u simboličkoj geografiji Evrope.

Simbolička geografija predstavlja široku oblast koja, jednostavno rečeno, proučava kako se društveni kolektiviteti raspoređuju po skali simboličkog vrednovanja. (Spasić 2012: 15) Naša teza će biti da je situacija koju nalazimo unutar kulturne sfere ovog društva upravo posledica njegovog položaja na ovoj skali. Društvo Srbije je “opsednuto” svojom slikom u očima onoga što možemo smatrati centrom. (Spasić 2012: 15) Centar se usled svoje moći smešta na najvišu poziciju ove skale, a ostala društva jure za njegovim “civilizacijskim” karakterom. (Spasić 2012: 15) Upravo iz ovogo razloga kultura u Srbiji dobija specifičan instrumentalni karakter, ona je sredstvo diskvalifikacije, predmet svađa i saveznik mnogobrojnih političkih opcija. (Spasić 2012: 15) Poluperiferijski karakter uzrokuje ovakvu situaciju, Srbija ne nosi obeležja centra ali nije dovoljno udaljena od njega da bi razvila dovoljno autonomnu skalu vrednovanja, te stoga njeni stanovnici sebe odmeravaju upravo u poređenju sa centrom. (Spasić 2012: 17) Simbolička geografija kao disciplina služi kritičkom i dekonstruktivisitčkom proučavanju međuuticaja društvenih kolektiviteta i simboličkim, kulturnim i kognitivnim aspektima ovih globalnih raslojavanja. (Spasić 2012: 15,17) Ovo nikako ne znači da se materijalne dimenzije raslojavanja zanemaruju, one se smatraju osnovama moći i mogućnosti da se vrši intelektualna hegemonija, kolektivna stigmatizacija i čini bazu za moć definisanja tuđeg identiteta. (Spasić 2012: 17)

U ovakvoj postavci glavni cilj našeg ispitivanja biće da ukažemo na specifične posledice položaja Srbije u materijalnoj i simboličkoj konstelaciji globalnih odnosa. Ovaj položaj, kombinovan sa njegovim postsocijalističkim karakterom dovodi do karkaterističnih posledica po kulturnu sferu koja je naš glavni predmet. Postosocijalistički karakter Srbije uzima specifičan put, ima nepovoljne ishode i velike zastoje. (Spasić 2012: 16) Upravo zato kulturna sfera i vrednosne skale u Srbiji bivaju nestabilne, nemaju mogućnosti da se fiksiraju usled nestabilnosti samih materijalnih osnova društva. Kao posledice ovog položaja između društveno-ekonomskog sistema realsocijalizma i kapitalizma, srpska kultruna sfera se nalazi u “međustanju”. Kao što vidimo srpsko društvo se nalazi u većem broju različitih procepa: između različitih ekonomskih i društvenih poredaka, između periferije i centra. Kao posledicu ovog upravo ćemo ispitivati procepe koji nastaju u srpskoj kulturnoj sferi i povezati ih sa ovim međustanjem u kome se društvo Srbije zadesilo.

Orijentalizam kao praktično ostvarena hegemonija
Hegemonija je pojam koji u društvene nauke uvodi italijanski autor Antonio Gramši. Njegova namera je bila da istraži razloga za izostajanje predviđanja koja je u svojim radovima dao Marks. Marks je predviđao veliki revolt radničke klase kao posledicu radikalizacije njihove eksploatacije, otuđenja i pogoršanja životnih uslova. Sve ovo se činilo u Gramšijevom periodu kao zabluda ili daleki san. Suočavanje sa aporijama u koje je upao marksizam sa početka dvadesetog veka postavlja se kao Gramšijev cilj. On sklapa pojam hegemonije iz dva dela. Hegemonija predstavlja način vladanja jedne klase, on može biti “vodeća” i “dominantna”. (Gramši 2008: 149) Dominacija predstavlja korišćenje fizičke i zakonske prisile dok vođstvo čini moralna i intelektualna dominacija. (Gramši 2008: 149) Stoga hegemonija čini kombinaciju sile ali i pristanka na vlast određene klase, oni se međusobno uravnotežuju i time omogućavaju vladavinu bez većih potresa. (Gramši 2008: 149) Iz ovoga možemo zaključiti da hegemonija predstavlja način vladavine koji kombinuje kako materijalnu tako i idejnu moć. Hegemonija obezbeđuje vladajućoj klasi pristanak na njenu vladavinu putem artikulacije interesa i ideja podređenih. (Gramši 2008: 149) Ona podrazumeva da podređene klase prihvataju ideje vladajuće i usvajaju je kao svoje, time vladajuća klasa sebi obezbeđuje vladavinu bez većeg protivljenja. Za nas se ovde u Gramšijevom viđenju hegemonije čini najvažnijim njegova kratka konstatacija da se hegemonija može proširiti iz okvira države i kao koncept primeniti na međunarodnom nivou. (Gramši 2008: 150)

Ovde na scenu ulazi naš osnovni koncept – orijentalizam. Kao što smo u naslovu poglavlja pomenuli on za nas predstavlja praktično ostvarenje prethodno objašnjene hegemonije. Orijentalizam je termin koji je u istoimenoj knjizi skovao Edvard Said. On polazi od pretpostavke da Orijent nije prirodna činjenica i nešto što jednostavno na taj način “postoji”. (Said 2008: 13) Na ovaj način Said, nadovezujući se na Fukoa, polazi od Orijenta kao diskurzivne konstrukcije koji je “načinjen” orijentalnim, a ne kao takav otkriven. (Said 2008: 15) Nadovezujući se na Fukoa, Said spaja pojam diskursa i moć i time usvaja viđenje diskursa kao “moći koju treba zadobiti“ (Fuko 2007: 9) Ovim on afirmiše orijentalizam kao hegemoniju evropskih ideja o Orijentu u kojoj se ponavljaju stavovi o evropskoj nadmoći nad orijentalnom zaostalošću. (Said 2008: 17) Prethodno pomenuta simbolička skala Evrope je upravo instrument ostvarivanja orijentalizma. Ona je sistem predstava u kojima se na na jednom polu nalaze “moderna” i “racionalna” društva Evrope dok drugi pol skale zauzimaju “tradicionalna i “iracionalna” egzotična društva Istoka. (Bakić-Hayden 2006: 32) Orijentalizam se time smatra diskurzivnim predstavama ali i praksama kojima se društva istoka predstavljaju na određen način, on je skup “znanja” o ovim društvima kojima se opravdava politička dominacija nad njima. (Bakić- Hayden 2006: 32) Orijent je tako konstrusiam kao sistem reprezentacija i kao takav ulazi u nauku i svest zapadnih društava. (Said 2008: 271) Što se tiče samog sadržaja predstava one se ne mogu jednostavno izraziti, sam epitet “orijentalnog” je time postao korpus informacija o Orijentu, on se smatrao senzualnim, sklonim ka despotizmu, aberantnog mentaliteta i sam po sebi zaostao. (Said 2008: 274-275) Orijent je tako konstruisan kao “drugo” zapada, država Zapadne Evrope, na osnovu kojih su ove zemlje konstruisale sopstveni identitet. Ali orijentalizam se može primeniti i u samoj Evropi.

Ako ovakav oblik diskurzivnog formiranja simboličkih hijerarhija primenimo na samu Evropu dobićemo prethodno pomenutu simboličku hijerarhiju. Skala simboličke geografije Evrope formira se na osnovu religioznih podela kao njihove osnove. (Bakićh-Hayden 2006: 35) U najopštijem vidu prvu podelu karakteriše podela hrišćankse crkve na zapadnu, rimo-katoličku i istočnu, pravoslavnu. (Bakić-Hayden 2006: 35) U okviru ovih podela takođe se stvaraju binarne konstelacije, na istoku pripadnici islama gledaju se kao manje vredni od pripadnika pravoslavne religije, jer se smatrajju bližim onom dalekom Orijentu. (Bakić- Hayden 2006: 35) U okviru Zapadne Evrope protestantska tradicija se gleda kao na višem nivou simboličke skale od rimo-katoličke. (Bakić.Hayden 2006: 35) Celokupna hijerarhija se, kao što vidimo, prikazuje kao jedan kontinuum sa protestatnskom tradicijom na najvišem nivou i pripadnicima islama na najnižem. (Bakić-Hayden 2006: 36)

U okviru ove simboličke konstelacije stvara se jedna opštija orijentalistička distinckija sa onim delom Evrope koji je bio pod otomanskom vlašču u pozicji Orijenta dok se ostali delovi Evrope predstavljaju kao vredniji. (Bakić-Hayden 2006: 34) Na ovaj način Balkan postaje religijsko i kulturno “drugo” u Evropi koja se od njega distancira. (Bakić-Hayden 2006: 34-35) Podela Evrope na Istok i Zapad se smatra pronalaskom evropskih filozofa osamnestog veka prilikom sagledavanja ekonomske razvijenost Zapadne Evrope i u tim pogledima zaostale Istočne. (Todorova 1999: 29-30) Sa druge strane interesovanje za Balkan počinje tokom balkanskih ratova kada De Konstan piše svoj izveštaj međunarodnoj komisiji sazvanoj da utvrdi uzroke ovih ratova. (Todorova 1999: 36) Od ovog perioda nadalje u diskursu Zapadne Evrope široko su rasprostranjeni termini balkanizma, balkanizacije i balkanskog mentaliteta koji dobijaju isti onaj oblik kao termini “orijentalnog”. (Bakić- Hayden 2006: 35) Ovi epiteti koriste se sa potpunom samorazumljivošću težeći da ukaži na čitav niz osobina koji karakterišu Balkan kao “drugog” Evrope. Ovakav diskurs se nadovezuje na razgraničenje koje je nastalo u simboličkoj geografiji Evrope posle Drugog svetskog rata sa podelom na istočni komunistički i zapadni kapitalistički deo. (Bakić- Hayden 2006: 35) Ideološki Drugi je zamenio geografsko-kulturnog Drugog (Bakić-Hayden 2006: 35) U periodima posle raspada SFRJ ovakvo viđenje se reprodukuje u širko rasprostranjenim tezama u uzrocima ratova na ovim prostorima koji uzroke nalaze u “drevnoj etničkoj mržnji”. Ovo objašnjenje raspada SFRJ esencijalizuje uzroke sukoba i objašnjava ih mržnjom koju ovi narodi navodno oduvek osećaju (Jović 2003: 37) Ovakav diskurs ispoljava esencijalističke pretenzije koje su uobičajene za orijentalističku praksu.

Harvardski profesor Semjuel Hantington je moža najbolji primer primene orijentalističkog diskursa kroz sastavljanje teze o “sukobu civilizacija”. Sukob civilizacija je za njega sledeći obrazac sukoba posle kraja hladnog rata. (Bakić 2012: 160) On civilizacije temelji na religiji i pravi oštru podelu između pravoslavno-islamske i katoličko-protestantske. (Bakić 2012: 161) Hatington tvrdi da narodi na zapadu dele ista skustva koja ih čine podobnima za privredni razvoj i demokratiju dok istočni narodi jednostavno ne mogu biti uključeni u ovakva uređenja. (Bakić 2012: 161) Upravo sukobe tokom raspada SFRJ Hantington koristi kao primer da ova podela onemogućava suživot naroda koji potiču sa različitih strana. (Bakić 2012: 161) Bitno je napomenuti da Hantington pominje Hrvatski i Slovenački narod kao “zapadno orjentisane” i smatra ih dobrodošlim u zapadni kulturni krug. (Bakić 2012: 161) Ovakav njegov stav prema ovim bivšim jugoslovenskim narodima je reprezentativan za uticaje koji dovode do onoga što Milica Bakić-Hayden naziva orijentalizmom koji se “gnezdi” u samom sebi. (Bakić-Hayden 2006: 36) Ovo je pojam koji ona koristi za reprodukciju orijentalizma od strane onih prema kojima je usmeren. Ovu reprodukciju ćemo nadalje prikazati, sa namerom da ukažemo da je pozicija naroda bivše Jugoslavije u simboličkoj hijerarhiji Evrope upravo uzrok za specifičan tip orijentalizma koji se u okviru ovih naroda razvija. Ovaj tip orijentalizma je posledica šire simboličke hijerarhije u okviru koje se celokupan Balkan nalazi i dovodi do njene reprodukcije. Drugim rečima narodi Balkana i bivše SFRJ usvajaju sliku koju o njima stvara ostatak Evrope i time doprinoseći reprodukciji ove slike.   

Orijentalizam – jugoslovenska varijanta
Kao što se može videti, polovi simboličke geografije Evrope ukrštaju se na područijima bivše Jugoslavije. (Bakić-Hayden 2006: 36) Pošto je njena teritorija bila mesto susretanja kako nekadašnjih carstava (rimskog i otomanskog) tako i susretanja religija (rimo-katoličke sa islamom i pravoslavljem) u okviru nje se moraju razviti zasebne orijentalističke konstelacije. Orijentalistička retorika u Jugoslaviji postala je posebno očigledna u periodima tokom 1980-ih kada je ova zemlja zapala u niz većih kriza. Određeni delovi Jugoslavije su težili da potvrde svoj status “evropskih” država i zauzvrat ostale optužujući za “balkanizam” i balkanski mentalitet”. (Bakić-Hayden 206: 36) Na ovaj način sebe potvrđujući kao delove simoličkog vrha, a ostale denotirajući kao ne-evropske tj “druge”. (Bakić-Hayden 2006: 36) Orijentalistička konstelacija Jugoslavije ogleda se u distinkcijama između severnih republika koje su bile nekadašnji delovi habzburške imperije, Hrvatske i Slovenije, u odnosu na pravoslavne i muslimanske delove nekadašnjeg otomanskog carstva. (Bakić-Hayden 2006: 36) Ovim se isticala prednost života u habzburškoj monarhiji dok je za sve probleme okrivljavano otomansko nasleđe, time nastaje retorika o “severnjacima” i južnjacima”. (Bakić-Hayden 2006: 36-37) Pojavni oblici ovakvog orijentalističkog diskursa su se ogledali u periodima raspada Jugoslavije kada su ove severne republike krenule da ispoljavaju svoje nezadovoljstvo karakterišući “bratstvo i jedinstvo” kao teret i nametnutost. (Bakić-Hayden 2006: 38-39) Na ovakvoj retorici se zasnivala težnja Slovenije i Hrvatske za odvajanjem od Jugoslavije i postizanjem samostalnosti. Ovim severne države su smatrale da se oslobađaju negativnog orijentalnog nasleđa i omogućuju sebi da se “pridruže Evropi” tj Evropskoj Uniji time potvrđujući svoj status kao Evropljana. (Bakić-Hayden 2006: 40-41) Na ovaj način ukida se i legitimitet same Jugoslavije proglašavajući je za nemoguću tvorevinu sastavljenu od međusobno nepomirljivih civilizacija (poput Hantingtona). Ali ovo nije sve, na ovaj način Slovenija i Hrvatska potvrđuju svoj evropski status i takođe proglašavaju da su veštački i na silu spojene sa Balkanom. (Bakić-Hayden 2006: 41) Dobar primer ovakve retorike je rad Petera Jambeka, profesora sociologije u Ljubljani, napisanom za predavanje pred američkom i međunarodnom publikom. (Bakić-Hayden 2006: 43) On govori o pokušaju da se Jugoslaviji nametne hegemonistički režim sa sedištem u Srbiji koji bi stvorio autoritarnu državu pod uticajem svojih političkih snaga “kripto-pravoslavno-hrišćanskog porekla”. (Bakić-Hayden 2006: 43)

U analizama zapadnih medija ne izostaje slaganje sa ovakvim orijentalističkim diskursom. U New York Times-u često se govorilo o vrednim rimo-katoličkim Slovenima čiju su kulturu oblikovali vekovi pod austrijskom vlašću i kojima je Jugoslavija gde vladaju pravoslavlje i islam neprirodna tvorevina. (Bakić-Hayden 2006: 44) Ovakva objašnjenja su posezala za religijom, koristeći je kao svojevrstan univerzalni eksplanatorni mehanizam putem kojeg se sve može objasniti. Novinarka Celestine Bohen je religijom objašnjavala tzv. “konzervativnu crtu Balkana” koja je produkt pravoslavne vere i kroz istoriju je bila sluškinja države. (Bakić-Hayden 2006: 44) Možemo videti da se u istorijskim slučajevima za koje je potrebno iskoristiti veliku analitičku moć zarad razumevanja okolnosti i neuhvatljivih tokova događaja diskursi kao što je orijentalizam pružaju brze i jednostavne odgovore. Takođe kao što smo pomenuli, strani uticaji kao što je ovaj uticaj medija pružaju podršku orijentalističkom diskursu Slovenije i Hrvatske time reprodukujući kako sveopšti orijentalistički diskurs Evrope tako i njegovu specifičnu varijantu u Jugoslaviji. Slavoj Žižek se u svojim objašnjenjima načina na koji ideologija funkcioniše osvrće na stav zapadnih medija prema ratu na prostoru bivše Jugoslavije. On tvrdi da, nasuprot sukobima sa Sadamom Huseinom u kome je on prikazivan kao “oličenje zla”, prema sukobu u Jugoslaviji je iskorišćen drugačiji mehanizam. (Žižek 1995: 5) U slučaju Jugoslavije zapadni mediji su zauzeli ulogu kvazi-antropološkog posmatrača, i davali gledaocima lekcije o istoriji ovih prostora od vremena srednjeg veka, tvrdeći da je to jedini način za razumevanje samog konflikta. (Žižek 1995: 4-5) On tvrdi da je ovo još jedan ideološki mehanizam koji se poziva na “kompleksnost okolnosti” i time oslobađa posmatrača, Zapad, od obaveze za delovanje. (Žižek 1995: 5) Na ovaj način Zapad je sebe oslobodio odgovornosti za političku dinamiku koja je do ovih konflikata dovela, i njegovo nerazumevanje dezintegracije Jugoslavije. (Žižek 1995: 5)

U svom jako zanimljivom tekstu u kome spaja etnografsko istraživanje svakodnevnih doživljaja stanovnika ovih prostora i globalnu geopolitičku situaciju, beligijski antropolog Stef Jansen iznosi neke zanimljive zaključke vezane za našu tematiku. Jansen na zanimljiv način kontekstualizuje položaj balkanskih zemalja u okviru evropske geopolitike. Balkan se u njegovom viđenju konstruiše kao spoljašnjost Evrope, usled stvaranja Evropske Unije, Balkan je konstruisan kao njena prva spoljašnjost, prvi sused koji se nalazi izvan nje. (Jansen 2009: 21) Ako usvojimo ovakvo viđenje ono je lako uklopivo u diskurs orijentalizma: “prvi susedi” Evrope teže da sebe prikažu kao “evropske” usled toga simboličkim sredstvma sebe odvajaju od Balkana kao “primitivnog”. Vrh simboličke hijerarhije, centar, diktira pravila igre, dok prvi susedi Evrope igraju ovu igru simboličkog utrkivanja za moć težeći da sebe svrstaju što više na skali simboličke hijerarhije. Jansen ipak zaključuje da je diskurs stanovnika bivše Jugoslavije svakako evrocentričan, a time i orijentalistički, usled činjenice da ne sagledava načine na koji Evropa drži podalje od sebe narode koji su izvan Balkana. (Jansen 2009: 38) Na ovaj način Jansen nam pomaže da uvidimo činjenicu da stanovnici Balkana koliko god bili orijentalizovani od strane svojih zapadnih suseda takođe vrše proceduru orijentalizacije prema onima koji se nalaze istorično od njih i time bliže onom “prvobitnom” Orijentu. Milica Bakić-Hayden procese koje smo do sada opisali naziva “gnežđenje” orijentalizma, tj. način na koji orijentalizovani narodi reprodukuju ovu svoju poziciju, prihvatajući svoje mesto na simboličkoj hijerarhiji. (Bakić-Hayden 2006: 36) Orijentalizam se na ovaj način reprodukuje konstantno, on je način predstavljanja kultura “drugog” i otkriva se kao tendencija da se svaki region južno od nas vidi kao konzervativniji i primitivniji. (Bakić-Hayden 2006: 36)

Orijentalizam u Srbiji – kultura i borba klasifikacija
Spuštajući se niz nivoe apstrakcije na kojima se vrši diskurzivna praksa orijentalizacije dolazimo na nivo pojedinačnih zemalja tj. Srbije. Kao što smo mogli da primetimo orijentalizam kao diskurzivna praksa formiranja predstava stvara binarne opozicije od kojih jedna uvek biva pozitivno, a druga negativno vrednovana. Isto se može primetiti i u periodima devedesetih i početkom 2000-ih u Srbiji. Ponovo imamo formiranje nizova binarnih opozicija između različitih epiteta koje zajedno formiraju orijentalističku binarnu strukturu. Ova binarna struktura ima niz karkateristika na kojima se zasniva, a može se razumeti pomoću teorije Pjera Burdijea i njegovih koncepata distinkcije i borbe klasifikovanja. Osnovna intencija Burdijeove teorije je prikazivanje da “klasa na papiru” tj. klasa određena putem svojih objektivnih karakteristika, poseduje i niz uticaja na realne prakse njenih aktera i javlja se u simboličkoj tj. kulturnoj sferi. (Spasić 2012: 33) Na osnovu ovoga Burdije locira klasu u simboličkim praksama aktera kao što su načini odevanja, umetnički ukusi, prehrambene navike itd. (Spasić 2012: 33) Osnovna osobina klase po Burdijeu je habitus, sistem internalizovanih dispozicija  koje određuju obrasce mišljenja i delanja aktera. (Spasić 2012: 34) Bitna osobina habitusa je da njegova mogućnost da podiže simboličke barijere, tj. habitus je, kako način na koji pojedinac opaža i klasifikuje svet, tako i način na koji biva klasifikovan. (Spasić 2012: 34) Stoga habitus kao sistem šema koje stvaraju prakse takođe je sistem šema razlikovanja na osnovu ovih praksi, on je osnova klasifikacija koje pojedinac obavlja, ali je i ono na osnovu čega on biva klasifikovan. (Burdije 2013: 181) Najbitniji oblik klasifikovanja se naziva “distinkcija” i predstavlja oblik simboličkog distanciranja od onih kulturnih praksi i dobara koje se smatraju “niskim”, “običnim” i “vulgarnim”. Ona podrazumeva diferenciranje, povlačenje granica prema drugima, ali u svoju korist, na taj način sebi ili sopstvenoj grupi akter pripisuje superiornost. (Spasić 2013: 41) Ovo se manifestuje na različite načine, na svakom nivou ukusa i klasne pripadnosti, ono što predstavlja luksuz za one na nižem nivou za one na višem predstavlja opštost i banalnost ,nešto samorazumljivo“. (Burdije 2013: 256) Distinkcija se tako kao strategija zasniva na borbi za prisvajanje distinktivnih znakova kakva su klasifikujuća i klasifikovana dobra i prakse. (Burdije 2013: 257)

Na osnovih ovih teorijskih koncepcija pokupšaćemo da ukratko pokažemo načine na koji se u svojim svakodnevnim interakcijama stvaraju simboličke granice u srpskom društvu u pomenutim periodima. Kultura se ove postavlja kao ključan pojam, ona postaje kako mesto stvaranja granica tako i sredstvo za pocrtavanje razlika između različitih društvenih grupa. Kultura postaje resurs koji određene društvene grupe koriste da bi ostale diskvalifikovale, ovo čini osnovni oblik orijentalizujućih praksi. Jedan od glavnih konkretnijih oblika korišćenja kulture u ovu svrhu tiče se podele na urbano i ruralno kao jednog od načina stvaranja distinkcije. U svojim istraživanjima Jansen, kao i Ivana Spasić ustanovili su da se urbanost smatrala za oblik resursa i načina da se pocrta razlika između onih koji ovaj resurs poseduju i onih koji, po tvrdnjama ispitanika, dolaze u Beograd i uništavaju ga i “poseljačuju”. Urbanost postaje stenografska oznaka za čitav skup značenja koja se pozivino vrednuju kao uglađenost i slično nasuprot čega stoji sirovost i primitivizam. (Spasić 2012: 72) Pripadnici urbanih sredina videli su se kao, u obliku muškarca, naoružani i agresivni dok su se žene videle kao pobožne, poslušne i sklone patrijarhalnim vrednostima. (Jansen 2005: 114-115) Jansen je u svojim etnografskim istraživanjima uvideo da su antinacionalističke feminističke aktivistkinje izjednačavale patrijarhat i ono što su videle kao seljački primitivizam. (Jansen 2005: 115) Uz ovo vlast Slobodana Miloševića, kao i nacionalističke ideje koje su bujale u javnoj sferi ovog perioda su se videle kao posledica istog ovog primitivizma koji izvire na selu, navodno je Milošević u stanovnicima sela imao glasačko uporište. (Jansen 2005: 113) Kao posledica dugotrajnog teškog života u Srbiji stanovnici urbanih sredina su razvili diskurs o propasti i poseljačenju grada, oni ističu kao nepoželjne “došljake” koji vrše “provincijalizaciju” grada. (Jansen 2005: 122) Doseljenici iz ruralnih sredina su obeleživani kao osvajači grada, kao opasna kategorija, oni su navodno stekli veliku ekonomsku moć svojom povezanošću sa kriminalom, ali i pored ove može imaju upadljivo nekulturno ponašanje. (Jansen 2005: 124) Figura ovih pridošlica i “novih bogataša” izvire i u istraživanjima Ivane Spasić, oni bivaju percipirani kao oni koji se nivu obogatili na legitiman način, oni nemaju manire niti ukusa, stvorili su svoje bogatstvo pljačkom i silom i ne poštuju poželjne vrednosti. (Spaisć 2012: 63)

Sledeći oblik distinkcije koji se stvara i time reprodukuje orijentalistički diskurs se ogleda u poznavanju i poštovanju popularne kulture. Kao i u ostalim sličajevima ova kultura se smatrala sistemski uništavanom i propalom. Gledano iz Burdijeove perspektive ovakvo vrednovanje je par exellance slučaj distinkcije. Kulturne prakse koje su vršili oni koji su hteli da se na ovaj način distanciraju su se konkretno ticale subkulturnih oblika koji su se ugledali na evropsku popularnu kulturu. (Jansen 2005: 152-153) Jansen ističe ispitanike koji su korišćenjen ovakvih kultrunih dobara i praksi težili sebe da distanciraju od onih za koje su tvrdili da se trude da “budu ono što ne mogu da budu”. (Jansen 2005: 153) Ovde se vidi čist primer esencijalizacije “drugog”, isti ispitanik nadalje tvrdi da je supkulturna scena propala i da je podeljena, nasuprot “onih koji su došli sa sela – oni se drže zajedno”. (Jansen 2005: 153)

Posle prikazivanja orijentalističkih diskursa na nivou jedne zemlje možemo zaključiti da korišćenjem urbanosti i kulturnog kapitala određeni pojedinci i društvene grupe sistematično reprodukuju orijentalistički diskurs. U okviru ovog diskursa stvaraju se nizovi binarnih opozicija: urbano-ruralno, evropsko-balkansko, civilizovano-primitivno, moderno-zaostalo. (Jansen 2005: 116) Sve ove opozicije stvaraju unutarsrpski orijent i okcident putem jednog jedinog pojma – kulture. Unutar Srbije pripadnici preteženo srednje klase koji žive u urbanim sredinama teže da označe pripadnike ruralnijih sredina, posebno onih koji su se u urbane sredine i doselili, kao primitivne i nekulturne. Ovo se može smatrati za posledicu prevashodno promena u materijalnom položaju onih koji se smatraju za “došljake” usled čega srednja klasa teži naglašavanju svog kulturnog kapitala da bi nadomestila gubitak dominantne pozicije u posedovanju ekonomskog. I pored specifičnih karakteristika srpskog orijentalizma uticaj simboličke hijerarhije Evrope je očigledan. Korišćenje prevashodno poznavanja kulturnih sadržaja koji dolaze iz inostranstva kao sredstva distinkcije se može smatrati za jasan vid vrednovanja inostranih, evopskih, sadržaja kao neupitno vrednih.

Zaključak
Kao zaključnu reč voleo bih da naglasim nužnost dopune različitih vidova proučavanja, kako klasnih položaja, tako i položaja celokupne naše zemlje proučavanjima simboličkih praksi. Simboličke prakse možemo videti kao prakse označavanja, klasifikovanja i smeštanja objekata i praksi na hijerarhijske lestvice. Ovim praksama klasna pripadnost se prelama kroz kulturnu i svakodnevnu sferu, prodiraući u živote pojedinaca i time reprodukujući sebe. Sa druge strane postsocijalistička transformacija koja je popularna tema u srpskoj društvenoj nauci ostavlja specifične posledice na ovu sferu i stvara sasvim određenu varijantu simboličkog poretka u srpskom društvu. Ove prakse se manje il više uvek tiču formiranja “drugog” i određivanja identiteta sopstvene grupe odnosu na tog “drugog”. Značaj proučavanja ovakvih praksi je suštinski u spoznaju načina na koji društvene grupe grade sliku o samima sebi, a ta slika ima, kako svoje uzroke u materijalnoj sferi, tako i svoje posledice po delanje aktera. Saidovim rečima: “Zadatak kritičkog naučnika nije u tome da razdvaja jednu bitku od druge, nego da ih poveže, uprkos nadmoćnoj materijalnosti one prve i prividno spiritualnih rafinmana ove potonje. Moj način da to učinim bio je da pokažem da razvoj i održavanje svake kulture zahteva postojanje drugog, različitog i kompetitivnog, alter ego-a. Konstrukcija identiteta... podrazumeva konstrukciju suprotnosti i „drugosti“ , čija je aktuelnosti uvek predmet neprestane interpretacije i reinterpretacije njihovih razlika u odnosu na „nas“. Svako doba i svako društvo nanovo stvara svoje „Druge“. Daleko od toga da bude statičan, vlastiti identitet ili identitet „drugoga“ dugotrajan je istorijski, socijalni, intelektualni i politički proces, koji se odigrava kao utakmica koja uključuje pojedince i institucije u svim društvima.“ (Said 2008: 440)


Literatura:

1.      Burdije, Pjer. 2013. Distinkcija: društvena kritika suda. Podgorica: CID
2.      Said, Edvard. 2008. Orijentalizam. Beograd: Biblioteka XX vek
3.      Jansen, Stef. 2005. Antinacionalizam: Etnografija otpora u Beogradu i Zagrebu. Beograd: Biblioteka XX vek
4.      Jansen, Stef. 2009. In memoriam: Crveni pasoš, u: Đerić, Gordana (ur.). Pamćenje i nostalgija. Beograd: Filip Višnjić
5.      Spasić, Ivana. 2013. Kultura na delu: Društvena transformacija Srbije iz burdijeovske perspektive. Beograd: Fabrika knjiga
6.      Gramši, Antonio. 2008. Hegemonija, intelektualci, država, u: Đorđević, Jelena (ur.) Studije Kulture. Beograd: Službeni Glasnik
7.      Bakić-Hayden, Milica. 2006. Varijacije na temu “Balkan”. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teroriju: “Filip Višnjić”
8.      Žižek, Slavoj. 1995. The Spectre of Ideology, u: Žižek, Slavoj (ur.). Mapping Ideology. London: Verso Books
9.      А. Gunder, Frank. 1966. The Development of Underdevelopmnent, Monthly Review Press, Vol. 18, No. 4: 17-31  
10.  Volerstin, Imanuel. 2012. Moderni Svetski Sistem: prvi tom. Podgorica: CID
11.  Fuko, Mišel. 2007. Poredak Diskursa. Loznica: Karpos
12.  Todorova, Marija. 1999. Imaginarni Balkan. Beograd: Biblioteka XX vek
13.  Jović, Dejan. 2003. Jugoslavija - država koja je odumrla. Beograd: Samizdat B92
14.  Bakić, Jovo. 2011. Jugoslavija. Beograd: Službeni glasnik