Sunday, 22 January 2017

Upotreba džeza za jačanje kulturnog i nacionalnog identiteta u Danskoj

Autor: Milutin Raković

Uvod

Istorija džeza u Danskoj počinje još od ranih godina dvadesetog veka i traje sve do danas. Danska, a naročito Kopenhagen, je jedan od najvećih evropskih centara džeza koji je tokom dvadesetog veka ugošćavao neke od najvećih imena američke džez muzičke scene. Danas se, međutim, razvio poseban oblik „danskog džeza“ koji ima svoje prepoznatljive odlike i distinktivan stil. Kao takav, danski džez ima i značajnu ulogu u formiranju i održavanju posebnog kulturnog i nacionalnog danskog identiteta u kontekstu sve veće globalizacije i procesa utapanja pojedinačnih identiteta u nad-nacionalne entitete.

U ovom radu ćemo najpre prikazati razvoj džeza u Danskoj i formiranje njegovih sprecifičnih i prepoznatljivih elemenata. Nakon toga, fokus rada će biti usmeren na dublje implikacije državno konstruisane kulturne politike koja ima ključan uticaj na jačanje nacionalnog i kulturnog identiteta Danske.


Počeci i istorijski razvoj

Danska je relativno rano bila izložena džezu zahvaljujući Kopenhagenu kao velikoj luci i granici sa Nemačkom koji su olakšavali internacionalnu razmenu (Washburne, 2010: 127). Zbog toga je već kasnih dvadesetih godina dvadesetog veka, danski gradovi su postali redovna destinacija za ture velikih američkih džez bendova. Ovi američki džez bendovi i muzičari su otelovljavali i reprezentovali „urbanu modernost i egzotičnu ’drugost’“ (Washburne, 2010: 127), naročito s obzirom na to da su ti muzičari bili afro-američkog porekla. Jedan od prvih bendova koji su ostavili veliki uticaj na dansku džez scenu bio je bend Egberta E. Tompsona. Iako ne bez kontroverzi oličenih u određenim rasističkim kritikama i lobiranju protiv produženog boravka ovog benda u Danskoj koji su rezultirali različitim stategijama kako bi se zaobišlo protekcionističko zakonodavstvo (npr. upotreba izraza „variety act“ umesto „music group“), Tompsonov bend je ipak oslikavao internacionalnu orijentaciju džeza u Danskoj koja je bila dokaz džeza kao globalnog muzičkog feneomena (Washburne, 2010: 129).

Ovaj prvi talas džeza je praćen celom generacijom danskih muzičara koji su uglavnom imitirali američke performanse, mada su takođe postavili temelje za razvoj jedinstvenog danskog džeza. Uprkos značajnom uticaju američkog džeza i internacionalnoj orijentaciji, od samog početaka je ova muzika bila lokalno označena, interpretirana i izvođena na način koji je često bio u značajnom kontrastu sa izvođenjem džeza u Americi (Washburne, 2010: 127). Takođe se navodi da su od samih početaka uživo džez nastupa, bile na delu vladine politike i kulturne pristrasnosti koje su regulisale različite aspekte ovih izvođenja. Na taj način su uzajamno dejstvo stranih i lokalnih činova i set vladinih regulacija koji su kontrolisali ishod te razmene, uticali na zvuk džeza u Danskoj (Washburne, 2010: 129).  Već od tridesetih i četrdesetih godina dvadesetog veka su vidni napori da se lolakizuje i nacionalizuje džez koji su ostvarivani uvođenjem narodnih ili lokalnih muzičkih tradicija i praksi. Međutim, tokom Drugog svetskog rata u zemljama poput Danske koje su bile pod nacističkom okupacijom, bila su primetna dva simultana trenda – jedan koji je pospešivao nativizaciju džeza, a drugi koji je džez video kao američku muziku koja simbolizuje slobodu, demokratiju i individualizam i zbog toga predstavljao način političkog otpora nacističkom režimu (Washburne, 2010: 130). Zbog toga je uprkos zabrani uvoza američkih ploča tokom okupacije, džez cvetao u krugovima disidenta koji su ga doživljavali kao „protestnu muziku“ (Medbøe, 2015).

Ove rane godine se često nazivaju „zlatno doba danskog džeza“ koje se završava u godinama posle Drugog svetskog rata. To zlatno doba je često poistovećeno sa uticajnim klubom Café Montmartre (kasnije nazvan Jazzhus Montmartre) koji je služio kao središte razmene između američkih i danskih muzičara. Uspeh Montmartea je podstaknuo Ministarsvo kulture da uvidi koristi koje ima za lokalnu kulturu, pa je tada počelo držvano subvencionisanje džez klubova koje traje sve do danas (Washburne, 2010: 131). Takođe, uticaj nije bio jednosmeran, već su i američki muzičari imali dosta koristi od ovog kluba koji je postao važno mesto eksperimentisanja i kulturne razmene. Osim toga, klub je takođe bio podržan i od šire skandinavske džez zajednice, što je bilo primetno u dovođenju švedskog pijaniste Jana Jahansona koji je bio jedan od pionira nativizacije džeza kroz uvođenje narodnih, folk elemenata (Washburne, 2010: 132).


Evropski kontekst

Pre nego što pređemo na oblikovanje posebnog danskog džeza i njegovu upotrebu u kulturnoj politici, važno je ukazati na širi evropski kontekst koji je takođe uticao na ove procese. Naime, nove manifestacije izražavanja džeza su se tokom osamdesetih godina dvadesetog veka specifično označavale kao „evropski džez“ koji se dalje razlagao na više lokalizovane i nacionalizovane „politike džeza“ i koji je stajao u opoziciji sa „američkim džezom“ (Washburne, 2010: 124). Postoji više razloga za ovakvo situaciono pozicioniranje i diskurzivne proizvodnje nacionalnih imaginacija, a jedan od glavnih je politička, ekonomska i kulturna transformacija evropskog pejzaža u godinama nakon Hladnog rata. Zbog toga se geografska odrednica ispred termina džez ne smata samo obeležjem stilskih i zvučnih razlika, već se odnosi i na druge složene kulturne sile koje su na delu (Washburne, 2010: 124). Brojne kulturne politike i novoosnovane organizacije su promovisale lokalne džez scene i umetnike, od koji je najvažnija Evropska džez mreža (eng. European Jazz Network ili EJN) koja je okupljala dvadeset evropskih zemalja. Napori Evropske džez mreže su uglavnom bili usmereni ka umanjivanju posleratne američke hegemonije i u ekonomskom i u kulutrnom smislu koja je uspostavljena u godinama Hladnog rata putem Maršalovog plana (Washburne, 2010: 125). Da bi povratila svoju ulogu u predstavljanju zapadne kulture i postavila se kao moćan centar umetničke produkcije, Evropa je prisvajala određene muzičke forme, tačnije džez, koji je dugo bio poistovećivan sa američkim kulturnim kapitalom (Washburne, 2010: 125). Jedan od indikatora ovih prisvajanja je dodela nagrade Jazzpar prize, kao jedne od vodećih nagrada u svetu džeza, koja je poslednjih godina sve više dodeljivana evropskim zemljama koje su predstavljene kao značajni centri proizvodnje džeza (Washburne, 2010: 126).

Takođe, jak dolar osamdesetih i devedesetih godina dvadesetog veka je otvorio nove mogućnosti za lokalne muzičare i za novu generaciju muzičara obrazovanih u evropskim konzervatorijumima koji nisu nužno smatrali da su američki džez muzičari njihovi direktni preci (Washburne, 2010: 124). Razvoj lokalnih evropskih muzičkih scena je tokom devedesetih godina takođe bio olakšan i stvaranjem Evropske unije koja je olakšala unutarevropske muzičke ture, ali isto tako je i povećala konkurenciju između različitih evropskih zemalja koje su morale i na domaćim scenama da se takmiče sa stranim evropskim izvođačima (Washburne, 2010: 123). Ovi procesi su pospešili veću nacionalizaciju džeza u okviru pojedinačnih evropskih zemalja.

  
Oblikovanje „danskog džeza“

Pored uopštenog uticaja američkog džeza, na oblikovanje jedinstvenog identiteta danskog džeza veliki uticaj je imao tzv. „Nordic tone“ koji je bio karakterističan za Skandinaviju. Nordic tone je bio prvi glavni globalni „fusion“ džez izvan granica Sjedinjenih Američkih Država (Cooke, 2010: 241). Za Nordic tone se smatra da na zvučnom predstavlja i reflektuje suštinske kvalitete nordijske kulture kao što su hladnoća i uzdržanost povezani sa dramatičnim predelima i oštrom klimom, bogati paganski mitovi i rituali i bogata tradicija narodnih pesama. Iako je ovo više široko rasprostranjena popularna predstava  kulturnih razlika, ona je iskorišćena u naporima da se nativizuje nordijski džez (Washburne, 2010: 137). Jan Garbarek je jedan od najuticajnijih i internacionalno poznatih muzičara koji je među prvim počeo da razvija upliv folk muzike 1972. u albumu Triptykon, a kasnije 1990. u albumu I Took Up the Runes. Ono što je takođe veoma značajno za Garbareka, jeste i donekle provokativni diskurs u kom on potpuno odbacuje upotrebu etikete džeza, već na svoju muziku referira kao na “Norwegian music“, iako je u njegov performans duboko ukorenjen u džez tradiciji (Washburne, 2010: 138). Garbarek je sa jedne strane doprineo ponovnom otkrivanju i popularizaciji mnogih lokalnih tradicija, a sa druge, otvorio prostor za jedinstven nordijski uticaj u izražavanju džeza, i ovaj svoj pristup je u Dansku doneo još sedamdesetih godina dvadesetog veka sarađujući sa mnogim danskim muzičarima (Washburne, 2010: 138).

Eksperimentisanje sa inkorporacijom lokalne narodne muzike u džez se pokazalo veoma uticajnim za pojavu i konstruisanje posebnog „danskog džeza“ i jedni od najznačajnijih danskih muzičara kod kojih se oslikavao uticaj Nordic tone-a su bili saksofonista Hans Ulrik i perkusionistkinja Merilin Mazur (Washburne, 2010: 138). Rej Pits, američki džez muzičar koji je živeo i radio Danskoj, je tvrdio da asimilacija džeza kao strane (američke) muzičke forme nije lak proces i da je usled toga nordijski zvuk upotrebljiva alternativa čija je estetika determinisana političkom klimom (Washburne, 2010: 140). Zbog toga je značajan Garbarekov diskurs koji stavlja naglasak na kulturne razlike i dinstancu od američkog džeza, jer bi se u protivnom isticanje sličnosti pokazalo kao kontraproduktivno za poduhvata stvaranja nacionalno identifikovane i finansirane muzike (Washburne, 2010: 141).

Za razliku od drugih Skandinavskih zemalja, džez u Danskoj je, pored preuzimanja Nordic tone-a, bio snažno obeležen uticajem američkog zvuka što je bio rezultat boravka brojnih američkih muzičara u Danskoj koji su blisko sarađivali sa lokalnim muzičarima, naročito u „Montmartre godinama“ (rad već pomenutog Café Montmartre koji se vezuje za zlatno doba danskog džeza i tesnu saradnju sa američkim muzičaraima). Mnogi danski muzičari su imitirali i svoje lične stilove obrazovali po uzoru na američke koji su tokom šezdesetih i sedamdesetih godina dvadesetog veka ređe dolazili (Washburne, 2010: 142-143). Međutim, devedesetih se menja klima i stvara se nova generacija muzičara koji su obrazovani u Danskoj (na Rhythmic Music Conservatory ili RMC u Kopenhagenu osnovanom 1986.) i koji su uvideli da se vladine subvencije bolje dobijaju građenjem originalnog danskog stila (Washburne, 2010: 143). Tako se devedesetih godina dvadesetog veka i na početku dvadeset prvog veka minimalizuje (iako ne potpuno poriče) kultrni uticaj američkih muzičara koji su popularizovali džez u ranijim godinama.

Ova originalnost ili autentičnost se zasniva na pretpostavci da postoji nešto jedinstveno dansko u zvuku danskog džeza. Pored Nordic tone-a i američkog uticaja, distinktivna odlika danskog džeza je hygge (danski „toplina“) kao kulturno specifičan termin koji se odnosi na udobnost, prijatnost i zajednički način bivstvovanja podupret jakim osećajem doma i porodice, termin koji je centralni za dansku kulturu i pospešuje mala, intimna okupljanja koja služe konsturisanju i održavanju društvenih mreža (Washburne, 2010: 145). Ovo znači da uplitanjem elemenata danske kulture (u ovom slučaju hygge načina života) koji oblikuju estetsku proizvodnju i izvođenje danskog džeza, džez takođe postaje sredstvo kojim se doprinosti očuvanju hygee-a, a samim tim i danskog kulturnog identiteta. Takođe, koncept hygge-a oslikava i suptilnije kulturne razlike među različitim nordijskim izrazima džeza, s obzirom da je pojam „kuće“ karakterističan i za druge skandinavske zemlje, ali ne u tolikoj meri kao hygge u Danskoj (Washburne, 2010: 145-146). Tema „kuće“ se koristila i na omotima CD-ova, od kojih je najpoznatiji alnum Duo danskog basisite Nilsa Heninga Ersteda Pedersena i američkog pijaniste Kenija Drua. Dakle, hygge džez, zajedno sa Nordic tone-om, su imali značaju ulogu u pripisivanju kulturno specifičnih odlika danskom džezu i u stvaranju prostora za danski doprinos džezu u celini.


Upotreba džeza u kulturnoj politici Danske i jačanje kulturnog identiteta

Na početku dvadeset prvog veka džez u Danskoj je visoko regulisan i kontrolisan od strane vlade, pa i Rej Pits trenutno stanje danske džez scene opisuje kao politički determinisanu kulturnu oblast na koju utiču i nacionalni ekonomski uslovi (Washburne, 2010: 133). Dominacija vladine uloge u džez zajednici se više ogleda u velikom broju donacija i finansijskih šema dostupnih danskim muzičarima kao i u različitim nagradama poznatim muzičarima dodeljivanim iz Danskog državnog umetničkog fonda (Danish State Arts Fund). Da bi se uspostavio ovakav sistem finansiranja, država i kulturne institucije su morali da stvore nove kulturne granice džeza, prikazujući ga ne kao nešto što dolazi sa strane, već kao nešto njihovo, domaće i stoga vredno državne podrške, u čemu je značajnu ulogu  imalo prethodno opisano formiranje jedinstvenog identiteta džeza. Taj projekat stvaranja novih kulturnih granica je započet kasnih osamdesetih godina dvadesetog veka, kada su ulagani napori da se konstuišu istorijski narativi i kanoni koji postavljaju džez kao značajan deo danske istorije (Washburne, 2010: 133). Na primer, izdavačka kuća Danish Music Export je od 1988. počela proizvodnju godišnje kompilacije najboljih džez izdanja pod nazivom All That Jazz, dok je Danish Music Awards uspostavljena 1989. i služio je kao način uspostavljanja savremenog kanona mnogih muzičkig žanrova uključujući i džez (Washburne, 2010: 133-134). Pored toga, važne su i dve antologije, prva The Danish Real Book: An Anthology of Contemporary Danish Jazz izdata 1991. i druga Jazz in Danish izdata 2002. Cilj prve antologije (koja je urađena po uzoru na američke The Real Books) je bio da uspostavi osnovu kompozicija danskih kompozitora koja bi mogla služiti kao novi set standarda posebno za džez tradiciju u Danskoj (Washburne, 2010: 135).

U skorije vreme su desno orijentisani političari inicirali napore da se definišu najbolja danska kulutrna dostignuća kako bi se utvrdilo mesto danske („danish space“) u okviru globalne ekonomske i kulturne sfere, a sve to u kontekstu rastućih tenzija usled imigracija unutar Danske i promena ekonomske i kulturne klime koja je nastala sa uvođenjem pravila Evropske unije (Washburne, 2010: 135). Rezultat ovih napora je publikacija Kulturkanon, objavljena 2006. koja navodi najbolje od danske umetnosti, književnosi, muzike, arhitekture i filma. Za razliku od prethodnih primera, dakle Danish Music Export, Danish Music Awards,  The Danish Real Book i Jazz in Danish koji prikazuju savremena dostignuća, Kulturkanon je dokumentovao ona istorijska (Washburne, 2010: 135). Cilj ove publikacije, kako da je odredio ministar kulture, je da Dancima pruži uvid u to ko su i da informacije o kulturnoj istoriji čiji su deo (Washburne, 2010: 135). Što se tiče džeza, ovde je navedena kompilacija Dansk guldalderjazz (eng. The Golden Age of Danish Jazz) koja je uključivala najbolja džez izvođenja iz tridesetih, četrdesetih i pedesetih godina. Ono što je zanimljivo je da su, između ostalih, navedeni i violinista Svend Asmussen i trubač Palle Mikkelborg koji pripadaju generaciji danskih muzičara koja je svoj stil oblikovala imitirajući američke muzičare (tako su na primer, Mikkelborga zvali „danski Miles Davis“) i kada, kao i tokom celog „zlatnog doba“ bio najveći uticaj američkog džeza. Ovakvim pozicioniranjem džeza kao fundamentalnog dela danske kulturne istorije, džez se prisvaja i prikazuje kao jedno od kulturnih ostignuća Danske u dvadesetom veku (Washburne, 2010: 135), čime se poriče uticaj Amerike i američkih džez muzičara i oblikuje poseban danski kulturni identitet, a džez u Danskoj se reafirmiše kao različit u odnosu na američki.

Osim ovih unutrašnjih napora, značaj deo kanonizacije kulturne istorije je predstavljalo i „pakovanje“ džeza za izvoz, s obzirom da je izvoz kulturnih poizvoda imao značajnu ulogu u diplomatskim diskursima. Ovde je veoma značajno da su na omotima cd-ova pripremljenih za izvoz bile slike dizajna myre (eng. ant) stolica poznatog danskog dizajnera Arnea Jacobsona, što je sa jedne strane trebalo da pokaže da je danski džez u rangu sa internacionalno poznatim danskim dizajnovima, a sa druge da naglasi vezu džeza sa intimnim prostorima danske kulture (hygee džez) s obzirom da su ove stolice bile česte u kućama u Danskoj (Washburne, 2010: 149). Kako bi se pospešio ovaj izvoz, osnovana je Danska džez federacija (Dansk Jazz Forbund) u okviru Ministarstva kulture koja je služila za finansiranje danskih džez muzičara i njihova izvođenja u inostranstvu (Washburne, 2010: 150).


Zaključak

Na osnovu svega rečenog, možemo zaključiti da jedan kulturni fenomen, u našem slučaju džez, može imati mnogo dublje implikacije i veliki značaj u konstruisanju kulturne politike koja ima veliki uticaj na formiranje nacionalnog i kulturnog identiteta.

Džez, iako izvorno isključivo fenomen Sjedinjenih Američkih Država, usled određenih društvenih kriza i u određenom socio-ekonomskom i političkom kontekstu se može inkorporirati u domaću kulturu i sam postati značajan deo nacionalne tradicije. U tom procesu veliku ulogu ima država koja alokacijom resursa može da usmerava, diktira i oblikuje kulturu i kulturnu potrošnju.




Literatura


Cooke, Mervyn. 2010. The Cambridge Companion to Jazz (Cambridge Companions to Music). Cambridge: Cambridge University Press.

Medbøe, Haftor. 2015. „The compass of Nordic tone: jazz from Scandinavia“.  Nordic Research Network 2015, 18 - 19 February 2015, University of Edinburgh, Edinburgh UK.


Washburne, Christopher. 2010. „Jazz ReBordered: Cultural Policy in Danish Jazz“. Jazz Perspectives 4 (2): 121-155.