Friday, 27 January 2017

O kraju kapitalističkog sistema iz perspektive Jozefa Šumpetera i Volfganga Štreka

Autor: Goran Radlovački

Uvod

Za kapitalizam kao društveno-ekonomsku formaciju, krize i recesije su vrlo bitne i učestale pojave na osnovu kojih su se konstruisale teorije o njegovom slomu koji je nužan i koji će neminovno doći. Većina teoretičara marksističke struje od 19. veka kontinuirano se bavi ovom temom, priželjkujući kraj kapitalističkom sistemu i karakterišući ga kao nepravedan i eksploatatorski. U ovom radu će se analizirati teorije o kraju kapitalizma, međutim, ovaj proces će se posmatrati iz ugla evolutivnih i neoklasičnih ekonomskih i socioloških teorija, oslanjajući se na Jozefa A. Šumpetera (Joseph A. Schumpter), jednog od najznačajnijih ekonomskih sociologa 20. veka i Volfganga Štreka (Wolfgang Streeck), savremenog liberalnog teoretičara. Glavna hipoteza oba ova teoretičara jeste da će uspešnost i efikasnost kapitalizma dovesti do njegovog kraja i postepenog, evolutivnog prelaska, prema Šumpeteru, u socijalizam (Šumpeter, 1960: 99).

Iako nije smatrao sebe marksistom, Šumpeter se prilikom konstruisanja teorije o destrukciji kapitalizma najviše oslanjao na samog Marksa. Pored njegovog temeljnog bavljenja ekonomskom teorijom, neophodno je navesti i njegovo značajno posmatranje ekonomskih pojava iz sociološke perspective, pri čemu je često uzimao u obzir društvene faktore i odnose moći u ekonomskoj teoriji. Posebno je bitno navesti da je Šumpeter, osim posmatranja strukturalnih promena u razvoju kapitalizma, često primenjivao metodološki individualizam, gde je opšte zakone izvodio iz odluka pojedinačnih privrednih subjekata (Kurz, 2006: 21).

S druge strane, Volfgang Štrek je savremeni ekonomski sociolog koji se više koncentrisao na institucionalnu analizu kapitalističkog sistema, smatrajući da u kapitalizmu više ne postoje subjekti ili institucije koje bi mogle da se suprotstave tom sistemu, a na osnovu kojih bi kapitalizam ojačao i preživeo. Međutim, iako Štrek predviđa neminovan krah razvijenog kapitalističkog sbrzs, on ne navodi koja će to društveno-ekonomska formacija zameniti trenutnu.
U ovom radu napraviće se kratak osvrt na proces  ,,stvaralačkog razaranja” (Šumpeter, 1960: 128) kao osnovnog uslova dinamičnosti kapitalizma. Zatim će se analizirati faktori koji doprinose rušenju kapitalizma, poput preduzetničke funkcije, institucionalnih okvira bez kojih kapitalizam ne može da funkcioniše, uloge intelektualaca kao društvene klase koja reprodukuje kapitalistički sistem, itd. Sva ova razmatranja izneta su Šumpeterovom delu  ,,Kapitalizam, socijalizam i demokratija”, objavljena 1942. godine. Zatim će se analizirati stanje u kojem se nalazi globalno društvo nakon ekonomske krize 2008. godine i pet sistemskih faktora koji doprinose uništenju kapitalizma obrađenih u delu Volfganga Štreka  ,,How Will Capitalism End?”, iz 2016. godine.

Teorija o stvaralačkom razaranju

Osnovna teza prilikom bavljenja kapitalizmom jeste da je to jedan evolutivni proces (Šumpeter, 1960: 127). Za razliku od neoklasičnih ekonomista koji su posmatrali ekonomiju u statičnom stanju i u obliku permanetnog ekvilibrijuma, Šumpeter je smatrao da je za uspešnu analizu zakona proizvodnje i distribucije neophodno razviti i jasno definisati koncept agensnosti, odnosno racionalne individualne aktivnosti. U skladu s  tim, novina koja se uvodi odnosi se na analizu unutrašnjih faktora koji podstiču razvoj i promenu kapitalističkog sistema, za razliku od egzogenih (ratovi, prirodne katastrofe, rast stanovništva) faktora koje uvažavaju neoklasičari (Dahms, 1995: 4). Kapitalizam jeste jedan vid ekonomske promene koji ne može biti stacionaran i koga pokreću i održavaju u životu nova proizvodna dobra, inoviranje proizvodnih metoda ili transporta i pojava novih oblika industrijskih organizacija, stvorenih od strane kapitalističkih preduzeća (Šumpeter, 1960: 127).
Dakle, kapitalizam funkcioniše i razvija se kroz konstantno stvaranje novih oblika tržišta širom sveta, kao i stvaranje novih organizacionih oblika u funkcionisanju preduzeća i velikih industrijskih proizvođača, čime se neprekidno odvija revolucija ekonomske strukture iznutra, tako što nestaju stari oblici i bivaju zamenjeni novim. Ovaj proces Šumpeter je nazvao ,,stvaralačko razaranje“ (ibid, 128). Stari oblici proizvodnje poput tejlorizacije, rutinizacije i birokratizacije stvaralačkim razaranjem sami sebe transformišu, formirajući temelje za promenu samog sistema iz kapitalizma u socijalizam (Kurz, 2006: 16). Ovaj proces odvija se prirodno i slučajno, može se reći i u suprotnosti sa interesima onih koji učestvuju u transformaciji sistema.

O kraju kapitalizma iz Šumpeterove perspektive

Osnovno pitanje koje postavlja Šumpeter odnosi se na mogućnost opstanka kapitalizma, pri čemu je njegov odgovor negativan i gde on navodi više faktora koji doprinose tom stanju. Oni obuhvataju pojave poput ,,zastarelosti preduzetničke funkcije“ (Šumpeter, 1960: 195), razaranja prekapitalističkih društvenih okvira, razaranja institucionalnih okvira kapitalističkog društva i uloge intelektualaca kao društvene klase.

Osnovne funkcije preduzetnika jesu da reformišu i inoviraju sistem proizvodnje, koristeći još neoprobane tehnološke mogućnosti za proizvodnju novog ili već postojećeg proizvoda na efikasniji način, kao i da kreiraju nova tržišta za svoje proizvode ili kompletno reorganizuju neku industriju (Šumpeter, 1960: 196). Inovacije same po sebi ne predstavljaju specifične sklonosti određenih aktera, već je to oblik nužnog ponašanja preduzetnika na tržištu vlasnika kapitala (Kurz, 2006: 26-27). Usled tržišne konkurencije, preduzetnici su prinuđeni da inoviraju način svog rada i time podstičući dinamičnost samog sistema.

Međutim, u razvijenom društvu dolazi do mehanizacije proizvodnog procesa. Tehnološki razvoj dovodi do mehanizacije samog progresa, pri čemu on postaje bezličan i automatizovan (Šumpeter, 1960: 197). U toj atmosferi bezličnosti, funkcija preduzetnika gubi svoj značaj. Usled sve lakših i češćih promena, preduzetništvo će se svesti na aktivnosti grupa specijalno obučenih da po automatizmu proizvode ono što je potrebno i odgovaraju na potrebe tehnološkog napretka (ibid, 197). Ukoliko se progres u potpunosti automatizuje, kapitalističko preduzeće će svojim sopstvenim uspesima sebe učiniti suvišnim i raspasti se usled svog sopstvenog uspeha.

Drugo, prekapitalistički društveni okvir nosio je sa sobom strukturne osnove koji je održavao kapitalistički sistem u životu i sprečavao njegov slom (ibid, 206). Kapitalizam je, uništavajući prepreke koje su sprečavale progres, istovremeno uništio i potporu koja je sprečavala njegov slom. To razaranje se odvijalo u 3 smera kroz razaranje: institucionalnog poretka feudalnog sveta, normi prekapitalističkog sistema i aristokratskog elementa (ibid, 203).

Razaranjem institucionalnog poretka feudalnog sveta uništeni su dvorac, selo i zanatski ceh. Dejstvom konkurencije, političkim delovanjem, promenama zakonodavne vlasti i javnog mnenja došlo je do smene poretka kroz koju su iščezle ekonomske i političke privilegije klasa koje su posedovale vodeću ulogu u feudalnom svetu. Plemići i aristokrate transformisali su se u administratore, političare i vojne zapovednike, odnosno buržuje koji deluju racionalno radi ispunjenja sopstvenih interesa, ali i interesa nacionalnih država (ibid, 204). Takođe, buržoaziji je potreban zaštitni okvir kako bi nastavila da postoji. Ona je politički bespomoćna i nesposobna da predvodi svoju naciju bez pomoći neke grupe koja nije buržoaska, kao i da zaštiti sopstvene klasne interese (ibid, 205). Kapitalističkom evolucijom nestale su sve grupe ljudi koje su štitile buržoaski sloj – od institucije kralja do seoskih i zanatskih cehova. Na taj način kapitalizam je uništio svoje partnere koji su bili nužan deo poretka, čime je uzdrmao i temelje sopstvenog opstanka.

Nakon što su razoreni spoljašnji potporni okviri prekapitalističkog društva, kapitalizam je otpočeo proces uništenja sopstvenih, unutrašnjih okvira. Kao i feudalni slojevi, mali proizvođači i trgovci, odnosno niži slojevi industrije bivaju napadnuti od strane samog kapitalističkog procesa (ibid, 207). Proizvedene posledice najviše se odnose na opadanje konkurencije i institucionalne okvire poput svojine i slobodnog ugovaranja (ibid, 208). Niži slojevi industrije, preduzeća male i srednje veličine svojom eliminacijom predstavljaju veliki problem za političku strukturu neke države, jer za razliku od velikih industrijskih koncerna, direktori sa svojim radnicima i poslovnim vezama u malim i srednjim preduzećima čine značajnu glasačku strukturu.

Nestanak institucionalnih okvira obeležen je nestankom ,,svojine“ i ,,slobodnog ugovaranja“ (ibid, 208). Privatno vlasništvo gubi smisao postojanja s obzirom na činjenicu da zaposleni, direktori, zamenici direktora, kao i veliki i mali akcionari gube svoj identitet jer se u praksi ponašaju u suprotnosti sa svojim funkcijama (ibid, 208). Sloboda ugovaranja, velikim delom ograničena je zakonskim regulativama koje ostavljaju veoma malo izbora onima koji ugovor sklapaju. Najslikovitiji primer je primer radnog ugovora koji se svodi samo na ograničenu slobodu izbora i većinom funkcioniše po principu ,,uzmi ili ostavi“ (ibid, 209). U tom smislu vlasnici akcija više nemaju volje da se ekonomski ili politički bore za svoje preduzeće, da poseduju kontrolu nad njom, čime funkcija vlasništva gubi svoj smisao, a time i kapitalistički pored svoju esenciju.

Sociologija intelektualaca

Logika kapitalističkog sistema jeste takva da sam kapitalizam stvara i održava interes pojedinih grupa za stvaranje društvenih nemira. To je jedini društveni sistem u istoriji u kojem su pobune uperene protiv samog sistema kao celine (ibid, 215). Ovaj fenomen se najjasnije može protumačiti kroz analizu uloge intelektualaca, kao društvene klase, u kapitalističkom društvu.

S obzirom na to da se pojavljuju u svim delovima društva, Šumpeter smatra da intelektualci ne mogu važiti za specifičnu društvenu klasu, iako ostvaruju grupne stavove i interese koji su dovoljno snažni da ponašanje velikog broja intelektualaca može, u teoriji, definisati jednu društvenu klasu (ibid, 216). Intelektualce odlikuje snažan kritički stav, kao i odlična sposobnost govornih i pisanih veština. Kapitalizam je obezbedio potporu intelektualcima, time što im je obezbedio slobodu i štamparsku mašinu, a isto tako su i intelektualci ulili novi impuls i usmerili razvoj kapitalističkog poretka.

Zadatak buržoazije obuhvatao je odbranu intelektualaca kao grupu svaki put kada bi neka vlast pokušala da im uskrati slobode, braneći time samu sebe i svoje slobode (ibid, 221). Međutim, društvenim promenama, poput povećanja životnog standarda i sve veća dokolica koja je na raspolaganju masama, promenila se i priroda javnog mnenja. Takođe, porast nivoa obrazovanja i mogućnosti za obrazovanje ostavile su nekoliko posledica na veličinu i uticaj intelektualne grupe.

Porastom nivoa obrazovanja, dolazi do porasta kadrova u višim ,,službeničkim“ položajima, što može dovesti do pojave nezaposlenosti u nekim granama zaposlenosti (ibid, 224). Dalje, rast nezaposlenosti stvara i nezadovoljavajuće radne uslove, niže plate i lošije uslove zaposlenja (ibid, 224). Na kraju, ove pojave mogu dovesti do nemogućnosti dobijanja zaposlenja visokoobrazovanih individua (ibid, 224). Oni postaju nesposobni za manuelne poslove, a nepoželjni na radnim mestima za koje poseduju kvalifikacije. Ovakvo nezadovoljstvo stvara društvenu kritiku oko koje se okuplja društveni stav koje će opravdati neprijateljstvo prema kapitalističkom sistemu. Javno mnenje poseduje sve negativniji stav prema kapitalističkim interesima, toliko neprijateljski raspoložen da počinje efektivno da ometa funkcionisanje poretka (ibid, 227).

Volfgang Štrek i kraj kapitalizma

Od kad je prvi put izašla Šumpeterova knjiga ,,Kapitalizam, socijalizam i demokratija“ (1942), do knjige Volfganga Štreka ,,How Will Capitalism End?“ (2016), desila se učestalost promena u kapitalističkom sistemu. Smene recesije, depresije, poboljšanja i blagostanja postale su češće, računajući da su krize bile duže i opasnije svaki sledeći put. Poslednja ekonomska kriza u svetu, sa najvećim posledicama po najsiromašnije i srednje slojeve do sad, navela je društvene kritičare da ponovo počnu da razmatraju teze o krizi savremenog svetskog sistema i njegovom kraju.

Volfgang Štrek razmatra tri dugoročna trenda u putanjama visoko razvijenih kapitalističkih država: smanjenje stope privrednog rasta, porast javnog duga svih vodećih kapitalističkih zemalja i sveprisutni rast društvene nejednakosti (Streeck, 2016). Uz sve to, ova tri trenda se aktivno međusobno dopunjuju i ojačavaju. Prema Štreku, problem nastaje pošto posleratna liberalna demokratija, usled sve većih kriza, gubi legitimitet koji se bazira sposobnosti da se interveniše i reguliše tržište, sve u interesu svakodnevnih aktera na tom tržištu – njenih građana. Gubitak legimitnosti desio se prilikom sistematične promene u sistemu, od posleratnog kejnzijanizma ka neoliberalnom ,,hajekijanizmu“ – transformišući privredni rast kroz preraspodelu od vrha ka dnu do preraspodele od dna ka vrhu društva (ibid).

Uzroci raspada kapitalizma

Kao Šumpeter, takođe i Štrek smatra da uspešnost i efikasnost kapitalističkog sistema dovodi njegovom kraju. Progres je do sada već uništio svaki vid agensnosti koji bi mogao stabilizovati kapitalizam tako što bi ga regulisao, što je dovelo do toga da je društveni sistem hronično nepopravljiv (ibid). Ono što se može desiti jeste akumulacija disfunkcija koje postoje u kapitalističkom poretku do te granice, dok te disfunkcije ne postanu nerešive za bilo kog institucionalnog i društvenog aktera. Međutim, ono što se već desilo jeste činjenica da je kapitalizam već ,,uništio“ mogućnost alternative i opozicije. Štrek tvrdi da nestanak opozicije može predstavljati više nedostatak nego prednost i u skladu s tim, kapitalizmu su zapravo bili od koristi anti-sistemski pokreti usmereni protiv vladavine krupnog kapitala i tržišta (ibid). Socijalizam i sindikalizam konstantnom borbom sprečili su da kapitalizam razori svoje osnove.

Pet sistemskih poremećaja sistema

Prema Štreku, postoji 5 sistemskih poremećaja poznog kapitalizma, nastalih kao rezultat slabljenja tradicionalnih institucionalnih i političkih ograničenja kapitalističkog napretka: stagnacija, oligarhijska preraspodela, pljačkanje javnog sektora, korupcija i globalna anarhija (ibid).

Politika svetskog sistema od 2008. godine, vođena je težnjama ka oporavku ekonomije i ponovnom privrednom rastu. Jedna od glavnih teza ekonomista je da do privrednog rasta dolazi usled revolucionarnih inovacija, poput izgradnje infrastrukture koja olakšava trgovinu i proizvodnju. Poznati američki ekonomista Robert Gordon smatra da takve inovacije mogu samo jednom dovesti do privrednog rasta, a da je razvoj informacione tehnologije (koja se vodi kao glavna inovacija našeg vremena) ostvarila relativno mali ili neznatni uticaj na produktivnost u ekonomiji, u poređenju sa ranijim inovativnim razvojem (ibid). Stoga, glavno stanje savremene globalne ekonomije jeste stagnacija, koja se pretvara u deflacionu ekonomiju. Vlade vodećih kapitalističkih država pokušale su da se izbore sa stagnacijom tako što su snižavali nivo kamatnih stopa, kako bi podsticali aktere na tržištu da troše novac i povrate poverenje u finansijski sistem. Međutim, neki ekonomisti smatraju da ovakva logika neće dovesti do značajnijeg privrednog rasta, već da će novac koji treba da spreči deflaciju, zapravo dovesti do još veće inflacije (ibid). Takođe, investitori i proizvođači nastavljaju da podstiču ovaj negativan trend intenzivnijom eksploatacijom prirodnih resursa i ljudskog rada (ibid).

Drugi poremećaj kapitalističkog sistema odnosi se na rastuću oligarhiju i trans-nacionalnu klasu. Iako su ekonomisti neoklasičari obećavali ekonomski progres zahvaljujući rastu više klase, zapravo je došlo do propadanja srednje i nižih klasa i najvećem jazu između bogatih i siromašnih, od industrijske revolucije do danas (ibid). Oligarsi, predstavnici trans-nacionalne klase više ne moraju da brinu o privrednom rastu neke zemlje, s obzirom da njihovo bogatstvo raste uprkos stanju ekonomije u državi u kojoj se nalaze. Takođe, oni uvek mogu lako da napuste svoju zemlju i prenesu kapital u neku državu, takozvanog ,,poreskog raja“ gde će biti sigurni i oni i njihov novac.

Blizak prethodnom ekonomskom poremećaju, odnosno nepravilnosti je i slabljenje javnog sektora uz pomoć slabog finansiranja i privatizacije (ibid). Smanjenje javnog sektora dešavalo se naglo, u korist multinacionalnih investitora, najčešće putem privatizacije državnih preduzeća, uprkos činjenici da su ta preduzeća služila kao inicijatori privrednog rasta i društvenih jednakosti (ibid). To je još jedan pokazatelj da se ekonomija oligarha odvojila od ekonomije običnih građana, pri čemu bogati oligarsi više ne osećaju potrebu da doprinesu društvu, kao odgovor na maksimizaciju svojih profita nauštrb tog istog društva, ili zbog stavljanja sopstvenih interesa ispred interesa nacionalne ekonomije (ibid). Konsolidacija države ,,štednje“ i uskraćivanje društvenih dobara nižim slojevima dovode do društvenih tenzija koje neminovno urušavaju stabilnost kapitalističkog poretka.

Korupcija je četvrti sistemski poremećaj kapitalizma. Prevare i ostale ilegalne aktivnosti koje su prouzrokovale hipotekarnu krizu 2007. godine, najviše su ispoljene u finansijskom sektoru. Veličina i politički uticaj velikih korporacija predstavljala je podstrek za korupcionaške delatnosti bez većih posledica po njihove direktore. Granica između privatnih multinacionalnih kompanija i države nikad nije bila toliko zamagljena kao u vremenu koje je prethodilo ekonomskoj krizi u Sjedinjenim Državama, što se vidi po načinu na koji su se spašavale bankrotirane firme, a direktori tih firmi bivali unapređivani i premeštani na radna mesta u državnom finansijskom sektoru (ibid). Nakon 2008. godine, otkriveno je i da su agencije za rejting primale mito kako bi pozitivno ocenjivale akcije na berzi koje su bile osuđene na propast, kao i da su najveće američke banke godinama unazad izbegavale plaćanje poreza (ibid). Sve ove aktivnosti posledica su deregulacije ekonomije i uspona neoliberalne ideologije od kraja sedamdesetih godina dvadesetog veka, a uzrok sve većem nepoverenju u sistem i većem otporu i zahtevu za promenama samog sistema, a ne promenama u sistemu.

Na kraju, Štrek smatra da savremeni kapitalizam pati od globalne anarhije. Od kraja Drugog svetskog rata Sjedinjene Države preuzele su ulogu centra svetskog sistema i ,,čuvara stabilnosti“, međutim od okončanja bipolarnosti sveta i usled rastućih tenzija u nerazvijenim delovima sveta, kao i podeljenosti u samoj zemlji, prema Štreku, one nisu više u stanju da održavaju mir i željeno ekonomsko i političko stanje (ibid). Stanje globalne anarhije sve više postaje realnost s obzirom na činjenicu da trenutno ne postoji alternativa koja bi mogla da podstakne progres nerazvijenog dela sveta. Ovakvo stanje, predviđa Štrek, doneće dug i bolan period kumulativnog raspada ekonomije, kroz stagnaciju i depresiju, nakon čega će kapitalistički sistem prestati da postoji i biti zamenjen nekom drugom društveno-ekonomskom formacijom (ibid). Štrek, za razliku od Šumpetera, navodi da se trenutno ne može znati koji će to sistem zameniti kapitalizam.


Zaključak

Dok Volfgang Štrek predviđa kraj kapitalizmu posmatrajući savremene tendencije i geopolitičku situaciju u svetu, Šumpeter je postavio naučne temelje o kraju kapitalizma, iz liberalne perspektive. Takođe, teoriju dinamične privrede i aktera koji je pokreću Šumpeter pretvara u prognozu o opštoj propasti kapitalizma i prelaska globalnog društva u socijalizam. Za razliku od nekih autora koji sa euforijom dočekuju socijalizam, Šumpeterovo predviđanje, poput Marksovog,  prožeto je naučnom i objektivnom procenom budućeg razvoja, na osnovu tada uočljivih globalnih tendencija. S druge strane, Šumpeter ostaje dosledni buržoaski teoretičar koji ukazuje na uspehe kapitalizma, diveći se njegovim civilizacijskim uspesima. Od kad je nastalo Šumpeterovo delo do danas, zdravorazumski je proceniti da su se njegove prognoze ispostavile kao netačne. Birokratija nije uništila inovativnost, naprotiv, razvoj tehnologije tokom prošlog i početkom ovog veka dokaz je da je inovativnost ostala osnovni pokretač razvoja u svim sferama života. Takođe, ispostavilo se da opozicija nije toliko jaka i da nije uspela da sruši kapitalizam. Tamo gde je socijalizam bio uspostavljen, njegovo ostvarenje, pretežno zbog nametanja sistema sa vrha ka dole, nije pružilo onakve rezultate kakve su priželjkivali Marks, Šumpeter i ostali teoretičari te orijentacije.

Šezdeset godina kasnije, sve je više teoretičara poput Volfganga Štreka koji smatraju da je uspeh kapitalizma došao sa prevelikom cenom. Reforme kapitalističkog sistema rezultirale su učestalim krizama i recesijama, pri čemu su one ostavile velike posledice po najniže slojeve društva. Uz to, smanjenje vertikalne pokretljivosti i rast nejednakosti pokazale su da pogodnosti koje kapitalizam pruža mogu da koriste samo viši i najbogatiji slojevi.

Za razliku od Šumpetera, Štrek smatra je kapitalizam do sada uspevao da pobedi opoziciju u njenim naporima ka promeni sistema, međutim nestanak opozicije išao je na štetu sistemu, s obzirom na to da više nema aktera u odnosu na koje kapitalizam može da pruži otpor i reformiše samog sebe. Uz nepostojanje alternative i određene sistemske nedostatke koje Štrek navodi, kapitalizam gubi svrhu svog postojanja i stiču se uslovi da evolutivnim putem dođe do promene sistema.

Kao i Šumpeter, Štrek je buržoaski teoretičar koji ističe pozitivne civilizacijske tekovine kapitalizma, izostavljajući one nerazvijene delove sveta koji nisu osetili te privilegije kapitalističkog sistema, već su doživeli samo njene loše strane. Uprkos svemu tome, nakon poslednje svetske ekonomske krize, radovi Volfganga Štreka nastavljaju se na Šumpeterov opus i pružaju savremenu reakciju na neuspehe kapitalističkog sistema i njegovog postepenog nestanka.
   
Literatura

Šumpeter, Jozef (1960): Kapitalizam, socijalizam i demokratija. Beograd: Kultura.
Kurz, Heinz D. (2006): "Joseph Alois Schumpeter - politički ekonomista između Marxa i Walrasa" u Ekonomski anali, br. 169. Beograd: Ekonomski fakultet.
Dahms, Harry F. (1995): "From Creative Action to the Social Rationalization of the Economy: Joseph A. Schumpeter's Social Theory" u Sociological Theory, Vol. 13, No. 1. American Sociological Association.

Streeck, Wolfgang (2016): How Will Capitalism End? London: Verso.